MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project - Discussietopic

zoeken in:
legian schreef:
Zojuist de lijst ingediend en als ik mijn statistieken doorkijk blijkt dat dit decennium goed is voor 216 van de 500 albums. En ik maar denken dat ik er best veel 'oudere' albums tussen had staan.

Mijn verdeling:

50's: 6x
60's: 44x
70's: 89x
80's: 67x
90's: 110x
00's: 121x
10's: 63x

Niets van 2018 in de lijst overigens, dat is allemaal nog onvoldoende uitgekristalliseerd.

Mijn verdeling:
50+60's: 1,5 %
70's: 10 %
80's: 39 %
90's: 13,5 %
00's: 11 %
10's: 25 %

Toch een verrassing dat ook bij mij de 10's met nog 18 maanden te gaan zo prominent aanwezig is.
(met 6 x 2018).

Om het volledig te houden, mijn verdeling:

50's: 1x - 0.2%
60's: 9x - 1.8%
70's: 36x - 7.2%
80's: 41x - 8.2%
90's: 63x - 12.6%
00's: 134x - 26.8%
10's: 216x - 43.2%

Ik weet dat ik veel van de modernere muziek hoog heb zitten, maar dankzij deze lijst blijkt dat dit meer is dan ik eigenlijk verwacht had. 2018 is trouwens ook vertegenwoordigd met 8 albums

cosmic kid schreef:
chevy93, ik heb net mijn mail opnieuw verstuurd. Ik hoop dat hij goed aankomt.

Groet,

Paddy
Excuus. Je mail is wel goed aangekomen, maar dacht dat het de lijst van judgepaddy was, maar blijkbaar dus ook van jou.

Wellicht nog een tip voor anderen: het helpt als je je MuMe-naam er ook bij zet.

We zijn de 20 lijstjes alweer gepasseerd!

- zaaf (500)
- likeahurricane (500)
- aERodynamIC (125)
- Brunniepoo (500)
- Kronos (100)
- Superbitch (500)
- Magick1 (150)
- vigil (500)
- andnino (500)
- deric raven (175)
- Johnny Marr (120)
- Robbie34 (266)
- EttaJamesBrown (500)
- Coys (500)
- GrafGantz (500)
- legian (500)
- cosmic kid (200)
- KasperHermans (140)
- blur8 (350)
- Noordpool (500)

cosmic kid (moderator)
chevy93 schreef:
(quote)
Excuus. Je mail is wel goed aangekomen, maar dacht dat het de lijst van judgepaddy was, maar blijkbaar dus ook van jou.

Wellicht nog een tip voor anderen: het helpt als je je MuMe-naam er ook bij zet.

Ik vond het al toevallig

Inmiddels ook een (progressieve) lijst van Salvadore mogen ontvangen!

Nog even een oproep: na volgende week begint het échte werk voor mij. Hoewel ik de komende dus eerst nog mijn eigen lijst moet fixen.

Ik ga ervan uit dat iedereen netjes zijn huiswerk heeft gedaan en ervoor gezorgd heeft dat het verwerken voor mij hooguit een paar minuten kost.

Dat biedt mij weer veel ruimte om de presentatievormgeving een boost te geven. Als er ideeën zijn over zaken die de presentatie mooier of interessanter kunnen maken, zijn die altijd welkom! Daarbij zijn er een aantal dingen die ik er graag in zou willen doen, maar waarvoor me de tijd en zin ontbreekt om het volledig op mij te nemen. In beginsel denk ik hierbij aan:
1. Spotify-linkjes; 2a. Recensies; 2b. Albumteksten

1. In de loop der jaren heb ik vanwege het decenniaspel een redelijk database opgebouwd aan Spotify-linkjes, maar van de 1000 albums zal ik van hooguit 3 à 400 de Spotify-link hebben, vermoed ik. Dat betekent nog honderden linkjes op zoeken. In het kader van 'vele handen maken licht werk' is dit zo gedaan. Ik heb alvast één vrijwilliger!
Teunnis schreef:
Ik doe in ieder geval mee en kan ook wel helpen met het controleren. Voor het zoeken naar Spotify-linkjes.
Een andere optie zou wellicht zijn om adhv albumnummers de Spotify-link vanuit de MuMe-database te trekken?

2a/2b. Ik heb nooit een database bij gehouden van albumrecensies en/of de songteksten die ik afwisselend gebruikt heb voor de presentatie van het decenniaspel. Het aanleggen hiervan heb ik jarenlang op de 'te doen'-lijst gezet, maar nooit uitgevoerd. Enerzijds biedt dit het voordeel dat voor honderden albums er alleen maar een rondje langs de decenniavelden gedaan hoeft te worden om deze te achterhalen. Anderzijds moet dit dus nog wel 'even' gedaan worden en bovenal laat dit nog steeds de meerderheid zonder recensie/songtekst.

Het lijkt mij erg leuk als ieder album op z'n minst één van de twee krijgt, maar de eerlijkheid gebiedt mij ook te zeggen dat dit, hoewel leuk werk, aanmerkelijk meer werk is dan het opzoeken van een Spotify-link. Het vereist wat zoektijd op Google en daarbij moet je ook nog scannen/zoeken naar een geschikte, bondige quote die bij voorkeur ook nog de essentie van een album pakt.

Alle hulp en tips zijn dus welkom!

Mijn Top 200 is zojuist verstuurd. Verdeling per decennium:

'60: 3%
'70: 15%
'80: 23%
'90: 24%
'00: 14,5%
'10: 20,5%

Zwaartepunt ligt rond de jaren '86 t/m '91 met 52 albums.

Lijst ingestuurd

60's: 12x
70's: 11x
80's: 21x
90's: 33x
00's: 60x
10's: 63x

Meeste albums uit 2006

chevy93 schreef:

Alle hulp en tips zijn dus welkom!

Vraag per album de user(s) die het album het hoogste hebben staan? Nog steeds een hoop werk, maar ja, wie bedenkt er dan ook om een top 1000 te maken

- zaaf (500)
- likeahurricane (500)
- aERodynamIC (125)
- Brunniepoo (500)
- Kronos (100)
- Superbitch (500)
- Magick1 (150)
- vigil (500)
- andnino (500)
- deric raven (175)
- Johnny Marr (120)
- Robbie34 (266)
- EttaJamesBrown (500)
- Coys (500)
- GrafGantz (500)
- legian (500)
- cosmic kid (200)
- KasperHermans (140)
- blur8 (350)
- Noordpool (500)
- Salvadore (333)
- namsaap (200)
- jordidj1 (200)

Ik heb altijd meegedaan aan de lijstjes per decennium, dus ik heb nu ook een poging gedaan.

Een hels karwei, maar ik geraak aan een top 500.

50s: 2
60s: 27
70s: 72
80s: 100
90s: 90
00s: 61
10s: 148

Héél benieuwd naar welke overzichtslijst we nu gaan krijgen

Casartelli (moderator)
Ik heb net ook een lijstje ingestuurd. Het oudste album is 1966, het jongste uit 2017. 1984 is met 20x het best vertegenwoordigd. De decennia:

jaren '60: 18
jaren '70: 112
jaren '80: 129
jaren '90: 98
jaren '00: 91
jaren '10: 52

chevy93 schreef:

- Deadline is vooralsnog vastgesteld op zondag 5 juli

Heb ik nu nog t/m morgen (donderdag 5 juli) om m'n lijstje in te leveren of is het zondag 8 juli?

Zondag 8 juli, foutje in de kalender aflees skills van Chevy

zaaf
Gretz schreef:
(quote)

Heb ik nu nog t/m morgen (donderdag 5 juli) om m'n lijstje in te leveren of is het zondag 8 juli?
Kan je nog wat anders doen tot zondag Geert. Geniet ervan!

zaaf schreef:
(quote)
Kan je nog wat anders doen tot zondag Geert. Geniet ervan!

Yes, kan ik mooi zondagavond laat nog even m'n lijstje samenstellen, last-minute activiteiten ftw

afgelopen weekend ook maar eens begonnen, ben nu op 438 dus zondag af moet lukken

Misterfool
De kladversie van mijn top 500 is voltooid. De komende dagen ga ik: wat platen herschikken, nagaan of ik echt niks ben vergeten en de MuMe-nummers bijvoegen.

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
Ik heb net ook een lijstje ingestuurd.
Ik had mijn eigen cd-administratie als vertrekpunt genomen en daar daarna de MuMe-codes bijgezocht. Ik heb inmiddels al gemerkt dat dat een paar keer misgegaan is bij titeldoublures, dus een early warning aan chevy93 dat er nog een laatste update komt.

Gelukkig doe ik verwerking pas volgende week, maar bedankt voor de heads-up.

Mijn lijstje is inmiddels in een zeer vergevorderd stadium. Voor de gelegenheid ga ik er een top 123 van maken.

Ik moet trouwens duchtig gaan beginnen met albums van vóór 2000 luisteren, die zijn mij mij wel heeeeel zeldzaam.

123poetertjes schreef:
Mijn lijstje is inmiddels in een zeer vergevorderd stadium. Voor de gelegenheid ga ik er een top 123 van maken.

Ik moet trouwens duchtig gaan beginnen met albums van vóór 2000 luisteren, die zijn mij mij wel heeeeel zeldzaam.

Da's de juiste insteek! Voorzichtig beginnen met voor 2000. En daarna voor 1990, 1980 en 1970.

En dan kom je -at last!- in 1960 (en nog ouder). Het is de moeite waard.

Misterfool
Mmm, je kan ook gewoon een sprong in het diepe wagen. Het kan bij 123poetertjes anders liggen, maar ik ben te ongeduldig voor geleidelijk aan terugwerken. Kunst uit het verleden is vaak toegankelijker dan je vooraf vermoedt. Als je bijvoorbeeld een paar jaren 60 albums hebt ondergaan, is de aanvankelijke cultuurschok wel weg.

Door de enorme stroom aan actuele kwaliteit zou ik zeggen. gewoon negeren die zogenaamde parels uit een ver verleden. Zal heus wel inspirerened geweest zijn Toen. maar we leven Nu.
Hoogstens vanuit perspectief dat er niets Nieuws wordt uitgevonden en alles relateerbaar is aan bestaande Muziek kan je zeggen begin gewoon aan nr 1 van de MeMu top250. en daal vrolijk af totdat t genoeg is.

Misterfool
Tsja, ik vind dat wat kortzichtig. Je leert je eigen tijd kennen door het contrast met het verleden. Nieuw is namelijk niet altijd beter.

Edit: Bovendien leer je nieuwe muziek ook beter kennen door iets te weten van invloeden, stromingen etc.

Het grote nadeel aan het ontdekken van onbekende artiesten uit de jaren 50/60/70 is dat je ze zelden nog live kunt zien. En dat is toch best wel jammer wanneer je iets heel tof vindt. Natuurlijk kan het ook geweldig zijn om oude fantastische albums te blijven draaien, maar ik mis dan toch wel iets. De muziek van bijvoorbeeld Nick Drake vind ik geweldig, maar ik baal ontzettend dat ik nooit de kans heb gehad om hem live te zien. Live concerten zijn voor mij toch de ultieme muzikale ervaring.

Daarom vind ik persoonlijk leuker om nieuwe artiesten zo vroeg mogelijk op te pikken en daar een hoop tijd in te stoppen, ipv te grasduinen door het verre verleden. Goed op de hoogte zijn van nieuwe artiesten geeft je namelijk regelmatig de mogelijkheid om bij hun eerste tour aanwezig te zijn, wanneer ze nog voor een klein zaaltje spelen. Onbetaalbaar, zeker wanneer die betreffende artiest uiteindelijk uitgroeit tot een grote naam.

Kwam uiteindelijk niet tot een Top 500, maar een Top 400. Ik had nog een Top 500 vol kunnen maken, maar die zou dan vooral bestaan uit albums die ik een tijd lang niet meer gehoord had en dus niet meer zo goed op waarde te schatten zijn. De 400 die er nu staan zijn stuk voor stuk erg fijn, vooral vanaf nummer 200 ongeveer zijn het echt allemaal albums waar ik een grote liefde voor heb.

Gemiddeld komt een album uit 1994 en zijn er vergeleken met m'n top 100 meer 90's en 80's albums te vinden in de lijst.

jaren '50: 5
jaren '60: 34
jaren '70: 43
jaren '80: 52
jaren '90: 92
jaren '00: 85
jaren '10: 89

Gast
geplaatst: vandaag om 12:48 uur

geplaatst: vandaag om 12:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.