Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #2
zoeken in:
1
geplaatst: 1 januari 2022, 00:35 uur
De beste wensen allen. Hopelijk wat meer live concerten in 2022.
5
geplaatst: 1 januari 2022, 13:05 uur
catdog schreef:
Weer genoten dit jaar!
Toch nog iemand die een positieve noot in dit topic durft te plaatsen. Weer genoten dit jaar!

Voor eenieder die denkt dat de goegemeente zit te wachten op de verheven smaak van MuMe'ers raad ik aan eens een week lang de Top 2000 te beluisteren in het bijzijn van een aantal familieleden die vooral passief muziek luisteren en de afgelopen tien jaar waarschijnlijk alleen 21 van Adele gekocht hebben. Dan ben je gelijk genezen van het idee dat de gemiddelde luisteraar zit te wachten op een lijst met MuMe-fähige klassiekers.
Wat dat betreft lijkt de Top 2000 wel op het politieke landschap. Allerlei 'belangengroepen' krijgen nu een (smal)deel van de 2000 zetels. En daarmee wordt het wordt voor velen vlees noch vis. En toch luistert half Nederland.

3
geplaatst: 1 januari 2022, 13:32 uur
De top 2000 is zo'n typisch eindejaarsding, net als rollade met Kerst, oliebollen en appelflappen met oud en nieuw etc etc. Diegenen die alleen Adele's 21 in bezit hebben of MJ's Hitstory en ABBA Gold veren ook op bij de Child in Time's en Africa's in de lijst evenals bij product van Hollandse bodem als Suzan en Freek en Danny Vera. Bij de wat meer MuMe-fähige songs in de lijst kijken ze niet op of om, maar gaan ze gewoon verder snaaien aan de hierboven genoemde appetijtelijkheden...
0
geplaatst: 1 januari 2022, 13:36 uur
Hoewel de lijst er kwalitatief bepaald niet beter op wordt de laatste jaren en de Snob 2000 mij persoonlijk veel meer aanspreekt, gaat er toch niks boven de Top 2000 kijken en luisteren de laatste week van het jaar. Maar waar ik tot een paar jaar geleden niks kon of wilde missen, zet ik hem nu alleen op de Top 2000 wanneer het mij uitkomt. Het blijft toch een instituut.
0
geplaatst: 1 januari 2022, 14:18 uur
Heb al met al toch een 20 minuten naar de top 2000 geluisterd. Had wel wat beters (leukers) te doen.
Jammer dan van Kensington en Bløf, maar die luister ik de rest van het jaar al. Evenals Africa en TWoD. Ik ben een gezegend mens.
Jammer dan van Kensington en Bløf, maar die luister ik de rest van het jaar al. Evenals Africa en TWoD. Ik ben een gezegend mens.
0
geplaatst: 1 januari 2022, 15:34 uur
Paul Rabbering net: "MEAU - Dat Heb Jij Gedaan kwam binnen in de Top 2000 op #1298. Een plaatje die nog op het randje van 2021 uitkwam."
10 september is het randje van het jaar?
0
geplaatst: 1 januari 2022, 15:44 uur
chevy93 schreef:

Voor eenieder die denkt dat de goegemeente zit te wachten op de verheven smaak van MuMe'ers raad ik aan eens een week lang de Top 2000 te beluisteren in het bijzijn van een aantal familieleden die vooral passief muziek luisteren en de afgelopen tien jaar waarschijnlijk alleen 21 van Adele gekocht hebben. Dan ben je gelijk genezen van het idee dat de gemiddelde luisteraar zit te wachten op een lijst met MuMe-fähige klassiekers.
Wat dat betreft lijkt de Top 2000 wel op het politieke landschap. Allerlei 'belangengroepen' krijgen nu een (smal)deel van de 2000 zetels. En daarmee wordt het wordt voor velen vlees noch vis. En toch luistert half Nederland.
(quote)
Toch nog iemand die een positieve noot in dit topic durft te plaatsen. 
Mijn schoonmoeder vindt het dan weer belachelijk dat ze al die lange versies laten horen. Die gruwelt bij Echoes. Pretentieus geneuzel noemde ze het.
Verder onderschrijf ik dat de top 2000 wordt gekaapt om een punt te maken, anders was de hoge notering van Procol Harum of de aanwezigheid van Nao het Zuuje of De Boer is de Kerel niet te verklaren. Dat radio 2 het dan de 2000 BESTE nummers (sic) noemt is dan op zijn minst opmerkelijk, kennelijk is het beste elk jaar wat anders. Noem het beestje gewoon bij zijn naam, de 2000 populairste nummers.
Voor mij staan de interessantste nummers sowieso niet in de top 500, dat zijn nummers die ik al zo vaak heb gehoord. Ik luister het voor de verrassingen in de onderste regionen.
Verder gewoon te veel niet relevante nummers van grote bands die als ze niet in de keuzelijst stonden het niet gehaald hadden. Er is al flink gesnoeid bij the Beatles en the Stones, tijd dat dat gebeurt bij Queen, Blof en U2. Komt er meer ruimte voor Eefje de Visser of zo.
0
geplaatst: 1 januari 2022, 16:35 uur
harm1985 schreef:
Mijn schoonmoeder vindt het dan weer belachelijk dat ze al die lange versies laten horen. Die gruwelt bij Echoes. Pretentieus geneuzel noemde ze het.
Daar heeft ze een punt. Maar ze moet nog wel het onderscheid leren maken tussen genietbaar pretentieus geneuzel (Echoes) en onverteerbaar pretentieus geneuzel (In a Gadda da Vida).
harm1985 schreef:
Verder onderschrijf ik dat de top 2000 wordt gekaapt om een punt te maken, anders was de hoge notering van Procol Harum of de aanwezigheid van Nao het Zuuje of De Boer is de Kerel niet te verklaren.
Verder onderschrijf ik dat de top 2000 wordt gekaapt om een punt te maken, anders was de hoge notering van Procol Harum of de aanwezigheid van Nao het Zuuje of De Boer is de Kerel niet te verklaren.
Volledig mee eens. Dat populistische dan wel sentimentele gestem mag van mij afgelopen zijn.
0
geplaatst: 1 januari 2022, 19:15 uur
Ik navolging op mijn eerdere post, zijn er nummers van de grootleveranciers die wél in de keuzelijst staan maar niet ik de top 2000?
Ik bedoel, is de enige reden dat The Beatles geen 50 nummers meer hebben dat ze niet in de keuzelijst staan? En de enige reden dat Queen er nu 35 heeft omdat toen ze er minder hadden er simpelweg minder in de keuzelijst stonden?
Ik bedoel, is de enige reden dat The Beatles geen 50 nummers meer hebben dat ze niet in de keuzelijst staan? En de enige reden dat Queen er nu 35 heeft omdat toen ze er minder hadden er simpelweg minder in de keuzelijst stonden?
11
geplaatst: 1 januari 2022, 19:54 uur
harm1985 schreef:
.
.
Tuurlijk, maar juist dat vind ik een van de grote charmes van de lijst en ik ben het heel heel erg oneens met zure berichten daarover die vinden dat hun voorspelbare rijtje daardoor doorbroken wordt. Het geeft daarmee ook een beeld van het jaar van de lijst en wat er toen speelde. En hoe ze het dan moeten noemen vind ik vooral irritante aanstellerij over woordjes. Dan gaan we het echt veel te serieus nemen. Dat soort rare stijgingen en regionale favorieten geven de lijst veel extra kleur.
Ik ben wellicht een sentimentele dwaas, maar ik ga de top 2000 alleen maar meer waarderen. Dat komt om dat ik dat collectief naar hetzelfde luisteren ook weleens leuk vind. En ook dat het een lijst is waar je natuurlijk oneindig op kan kankeren. En hij lijkt helemaal niet een lijst die ik zelf zou samenstellen en met name het laatste deel is statisch en cliché. En de zeker de recente nummers die erbij komen zijn de mijne niet. Maar ik hou van de sfeer erom heen en veel van de nummers vind ik ook echt goed en soms zelfs heel goed en ik mag het wel dan zoveel mensen stemmen. Van metalfans die collectief voor Slayer kiezen tot de laatst overgebleven liefhebbers van Marco Borsato. Ik hoop dat er volgend jaar weer iets gebeurd waardoor een nummer waarvan we het nu niet weten de top 10 in wordt gestemd
0
geplaatst: 1 januari 2022, 20:06 uur
harm1985 schreef:
Volgens mij heel veel. Maar ik heb geen complete keuzelijst bij de hand. Volgens mij staan de meeste beatle en stonesnummers die niet meer in de lijst staan nog gewoon in de keuzelijst en zijn alleeen af en toe wat albumtracks die veel als vrije keuze werden genoemd echt nieuw in de keuzelijst.
0
geplaatst: 1 januari 2022, 20:18 uur
harm1985 schreef:
Ik navolging op mijn eerdere post, zijn er nummers van de grootleveranciers die wél in de keuzelijst staan maar niet ik de top 2000?
Heel veel zelfs.Ik navolging op mijn eerdere post, zijn er nummers van de grootleveranciers die wél in de keuzelijst staan maar niet ik de top 2000?
Nee, The Beatles vinden gewoon minder tractie bij de nieuwe garde stemmers.Nou ja, sommigen dan. Want zo zie je dat A Day in the Life steeds verder wegzakt, terwijl andere favorieten als Here Comes the Sun en Blackbird juist hoger staan dan in de beginjaren.
3
geplaatst: 1 januari 2022, 21:31 uur
De waarde van de top 2000 is er voor mij persoonlijk wel een beetje af. Ik kan me nog een van de eerste edities herinneren waarbij ik bij een tijdschrift nog een boekje kreeg waar de hele lijst in stond. Dat is voor mij een soort boodschappenlijstje geweest dat ik maanden en maanden op mijn bureautje lag. Toen was Queen al mijn grote band, dus ik vond het te gek dat ze er toen al zo vaak in stonden. Sindsdien altijd de top gevolgd. Ik vond de Top 2000 a Gogo ook altijd tof en interessant. Het was voor mij een mooi middel om onbekende muziek te ontdekken.
De laatste jaren volg ik het nog wel, maar meer omdat mijn vrouw (die de overige 51 weken per jaar vooral roept dat de muziek thuis uit moet, want het is te druk aan haar hoofd) het per se wil horen. Ik heb alles wel ontdekt wat er te ontdekken viel. De enige ontdekking was Peter Frampton met Show Me The Way. Kende ik uiteraard al heel lang, maar nooit geweten van wie het was. Vorig jaar viel het kwartje wat Aretha Franklin betreft. Maar verder kruipt er (voor mijn gevoel) steeds meer moderne pop in en stoor ik me enorm aan acties om een specifiek nummer zo hoog te krijgen. Soms pakt het wel goed uit, maar als dan ineens de Pokemon theme song opduikt, is de lol er snel van af.
Inmiddels werk in de buitenschoolse opvang en sinds afgelopen zomer heb ik een aantal 8-12 jarigen onder mijn hoede. Jongens die menen dat ze al aan het puberen zijn. Natuurlijk hebben we het wel eens over muziek en dan is het natuurlijk wel leuk om een legitieme reden te hebben om Iron Butterfly tijdens de gezamelijke lunch te luisteren. Of iemand helemaal warm te maken voor Janis Joplin om vervolgens zijn afschuw te zien als Janis haar strot opzet
. Natuurlijk moet ik weer zuchten als Abba komt of Coldplay en zelfs complete afschuw (Hazes), maar zo af en toe komt er wel iets voorbij wat ik fantastisch vind (Nirvana, Pink Floyd, Black Sabbath, Metallica etc etc). Ik denk dat de top 2000 voor veel mensen heus wel iets toevoegt. Stiekem vond ik al die blije mensen op tv ook wel aandoenlijk, maar zelf stemmen doe ik al jaren niet meer.
De laatste jaren volg ik het nog wel, maar meer omdat mijn vrouw (die de overige 51 weken per jaar vooral roept dat de muziek thuis uit moet, want het is te druk aan haar hoofd) het per se wil horen. Ik heb alles wel ontdekt wat er te ontdekken viel. De enige ontdekking was Peter Frampton met Show Me The Way. Kende ik uiteraard al heel lang, maar nooit geweten van wie het was. Vorig jaar viel het kwartje wat Aretha Franklin betreft. Maar verder kruipt er (voor mijn gevoel) steeds meer moderne pop in en stoor ik me enorm aan acties om een specifiek nummer zo hoog te krijgen. Soms pakt het wel goed uit, maar als dan ineens de Pokemon theme song opduikt, is de lol er snel van af.
Inmiddels werk in de buitenschoolse opvang en sinds afgelopen zomer heb ik een aantal 8-12 jarigen onder mijn hoede. Jongens die menen dat ze al aan het puberen zijn. Natuurlijk hebben we het wel eens over muziek en dan is het natuurlijk wel leuk om een legitieme reden te hebben om Iron Butterfly tijdens de gezamelijke lunch te luisteren. Of iemand helemaal warm te maken voor Janis Joplin om vervolgens zijn afschuw te zien als Janis haar strot opzet
. Natuurlijk moet ik weer zuchten als Abba komt of Coldplay en zelfs complete afschuw (Hazes), maar zo af en toe komt er wel iets voorbij wat ik fantastisch vind (Nirvana, Pink Floyd, Black Sabbath, Metallica etc etc). Ik denk dat de top 2000 voor veel mensen heus wel iets toevoegt. Stiekem vond ik al die blije mensen op tv ook wel aandoenlijk, maar zelf stemmen doe ik al jaren niet meer.
1
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 1 januari 2022, 22:39 uur
starbright boy for president! Ik kan me er helemaal in vinden.
0
geplaatst: 2 januari 2022, 11:47 uur
Weet iemand hoe je de top 2000 playlist op spotify in de juiste volgorde af kan spelen? Ik weet dat je op toevoegdatum, artiest etc. kan sorteren. Maar een playlist met een specifieke volgorde zoals de top 2000 kan niet?
0
geplaatst: 2 januari 2022, 11:48 uur
NERD schreef:
Weet iemand hoe je de top 2000 playlist op spotify in de juiste volgorde af kan spelen? Ik weet dat je op toevoegdatum, artiest etc. kan sorteren. Maar een playlist met een specifieke volgorde zoals de top 2000 kan niet?
Bij mij staat (in de playlist van de NPO zelf) Queen op 1, Danny Vera op 2 etc. en Blaudzun op 1999. Bij jou niet?
0
geplaatst: 2 januari 2022, 12:01 uur
Poek schreef:
Bij mij staat (in de playlist van de NPO zelf) Queen op 1, Danny Vera op 2 etc. en Blaudzun op 1999. Bij jou niet?
(quote)
Dat klopt. Ik wil alleen de playlist vanaf 2000 naar 1 afspelen. Niet van 1 naar 2000 zoals standaard.
1
Onweerwolf
geplaatst: 2 januari 2022, 12:51 uur
NERD schreef:
Dat klopt. Ik wil alleen de playlist vanaf 2000 naar 1 afspelen. Niet van 1 naar 2000 zoals standaard.
(quote)
In Spotify bedoel je?
Hier een link naar een omgedraaide Spotify Playlist: Radio 2 Top 2000 - 2021 - playlist by onweerwolf | Spotify - open.spotify.com
Ik weet ook niet hoe dat in Spotify moet dus ik heb daar een universeel Excel tooltje voor geschreven.
0
geplaatst: 2 januari 2022, 13:55 uur
Als klein toetje nog even alle zes de afleveringen van Top 2000 a go go van dit jaar via uitzending gemist gekeken. Die had ik deze week niet gezien. Fijne filmpjes genoeg weer. De mooiste was het filmpje met Elbow denk ik.
0
geplaatst: 2 januari 2022, 22:34 uur
Hier ook gisteren en vandaag alle uitzendingen teruggekeken. Die van Elbow was inderdaad één van de mooiste!
2
geplaatst: 3 januari 2022, 12:18 uur
Ook vond ik dat verhaal met Roger Hodgson erg mooi (die aflevering vond ik denk ik het beste)
1
geplaatst: 3 januari 2022, 12:47 uur
Killing Joke was ook erg leuk al snap ik dat als je alleen Love Like Blood kent er vrij weinig van snapte. Ze hadden t verleden van Killing Joke wel iets meer kunnen uitdiepen.
Die muurschildering was overigens wel echt fantastisch!
Die muurschildering was overigens wel echt fantastisch!
1
geplaatst: 3 januari 2022, 13:31 uur
Volgend jaar een even grote muurschildering van die gast van de Snollebollekes 

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.