menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #2 - Discussietopic

zoeken in:
geplaatst:
MuMe Top 1000 - Ronde 2

Nu alweer voor de tiende lente/zomer op rij organiseer ik een forumspel waarbij we de albums in het zonnetje zetten. Twee jaar geleden heb ik in plaats van de bekende ‘decennialijstjes’ gekozen voor een andere opzet. Toen hebben wij gezamenlijk een top 1000 opgesteld (de uitslag kun je hier vinden). Het idee komt oorspronkelijk van MovieMeter en daar wordt het project tweejaarlijks opgezet. Mijn idee was om op MuMe het tussenliggende jaar te pakken. Dat was in 2018 voor het eerst en nu dus voor de tweede keer.

P.S. Ik weet dat sommigen een voorkeur hebben voor de ‘oude’ opzet (per decennium), maar ik vind de afwisseling leuk en volgens mij is de vorige editie erg goed bevallen. Bovendien is het voor mij qua tijdsinvestering dit jaar sowieso niet haalbaar om iedere twee weken een decenniatopic af te ronden vanwege mijn studieactiviteiten die, ook in deze tijd, gewoon doorgaan.

Managementsamenvatting
Mail jouw albumlijst (min. 100, max. 500 albums) naar [email protected] Bij voorkeur in Excel-format met daarin aparte kolommen voor positie, artiest, album, jaar en album-id.

De deadline is zondag 12 juli.
Voor de volledige set regels, een uitgebreidere uitleg en een FAQ verwijs ik naar dit topic: Het MuMe Top 1000 Project - Regels

De opzet
De opzet is simpel: iedereen levert een lijst aan van minimaal 100 en maximaal 500 albums. Alles daartussen is toegestaan (top 127, top 381 etc.). De ervaring (van MovieMeter en de vorige MuMe-lijst) leert overigens dat je, zeker onderin, veel leuke onbekende(re) parels tegenkomt, omdat deze bij een paar genreliefhebbers zeer geliefd zijn. En met een paar hoge stemmen kun je al snel in de lijst geraken. Dit maakt de top 1000 zowel een toplijst als een manier om dingen te ontdekken.

Kortom: bij voorkeur niet strategisch albums buiten je eigen lijst houden, omdat je deze kansloos acht. Je weet nooit wie je als medestander tegenkomt.

De puntentelling
De formule (zoals ook gebruikt op MovieMeter) is: 38000 / (positie + 75). Deze hebben we vorige keer ook gebruikt en is volgens mij prima bevallen. Andere ideeën zijn altijd welkom.

Het aanleveren van jouw lijst
Eenieder kan de lijst aanleveren via (bij voorkeur) Excel naar het speciaal hiervoor aangemaakte e-mailadres: [email protected] Desgewenst is er een Excel-template beschikbaar: Template Lijst.xlsx - Google Drive - drive.google.com

Om mij aanzienlijk tijd te besparen bij het verwerken zou het fijn zijn als alle deelnemers tenminste een album-id opnemen in hun lijst. In het regeltopic staat eventueel wat uitleg hoe je deze makkelijk uit je stemmenlijst kunt halen. In het template zit ook een lijst met alle id's die ik verzameld heb van de vorige keer.

Ik wil graag benadrukken hoe belangrijk deze id's zijn! Niet alleen voor de efficiëntie in het verwerken, maar ook zorgen correcte id's ervoor dat er geen verwarring ontstaat tussen bv. Peter Gabriel (1980) en Peter Gabriel (1982)!

Tot slot: graag geen lijstjes openbaar maken, voordat de uitslag bekend is.

Organisatie
Mochten er mensen zijn die willen helpen bij de organisatie, bv. met het verwerken van de lijstjes, het zoeken naar bijbehorende recensies of Spotify-linkjes, graag!

Deadline
Ik heb de deadline nu op zondag 12 juli gezet. We leven in onzekere tijden, dus verder moet ik even kijken hoe deze zomer voor mij gaat verlopen of dit een praktische deadline is (met name m.b.t. het bekendmaken van de uitslag).

(Ook als je niet getagd bent, ben je van harte welkom!)

Ik tag even de deelnemers van vorig jaar:
123poetertjes aERodynamIC andnino arcade monkeys ArthurDZ blur8 Brunniepoo Casartelli cosmic kid Coys deric raven EttaJamesBrown Finidi GrafGantz Gretz Johnny Marr jordidj1 KasperHermans Koenr Kronos legian likeahurricane Lying Mouth Magick1 mauricedegier Misterfool namsaap nico1616 Noordpool ranja Riesdude Robbie34 Salvadore Snoeperd Superbitch Vento Vivimus vigil zaaf

En neem ook even de vrijheid om iedereen te taggen die in één van de laatste vier edities van het decenniaspel tenminste één lijst heeft aangeleverd:

.:8:..:4:. 123poetertjes 1980Joost 50tracks 7744leon adri1982 aERodynamIC Alicia andnino andré angelin arcade monkeys ariedirk ArthurDZ Assurancetourix AstroStart Ataloona ateetje B.Robertson Bardt1980 Barney Rubble BBeukers BeatHoven behangplakker bennerd Benos berken Bert Wasbeer bikkel2 Bill Evans blur8 bommel Bonk BoyOnHeavenHill brandos Bravejester brt Brunniepoo buizen BuzzLightyear Cabeza Borradora Carolaah Casartelli catchup Cellulord Cerclezot Chevy ChristianoHeso Chungking Co Jackso coldwarkids coolio Cor cosmic kid Coys crosskip Cured Dance Lover davevr deric raven devel-hunt Dim Dirruk dj24 DjFrankie Domi Jacques Droombolus dumb_helicopter Dungeon Dwejkk_ Dynamite! dynamo d E40 Echo01 E-Clect-Eddy Edgar18 edje1969 El Stepperiño ElPatron Erwin.c Erwin72 EttaJamesBrown fabrice fatima Fieke_28 Finidi Flipm0de Flottante ForWhomThePeteTolls Forza forzautregivo Franck Maudit Frenz FRIPI FRNKY FrodoK frolunda Funky Boogie Funky Bookie galleryplay gaucho Gebruiker43757 gerardus gerre gherdt Gibbon25 gigage gjvc glimlicht GrafGantz Grafmat Grecio Gretz Gringo_m Grizzly Bear guitarwally Gunner_96 Gyzzz Hacker hailtotherainbow heartofsoul Hedser heicro hellboy.ray Henri-S herman HipHop Fiend Hoedijk hoi123 hoolie55 hrmnbstr HugovdBos IMPULS inquestos introkwis J.J. Wever Jaep Jan Wessels jasper1991 Jean-Maurice jeb777 Jelle78 jellorum Jester jetstreamer JoaMuse Joezer49263 johan de witt johannesA John Self Johnny Marr JohnnyVergerFan Joostvdaa jordidj1 Journeyman Joy4ever judgepaddy Jupiter jurado KasperHermans Keldertje98 Kimmyboy King of Dust Koenr koosknook Kronos laxus11 legian lennon Les de Groot likeahurricane Lontanovicolo LucM Lucsz luigifort Lukas Lura Lying Mouth m1997 Magick1 Manfield Marjet Mart Martial Marty McFly Marzipaintree Masimo Mastroianni Mathough mauricedegier Mausie MDRAIJER Mendax Metalhead99 Metropolis Michael c Minneapolis Mirrr Misterfool MJ_DA_MAN mjk87 Mjuman MRDammann musicborst MusicFreak musician namsaap nclo Neal Peart nedbed nelis ni slecht nico1616 Nicolaib88 Niek niels94 nlkink Noordpool Nr.4 oceanvolta ohmusica orbit Outlaw104 Ozric Spacefolk panjoe pauljojo PaulKemp48 philtuper pim556 Pitchman Ploppesteksel Poa Poek Poepgezicht Poles Apart Premonition PUbu ranja Razoreater Riesdude rkdev Robbie34 roche Rogyros Rudi S rudolphS Rufus Rumour Salvadore Sander14 Santos Scorpion_21 Screenager Sfeermaker Sgt. Revolver Shaky sheep67 Shelter shinybeast Simon77 SirNoodle SirPsychoSexy sj0n88 Sjaakspeare Sleepy House Slowgaze Snoeperd SOAD sokocat sokra Soledad Sparks Spikky7 spinout Spiritwalker spoiler stardust_be starsailor Stefan1979 Steve McQueen steven stoepkrijt Superbitch Svendra sxesven tangmaster Telamon TEQUILA SUNRISE Teunnis teus The_CrY thelion thetinderstick Titmeister Tom Traubert Tom. Tomio Tonio Tony Toon1 TornadoEF5 Tozifra trebremmit uffing Urbanoetang van elst vanelst vanwijk Venceremos Vento Vivimus Verbston Verweggistan vigil viking1 vleertje Wallie1985 Wandelaar Ward waxs Weirdo Wizzy west WhyNotSmile wibro Wickerman wilbur WILDE_FRANS WoNa woordenaar Wrathchild1 wvv89 Yak Yann Samsa zaaf Zagato zalwelnikszijn! Zephyr ZERO

geplaatst:
Tips, op- of aanmerkingen zijn welkom. Het is voor mij ook alweer twee jaar geleden en wellicht zijn er gaandeweg ideeën ontstaan die ik inmiddels vergeten ben. Dit is het discussietopic dus laten we het dan ook als zodanig gebruiken.

En voor wie twijfelt hoe leuk het ook alweer was, zie de bijna 50 pagina's aan discussie vorig jaar: Het MuMe Top 1000 Project - Discussietopic

geplaatst:
Bedankt voor de tag.
Gelet op deze coronamaatregelen moet het wel mogelijk zijn om (minstens) een top 100 in te sturen tegen juli!

cosmic kid (moderator)
geplaatst:
Top, chevy93

geplaatst:
Ik neem het in overweging, Chevy!

geplaatst:
Leuk topic, vooral de gemeenschappelijke users bij albums in de onderste regionen waren verrassend. Ik maak de komende weken mijn top 500. Er is veel veranderd in die 2 jaar, veel nieuwe favorieten

geplaatst:
Dank je voor de tag, chevy93; ik ga proberen een lijst te maken, maar kan door drukte niks beloven...

geplaatst:
Als de intelligente lockdown nog even voortduurt doe ik misschien ook wel mee.

geplaatst:
Nou, misschien waag ik me er ook eens aan. Maar het wordt wel vrij willekeurig vrees ik, want volgens mij heb ik nog nooit langer dan een top 25 gemaakt en dat is ook al zeker 10 jaar geleden...

geplaatst:
Hm, ik zal eens zoeken of ik m'n top 500 van 2 jaar terug nog heb. Ik gok dat het niet veel meer gaat worden dan wat posities verschuiven en wat albums uit de onderste regionen vervangen door nieuwe ontdekkingen.

geplaatst:
Vorige keer niet wegens teveel werk. Wie weet. Ik ga mijn best doen.

geplaatst:
Ik ga mijn best doen chevy93. Gaat bij mij op dezelfde wijze zoals herman omschrijft; semi-willekeurig. Heb nooit een vaste lijst favoriete albums gehad en ook de lijst die ik zal inleveren is een levend document en zou een dag later anders kunnen zijn, maar dat mag de pret niet drukken. Count me in!

geplaatst:
Toch wel eens fijn om te doen. Ik waag een poging, Chef!

geplaatst:
Count me in, Raekwon the Chev

geplaatst:
Gaaf idee!! Ook ik ga een poging wagen!

geplaatst:
Ook LIVE albums??

geplaatst:
Neal Peart schreef:
Ook LIVE albums??

chevy93 schreef:
Voor de volledige set regels, een uitgebreidere uitleg en een FAQ verwijs ik naar dit topic: Het MuMe Top 1000 Project - Regels

Mag ieder album meedoen?
Ja, zolang het album op MusicMeter staat, is het toegestaan om deze in je lijst op te nemen. EP’s, live-albums en verzamelaars zijn dus ook van harte welkom.

geplaatst:
Mooi dat dit project weer plaatsgrijpt. Verzamelalbums, live albums en EP's zet ik er slechts in uitzonderlijke gevallen in, wanneer dezelfde liedjes niet op een studioalbum staan. In de jaren '50 had je bv. "verzamelalbums" met liedjes die tevoren alleen als single verschenen waren.

geplaatst:
Leuk die enthousiaste reacties. Ik mik toch wel op meer deelnemers dan vorige keer: dat betekent dus minimaal 40!
WoNa schreef:
Vorige keer niet wegens teveel werk. Wie weet. Ik ga mijn best doen.
Het minimum is een top 100, dat zou wel te doen moeten zijn, toch?

geplaatst:
De vorige keer de uitslag met veel plezier gevolgd. Wie weet maak ik dit jaar ook een lijstje.

geplaatst:
Ik doe niet mee. Te ingewikkeld voor mij. Maar ik zal het wel gaan volgen.

geplaatst:
Vorige keer heb ik dit topic gemist, maar deze keer ga ik graag wat insturen. Ik heb nog een top 100 albums, die ik eind 2018 gemaakt heb, dus een lijstje insturen zal geen probleem. Wel zal ik de lijst nog wel uitbreiden en updaten.

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
Ik doe mee, op voorwaarde dat 123poetertjes ook meedoet.

geplaatst:
Mooi excuus om veel CSL's te gaan draaien

Ik ga sowieso uitbreiden dit jaar, al laat Jerry me hierbij in de steek door gewoon nog altijd géén debuutalbum uit te hebben. De bitch.

geplaatst:
Sid's a bitch...

geplaatst:

Heb ik een memo gemist? Ik kom elke keer deze afkorting tegen maar geen idee waar het voor staat

geplaatst:
Finidi schreef:
(quote)

Heb ik een memo gemist? Ik kom elke keer deze afkorting tegen maar geen idee waar het voor staat

Het betekent gewoon met een paar users tegelijkertijd dezelfde plaat opleggen en ondertussen gezellig (kom)chatten

geplaatst:
Komchat angels

geplaatst:
Finidi schreef:
(quote)

Cyber Stereo Listening. Oftewel digitaal met meerdere personen tegelijk naar hetzelfde album luisteren. Volgens mij ooit begonnen in de MuMe-room op Soulseek, ik dacht door the scientist. Maar dit doe ik uit het hoofd, wellicht staat er in de Wiki iets anders

geplaatst:
Veel thuis de laatste tijd helaas dus tijd genoeg om dit jaar een mooie lijst aan te leveren.

Ik ben tijdens het thuiswerken toch al veel albums aan het luisteren dus ga voor zo'n 250 albums in mijn eindlijst!

Gast
geplaatst: vandaag om 02:52 uur

geplaatst: vandaag om 02:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.