menu

Mijn Updates +
Muziek / MusicMeter Live! / Down The Rabbit Hole

zoeken in:
Dit jaar eindelijk een grote mainstage in de openlucht. Goede zaak, want met 35k bezoekers zou het anders bij veel te veel optredens dringen worden in de Hotot.

Down The Rabbit Hole 2018 probeerde Lorde en Royal Blood te boeken | Festileaks.com

Gezien de line-up en het aantal vrienden dat aanwezig is ga ik erg graag een derde jaar naar DTRH, maar ik heb vooralsnog geen kaartje. Ik kan de vrijdag niet vrij nemen, hooguit een paar uur eerder weg in de middag. Dus het wordt zeer waarschijnlijk een very last-minute beslissing. Ik ben benieuwd wat de tickets op vrijdagochtend/-middag zullen doen. Als het net zo gaat als in de afgelopen jaren kan er gewoon heen voor early bird prijs of minder. Echter dit jaar lijkt het festival populairder dan ooit.

De verwachte drukte doet me nog wel enigszins twijfelen in de beleving net zo tof gaat zijn als voorgaande jaren. Ik vind het terrein qua opzet en grootte goed vergelijkbaar met de Beekse Bergen, en daar moet je ook niet meer dan 25.000 bezoekers op het festivalterrein willen hebben. Dit jaar op DTRH zijn het dus minimaal 10.000 meer. De organisatie kan dit wel zien als gereguleerde groei, maar ik vraag me echt af in hoeverre ze zich voldoende in de festivalbezoeker hebben verplaatst. Zie dat er wel een camping (3) is bij gekomen, maar het festivalterrein zelf hebben ze volgens mij niet vergroot.

https://downtherabbithole.nl/default/img/2018/dtrh2018_plattegrond.jpg

Dance Lover schreef:
. Shame ken ik niet heel veel van.

Beste optreden in Roosje so far dit jaar. Zeer aanwezige zanger.

Ik ga dit jaar voor eerste keer. Is het vergelijkbaar met best kept secret qua grootte? Daar was ik vorig jaar naartoe geweest, en was me zeer positief bevallen.

Terrein is vergelijkbaar groot, maar Mojo kiest ervoor om veel meer bezoekers toe te laten. Ik denk dat het druk gaat worden

Have fun iedereen die ook gaat dit weekend!

Voor iets meer dan €100 uiteindelijk een ticket gevonden, dus nu m’n derde keer DTRH

Ik heb traditiegetrouw een (groen) BKS18-shirt aan en draag nu een donkerblauwe pet. Voor de mensen die me willen spotten.

Op vrijdag niet naar werk, maar op de camping in de zon en er is nog een meertje ook. Wat een rotleven heb ik toch.

Muzikaal hield dtrh het kruit nog wat droog de eerste dag. Rival sons leverde vooral veel gezellige rock 'n roll clichés. Tom Misch vanaf heuvel op scherm gezien. Mwah. Black Rebel Motorcycle Club: meer mwah. MGMT was dan wel weer leuk, maar de festivaldynamiek wilde dat we daar maar de helft van gezien hebben. Queens of the Stone Age was een hoogtepuntje, maar geen heel hoge.

Voor de belangstellenden: ik ben vandaag in Marillion weekend t-shirt

Kokoko, Leon Bridges en de Jeugd vond ik het leukst gisteren. Onesie met konijnenoren of alicejurkje, weet nog niet.

Zaterdag had muzikaal toch wel meer om het lijf. Keek uit naar First Aid Kit en die stelden niet teleur. La Femme was een spektakel en David Byrne geweldig.

Dat waren de hoogtepunten wel, maar Anderson .Paak en flarden J. Bernardt, Tamino, Calexico, Oh Sees hadden ook allemaal hun kwaliteiten (de een iets meer dan de ander).

David Byrne overtrof m’n verwachtingen ruimschoots, wat een heerlijke show en wat een prachtig visueel spektakel. Je kijkt je ogen uit wat er allemaal gebeurd. Echt zo’n groot contrast met die andere subheadliner gisteren die behoorlijk teleurstelde!

First Aid Kit, La Femme, James Holden en Oh Sees waren ook absolute hoogtepunten. De eerste band heeft met de nummers van Ruins erbij een ideale festivalshow. Ze kregen de tent ruimschoots mee, in tegenstelling tot wat die zuurpruim van 3voor12 ons doen wil geloven.

Ik moest lachen toen ik de 3voor12 recensie las. Ik herken het wel van de twee keer dat ik ze live zag.

Edgar18 schreef:
Ik moest lachen toen ik de 3voor12 recensie las. Ik herken het wel van de twee keer dat ik ze live zag.

Ja, omdat het simpelweg je muziek niet is waarschijnlijk (te poppy?). Maar het slaat gewoon nergens op dat 3voor12 er een recensent opzet die bij voorbaat al weet dat ie ze enorm af gaat kraken, omdat hij totaal niks met de muziek kan. Vergelijkbaar optreden op Lowlands '17, andere recensent die zich wel verdiept heeft in de muziek en veel beter het gevoel omschrijft wat bij de meeste mensen leeft.

Als de hoofdmoot van je recensie (die van Timo Pisart) bestaat uit het bedenken van analogieën om aan te geven hoe extreem saai je het vond, dan is het gewoon duidelijk dat ie zin had om extreem negatief te zijn en zich op geen enkel moment wilde laten overtuigen. Vind ik jammer

Ik geloof niet zo in vooringenomen journalistiek. Deze journalist vond er blijkbaar weinig aan. Kan gebeuren toch? Wat ik al zeg, ik herken dat wel van de keren dat ik ze zag. Leuke liedjes maar geen uitstraling. Dat haal ik eigenlijk ook wel uit die Lowlands recensie van vorig jaar.

Maar na een rij perfecte popsongs is het fijn om te prikken en schuren. Bij die ene prik blijft het wel.

Het is allemaal veilig en braaf. Dat kan heel prettig zijn, bijvoorbeeld als achtergrond bij het studeren. Het kan ook onprettig zijn, bijvoorbeeld bij een live-optreden waar je meer wilt horen dat een reproductie van de plaat.

Mijn persoonlijke top 10 van wat ik heb gezien op nijn 4de dtrh.

1. David Byrne
2. Oh Sees
3. QOTSA
4. Nils Frahm
5. The Breeders
6. First Aid Kit
7. Shame
8. Black Rebel Motorcycle Club
9. James Holden
10. La Femme

Geen Nick Cave omdat ik die afgelopen november voor de 3de keer heb gezien in de Ziggo en dat was eigenlijk niet te overfreffen. Anders was die waarschijnlijk ook hoog in het lijstje geëindigd.

Ik ging net schrijven dat Cave tegenviel, maar ik ging de 3voor12 recensies checken. Voordat hij heilig wordt verklaard wil ik zeggen dat het muzikaal weinig boeiend was. Een festivalset, zoals iemand later zei. Niet eerder zag ik zoveel huilende mensen op een concert, dat is wel bijzonder. Indrukwekkend hoe de Bad Seeds op elkaar ingespeeld zijn. Verder is het merkwaardig hoe een man in een paar jaar tijd tot zo’n legende uit kan groeien. Voer voor psychologen.
Mijn DTRH in vogelvlucht: AndersonPaak was geweldig en misschien wel het best, Goldlink was een groot feest maar helaas vlak voor Nick Cave. St Vincent is zo gek als een opblaaspop, Jorja Smith omhooggevallen, The Breeders vooral een beetje sneu, The Parcels studentikoos grappig met het raarste publiek, David Byrne doet iets prachtigs met de mooiste Talking Heads liedjes, Wende is een lieve wereldverbeteraar, Clean Pete is ook heel lief en... het is mooi geweest.

Net wakker na een heet en geslaagd weekend Down the Rabbit Hole. Bijzonder dat de met afstand 2 beste shows werden gegeven door zestigers (Nick Cave en David Byrne). Ook goed: Jungle, Anderson .Paak, Jon Hopkins, Togo All Stars, La Femme, J. Bernardt en I-F. Het slechte geluid op de mainstage op vrijdag killde voor mij redelijkerwijs de optredens van QOTSA en (in mindere mate) DJVT. Verder was het bij MGMT, Portugal. The Man en Fink vooral wachten op de hitjes en begon Holden sterk, maar kon hij - itt eerdere optredens die ik van hem zag - de interesse niet het hele optreden vasthouden.

Gretz schreef:
in tegenstelling tot wat die zuurpruim van 3voor12 ons doen wil geloven.
Hun liefdesverklaring aan Amerika vond ik ook wel wat aan de cheesy kant. Maar verder inderdaad een weinig verdiende recensie. Als er nou nog 10 vergelijkbare bandjes op het festival gestaan hadden...

Zondag begon onderhoudend met Wende. The Breeders maakte een bak herrie waar hun bekendste nummer het niveau geluidsbrij ook niet ontsteeg. Fink was best mooi maar ook wel een beetje veel van hetzelfde.

Nils Frahm bracht mooie muziek, maar als live-ervaring vind ik het toch niet echt enerverend, daarvoor is de synchroniteit tussen wat je ziet en hoort toch echt te ver te zoeken. Ik zou het wel uitgezeten (uitgestaan) hebben als niet Franz Ferdinand gelijktijdig met het einde zou beginnen. Dat was me het feestje wel. Konden we weer naar huis.

O nee, er kwam ook nog ene Nick Cave. Nu hadden we een fan in ons midden, dus we stonden behoorlijk vooraan. Allereerst respect voor hoe de man het publiek bespeelt en meekrijgt, het was ook tijdens rustige nummers muisstil om me heen. Over hoe fascinerend en theatraal het was, kunnen anderen vast beter uitweiden. Vanaf halverwege de show (na Into My Arms) kreeg hij mij zelfs muzikaal wel een beetje mee, maar onder de streep is het, ook na een live-ervaring, niet aan mij besteed.

Fijn weekendje, zo al met al.

Zaterdag

We dachten redelijk op tijd te zijn, maar na de bagagecheck moesten we terug naar de auto i.v.m. een te grote gasfles. Vervolgens was het lastig om een plekje te vinden op de camping. Uiteindelijk maar buiten de lijntjes de tent opgezet. Geen problemen mee gekregen. We moesten wel haasten om op tijd bij het eerste optreden van de dag te zijn.

Het betrof Yungblud. Bij de eerste 5/6 nummers zaten meteen de nummers die we het leukst vinden; Will You Marry Me, King Charles, Polygraph Eyes en vooral Anarchist. De tekst 'employee of the mond at the ritalin club' is in ieder geval volledig van toepassing op de frontman. Na een halfuurtje was het genoeg 'guilty pleasure'.

Tien minuten voor aanvang van Muyayo Rif was de Fuzzy Lop nog helemaal leeg en vreesde ik het ergste. Toch was de tent om 14.30 uur vol inclusief ballonnen, afgebroken takken en een opblaaskrokodil. Vanaf de eerste toon ging het dak eraf en was het crowdsurfen (ook op de krokodil) geblazen. De temperatuur liep voor het eerst echt hoog op. Heerlijk optreden!

De derde keer James Holden werd ondanks de minste setting (vorige keren LGW? en Paradiso) het beste van de man. Met name de nummers van de laatste worp namen me mee op reis, terwijl ik op dat moment nog poepie nuchter was.

Calexico was erg goed, maar net zoals het laatste album wel heel erg binnen de lijntjes.

Vooraf veel zin in Rizan Said en voor een minuut of 10 was het lekker om te dansen, maar daarna was het wel heel veel van hetzelfde.

Idles was wat ons betreft de tegenvaller van de dag. De band moet oppassen geen karikatuur van zichzelf te worden. De zanger overschreeuwde zichzelf doorlopend. Jammer, want na het puike optreden in het Paard begin dit jaar hadden we er heel veel zin in.

In tegenstelling tot een andere, nog niet te noemen, grote naam, wist David Byrne ons live ook niet te overtuigen en na een uurtje zochten we de tent op. Een mooie eerste dag waar de hoogtepunten aan het begin van de dag zaten.

Zondag

Na anderhalf uur klassieke muziek hadden The Breeders ons kunnen shocken. Dit deden ze ook, maar dan op een negatieve manier. Cannonball werd zelfs volledig om zeep geholpen.

Hilarisch dat Portugal The Man zich liet aankondigen als de beste band ever om vervolgens te openen met (een goede) cover van Metallica en Pink Floyd. Dit was meteen het hoogtepunt en hoewel ik niet bekend ben met hun studio-albums kwam het bij mij over als een band zonder gezicht.

Fink was best ok, maar ook veel van hetzelfde.

Terug naar Bossa Nova voor Alfa Mist. Hier was het afgeladen vol, dus gingen we lekker tussen de bomen zitten. Klonk best lekker, maar kan er niet echt over oordelen.

Nils Frahm had even nodig om op gang te komen, maar zorgde een aantal keer voor een mooie climax. Ik val zelf ook in herhaling, maar ook hier was het veel van hetzelfde.

Dollkraut op het Future Fuzzy Field had als voordeel dat ik met een schuin oog de Fuzzy Loop in de gaten kon houden voor een mooi plekje. Naar mijn smaak iets te veel vocalen. Afsluiter Rollercoaster was legendarisch.

In tegenstelling tot Idles kwam Shame wel weg met veel geschreeuw. Wat een ongekend charisma heeft die jonge frontman. De tent was al bijna leeg toen we nog werden teruggeroepen voor een toegift. Fijn dat ik ze in december weer kan zien!~

Net als David Byrne kan Cave mij op album zelden boeien, maar hoe anders was dit live! Ook al is het niet helemaal mijn muziek, hier was een grootmeester aan het werk!

1. Muyayo Rif 9,5
2. James Holden/Nick Cave 9,0
4. Shame 8,5
5. Calexico 8,0
6, Nils Frahm 7,0
7. Dollkraut 7,0
8. Yungblud 7-

Fijne setting, veel keuze qua eten, mooi weer en publiek dat pas op het laatste moment de locaties opzocht, maakte dit voor ons een zeer geslaagd festival!

Door drukte helemaal vergeten om nog even een lijstje te plaatsen bij mijn favoriete festival!

01. Nick Cave and The Bad Seeds (10)

De eerste keer dat ik deze man live zag, was werkelijk overdonderd en had constant kippenvel. Van de stemmige opener tot het theatrale From Her to Eternity, naar het horen van mijn favoriet Jubilee Street, die wonderschoon was en tamelijk opzwepend eindigde, stond ik glorieus en buiten zinnen te dansen met een paar mensen om mij heen. Deze man kreeg gewoon iedereen mee met zijn ultieme larger than life performances van ''Tupelo'', ''The Weeping Song'' en Stagger Lee. Mijn vriendin kon het geschreeuw niet aanhoren en ook in mijn omgeving waren er mensen die zich naar de Fuzzy Lop voor een dansje begaven, zelfs een collega van mij vond het te depressief. Wel, jammer voor hen; maar zeker is dat Nick Cave er een hoop fans bij heeft gekregen. Eindigen deed hij ook fraai met Push the Sky Away. Zijn er artiesten die inmiddels over zo`n rijk oeuvre beschikken? The Mercy Seat, The Ship Song en Papa Won`t Leave You Henry kwamen niet langs maar werden amper gemist. Behoort inmiddels met gemak tot mijn 10 favoriete artiesten!

02. Jon Hopkins ( 9,5 )

Magistraal optreden op de vrijdagavond. De lange versies van zijn laatste singles sloegen goed aan. Lekker stuwend allemaal met een heerlijke, harde bass en verfijnd drumritme ertussendoor. Bovendien natuurlijk die kenmerkende vleugjes ambient die door zijn muziek heen sijpelden! Open Eye Signal was genieten, ik vloog mensen in de armen om ons geluk te vieren. Dat er ook iemand in de prullenbak stond te kotsen deed niets aan de ervaring af; die ging daarna ook weer vrolijk verder. Afsluiten deed hij met Collider en het prachtige mij tot voor kort onbekende ''Magnets''. Dit had van mij nog veel langer mogen duren! Wil deze man snel weer zien.

03. La Femme ( 9 )

Het stond goed vol in de tent, dankzij de brandende zon buiten. Het zou een ongekend, opzwepend optreden gaan worden. Ondanks de bloedhitte werkte ik mij net buiten de tent met een aantal andere jongens maar wat graag in het zweet. Wat een energie, wat een vrolijke dansbare ritmes en wat een hoop onversneden psychedelica kwam er hier aan te pas. Duidelijk gegroeid sinds ik ze 2 jaar geleden nog op Het Valkhof zag.

04. Franz Ferdinand ( 9 )

Had de mannen nog nooit gezien. Ze hadden er zichtbaar zin in, net als het publiek. Zeker geen vergane glorie wat mij betreft, vind hun laatste album dan ook best lekker. Feel the Love Go deed het ook al best goed onder het publiek. Verder gewoon hard gaan op The Dark of the Matinee, Walk Away, Take Me Out en This Fire!

05. Wende ( 9 )

Voordat ze aan haar optreden begon had ik haar op een kar al langs horen komen op de camping en een half uur voor haar optreden draaide ze wat toepasselijke plaatjes bij het zomerse weer. Terwijl wij lekker aan het meertje lagen te zonnen en volleybalden in het water bleek dat Wende over een goede muzieksmaak beschikte. O.a. ''I Feel Love in de Patrick Cowley remix'' en ''French Kiss'' deden de temperaturen in onze lichamen nog verder oplopen. Haar optreden daarna was ook erg goed, met Deze Gin en Buenos Aires als ferme uitschieters. Ga haar later dit jaar zeker weer zien in Doornroosje.

Andere hoogtepunten/beoordelingen:

06. I-F. ( 8,5 ) Fijne Italo disco chaos met donkere kantjes.
07. James Holden & The Animal Spirits ( 8,5 ) Prachtige performances, maar vormt nog geen geheel.
08. Fever Ray ( 8,5 ) Lekker eigenzinnig en dansbaar.
09. MGMT ( 8 ) Mocht iets pittiger, maar de hits en nummers van hun laatste album waren fijn festivalvoer.
10. David Byrne ( 8 ) Vooral zijn Talking Heads nummers waren geweldig bij een ondergaand zonnetje.
11. Queens of The Stone Age ( 7,5 ) Leuk om een keer live te hebben gezien.
12. Jungle ( 7 ) Komt nog steeds wat tekort om een uur lang te boeien.
13. Calexico ( 7 ) Wel oke
14. Anderson.Paak & The Free Nationals ( 6,5 ) Niet slecht, maar weinig enerverend.
15. Fink ( 5,5 ) Ik vind dit best saai.

-SprayIt- (moderator)
2019, de eerste bevestigingen:

Editors | Underworld | Thom Yorke Tomorrow's Modern Boxes | Foals | Robyn | Skepta | Vampire Weekend | The Roots | AURORA | Beirut | David August | Kamasi Washington | Khruangbin | Maribou State | Ólafur Arnalds | Parquet Courts | SOFI TUKKER | Agar Agar | Amber Arcades | Donny Benet | Frank Carter & The Rattlesnakes | Henge | Jordan Rakei | Low | Nona | Rolling Blackouts Coastal Fever | slowthai | The Comet is Coming

Dit kan wel eens een heel goed festivaljaar worden.

DONNYYYYYYYY

Vampire Weekend, Agar Agar, Underworld, Foals, Rakei en The Roots ook tho. Stuk indrukwekkender dan BKS tot dusver.

Nou, voorlopig houdt het allebei niet over.

Nou, niks mis mee, toch? Goeie kleinere namen ook met Jordan Rakei en slowthai enzo. The Comet Is Coming lijkt me live fantastisch, vind ik het hoogtepunt van de line-up. Underworld en The Roots zijn ook ontzettend sterke grote namen. Is Yorke nou een headliner of begrijp ik het verkeerd? Dat had natuurlijk The Roots moeten zijn.

Leuke eerste namen! Het zou goed kunnen dat ik in 2019 mijn DTRH debuut ga maken.
Op de fiets naar een festival is best leuk...

Ongelofelijke eerste update, had niet verwacht dat ze al zoveel interessante namen ineens zouden bekendmaken.

Eigenlijk nu al wel een no-brainer om gewoon zsm een kaartje kopen. Robyn, Vampire Weekend, Agar Agar, Underworld, Foals Donny Benet, Ólafur Arnalds , SOFI TUKKER, Khruangbin en The Roots wil ik heel graag (nog) eens zien.

Arrie schreef:
Is Yorke nou een headliner of begrijp ik het verkeerd? Dat had natuurlijk The Roots moeten zijn.

Zou toch aannemen dat Vampire Weekend hoe dan ook headliner moet zijn. Naast Editors dé publiekstrekker. Zou me serieus verbazen als Thom Yorke met z'n solowerk een hogere spot krijgt dan Underworld, Editors en Vampire Weekend. Maar een beperkt deel van het publiek zal Yorkes nummers (goed) kennen. Verder wel logisch dat The Roots slechts sub zijn, zo groot is hun status in Nederland niet.

Vrij indrukwekkende eerste worp hoor. Zitten heel wat top namen bij.

Arrie schreef:
Is Yorke nou een headliner of begrijp ik het verkeerd? Dat had natuurlijk The Roots moeten zijn.
Ik heb The Roots afgelopen zomer nog gezien en het viel vies tegen. Live niet bijster interessant.

Een aardige line-up maar ook niet meer dan dat. Het geheel oogt zeker alleraardigst maar opvallend veel van deze namen hebben de laatste jaren al veel in Nederland gespeeld. Misschien zie ik ook wel wat teveel live muziek, op een bepaald moment raak je verwend en heb je de meeste dingen al eens gezien. De wat mij betreft meest interessante namen: Thom Yorke Tomorrow's Modern Boxes, Kamasi Washington, Maribou State, The Comet is Coming

Kamasi Washington en The Comet is Coming heb ik al een aantal malen gezien maar voor mij zijn het wel twee van de meest interessante live-acts van het moment.

Thom Yorke, Editors en Underworld zijn gewoon headliners, lijkt me. Yorke een ruim uur rond middernacht op het grote veld gaat prima werken lijkt me.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:53 uur

geplaatst: vandaag om 10:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.