menu

Muziek / MusicMeter Live! / Le Guess Who?

zoeken in:
avatar van -SprayIt-
The 17 favorite performances of LGW17, as chosen by you - leguesswho.nl

Top 17 van beste acts, gekozen door bezoekers die de survey hebben ingevuld. Eerie op 1, had ik wel verwacht. Mooie lijst verder, Ben Frost staat met een naar mijn mening matige set, vrij hoog.

avatar van Ataloona
Teleurstellend lijstje. Dat is het lijstje dat je vooraf maakt met de grootste/populairste namen.

Niet dat er niet een paar fantastische/memorabele concerten bij staan hoor.

avatar van Teunnis
Verrassend lijstje in de zin dat ik niet het idee had dat dit de meest memorabele optredens waren. Mount Eerie ben ik zelf na een half uur weggegaan, omdat ik dacht dat ik beter naar William Basinski kon gaan. (Wat wel een grote fout was, omdat het daar al lang vol zat.)

En waar Thurston Moore staat, moet natuurlijk Han Bennink staan. En vier plekken hoger. Hun optreden samen was natuurlijk geweldig, maar over het hele festival gezien was Han Bennink dé held.

avatar van niels94
Dat Mount Eerie bovenaan staat verbaast mij niets. Veel lyrische reacties, van medebezoekers tot kranten. Terecht ook, vind ik persoonlijk, was ook voor mij denk ik wel het optreden dat de meeste indruk maakte.

avatar van Edgar18
Ataloona schreef:
Dat is het lijstje dat je vooraf maakt met de grootste/populairste namen.
Die daarom ook de meeste bezoekers trekken. En omdat dit een survey is onder de bezoekers is het logisch dat deze namen hoog eindigen want er zijn simpelweg meer bezoekers naartoe gegaan dan naar optredens van kleinere namen op verrassende (niet TiVre / Ekko) locaties.

Oftewel, het zegt me eigenlijk niets.

avatar van Ataloona
Dat doet niet af aan het feit dat ik het alsnog een teleurstellend lijstje vind

avatar van Mjuman
Edgar18 schreef:
(quote)
Die daarom ook de meeste bezoekers trekken. En omdat dit een survey is onder de bezoekers is het logisch dat deze namen hoog eindigen want er zijn simpelweg meer bezoekers naartoe gegaan dan naar optredens van kleinere namen op verrassende (niet TiVre / Ekko) locaties.

Oftewel, het zegt me eigenlijk niets.


Tuurlijk zegt het niets, omdat menig webbo ondertussen zijn buik vol heeft van al die eeuwige review/beoordelingsverzoeken. Het mankeert nog maar net aan dat Kruidvat om een beoordeling vraagt ogv je paracetamolaankoopervaring Dit lijstje is dus gewoon tot stand gekomen op basis van een hoge NOOB/Narcismefactor.

Het zou erger zijn als deze resultaten worden gebruikt voor het vastleggen van artiesten voor een volgende editie

Als ik dit soort verzoek krijg, haak ik tegenwoordig stelselmatig af - simpel: what's in it for me? Ik had verwacht dat bijv Mystere des voix Bulgares hoger zou scoren ogv hun geringe concerteerfrequentie.


avatar van Ataloona
Ja, die trailer klinkt goed. Ik ben benieuwd. Kaartje heb ik al een tijdje in de pocket, dus ik laat me verrassen.

avatar van Edgar18
Ik heb hem ook al een poosje liggen. Wat betreft de teaser:

- Kamal Keila, verder kom ik niet

avatar van Môrthul
Boris misschien?

avatar van Masimo
Hyperactive Keyboard Mashing > Martin Rev van Suicide of nog een keer EEK?
Footwork > Jana Rush?

avatar van Ataloona
Nogmaals EEK dus

Mooie rits aan eerste namen. Verrassende curatoren. Met de muziek van Devendra Banhart heb ik niet zo veel, maar misschien pikt hij wat leuke namen uit. Moor Mother kan ik enkel toejuigen. Ook mooi dat ze met haar zij-projecten naar Utrecht komt. Shabaka Hutchings vind ik muzikaal niet altijd even interessant (nooit slecht overigens), maar haalt zijn invloeden volgens mij wel uit (jazz)muziek die ik interessant vind. Asia Argento ken ik alleen van wat fijne filmrollen (vooral Abel Ferrera films) en de huidige buzz rondom haar Cannes-toespraak, dus ik ben benieuwd wat zij gaat allemaal gaat optrommelen.

Fijn ook dat het Art Ensemble of Chicago ook naar LGW18 komt. Ik kan ze ook zien op Primavera Sound komende week, maar het tijdstip (clash!) vind ik niet helemaal optimaal. Fijn om een backup te zien, want dit is een echte must-see.

De vorige editie overtreffen wordt erg lastig, maar ben gematigd enthousiast.

Voor nu; Takuro Kikuchi, Islam Chipsy, Stuff, Rodrigo Amarente, Colin Stetson, Kikagaku Moyo, Gigi Masin, Sons Of Kemet, Psychic Ills en The Comet Is Coming.

avatar van -SprayIt-
Meer onbekende namen, maar hoe meer ik luister, hoe enthousiaster ik word! Dit kan wel eens een heel verrassende editie gaan worden. Misschien wel mijn favoriete festival, dus kijk er naar uit!

avatar van Masimo
Nieuwe namen:

Future Feminism (ft Kembra Pfahler, Johanna Constantine en The Girls of Karen Black)
Kate NV
Pekka Airaksinen & Ka Baird (FRKWYS)
Ian William Craig & Daniel Lentz (FRKWYS)
ONCEIM & Stephen O'Malley present 'Gruides'
ONCEIM & Éliane Radigue present 'Occam Océan'
Escape-Ism
Martin Bisi plays BC35
FAKA
LYZZA
Eartheater
Orchestra Of Spheres
DJ Noss
Rose McGowan
Joe Coleman

avatar van Edgar18
Veel - voor mij - onbekende namen dit jaar. Meer dan andere jaren voor mijn gevoel. Wel leuk, lekker veel te ontdekken.

avatar van Masimo
Hier erg blij met Ian William Craig, en benieuwd naar die ONCEIM-projecten en Kate NV!

avatar van Ataloona
Escape-sim (project van Ian Svenonius; leider van Nation of Ulysses en The Make-Up), Eartheater en Pekka Airaksinen zijn anders ook enthousiasmerende namen.

Nog geen idee wat ik mij bij die ONCEIM-projecten moet voorstellen. Komt madame Radique (inmiddels vors op leeftijd) mee?

avatar van Môrthul
Zoiets:



Ik denk niet dat mevrouw Radigue zelf meekomt, maar het schijnt dat het stuk Occam Ocean in samenwerking met het ONCEIM is gecomponeerd.

avatar van Masimo
Asia Argento heeft zich teruggetrokken als curator, uitgenodigde artiesten zullen nog steeds komen.

Zie: Statement regarding Asia Argento & Le Guess Who? 2018 - leguesswho.nl

avatar van Ataloona
Revealing the full line-up for Le Guess Who? 2018 + day tickets on sale now - leguesswho.nl

Erg blij met deze toevoegingen.

Swamp Dogg, Seefeel, Midori Takada, Kelsey Lu, Hot Snakes, Neneh Cherry, Nelson Patton, Senyawa (!!), Islaja, Virginia Wing. Met ook nog The Avonden en DNMF (twee of nou ja, eigenlijk drie, van de beste artiesten van eigen bodem) en een hoop om nog te ontdekken. Deze is erg fijn

avatar van Edgar18
Swamp Dogg is natuurlijk een geniale toevoeging. Maar, ook de rest is van hoog niveau. Uitstekende line-up!

avatar van Sater
Hmmm, ik weet het zo net nog niet. Erg veel onbekende namen voor mij. Dat had ik vorig jaar toch minder. En ook de namen die ik wel ken - The Breeders, Mudhoney - liggen net niet in mijn straatje, de artiesten van datzelfde kaliber, bijvoorbeeld Thurston Moore, mijn hart juist wel sneller deden kloppen. En zo zijn er meer: William Basinski wel interessant, Roger Eno minder. Mark Kozelek vind ik super, Cass McCombs niet echt.

Ik mis ook een beetje de avontuurlijke metalbands die voorheen altijd wel voorhanden waren - zie zo snel alleen Stephen O'Malley. Ik ga de komende weken eerst maar eens het een en ander beluisteren en misschien dat ik nog een dagje ga, maar de volle mep zie ik dit jaar niet gebeuren.

avatar van -SprayIt-
Dat vind ik juist zo leuk aan dit festival met het vraagteken in de naam. Onbekende artiesten ontdekken en je laten verrassen door juist of hele goede of tegenvallende performances. Je rent ook zo van de ene zaal de andere in natuurlijk. Wat dat betreft het meest spannende festival voor mij. Vorig jaar ook bewust enkele grote bekende namen laten schieten voor onbekende acts en dat pakte zeer goed uit. Ook ik had vorig jaar duidelijk veel meer aansluiting bij de line-up, maar ga dit jaar lekker op avontuur.

avatar van Teunnis
Ik wordt ook nog niet direct opgewonden van de line-up, maar geen twijfel dat ik ga. Sterker nog, het gebrek aan namen waar ik per se heen moet, maakt dat ik de aankomende editie nog meer "op avontuur" zal gaan, wat precies de charme van dit festival is.

Kan me wel vinden in het bericht van Sater. Ik ben ook nog niet heel erg enthousiast en dat ligt met name aan de mindere line-up op het gebied van rock. Vorig jaar was dat zeer sterk met o.a. Thurston Moore(2x), Big Brave, The Soft Moon en Protomartyr.

Ben van plan om 3 of 4 dagen te gaan en zal zeker het avontuur niet schuwen. Het gebeurt echter zelden dat ik iets op plaat niet pruim en live wel.

avatar van Cellulord
Ja, de "rockers" mogen misschien ietsjes klagen, maar de alternatieve hip hop liefhebbers worden prima verzorgd met o.a. jpgmafia, Ras_G & The Afrikan Space Program, Linafornia, Kojey Radical

Natuurlijk is deze affiche niet zo sterk als vorig jaar, maar dat was echt wel een uitzondering. In de +40 jaar dat ik muziek volg was dat waarschijnlijk de mooiste festival-line-up ooit.
Maar ook dit jaar valt er heel wat te snoepen. Zowiezo word de experimentele liefhebber (wederom) verwend.

avatar van Masimo
Sater schreef:
Ik mis ook een beetje de avontuurlijke metalbands die voorheen altijd wel voorhanden waren - zie zo snel alleen Stephen O'Malley.
De vocalist van Senyawa staat gelijk aan drie metalzangers, dat scheelt alvast.

avatar van Ataloona
Cellulord schreef:
Natuurlijk is deze affiche niet zo sterk als vorig jaar, maar dat was echt wel een uitzondering. In de +40 jaar dat ik muziek volg was dat waarschijnlijk de mooiste festival-line-up ooit.


Ja, dit. Bizar mooi die line-up, doch met belachelijk veel pijnlijke clashes. Maar alles was er. Free jazz, afrojazz, experimentele hiphop, hoogdravende rock/metal artiesten en vooral een hoop genreoverstijgende dingen. Kom je niet meer tegen.

De line-up van dit jaar is dan uiteraard ietsjes minder, maar ik ontdek dagelijks mooie dingen die dan naar Utrecht trekken. Simpelweg het ultieme festival voor de openminded ontdekker.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:54 uur

geplaatst: vandaag om 15:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.