Muziek / Toplijsten en favorieten / vigil presents: ElectrOfying, OMD's Top 100
zoeken in:
0
geplaatst: 23 augustus 2017, 15:07 uur
vigil schreef:
60. Speed of Light
Op 60 staat Speed of Light van het album Sugar Tax (alweer? Staat er wel een nummer van dit album niet in de lijst?). De behoorlijk professionele clip (de beeldkwaliteit kan anno nu wel wat beter natuurlijk) doet vermoeden dat het een single was maar niets is minder waar. Speed of Light is een lekkere uptempo track met heerlijk luchtig toetsenwerk.
60. Speed of Light
Op 60 staat Speed of Light van het album Sugar Tax (alweer? Staat er wel een nummer van dit album niet in de lijst?). De behoorlijk professionele clip (de beeldkwaliteit kan anno nu wel wat beter natuurlijk) doet vermoeden dat het een single was maar niets is minder waar. Speed of Light is een lekkere uptempo track met heerlijk luchtig toetsenwerk.
60. SPEED OF LIGHT
Hierover heb ik al genoeg gezeverd. Ik vind het een ondermaatse song.
Eentje die het niveau van Sugar Tax onderuit haalt. Het is het laatste nummer
dat voor die eerste LP zonder Paul opgenomen werd en ik begrijp dat men er een hit in zag.
Maar ik vind dat het lied net afbreuk doet aan de opzet van de plaat
waarin Andy een soort update van het vintage OMD geluid voor ogen had.
Ik hoor in de snelle hap van Speed Of Light al wat fout zou lopen op Liberator.
1
geplaatst: 23 augustus 2017, 15:11 uur
vigil schreef:
51. Bondage of Fate
Zo op de helft wordt de kwaliteit zo langzamerhand wel heel hoog. Zo ook met dit prachtstuk van History of Modern. Hoewel het niet echt lijkt op het voorgaande nummer is het recept toch enigszins het zelfde. Een redelijk kalm begin met een grote spanningsboog waar echt naar een climax toe gewerkt wordt. Hier komt de instrumentale explosie rond de twee en halve minuut , deze duurt niet heel lang waarna de song weer terug gaat naar zoals het in het begin klonk.
51. Bondage of Fate
Zo op de helft wordt de kwaliteit zo langzamerhand wel heel hoog. Zo ook met dit prachtstuk van History of Modern. Hoewel het niet echt lijkt op het voorgaande nummer is het recept toch enigszins het zelfde. Een redelijk kalm begin met een grote spanningsboog waar echt naar een climax toe gewerkt wordt. Hier komt de instrumentale explosie rond de twee en halve minuut , deze duurt niet heel lang waarna de song weer terug gaat naar zoals het in het begin klonk.
59. BONDAGE OF FATE
Een song die ik niet meer had verwacht en dus verrassend hoog vind staan.
(Nu we aan de tweede helft van de lijst beginnen, krijgen we dat soort opmerkingen.)
Neen, ik voel de genialiteit in de song niet die andere fans erin zien.
Ook in vroegere discussies op het forum bleek ik hier de algemene mening niet te delen.
Ik hoor vooral een arrangement dat handig gebruik maakt van de oude trukendoos.
Het is vermoedelijk de pathetiek in de song die me niet zo weet aan te spreken.
1
geplaatst: 23 augustus 2017, 15:18 uur
vigil schreef:
53. Only Tears
Een fijn nummer van het Liberator album. Een beetje de smartlapkant van Sugar Tax in de mix met de 90's dance welke vaak overdadig werd ingezet op Liberator. Het werkte meestal niet en in dit geval dus wel. Andy zingt krachtig en met gevoel en de muzikale omlijsting raakt de juiste snaar.
53. Only Tears
Een fijn nummer van het Liberator album. Een beetje de smartlapkant van Sugar Tax in de mix met de 90's dance welke vaak overdadig werd ingezet op Liberator. Het werkte meestal niet en in dit geval dus wel. Andy zingt krachtig en met gevoel en de muzikale omlijsting raakt de juiste snaar.
58. ONLY TEARS
Eén van de weinige songs op Liberator waar ik nog mee kan leven.
Hoewel ik minder van dit soort tracks hou, sluit ik me volledig aan bij vigils commentaar.
De bombastische productie van het album pakt mijn inziens beter uit op dit soort nummers.
1
geplaatst: 23 augustus 2017, 15:22 uur
vigil schreef:
59. No Man's Land
Een heerlijke track uit de English Electric periode. Het nummer is te vinden op de Night Cafe EP en laat weer horen dat de B kanten van OMD erg interessant zijn. Een kerkkoor met minimale muziek verzorgt het intro waarna Andy zijn teksten zachtjes naar je toe laat zweven. Halverwege komen er allerlei electronische ritmes bij om het nummer wat meer body te geven waarna het weer afsluit het rustige gedeelte zoals we dat kennen bij het begin. Erg goed gedaan!
59. No Man's Land
Een heerlijke track uit de English Electric periode. Het nummer is te vinden op de Night Cafe EP en laat weer horen dat de B kanten van OMD erg interessant zijn. Een kerkkoor met minimale muziek verzorgt het intro waarna Andy zijn teksten zachtjes naar je toe laat zweven. Halverwege komen er allerlei electronische ritmes bij om het nummer wat meer body te geven waarna het weer afsluit het rustige gedeelte zoals we dat kennen bij het begin. Erg goed gedaan!
57. NO MAN'S LAND
Heerlijk arrangement, maar (toch weer omwille van die operazang)
één van de laagst gerangschikte nummers uit de EE sessies voor mij.
Soms moet OMD opletten om niet te dicht in het vaarwater van Enigma of Enya te toeven.
Het zijn dan vooral de vocale capriolen van Andy die me toch wat jeuk aan de tenen bezorgen.
0
geplaatst: 23 augustus 2017, 15:27 uur
vigil schreef:
56. Night Café
We gaan verder met nummer 56 wat op zich na de nummer 57 redelijk logisch is. Night Café komt van het English Electric album is zelfs een single geweest. Het is een lekker laidback nummer met erg hoog electro gehalte. De zanglijnen en bijbehorende zangprestaties van Andy zijn zomers loom en eigenlijk ondergeschikt aan de toetspartijen van Paul.
56. Night Café
We gaan verder met nummer 56 wat op zich na de nummer 57 redelijk logisch is. Night Café komt van het English Electric album is zelfs een single geweest. Het is een lekker laidback nummer met erg hoog electro gehalte. De zanglijnen en bijbehorende zangprestaties van Andy zijn zomers loom en eigenlijk ondergeschikt aan de toetspartijen van Paul.
56. NIGHT CAFE
Beste vrienden, wat een lekker arrangement is dit toch.
Het is eigenlijk Andy die de song een beetje de das omdoet met zijn helium lichte vocalen.
Zijn stem is bijna onherkenbaar licht in de mix aangebracht en ik vraag me af waarom.
Het zou de derde single worden van English Electric, maar daarvoor weegt de song iets te licht.
Volkomen verantwoorde synthipop van het zuiverste water, maar een hit heeft een refrein nodig.
Ik hoop dat ik later in de top 100 met een betere kandidaat van EE mijn punt kan afmaken.
0
geplaatst: 23 augustus 2017, 15:32 uur
vigil schreef:
54. Dreaming
op 54 drie minuten en vijftig seconde aan pure pop. Het is de afscheidssingle van de band die de Best Of nog een extra zetje moet geven. Een erg Amerikaanse videoclip ondersteund de boel. Dat deed zijn werk want weer viel Amerika voor de band, een mooie 16de plek in de hitlijsten, in eigen land deed de single merkwaardig genoeg helemaal niets. Een 50ste plek in de single Top 100 was het hoogst haalbare. Een vrolijk uptempo lied waar McCluskey achteraf helemaal niet zo gelukkig mee was. Dat de koek op was bleek wel uit de b kant Gravity Never Failed wat een nummer was die nog op de plank lag vanuit de A&M periode.
54. Dreaming
op 54 drie minuten en vijftig seconde aan pure pop. Het is de afscheidssingle van de band die de Best Of nog een extra zetje moet geven. Een erg Amerikaanse videoclip ondersteund de boel. Dat deed zijn werk want weer viel Amerika voor de band, een mooie 16de plek in de hitlijsten, in eigen land deed de single merkwaardig genoeg helemaal niets. Een 50ste plek in de single Top 100 was het hoogst haalbare. Een vrolijk uptempo lied waar McCluskey achteraf helemaal niet zo gelukkig mee was. Dat de koek op was bleek wel uit de b kant Gravity Never Failed wat een nummer was die nog op de plank lag vanuit de A&M periode.
55. DREAMING
Ook ik mag al eens een lied verrassend hoog plaatsen, vind ik.
Hoe klinisch op de hitparade afgestemd deze afscheidssingle van OMD ook was: alles klopte.
In Vlaanderen haalde ie een paar weken de hitlijsten en ik vond het toen een te braaf liedje.
Nu vind ik het een erg lekker popsnoepje waarbij ik stiekem durf mee te zingen.
Op de vorige twee albums (met producer Stephen Hague) patsten de OMD drums soms te veel.
Op Dreaming klinken de drums weer doorleefder. Een subtiel maar belangrijk verschil voor mijn oor.
0
geplaatst: 23 augustus 2017, 15:38 uur
vigil schreef:
52. Our System
Hhhmmm misschien wat te laag... Maar goed het is zoals het is, het heelal/ruimtevaart is weer eens het onderwerp bij dit nummer welke van English Electric komt en dat is op het moment van schrijven het latst uitgekomen album. Het nummer heeft een prachtige opbouw en kom rond de drie en halve minuut tot een gecontroleerde ontploffing. Een fijn werkje.
52. Our System
Hhhmmm misschien wat te laag... Maar goed het is zoals het is, het heelal/ruimtevaart is weer eens het onderwerp bij dit nummer welke van English Electric komt en dat is op het moment van schrijven het latst uitgekomen album. Het nummer heeft een prachtige opbouw en kom rond de drie en halve minuut tot een gecontroleerde ontploffing. Een fijn werkje.
54. OUR SYSTEM
Opnieuw geniaal gearrangeerd volgens de antieke OMD regels.
Het is die balans tussen de gekke ideeën van Andy en de muzikale aankleding van Paul
die English Electric voor mij zo'n fantastische plaat maken. Die balans was er nog onvoldoende
op de voorganger History of Modern, een plaat die nog te veel op leftovers van Andy teerde.
Toch kan hij in deze schaduwlijst van 10 niet tippen aan twee vintage singles
en een albumtrack die voor mij net iets betekenisvoller zijn geworden.
Misschien dat dit over een paar jaren nog kan veranderen.
De geluiden in de intro en outro zijn trouwens echte ruimtevaartgeluiden.
Als de drums gaan knallen is een link met Maid of Orleans niet eens zo ver weg.
0
geplaatst: 23 augustus 2017, 15:43 uur
vigil schreef:
58. 88 Seconds in Greensboro
Helaas is de tekst/onderwerp weer erg actueel... Qua muziek is dit een van de rauwste nummers die OMD ooit heeft opgenomen. Het opvallende gitaargeluid is zoals veel rammelende indie bandjes het ook zo deden in die tijd (en later). Het nummer komt van het meest Amerikaanse album van de heren Crush. Op dit album loopt dit nummer over in een ander nummer maar voor dat nummer is het nog veel te vroeg.
58. 88 Seconds in Greensboro
Helaas is de tekst/onderwerp weer erg actueel... Qua muziek is dit een van de rauwste nummers die OMD ooit heeft opgenomen. Het opvallende gitaargeluid is zoals veel rammelende indie bandjes het ook zo deden in die tijd (en later). Het nummer komt van het meest Amerikaanse album van de heren Crush. Op dit album loopt dit nummer over in een ander nummer maar voor dat nummer is het nog veel te vroeg.
53. 88 SECONDS IN GREENSBORO
Zoals vigil schrijft weer akelig actueel geworden lied
dat verwijst naar een racistische aanslag van KKK sympathisanten in de US.
Een indicator dat OMD met het album Crush wel degelijk op de Amerikaanse markt mikte.
OMD wilde op Crush ook van dat synthipop voor tieners predicaat af.
Klinken als een popgroep, waar ook ruimte is voor gitaren en blazers was het idee.
Op 88 Seconds pakt dit goed uit omdat de baslijn stevig genoeg is om de gitaarpartij te dragen.
Door al dat knetterende gitaarwerk krijgt het protestlied ook de ernst die het verdient.
Voor mij is de tweede plaatkant van Crush trouwens de beste plaatkant
die Orchestral Manoeuvres in the Dark maakte tussen Dazzle Ships en English Electric.
Toch zijn er al drie nummers van voorbij gekomen en gok ik zelfs dat eentje het niet gaat halen.
0
geplaatst: 23 augustus 2017, 15:47 uur
vigil schreef:
57. So In Love
Wederom van Crush komt deze zwierige hitsingle So In Love. Een pijnlijk liefdesliedje over een verbroken relatie van Andy. Dit nummer was het laatste nummer welke ze opname voor Crush maar werd uiteindelijk wel de leadsingle. Een typisch Amerikaanse (road) videoclip moest er voor zorgen dat de sterren van Europa ook in Amerika potten zouden gaan breken. Dat laatste lukte want het bracht de band voor het eerst in hun carriere in de Amerikaanse singlelijsten. De 26ste plek was uiteindelijk de hoogste positie die bereikt werd in dat land. Opvallend genoeg was So In Love van alle enigszins toonaangevende muzieklanden bij ons het meest succesvol met 11 weken in de lijst met een zeer fraaie 7de plek als resultaat in de Top 40.
57. So In Love
Wederom van Crush komt deze zwierige hitsingle So In Love. Een pijnlijk liefdesliedje over een verbroken relatie van Andy. Dit nummer was het laatste nummer welke ze opname voor Crush maar werd uiteindelijk wel de leadsingle. Een typisch Amerikaanse (road) videoclip moest er voor zorgen dat de sterren van Europa ook in Amerika potten zouden gaan breken. Dat laatste lukte want het bracht de band voor het eerst in hun carriere in de Amerikaanse singlelijsten. De 26ste plek was uiteindelijk de hoogste positie die bereikt werd in dat land. Opvallend genoeg was So In Love van alle enigszins toonaangevende muzieklanden bij ons het meest succesvol met 11 weken in de lijst met een zeer fraaie 7de plek als resultaat in de Top 40.
52. SO IN LOVE
Soms lees je dat een klassieker het album niet eens dreigde te halen.
En dan frons je uiteraard de wenkbrauwen. Wat zou Crush geweest zijn zonder So in Love.
Een jaar na de top 10 successen van Locomotion en Talking Loud and Clear is OMD weer present.
Als je met een single van je zesde langspeler nog een hit kan scoren, ben je geen eendagsvlieg.
Ik hou van het gitaartje in de mix en was aanvankelijk verrast door Andy's falsetstem in het refrein.
Net als de twee reeds genoemde popsingles heeft ook So in Love weer een herkenbare baslijn.
Dat was toch wel een handelsmerk van de mid-80s OMD hit: een meer dan aardige baslijn.
0
geplaatst: 23 augustus 2017, 15:57 uur
vigil schreef:
55. Souvenir
TE VROEG!!Ach dat valt wel mee. Zelfs ik snap wel eens iets niet in OMD land en dat is de enorme populariteit van dit nummer, ook bv op een site als deze. Natuurlijk is het best een zeer aardig nummer maar Top 10 materiaal is het wat mij betreft niet. Het is een echte Humpreys' compositie en die zijn mij vaak te braaf op een of andere manier.
55. Souvenir
TE VROEG!!Ach dat valt wel mee. Zelfs ik snap wel eens iets niet in OMD land en dat is de enorme populariteit van dit nummer, ook bv op een site als deze. Natuurlijk is het best een zeer aardig nummer maar Top 10 materiaal is het wat mij betreft niet. Het is een echte Humpreys' compositie en die zijn mij vaak te braaf op een of andere manier.
51. SOUVENIR
Natuurlijk staat Souvenir te laag.
Enola Gay, Souvenir en Maid of Orleans: met die drie hits schreef OMD geschiedenis.
De twee eerste hits waren mega (lees: top 3) in een aantal Zuid-Europese landen.
Met de derde veroverden Andy en Paul definitief de Benelux en Duitsland.
Souvenir lijkt het kneusje in de rij omdat het de wervelende dansbaarheid van Enola Gay
of de epische dimensies van Maid of Orleans mist. Souvenir is verre van wereldschokkend.
Geschreven door Paul en bandlid Martin Cooper (sax en synths).
De basis wordt gevormd door vocale loops zoals je die ook hoort in I'm Not in Love van 10cc.
Paul wilde een song die gedragen werd door een synthetisch koor van vocale loops.
Daarop zette hij een melodie die uitblinkt in zijn eenvoud.
De beste melodieën zijn vaak de simpelste, vraag maar aan Kraftwerk.
Uiteraard schreef Paul er een romantische tekst bij die hij bescheiden inzong.
Volgens mij zit daar de aantrekkingskracht van Souvenir: geniaal in zijn eenvoud.
Andy vond het maar niets, dat softe popgedoe. Maar het verhaal wil
dat Paul Enola Gay (een solowerk van Andy) een jaar eerder veel te poppy vond.
Beide nummers werden toch een single en een grote hit. Iedereen weer blij verrast.
1
geplaatst: 23 augustus 2017, 16:16 uur
Hier de eens maar nooit meer live versie van Souvenir met Andy als zanger. Dit omdat Paul een dag er voor opeens was opgenomen in t ziekenhuis voor een ingreep.
OMD Souvenir sung by Andy live at Rewind Scone 26 07 2015 - YouTube
OMD Souvenir sung by Andy live at Rewind Scone 26 07 2015 - YouTube
0
geplaatst: 23 augustus 2017, 16:35 uur
vigil schreef:
Hier de eens maar nooit meer live versie van Souvenir met Andy als zanger. Dit omdat Paul een dag er voor opeens was opgenomen in t ziekenhuis voor een ingreep.
Je kan zo'n nummer dan natuurlijk gewoon niet zingen uit respect voor je maat.
Maar ik vermoed dat Andy stiekem ook graag eens een slipje krijgt toegeworpen.
Ik herinner me verder nog dat een paar klasgenoten
wel een oogje hadden op die oranje wagen in de videoclip.
Alle beetjes helpen om van een song een hit te maken.
0
geplaatst: 23 augustus 2017, 16:50 uur
Ze hadden een vaste setlist en die wilde hij zo kortdag niet ineens veranderen is het verhaal. Punt is ook dat de rest van de band ook ineens een ander liedje moet instuderen. Het ging ook maar om nog maar 1 optreden was het verhaal volgens mij
1
geplaatst: 25 augustus 2017, 15:30 uur
50. Silent Running
Op de vijftigste plek staat het negende nummer van Dazzle Ships. Qua dreigende sfeer een nummer welke wat mij betreft wel bij Organisation zou passen. Daardoor is Joy Division niet heel ver weg. Een mooi ietwat zwierderig nummer waarbij de toetspartijen van onschatbare waarde zijn. Een mooi begin van de beste 50 van Orchestral Manoeuvres in the Dark.
Op de vijftigste plek staat het negende nummer van Dazzle Ships. Qua dreigende sfeer een nummer welke wat mij betreft wel bij Organisation zou passen. Daardoor is Joy Division niet heel ver weg. Een mooi ietwat zwierderig nummer waarbij de toetspartijen van onschatbare waarde zijn. Een mooi begin van de beste 50 van Orchestral Manoeuvres in the Dark.
1
geplaatst: 25 augustus 2017, 15:37 uur
49. Never Turn Away
sad, drifting music and boring, and felt that to lift a fourth single from the album was superfluous.
een liedje van Paul en uiteraard een redelijk soft liefdesliedje. Wel een van de betere vanuit zijn hand. Het lied is volledig geschreven door Humphreys. Enkel de titel zou verzonnen zijn door McCluskey. Het lied is op zich niet heel bijzonder tot het moment aan het eind dat het even los barst met allerlei synths en bellen (een variatie op toeters en bellen) wat echt prachtig is en het lied een enorme boost geeft. Never Turn Away was de 4de single van Junk Culture en de helemaal bovenin geschreven recensie van het toen erg populaire blad Smash Hits gaf aan dat het lied wel mooi is maar zeker geen single. De recensent van dienst die dat schreef was overigens Neil Tennant, daar zouden we na 1984 nog een heleboel meer van gaan horen!
sad, drifting music and boring, and felt that to lift a fourth single from the album was superfluous.
een liedje van Paul en uiteraard een redelijk soft liefdesliedje. Wel een van de betere vanuit zijn hand. Het lied is volledig geschreven door Humphreys. Enkel de titel zou verzonnen zijn door McCluskey. Het lied is op zich niet heel bijzonder tot het moment aan het eind dat het even los barst met allerlei synths en bellen (een variatie op toeters en bellen) wat echt prachtig is en het lied een enorme boost geeft. Never Turn Away was de 4de single van Junk Culture en de helemaal bovenin geschreven recensie van het toen erg populaire blad Smash Hits gaf aan dat het lied wel mooi is maar zeker geen single. De recensent van dienst die dat schreef was overigens Neil Tennant, daar zouden we na 1984 nog een heleboel meer van gaan horen!
0
geplaatst: 25 augustus 2017, 17:09 uur
Voor mij mochten de S, S en S wel fors hoger.
-Souvernir
-So in Love
- Silent Running
-Souvernir
-So in Love
- Silent Running
1
geplaatst: 25 augustus 2017, 23:30 uur
De top 50 begint sterk. We hadden niet anders verwacht.
Dus als ik het goed begrijp gaat de PSB hit Being Boring over Never Turn Away van OMD.
Dus als ik het goed begrijp gaat de PSB hit Being Boring over Never Turn Away van OMD.
0
geplaatst: 26 augustus 2017, 22:30 uur
Even een kort intermezzo om het wachten wat aangenamer te maken.
0
geplaatst: 27 augustus 2017, 08:56 uur
dazzler schreef:
He rustig aan heh meneer Buizen 2.0

0
geplaatst: 27 augustus 2017, 09:01 uur
48. Everytime
We zagen Everyday al voorbij komen en hier is Everytime. Laat die laatste nou toevallig de B kant zijn van Everyday. Een prachtig werkje opgenomen tijdens de Liberator periode. Het vernuft wat zo vaak ontbreekt op dat album is hier ruimschoots aanwezig. Een heerlijke trip!
We zagen Everyday al voorbij komen en hier is Everytime. Laat die laatste nou toevallig de B kant zijn van Everyday. Een prachtig werkje opgenomen tijdens de Liberator periode. Het vernuft wat zo vaak ontbreekt op dat album is hier ruimschoots aanwezig. Een heerlijke trip!
0
geplaatst: 27 augustus 2017, 09:05 uur
47. Stay (The Black Rose and the Universal Wheel)
Potver wat een uitbundigheid vinden we op nummer 47. Dit is het openingsnummer van het 1986 album The Pacific Age. De blikken drums hadden mooier kunnen zijn in een betere wereld maar verder is er weinig mis met uptempo heppie de peppie liedje. Hoor ik daar op twee derde zelfs nog even een gierende gitaar?
Potver wat een uitbundigheid vinden we op nummer 47. Dit is het openingsnummer van het 1986 album The Pacific Age. De blikken drums hadden mooier kunnen zijn in een betere wereld maar verder is er weinig mis met uptempo heppie de peppie liedje. Hoor ik daar op twee derde zelfs nog even een gierende gitaar?
0
geplaatst: 27 augustus 2017, 09:14 uur
46. Women III
Hoera, het is een heerlijke laidback lentedag!
Veel nummers van Crush hebben een bepaalde bedrukte sfeer maar daar is bij dit nummer geen spraken van. Dit is het nummer met misschien wel de mooiste zanglijnen die OMD ooit schreef. De sax van Martin Cooper is prominent aanwezig en de zwierige synthpartijen van Paul zijn meer dan fijn.
Hoera, het is een heerlijke laidback lentedag!
Veel nummers van Crush hebben een bepaalde bedrukte sfeer maar daar is bij dit nummer geen spraken van. Dit is het nummer met misschien wel de mooiste zanglijnen die OMD ooit schreef. De sax van Martin Cooper is prominent aanwezig en de zwierige synthpartijen van Paul zijn meer dan fijn.
0
geplaatst: 27 augustus 2017, 14:20 uur
Drie nummers op rij die geen schijn van kans maken in mijn top 50.
Daarom blijft zo'n topic interessant. Je gaat je afvragen wat je zelf niet hoort.
Ze verdienen dus een herkansing in mijn volgende recensieblok.
Vooral Every Time dat ik me niet spontaan voor de geest kan halen.
Daarom blijft zo'n topic interessant. Je gaat je afvragen wat je zelf niet hoort.
Ze verdienen dus een herkansing in mijn volgende recensieblok.
Vooral Every Time dat ik me niet spontaan voor de geest kan halen.
1
geplaatst: 28 augustus 2017, 15:02 uur
45. Bunker Soldiers
Op 45 een ietwat ongemakkelijke plaat. Niet wat betreft het opnemen in de lijst want dat stond wel vast maar gewoon qua sound. Het klopt allemaal net niet, beetje te vals, te schel had beter geproduceerd kunnen worden maar al met al is het toch gewoon een lekker nummer. Het komt van het debuut, ondanks alle synths riedels een ietwat ongepolijst album.
Op 45 een ietwat ongemakkelijke plaat. Niet wat betreft het opnemen in de lijst want dat stond wel vast maar gewoon qua sound. Het klopt allemaal net niet, beetje te vals, te schel had beter geproduceerd kunnen worden maar al met al is het toch gewoon een lekker nummer. Het komt van het debuut, ondanks alle synths riedels een ietwat ongepolijst album.
1
geplaatst: 28 augustus 2017, 15:07 uur
44. Stay with Me
Op 44 het tegenoverstelde van 45. Het klinkt perfect en het is zo clean als wat. Het begon als een nummer van Andy maar die kwam er niet verder mee en gaf het aan Paul die het nummer autobiografisch maakte. De tekst gaat over de moeizame relatie die hij had met zijn dochter nadat hij was gescheiden van zijn vrouw. Qua muziek is het een redelijk typische Paul compositie en daar heb ik het niet altijd op zoals eerder aangegeven. Maar soms raakt zo'n glad liefdesliedje me wel en dat is in dit geval dus ook zo.
Op 44 het tegenoverstelde van 45. Het klinkt perfect en het is zo clean als wat. Het begon als een nummer van Andy maar die kwam er niet verder mee en gaf het aan Paul die het nummer autobiografisch maakte. De tekst gaat over de moeizame relatie die hij had met zijn dochter nadat hij was gescheiden van zijn vrouw. Qua muziek is het een redelijk typische Paul compositie en daar heb ik het niet altijd op zoals eerder aangegeven. Maar soms raakt zo'n glad liefdesliedje me wel en dat is in dit geval dus ook zo.
0
geplaatst: 28 augustus 2017, 15:12 uur
43. Hard Day
Hard Day vormt samen met Love and Violence het letterlijke hart van het album Junk Culture. Tekstueel komen er dingen in beide liedjes terug. Het is weer eens zo'n popliedje van OMD wat aan alle kanten buiten de lijntjes kleurt en dat maakt de band vaak zo interessant maar tevens ook onbegrepen door de echt grote massa. Op twee derde van het lied geeft Andy weer eens een fijne vals zing cursus voor gevorderden
let ook op de heerlijk knorrende bas!
Hard Day vormt samen met Love and Violence het letterlijke hart van het album Junk Culture. Tekstueel komen er dingen in beide liedjes terug. Het is weer eens zo'n popliedje van OMD wat aan alle kanten buiten de lijntjes kleurt en dat maakt de band vaak zo interessant maar tevens ook onbegrepen door de echt grote massa. Op twee derde van het lied geeft Andy weer eens een fijne vals zing cursus voor gevorderden

let ook op de heerlijk knorrende bas!
1
geplaatst: 28 augustus 2017, 15:56 uur
Voor 2 pond o.a Joy Division, OMD, Echo & The Bunnymen en Teardrop!
Hier de poster
johan de witt waar was je
Hier de poster
johan de witt waar was je

1
geplaatst: 30 augustus 2017, 10:04 uur
42. Almost
Voor de debuutsingle van OMD moeten we helemaal terug naar de 70's. Electricity verscheen in mei 1979 op single. De B kant werd Almost welke je hier op nummer 42 tegen komt. Op het eerste album van OMD welke uitkwam in 1980 is Almost ook te vinden. Een heerlijke harmonie van synths en basloopjes waar OMD toen de wereld mee verbaasde. Dit nummer had ook zomaar een stukje hoger kunnen staan maar dat doet het dus op dit moment niet.
Voor de debuutsingle van OMD moeten we helemaal terug naar de 70's. Electricity verscheen in mei 1979 op single. De B kant werd Almost welke je hier op nummer 42 tegen komt. Op het eerste album van OMD welke uitkwam in 1980 is Almost ook te vinden. Een heerlijke harmonie van synths en basloopjes waar OMD toen de wereld mee verbaasde. Dit nummer had ook zomaar een stukje hoger kunnen staan maar dat doet het dus op dit moment niet.
1
geplaatst: 30 augustus 2017, 10:09 uur
41. The Avenue
Wederom een B kant, dit keer de B kant van Locomotion. Als er zo'n beetje 1 nummer is wat haaks staat op Locomotion staat is het The Avenue wel. The Avenue is een combi van Organisation en Dazzle Ships en heeft zoveel onderhuidse spanning in zich dat het bijna ongemakkelijk is. Een prachtig spooky werkje welke je ruim vier minuten laat sidderen van genot. Opvallend is het meefluiten van een mens (ik neem aan Andy) aan het eind van dit mooie nummer.
Wederom een B kant, dit keer de B kant van Locomotion. Als er zo'n beetje 1 nummer is wat haaks staat op Locomotion staat is het The Avenue wel. The Avenue is een combi van Organisation en Dazzle Ships en heeft zoveel onderhuidse spanning in zich dat het bijna ongemakkelijk is. Een prachtig spooky werkje welke je ruim vier minuten laat sidderen van genot. Opvallend is het meefluiten van een mens (ik neem aan Andy) aan het eind van dit mooie nummer.
0
geplaatst: 30 augustus 2017, 10:12 uur
Beste OMD vrienden, zo zijn we toch ineens bij de beste 40 aangekomen. Aangezien ik alle nummers van OMD een cijfer en dus ook van een positie heb gegeven volgt hieronder de onderste vijf. Of te wel de slechtste vijf nummers van de band en die we dus ook vanzelfsprekend niet meer gaan zien.
All Wrapped Up (4:23)
Heaven Is (4:30)
Time Zones (1:49)
The Gospel of St. Jude (2:24)
Pulse (3:43)
All Wrapped Up (4:23)
Heaven Is (4:30)
Time Zones (1:49)
The Gospel of St. Jude (2:24)
Pulse (3:43)
* denotes required fields.