MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Le Guess Who?

zoeken in:
Vrijdag was vooraf voor mij de lekkerste line-up, maar alles wat ik wil zien gebeurt tussen 7.45 en 23.30. M.u.v. Aluk Todolo dat pas om 2.30 zal beginnen. Daarom besloten vrijdag op tijd naar huis te gaan. En dan kan de donderdag er slaaptechnisch gezien wel bij.

Donderdag

Majical Cloudz
Dollkraut
Ought

Vrijdag

Mirel Wagner
Wilbert Bulsink en Jessica Slagter
Protomartyr
Lubomyr Melnyk

Zaterdag

?
Jessica Moss
Otto A Totland
Dan Friel
Saintseneca
Loscil
Yung Gud
Lightning Bolt

Zondag

Big Brave
Gaye Su Akyol
?
Follakzoid
?
?
Atlas Sound/Deerhunter

tuktak
Nou, dat was even puzzelen en dat blijft nog even puzzelen, maar volgens mij ben ik er zo'n beetje. Zin in!

Donderdag
18:40 - 19:30 Hildur Guðnadóttir (Janskerk)
20:30 - 22:00 The Notwist (Grote Zaal)
22:40 - 23:40 Faust (Grote Zaal)
01:00 - 02:00 OM (De Helling)
02:30 - 03:30 Demdike Stare (De Helling)

Vrijdag
19:00 - 19:25 John Dora (Le:en)
19:40 - 20:30 Marissa Nadler (Le:en)
20:45 - 21:45 Deaf Center (Hertz)
22:45 - 23:30 Masayoshi Fujita (Kikker 2)
01:00 - 02:00 Blanck Mass (Ronda)
01:45 - 02:40 A Place To Bury Strangers (Pandora)
/02:30 - 03:20 Aluk Todolo (Helling)

Zaterdag
18:40 - 19:30 Phurpa (Ronda)
19:30 - 20:30 Charlemagne Palestine (Hertz)
/19:30 - 20:30 Destroyer (Grote Zaal) (Haha, wat een idiote keuze is dit)
21:15 - 22:00 Otto A. Totland (Kikker)
22:30 - 23:15 Christina Vantzou (Kikker)
23:30 - 01:00 Kamasi Washington (Grote Zaal)
01:30 - 02:20 Adrian Sherwood At The Controls feat. Disappears (Ronda)

Zondag
15:30 - 16:15 The Space Lady (Kikker)
16:50 - 17:40 Okay Temiz & La Fanfare Du Belgistan (Grote Zaal)
18:00 - 18:50 Baba Commandant & The Mandingo Band (Rasa)
Voedselpauze
22:00 - 23:00 Annette Peacock (Grote Zaal)
23:00 - 00:00 Deerhunter (Ronda)

Nu ook volledig.

Donderdag
20.30 - 22.00 The Notwist (Grote Zaal)
22.00 - 23.00 Majical Cloudz (Janskerk)
22.40 - 23.40 Faust (Grote Zaal)
23.45 - 00.30 Dollkraut (Ekko)
00.30 - 01.30 Ought (Pandora)

Vrijdag
18.45 - 19.30 Mirel Wagner (Janskerk)
20.00 - 20.45 Wilbert Bulsink en Jessica Sligter (Cloud Nine)
21.00 - 21.40 Protomartyr (Pandora)
21.45 - 22.30 Jerusalem in my Heart (Cloud Nine)
22.30 - 23.25 Lubomyr Melnyk (Hertz)

Zaterdag
19.00 - 19.35 The Myrrors (Pandora)
20.15 - 21.00 Jessica Moss (Kikker 2)
21.15 - 22.00 Otto A. Toland (Kikker 1)
Iets eerder weg en dan nog een stukje
21.30 - 22.15 Dan Friel (Kikker 2)
22.30 - 23.15 Saintseneca (Ekko)
23.50 - 00.40 Loscil (Kikker 1)
01.00 - 01.45 Yung Gud (Cloud Nine)
02.30 - 03.20 Lightning Bolt (Pandora)

Zondag
14.50 - 15.30 Big Brave (Helling)
15.30 - 16.15 Gaye Su Akyol (Grote Zaal)
17.20 - 18.20 Follakzoid (Ekko)
18.30 - 19.30 Mustafa Ozkent (Grote Zaal)
Rookpauze
22.15 - 00.00 Atlas Sound/Deerhunter (Ronda)

Kan iemand mij vertellen wat ik kan verwachten bij een optreden van Keiji Haino? (ik ken hem alleen van samenwerkingen). Albumtips in de op LGW? te verwachten stijl of sfeer?

(Vals) Gitaargepingel met zang?

Dit linken ze op de site van LGW zelf als je op zijn naam klikt:

Als zou het natuurlijk toffer zijn als hij noise gaat maken

Oh, hij doet soms schijnbaar ook wat anders dan noise? Keiji is toch de geadopteerde broer van Merzbow?

Volgens mij doet hij vaker geen noise dan wel, voor zover ik dingen van hem ken dan

Goed om te weten, ik zit niet zo in die niche en ken alleen die noise zaken

Van wie mag ik het minste missen: Os Mutantes of The Pop Group...? Op de zondag, waarvan het gros van de artiesten voor mij onbekend is, worden net de twee bekendere groepen met overlap geprogrammeerd

En dan te bedenken dat Bennie Maupin ook nog om die tijd geprogrammeerd staat . Voor mij ook één van de moeilijkere keuzes van het weekend. The Pop Group zag ik op BKS en was te gek! Ik denk dat ik zelf voor Bennie ga en daarna nog een stukje Pop Group mee pik.

Ik baal ervan dat Follakzoid, Death and Vanilla en The Necks elkaar overlappen. Naast Big Brave zijn er op zondag voor mij geen dingen die ik persé wil zien.

Mijn schema zal er ongeveer zo uitzien.

Donderdag:
20:00 - 21:00 Julia Holter (Janskerk)
21:15 - 22:00 The Notwist (Grote zaal)
22:40 - 23:40 Faust (Grote zaal)
23:45 - 00:30 Dollkraut (Ekko)
00:30 - 01:30 Ought (Pandora)

t.b.c.

Zoiets, ik ga alleen de donderdag.

20:00 - 21:00 Julia Holter (Janskerk)
21:15 - 22:00 The Notwist (Grote zaal)
22:00 - 23:00 Majical Cloudz (Janskerk)
23:45 - 00:30 Dollkraut (Ekko) / The Mysterons (DB's)
00:30 - 01:30 Ought (Pandora)

Tegenvallende eerste dag voor mij. Julia Holter vond ik echt tergend saai. Toen was The Notwist wel echt fantastisch, maar daar zag ik maar de helft van en ik zag ze al eerder (wel minder goed toen) dit jaar. Faust begon veelbelovend, maar kakte op gegeven moment beetje in. En Ought was een regelrecht faaloptreden. Terwijl ze vorig jaar het hoogtepunt van het festival waren voor mij.

Nu op naar vanavond, de vooraf voor mij minst interessante avond. Enige mustsee is Viet Cong denk ik. Verder weet ik het niet. Tips? Mirel Wagner is nog weleen leuk begin

Als Viet cong er in gaat, dan zal dat met Metz toch ook wel lukken (en voor nog meer gitaren: Protomartyr en Titus Andronicus). Mirel Wagner zal denk ik wel mooi worden, zelf ga ik kijken hoe virtuoos Kaki king dat laatste album gaat brengen.

Redelijk eens wel met Norrage. Tegenvallend is een groot woord, maar ik had er wel iets meer van verwacht. Julia Holter kon me daarentegen wél boeien, maar haar nummerkeuzes begreep ik niet altijd even goed (waar was bijvoorbeeld Sea Calls Me Home?). Zo te horen was het geen verkeerd plan om zo snel mogelijk weer weg te gaan bij Faust. Ought was vermakelijk, maar hadden schijnbaar niet hun dag.
Alle vorige optredens van Ought in Nederland en België schenen een stuk beter te zijn, dus die wil ik graag nog eens zien.

Dit is wat ik naar Masimo gestuurd heb, het vat de boel aardig samen:

Ik vond Hildur ook prima, soms een tikkie saai, alleen dat laatste stuk was wel erg mooi. Julia Holter vond ik zelf wel gaaf: wat een stem! Heb maar één album van haar ongeveer één keer geluisterd, dus was er niet echt bekend mee. The Notwist was inderdaad heel erg goed. Ontzettend strak ook, ondanks dat ze met van alles en nog wat in de weer waren. Faust was... bijzonder. Soms vet, soms uitermate vermakelijk, soms kon ik er niet zoveel mee, maar overall heb ik me goed vermaakt (en af en toe goed gelachen, samen met degene waarmee ik daar was, we namen het beide niet reuze serieus en ik gok dat dat ook de bedoeling is). Die bestandsnamen in beeld ook elke keer Ought was gewoon een beetje saaie postpunk dat prima, maar niet flitsend ten gehore gebracht werd.

(willie) schreef:
Als Viet cong er in gaat, dan zal dat met Metz toch ook wel lukken (en voor nog meer gitaren: Protomartyr en Titus Andronicus). Mirel Wagner zal denk ik wel mooi worden, zelf ga ik kijken hoe virtuoos Kaki king dat laatste album gaat brengen.

Protomartyr lijkt me ook wel vet ja. Titus is me iets te hard denk ik. Metz eens luisterne. Ken het geloof ik wel, maar even niet blijven hangen!

Mijn avond was juist beter dan verwacht.

Eerst een stukje van Saltland (kwartiertje) en daarna Stukje Notwist (ruim half uur). Van beiden was ik vooraf al niet heel enthousiast. Beide optredens waren in orde, maar gewoon niet echt mijn smaak. Vond de lange versie van Run Run Run wel dik in orde.

Toen op weg naar de Janskerk voor Majical Cloudz. Was hier erg benieuwd naar en dit werd een zeer positieve verrassing. De locatie en de ontwapenende podiumhouding van de zanger hadden zeker meerwaarde. Akoestiek was goed en Devon heeft een ongekend groot bereik. Met This is Magic, Childhood´s End, Are You Alone?, Silver Car Crash en Downtown was de setlist geweldig en wat Devon zijn stem allemaal aandeed in afsluiter Silver Rings

Ekko was de volgende bestemming om Dollkraut aan het werk te zien. IK wist hier op een paar deuntjes na eigenlijk niks van en was blij verrast dat het hier om een band ging en niet om een dj (zoals ik dacht). Vanaf de eerste toon was stilstaan hier onmogelijk. Wat een aanstekelijke, positieve muziek en een leuk gezelschap om aan het werk te zien.

Ought was voor ons de afsluiter van de avond en stelde toch wel teleur. De echte scherpte leek te ontbreken. Het was niet slecht, maar vooral tam. Dit kwam vooral negatief tot uiting in het stemgebruik van Tim. Zijn uitgesproken geluid kwam totaal niet uit de verf en hij leek hier ook geen moeite voor te (willen) doen.
Absoluut hoogtepunt van de set was Beautiful Blue Sky waarin Tim met heel veel nadruk ´I am not afraid to die´zong en daar een oorverdovende yes aantoevoegde. Veel mensen in het publiek reageerden hier op. Heel mooi moment!!!

Majical Cloudz 9,0

Dollkraut 8,0

Ought 6,5

Prima eerste dagje maar nog geen memorabele dingen gezien (al was The Notwist wel erg sterk).

Vandaag de voor mij minst interessante dag. Dit zal vermoedelijk het programma worden.

19:00 - 19:45 Mirel Wagner (Janskerk)
20:45 - 21:45 Deaf Center (Hertz)
21:40 - 22:35 Swervedriver (Ronda)
22:30 - 23:25 Lubomyr Melnyk (Hertz)
23:50 - 00:50 Prefuse 73 (Ekko)
01:00 - 02:00 Blanck Mass (Ronda)
01:45 - 02:40 A Place To Bury Strangers (Pandora)

Wagner, Melnyk en Viet Cong de hoogtepunten van gisteren! Verder wel een beetje matig en onmogelijk om bij Protomartyr binnen te komen (Wát een drukte al kwartier van tevoren!). En Jerusalem in my heart afgelast, ben benieuwd of dat vandaag met Suuns doorgaat.

Het was niet al te druk op de weg en dus zit ik vooraan in de kerk te wachten op Mirel Wagner. Er is wel bier, maar geen koffie. Normaal geen probleem, maar ik zal vanavond zelf naar huis moeten rijden. Mijn wederhelft heeft donderdagavond ook genoten van de muziek, maar zat nog te veel bij de aanslagen in Parijs om echt te kunnen genieten. Ik kan me daar goed in verplaatsen en einzelgänger als ik ben, heb ik er niet zo heel veel moeite mee.

De kerk is waarschijnlijk beter gevuld dan op zondagmorgen en op een enkele zondaar na blijft dat zo. Mirel heeft een prachtige stem en mooie kleine liedjes die aandoenlijk kunnen klinken, maar vaak zwartgallige teksten bevatten. Hoogtepunt is Taller Than Tall Trees. Enig minpuntje is dat No Death in een iets hoger tempo wordt gespeeld dan de studioversie.

Omdat ik op tijd wilde zijn voor Protomartyr koos ik ervoor om niet naar Dave Heumann te gaan in Theater Kikker, maar naar Cloud Nine. Hier zouden Wilbert Bulsink en Jessica Sligter een stuk ten gehore brengen. Vergezeld door twee violistes die druk bezig waren zat Wilbert achter zijn laptop en keek bij iedere druk op de knop heel erg moeilijk. Jessica zorgde voor de vocalen. Zo’n beetje alles aan dit optreden stond me tegen. Zowel de muziek als de podiumhouding en het Engels van Jessica.

Toch moet ik ze bedanken, want hierdoor stond ik helemaal vooraan bij Protomartyr. De setlist lag al op het podium en dat zag er goed uit. Zeker omdat de 3e worp me inmiddels ook goed bevalt en daar kwam veel van voorbij. Zoals Protomartyr zie ik mijn bandjes toch het liefst. Geen poespas, podium op, drie kwartier rammen en doeg. Frontman heeft ook een heerlijke, ongemakkelijke houding. Volgens mij kon er echt niemand meer bij in Pandora en het viel in goede smaak.

Jerusalem in my Heart ging niet door (technisch probleem???), maar niet getreurd, hier kwam Jessica Moss voor in de plaats. Bij mij bekend door haar werk bij Godspeed You! Black Emperor en in eerste instantie had het daar ook wel wat van weg. Drones en viool, erg mooi! Helaas ging ze na een tijdje ook haar stem gebruiken en dat had van mij zeker niet gehoeven. Jammer! Laatse stuk (Instrumentaal) was wel weer goed.

Dit was ook bij Lubomyr Melnyk het geval. Eerst twee mooie stukken gespeeld, maar daarna moest er een zangeres bij komen en vond Lubo het nodig om wel erg lang te praten. Het laatste stuk (Windmills) duurde mij ook echt te lang en was te veel van hetzelfde. Eerste deel van het optreden beviel mij dus zeer, maar daarna was het een gevalletje van less is soms more.

Mirel wagner 8,0

Wilbert Bulsink en Jessica Sligter 2,0

Protomartyr 9,5

Jessica Moss 6,0

Lubomyr Melnyk 5,5

Gisteren een schitterende Mirel Wagner gezien, wat vond ik dat mooi. Ook het aansluitende Michael Price Trio kon me zeker bekoren maar helaas moest ik er na twintig minuutjes vandoor om wat muziekkornuiten op te pikken die rond kwart voor negen bij TivoliVredenburg zouden zijn. Gauw met elkaar Deaf Center bekeken (mooi maar helaas veel rumour in de zaal) en daarna vooral veel gekletst en biertjes gedronken. De muziek hebben we zodoende een poosje gelaten voor wat het is maar 's avonds nog wel Evil Superstars (niet per se mijn muziek maar wel een stel sympathieke gasten) en het altijd te gekke Blanck Mass gezien.

Het programma voor vandaag is eenvoudig:

19:30 - 20:30 Destroyer (Grote zaal)
21:30 - 22:30 T.P. Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou (Grote zaal)
23:30 - 01:00 Kamasi Washington (Grote zaal)
01:00 - 01:45 Yung Gud (Cloud Nine)

Tussendoor - als we zin hebben - wellicht nog Dawn Penn / Christina Vantzou / Sunn O))))

Josh T. Pearson

Masimo schreef:
Josh T. Pearson
was ie goed? Ik ga zo denk ik nog even naar de 3voor12 sessie met hem.

Ja, zeker doen! Aan het einde van het festival tik ik nog wel een verslagje, maar al met al: zeer bijzonder concert op een prachtige locatie!

Phurpa afgezegd

Zeker een fijne locatie de Janskerk, jammer dat het daar nu klaar is voor deze editie.

Helaas geen Phurpa Hopelijk zet Dylan Carlson nog wat leuks neer.

Waar heb jij het gezien / gelezen Masimo? Ook gewoon bij de timetable?

Môrthul schreef:
Helaas geen Phurpa Hopelijk zet Dylan Carlson nog wat leuks neer.

Waar heb jij het gezien / gelezen Masimo? Ook gewoon bij de timetable?
Jep, even opzoeken hoe laat ze zouden spelen, maar niet op timetable aangetroffen. Hier staat het ook: News - leguesswho.nl

November 21: we're very sorry to inform you Phurpa had to cancel due to visa issues. Dylan Carlson (Earth) & Rogier Smal performing as part of Sunn O))) Presents instead.

Balen!

Gast
geplaatst: vandaag om 22:07 uur

geplaatst: vandaag om 22:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.