Muziek / MusicMeter Live! / Le Guess Who?
zoeken in:
0
geplaatst: 11 november 2016, 16:19 uur
Dag 1
Door de file was ik wat later bij William Tyler. Had veel gehaast en zocht daarom een plekje op waar niemand zat. Helemaal bovenin. En daar waar ik door niks of niemand gestoord werd kwam het spel van Tyler zeker tot zijn recht. Jammer genoeg niet helemaal kunnen zien en het tweede optreden was met oog op werk te laat voor me. Ga wel het album aanschaffen.
75 Dollar Bill in het redelijk goed gevulde Pandora kon mij niet overtuigen en de organisatie moet gaan oppassen dat de fotografen een niet te grote storende factor worden.
Na wat plaatjes kijken weer even naar de grote zaal waar Bassekou Kouyaté en Ngoni Ba voor een Malinees feestje zorgden. Eerste echte hoogtepunt van LGW? 2016 was een lang opzwepend nummer waar de zaal helemaal in opging.
It It Anita in de Helling was niet verkeerd, maar ik zou ze willen adviseren de vocalen eruit te gooien en dus instrumentaal te gaan, want dat waren de beste momenten.
Bij Nadja in de Ekko was ik zeer verrast te zien dat een man en vrouw van middelbare leeftijd het podium betraden. Ik had toch het beeld van een aantal ruige, langharige, getatoeëerde mannen. Niet meteen mijn muziek en zeker thuis zou ik dit niet snel opzetten, maar gister werkte het wel. Eén lange drone van 45 minuten.
Ik sloot mijn ogen en liet het over me heen komen. En dat was fijn.
Zit nu in twijfel of ik vanavond heen ga. Voel me niet helemaal top en vind de zaterdag en zondag belangrijker.
Door de file was ik wat later bij William Tyler. Had veel gehaast en zocht daarom een plekje op waar niemand zat. Helemaal bovenin. En daar waar ik door niks of niemand gestoord werd kwam het spel van Tyler zeker tot zijn recht. Jammer genoeg niet helemaal kunnen zien en het tweede optreden was met oog op werk te laat voor me. Ga wel het album aanschaffen.
75 Dollar Bill in het redelijk goed gevulde Pandora kon mij niet overtuigen en de organisatie moet gaan oppassen dat de fotografen een niet te grote storende factor worden.
Na wat plaatjes kijken weer even naar de grote zaal waar Bassekou Kouyaté en Ngoni Ba voor een Malinees feestje zorgden. Eerste echte hoogtepunt van LGW? 2016 was een lang opzwepend nummer waar de zaal helemaal in opging.
It It Anita in de Helling was niet verkeerd, maar ik zou ze willen adviseren de vocalen eruit te gooien en dus instrumentaal te gaan, want dat waren de beste momenten.
Bij Nadja in de Ekko was ik zeer verrast te zien dat een man en vrouw van middelbare leeftijd het podium betraden. Ik had toch het beeld van een aantal ruige, langharige, getatoeëerde mannen. Niet meteen mijn muziek en zeker thuis zou ik dit niet snel opzetten, maar gister werkte het wel. Eén lange drone van 45 minuten.
Ik sloot mijn ogen en liet het over me heen komen. En dat was fijn.Zit nu in twijfel of ik vanavond heen ga. Voel me niet helemaal top en vind de zaterdag en zondag belangrijker.
0
geplaatst: 11 november 2016, 19:54 uur
(willie) schreef:
Nog vijf jaar en ik ben schijnbaar middelbaar.
Nog vijf jaar en ik ben schijnbaar middelbaar.
Nee hoor, je bent nu al een oud wijf.

Ook iets te melden over LGW?
0
geplaatst: 12 november 2016, 09:23 uur
Vrijdag ook een dagje Le Guess Who meegepikt.
Verrassing van de dag vond ik Mario Batkovic. Erg mooi wat hij uit een accordeon haalt, met referenties naar Philip Glass en Steve Reich.
Mario Batkovic - Restrictus @LeGuessWho - Janskerk
Neil Halstead was mooi, maar minder fraai dan een eerder concert in de kelder van Paradiso.
Zaal was muisstil en Neil vroeg zich af of er wel iemand was.
Neil Halstead Who Do You Love @LeGuessWho Janskerk
Beak> was goed. Beter dan eerder op Le Guess Who in 2012.
Beak - The Broken Window @LeGuessWho
Savages speelde een strakke show en kreeg de hele Ronda plat en werd letterlijk op handen gedragen.
Savages - Hit me @LeGuessWho
De dag werd afgesloten met Bambara
Bambara - All the Ugly Things @LeGuessWho
Verrassing van de dag vond ik Mario Batkovic. Erg mooi wat hij uit een accordeon haalt, met referenties naar Philip Glass en Steve Reich.
Mario Batkovic - Restrictus @LeGuessWho - Janskerk
Neil Halstead was mooi, maar minder fraai dan een eerder concert in de kelder van Paradiso.
Zaal was muisstil en Neil vroeg zich af of er wel iemand was.
Neil Halstead Who Do You Love @LeGuessWho Janskerk
Beak> was goed. Beter dan eerder op Le Guess Who in 2012.
Beak - The Broken Window @LeGuessWho
Savages speelde een strakke show en kreeg de hele Ronda plat en werd letterlijk op handen gedragen.
Savages - Hit me @LeGuessWho
De dag werd afgesloten met Bambara
Bambara - All the Ugly Things @LeGuessWho
0
geplaatst: 12 november 2016, 14:46 uur
LGW 2016 tot nu toe:
Donderdag: zeer steady begin.
Wilco (begin gemist): 8,5
William Tyler (Hertz) 8
Bassekou Kouyaté 8
Fennesz 8
Steve Gunn 7,5
Lonnie Holley 7
Vrijdag: uitstekend vervolg en Tim Hecker blijft de man
Tim Hecker: 9
Beak> 8+
Neil Halstead 7,5
Wrangler 7,5 (leuke ontdekking wel)
Lee Ranaldo 6,5
En nog twee dagen te gaan
Donderdag: zeer steady begin.
Wilco (begin gemist): 8,5
William Tyler (Hertz) 8
Bassekou Kouyaté 8
Fennesz 8
Steve Gunn 7,5
Lonnie Holley 7
Vrijdag: uitstekend vervolg en Tim Hecker blijft de man
Tim Hecker: 9
Beak> 8+
Neil Halstead 7,5
Wrangler 7,5 (leuke ontdekking wel)
Lee Ranaldo 6,5
En nog twee dagen te gaan

0
geplaatst: 12 november 2016, 16:10 uur
Doe ik er ook eentje:
Donderdag:
Wilco: 7,5
William Tyler (Hertz): 8,5
Vrijdag:
Neil Halstead: 8
broeder Dieleman: 9
Jessy Lanza: 8,5
Savages: 7,5
Tim Hecker: 8
Donderdag:
Wilco: 7,5
William Tyler (Hertz): 8,5
Vrijdag:
Neil Halstead: 8
broeder Dieleman: 9
Jessy Lanza: 8,5
Savages: 7,5
Tim Hecker: 8
0
geplaatst: 13 november 2016, 12:17 uur
En de zaterdag er maar meteen achteraan:
Ryley Walker: 8,5 - de vierde keer dat ik hem live zag en het was weer genieten als altijd.
Julia Holter: 5,0 - haar laatste album waardeer ik zeer en draai ik vaak maar deze show was matig. Te weinig liedjes en te veel experimenteel instrumentaal gepriegel zonder idee. De interactie met het publiek was bijna nul en twee nummers voor het einde van haar set kwam ze erachter dat het 9 uur was en stopte ze er abrupt mee. Geen Vasquez, geen Sea Calls Me Home
.
Elza Soares: 9,5 - een hele bijzondere ervaring. De zaal op zijn kop, een grande dame die nog eenmaal haar strijdtoneel overziet en een groep geweldige muzikanten die haar begeleiden. Ik heb na het optreden de plaat aangeschaft, benieuwd hoe deze bevalt.
Digable Planets: 8,0 - een uitstekend begin, een te lang en minder interessant middenstuk (o.a. een drummer en bassist die onnodig gingen soleren) maar weer een heerlijk slot met bangers 9th Wonder en Rebirth of Slick. Tof om deze oude helden nog eens aan het werk te hebben gezien.
The Comet is Coming: 8,0 - een portie space funk om de avond mee af te sluiten.
Ryley Walker: 8,5 - de vierde keer dat ik hem live zag en het was weer genieten als altijd.
Julia Holter: 5,0 - haar laatste album waardeer ik zeer en draai ik vaak maar deze show was matig. Te weinig liedjes en te veel experimenteel instrumentaal gepriegel zonder idee. De interactie met het publiek was bijna nul en twee nummers voor het einde van haar set kwam ze erachter dat het 9 uur was en stopte ze er abrupt mee. Geen Vasquez, geen Sea Calls Me Home
. Elza Soares: 9,5 - een hele bijzondere ervaring. De zaal op zijn kop, een grande dame die nog eenmaal haar strijdtoneel overziet en een groep geweldige muzikanten die haar begeleiden. Ik heb na het optreden de plaat aangeschaft, benieuwd hoe deze bevalt.
Digable Planets: 8,0 - een uitstekend begin, een te lang en minder interessant middenstuk (o.a. een drummer en bassist die onnodig gingen soleren) maar weer een heerlijk slot met bangers 9th Wonder en Rebirth of Slick. Tof om deze oude helden nog eens aan het werk te hebben gezien.
The Comet is Coming: 8,0 - een portie space funk om de avond mee af te sluiten.
0
geplaatst: 14 november 2016, 08:22 uur
Vond je het geluid bij Digable Planets niet lichtelijk rampzalig?
0
geplaatst: 14 november 2016, 10:00 uur
niels94 schreef:
Vond je het geluid bij Digable Planets niet lichtelijk rampzalig?
Ja! Dat vergat ik even te vermelden in bovenstaand commentaar maar het geluid - zeker de eerste helft - was echt een drama! Gelukkig werd het naarmate het optreden vorderde iets beter.Vond je het geluid bij Digable Planets niet lichtelijk rampzalig?
0
geplaatst: 14 november 2016, 10:14 uur
Leuk Digable Planets, geluid was wel slecht, maar goed, dat is het bij elk concert dat niet in de basis jazz/klassiek/rustig is. Maar waarom in godsnaam waren zij in de Grote Zaal geprogrammeerd? Stomme keuze. De enige die ik me kan bespeuren. Dat had gewoon in een "sta-zaal" moeten zijn!
0
geplaatst: 14 november 2016, 16:06 uur
Donderdag: had deze dag nog geen fiets tot mijn beschikking, en moest op vrijdag gewoon werken. Daarom besloten om de hele avond in TivoliVredenburg te spenderen.
William Tyler - melancholisch, filmisch, instrumentaal. Erg goed als opener, 8
75 Dollar Bill - kundige artiesten - vooral de gitarist -, maar maakte geen indruk. 6
Bassekou Kouyaté & co. - Sensationeel! Had hem als gastartiest eerder dit jaar al op NSJ gezien, maar met eigen band maakte hij er een echt feestje van. De zaal ging helemaal los. Ongekend virtuoos, 'de Jimi Hendrix van de ngoni' is zeker niet overdreven. 9
Steve Gunn - op plaat prima te genieten, maar live voegt weinig toe. Sterker nog, de lead gitarist was dusdanig matig in vorm dat zelfs een catchy nummer als Ancient Jules tegenviel. 5
WIlco - was na het verkiezingsdebacle van afgelopen week wel even toe aan wat troostende woorden van Jeff Tweedy. Ongekend hoe deze mannen het live toch altijd weer voor elkaar weten te krijgen. Gala voorstelling. 9
Fennesz - fijne gitaar ambient. 7
William Tyler - melancholisch, filmisch, instrumentaal. Erg goed als opener, 8
75 Dollar Bill - kundige artiesten - vooral de gitarist -, maar maakte geen indruk. 6
Bassekou Kouyaté & co. - Sensationeel! Had hem als gastartiest eerder dit jaar al op NSJ gezien, maar met eigen band maakte hij er een echt feestje van. De zaal ging helemaal los. Ongekend virtuoos, 'de Jimi Hendrix van de ngoni' is zeker niet overdreven. 9
Steve Gunn - op plaat prima te genieten, maar live voegt weinig toe. Sterker nog, de lead gitarist was dusdanig matig in vorm dat zelfs een catchy nummer als Ancient Jules tegenviel. 5
WIlco - was na het verkiezingsdebacle van afgelopen week wel even toe aan wat troostende woorden van Jeff Tweedy. Ongekend hoe deze mannen het live toch altijd weer voor elkaar weten te krijgen. Gala voorstelling. 9
Fennesz - fijne gitaar ambient. 7
0
geplaatst: 14 november 2016, 18:52 uur
Tweede helft LGW16:
Zaterdag: sterk in de breedte
Circuit des Yeux 8,5 (erg fijne ontdekking, kwam live heel goed uit de verf)
Black Mountain 8
Dinosaur Jr. 8,5
The Ex & Fendika 8
Daarnaast nog flarden van Elza Soares (viel tegen), Raime en Julia Holter gezien. I.v.m. de trein enkele artiesten noodgedwongen laten schieten.
Zondag
Phurpa 8
Scott Fagan 8+
Anna von Hauswolff 8-
Swans 9
Tortoise 8+
St. Francis Duo 8-
Suuns 6 (niet echt fan en een beetje zouteloos als je net het voorgaande hebt gezien, de Fugazi-cover beviel nog het best)
Junun 8.5: perfecte afsluiter van een zeer sterke editie)
LGW16 als geheel: 9. Één van de beste festivals die ik heb bezocht.
Zaterdag: sterk in de breedte
Circuit des Yeux 8,5 (erg fijne ontdekking, kwam live heel goed uit de verf)
Black Mountain 8
Dinosaur Jr. 8,5
The Ex & Fendika 8
Daarnaast nog flarden van Elza Soares (viel tegen), Raime en Julia Holter gezien. I.v.m. de trein enkele artiesten noodgedwongen laten schieten.
Zondag
Phurpa 8
Scott Fagan 8+
Anna von Hauswolff 8-
Swans 9
Tortoise 8+
St. Francis Duo 8-
Suuns 6 (niet echt fan en een beetje zouteloos als je net het voorgaande hebt gezien, de Fugazi-cover beviel nog het best)
Junun 8.5: perfecte afsluiter van een zeer sterke editie)
LGW16 als geheel: 9. Één van de beste festivals die ik heb bezocht.

0
geplaatst: 14 november 2016, 19:58 uur
Mooi te horen dat anderen wel een top editie van LGW? hebben meegemaakt.
Voor mij persoonlijk was het veruit de minste editie die ik heb bijgewoond.
Hoogtepuntjes; Phurpa, Bassekou Kouyaté & Ngongi Ba, Horse Lords, Federico Albanese.
Voor mij persoonlijk was het veruit de minste editie die ik heb bijgewoond.
Hoogtepuntjes; Phurpa, Bassekou Kouyaté & Ngongi Ba, Horse Lords, Federico Albanese.
0
geplaatst: 14 november 2016, 20:36 uur
Jammer, ik heb zeker weer genoten. Nog even een korte resumé van de zondag.
Scott Fagan performing South Atlantic Blues: 10 - mijn absolute hoogtepunt van het festival. Ik ontdekte dit meesterwerk een aantal jaar geleden en had niet verwacht de beste man ooit nog zelf aan het werk te kunnen zien. Le Guess Who bood mij deze kans en Scott Fagan blijkt nog net zo goed te zijn als hij ooit was. Ondersteund door een viertal jonge muzikanten bracht hij de liedjes van zijn plaat met veel gevoel. De muziek werd ondersteund door zijn mooie verhalen en anekdotes en als klap op de vuurpijl speelde hij zelfs twee nieuwe nummers en vertelde en passant bezig te zijn met nieuw werk! Mooi dat deze oude helden ruim veertig jaar na hun vergeten meesterwerken weer de kans krijgen om nieuw werk uit te brengen. Eerder al kwamen Bill Fay en Emitt Rhodes met sterke platen en hetgeen ik gisteren van Scott Fagan hoorde is een voorbode voor meer mooi werk.
Anna von Hausswolf: 6,5 - kwalitatief prima in orde maar het pakte me niet erg.
Patty Waters: 8 - bijzonder om dit icoon van de free jazz aan het werk te zien. Haar optreden was ook echt wel goed, al vond ik haar stem op momenten wel wat broos. Maar goed, wat wil je ook voor een vrouw van in de zeventig.
Samuel Kerridge: 7,5
JUNUN featuring Shye Ben Tzur, Jonny Greenwood & the Rajasthan Express: 8,5 - een waardig afsluiter van het festival!
Festival top vijf:
1. Scott Fagan performing South Atlantic Blues
2. Elza Soares
3. broeder Dieleman
4. Jessy Lanza
5. William Tyler (Hertz)
Scott Fagan performing South Atlantic Blues: 10 - mijn absolute hoogtepunt van het festival. Ik ontdekte dit meesterwerk een aantal jaar geleden en had niet verwacht de beste man ooit nog zelf aan het werk te kunnen zien. Le Guess Who bood mij deze kans en Scott Fagan blijkt nog net zo goed te zijn als hij ooit was. Ondersteund door een viertal jonge muzikanten bracht hij de liedjes van zijn plaat met veel gevoel. De muziek werd ondersteund door zijn mooie verhalen en anekdotes en als klap op de vuurpijl speelde hij zelfs twee nieuwe nummers en vertelde en passant bezig te zijn met nieuw werk! Mooi dat deze oude helden ruim veertig jaar na hun vergeten meesterwerken weer de kans krijgen om nieuw werk uit te brengen. Eerder al kwamen Bill Fay en Emitt Rhodes met sterke platen en hetgeen ik gisteren van Scott Fagan hoorde is een voorbode voor meer mooi werk.
Anna von Hausswolf: 6,5 - kwalitatief prima in orde maar het pakte me niet erg.
Patty Waters: 8 - bijzonder om dit icoon van de free jazz aan het werk te zien. Haar optreden was ook echt wel goed, al vond ik haar stem op momenten wel wat broos. Maar goed, wat wil je ook voor een vrouw van in de zeventig.
Samuel Kerridge: 7,5
JUNUN featuring Shye Ben Tzur, Jonny Greenwood & the Rajasthan Express: 8,5 - een waardig afsluiter van het festival!
Festival top vijf:
1. Scott Fagan performing South Atlantic Blues
2. Elza Soares
3. broeder Dieleman
4. Jessy Lanza
5. William Tyler (Hertz)
0
geplaatst: 14 november 2016, 23:46 uur
0
geplaatst: 15 november 2016, 08:32 uur
Zondag een dagje Le Guess Who meegepakt. Begonnen bij Scott Fagan. Ondanks dat het soms leek alsof de 4 jonge bandleden hun demente opa mee hadden genomen, als ze Fagan maanden te gaan spelen, nadat hij weer een veel te lang onsamenhangend verhaal had opgehangen, was het muzikaal zeer in orde. Fagan en zijn muziek ook een zeer hoge aaibaarheidsfactor, zoals een vriend van mij zei: 'ik wil deze vent als een soort van kerstboom in mijn woonkamer zetten'.
Daarna Ethiopisch gegeten, het laatste kwartier van een Frans punkbandje (naam is mij ontschoten) bij The Ex Festival gezien (lekker opzwepend, jammer dat publiek zat) en het kortstondige hoogtepunt van het festival meegemaakt bij Marching Churches, dat You're the Greatest Lover van Luv coverde. Wederom quote ik een vriend van mij: 'categorie je dronken collega bij de karaoke'.
Daarna was het tijd voor het hoogtepunt van de dag: Swans. Het was weer zwaar, het was hard, het was weer kneitergoed. Vooral het 3 kwartier durende openingsnummer was geniaal. Wel iets eerder weggegaan om nog Tortoise te zien. Ook dat was erg goed, zeker na het geweld van Swans klonk allemaal wat lieflijker en gevarieerder, maar het werd evengoed een enerverende show met sterk instrumentaal spel.
Daarna Ethiopisch gegeten, het laatste kwartier van een Frans punkbandje (naam is mij ontschoten) bij The Ex Festival gezien (lekker opzwepend, jammer dat publiek zat) en het kortstondige hoogtepunt van het festival meegemaakt bij Marching Churches, dat You're the Greatest Lover van Luv coverde. Wederom quote ik een vriend van mij: 'categorie je dronken collega bij de karaoke'.
Daarna was het tijd voor het hoogtepunt van de dag: Swans. Het was weer zwaar, het was hard, het was weer kneitergoed. Vooral het 3 kwartier durende openingsnummer was geniaal. Wel iets eerder weggegaan om nog Tortoise te zien. Ook dat was erg goed, zeker na het geweld van Swans klonk allemaal wat lieflijker en gevarieerder, maar het werd evengoed een enerverende show met sterk instrumentaal spel.
0
geplaatst: 17 november 2016, 23:04 uur
Ook ik ben het weekend naar LGW? geweest. Absoluut hoogtepunt was voor mij het fantastisch spelende Girl Band in De Helling, nóg noisier en bevlogen dan tijdens hun toch al goede optreden op BKS. Daarnaast vond ik Circuit des Yeux in de Janskerk indrukwekkend, bijzonder intens zingende zangeres, wellicht te omschrijven als een vrouwelijk midden tussen Scott Walker en Robbie Basho. Phurpa vond ik ook erg goed, begonnen wat rommelig (kappen af om microfoontjes op hun hoofd te installeren, wat de mysterieuze opkost ietwat teniet deed), maar hadden me al snel te pakken met keelzangmantra's en vnl tof door de toevoeging van de blaasinstrumenten. Swans meedogenloos hard, goed optreden. Ook mooi was Tom Carter op de donderdag met uitgesponnen gitaardrones, en het gratis vrijdagprogramma in de Moira met als hoogtepunten Seamus Cater met een ingetogen set op duetconcertina en G.W. Sok met King Champion Sounds.
Tegenvallende ervaringen bij 75 Dollar Bill door hard pratende Duitsers (pleonasme) die ook nog eens dichtbij het podium stonden. Daardoor helaas niet volledig kunnen concentreren op de muziek. Ook Elza Soares, waar ik na het mij zeer goed bevallen album van vorig jaar zeer naar uitkeek, viel tegen. Ik had het gevoel dat ze zichzelf niet goed kon horen tijdens het concert: meerdere noten haalde ze niet, ze zong liederen sneller dan zou moeten, en viel soms te vroeg of te laat in. Misschien kende ik het album te goed en zat het tegen dat ik wist hoe ze had moeten zingen. Niettemin een indrukwekkend figuur en een eervolle podiumpresentatie.
Verder (nogal) kort (door de bocht): Lonnie Holley (sympathieke impropriester op toetsen), William Tyler (mooie instrumentals, vnl die op akoestische gitaar), Arnold Dreyblatt (experimenteel stuk, met stok op contrabas noten aanslaand, vrij minimaal), Junun (sterke afsluiter, op mijn plek in de zaal niet zulk goed geluid), Les Filles des Illighadad (mooi, maar leken onwennig op het podium, daarnaast blijkt LGW?-publiek niet zo volhardend tijdens het 50 minuten durende partijtje langklappen), Aine O'Dwyer (nogal abstract), Mrs. Pilgrim (mooie celloliedjes), Ab Baars, I Speak Machine (gejengel), Julia Holter (vlak), stukje The Ex & Fedika (altijd goed), Circus Debre Berhan (leuke Eth. circusacts), en een stuk van het The Ex Festival met Moor+Butcher, Ken Vandermark , Hessels+Bennink en Api Uiz (allen tof, enkel Api Uiz ging wat mij betreft iets te lang door)
Vergeleken met de vorige jaren vrij constant festival gehad met weinig slechte, veel goede, en een paar erg goede optredens. Niet zoveel absolute hoogtepunten gehad als de vorige jaren, maar toch zeer naar mijn zin gehad
Tegenvallende ervaringen bij 75 Dollar Bill door hard pratende Duitsers (pleonasme) die ook nog eens dichtbij het podium stonden. Daardoor helaas niet volledig kunnen concentreren op de muziek. Ook Elza Soares, waar ik na het mij zeer goed bevallen album van vorig jaar zeer naar uitkeek, viel tegen. Ik had het gevoel dat ze zichzelf niet goed kon horen tijdens het concert: meerdere noten haalde ze niet, ze zong liederen sneller dan zou moeten, en viel soms te vroeg of te laat in. Misschien kende ik het album te goed en zat het tegen dat ik wist hoe ze had moeten zingen. Niettemin een indrukwekkend figuur en een eervolle podiumpresentatie.
Verder (nogal) kort (door de bocht): Lonnie Holley (sympathieke impropriester op toetsen), William Tyler (mooie instrumentals, vnl die op akoestische gitaar), Arnold Dreyblatt (experimenteel stuk, met stok op contrabas noten aanslaand, vrij minimaal), Junun (sterke afsluiter, op mijn plek in de zaal niet zulk goed geluid), Les Filles des Illighadad (mooi, maar leken onwennig op het podium, daarnaast blijkt LGW?-publiek niet zo volhardend tijdens het 50 minuten durende partijtje langklappen), Aine O'Dwyer (nogal abstract), Mrs. Pilgrim (mooie celloliedjes), Ab Baars, I Speak Machine (gejengel), Julia Holter (vlak), stukje The Ex & Fedika (altijd goed), Circus Debre Berhan (leuke Eth. circusacts), en een stuk van het The Ex Festival met Moor+Butcher, Ken Vandermark , Hessels+Bennink en Api Uiz (allen tof, enkel Api Uiz ging wat mij betreft iets te lang door)
Vergeleken met de vorige jaren vrij constant festival gehad met weinig slechte, veel goede, en een paar erg goede optredens. Niet zoveel absolute hoogtepunten gehad als de vorige jaren, maar toch zeer naar mijn zin gehad

0
geplaatst: 20 april 2017, 22:11 uur
Leuk Le Guess Who ? weer eens in de updates. Lijstje puike optredens.
1. Neutral Milk Hotel – Mayday 2014
2. zZz – LGW? 2014
3. Big Brave – LGW? 2015
4. Majical Cloudz – LGW? 2015
5. Carlos Cipa – LGW? 2014
6. Protomartyr – LGW? 2015
7. Dollkraut – LGW? 2015
8. Dr John – LGW? 2014
9. Lightning Bolt – LGW? 2015
10. Swans – LGW? 2014
11. Mirel Wagner – LGW? 2015
12. Horse Lords - LGW? 2016
1. Neutral Milk Hotel – Mayday 2014
2. zZz – LGW? 2014
3. Big Brave – LGW? 2015
4. Majical Cloudz – LGW? 2015
5. Carlos Cipa – LGW? 2014
6. Protomartyr – LGW? 2015
7. Dollkraut – LGW? 2015
8. Dr John – LGW? 2014
9. Lightning Bolt – LGW? 2015
10. Swans – LGW? 2014
11. Mirel Wagner – LGW? 2015
12. Horse Lords - LGW? 2016
0
geplaatst: 30 mei 2017, 15:27 uur
Behoorlijk indrukwekkende line-up weer (en daar komt vast nog wat bij). Al ben ik er helaas dit jaar niet bij.
https://pbs.twimg.com/media/DBE4jL_XcAAgysG.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/DBE4jL_XcAAgysG.jpg:large
2
geplaatst: 30 mei 2017, 15:29 uur
Zeer indrukwekkend alvast. Dit jaar overweeg ik sterk om weer eens meerdere dagen te gaan.
Voorlopige line-up voor Le Guess Who 2017:
Curated by Perfume Genius:
Le Mystère des Voix Bulgares
Perfume Genius
Weyes Blood
Mount Eerie
Aldous Harding
Pharmakon
Julianna Barwick
Mozart's Sister
Curated by Grouper:
Grouper & Paul Clipson
William Basinski
GAS (Wolfgang Voigt)
Keiji Haino
Brötzmann/Leigh
Richard Youngs
Marisa Anderson
Marcia Bassett & Samara Lubelksi duo
Ekin Fil
Curated by Shabazz Palaces:
Pharoah Sanders
Shabazz Palaces
OCnotes
Natasha Kmeto
Curated by Jerusalem In My Heart:
Abdel Karim Shaar
Alanis Obomsawin performing 'Bush Lady'
Linda Sharrock
Farida & The Iraqi Maqam Ensemble
Matana Roberts
Moor Mother
Klein
Nadah El Shazly
Dedekind Cut
Oiseaux-Tempête
Curated by Han Bennink:
ICP Orchestra
Han Bennink Trio
Keiji Haino & Han Bennink
Peter Brötzmann & Han Bennink
Curated by Basilica Soundscape:
Protomartyr
Jenny Hval
Prurient
Liu Fang
Meredith Graves (poetry reading)
Greg Fox
Black Power Tarot:
Black Power Tarot Exhibition by King Khan & Michael Eaton
Black Power Tarot reading by King Khan
Film screening: The Invaders
Interview with The Invaders-founder John B. Smith & King Khan
General festival program:
Linton Kwesi Johnson
James Holden & The Animal Spirits
Oumou Sangaré
Les Amazones d'Afrique
Ben Frost
tUnE-yArDs
Sun Kil Moon
Shabaka & The Ancestors
Liars
Ahmed Fakroun feat. Altin Gün
The Bug vs Dylan Carlson of Earth
Kelly Lee Owens
Radio Philharmonic Orchestra performing Lili Boulanger
Yves Tumor
Zeal & Ardor
Jane Weaver
Julie Byrne
The Soft Moon
Derya Yıldırım & Grup Şimşek
Pissed Jeans
Visible Cloaks
The Como Mamas
Jambinai
Dark Buddha Rising
Tom Rogerson
Sarah Davachi
Voorlopige line-up voor Le Guess Who 2017:
Curated by Perfume Genius:
Le Mystère des Voix Bulgares
Perfume Genius
Weyes Blood
Mount Eerie
Aldous Harding
Pharmakon
Julianna Barwick
Mozart's Sister
Curated by Grouper:
Grouper & Paul Clipson
William Basinski
GAS (Wolfgang Voigt)
Keiji Haino
Brötzmann/Leigh
Richard Youngs
Marisa Anderson
Marcia Bassett & Samara Lubelksi duo
Ekin Fil
Curated by Shabazz Palaces:
Pharoah Sanders
Shabazz Palaces
OCnotes
Natasha Kmeto
Curated by Jerusalem In My Heart:
Abdel Karim Shaar
Alanis Obomsawin performing 'Bush Lady'
Linda Sharrock
Farida & The Iraqi Maqam Ensemble
Matana Roberts
Moor Mother
Klein
Nadah El Shazly
Dedekind Cut
Oiseaux-Tempête
Curated by Han Bennink:
ICP Orchestra
Han Bennink Trio
Keiji Haino & Han Bennink
Peter Brötzmann & Han Bennink
Curated by Basilica Soundscape:
Protomartyr
Jenny Hval
Prurient
Liu Fang
Meredith Graves (poetry reading)
Greg Fox
Black Power Tarot:
Black Power Tarot Exhibition by King Khan & Michael Eaton
Black Power Tarot reading by King Khan
Film screening: The Invaders
Interview with The Invaders-founder John B. Smith & King Khan
General festival program:
Linton Kwesi Johnson
James Holden & The Animal Spirits
Oumou Sangaré
Les Amazones d'Afrique
Ben Frost
tUnE-yArDs
Sun Kil Moon
Shabaka & The Ancestors
Liars
Ahmed Fakroun feat. Altin Gün
The Bug vs Dylan Carlson of Earth
Kelly Lee Owens
Radio Philharmonic Orchestra performing Lili Boulanger
Yves Tumor
Zeal & Ardor
Jane Weaver
Julie Byrne
The Soft Moon
Derya Yıldırım & Grup Şimşek
Pissed Jeans
Visible Cloaks
The Como Mamas
Jambinai
Dark Buddha Rising
Tom Rogerson
Sarah Davachi
0
geplaatst: 30 mei 2017, 15:46 uur
Huh, nu al een poster vol (heel erg vol) met namen?! Nice! Zo te zien valt er voor mij veel te ontdekken, ik ken alleen The Soft Moon (super!!) Weyes Blood, Sun Kill Moon en Jambinai. Laat ik er maar verder niet te veel in gaan verdiepen, het duurt nog langer dan een seizoen voordat het daadwerkelijk er is.
0
geplaatst: 30 mei 2017, 16:17 uur
Met Pharoah Sanders, James Holden, Linton Kwesi Johnson en Perfume Genius best een interessant programma. Afhankelijk van hoeveel van deze artiesten op één dag komen, overweeg ik zelfs te gaan.
0
geplaatst: 30 mei 2017, 17:39 uur
Potverdepippe for the ones who missed out on Gas is dit natuurlijk wel een smakelijke schotel die hier wordt voorgezet, met een aantal verborgen troeven - Mystere des voix Bulgares, LKJ en dan heb ik het niet eens over de fijne electronici.
0
geplaatst: 30 mei 2017, 18:00 uur
Uiteraard ben ik er ook weer bij dit jaar. Mijn ticket een tijdje terug al aangeschaft. Le Guess Who is vaste prik, altijd wat interessants te ontdekken en bovenal een fijn festival in een prettige omgeving.
0
geplaatst: 30 mei 2017, 19:24 uur
Le Guess Who slaagt er toch altijd weer in een verrassende en erg fijne line-up neer te zetten. En dat in mijn voortuin. Gegarandeerd dat ik weer minstens een dagje meepak.
1
geplaatst: 30 mei 2017, 21:14 uur
Sodeju, wat een line-up! Ik denk dat ik er dit jaar ook bij ben.
0
geplaatst: 30 mei 2017, 21:19 uur
Ben erg blij met Protomartyr en Linton Kwesi Johnson. Daarnaast reden om me eens echt te verdiepen in Liars en The Soft Moon.
Voor de rest veel te ontdekken.
Voor de rest veel te ontdekken.
0
geplaatst: 30 mei 2017, 21:24 uur
Linton Kwesi Johnson is wel spoken word.
Maar inderdaad een super line-up! Ik zit nu twee uurtjes de playlist te luisteren en het schiet alle kanten op.
Maar inderdaad een super line-up! Ik zit nu twee uurtjes de playlist te luisteren en het schiet alle kanten op.
1
geplaatst: 30 mei 2017, 21:33 uur
Edgar18 schreef:
Voorheen liet ie zich begeleiden door een trio - check zijn albums; alles van '78 - '83 is de moeite waard en het dub-album laat je lekker wobbelen op de vibe.
Gas en Jenny Hval zijn natuurlijk ook niet te versmaden en William Basinski.
* denotes required fields.