Muziek / MusicMeter Live! / Le Guess Who?
zoeken in:
0
geplaatst: 12 november 2021, 01:49 uur
[optimistische modus]Lijkt me niet, want TiVre is een theater en geen kroeg. Voor Ekko en De Helling geldt hetzelfde. Theaters zullen net als bioscopen niet onder de evt. gedeeltelijke lockdown gaan vallen. En ik heb ook niet gelezen dat de kerken moeten sluiten. In het ergste geval moeten we dan alleen zelf onze drankjes meebrengen en kunnen de concerten gewoon als gepland nog doorgaan. [/optimistische modus]
https://i.vgy.me/zTLcTm.png
2
geplaatst: 12 november 2021, 01:58 uur
Prima eerste dag met Arushi Jain, Shannon Lay (hoogtepunt), The Microphones en Suuns 
Irreversible Entanglements was ook nog een optie geweest, maar ik liep in de Hertz een vriendin tegen het lijf die ik twee jaar niet gezien had. Onder het genot van een paar biertjes rustig bijpraten was toch even iets aantrekkelijker.

Irreversible Entanglements was ook nog een optie geweest, maar ik liep in de Hertz een vriendin tegen het lijf die ik twee jaar niet gezien had. Onder het genot van een paar biertjes rustig bijpraten was toch even iets aantrekkelijker.
1
geplaatst: 12 november 2021, 02:06 uur
Uitstekende keuze, Irreversible Entanglements lijkt me ook niet echt iets voor jou. Arooj wel, maar die viel natuurlijk samen met Shannon Lay.
Als vrijdag wél de laatste dag blijkt te zijn, dan ga ik ook feesten alsof het weer 1999 is!
Als vrijdag wél de laatste dag blijkt te zijn, dan ga ik ook feesten alsof het weer 1999 is!

0
geplaatst: 12 november 2021, 02:41 uur
Choconas schreef:
Uitstekende keuze, Irreversible Entanglements lijkt me ook niet echt iets voor jou. Arooj wel, maar die viel natuurlijk samen met Shannon Lay.
Ja, toen ik van de Janskerk terugliep naar TiVre was ik behoorlijk aan het twijfelen wat ik moest kiezen. Arooj klonk ook goed op basis wat ik van SvhJ kende, maar ik had meer behoefte om even te kunnen zitten en ik vind de Hertz altijd zo'n ultieme, knusse zaal met van die heerlijke fauteuils. Werkte perfect met de sobere folk van Shannon

+1. Gezien de MuMeOrgie bij BCNR voorlopig niet meer doorgaat stel ik voor dat er vandaag nog maar een klein MuMe-feestje moet gaan komen, eender welke zaal
Reageer hieronder als je interesse hebt x
0
geplaatst: 12 november 2021, 10:27 uur
Ik heb me gisteren ook uitstekend vermaakt! Heerlijk om weer in volle concertzalen te staan en een lekkere bak herrie over je heen te krijgen. Gabriels vond ik verrassend goed, waarom hoor je op de studioversies niet dat die zanger zo'n dijk van een stem heeft? Harpiste bij het Arooj Aftab optreden was ook betoverend mooi. Daarna nog bij Don Melody Club in de Ekko gaan kijken, dat was leuk. En afgesloten met Suuns, die stroef op gang kwamen, maar daarna toch een steady hypnotizerende show neerzette. Bovenal was de sfeer uitstekend, vielen de rijen mij mee en verbaas ik me elke keer weer hoe perfect het Tivoli gebouw is voor dit soort festivals.
Alweer zin in vanavond!
Alweer zin in vanavond!
2
geplaatst: 12 november 2021, 11:07 uur
niels94 schreef:
Blokje Arooj Aftab/Irreversible Entanglements/Microphones was wel echt die LGW?-magie.
In die uitspraak kan ik me goed vinden! Waarbij het hoogtepunt voor mij The Microphones was. Hoe tof om Microphones in 2020 live te ervaren! Arooj Aftab was erg mooi, maar ik miste een beetje de magie waarop ik gehoopt had. Eigenlijk vond ik de begeleiding van de harpiste en bassist op momenten mooier en intiemer dan Arooj Aftab zelf. Wellicht waren mijn verwachtingen gewoon iets te hoog gespannen. Irreversible Entanglements was tof, maar ik had graag iets meer accent op de instrumentatie gehad. Die kwam er nu wat bekaaid vanaf t.o.v. de vocale spits van Moor Mother. Naarmate het optreden vorderde verschoof die focus gelukkig wel wat. Ik vond het tweede deel van het optreden dan ook het sterkste. Daarna The Microphones en dat vond ik machtig. Ik heb een klein uur ademloos zitten luisteren naar Phil Elverum en zijn kompaan. Daarna nog een minuut of twintig Space Africa meegemaakt, maar dat was wel veel van hetzelfde. Blokje Arooj Aftab/Irreversible Entanglements/Microphones was wel echt die LGW?-magie.
Voor vandaag weet ik het nog niet zo goed. Starten bij Ichiko Aoba denk ik. Eens kijken of ze me live wel weet te overtuigen. Daarna neig ik naar de combi KeiyaA / FLOHIO, maar ik moet even kijken of ik vanavond in de stemming ben voor een portie R&B/Hiphop of meer zin heb in de free-jazz van Aquiles Navarro & Tcheser Holmes. De keuze Holden/Zimpel vs. Bendik Giske is ook een lastige. Vermoedelijk wordt het die eerste, want dan kan ik daarna nog een (bijna) volledig optreden van Matana Roberts & Jessica Moss meepakken.
0
geplaatst: 12 november 2021, 12:18 uur
Ik neig er ook naar om te starten bij Ichiko. Ik wilde eigenlijk nog San Leo meepakken in De Helling, maar ik heb helemaal geen zin in gehaast en gefiets. Daardoor valt Neptunian Maximalism helaas ook af.
Daarna:
Typhonian Highlife
Holmes/Navarro
Vanishing Twin
Holden/Zimpel
Roberts/Moss
Ik speel nog wel met de gedachte om naar die uitvoering van Prometheus te gaan, maar dan moet ik die laatste 2 duo's missen. Lastig.
Daarna:
Typhonian Highlife
Holmes/Navarro
Vanishing Twin
Holden/Zimpel
Roberts/Moss
Ik speel nog wel met de gedachte om naar die uitvoering van Prometheus te gaan, maar dan moet ik die laatste 2 duo's missen. Lastig.
0
geplaatst: 12 november 2021, 13:10 uur
Edgar18 schreef:
Daarna The Microphones en dat vond ik machtig. Ik heb een klein uur ademloos zitten luisteren naar Phil Elverum en zijn kompaan.
Ik begreep dat hij zijn laatste plaat integraal zou spelen?Daarna The Microphones en dat vond ik machtig. Ik heb een klein uur ademloos zitten luisteren naar Phil Elverum en zijn kompaan.
Daarna nog een minuut of twintig Space Africa meegemaakt, maar dat was wel veel van hetzelfde.
Dat was dan blijkbaar het thema van je avond 
0
geplaatst: 12 november 2021, 13:17 uur
dix schreef:
Ik begreep dat hij zijn laatste plaat integraal zou spelen?
Hij speelde inderdaad een (soms wat vrije) interpretatie van zijn laatste album, Microphones in 2020. Ik begreep dat hij zijn laatste plaat integraal zou spelen?
Zo mooi als ik het vond, zo kut vonden sommige anderen het. Na Space Africa liep er op de trap achter mij een kerel die luidkeels aan het verkondigden was hoe verschrikkelijk kut The Microphones toch wel geweest was
.
0
geplaatst: 12 november 2021, 14:09 uur
Ik was er in het begin met vier, na twintig minuten stond ik alleen 
Oh, absoluut. De harpiste stal de show. Ook heerlijk hoe je haar zag genieten en swingen.
Mijn dag begint waarschijnlijk ook met Ichiko. Na het afzeggen van BC,NR het optreden waar ik het meest naar uitkijk. Neptunian Maximalism staat wat dat betreft op #2, maar ik weet nog steeds niet zeker of ik daar wel heen ga, vanwege de logistieke onhandigheid.
Als iemand al eerder op de dag bij De Helling is, zou ik het heel erg waarderen als je even laat weten hoe het ervoor staat met de drukte. Ik wil liever geen herhaling van 2017, waar ik voor niks drie kwartier in de rij stond bij De Helling.

Edgar18 schreef:
Eigenlijk vond ik de begeleiding van de harpiste en bassist op momenten mooier en intiemer dan Arooj Aftab zelf.
Eigenlijk vond ik de begeleiding van de harpiste en bassist op momenten mooier en intiemer dan Arooj Aftab zelf.
Oh, absoluut. De harpiste stal de show. Ook heerlijk hoe je haar zag genieten en swingen.
Mijn dag begint waarschijnlijk ook met Ichiko. Na het afzeggen van BC,NR het optreden waar ik het meest naar uitkijk. Neptunian Maximalism staat wat dat betreft op #2, maar ik weet nog steeds niet zeker of ik daar wel heen ga, vanwege de logistieke onhandigheid.
Als iemand al eerder op de dag bij De Helling is, zou ik het heel erg waarderen als je even laat weten hoe het ervoor staat met de drukte. Ik wil liever geen herhaling van 2017, waar ik voor niks drie kwartier in de rij stond bij De Helling.
0
geplaatst: 12 november 2021, 14:12 uur
Volgens mij genoot Arooj ook wel van haar wijntjes... Zo leek het een beetje toen ze begon over de Moor Mother-colab. Maar goed, ik vond het prachtig, absoluut ook de zang, waanzinnig knap. En ik kan me goed voorstellen dat The Microphones niet voor iedereen even geslaagd uitpakte. Was ook gewoon ingesteld op drie kwartier aandachtig naar de tekst luisteren, want dat is wel vrij cruciaal voor de ervaring. Als je denkt dat je een reeks fijne indiefolkliedjes krijgt, kom je wellicht van een koude kermis thuis. Overigens last minute voor gekozen, ik wilde eigenlijk naar Scotch Rolex, maar geen spijt. Iemand gezien hoe die show was? Leek me live ook vet.
2
geplaatst: 12 november 2021, 14:35 uur
Edgar18 schreef:
Arooj Aftab was erg mooi, maar ik miste een beetje de magie waarop ik gehoopt had. Eigenlijk vond ik de begeleiding van de harpiste en bassist op momenten mooier en intiemer dan Arooj Aftab zelf.
Daar kan ik me wel in vinden. Voor mij ontbrak het wat aan die magie door de te heftige galm op haar stem, maar ook door haar wat aplombe opmerking dat we het niet zo serieus hoefden te nemen (of iets in die trant), vlak na het eerste nummer. Laat dat lekker aan het publiek joh Arooj Aftab was erg mooi, maar ik miste een beetje de magie waarop ik gehoopt had. Eigenlijk vond ik de begeleiding van de harpiste en bassist op momenten mooier en intiemer dan Arooj Aftab zelf.
Toch was het een mooi concert, had niet verwacht dat een contrabas en een harp het gemis van toch behoorlijk wat instrumentatie van op het album gewoon wisten op te vangen.The Microphones vond ik een heel mooi verhaal, ik kende het stuk nog niet en daar was ik eigenlijk wel blij om. Muzikaal wat eentonig natuurlijk, maar met een goede verteller hoeft dat niet erg te zijn. Van mij hoefden mensen alleen niet te joelen na de noisegitaaruitspattingen, die de soort existentiële symboliek ervan die bij het verhaal paste omvormden tot een soort kunstjes, alsof hij het voor effectbejag inzette of zo. Maar ik vond het geslaagd, en na afloop hadden we ook geen behoefte meer om naar Space Afrika te gaan - ook al vind ik dat een van de betere platen van dit jaar. Dat zegt ook altijd wel wat.
Tenniscoats moet een van meest aandoenlijke concerten zijn geweest die ik heb gezien, vond dat een sympathiek concert, Meril Wubslin bleef een beetje hangen in opbouw en gejam, waardoor hun liedjes (van zichzelf subtiel en daardoor juist tof) daardoor een beetje verzandden in niksigheid. Rian Treanor en de dansende zak vond ik wat te abstract, zowel muzikaal als qua uitvoering.
0
geplaatst: 12 november 2021, 14:36 uur
Gretz schreef:
+1. Gezien de MuMeOrgie bij BCNR voorlopig niet meer doorgaat stel ik voor dat er vandaag nog maar een klein MuMe-feestje moet gaan komen, eender welke zaal
Reageer hieronder als je interesse hebt x
(quote)
(quote)
Reageer hieronder als je interesse hebt x Misschien vóór Ichiko Aoba een drankje doen bij 1 van de cafés op het Janskerkhof?
0
geplaatst: 12 november 2021, 15:16 uur
Teunnis schreef:
Zit nog steeds te twijfelen wat ik met Neptunian Maximalism moet. Iemand info over hun live-reputatie? Ik vermoed namelijk dat het een dik hoogtepunt gaat worden, maar het zit wel de planning dik in de weg.
Zit nog steeds te twijfelen wat ik met Neptunian Maximalism moet. Iemand info over hun live-reputatie? Ik vermoed namelijk dat het een dik hoogtepunt gaat worden, maar het zit wel de planning dik in de weg.
Ik heb ze dit jaar gezien tijdens het online Roadburn Redux-festival (waar ze live speelden in 013 Tilburg) en dat was fenomenaal. Absoluut een aanrader.
0
geplaatst: 12 november 2021, 15:30 uur
Teunnis schreef:
Refereer je nu aan de Wolfgang Voigt (GAS) / William Basinski avond? Weet je dat ik dus nooit heb meegekregen dat daar buiten zo'n rij stond. Blijkbaar was ik toen voor de drukte al binnen. Als iemand al eerder op de dag bij De Helling is, zou ik het heel erg waarderen als je even laat weten hoe het ervoor staat met de drukte. Ik wil liever geen herhaling van 2017, waar ik voor niks drie kwartier in de rij stond bij De Helling.
Wat betreft Neptunian Maximalism, als het je nummer twee must-see is zou ik sowieso gaan. Aoba is 19:10 klaar, als je daarna op je fietsje springt kun je 19:30 bij De Helling zijn. Das een uur van tevoren! Is het al druk aan het worden dan ben je sowieso op tijd, en is er nog niemand dan pak je Reymour mee in LE:EN en wandel je op tijd naar De Helling voor een goed plekje. Neptunian Maximalism lijkt me overigens niet zo'n publiekstrekken als GAS / Basinski destijds. Ik ken(de) het nog niet, maar ik heb net een stuk zitten luisteren en het klinkt wel intrigerend (op een goede manier).
0
geplaatst: 12 november 2021, 17:17 uur
Ataloona schreef:
Misschien vóór Ichiko Aoba een drankje doen bij 1 van de cafés op het Janskerkhof?
(quote)
Misschien vóór Ichiko Aoba een drankje doen bij 1 van de cafés op het Janskerkhof?
Ik heb een trein later moeten pakken, dus geen tijd om voor Ichiko nog iets te kijken en wel tijd voor een korte meet.
1
geplaatst: 12 november 2021, 17:18 uur
Don Cappuccino schreef:
Ik heb ze dit jaar gezien tijdens het online Roadburn Redux-festival (waar ze live speelden in 013 Tilburg) en dat was fenomenaal. Absoluut een aanrader.
(quote)
Top, dan ga ik dus definitief naar Neptunian Maximalism en moet de randprogrammering maar wat wijken.
0
geplaatst: 12 november 2021, 17:41 uur
Masimo schreef:
Voor mij ontbrak het wat aan die magie door de te heftige galm op haar stem, maar ook door haar wat aplombe opmerking dat we het niet zo serieus hoefden te nemen (of iets in die trant), vlak na het eerste nummer. Laat dat lekker aan het publiek joh
Toch was het een mooi concert, had niet verwacht dat een contrabas en een harp het gemis van toch behoorlijk wat instrumentatie van op het album gewoon wisten op te vangen.
Voor mij ontbrak het wat aan die magie door de te heftige galm op haar stem, maar ook door haar wat aplombe opmerking dat we het niet zo serieus hoefden te nemen (of iets in die trant), vlak na het eerste nummer. Laat dat lekker aan het publiek joh
Toch was het een mooi concert, had niet verwacht dat een contrabas en een harp het gemis van toch behoorlijk wat instrumentatie van op het album gewoon wisten op te vangen. Ja, ze zei dat haar liedjes gewoon over liefde en verlies gingen, verder geen fratsen. Ik kon het juist wel waarderen dat ze er wat humor in gooide om het niet al te zwaar te maken. Dat droeg voor mij bij aan de concertbeleving, de magie zat hem vooral in het prachtige samenspel van de harp, de contrabas en haar stem.
0
geplaatst: 12 november 2021, 17:52 uur
Hoewel het voor mezelf nog niet goed voelde om te gaan, vind ik het wel fijn om jullie belevenissen te volgen.
Have fun!
Hoop dat we volgend jaar met z'n allen een drankje kunnen doen.
Have fun!
Hoop dat we volgend jaar met z'n allen een drankje kunnen doen.
0
geplaatst: 12 november 2021, 17:56 uur
Kan zijn dat dit de laatste avond wordt. Dat is wat ik tussen de regels lees bij de mededeling op de site. Jammer, ik had alleen tickets voor de zaterdag.
1
geplaatst: 12 november 2021, 18:06 uur
Ja, vanavond dansen we nog één keer met zijn allen op de vulkaan. Of toch niet? In elk geval wel goed dat de organisatie even van zich laat horen, die zullen straks ook heel gespannen voor de tv zitten.
0
geplaatst: 12 november 2021, 19:39 uur
Hoop voor een aangepast LGW dat de laatste dagen toch nog kan afmaken
https://i.vgy.me/34dW1c.png
https://i.vgy.me/34dW1c.png
1
geplaatst: 12 november 2021, 20:15 uur
Gretz schreef:
Dat gaan ze inderdaad doen, zie de website:
Our motto this year is Celebrate Change. We embrace these words, and we are currently doing everything we can to offer you the festival experience we have worked so hard to deliver.
Le Guess Who? will continue to happen. Saturday’s program will start early afternoon. The Sunday program will now be seated, and is also likely to move to an earlier time. We are working on the exact time schedules and will inform you as soon as possible.
We’ll need to adapt in many ways. The final two days of LGW21 will look different than we envisioned, and not all artists will be able to perform.
We are grateful for having you with us, and these first days have once again shown us the importance of experiencing--and taking inspiration from--music and arts, together with others.
We hope we can count on your support as we aim to overcome these challenges, while doing everything we can to offer you an inspiring time in Utrecht.
Love,
Team Le Guess Who?
Le Guess Who? will continue to happen. Saturday’s program will start early afternoon. The Sunday program will now be seated, and is also likely to move to an earlier time. We are working on the exact time schedules and will inform you as soon as possible.
We’ll need to adapt in many ways. The final two days of LGW21 will look different than we envisioned, and not all artists will be able to perform.
We are grateful for having you with us, and these first days have once again shown us the importance of experiencing--and taking inspiration from--music and arts, together with others.
We hope we can count on your support as we aim to overcome these challenges, while doing everything we can to offer you an inspiring time in Utrecht.
Love,
Team Le Guess Who?
1
geplaatst: 13 november 2021, 10:50 uur
Teunnis schreef:
Top, dan ga ik dus definitief naar Neptunian Maximalism en moet de randprogrammering maar wat wijken.
(quote)
Wat een beslissing. Veruit het beste concert deze editie tot dusver. Wat zeg ik, dit gaat bij het lijstje beste concerten ooit.
Authentically Plastic (Nyege Nyege) was ook waanzinnig. Dat Ichiko Aoba en James Holden niet mijn top-2 van vrijdag halen, zegt heel veel over hoe die dag was.
0
geplaatst: 13 november 2021, 11:59 uur
Teunnis schreef:
Authentically Plastic (Nyege Nyege) was ook waanzinnig.
Hé, daar was ik ook. Eigenlijk stonden Roberts & Moss op het programma, maar gezien het nieuws van gisteren hadden we behoefte om nog even een uurtje heerlijk los te gaan nu het nog kon.Authentically Plastic (Nyege Nyege) was ook waanzinnig.
De rest van de dag was overigens ook weer zeer de moeite waard! Gestart bij de toch een tikkie saaie Ichiko Aoba. Vervolgens de heerlijk groovende R&B funk van KeiyaA en het waanzinnige enthousiasme van Flohio. Twee heerlijke shows om achter elkaar mee te pakken. Daarna op het fietsje richting de Schouwburg voor de heren Holden & Zimpel. Heerlijk meditatieve show waarin ieder nummer met uiterste zorgvuldigheid werd opgebouwd tot een palet van klanken en kleuren. En daarna dus euforisch afgedanst bij Authentically Plastic.
Wat een dag weer. En wat een sof dat de komende twee dagen er zo anders uit zullen zien. Maar, wel alle complimenten voor de manier waarop de organisatie deze tegenslagen oppakt!
Kwart over twee Damon Locks' Black Monument Ensemble, ik ben er bij.
1
geplaatst: 13 november 2021, 12:28 uur
Ik start de dag bij Jessica Moss in de Kikker. Ik hoop daarna nog een stukje van Damon Locks mee te pakken. Daarna oa. Duma, Parrenin/Weinrich en afsluitend de Jacobikerk danwel de Janskerk.
Gisteren een aardig dagje gehad. Ik had behoorlijk last van mijn benen/voeten, dus ik ben niet meer richting Stadsschouwburg resp. Jacobikerk gegaan voor Holden/Zimpel en Roberts/Moss. Wel een verrassend mooie show gezien van Mariee Sioux. Op dat moment was in de Hertz comfortabel zitten echt een pre en het concert was boeiender dan gedacht. Pa Salieu als afsluiting was een feestje (gingen lekker door tot na bedtijd), maar ook rommelig en eentonig. Eerder op de avond een wisselende show van Ichiko Aoba gezien. Bij vlagen bloedjemooi (niet toevallig als de Joanna Newsom associaties omhoog komen), maar soms inderdaad een tikkeltje saai (waarbij festival in-en uitloop met rinkelende bierglazen ook niet sfeerzettend werkt). Verder een hoop rondgehopt. Tussendoor nog een tof ritmisch concert van Vanishing Twin gezien. Ondanks dat ik mijn vooraf bedachte mustsees niet zag, toch een prima dag.
Gisteren een aardig dagje gehad. Ik had behoorlijk last van mijn benen/voeten, dus ik ben niet meer richting Stadsschouwburg resp. Jacobikerk gegaan voor Holden/Zimpel en Roberts/Moss. Wel een verrassend mooie show gezien van Mariee Sioux. Op dat moment was in de Hertz comfortabel zitten echt een pre en het concert was boeiender dan gedacht. Pa Salieu als afsluiting was een feestje (gingen lekker door tot na bedtijd), maar ook rommelig en eentonig. Eerder op de avond een wisselende show van Ichiko Aoba gezien. Bij vlagen bloedjemooi (niet toevallig als de Joanna Newsom associaties omhoog komen), maar soms inderdaad een tikkeltje saai (waarbij festival in-en uitloop met rinkelende bierglazen ook niet sfeerzettend werkt). Verder een hoop rondgehopt. Tussendoor nog een tof ritmisch concert van Vanishing Twin gezien. Ondanks dat ik mijn vooraf bedachte mustsees niet zag, toch een prima dag.
1
geplaatst: 13 november 2021, 13:25 uur
Ataloona schreef:
Wel een verrassend mooie show gezien van Mariee Sioux. Op dat moment was in de Hertz comfortabel zitten echt een pre en het concert was boeiender dan gedacht.
Wel een verrassend mooie show gezien van Mariee Sioux. Op dat moment was in de Hertz comfortabel zitten echt een pre en het concert was boeiender dan gedacht.
Ik was gisteren echt enorm in de stemming voor folkzangeressen, dus Mariee Sioux was voor mij de ideale afsluiter van de avond. Hertz is inderdaad een heerlijke zaal om comfortabel te zitten en naar de muziek te luisteren. Eerder op de avond zag ik nog Lael Neale in de Janskerk en die wist me helemaal in te pakken. Deed me wel een beetje denken aan Angel Olsen, Sharon van Etten en Julia Jacklin in hun begintijd, heel fijn luisteren in zo'n kerk. Ichiko had ook prima gepast op deze avond, maar dat redde ik helaas niet vanwege werk. Ergens wel jammer, al ben ik nog steeds geen grote fan van haar. Verder zag ik nog een onderhoudend en apart optreden van Lyra Pramuk, maar dat hield ik voor gezien toen de techniek er de brui aan gaf. Al met al weer een fijne avond gehad, ook al heb ik niet veel verschillende optredens gezien.
* denotes required fields.