MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #2

zoeken in:
Onweerwolf schreef:
(quote)

Volgens mij was het inderdaad wel het Corona-anthem ja. Het werd wel overal toen gebruikt als behang bij Corona items in de media. Maar als het geen hit was geweest dat jaar dan was het vast een ander nummer geweest.

Overigens vind ik Soldier On wel een prima nummer. Ik heb hem zelfs in mijn Kerstplaylist gezet.

Soldier On kwam vlak voor de eerste lockdown uit, maar werd pas in april een hit. Het was dus wel echt door de lockdown dat het überhaupt een hit werd. Wellicht zou het zonder corona uiteindelijk ook wel een hit zijn geworden, maar dat zullen we dus nooit weten

Voordat ik het vergeet te melden: staatieindetop2000.nl staat op dinsdag 10 december vanaf 12:30 uur weer online. Dan kunnen we weer zoeken welke nummers in de lijst staan. De volledige lijst wordt, zoals ik al eerder zei, op vrijdag 13 december rond 12:45 uur gepubliceerd.

Mei 2016 werd in 013 Goldfest georganiseerd ter nagedachtenis aan Rob (Rhythm & Poetry). Ik was daarbij en was diep onder de indruk hoe zeer (live) muziek kan verbinden Muziek is een zeer krachtig medium om enerzijds het leven te vieren en anderzijds om terug te blikken op een leven dat voorbij is https://www.forumsmileys.nl/smileys/dm/nopompomcry.gif
Sinds die ene avond ben ik er nog bewuster van geworden hoeveel emotionele waarde muziek heeft voor heel veel mensen. Favoriete nummers geven ons kracht om de moeilijke momenten door te komen. En ja, iedereen wordt vroeg of laat geconfronteerd met tegenslagen en groter leed. Wat dat betreft is het alleen maar toe te juichen dat het 25-jarig fenomeen dat we kennen als de Top 2000 daar ook een mooie rol in kan spelen

Op 1 december 2015 kwam Rhythm & Poetry als gevolg van complicaties onverwachts te overlijden op 26-jarige leeftijd. Om hem een laatste eer te bewijzen stemden honderden users van MusicMeter zijn favoriete album When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold van het Amerikaanse hiphopduo Atmosphere naar de eerste plaats in de rotatielijst. Op 28 mei 2016 werd zijn leven herdacht tijdens een eenmalige hiphopfestival in 013, Tilburg genaamd Goldfest.

Gretz schreef:
Onderstaande oproep geldt ook voor de Snob 2000 als je nog moet stemmen of de mogelijkheid ziet via broer/zus/anders nog een tweede lijstje in te leveren. Het mooie is ook dat het nummer daar gewoon in de keuzelijst te vinden is.

Voor de Snob verwacht ik dat er maar enkele tientallen stemmen nodig zijn om Atmosphere - Painting de lijst te laten halen. En dat wordt ie ook live op de radio uitgezonden, en wel op Pinguin Radio. Let's hope.

Mede dankzij de users van MuMe behaalde R&P's favoriet Painting een 877e plaats in de Snob 2000 (2017)
Onweerwolf schreef:
Oh en gaan we allemaal dit jaar ook even stemmen op 'Painting' van Atmosphere? Vorig jaar haalde 'ie het bijna dus dit jaar een gouden randje aan de V500 moet kunnen lukken toch?

Verhip
Volgens mij stond Painting hoog in de bubbling under van de V500, maar is de daadwerkelijke lijst nooit gelukt. Maar toch fijn dat OWW zich zo selectief opstelt

Klopt wel hoor Gretz, en Goldfest was een prachtig evenement.

Maar ik moet zeggen dat ik ook nog nooit van dit hele verhaal over Eva en het nummer gehoord had. En dan is het moeilijk je al te druk te maken over een snedig grapje. Zeker als je niet alle links opent die hier geplaatst worden.

Het doet me ook een beetje aan Imagine van John Lennon dat door de aanslagen in Parijs ineens op 1 werd gezet. Afgelopen jaar werd het tijdens de opening van de Olympische spelen opnieuw gespeeld door een pianist in Parijs, wat een grote symbolische waarde had. Maar de NOS-commentatoren van dienst was de link naar de aanslagen ook compleet ontgaan.

Onweerwolf
En zo zal de gemiddelde Orinoco luisteraar, die niet op MM zat, zich vast hebben afgevraagd wie nou toch die R&P was.

Overigens ook iemand die spotte met zijn eigen mortaliteit.

Onweerwolf schreef:

Overigens ook iemand die spotte met zijn eigen mortaliteit.

Klopt. En Eva wellicht ook

Maar dat betekent niet dat het normaal is dat een toetsenbordridder zoals jij 4 (!) dagen na haar tragische overlijden zo'n misplaatste grap denkt te kunnen maken

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Klopt. En Eva wellicht ook

Maar dat betekent niet dat het normaal is dat een toetsenbordridder zoals jij 4 (!) dagen na haar tragische overlijden zo'n misplaatste grap denkt te kunnen maken

Ik zou het zelfs na 1 dag wel doen.

Ik vond de hele objectief R.E.M.-lijst leuker en luchtiger dan deze discussie eigenlijk.

De grap is, het is geen discussie. Verschil tussen fatsoen en geen fatsoen.
Maar inderdaad, ik heb ook wel weer zin in de objectief lijst

Onweerwolf
Joren999 schreef:
Ik vond de hele objectief R.E.M.-lijst leuker en luchtiger dan deze discussie eigenlijk.

Ik ook.

Dus bij deze Gretz, ik ben er klaar mee. Zowel hier als via PM.

Als we het nu toch over stemacties hebben: gezien het NOS-bericht dat ik vroeg in de stemweek hier deelde zal het me niets verbazen als we op dinsdag zowel Macklemore - Hind's Hall alsmede een nieuw regionaal gepushte plaat (ik denk daarbij aan iets als Oos Joos) gaan tegenkomen als nummers die de Top 2000 gehaald hebben.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik zou het zelfs na 1 dag wel doen.

Rob zou dat mooi hebben gevonden inderdaad.

Humor is subjectief, fatsoen is subjectief, en nu kunnen we weer verder.

Arrie schreef:
(quote)

Rob zou dat mooi hebben gevonden inderdaad.

Humor is subjectief, fatsoen is subjectief, en nu kunnen we weer verder.

Fatsoen is zeker niet subjectief. Jammer, valt me tegen van jou. We kunnen nu verder inderdaad.

GrafGantz schreef:
(quote)

Ik word echt oud, ik ken alleen die bovenste 2

Ben echt flabbergasted dat jij Terug in de Tijd dit hele kalenderjaar hebt kunnen ontwijken

Waarom speel je dan ook niet mee in Moderne Meezingers Micha?

Juul1998B schreef:
(quote)

Fatsoen is zeker niet subjectief. Jammer, valt me tegen van jou. We kunnen nu verder inderdaad.

Hoe kan je dat objectief vaststellen dan? Ben heel benieuwd.

Arrie schreef:
(quote)

Iets met (fatsoens)normen en waarden?
Nu aub weer terug naar het topic.

Dat is toch geen antwoord op mijn vraag?

Arrie schreef:
Dat is toch geen antwoord op mijn vraag?

Zeker wel, of je begrijpt het niet. Dat denk ik eerder.
Nu terug naar dit topic, eindelijk..
PSV ook nog achter, dus beter als ik het sowieso laat.

Juist normen en waarden zijn doorgaans ontzettend subjectief. Vaak bijv. cultureel bepaald.

Ah de klassieker 'je begrijpt het niet'. Dat wordt ook lastig met nul uitleg.

Mijn lijstje:

Robyn - Dancing On My Own
Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
The National - Bloodbuzz Ohio
Radiohead - Exit Music (For A Film)
Sinead O'connor - Troy
Tori Amos - Winter
Kendrick Lamar - King Kunta
Nick Drake - Day Is Done
Gorillaz - On Melancholy Hill
David Bowie - Blackstar
Massive Attack - Teardrop
Portishead - Glory Box
The Cure - Lullaby
Tim Hardin - How Can We Hang On To A Dream
Prince - Gold
The Waterboys - The Whole Of The Moon (Albumversie)
Joy Division - Atmosphere
Madonna - The Power Of Goodbye
Curtis Mayfield - Move On Up
Talking Heads - Psycho Killer
Pulp - Common People
dEUS - Hotellounge
Mike Oldfield & Maggie Reilly - Moonlight Shadow
Metallica - Master Of Puppets
Marillion - Lavender
Genesis - Firth Of Fifth
Janelle Monae - Make Me Feel
Faithless - Insomnia (Albumversie)
The Beatles - While My Guitar Gently Weeps
Fairport Convention - Who Knows Where the Time Goes?*
Big Thief - Simulation Swarm*
Nina Simone - Sinnerman*
Townes van Zandt - Waiting Around to Die*
Arcade Fire - Rebellion (Lies)*
Eefje de Visser - Bitterzoet'*

Arrie schreef:
(quote)

Arrie schreef:
Juist normen en waarden zijn doorgaans ontzettend subjectief. Vaak bijv. cultureel bepaald.

Fatsoen betekent dat je voldoet aan de geldende normen en waarden in het land waar je woont (cultuur waar je onderdeel van uitmaakt). Er zijn meer dan genoeg omgangsvormen / sociale conventies die dusdanig veel Nederlanders als normaal beschouwen dat het dan een vrij objectieve norm/waarde wordt. Niet 100% objectief inderdaad, want je gaat nooit iedereen meekrijgen in één bepaald principe/omgangsvorm.

Wel een beetje flauw dus om te roepen dat fatsoen subjectief is, terwijl het begrip eigenlijk een stuk dichter bij objectief zit dan subjectief.

Bespaar me nu de dooddoener dat de normen en waarden in Japan en Tahiti niet compleet hetzelfde zijn als in Nederland of West-Europa

Onweerwolf
Gretz schreef:
Niet 100% objectief

Iets is of objectief of niet. Daar bestaan geen gradaties van. Als iets niet 100% objectief is dan is het dus subjectief.

Waarom is dat flauw? Jij zegt enkel: een grote consensus maakt iets objectiever. Dat is een dubieus statement, het blijft nog steeds subjectief. En natuurlijk zijn er normen en waarden die breed gedeeld worden maar of een grapje over een overleden persoon wel of niet kan, is echt niet zomaar objectief vast te stellen. Waarop is dat gebaseerd dan? Maar dan wel in de persoonlijke aanval en zeggen dat iemand (objectief) geen fatsoen heeft.

Arrie schreef:
Waarom is dat flauw? Jij zegt enkel: een grote consensus maakt iets objectiever. Dat is een dubieus statement, het blijft nog steeds subjectief. En natuurlijk zijn daarbij normen en waarden die breed gedeeld worden maar of een grapje over een overleden persoon wel of niet kan, is echt niet zomaar objectief vast te stellen. Waarop is dat gebaseerd dan? Maar dan wel in de persoonlijke aanval en zeggen dat iemand (objectief) geen fatsoen heeft.

Nog een keer luidt en duidelijk.
Grappen maken over diegene 5 dagen nadat iemand sterft die je niet eens kent is OBJECTIEF onfatsoenlijk.

Gretz schreef:

Bespaar me nu de dooddoener dat de normen en waarden in Japan en Tahiti niet compleet hetzelfde zijn als in Nederland of West-Europa

Dat is geen dooddoener maar bewijs dat het subjectief is.

Juul1998B schreef:
(quote)

Nog een keer luidt en duidelijk.
Grappen maken 5 dagen nadat iemand sterft die je niet eens kent is OBJECTIEF onfatsoenlijk.

Vertel maar op basis waarvan? Hoe is dit objectieve feit vastgesteld? Ik heb echt nog nul argumenten van je gelezen, enkel onderbuikgevoel.

Als "objectief kut" bestaat, waarom dan niet "objectief onfatsoenlijk"?

Ik heb wel eens met een sociaal antropoloog hierover gesproken en kan bevestigen dat Arrie objectief gelijk heeft

Arrie schreef:
(quote)

Dat is geen dooddoener maar bewijs dat het subjectief is.

Erg jammer dat het nu zo'n semantische discussie wordt

Dat iets semantisch gezien een subjectief gegeven is (enkele mensen kunnen het er immers mee oneens zijn) betekent niet dat elke grap zomaar door de beugel kan. Als er binnen een gemeenschap grote consensus over een misplaatste/smaakloze grap volgt er vaak al snel excuses (voorbeelden te over, maar ik pak even dit duidelijke geval).

Volgens een aloude internetwet is deze discussie nu ten einde

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:48 uur

geplaatst: vandaag om 06:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.