Mijn Updates +

Muziek / MusicMeter Live! / Down The Rabbit Hole

241 BERICHTEN
zoeken in:
0
geplaatst: 28 juni 2016, 11:47 uur [permalink]

Vond het laatste half uur met o.a. Disparate Youth, Man Down en Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight) geweldig.

0
geplaatst: 28 juni 2016, 12:35 uur [permalink]
Mijn top 12:

1. Savages
2. Spidergawd
3. Car Seat Headrest
4. Glen Hansard
5.Dubioza Kolektiv
6. Courtney Barnett
7. Daughter
8. MY BABY
9. De Staat
10. Kovacs
11. The National
12. Eefje de Visser

Ondanks dat Savages op één staat niet het beste optreden wat ik van ze gezien heb. Op de eerste editie van BKS ontplofte de tent en hier was het publiek erg tam. Dit is misschien ook de reden dat het laatste nummer Fuckers maar 5 minuten duurde. Op BKS bleven ze maar doorgaan, het leek toen net of ik op een of andere rave beland was.

Ik werd dit weekend door niks echt weggeblazen, het gemiddelde niveau was wel gewoon erg goed. Spidergawd was heerlijk groovend en rockend en er was vanaf het begin tot het eind een flinke (circle)pit voor het podium. De drumkit stond helemaal voor op het podium zodat dit echt de blikvanger was, en maar beuken die Kenneth.

Car Seat Headrest is een heel fijn bandje dat live dus ook als een huis staat. De zang vond ik erg goed, heerlijk die beetje nonchalante stem bij de rustige stukken. You have no right to be depressed!!!

Glen Hansard pakte groots uit met de langste set van het hele weekend. Er waren drie blazers en ook nog strijkers. Het ene euforische moment volgde het andere op. In het begin had ik wat last van praters (het regende dus dan gaan er altijd mensen in de tent staan die geen interesse hebben in de artiest en liever hun gesprek afmaken zonder nat te worden) dus ik moest wat verder de tent in lopen om er echt van te kunnen genieten. Ik ben een kwartier voor het einde weggegaan om een goede plek bij the National te kunnen bemachtigen.

Dubioza Kolektiv was eigenlijk best wel slecht maar dat mocht de pret niet drukken. Hier ging het om het feest, zoals zo vaak met Balkanbandjes. Ik heb van begin tot einde meegedaan met circlepits, de Bosnische tango en wat al niet meer. Heb er trouwens nog een paar leuke filmpjes van kunnen maken.

Daughter was de enige band die tijdens de rustige stukken het publiek stil kreeg, ook weleens prettig. Ik las trouwens gisteren dat er een paar malloten stonden te touwtjespringen tijdens Sun Kil Moon, in de tent! Echt respectloos tegenover de artiest en het publiek. Ik heb Sun Kil Moon helaas moeten missen ivm de lange wachtrijen voor de pendelbussen.

MY BABY kende ik niet en dat bleek een leuke verrassing. Lang uitgesponnen jams, dansbare rock met allerlei invloeden. Dit trio blijkt ook nog eens uit Nederland te komen. Tot ver achterin de tent stond men te dansen.

Van de Staat heb ik het leukste deel van de set (de eerste helft) gemist (vanwege herstelwerkzaamheden aan onze tenten) waardoor ik er minder goed in zat. Het was wel prima verder en Witch Doctor blijft één van de vetste stampers ever.

Bij Kovacs kon ik nauwelijks wakker blijven en dat lag niet aan de band maar aan mijn korte nacht. Er werd strak gespeeld en ook Kovacs trad aan met een groot aantal muzikanten. Dit zou ik heel graag nog een keer in een kleine zaal zien. De uitvoering klonk er goed, helaas had ik toen even te weinig energie om er optimaal van te kunnen genieten.

Dan de grote publiekstrekker, the National. Ik had een redelijke plek weten te bemachtigen (vlakbij de voorste paal rechts) en was vol verwachting. Helaas heeft the National die verwachtingen niet waar weten te maken. Ik vond het ook een beetje rommelig klinken en ik vind het jammer dat Matt praktisch bij elk nummer de laatste regels schreeuwt. Het komt op mij over als een toneelstukje. Zo van kijk eens hoe ik mijzelf verlies in het nummer. Hij deed namelijk precies hetzelfde op Lowlands 2014. Ik vind zijn zang verder wel goed, niet heel goed maar wel goed genoeg.

Bij Eefje de Visser ben ik weggelopen na een paar nummers omdat ze verzoop in de grote tent. Voorin was het vast prachtig (ik heb haar eerder gezien en dat was erg goed) maar ik kon haar nauwelijks verstaan en dan ook nog al die pratende mensen om mij heen. Jammer.

Verder heb ik nog Pauw (klonk oke), Matisyahu (niet mijn ding), PJ Harvey (klonk heel goed) en Pat Thomas (niet mijn ding, er stonden wel opvallend veel mooie dames te dansen) gedeeltelijk gezien of vanaf buiten de tent meegekregen.

0
geplaatst: 28 juni 2016, 12:43 uur [permalink]
De meningen bij The National waren nogal verdeeld. Waar wij stonden (bij de geluidstafel) zongen veel mensen hartstochtelijk mee, maar vertrokken er net zoveel. Ook een paar verstokte fans (eentje had ze al regelmatig gezien en kon dit niet langer aanzien). Zelf wilde ik het wel graag uitkijken, maar mijn gezelschap wilde na een half uur eigenlijk ook wel weer weg. In het begin was het nog dringen, aan het eind zeker niet meer.

Zelf vond ik eerlijk gezegd de trompetsolo bij Fake Empire het enige memorabele moment. Dat geschreeuw vond ik nogal overdreven hysterisch overkomen. De typering van 3voor12 vonden we wel raak: "Met zijn hangende schouders, uilebril en hippy haar ziet hij er uit als een blowende bibliothecaris die een woedeaanval heeft en niet weet waar hij frustratie heen moet." Ik kan er echt niet bij waarom deze band zo enorm geliefd is in ieder geval, hoewel ik de albums best mooi vind.

Ik had trouwens even gemist dat Kenneth Kapstad bij Spydergawd zit, anders was ik zeker gaan kijken. Fantastische drummer.

Cinematic Orchestra heb ik ook nog even gezien, maar dat was dermate saai dat we snel zijn afgehaakt. Maar wellicht scheelt het als je behoorlijk vooraan staat.

0
geplaatst: 28 juni 2016, 12:56 uur [permalink]
oceanvolta schreef:
Ik las trouwens gisteren dat er een paar malloten stonden te touwtjespringen tijdens Sun Kil Moon, in de tent! Echt respectloos tegenover de artiest en het publiek. Ik heb Sun Kil Moon helaas moeten missen ivm de lange wachtrijen voor de pendelbussen.

Ik stond helemaal vooraan, dus heb dit niet gezien, maar het praten achterin was echt heel storend. Te meer omdat Kozelek tot drie keer toe om stilte verzocht. En het zonnetje scheen dus schuilen voor de regen was hiet geen excuus.

Net zo vervelend was de persoon die na aanvang van Savages de tent binnen kwam springen met een roze paraplu in de lucht, daarmee het zicht op Savages blokkerend. Leuk als je een feestje bouwt, maar denk ook een beetje aan de rest van de bezoekers.

Niettemin moet gezegd worden dat over het algemeen de mensen goed rekening met elkaar hielden. Geen getrek en en geduw in tenten en er hing een goede sfeer.

0
geplaatst: 28 juni 2016, 12:57 uur [permalink]
Tijdens Sun Kil Moon kwamen heel veel mensen net pas het terrein op, denk dat dat er ook wel mee te maken had.

0
geplaatst: 28 juni 2016, 17:52 uur [permalink]
Marco dB schreef:
In de berichtgeving over Down The Rabbit Hole komt het op mij een beetje over alsof het publiek hier meer "hippy-happy-waar-is-het-feestje" is en op Best Kept Secret meer voor de muziek zelf komt. Klopt dat beeld?

Ja.

Meest typerend was inderdaad dat de tent bij The National leegstroomde om naar de supermarktdance van Flume te gaan. Het festival is er met de randprogrammering ook meer op ingesteld.

Helaas hinkt het qua programmering dan ook op nogal op 2 gedachten. Aan de ene kant programmeren ze 3 best wel 'serieuze' headliners, maar tegelijkertijd ook überplatte acts als Flume en Dubioza Kollektiv. Daarnaast zaten er (net als vorig jaar) serieuze hiaten in de programmering, zoals John Talabot op zondag, Courtney Barnett en Parquet Courts op vrijdagmiddag voordat werkende mensen de tijd hadden om op het festivalterrein te komen en My Baby en Pat Thomas als opener op de dag. Positief is wel dat ze alle muzieksoorten aan bod laten komen.

Ben nu 2x op DTRH en 2x op BKS geweest, beide festivals zijn absoluut een toevoeging aan het landschap, maar BKS wint voor mij toch ruim door de veel betere programmering. Volgend jaar kies ik dan wrs ook weer voor BKS.

0
geplaatst: 28 juni 2016, 18:46 uur [permalink]
Ik kan alleen maar over de acts van de eerste twee dagen oordelen aangezien ik zondag al eerder weg was. In die twee dagen nog meer dan genoeg fijne tot geweldige optredens gezien, dus een overzichtje van mijn favorieten.

1. The National
Ze begonnen inderdaad slordig. Eerste (nieuwe) nummer al snel afgekapt, ik dacht eerst dat er een technisch mankement was, maar achteraf gelezen dat het gewoon niet liep. Van sommige gehoord dat Matt zo nu en dan niet zo best zong, maar ik heb daar zelf weinig van gemerkt of aan gestoord. Zoals gewoonlijk werden sommige regels in meerdere nummers eruit geschreeuwd door Matt, maar dat verhoogt voor mij juist de intensiteit van de nummers. Muzikaal vond ik ze erg sterk spelen en hoe meer de set vorderde, hoe geweldiger het werd. Top optreden!
2. Whitney
Heerlijk genoten op de zaterdagmiddag. Het album dat sinds kort uit draai ik al vaak en alle nummers kwamen hiervan langs. Enige jammere is dat dit album vrij kort is en ze daarom nog niet veel keuze aan nummers hebben om te spelen, vandaar de toevoeging van twee covers.
3. Woods
Was een perfecte opener voor vroeg op de middag met heerlijke zomerse nummers van de laatste plaat. De nummers met wat psychedelische invloeden waren ook erg fijn.
4. Courtney Barnett
5. Parquet Courts
Eerste paar nummers gemist, maar wat ik heb gezien en gehoord klonk erg lekker.
6. Mac DeMarco
Was weer een fijne strak chaotische show van Mac. Hij kon de grote tent makkelijk aan, maar door de grote was het gevoel wel iets minder dan ik had bij zijn clubshows. Overigens jammer dat de vaste bassist Pierce weg lijkt te zijn.
7. PJ Harvey
Klonk allemaal geweldig en mooie show, maar kwam bij mij toch niet helemaal binnen, wat misschien wel kwam door het praatgrage publiek rondom mij. The Ministry Of Defence was live echt overtuigend sterk.
8. De Staat
Kleine stukjes van binnen de tent meegekregen en de rest van net buiten de tent, maar het klonk als een retestrak optreden en volgende hoogtepunt voor De Staat dit jaar.

Verder nog Michael Kiwanuka, Charles Bradley en Lianna La Havas gezien, maar die bevielen me allemaal wat minder.

0
geplaatst: 28 juni 2016, 19:16 uur [permalink]
Dat recensenten zuur deden over The National, vind ik onterecht. Het was namelijk alleen in het allereerste begin rommelig, daarna was het gewoon strak. De stem van Berninger heeft altijd wat opwarming nodig, maar was na een paar nummers gewoon goed en soms zelfs uitstekend (in Squalor Victoria bv.). Het overschreeuwen kan je een trucje vinden, maar dat brengt juist extra passie. Ik vind het knap hoe The National live rustige, gelaagde nummers knallend kan spelen, zonder de subtiliteit te verliezen.

Ook vind ik niet dat je de band kwalijk kan nemen dat de tent leegliep. Kunnen zij er wat aan doen dat veel mensen liever bij Flume staan? Enige minpunt was dat de setlist inderdaad weinig verrassend was (maar 3 andere songs ivm Lowlands 2014). Was voor mij een van de sterkere optredens die ik de afgelopen jaren heb gezien, en heus niet alleen omdat ik The National-liefhebber ben.

0
geplaatst: 28 juni 2016, 19:55 uur [permalink]
Wat betreft de programmering vind ik de line-up van DTRH dit jaar beter (dan BKS). Maar de eerste editie van BKS had ook een line-up om van te watertanden. Uiteindelijk zal de line-up voor mij de doorslag geven alhoewel je natuurlijk ook beide festivals kunt aandoen. Enig nadeel daarvan is dat je niet echt kunt nagenieten van BKS. Het zou ideaal zijn geweest als één van de twee in juli zou vallen.

0
geplaatst: 28 juni 2016, 20:47 uur [permalink]
Of je de programmering van BKS of DTRH beter vind zal denk ik elk jaar verschillen. Beide boeken uit dezelfde vijver qua bands en artiesten en dus zal het ervan afhangen wie net die bepaalde acts heeft die je zelf geweldig vind. Voor mij was dit jaar DTRH daarin ook net de winnaar.

0
geplaatst: 28 juni 2016, 20:56 uur [permalink]
DTRH won het voor mij dit jaar absoluut met de headliners, maar in de breedte vond ik BKS weer net iets sterker. Had afgelopen weekend toch regelmatig dat er uren waren waar ik niets heel graag wilde zien. Op BKS was dat toch anders, nauwelijks rustmomenten gehad daar. Scheelt natuurlijk wel dat op BKS altijd tenminste 2 live acts geprogrammeerd staan.

0
geplaatst: 28 juni 2016, 21:15 uur [permalink]
VladTheImpaler schreef:
Of je de programmering van BKS of DTRH beter vind zal denk ik elk jaar verschillen. Beide boeken uit dezelfde vijver qua bands en artiesten en dus zal het ervan afhangen wie net die bepaalde acts heeft die je zelf geweldig vind. Voor mij was dit jaar DTRH daarin ook net de winnaar.

Dat eerste klopt maar ze boeken niet uit dezelfde vijver. De acts op BKS bestaan voor een groot deel uit acts waarvan Friendly Fire het management doet. Die bands zul je niet snel op DTRH zien. Bekijk hier maar welke bands dat zijn.

0
geplaatst: 28 juni 2016, 21:17 uur [permalink]
Mijn Favorieten:
1 PJ Harvey
2 Ty Segall
3 Savages
4 Pat Thomas
5 De Staat
6 Spidergawd
7 Suede
8 Car Seat Headrest
9 The London Souls
10 Courtney Barnett
11 Sun Kil Moon
12 Anohni

De grootste missers:
1 The National (wat een bagger live)
2 Parquet Courts (saai, moeten echt bij Ty in de leer)

Helaas gemist:
My Baby (slaap)
Charles Bradley (nog steeds slaap)
Mura Masa (kende ik niet maar klonk wel goed toen ik er langs kwam)

0
geplaatst: 28 juni 2016, 21:44 uur [permalink]
oceanvolta schreef:
(quote)

Dat eerste klopt maar ze boeken niet uit dezelfde vijver. De acts op BKS bestaan voor een groot deel uit acts waarvan Friendly Fire het management doet. Die bands zul je niet snel op DTRH zien. Bekijk hier maar welke bands dat zijn.

Als Atmosphere op BKS komt ga ik nog op de fiets naar Hilvarenbeek.

0
geplaatst: 28 juni 2016, 21:52 uur [permalink]
Titmeister schreef:
(quote)

Staat genoteerd.

0
geplaatst: 28 juni 2016, 21:52 uur [permalink]
oceanvolta schreef:
(quote)

Wordt toch eens tijd dat ze op BKS wat meer gaan variëren. Staan elk jaar naar mijn idie ook een hoop opvulacts van FF die een bepaalde spot op de ONE of TWO nog helemaal niet aankunnen. Verder valt het me ook op dat BKS al relatief veel bands 2 jaar heeft laten terugkomen.

0
geplaatst: 28 juni 2016, 21:55 uur [permalink]
Titmeister schreef:
(quote)

Zou hoog tijd worden dat die eens geboekt worden! Hiphop was zeker dit jaar het ondergeschoven kindje.

0
geplaatst: 29 juni 2016, 15:16 uur [permalink]
Ben ook weer boven water. Bijgeslapen, brandschoon en spierpijn verdwenen. Heb, ondanks het abominabele weer & terrein, een fantastisch weekend gehad. Volgend jaar zeker weer van de partij. Als het weer een beetje meewerkt, is het een fantastische omgeving. Hoogtepunten: PJ Harvey, The National, Courtney Barnett, Car Seat Headrest en Savages. En die Koreaanse Kimchi wraps!

0
geplaatst: 9 januari, 17:33 uur [permalink]
De eerste namen van Down the Rabbit Hole 2017. Bron

http://i.imgur.com/ozSaLAF.jpg

Edit: bron toegevoegd.

0
geplaatst: 9 januari, 18:38 uur [permalink]
Drie keer top maar ook een aantal keer echt matig.

0
geplaatst: 9 januari, 18:59 uur [permalink]
Ik vind het eigenlijk wel een prima line-up. 🙂

0
geplaatst: 9 januari, 19:28 uur [permalink]
Alvast een handvol namen die ik graag nog eens wil zien, maar er moet nog wel flink wat bij komen voordat ik echt overtuigd ben om zeker te gaan.

0
geplaatst: 9 januari, 20:08 uur [permalink]
Aantal prima namen, maar Best Kept Secret heeft tot nu toe echt wel betere namen.

0
geplaatst: 9 januari, 20:42 uur [permalink]
Wow tot nog toe, Massive Attack absoluut favoriet, zie ik altijd graag en Spinvis, Anderson.Paak en Roosevelt zou ik ook graag eens zien. Warpaint, Bonobo en Benjamin ook leuk. 2de rijtje namen kan mij straks weleens over de streep gaan trekken.

0
geplaatst: 9 januari, 21:18 uur [permalink]
Ik had Warpaint dit keer echt op BKS verwacht.

0
geplaatst: 9 januari, 21:21 uur [permalink]
RadioMad schreef:
Ik had Warpaint dit keer echt op BKS verwacht.

Ik ook ja.

Vooralsnog heeft DTRH teveel namen die vorig jaar ook al op Lowlands stonden. Alsof de inspiratie bij Mojo op was. Toch een beetje een zwaktebod.

0
geplaatst: 9 januari, 21:37 uur [permalink]
Ach, ik ben wel heel erg verheugd met Massive Attack. Al eerder live gezien, maar de laatste keer alweer lang geleden en de EP's van vorige jaar waren zeer goed. Heb vorig jaar nog hun tourdata gecheckt, maar de enige optie voor mij was hun optreden op Nice. Maar ben blij dat ik daar toen niet heen ben gegaan, want dat was precies in de dagen dat daar een aanslag plaatsvond.

Het was voor mij eigenlijk de best mogelijke naam die ze konden boeken, al mag New Order ook nog komen (de eigenlijk all time favourite die ik nog niet live heb gezien).

BKS heeft Radiohead en Arcade Fire, maar die heb ik inmiddels al best vaak gezien. Gaat nooit vervelen natuurlijk en beide bands staan in mijn top 10 meest gedraaide artiesten, maar toch trekt het mij minder.

Moet zeggen dat de rest van de line-up vooralsnog niet heel interessant is wat mij betreft (Warpaint 2 keer gezien, waarvan 1 keer heel matig en 1 keer heel goed), maar er komt nog genoeg bij. En vorig jaar was DTRH toch wel erg leuk ondanks het weer. De sfeer en randprogrammering speelden daarin ook wel een grote rol.

Het is ook een relatief goedkoop festival, dat scheelt ook wel.

0
geplaatst: 9 januari, 21:41 uur [permalink]
herman schreef:

Moet zeggen dat de rest van de line-up vooralsnog niet heel interessant is wat mij betreft (Warpaint 2 keer gezien, waarvan 1 keer heel matig en 1 keer heel goed), maar er komt nog genoeg bij. En vorig jaar was DTRH toch wel erg leuk ondanks het weer.

Ik heb Warpaint ook 2x gezien. De eerste keer op Crossing Border 2013 en dat optreden viel toen ook redelijk tegen. Geen fijne zaal en het leek een ongeïnspireerd optreden met weinig interactie dat ook nog eens aan de korte kant was.

Maar afgelopen november zag ik ze opnieuw in Paradiso en dat was werkelijk fantastisch. Een van de beste optredens van het jaar, alles klopte.

0
geplaatst: 9 januari, 21:51 uur [permalink]
Warpaint 1 keer gezien, en dat was een heel strak optreden.

Maar ik ben vooral heel blij met Anderson .Paak!

0
geplaatst: 9 januari, 22:28 uur [permalink]
[quote]Gretz schreef:
(quote)

Gaven ook een van de beste shows op Lowlands vorig jaar. Vond ik nog wel een tandje beter dan Paradiso zelfs.

1
geplaatst: 9 januari, 23:49 uur [permalink]
Bah, ik hoopte eigenlijk dat Massive Attack de vrijdag op bks zou afsluiten.