menu

Muziek / MusicMeter Live! / Primavera Sound (Barcelona)

zoeken in:
En Gas staat er dus ook lekker tussen. Mooi hoor.

Ik vind het een mooi lijstje hoor. Zeker Frank Ocean is een interessante naam die (vermoedelijk) niet zo veel Europese festivals aan zal doen. Voor degene die gaan, Elza Soares en Junun zijn aanraders!

Ataloona schreef:
En Gas staat er dus ook lekker tussen. Mooi hoor.

Niet eens gezien Nog beter.

http://assets.primaverasound.com/2016/Web2_en.jpg

Ziet er naar uit dat de zaterdag bijzonder lastig wordt qua keuzes. Veel kans op dubbele programmeringen. Toch een stuk of 12 die ik echt graag wil zien. Dat valt op de donderdag wel mee.

Vrijdag is echt het meest packed voor mijn gevoel, ik denk dat ik het grootste deel van de dag gewoon tussen de twee grootste stages in ga staan en een beetje heen en weer loop tussen acts.

Potverdomme: Arcade Fire, Sleep én Gas tegelijk geprogrammeerd. Hoe the fuck krijgen ze dat voor elkaar. AF staat op main stage, dus die kan ik makkelijker doorkruizen, maar hoe kies ik tussen Sleep en Gas?

Ook Morrison, Angel Olsen en Royal Trux overlappen

Vrijdag wel heerlijk. De favorieten lopen aardig mooi in elkaar over: kan zo tot iets over tweeën bij het Primaverapodium blijven staan.

Arab Strap vervangt Grandaddy. Uitermate sneu dat Grandaddy niet komt natuurlijk, maar dat is geen misselijke vervanging.

Verder zijn als laatste namen toegevoegd voor de gelimiteerde concerten oa. Thurston Moore, Jens Lekman, Aldous Harding, Lawrence Arabia en The Radio Dept.

Ps. is het men hier opgevallen hoe bijzonder fijn de elektro lineup is? Het puzzelen is uiteindelijk nog moeilijker geworden dan verleden jaar. Komend weekend hoop ik een eerste concept af te hebben

Dinsdag en woensdag een beetje Barca in, zo nu en dan een concertje meepikken. Zeker op woensdag is al menig leuks te zien. Op dinsdag Cigarettes After Sex.

Donderdag:
Rondhangen bij de Bacardi club (vroege middag)
Pinegrove (16:25-16:55)
Eten?
Cymbals Eat Guitars (17:40 - 18:25)
Nots (18:25 - 19:10)*
This Heat (1930-2020)
Aldous Harding (2030-2115)**
Even niks, misschien kijken bij Gojira
Afghan Whigs (2240 - 2340)
Death Grips (2350 - 0050)
Aphex Twin of Black Angels
Indien Black Angels dan door naar King Gizzard
Sowieso door naar Converge (0220 - 0310)
Skinny Puppy (0315 - 0400)
Weer Pinegrove (0405 - 0450)

Vrijdag:
Middag wellicht Alexandra Savior en Nots
Phurpa (1830 - 1920)
Shellac of Magnetic Fields** [laatste kan ook zaterdag) (20:05 - 21:05)
William Tyler (2110 - 2155)
Even kijken bij Marie Davidson, of eten en plekje uitzoeken bij Arab Strap)
Misschien Swans doen (2250-0050)
RUN THE JEWELS (mainstage!!: 0145 - 0255) -> helaas veel goede dingen op dit tijdstip zoals Polar Inertia
Wand (0300 - 0355)
Taloboman (tot 0600)

Zaterdag:
Misschien Priests overslaan in de middag om kaartje te scoren voor Thurston Moore
Magnetic Fields** (16:00 - 17:45)
Junun (1830-1920)
Van Morrison of Thurston** (1945-2115)
Don't DJ (2200-2300)
Sleep, GAS of Arcade Fire (vanaf 2350)
Daarna beetje kijken bij Japandroids, Preoccupations, !!! en DJ Coco.

Zondag: eerst zien hoe brak ik dan ben. Dan beslissen wat te gaan zien. Wil The Make-Up wel graag zien.

*Ovb
** ovb kaartje kunnen scoren

Frank Ocean heeft afgezegd voor Primavera. Frank Ocean Cancels Yet Another Festival Performance - XXL - xxlmag.com
: “We regret to announce that Frank Ocean’s concert programmed on Friday 2nd June in the Parc del Fòrum as part of Primavera Sound festival has been cancelled due to production delays beyond his control.

Niet dat ik 'm ga missen, maar waar gaan die cancellations in godsnaam over? Production delays? Het is toch geen David Lynch? Ga gewoon zingen, kerel.

Ik volg de concertagenda's en recensies van concerten op de voet en ik krijg dan toch wel het beeld dat dat er in de hoek van rap en rnb tegenwoordig wel heel veel concerten niet door gaan/verplaatst worden of dat artiesten niet of te laat komen opdagen. Jammer.

Ik ga zo dadelijk het vliegtuig in naar Barcelona. Voor mini-meetings, pm me even! Voor de thuisblijvers: tot over een week.

Ik zal proberen zo nu en dan een dagverslagje te doen. Zal wel niet gaan lukken tussendoor, maar wie weet.

Adios

Mooie timing, rond die tijd regende het hier.

Na 6 jaar op rij ben ik nu helaas niet van de partij, voelt wel een beetje onwennig. Hopelijk volgend jaar wel weer.

Veel plezier voor degenen die wel gaan!

Nou Herman, niet om je te pesten, maar al voor het festival 'echt' begonnen is, al een Primavera hoogtepunt met Dancehall Meditations (zeg maar de helft van Pulp) mogen meemaken. Geweldige weirde show met knuffel van Jarvis Cocker aan toe. Althans; ik knuffelde hem en hij stribbelde niet al te veel tegen

Topavond.
(al laat ik de cluboptredens vanavond even schieten)

Jeetje, tweede avond en geen MuMe-er in het wild tegengekomen. Straks bij Swans of RtJ mini meetinkje doen? Of morgen ergens? Vanavond draag ik een lichtblauwe polo, witte sneakers en blauwe shorts.

thrm
Ataloona, ik adviseer je om komend jaar de "Primavera Sound Crew" Facebook-groep in de gaten te houden en de bijbehorende WhatsApp-groep. Daarin is ook een groeiend aantal Nederlands(talig)e afdeling in actief.

thrm schreef:
Ataloona, ik adviseer je om komend jaar de "Primavera Sound Crew" Facebook-groep in de gaten te houden en de bijbehorende WhatsApp-groep. Daarin is ook een groeiend aantal Nederlands(talig)e afdeling in actief.

Ha, Tim. Na gisteren ben ik daar bekend mee. Ik ben toevallig die Dave van gisteren in de Apolo

Kun jij mij anders niet (laten) toevoegen in de App-groep? Facebook heb ik verder niet.

thrm
Ataloona schreef:
(quote)

Ha, Tim. Na gisteren ben ik daar bekend mee. Ik ben toevallig die Dave van gisteren in de Apolo

Kun jij mij anders niet (laten) toevoegen in de App-groep? Facebook heb ik verder niet.

Haha klein wereldje Ga ik doen!

thrm
Primavera Sound 2017

Maandagmorgen vroeg teruggevlogen, zonder geslapen te hebben om de traditioneel geweldige clubavond in de Apolo nog even mee te pikken. Nu, zo'n 40 uur later, nog steeds volop in de herstelmodus. Ik heb het idee de helft van mijn hersencapaciteit, mijn keel en het vermogen tot bewegen in Barcelona heb achtergelaten. Maar wat was het het weer waard. In 5 dagen 42 bands gezien, minstens evenveel mensen ontmoet (van vorige edities & nieuwe), dagelijks gemiddeld 15 uur aan de alcohol gezeten en misschien nog net een derde daarvan in bed gelegen.

Mijn top 10:
1. Van Morrison - Al bijna 50 jaar aan de top van het muziek spectrum en blijft dit ook live waarmaken. Een setlist vol hits; met het legendarisch slotstuk van 'Brown Eyed Girl' en 'Gloria' als toetje. Volgende maand op herhaling in de tuinen van Paleis Soestdijk.
2. Mac DeMarco - In vijf jaar zich opgewerkt van het kleinschalige gratis bij-programma in Parc de Ciutadella tot headliner op de main stage. Uitgegroeid tot een echte showman die met sterk songmateriaal én een groot komisch vermogen met gemaakt het hele veld inpakte.
3. Priests - Wat mij betreft de ontdekking van het jaar. Het geweldige debuutalbum blijft ook in live-variant uitstekend overeind; mede door de charismatische (aantrekkelijke) frontvrouw en de energiek rond stuiterende gitarist.
4. Bon Iver - De show was voornamelijk geconcentreerd rond het nieuwe 'moeilijke' materiaal wat meer investering van de toeschouwer vereist dan voorheen maar desalniettemin werd beloond met emotionele erupties in de vorm van '8 (circle)' en het oudere werk. Na de energie-drainage van Bon Iver bleek het aansluitende Death Grips overigens behoorlijk complementair en noodzakelijk om verder de nacht in gelanceerd te worden.
5. Skepta - Als een waanzinnige rond stuiteren in het VIP-voorvak (geen idee meer hoe ik daar terecht kwam; ik had een gewoon ticket want ben fundamenteel tegen dat achterlijke gedoe, enfin) net als de rest van het veld. Skepta kreeg zelfs de werkende lieden in de tussenpaden mee. Shutdown? Yes!
6. Hamilton Leithauser - Ik was nog niet zo heel erg bekend met de Hamilton+Rostam-plaat maar voldoende om net als alle andere aanwezigen mee te brullen met de titeltrack. Heerlijk.
7. Whitney - Die helium-stem is live een stuk beter te verhapstukken dan op plaat. Het zomerse geluid van deze band past bovendien perfect in de zomerse Mediterraanse setting van Primavera.
8. Japandroids - Een betere afsluiter kan je je eigenlijk niet wensen. De heren weten met zijn tweëen een ongelooflijk energiek en tegelijkertijd melancholiek geluid neer te zetten die volgens mij ook goed in stadionformaat zou werken. Met een volle clubzaal als Apolo euforisch meebrullen is ook prima.
9. Sleaford Mods - Een even eenvoudig als doeltreffend concept; met dat heerlijke Britse accent als een waanzinnige scheldend fulmineren over opgevoerde kale hiphop-beats.
10. Gold Class - Heel erg Joy Division-achtig maar goed uitgevoerd is daar wat mij betreft weinig mis mee.

Honorable mentions: Death Grips, Gordi, Local Natives, Formation, The xx, Kevin Morby, King Gizzard & The Lizard Wizard, Arcade Fire en Mannequin Pussy

Tegenvaller van het jaar: Cigarettes After Sex. Wat een saai, repetitieve repertoire. Daar horen we over een jaar niks meer van.

Pfew ja. Ik ben dinsdagmorgen teruggevlogen, maar heb niet het idee dat ik binnenkort weer volledig functioneer. Man, wat ben ik verslagen. Wat was het weer een heerlijk festival. Bizar veel mensen ontmoet en Primavera Sound blijkt echt weer het festival bij uitstek waar je veel toffe mensen van allerlei nationaliteiten tegenkomt. Ook altijd fijn om in een leuk hostel te verblijven in de stad. Genoeg dingen meegemaakt, maar op deze site draait het vooral om de muziek dus laat ik dat eens doornemen.

Dinsdag en woensdag:
De opwarmertjes. Dinsdag heb ik Les Sueques, Let's Eat Grandma en Cigarettes after Sex gezien. De eerste was een leuke Spaanse Kills-achtige band, die tweede een nogal stomme weirde CocoRosievariant en Cigarettes after Sex bijzonder nietszeggend. Ben daar 10 minuten voor het einde weggegaan omdat het echt onhoudbaar saai werd. Viel echt zowat in slaap. Tegenvaller van het festival.

Op woensdag heb ik wat lokale leuke hiphop gezien waar de Spanjaarden keihard op los gingen. Die enthousiasme werkte aanstekelijk. Daarna Gordi gezien wat niet echt heel bijzonder was. Wel lieve muziek verder. De dag stond echter in het teken van Dancefloor Meditations wat nogal een interessante naam was. De helft van Pulp (Cocker en Steve Mackey) waarbij Cocker ontzettend droge en humorvolle teksten voorlas over dansmuziek en discotheken (werkelijk niveautje wikipedia, zonder dit onder stoelen of banken te steken) en Mackey de muziek regelde. Het werd een soort meditatieve dansavond die van een zittend voorleesavondje (ja, echt) uitmondde in een extatisch feestje waarbij zowel Cocker als publiek door het dolle heen gingen. Cocker kwam nog het publiek in om mee te dansen en wat nog meer te doen. Op de terugweg naar het podium waren weinig mensen overgebleven waardoor ik Jarvis nog een knuffeltje kon geven. Yeah Topavondje hoor.

Donderdag:
De donderdag was echt - zelfs naar Primavera begrippen - een topdag. Een van de beste muzikale dagen die ik heb mogen meemaken. Eerst even gechilld bij de Desperados Club aan het strand van het Parc Del Forum. Bij Kiasmos lekker eens met de ogen dicht in de zon liggen. Heerlijke set.
Daarna door naar Pinegrove. Doordat de beveiligingssystemen niet helemaal goed leken te werken duurde het lang en werd het chaotisch om het festivalterrein op te komen. Uiteindelijk lukte dat, maar moest ik én kaartjes scoren voor Aldous Harding in de Heineken Hidden Stage en de set van Pinegrove om 16:25 redden. Leek niet te lukken. Gelukkig stonden die twee zones direct bij elkaar en kwam ik een papí uit El Salvador tegen die ik ken van mijn hostel en welke vooraan stond. Zo kon ik direct kaartjes scoren en Pinegrove zien op de Firestonestage. Niet een ideaal podium voor muziek als Pinegrove, doch een heerlijk concert welke ik mooi vanaf het podium mocht bewonderen. Althans, ik werd er niet weggetrokken. Pinegrove is echt een super sympathieke band en Evan een supervriendelijke frontman. Vooral toen Angelina ingezet werd, werd ik een beetje een enthousiast tienermeisje. 8,5

Toen tijd voor Cymbals Eats Guitars, die gelukkig hun recentere (en betere) werk speelden. Vooral de nummers van Pretty Years klonken geweldig en de band speelde ontzettend goed. Het was ook niet stervensdruk waardoor ik een mooi plekje kon bemachtigen. De Morphinefan in mij miste echter wel de baritonsax in Wish, doch kon dat de pret echt niet drukken. 8,5

Toen een stukje vrouwenpunk (Nots) gezien. Te kort voor een oordeel, want ik kreeg heel erg honger. Na een goede maaltijd (This Is Not)This Heat gezien, wat fantastisch was. Ik stond versteld hoe hard en groovy het concert was. Ik had ontoegankelijker verwacht, maar dit bleek heerlijk trippy te zijn met een band die geweldig op elkaar in is gespeeld. Krijg je nog de kans om ze te gaan zien, doe dat dan ook gewoon. Vooral Charles Hayward moet je eens gezien hebben. Toffe vent. 9

Op naar de Hidden Stage waar Aldous Harding speelde samen met een dude. Die dude speelde wat toetsen en zette zo nu en dan de drumcomputer aan. Harding speelde (helaas) voornamelijk nieuw materiaal wat echter in deze gestripte setting aardig goed tot recht kwam. Daarnaast heeft Aldous echt een bizar mooie en goede stem. Wat een bereik. Zo goed zou ik op het festival niet meer horen, al was de set ook weer niet weergaloos. Daarvoor paste het niet zo goed op het festival. 7

Daarna Arcade Fire gezien. Op donderdag! als verrassingsconcert! Ze kwamen uit het niets op een nieuwe stage bij het Primaverapodium. Heerlijke verrassing en AF profileerde zich weer als ideale festivalband met heerlijke meeschreeuwset. Al is dat nieuwe nummer niet echt fantastisch, excuses moi. Wel kippenvel om met andere fans nummers van Funeral hard mee te bleren. 8

Gojira was de volgende act en rond die tijd begon ik het vele bier te merken. Ik stond dan ook aardig te headbangen en te springen. Dat was behoorlijk goed live. Ik ben echter niet tot het einde gebleven, want ik wilde een goede plek bemachtigen bij Afghan Whigs. Voor die beslissing was ik nog nuchter genoeg en daar ben ik blij mee. De Whigs waren misschien wel het hoogtepunt van het festival.

Afghan Whigs speelden een wereldset op de Raybanstage en ze hadden er duidelijk zin in. Ik ook. Ik stond vooraan tussen een aantal bloedmooie Spaanse vrouwen. Ook wat kerels, maar die wist ik bezeten door de muziek te negeren. De Whigs speelden voornamelijk nieuw materiaal en wat oude klassiekers. Wat opviel was dat nieuwe en oude muziek even makkelijk werd meegezongen door het dolle publiek. Ik ken het nieuwe materiaal niet, dus ik zong vooral kei vals mee met Debonair en Gentleman. Duidelijk werd echter dat ik het nieuwe materiaal moet checken. Dat klonk live super. De mood was super. Het was super. 10 (naar festivalscore dan)

Over naar Death Grips waar ik helemaal los ging tussen een stel Britten die elk stukje enthousiast mee stonden te schreeuwen. Het publiek was waanzinnig en de band was lekker weird en zichzelf op stage, wat voor hilarische beelden zorgde bij die blikken van die blonde dj. Sfeertje zat er goed in en Primavera is zelden harder gegaan dan bij de Death Grips. 8

Ik had na al dat gespring geen zin meer om helemaal naar Aphex Twin te lopen. Daarnaast neemt hij dit soort optredens schijnbaar zelden serieus, dus daar ben ik niet heengegaan. Ik heb er ook niemand over gehoord, dus vermoedelijk een goede keuze geweest. De Black Angels waren namelijk erg goed en hadden hele psychedelische visuals geregeld. Dat werkte goed samen met hun nieuwe nummers, want die klonken live waanzinnig. Dat zorgde wel voor een vernieuwing van waardering voor Death Song. Daar heb ik al wat over geschreven bij die plaat. Optreden was in ieder geval top. 8,5

King Gizzard kun je altijd zien op festivals heb ik het idee, dus maar een keertje overgeslagen. Beetje spijt van wel, want Converge kon ik - ondanks energieke frontman - moeilijk inkomen. Opener Dark Horse vind ik fantastisch, maar met de rest van de setlist en het geluid had ik niet bijzonder veel. Afsluiten met Jane Doe vond ik dan weer wel netjes. 7

Toen was ik een beetje kapot en heb ik onder het genot van nog wat meer bier en een hotdog zitten wachten op nogmaals Pinegrove en jawel, dat was wéér de moeite waard. Iets andere setlist, zelfde heerlijke sfeer waarvan Pinegrove zelf ook zichtbaar genoot. Fijn optreden weer en Evan was zijn silly self door voor en na het optreden het publiek een beetje te vermaken. Om vervolgens op het einde een vliegtuigje van de setlist te vouwen, deze verkeerd van het podium af te gooien, zelfs van het podium af te springen, het vliegtuigje af te geven aan een fan en lachend en het publiek high fivende weg te rennen. Waardige afsluiter van een werelddag

Zo'n lange dag btw, dat ik daar de volgende dag behoorlijk last van had. Hopelijk later deze week de verslagen van de laatste drie dagen.

thrm
Geen wonder dat ik je pas op zondag ben tegen gekomen. Nu al blijkt dat je op Primavera compléét verschillende routes af kunt leggen en evengoed fantastische avonden kunt hebben; alleen een kwartiertje Cymbals overlap (en Black Angels maar daar was ik zo compleet manisch uit mijn dak dat ik er inhoudelijk weinig van heb opgeslagen behalve dat ik het thuis echt eens moest gaan checken )

Dat is Primavera hé; er leiden serieus veel routes naar bijzondere avonden en allemaal op het zelfde stukje grond in Barca. Ik ben overigens wel bij wat andere namen geweest die je hebt genoemd, dus het zou maar zo kunnen dat we even naast elkaar hebben gestaan bij bijvoorbeeld Priests

Ataloona schreef:
Cigarettes after Sex bijzonder nietszeggend. Ben daar 10 minuten voor het einde weggegaan omdat het echt onhoudbaar saai werd.
Dit is niet de eerste keer dat ik recensies van deze strekking lees. Maakt de keuze voor BKS weer iets eenvoudiger, Thomas Azier of Thurston Moore.

Ja, dan ik het wel geweten. Thurston! Azier ken ik daarentegen niet echt.

CAS puur vanwege de hype en prima singles gezien, maar viel echt niet mee. Iedere song is haast een kopie van het vorige nummer.

Edgar18 schreef:
(quote)
Dit is niet de eerste keer dat ik recensies van deze strekking lees. Maakt de keuze voor BKS weer iets eenvoudiger, Thomas Azier of Thurston Moore.

Nou dat lijkt me toch niet echt een keuze.

Nog iemand wel Aphex Twin of Saint Etienne gezien?

herman schreef:
Nou dat lijkt me toch niet echt een keuze.
Thomas Azier wel eens live gezien? Is echt wel tof. En bovendien ga ik met een groep vrienden waarvan een paar hem heel graag willen zien. Zelf zou ik Thurston Moore juist wel willen zien dus de keuze staat zeker nog niet vast.

Vrijdag 2 juni:

Ik was aardig kapot na zo'n geweldige dag. Zo kapot dat ik ontiegelijk moeilijk mijn bed uit te krijgen was. Vorig jaar sliep ik wellicht 3-5 uur per nacht. Deze nacht wel 8 uur. Alsof ik gewoon thuis in bed lag. Twee uur/half drie kwam ik eindelijk mijn bed uitgerold (niet echt; ik sliep in een hoogslaper) en na wat gegeten te hebben op naar het festivalterrein. Dit was een dag waar ik niet echt naar uitkeek. Er was weinig op voorhand wat ik echt wou zien. Ik ben dan ook maar, vanwege luiheid en hitte, het auditorium ingelopen rond 17.00 uur. Daar speelden wat Baskische muzikanten (de band van Kepa Junkera) en verdraaid; dat was leuk. Heel vrolijke muziek en die Kepa kan verdorie heel behoorlijk accordeon spelen. Niets aan de hand Spaanse traditionele folkmuziek met veel origineel instrumentengebruik. 7

Dan Phurpa. Dat zijn echt rare gasten die zichzelf iets te serieus nemen. Zijn het nou echt Russische Tibetaanse monniken? I don't think so. Zo kleden ze zich wel en ze doen niet echt aan publieke interactie. Muzikaal was het echter wel heel tof en sfeervol. Het was als het ware een keelzangdrone in drie delen gedurende een uur. Daarnaast werd nog gechant in rgyud-skad (rituele Aziatische chants) en een beetje met percussie zonder melodische ritmiek gespeeld. Plus wat Tibetaanse rituele blaasinstrumenten. Het resultaat was een meditatie die zo diep en laag ging dat je zowat je stoel uit werd getrild. Toffe shit dus. 8

Volgende stop was - na wat eten - uiteraard Shellac. Ze spelen ieder jaar op Primavera, maar boeiend. Ze zijn altijd leuk. Nu speelden ze ook nog wat nieuw spul. Het resultaat was een Albini en band die erg met het publiek aan het kloten waren. Albini merkte nog wat depressieve shit op (iets over een vliegtuig, boodschap was dat ie van iedereen hield, maar zittende in dat vliegtuig kan ie iedereen best uitroeien) en dat hij iedereen in het publiek wel een beurt wou geven. Goed, muzikaal was het awesome en het publiek zat aardig te grooven. Heel fijn optreden. Beter dan vorig jaar en ook stukken beter dan het - ook prima - cluboptreden op zondag. Dit zat ergens tussen de 8,5 en de 9.

Next up: William Tyler + band. Die band bestond eigenlijk gewoon uit drie hele goede matties van 'm. Het was schijnbaar de allereerste keer dat ze in die samenstelling speelden (volgens mij toerde Tyler voorheen als sologitarist), maar dat was niet te merken. Erg goed op elkaar ingespeeld. Heb daar heerlijk staan zweven. Ultiem sympathieke wegdroom/sjansmuziek. Tyler is ook een behoorlijk fijne gitarist met zoel zomers gitaarspel. Beetje een elektronische Sandy Bull ofzo. Heel fijn optreden en met band werd het een beetje hoe je zou willen dat The War on Drugs zou klinken. 8

Toen lekker gewacht op Swans. Swans is tegenwoordig een beetje een meh/liefde verhouding geworden. Waar ik ze voor hun hiatus één van de beste bands ooit vindt (Children of God is immers één van mijn favoriete albums) vind ik ze na de hiatus continu in dezelfde sleur vallen. Alles lijkt op elkaar, alles hebben ze al eens eerder gedaan en alles is een saaiere gemakkelijkere versie van de muziek die ze voorheen maakten. Live daarentegen, is dit gigantisch goed. Ik weet niet of de optredens van elkaar verschillen (als ik op setlist.fm kijk bijv. dan is de setlist vrijwel altijd hetzelfde), maar het was in ieder geval goed. Volgens mij ook in de lange nummers stukken van oudere nummers voorbij horen komen. Een soort van collectieve kakofonische jam waarbij Michael Gira als norse componist en dirigent tegelijkertijd optreed. Werd nog een keertje pislink ook toen Kristof Hahn niet hard genoeg speelde Bovendien heb ik Gira volgens mij nog een keertje soort van zien lachen. Of grijnzen. Ik weet het niet, maar hij had er zin in. Uniek! Het was geweldig in ieder geval. 9,5

Tsja. Daarna wist ik gewoon dat ik echt niets serieus moest zien, want dat ging tegenvallen na iets dat zo luid en heftig te verwerken is. Run the Jewels was echter veel te ver lopen, wmb. Ik ben daarom maar naar Sleaford Mods gegaan. Dat was... AWESOME. Daar echt keihard staan dansen, hossen, losgegaan en repeat in verschillende volgordes. Zoveel energieker en leuker dan op plaat. Die zanger//prater/rapper/arsehole is ook hilarisch en eigenlijk altijd in goede doen. Perfecte festival partymuziek. 8

Toen verder gaan dansen bij Operators. Waar ze op plaat wat saai, ingetogen en eerlijk gezegd een beetje als een New Order ripoff klinken, is daar live niets van te merken. Tomeloze energie en dat wordt vol in de songs gepompt. Bovendien klinkt het geluid gewoon veel lekkerder live dan op plaat. Veel voller en samen met het snellere tempo komt dat de songs zeer ten goede. Fantastische performance. Ga die gasten zien wanneer ze op jouw festival spelen! 8,3

Wand of FlyLo. Volgens mij ging iedereen uit mijn hostel naar FlyLo, maar ik had meer zin in Wand. Vind het een gave stonerband. Drie hele goede constante albums uitgebracht (daarin vind ik ze beter dan bijvoorbeeld een vergelijkbare Ty Segall of King Gizzard) en live was het echt heerlijk. De zanger is nogal verlegen en dat zijn de live optredens niet altijd ten goede gekomen, maar dit keer is zijn moeder mee overzee. Schat van een vrouw die tijdens het optreden uitgebreid werd voorgesteld. Duidelijk is dat de zanger met biertje en moedertje mee, stukken enthousiaster en meer in vorm is. Dat kwam het optreden ten goede en het publiek ging heerlijk uit z'n dak. Net als moi btw. Geluid was ook meer dan prima overigens. Iets dat niet altijd het geval is bij Wand. Je kunt ze over een paar dagen (of weken, weet ik het) prima in Rotown of Paradiso opzoeken! En na ze te hebben ontmoet de volgende dag (bij Sleep), blijken ze ook aardige jongens te zijn. 8,3

Ik ben de dag gaan afsluiten met één van de fijnere female fronted rock/punkbands van het moment: Priests. Ook deze band vond ik live nog weer een stuk overtuigender dan in de studio. De zangeres heeft een uitstekende strot, de band behoorlijk wat energie en het publiek weet wat het vervolgens moet doen: losgaan. Dat gebeurde ook. Volgens mij niemand in mijn omgeving maar een seconde zien stilstaan. Dan weet je dat het goed zit. Perfecte afsluiter. 8,3

Ik kon nog even dansen bij Taloboman. Dat heb ik 5 minuten gedaan, maar ik was echt helemaal kapot na deze spring/dans/manisch bewegingsavond en heb mijzelf met hotdog in hand richting metrostation gemaand. Het was wéér genieten in ieder geval. Zeker als je op voorhand niet enorme verwachtingen hebt. Wilde eigenlijk enkel Wand en RtJ perse zien, en laat laatstgenoemde nou net degene zijn die ik niet ben gaan zien. Ook helemaal geen spijt van gehad.

Hmm, laatste twee dagen vergeten, zie ik nu. Wellicht komt dat nog. In ieder geval de laatste officiële festivaldag erg genoten van Sleep en aansluitend de hypnotiserende trip die de heer Voigt, ofwel Gas presenteerde. Gaat dat zien in Utrecht komende LGW! Grote tegenvaller was Magnetic fields met matig songmateriaal (was is dat laatste album langdurig slaapverwekkend zeg). Misser ook om dat op de laatste dag te programmeren. Volgens mij ben ik bijna in slaap gevallen. Dat was in ieder geval gedurende de gehele show een accuut gevaar.

Anyways; in 2018, dan ben ik er wéér bij Net een kaartje in de wacht kunnen slepen. Ondanks kortdurende technische storing via de site van Redtkt.

Nog meer MuMe-ers present?

Hier word ik dus niet al te vrolijk van...

Arctic Monkeys, Björk en meer naar Primavera Sound 2018 | Festileaks.com

Arctic Monkeys, National, War on Drugs, Chvrches, HAIM, Father John Misty, Lykke Li, Grizzly Bear, Lorde (oké, die is wel cool) oa. als headliners... is dit wel hetzelfde festival...? Ook de meestal fantastische onderbezetting valt op eerste gezicht tegen. Hopelijk zitten daar nog wat obscure parels tussen. Gelukkig wel IDLES, maar geen Protomartyr (toch wel verwacht)

Wat een standaardfestival namen zeg. Die headliners zijn ook grotendeels Primavera onwaardig. Ontzettend veel minder dan de voorgaande twee jaren.

Die standaardnamen zijn een beetje jammer, maar vind dat er alsnog erg veel moois overblijft. Wel jammer dat het erop lijkt dat het qua rock een beetje achterblijft t.o.v. vorige jaren (een Protomartyr/Thee Oh Sees had het festival wel goed gedaan). Qua electronic hebben ze wel echt de crême de la crême van de scene binnengehaald met Floating Points, John Hopkins Four Tet, Ross From Friends, Ame, James Holden, Fever Ray, Black Madonna, Daphni, Johann Johansson, John Talabot, Mount Kimbie, Mano Le Tough, Lindstrom en Palms Trax.

En tussen de undercard valt er nog genoeg leuks te ontdekken denk ik zo, vooral blij met Sparks, Madlib, Oumou Sangaré, Peter Perret (Only Ones), Slowdive en Ariel Pink.

Nu nog het geld bij elkaar zien te schrapen voor een ticket

Gast
geplaatst: vandaag om 11:34 uur

geplaatst: vandaag om 11:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.