Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #2 - Discussietopic
zoeken in:
5
geplaatst: 22 januari 2021, 12:16 uur
De nummer 700 in ieder geval gehaald!
705. Paul & Linda McCartney - Ram (1971)
McCartney ging met opgeheven hoofd door na de Beatle-breakup. Een meester als het gaat om het toepassen van relatief eenvoudige melodieën, maar deze vervolgens te laten uitdijen tot zeer levendige en meeslepende luisterspellen. En op Ram is hij verdraaid goed in vorm. Met vlagen is het wat 'Rompe-tom-tom', maar laat dit natuurlijk aan een McCartney over om precies het goedgemutste uit het album te trekken en niet af te doen aan de kwaliteit van de songwriting. Van de gepassioneerde vocale performances van Paul en Linda, tot de rijkgevulde nummers die alle kanten opschieten, Ram is met veel liefde opgericht en als iemand stelt dat dit het beste post-beatles album is, kan ik daar goed inkomen.
4*
704. Toto - Hydra (1979)
Toto, ze zullen voor mij altijd toch wel de meesters van de eenvoudige rijm zijn. Hold the Line / Love isn't Always on Time of Pamela, don't break this heart of mine / Just remember, it may not heal this time. keiharde oorwurm-refreinen. Ook op dit album is het raak: Op track 1 wordt In het refrein bekwaam, meermaals en nadrukkelijk 'love' op 'above' gerijmd. Eerste nummer is voor overigens ook gelijk het beste nummer; qmbitieus maar meeslepend en ook erg aanstekelijk door de funky grooves die uit de kast getrokken worden. Na track 4 verliest het album mij wel. Toto voor mij wel een band die balanceert op het randje van kitsch. Soms komen ze ermee weg en soms is het allemaal toch wel iets teveel van het goede. De laatste paar nummers vallen voor mij toch wel in de laatste categorie. Als ze dan voor de zoveelste keer in het refrein 'name' op 'game' rijmen, dan is de charme er ook wel een beetje vanaf. Alhoewel ze er op Whitesister nog wel een gemene gitaarsolo uitgooien.
3*
703. Beach House - Depression Cherry (2015)
Oh Beach House, we flirten wel maar het wordt nooit echt wat. Bij Losse nummers kan ik wel van je dromerige verschijning genieten, maar een hele avond lang bezoek is vaak een hele kluif. En dan liggen Depression Cherry en ik mekaar sowieso wat minder. De muziek van Beach House is zo karakteristiek en goed uitgewerkt, weelderig en etherisch, maar toch ga ik mij gedurende een heel album dood vervelen. Kan er niets aan doen.Om positief af te sluiten: Sparks en Space song zijn wel twee duimpjes omhoog, die mogen wel op een voetstuk gezet worden.
2.5*
702. Simon & Garfunkel - Parsley, Sage, Rosemary and Thyme (1966)
Deze gaat er beter in bij dan voorganger Sound of Silence, maar in het algemeen waardeer ik de albums van S&G een stuk minder dan dat ik voorafgaande aan dit avontuur dacht dat ze me zouden gaan bevallen. Tot nu toe bestaan de albums uit een verzameling pracht en praal nummers, maar steeds ook een aantal (voor mij) te lichtvoetige cuts, waar Simon toch wat aan doet als een Aldi-Dylan. Sorry Simon.
3*
701. Renaissance - Scheherazade and Other Stories (1975)
Ik heb een zwak voor die bands met zo'n klassieke vibe en dan is dit album ook nog eens zo sterk in elkaar gezet. 'Trip to the Fair' voelt ook als een echte trip. Het begint met een enerverende instrumentele voorshow en als het doek dan opgaat, trekt die stem en fijne voordracht van Annie Haslam je volledig de voorstelling in. Dat is dit album dan ook echt voor mij: een stukje meeslepend muziektheater in 45 minuut verstopt. Trip to the Fair steelt voor mij toch wel de show, maar ook het met vlagen magnifieke Song of Scheherazade wordt met zijn 25 minuten-duur toch absoluut nooit saai, integendeel!
4*
705. Paul & Linda McCartney - Ram (1971)
McCartney ging met opgeheven hoofd door na de Beatle-breakup. Een meester als het gaat om het toepassen van relatief eenvoudige melodieën, maar deze vervolgens te laten uitdijen tot zeer levendige en meeslepende luisterspellen. En op Ram is hij verdraaid goed in vorm. Met vlagen is het wat 'Rompe-tom-tom', maar laat dit natuurlijk aan een McCartney over om precies het goedgemutste uit het album te trekken en niet af te doen aan de kwaliteit van de songwriting. Van de gepassioneerde vocale performances van Paul en Linda, tot de rijkgevulde nummers die alle kanten opschieten, Ram is met veel liefde opgericht en als iemand stelt dat dit het beste post-beatles album is, kan ik daar goed inkomen.
4*
704. Toto - Hydra (1979)
Toto, ze zullen voor mij altijd toch wel de meesters van de eenvoudige rijm zijn. Hold the Line / Love isn't Always on Time of Pamela, don't break this heart of mine / Just remember, it may not heal this time. keiharde oorwurm-refreinen. Ook op dit album is het raak: Op track 1 wordt In het refrein bekwaam, meermaals en nadrukkelijk 'love' op 'above' gerijmd. Eerste nummer is voor overigens ook gelijk het beste nummer; qmbitieus maar meeslepend en ook erg aanstekelijk door de funky grooves die uit de kast getrokken worden. Na track 4 verliest het album mij wel. Toto voor mij wel een band die balanceert op het randje van kitsch. Soms komen ze ermee weg en soms is het allemaal toch wel iets teveel van het goede. De laatste paar nummers vallen voor mij toch wel in de laatste categorie. Als ze dan voor de zoveelste keer in het refrein 'name' op 'game' rijmen, dan is de charme er ook wel een beetje vanaf. Alhoewel ze er op Whitesister nog wel een gemene gitaarsolo uitgooien.
3*
703. Beach House - Depression Cherry (2015)
Oh Beach House, we flirten wel maar het wordt nooit echt wat. Bij Losse nummers kan ik wel van je dromerige verschijning genieten, maar een hele avond lang bezoek is vaak een hele kluif. En dan liggen Depression Cherry en ik mekaar sowieso wat minder. De muziek van Beach House is zo karakteristiek en goed uitgewerkt, weelderig en etherisch, maar toch ga ik mij gedurende een heel album dood vervelen. Kan er niets aan doen.Om positief af te sluiten: Sparks en Space song zijn wel twee duimpjes omhoog, die mogen wel op een voetstuk gezet worden.
2.5*
702. Simon & Garfunkel - Parsley, Sage, Rosemary and Thyme (1966)
Deze gaat er beter in bij dan voorganger Sound of Silence, maar in het algemeen waardeer ik de albums van S&G een stuk minder dan dat ik voorafgaande aan dit avontuur dacht dat ze me zouden gaan bevallen. Tot nu toe bestaan de albums uit een verzameling pracht en praal nummers, maar steeds ook een aantal (voor mij) te lichtvoetige cuts, waar Simon toch wat aan doet als een Aldi-Dylan. Sorry Simon.
3*
701. Renaissance - Scheherazade and Other Stories (1975)
Ik heb een zwak voor die bands met zo'n klassieke vibe en dan is dit album ook nog eens zo sterk in elkaar gezet. 'Trip to the Fair' voelt ook als een echte trip. Het begint met een enerverende instrumentele voorshow en als het doek dan opgaat, trekt die stem en fijne voordracht van Annie Haslam je volledig de voorstelling in. Dat is dit album dan ook echt voor mij: een stukje meeslepend muziektheater in 45 minuut verstopt. Trip to the Fair steelt voor mij toch wel de show, maar ook het met vlagen magnifieke Song of Scheherazade wordt met zijn 25 minuten-duur toch absoluut nooit saai, integendeel!
4*
1
geplaatst: 22 januari 2021, 12:22 uur
Depression Cherry een 2,5* geven zonder PPP, nota bene hun beste nummer, te noemen. Foei. 

1
geplaatst: 22 januari 2021, 12:24 uur
Ja sorry guys, laat grootste beach house-fanboy Joren999 het ook maar niet lezen
1
geplaatst: 22 januari 2021, 12:38 uur
aerobag vindt Toto beter dan Beach House? Nou ok dan, maar hopelijk stopt hij dan met andere mensen op een negatief toontje boomer te noemen, want dat zou vanaf nu best wel hypocriet van 'm zijn. 

2
geplaatst: 22 januari 2021, 12:45 uur
wtf aero...toto > bh boi? fo realz?
Avon Barksdale will remember this...
Avon Barksdale will remember this...
0
geplaatst: 22 januari 2021, 12:51 uur
ArthurDZ schreef:
aerobag vindt Toto beter dan Beach House? Nou ok dan, maar hopelijk stopt hij dan met andere mensen op een negatief toontje boomer te noemen, want dat zou vanaf nu best wel hypocriet van 'm zijn.
Er schuilt een beetje boomer in ons allen...
1
geplaatst: 22 januari 2021, 12:55 uur

Ik ga wel mee met aero hier, Beach House is best een leuke band met een paar fraaie nummers, maar alle albums zitten toch een beetje rond 2,5*-3* niveau. Van Toto durf ik verder geen heel album te beluisteren.
Ik zal binnenkort ook weer eens een rijtje beoordelingen droppen hier.
1
geplaatst: 22 januari 2021, 13:53 uur
echt teleurgesteld dat Cocteau Twins - Heaven or Las Vegas (1990) de top 1000 niet haalde. Ik kan deze lijst echt moeilijk serieus nemen daardoor. (zeker als je ziet wat het wel haalde, zelfs binnen het genre zoals 4 albums van Beach House).
Geen Mazzy Star. Geen Melody's Echo Chamber, etc en verder ook een vrij vrouwonvriendelijke lijst... De waardering voor Art Angels van Grimes begrijp ik ook niet. Het is goed, maar IMO haar minste album.
9/10x Marillion ook, 13x Porcupine Tree/Steven Wilson ook... lekker divers zeggen ze dan. En dan een 40ste plaats voor Burial, maar verder bijna niets van elektronica... Nog het meest belachelijk van allemaal.
Geen Mazzy Star. Geen Melody's Echo Chamber, etc en verder ook een vrij vrouwonvriendelijke lijst... De waardering voor Art Angels van Grimes begrijp ik ook niet. Het is goed, maar IMO haar minste album.
9/10x Marillion ook, 13x Porcupine Tree/Steven Wilson ook... lekker divers zeggen ze dan. En dan een 40ste plaats voor Burial, maar verder bijna niets van elektronica... Nog het meest belachelijk van allemaal.
2
geplaatst: 22 januari 2021, 14:28 uur
TornadoEF5 schreef:
En dan een 40ste plaats voor Burial, maar verder bijna niets van elektronica... Nog het meest belachelijk van allemaal.
En dan een 40ste plaats voor Burial, maar verder bijna niets van elektronica... Nog het meest belachelijk van allemaal.
Nou, nou wat een overtrokken reactie.
Underworld, Boards of Canada, Autechre, The Orb, Aphex Twin, de grote electronic klassiekers uit de 90s staan er bijna allemaal gewoon in hoor... Er is zelfs plek voor iets minder grote namen zoals Gas.
Uiteraard is de lijst biased en beperkt, dat krijg je met een beperkt aantal deelnemers die in specifieke muziekpoeltjes ronddobberen.
Ik zou ook liever meer vrouwen en meer electronic, folk, Braziliaanse muziek, etc. etc. in de lijst zien, maar dat experimentele Tsjechische folk in deze lijst gewoon naast moderne hip-hop, Mexicaanse folk of Japanse tribal-ambient uit de 80s kan staan, maakt deze lijst absoluut leuker en unieker dan menig andere toplijst.
En Art Angels is absoluut Grimes' beste en meest consistente plaat.
0
geplaatst: 22 januari 2021, 14:37 uur
TornadoEF5 schreef:
Koenr schreef:
Underworld, Boards of Canada, Autechre, The Orb, Aphex Twin, de grote electronic klassiekers uit de 90s staan er bijna allemaal gewoon in hoor... Er is zelfs plek voor iets minder grote namen zoals Gas.
Uiteraard is de lijst biased en beperkt, dat krijg je met een beperkt aantal deelnemers die in specifieke muziekpoeltjes ronddobberen. Maar dat experimentele Tsjechische Folk in deze lijst gewoon naast moderne hip-hop of Japanse experimentele ambient uit de 80s kan staan, maakt deze lijst absoluut leuker en unieker dan menig andere toplijst.
Uiteraard is de lijst biased en beperkt, dat krijg je met een beperkt aantal deelnemers die in specifieke muziekpoeltjes ronddobberen. Maar dat experimentele Tsjechische Folk in deze lijst gewoon naast moderne hip-hop of Japanse experimentele ambient uit de 80s kan staan, maakt deze lijst absoluut leuker en unieker dan menig andere toplijst.
Als ik de discussie(s) hier zo volg, welt bij mij somtijds de behoefte op om ervoor te zorgen dat er nog méér variatie hier in de lijst opduikt. Eens kijken of ik wat mede-WOMmers (wise old men) ervoor kan porren

Verwacht van mij geen Toto, maar ook geen mevrouw Musk; haar beste nummer vind ik trouwens de Skin-remix van Four Tet
0
geplaatst: 22 januari 2021, 14:39 uur
Geen enkele lijst hier zal ooit veelzijdig genoeg zijn zolang er vrijwel alleen maar witte, mannelijke Nederlanders meestemmen uiteraard.
Tornado heeft dan weer enkel witte artiesten in zijn top 10 staan, ook moeilijk serieus te nemen zo'n lijst.
Tornado heeft dan weer enkel witte artiesten in zijn top 10 staan, ook moeilijk serieus te nemen zo'n lijst.
2
geplaatst: 22 januari 2021, 14:39 uur
[quote]Mjuman schreef:
Mevrouw Musk?
1. Niet getrouwd
2. Graag een beetje meer respect voor vrouwen. Haar artiestennaam is Grimes, haar echte naam is Claire Boucher.
3. Elon Musk zelf maakt geen muziek en Musk is Musk. Grimes is Grimes. Altijd dat koppelen van vrouwen met wie ze getrouwd zijn of een relatie hebben. Behoorlijk denigrerend.
(quote)
(quote)
Mevrouw Musk?
1. Niet getrouwd
2. Graag een beetje meer respect voor vrouwen. Haar artiestennaam is Grimes, haar echte naam is Claire Boucher.
3. Elon Musk zelf maakt geen muziek en Musk is Musk. Grimes is Grimes. Altijd dat koppelen van vrouwen met wie ze getrouwd zijn of een relatie hebben. Behoorlijk denigrerend.
1
geplaatst: 22 januari 2021, 14:41 uur
Koenr schreef:
Als je iets beweert, doe het dan goed.
2 Aziaten. 1 Latina. Enja, ik luister ook naar zwarten.
Ok, je maakt wel een punt. Maar verder neen, AA is niet "absoluut" haar beste en meest consistente plaat, misschien wel volgens jouw mening, maar zeker niet absoluut.
0
geplaatst: 22 januari 2021, 14:43 uur
Ik gooi gewoon een kort-door-de-bocht opmerking terug jouw kant op, net zo flauw als jouw beweringen over deze lijst. Ik had yeule inderdaad even over het hoofd gezien. Dan nog zijn ze ondervertegenwoordigd, net als in deze toplijst.
Punt was enkel dat je altijd wel omissies in iemands stemgedrag of toplijsten kan vinden.
Volgende keer gewoon zelf meestemmen, dat helpt ook.
Uiteraard is dat volgens mijn mening.
Punt was enkel dat je altijd wel omissies in iemands stemgedrag of toplijsten kan vinden.
TornadoEF5 schreef:
Ok, je maakt wel een punt. Maar verder neen, AA is niet "absoluut" haar beste en meest consistente plaat, misschien wel volgens jouw mening, maar zeker niet absoluut.
Uiteraard is dat volgens mijn mening.
1
geplaatst: 22 januari 2021, 14:51 uur
Het is wel een meer diverse lijst dan projecten zoals Radio 2 top 2000, laat staan wat ze op Belgische radio trachten te doen, zowel op vlak van genres als van gelijkheid vrouw-man, afkomst, identiteit, enzovoort. Het probleem is niet alleen de luisteraars, maar ook het inherente racisme / misogynisme bij platenlabels, de radio's en de muziekindustrie die vroeger sterk aanwezig was maar soms nog altijd aanwezig is, zeker in bepaalde sectors en genres. Heel moeilijk om iets anders dan een blanke man te vinden in 60's en 70's rock.
1
geplaatst: 22 januari 2021, 14:53 uur
Koenr schreef:
Zal ik doen, geef me zeker een seintje

En sorry, als de Twins er met Heaven or Las Vegas ben ik al tevreden. Al heb ik ironisch genoeg het idee dat als ik meestem er Garlands in ga krijgen en niet HoLV.
1
geplaatst: 22 januari 2021, 14:53 uur
Koenr schreef:
Geen enkele lijst hier zal ooit veelzijdig genoeg zijn zolang er vrijwel alleen maar witte, mannelijke Nederlanders meestemmen uiteraard.
Daar zal ik tijdens de volgende editie, witte, mannelijke Belg zijnde, ongetwijfeld verandering in kunnen brengen!

Voor het overige vind ik dit, de stukjes van aerobag trouw volgend, een behoorlijk toffe, gevarieerde lijst. Dat het altijd gevarieerder kan? Uiteraard, en dat zal altijd zo blijven.
0
geplaatst: 22 januari 2021, 14:58 uur
TornadoEF5
Als jij niet goed citeert, kan ik niet op jouw schrijfsels reageren. Vandaar even zo:
Misschien kan je beter je humor-modus activeren en dan nog 'n s lezen. Je loopt een potje van de toren te blazen en het gaat nergens over. Als ik op al jouw blaatpraetsels zou moeten reageren (als voorbeeld: Cocteau Twins en Slowdive = dreampop), heb ik een dagtaak, maar ongetwijfeld ga je mijn factuur voor verloren uren niet oppikken.
De laatste tijd heb ik meer foto's gezien van Grimes mét dan zonder Musk. Get a life! Mijn zin om hier ooit aan deel te nemen wordt plotsklaps weer minder
Als jij niet goed citeert, kan ik niet op jouw schrijfsels reageren. Vandaar even zo:
Misschien kan je beter je humor-modus activeren en dan nog 'n s lezen. Je loopt een potje van de toren te blazen en het gaat nergens over. Als ik op al jouw blaatpraetsels zou moeten reageren (als voorbeeld: Cocteau Twins en Slowdive = dreampop), heb ik een dagtaak, maar ongetwijfeld ga je mijn factuur voor verloren uren niet oppikken.
De laatste tijd heb ik meer foto's gezien van Grimes mét dan zonder Musk. Get a life! Mijn zin om hier ooit aan deel te nemen wordt plotsklaps weer minder

1
geplaatst: 22 januari 2021, 15:00 uur
TornadoEF5 schreef:
1. Niet getrouwd
1. Niet getrouwd
TornadoEF5 schreef:
Het probleem is niet alleen de luisteraars, maar ook het inherente racisme / misogynisme bij platenlabels, de radio's en de muziekindustrie die vroeger sterk aanwezig was maar soms nog altijd aanwezig is, zeker in bepaalde sectors en genres. Heel moeilijk om iets anders dan een blanke man te vinden in 60's en 70's rock.
Het probleem is niet alleen de luisteraars, maar ook het inherente racisme / misogynisme bij platenlabels, de radio's en de muziekindustrie die vroeger sterk aanwezig was maar soms nog altijd aanwezig is, zeker in bepaalde sectors en genres. Heel moeilijk om iets anders dan een blanke man te vinden in 60's en 70's rock.
https://static.wikia.nocookie.net/spsot/images/6/6a/Pc_principal_tfbw.png/revision/latest?cb=20171226232938
Ik moet trouwens dringend het album HoLV eens beluisteren, ik ken enkel het nummer en dat vind ik één van de mooiste nummers ooit gemaakt.
3
geplaatst: 22 januari 2021, 15:04 uur
TornadoEF5 schreef:
Het is wel een meer diverse lijst dan projecten zoals Radio 2 top 2000, laat staan wat ze op Belgische radio trachten te doen, zowel op vlak van genres als van gelijkheid vrouw-man, afkomst, identiteit, enzovoort. Het probleem is niet alleen de luisteraars, maar ook het inherente racisme / misogynisme bij platenlabels, de radio's en de muziekindustrie die vroeger sterk aanwezig was maar soms nog altijd aanwezig is, zeker in bepaalde sectors en genres. Heel moeilijk om iets anders dan een blanke man te vinden in 60's en 70's rock.
Absoluut waar. De verschuiving vindt nu eindelijk, heel langzaam plaats, maar er is nog een grote weg af te leggen.
Deze lijst is ook al een stuk diverser dan de reguliere top 250 op deze site gelukkig.
Gyzzz schreef toevallig gisteren een goede reactie hier die hier een beetje bij aansluit.
Je hebt gewoon een tag gekregen in de openingspost.
1
geplaatst: 22 januari 2021, 15:14 uur
Koenr schreef:
Absoluut waar. De verschuiving vindt nu eindelijk, heel langzaam plaats, maar er is nog een grote weg af te leggen.
Deze lijst is ook al een stuk diverser dan de reguliere top 250 op deze site gelukkig.
Gyzzz schreef toevallig gisteren een goede reactie hier die hier een beetje bij aansluit.
(quote)
(quote)
Ik denk dat mijn kritiek onterecht was of vooral gericht op het verkeerde project.
Ik kan me niet herinneren die tag gezien te hebben, maar om toe te geven een erg kwalitatieve lijst met 100 of meer albums had ik niet kunnen inzenden. Ik hoop dat te kunnen doen tegen midden 2022.
Johnny Marr schreef:
Ik moet trouwens dringend het album HoLV eens beluisteren, ik ken enkel het nummer en dat vind ik één van de mooiste nummers ooit gemaakt.
Zeker doen!
0
geplaatst: 22 januari 2021, 16:52 uur
Johnny Marr schreef:
(afbeelding)
(quote)
(quote)
(afbeelding)
Zou heaven or las vegas beter zijn dan Toto? Het zal erom spannen.
Bij onze vrienden van RYM gewoon certified classic he, plek 99 alltertijden, tussen Frank Zappa en Stevie Wonder in.
Hier hoor je er zelden iemand over. Alleen Cannondale had hem in de lijst staan
0
geplaatst: 22 januari 2021, 17:09 uur
aerobag schreef:
Bij onze vrienden van RYM gewoon certified classic he, plek 99 alltertijden, tussen Frank Zappa en Stevie Wonder in.
Ja, echt heel gek is dat. Nochtans is ie door de diehard-fans uitgekotst volgens ome Mjuman. Een beetje de Avalon van Cocteau Twins wordt gezegd. Ik ben benieuwd!
3
geplaatst: 22 januari 2021, 17:15 uur
Niemand is ooit tevreden met een lijst. En er is altijd wel een nationaliteit, sekse, etc. ondervertegenwoordigd. Dus er valt altijd wat te zeiken, dat is dan ook weer een geruststellende gedachte 

0
geplaatst: 22 januari 2021, 18:27 uur
Zeer vreemd deze verschillen. Op RYM is Garlands niet vetgedrukt en het tweede slechtste album van hen - hier het tweede beste. Garlands is ook veel minder beluisterd dan de meeste andere albums, hier het tweede meest beluisterde. Ik vermoed dat herd mentality op beide sites een zeer grote factor is die deze verschillen verklaart. Ik vind enkel RYM of enkel MM niet goed om te zoeken voor tips. Meestal is de combinatie van de beste methode en moet je de reputatie van de sites op vlak van smaak kennen. De lijsten van bepaalde gebruikers helpen me dan wel weer in de genres die ik verken, en zo heb je ook wel essential charts door 4chan gebruikers die ik ook wel gebruik (al bezoek ik de site niet omwille van hun toxische community en onoverzichtelijkheid). Reddit kan ook wel een aanvulling zijn, maar die gebruiken ook de 4chan bronnen.
https://i.imgur.com/j7lh7Kc.png
https://i.imgur.com/wQeSRqX.png
https://i.imgur.com/j7lh7Kc.png
https://i.imgur.com/wQeSRqX.png
0
Zack
geplaatst: 22 januari 2021, 19:19 uur
Beach House? Strandhuisje ? Daar valt niet mee te winnen als je Toto goed invuld. 

1
geplaatst: 22 januari 2021, 19:28 uur
Johnny Marr schreef:
Ja, echt heel gek is dat. Nochtans is ie door de diehard-fans uitgekotst volgens ome Mjuman. Een beetje de Avalon van Cocteau Twins wordt gezegd. Ik ben benieuwd!
(quote)
In bijna alle lijstjes van critici en indiesites wordt het het beste dream pop aller tijden genoemd. Uitgekotst door die-hard fans lijkt me niet te kloppen, of die waren geen fan in de eerste plaats
Wat eerder zal kloppen is dat dat de persoonlijke mening van die gebruiker is, en dit vervolgens generaliseert naar "alle die-hard fans", want er is geen data die zijn beweringen staven. Of je bent geen fan van dream pop, kan ook. Maar dan moet je enkel het eerste album of album 2 en 3 luisteren.Is quasi hetzelfde als zeggen dat die-hard fans van Dead Can Dance Within the Realm of a Dying Sun uitkotsen, met nog het eerste album in het achterhoofd. Totaal andere genre, maar die Within the Realm of a Dying Sun is wel het hoogtepunt van hun oeuvre.
Ik heb dat met Pink Floyd en Grimes (alhoewel ik Art Angels ook echt goed vind, dus misschien ook niet), maar ik ben wel fan van Syd Floyd, niet echt super van Pink Floyd (al kots ik er ook niet op). Maar in feite is dat een ander genre en een andere samenstelling dus totaal weer iets anders.
1
geplaatst: 22 januari 2021, 19:41 uur
TornadoEF5 schreef:
Zeer vreemd deze verschillen.
Zeer vreemd deze verschillen.
Als je er naar gaat zoeken zijn er talloze grote verschillen in waardering van bepaalde artiesten tussen RYM en MuMe waarneembaar. Zo scoren de albums van The National op RYM gemiddeld 4 à 5 tienden lager dan op MuMe en komen ze in de RYM albumlijst bij lange na niet in de buurt van de Top 250 best beoordeelde albums. Hier op MuMe heeft dezelfde band 4 (!) albums in de Top 250, allemaal albums die gemiddelde hebben van 4.10 of hoger. Nu zijn alle beoordelingen op RYM gemiddeld lager dan op MuMe (kritischer publiek), maar de rockband die beschouwd wordt als de beste aller tijden (Radiohead) scoort op op RYM met meerdere albums wél uitmuntend (het gemiddelde van OK Computer is daar 0,08 hoger zelfs). Geen idee hoe dit verschil precies te verklaren is.
Ik heb onlangs ook nog geconstateerd dat vrijwel alle gevierde 2020 popalbums van vrouwelijke artiesten het op RYM een stuk beter dan deden op MuMe (Fiona Apple en Charli XCX als duidelijkste voorbeelden). Ook moeilijk om de vinger leggen op dit opvallende verschil.
0
geplaatst: 22 januari 2021, 20:11 uur
Gretz schreef:
Als je er naar gaat zoeken zijn er talloze grote verschillen in waardering van bepaalde artiesten tussen RYM en MuMe waarneembaar. Zo scoren de albums van The National op RYM gemiddeld 4 à 5 tienden lager dan op MuMe en komen ze in de RYM albumlijst bij lange na niet in de buurt van de Top 250 best beoordeelde albums. Hier op MuMe heeft dezelfde band 4 (!) albums in de Top 250, allemaal albums die gemiddelde hebben van 4.10 of hoger. Nu zijn alle beoordelingen op RYM gemiddeld lager dan op MuMe (kritischer publiek), maar de rockband die beschouwd wordt als de beste aller tijden (Radiohead) scoort op op RYM met meerdere albums wél uitmuntend (het gemiddelde van OK Computer is daar 0,08 hoger zelfs). Geen idee hoe dit verschil precies te verklaren is.
Ik heb onlangs ook nog geconstateerd dat vrijwel alle gevierde 2020 popalbums van vrouwelijke artiesten het op RYM een stuk beter dan deden op MuMe (Fiona Apple en Charli XCX als duidelijkste voorbeelden). Ook moeilijk om de vinger leggen op dit opvallende verschil.
(quote)
Meerdere verklaringen zoals o.m. herd mentality op beide sites, minder veelzijdig interesseveld van gebruikers op MM (je zal zien dat diezelfde 'gevierde albums' hier veel minder stemmen krijgen tov andere albums hier), een internationale usersbase tov Benelux hier maar ook een grotere userbase daar waardoor er meer ruimte is voor specialisatie en differentiatie. Daarnaast zie je ook dat RYM meer neigt naar het onconventionele en experimentele en meer de critici (sites, consensus van meerdere sites, ... ) volgt, wat hier minder is. Maar ook dat veel groepen en albums die hier een behoorlijk goede waardering hebben zwaar door de mand vallen (kijk maar naar early 2000's rock bijvoorbeeld). Er is een sterker haateffect en een sterkere variant van elitisme aanwezig op RYM, icm eerder genoemde herd mentality.
Een andere reden is de muziekcultuur. Diezelfde gevierde recente popalbums krijgen nauwelijks aandacht in de Benelux door onder meer het medialandschap (en de radio die Charli XCX, Rina Sawayama) stelselmatig negeert. Er is op vlak van muziek gewoon minder kwalitatieve media hier in de Benelux, ook al omdat EDM hier populairder is dan in andere landen (wat wil je: Nederland is de place to be voor hardstyle terwijl Belgie Tomorrowland heeft). En ik heb het idee dat de new wave, post-punk, shoegaze, dream pop en synthpop en andere verbonden genres een kleiner publiek heeft dan in bvb. de UK en hier nooit echt van de grond is geraakt. Dat zal allemaal wel meespelen.
Voor Radiohead wordt door bepaalde gebruikers gezegd dat er een grote hoeveelheid fake stemmen zijn of gebruikers die enkel 5* stemmen hebben geplaatst op die albums (dus echte fanboys die speciaal daarvoor een account gemaakt hebben, naast een heleboel gebruikers die meerdere accounts hebben gemaakt om het gemiddelde sterk omhoog te doen (en dat zou gemakkelijk om duizenden gefraudeerde stemmen gaan). Ik ben er vrij zeker van dat het eindresultaat op hetzelfde neerkomt wat betreft Radiohead (in acht houdende dat de gemiddelde rating van RYM lager is dan hier).
* denotes required fields.