MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #2

zoeken in:
En dan komen we weer bij mijn eerste verklaring. Imagine heeft normaal al veel meer stemmen dan de anderen. Dus die begint al veel beter. Het zou me niet verbazen dat de acties rondom Imagine, Procul Harum en Dermot Kennedy een vergelijkbaar succes hadden. Maar waar Lennon veel stemmen haalt buiten de actie. Bij Procul Harum is dat al minder en bij Kennedy nog minder. Normaal eindigde vermoedelijk nog wat lager omdat er meerdere boerennummers in de lijst kwamen dat jaar. Dus ik denk dat een deel van de actiestemmers simpelweg een ander nummer koos.

starbright boy schreef:
En ze komen dus weleens op 1. De radio 2 acties rondom Avond en blijkbaar Hotel California dus. En Imagine. Hoeveel zijn er wel in de top 10 gekomen en niet op 1. Een stuk of drie (DAB laat ik daarbij even weg).

Ik heb daar zeker geen cijfers van maar de kans is groot dat de vele laten we zeggen mainstream stemmers van bv Eagles, Lennon en P Harum ook gewoon Queen meenemen toch?

starbright boy schreef:
En dan komen we weer bij mijn eerste verklaring. Imagine heeft normaal al veel meer stemmen dan de anderen. Dus die begint al veel beter. Het zou me niet verbazen dat de acties rondom Imagine, Procul Harum en Dermot Kennedy een vergelijkbaar succes hadden. Maar waar Lennon veel stemmen haalt buiten de actie. Bij Procul Harum is dat al minder en bij Kennedy nog minder. Normaal eindigde vermoedelijk nog wat lager omdat er meerdere boerennummers in de lijst kwamen dat jaar. Dus ik denk dat een deel van de actiestemmers simpelweg een ander nummer koos.

Goed punt

starbright boy schreef:
(quote)

De hoeveelheid lijstjes top 2000-online waar dat nummer in staat bijvoorbeeld. Het gezeur als het een jaar niet op 1 staat. Het feit dat een Nederlandse traditie aan het worden is om het nieuwe jaar met dat nummer in te luiden. Voor sommige mensen net zoals het volkslied zingen voor een wedstrijd.
Het is om die reden dat ik me jaar na jaar een klein beetje erger aan het circus rondom BoRhap. De verheerlijking van dat nummer in de Top 2000 (zeker als daarbij de traditie-kaart gespeeld wordt) is voor mijn gevoel bijna tot aan het dogmatische toe en daar heb ik niks mee. Met het nummer zelf is niet zo heel veel mis en ik kan me wel voorstellen dat Queen (en BoRhap in het verlengde) bij veel mensen bekendstaat als een vertrouwde naam in de top 10 (wat trouwens voor meer artiesten geldt), maar de bewieroking van BoRhap is in mijn ogen gewoon vermoeiend.

Onweerwolf
SanderT schreef:
Ik snap even niet wat je bedoelt. Welke twee facturen?

Klaarblijkelijk is het sentiment van de overleden vrouw van het TV programma evenredig met het sentiment van de groep geromantiseerde stakers, want beide kwamen op 5 of 6. Significant veel kleiner dus dan het aanslag sentiment, volgens jouw stappen van stempercentages.

Maar de vraag is dan; hoe weet je dat dat klopt? Het sentiment voor de overleden vrouw zou toch in theorie net zo groot kunnen zijn als van de aanslag? Of nog groter, of juist maar de helft van het staak sentiment?

Onweerwolf schreef:
(quote)

Klaarblijkelijk is het sentiment van de overleden vrouw van het TV programma evenredig met het sentiment van de groep geromantiseerde stakers, want beide kwamen op 5 of 6. Significant veel kleiner dus dan het aanslag sentiment, volgens jouw stappen van stempercentages.
Kleine correctie: dat nummer van Normaal kwam toentertijd in 2019 op 9 terecht. Dus helemaal evenredig is het niet, maar het verschil tussen dit en Dermot zal ook niet zo heel groot zijn, denk ik.

Van wie kunnen we trouwens een DAB+ sprong verwachten? Crazy Town, One Direction, Quincy Jones producties?

Joren999 schreef:
Van wie kunnen we trouwens een DAB+ sprong verwachten? Crazy Town, One Direction, Quincy Jones producties?
Van One Direction sowieso. Quincy Jones komt er met één (heel misschien twee) nieuwe in, denk ik. Misschien nog een kleine stijging voor Melanie - Beautiful People?

Onweerwolf
Joren999 schreef:

Wee Papa Girl Rappers!

Porcupine Head schreef:
(quote)
Van One Direction sowieso. Quincy Jones komt er met één (heel misschien twee) nieuwe in, denk ik. Misschien nog een kleine stijging voor Melanie - Beautiful People?
Misschien zijn er ook nog kansen voor Steve Harley/Cockney Rebel. Françoise Hardy zou eventueel een herintrede kunnen maken, maat het is alweer even geleden dat zij in de lijst stond. Dan is er nog Dario G, maar daar zie ik minder kansen voor wat betreft DAB+, aangezien die nog nooit de lijst heeft gehaald.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Maar de vraag is dan; hoe weet je dat dat klopt? Het sentiment voor de overleden vrouw zou toch in theorie net zo groot kunnen zijn als van de aanslag? Of nog groter, of juist maar de helft van het staak sentiment?

Hoe groot het effect per stemactie is kun je alleen weten door de stemmen te tellen of, zoals ik deed, een steekproef te houden.

Wat ik zei was echter iets meer algemeens: om plek 1 te halen heb je echt een stuk meer stemmen nodig dan om plek 6 te halen. Dus het is niet zo gek als dat meestal niet lukt

Joren999 schreef:

Er was volop aandacht voor de dood van Quincy Jones. Zelfs een special tijdens de Soulnight op radio 2. Maar ik heb het gevoel dat Quincy geen nieuwe noteringen gaat krijgen. Soul/Funk is sowieso een beetje aan het verdwijnen in de lijst. Wellicht dat de classics van Michael Jackson wat gaan plussen, maar daar blijft het denk wel bij.

Michael Jackson is objectief kut.

Ik heb dit jaar voor het eerst op Michael Jackson gestemd. Stranger In Moscow, prachtige plaat. Maar ik wist tot zojuist niet dat hij objectief kut was. Nou lekker dan.

Onweerwolf
ABDrums schreef:

Moderators? Dit is echt walgelijk. Een grapje maken over de rug van iemand die is overleden aan een hartstilstand. Wat een gebrek aan respect.

Lekker dan, begint dat objectief huppeldepup gezever ook weer. Kun je weer de "normale" reacties er tussenuit proberen te pikken. Of het topic niet meer volgen, wat ook niet geheel wenselijk is. Kinderachtig gedoe!

Dat Langs de Lijn-nummer komt er wel in

Poeha schreef:
Lekker dan, begint dat objectief huppeldepup gezever ook weer. Kun je weer de "normale" reacties er tussenuit proberen te pikken. Of het topic niet meer volgen, wat ook niet geheel wenselijk is. Kinderachtig gedoe!

Deze reactie vind ik ook objectief kut.

Ik niet

Dat mag

Uiteraard

cosmic kid (moderator)
Eens met Poeha. Verleden jaar was het (misschien) leuk maar dit jaar voelt het als een uitgekauwde, herhaalde grap en vind ik het niet leuk meer.

Dit zeg ik op persoonlijke basis en niet als moderator. Vanuit die rol wil ik er niet zoveel mee. Uiteindelijk zijn het de gebruikers, wij dus, die dit topic kleuren.

ABDrums schreef:
(quote)

Deze reactie vind ik ook objectief kut.
Dat is prima, jouw mening.
Was niet op de man gespeeld, maar in het algemeen bedoeld.

Ik denk dat we de objectief kut lijst inmiddels ook wel uitgespeeld hebben.

Vandaag gaat de staat ie in de top 2000 site live toch?

Vanaf morgen is die live. Vanaf 12:30. Mooi in de lunchpauze.

Wat mij betreft is muziek nooit een wedstrijd. Dus wie welk nummer waarnaartoe stemt, zal mij een joekel van een worst zijn. Veel nummers zijn leuk om eens te horen. Sommigen ook zeker niet. Maar toch: Ik ben allang blij dat zometeen dat vermaledijde k*tSkyradio even eraf kan op momenten dat iedereen thuis is.

Dat gezegd hebbende:

Zullen we ZALM of wat van die Splattergrind erin stemmen volgend jaar? Zijn we lekker vlot klaar met de top 2000. Die kan er dan in een dag doorheen gedraaid worden.

Wat er uiteindelijk wel of niet inkomt is wat mij betreft ook vele malen minder interessant dan het spel en de discussies zoals hier op deze site. Heerlijk om af en toe zelf wat mee te ouwehoeren of -vooral- andermans reacties/discussies te lezen. En als klap op de vuurpijl ook nog inspiratie opdoen voor leuke en vergeten liedjes. Oh, en als ik ooit oet de tied ben geraakt; Stemt ABBA de top 10 in!!!!

Ik zal eerlijk zijn, en misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik krijg wel een beetje het gevoel, wat is de stemactie van het jaar. Hoewel ik alle stemacties eigenlijk wel begrijp (hoewel, de boeren...) doet het langzaamaan wel een beetje afbreuk dat er weer een random nummer hoog wordt gestemd dat in de jaren daarna terugzakt of weer helemaal verdwijnt. Binnenkort hebben we de stemactie om de stemactie. Ik juich op zich vernieuwing in de lijst toe, maar dan wel natuurlijk ofzo.

ABDrums schreef:

Wanneer je Prince bestelt bij Wish.

Slowgaze schreef:
(quote)

Wanneer je Prince bestelt bij Wish.

Het proberen bestellen van mensen als Prince is in Nederland al bij wet verboden sinds midden 19de eeuw.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:31 uur

geplaatst: vandaag om 11:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.