MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / North Sea Jazz Festival

zoeken in:
Deren Bliksem schreef:
Alles beter dan fans naast je die op je schoenen gaan pissen.
Sorry nog daarvoor

Dag 3 van North Sea Jazz

- Jan Akkerman & Band: degelijk optreden met veel guests alleen het laatste gedeelte van zijn show gezien en daar kwam Eric Vloeimans nog even mee blazen.

- Raphael Saadiq: 2 jaar geleden de sensatie van NSJ 2009 en nu anno 2011 bevestigd hij zij status van geweldige preformer en bandleider.
Optreden dat zeer funky en soulvol was, werk van zijn laatste 2 albums. Hij had het duidelijk naar zijn zin, was goed bij stem en bespeelde het publiek subliem. Zeer dansbaar en energiek optreden. En zijn Pianist (Charles Jones) kan ook verdomt goed zingen. 4.75*

- Richard Bona & Raul Midon: Schitterend optreden van de heren hun samen spel was fenomenaal. 4.25*
- Snoop Dogg: Grootste misser van dit jaar opvoorhand dacht ik dat het best wat kon worden, maar het was dramatisch heb alleen het eerste kwartier gezien maar was er al snel achter dat het niet veel beter ging worden waarschijnlijk alleen maar slechter en als ik alles nu zo lees bleek dat idd zo te zijn geweest.
- Gotan Project: Tango meets Jazz en visa versa de show anzich was vrij statisch, maar de muziek erg lekker. 4*
- Bootsy Collins: Funk grootmeester speelt de Nile plat en is een perfecte opwarmer voor de Grote Kleine uit Minneapolis. 4.25*

- PRINCE

3e Concert van His Royal Badness had er vooraf geen kaarten voor gekocht omdat ik dacht dat ik 2 nachten Prince wel genoeg zou vinden, maar dat was dus niet zo heb er diep voor in de buidel moeten tasten, maar het waren zeer goed besteede euro's.
Meer Jazz, meer eigen werk en minder covers dan in de eerste 2 shows. Het geluid stond weer lekker hard en was goed afgesteld.
Jazzy begin met veel nummers die hij maar zelden live doet, bij Party Men komt de sfeer er goed in. De show gaat in een razende vaart verder, maar minder Medley's en meer volledig gespeelde hits oa. Let's Go Crazy, Delirious en 1999.
Wederom 3 toegiften met een schitterende versie van Nothing Compares 2 U en Cream en de absolute finale bestond uit Cream, Cool/Don't Stop Till You Get Enough en toen zat het er helaas op en was het weer tegen vieren in de vroege ochtend van maandag 11 juli.

Wederom een totaal andere set list dan zijn vorige 2 concerten en deze was even magnefiek als de andere 2. Prince op NSJ was voor mij een schot in de Roos.
Ook deze krijgt de volle mep van 5*

Als ik zo terug kijk op de 3 nachtelijke avonturen van Prince tijdens North Sea Jazz kan ik wel stellen dat het 3 verschillende shows waren de eerste een soort van Funk-Jam sessie die de sfeer van vroeger probeerde boven tehalen, de tweede show had het meest weg van een "normaal" concert en de derde was een aftershow.

Samengevat was het Hard, Duister, Rauw, Puur, Jazz, Funk met een hoofdletter F, Party met een hoofdletter P en boven al onvergetelijk.
Alle 3 krijgen ze van mij 5*, maar als je mij nu vraagt wat was de beste dan ben ik tog van meening dat het de 1st was.De show die door het meerendeel van de bezoekers gezien word als de slechtste. Waarom vind ik het dan de beste ? Omdat van dat concert de Funk afdroop en mede door het vele stroboscoop licht en het loeiharde geluid was het zeer overweldigend en overdonderend. Voor velen was het allemaal net wat te, maar voor mij was het geweldig.

Men zegt altijd overdaad schaad, maar dat gaat voor Prince niet op.

Wel leuke commentaren

Ik ben vrijdag geweest. Eerst naar NSJ en toen, inderdaad voor de 22ste keer, naar Prince.

NSJ was voor mij de eerste keer. Heb me redelijk vermaakt maar eigenlijk heb ik alleen echt genoten van Janelle Monae, van wie ik daarvoor nog nooit gehoord had, en Larry Graham. Ik had wel gehoord van Paul Simon en BB King maar die vond ik beiden ronduit slaapverwekkend. Verder heb ik iets gezien van Waylon (best aardig) en Portuendo oid...niet mijn smaak maar snap dat anderen dat heel mooi vinden.

Ik heb inmiddels ook de kritieken gelezen op de vrijdagshow van Prince. Voor wat betreft het geluid, dat vond ik, in de Arena, zeer goed. Kan niet oordelen over andere plaatsen in Ahoy maar gezien de stroom van kritiek, zal dat dan niet best geweest zijn.

Voor wat betreft de show: helemaal mijn ding. Ben grote liefhebber van de funkjams van de man en heb inmiddels veel minder belangstelling voor de hits. In die zin voor mij een perfecte setlist. Ik zou kunnen klagen over de hoeveelheid covers maar, misschien muv Foxy Lady ,werden alle klassiekers een niveautje of 80 opgelift door onze smurf. Echte een funkwervelstorm dus en in mijn top 5 van optredens van Prince (hetgeen top 10 is van alle concerten ooit gezien). Met het licht ging wel veel mis maar who cares.

Publiek was helaas significant suffer dan gebruikelijk bij Prince shows. Als je komt voor softsalsa, Paul Simon en nog zo wat, en dan, omdat je er toch bent, Prince even meepakt, dan kun je een zware avond gehad hebben. Ik bedoel, als je bij Controversy nog steeds met je hoofd in je handen als een zombie naar het podium zit te staren, ben je een ouwe hoelaa. En die waren er best veel. Deed aan de muziek niets af maar de stemming was mat. Ben van mening dat het NSJ publiek geen perfecte match is met het Prince publiek.

Op basis van dit optreden, heb ik toch maar weer besloten de 26 ste naar Ahoy af te reizen. Voor de 23 ste keer. Sorry daarvoor. Ahoy binnen rennen zal ik niet doen, maar de spanning die meisjes van 14 hebben bij Justin Bieber, heb ik ook nog best als ik naar een optreden van Prince ga.

VanDeGriend schreef:
Sorry daarvoor.

Het mag hoor.

tuktak
veel plezier, wordt vast wel weer 5 sterren en mooiste concert ooit

Ah, als dat je verwachting is....koop snel een kaartje. Er zijn er nog. Zitplaatsen. Daar rennen mensen niet zo hard ook

Verder valt dat te bezien. Sterk afhankelijk van setlist en zo meer. En als de verwachtingen hoog zijn, valt het, zo is gebleken, ook wel eens pittig tegen. Nu vond ik het inderdaad 5*.

Prince deed het vorige jaar 3 nachten......... Lenny Kravitz doet het dit jaar (vooralsnog) 1 nacht.

Eerste namen NSJ 2012 bekend

Stijn_Slayer
Wat een ontiegelijk tegenvallende line-up. Zelfs als ik uit alle drie de dagen mocht kiezen kon ik nog geen leuke festivaldag vullen.

Jammer, voor 1,5 uur Van Morrison ga ik geen 90 euro betalen.

Die tegenvallende line-up vind ik wel meevallen eigenlijk, dat geldt voor mij alleen voor de zaterdag, maar ook daar staan nog een paar dingen die de moeite waard zijn. De zondag springt er voor mij echt uit, grote kans dat ik die wel ga doen.

North Sea Jazz het hele jaar door kan per 10 mei a.s. in het nieuwe North Sea Jazz Club op het Westergasterrein in Amsterdam.

Dit jaar weer een heel weekend present! Hoop nog dat er een of twee nachtconcerten aan toegevoegd gaan worden!

dennuz schreef:
Dit jaar weer een heel weekend present! Hoop nog dat er een of twee nachtconcerten aan toegevoegd gaan worden!

Wellicht wederom Prince, hij staat 14 juli in Parijs onder de eiffeltoren dus hij is in de buurt zeg maar......... Het zou geweldig zijn, maar vrees van niet, maar je weet maar nooit met Prince, Maceo Parker is iig. wel op NSJ.

Dit weekend is het weer North Sea Jazz.......

Wie gaan er nog meer.............???????????????

Ik was er! Helaas alleen gisteren, rest van het weekeinde andere verplichtingen. Jammer, met name zondag heeft toch ook wel weer een lekker programma.

Overzichtje van wat ik op vrijdag gezien heb:

Flat Earth Society feat. Ernst Reijseger: direct een hoogtepunt en stiekem misschien wel het beste wat ik gezien heb. Fijn ontregelde bigband jazz met een cello in de hoofdrol.

Esma Redzepova Amazing Roma: even binnen gelopen en direct weer weggerend - wat een verschrikkelijke herrie. Erg jammer dat het geluid zo slecht was want dit had best feestelijk kunnen wezen.

Van Morrison: maffe mix tussen routine (de hits) en bezieling (de andere nummes). Wat mij betreft speelt hij Gloria nooit meer, dan zou hij zelf een leukere avond hebben en niet steeds zo chagerijnig kijken. Maar ik ben bang dat dan 75% van z'n publiek verdwijnt.

James Carter Organ Trio feat. Gregory Porter: goede gelegenheidscombinatie! Porter zet een welkome rem op de power play van Carter terwijl Carter de wat bedaagde Porter een stevige schop onder z'n kont geeft.

Jill Scott: aardige show maar helaas ook hier weer zeer slecht geluid. Bijna alleen maar bas gehoord (en gevoeld).

Spectrum Road: was na vijf minuten weg en wist direct weer wat ik tegen progrock heb.

Lenny Kravitz: prima afsluiter, lekkere rock show met leuk gastoptreden van Trombone Shorty, die ik helaas eerder gemist had. Optreden had sterker kunnen zijn met wat meer dynamiek; de paar wat rustigere momenten in de show waren direct hoogtepunten - toch bijzonder voor een rock band.

Al met al: het was meer een popdag dan een jazzdag, maar de jazzoptredens die we hebben gezien, waren zonder meer de hoogtepunten. Mocht de Flat Earth Society eens in de buurt zijn: gaat dat zien! En James Carter en Gregory Porter moeten maar eens samen de studio in.

Ik ben er zondag, kijk er best wel naar uit, het programma is in ieder geval meer dan veelbelovend!

De eerste van 3 dagen North Sea Jazz

Sven Hammond Soul opende het festival en een betere opening kan ik mij bijna niet voorstellen.
De 3e keer dat ik ze zag dit jaar en het was wederom een geweldig optreden met zeer veel dynamiek, passie en overgave. Een krachtige mix van Funk en Soul met natuurlijk het hammond orgel in de hoofdrol Sven hammond Soul is op plaat al geweldig, maar live is het fenomenaal 4.75*

Michael Kiwanuka talentvop zanger die een degelijk optreden gaf met vooral nummers van zijn laatste album. 4*

Trombone Shorty, Elk jaar is er op NSJ wel een optreden dat mijlen ver boven de rest uitsteekt dit jaar is Trombone Shorty & Orleans Avenue iig het hoogte punt van de eerste dag en wellicht zelfs van het hele festival.
Rauw Duister en Hard dat was wat Trombone Shorty neerzette een bonte mix van Funk, Soul, Rock, Jazz, Hip-Hop en wat al niet meer.
Het hele concert leek wel op een TGV die maar door denderde trombone solo's, trompet solo's wat een longinhoud heeft die man), saxofoon, solo's gitaar, solo's, drum solo's. Wat een optreden god's onmogelijk om stil te blijven staan, laat staan zitten (wat toch zeer velen wel deden).
Er zijn zo van die artiesten die je maar beter niet kan coveren omdat het bijna onmogelijk is om het orgineel ook maar eenigsinds te benaderen, maar de uitvoering van Ray Charles - I Got a Woman was fenomenaal en dan de toegift alle leden van de band deden een instrument wissel de drummer op gitaar, de basgitarist op trompet, de saxofoonist op trombone, de gitaarist op saxofoon en Trombone Shorty op drums en spelen maar en het klonk geweldig Klasse muziekanten.
Trombone Shorty & Orleans Avenue zijn wat mij betreft de helden van de dag een ware live sensatie. We twijfelden of we naar Lefties Soul Connection of Trombone Shorty zouden gaan, we hadden de juiste keuze gemaakt. 5*

Verder nog wat gedeeltes van optredens gezien van Van Morrison het begin kwam op mij wat plichtmatig over en Van mag zo af en toe best wel eens lachen of iig glimlachen,
Caro Emerald ach klonk best aardig.

Lenny Kravitz gooit van af het begin de beuk er in met een behoorlijk hard geluid (niet zo hard als Prince vorigejaar, maar toch lekker hard en zuiver) en een razend tempo de nummers volgen elkaar razendsnel op.Hij speelde veel Hits zeer veel Hits eigenlijk alleen maar hits het was dus een greatest hits concert zeg maar ze kwamen allemaal voorbij. Mijn held van de dag Trombone Shorty kwam ook nog even een stukje mee blazen op Let Love Rule dat natuurlijk weer helemaal uitgesponnen werd tot ruim 20 minuten waarbij Lenny en Shorty dwars door het publiek gingen.
Het concert was soms wel wat rommelig en de nummers werden in de meeste gevallen in de orgineele versie gespeeld, waarmee ik bedoel dat er weinig werd geinproviseerd en dat heb ik wel eens anders gezien van Mr. Kravitz. Al met al toch wel een goed concert 4.25*

Vandaag dag 2 met oa op mijn programma Seun Kuti & Egypt 80, Rodrigo Y Gabriela & C.U.B.A., James Morrison, Rufus Wainwright, Robert Gray Band en David Muray Blues Bigband & Macy Gray.

Dag 2 van North Sea Jazz

Of het aan de economische crisis of aan het ontbreken van "grote namen" in de line up lag, waarschijnlijk een combinatie van beiden maar het was niet zo druk gisteren op NSJ.

Seun Kuti & Egypt 80 de zoon van Fela Kuti speelt met een van de begeleidingsbands van zijn vader en dat is te horen ook. Het lijkt wel erg op wat zijn vader deed, maar dat is in het geheel niet erg want hij doet het zeer goed.
Geweldig optreden dat zeer expresief en dynamisch was, de dames en heren gingen er vol tegen aan en je zag dat ze zich voledig gaven. 4.25*

Rufus Wainwright eindelijk de beste man eens live gezien en het was geweldig op cd komt het op mij niet altijd even goed over, maar live des te meer.
De opening Candles volledig in het donker en verder nummers als Montauk & 14 Street, Going To a Town Jericho, Barbara waren schitterend en One Man Guy adembenemend.
Ook de nummers gezongen door Teddy Thompson (Saratoga Summer) en Krystle Warren (I Don't Know) beiden covers van Kate McGarrigle waren geweldig.
Rufus had het zichtbaar naar zijn zin, beetje lolligheid tussen door en een klein schoonheids foutje toen hij er zelf totaal naast zat. 4.25*

Verder veel gedeeltes van optredens gezien er was verder niet zo veel waar we bij zijn blijven hangen. James Morrison was wel aardig, Dave Holland was gewoon goed Robert Gray kwam wat plichtmatig over, Betty Wright kan het nog steeds, David Murray Blues Big Band & Macy Gray was niet bijzonder en Christian Scott kan verdoemd goed trompet spelen.

Wederom een geslaagde dag op NSJ en vandaag dag 3 met op ons programma oa: Kyteman Orchestra, Amos Lee, D'Angelo, Richard Bona & Mike Stern, Maceo Parker & Trombone Shorty, Aloe Black & The Grand Scheme, Benjamin Herman en Janelle Monae al zal het wel keuzes maken worden er staat veel gelijktijdig geprogrammeerd.

Stijn_Slayer
Gisteren eens goed voor de tv gaan zitten, maar dat viel tegen. Heb ook eigenlijk geen jazz gehoord. Klokhuis pakt weer net het allerslechtste Cream nummer bij Jack Bruce. Had juist wel even willen horen of de nieuwe muziek echt zo apart en ontoegankelijk is.

Bij Taj Mahal ook al zo'n matig nummer. Als je een nummer met één riff hebt, kom je blijkbaar in de uitzending..

James Morrison vind ik echt een gladjanus. Haast een soort mannelijke Britney Spears.

Gregory Porter vond ik wel leuk. Niet origineel, maar wel een goede stem (en band). Jammer genoeg geen Van Morrison gezien.

Hendrik68
Ik vond Trombone Shorty werkelijk geweldig, van wat ik op TV heb gezien dan. Heeft in mijn ogen weinig met jazz te maken, meer een mix van allerlei stijlen, wat na afloop ook zelf zou verklaren. Ondanks dat ik geen liefhebber van de North Sea Jazz genres ben kijk ik toch altijd wel even of er nog iets verrassends bij zit en bij Trombone Shorty was dat zeker het geval. Wil ik meer van horen.

Dag 3 van North Sea Jazz

The Kyteman Orchestra ofwel het nieuwe project van Colin Benders vorige jaar wist hij met Kytecrash de Maas hal volledig op zijn hand te krijgen en nu flikt hij het weer met een Bombastische Moderne (Jazz/Hip-Hop) Opera. Ja een Opera dat was het De North Sea Jazz Opera een tocht door de muzikale hersenspinsels van een van de grotere talenten uit de hedendaagse Nederlandse muziek.
Van zijn laatste album ben ik niet zo onder de indruk, maar live is het een overweldigende belevenis, Benders als dirigent voor een orkest inc. 30 koppig koor die een volume produceerden waar de Kozakken zelfs bang van worden.
Een muzikale belevenis de genre overschrijdend is Jazz, Hip-Hop, Klassiek, Sympho, Rock, Funk, Rap's, Zang, Kopersectie, Pauken, Drums, Vioolen, Zware Rollende Bassen het was er allemaal en het zorgde voor een geweldige theatrale show die nog versterkt werd door de goede en passende belichting. 5*

Amos Lee de Singer Songwriter had het naar zijn zin hij bracht veel nummers van zijn laaste album was goed bij stem en zijn band was in topvorm. Degelijk en goed optreden met aan het eind een zeer goede cover van Bill Withers - Lovely Day. 4.5*

Mike Stern & Richard Bona gitaar virtuoos en Kameroenese Bass geweldenaar samen op het podium ondersteunt door meester drummer Dave Weckl en Saxofonist Bob Franceschini.
Lang uitgesponnen versies van nummers van Stern en Bona (ze waren bijna een uur bezig en hadden nog maar 4 nummers gespeeld, veel solo's en ruimte voor inprovisatie alles lekker losjes gespeeld (het leek soms wel een jamsessie). 4.5*

Maceo Parker funk legende die al ruim 50 jaar doet waar hij goed in is en dat is wervelende Funk ten gehoren brengen. En zo ook weer tijdens NSJ mijn held van het festival Trombone Shorty deed ook nog mee.
Het was een daverende Funktrein alleen onderbroken door de uitreiking van de North Sea Jazz Icon Award aan Maceo. 4.5*

Verder nog wat gedeeltes van optredens gezien oa Janelle Monae madam Mononae is kompleet gek, ze zette een razende show neer en ze heeft de eerste crowdsurf in de geschiedenis van NSJ op haar geweten.
Waylon ach ja het is Waylon en die maakt gewoon de huisvrouwen en jonge meisjes gek met zijn Doorzonwoning Soul/Pop.
Brad Mehldau is gewoon een buitengewoon goede pianist en dat bewees hij weer maar eens tijdens zijn optreden op NSJ.

Wederom weer een zeer geslaagde editie van NSJ dit jaar. Wat mij betreft was het hoogtepunt van deze editie Trombone Shorty op de voet gevolgd door The kyteman Orchestra en het Nachtconcert van Lenny Kravitz was zeer zeker een goede toevoeging, die nacht concerten mogen ze er wat mij betreft inhouden.

Volgend jaar zeer zeker weer.

Geen D'Angelo of Aloe Blacc gezien thelion?

Leuke impressie Thelion!

Ik was er zoals gezegd gisteren ook.
Begonnen met Kyteman Orchestra en dat bleek gelijk het absolute hoogepunt. Laatste album kan mij wel bekoren, maar live is het zoveel meer. Heel gaaf dat de Maas massaal was volgestroomd en dat dat ook eigenlijk ook wel bleef gedurende het hele concert, weinig weglopers. Colin Benders is zonder twijfel een van de grootste muzikale talenten van dit land.

Vervolgens Brad Mehldau een stuk gezien in een overvolle Hudson. Absoluut een van de grote namen uit de hedendaagse jazz-scene, goed ingespeeld en voldoende spanning in de stukken.

Daarna half uurtje Amos Lee gezien. Goede zanger en band, alleen een beetje veilig allemaal, kon de aandacht bij mij niet heel lang vasthouden.

Na een tijdje rondlopen te hebben over het culinaire plein en de broodnodige versnaperingen (wat is dat toch goed geregeld op NSJ) op naar het volgende concert.

Wayne Shorter met zijn quartet. Ik heb Wayne denk ik in 2005 nog gezien in het Concertgebouw en dat kon mij destijds meer bekoren dan het gisteren deed. Niet dat het slecht was, verre van, maar je merkt dat hij oud is geworden en minder longinhoud heeft. Korte stukken van hem dus en meer van de overige bandleden. Daarnaast af en toe iets te experimenteel.
Maar toch mooi hoe de jazz-scene terecht haar iconen in stand blijft houden op deze manier.

Vervolgens naar D'Angelo die aan een spetterende show bezig was. Al met al een flink stuk gezien, wat naar wat ik later vernam kwam doordat hij veels te laat was begonnen. Iets wat ik eigenlijk nog nooit heb meegemaakt op North Sea.

Als laaste Maceo Parker en dat was zoals Thelion aangaf een heerlijke funk show. Trombone Shorty zag ik zaterdagavond al op tv en dat was indrukwekkend. Ook hier gaf hij de show met zijn kenmerkende stijl van spelen meerwaarde.

Zeer geslaagde festivaldag dus!

Reijersen schreef:
Geen D'Angelo of Aloe Blacc gezien thelion?

Zondag was een dag van keuzes maken en helaas Aloe Blacc niet gezien heb voor Maceo en Trombone Shorty gekozen (ik had de kleine hoop dat Prince daar nog op zou duiken, helaas niet gebeurt) en D'Angelo heb ik de laatste 2 nummers van gehoord de rest van zijn optreden zat ik bij Mike Stern & Richard Bona...... Als D' Angelo gewoon op tijd was begonnen had ik er waarschijnlijk wel bij gebleven. Waarom hij bijna een uur te laat begon is mij ook een raadsel te meer omdat ze er bij NSJ en zeer strakke planning op nahouden en daar eigenlijk nooit van afwijken, ik vond het al vreemd dat Janelle Monae bijna 20 minutenlanger door mocht gaan.

Eerste namen voor 2013 zijn bekend.

Ben nu al blij met Santana, John Legend, Roy Hargrove Quintet en Bettye Lavette

Stijn_Slayer
Tot dusver vind ik alleen John Zorn echt interessant. Op Santana met z'n covers en 'Maria Maria' zit ik niet zo te wachten.

Meer namen zijn bekend gemaakt

Avishai Cohen Electric Quintet , New Cool Collective , Gary Clark Jr. , Jose James, Calexico en Shuggie Otis

Het begint ergens op te lijken

Cody ChesnuTT op zaterdag aan de line up toegevoegd

Hopelijk ook wee één of meerdere nacht concerten.........

Stijn_Slayer
Winwood

Jammer dat het me op zaterdag te duur wordt i.v.m. vervoer.

Nog meer namen aan de line up toegevoegd oa; Anthony Hammilton en The Roots

Nog steeds helaas geen nacht concert(en).....

Gast
geplaatst: vandaag om 06:34 uur

geplaatst: vandaag om 06:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.