Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #2
zoeken in:
0
geplaatst: 7 december 2024, 13:39 uur
Dat weet ik niet precies meer maar tot op een paar posities. En de uitslag kwam in algemene zin zo goed overeen met de werkelijke uitslag dat ik de steekproef wel redelijk representatief durf te noemen
1
Onweerwolf
geplaatst: 7 december 2024, 13:41 uur
Als acties zoals deze er consistent voor kunnen zorgen dat je de #1 positie pakt en ik denk dat dat heel goed mogelijk is en dat wordt op een gegeven moment bekend dan is het hek van de dam en heb je kans dat zich een grote groep ontwikkeld die elk jaar een random nummer naar #1 stemt. Dat zou de geloofwaardigheid van de lijst ernstig ondermijnen en ik denk dat Radio 2 dat zeker wil voorkomen en hoewel het oneerlijk is zou ik ze geen ongelijk kunnen geven. Ik zeg niet dat het zo is maar ik vermoed het.
2
geplaatst: 7 december 2024, 13:44 uur
Mocht ik komen te overlijden, willen jullie dan A Solitary Reign naar 1 stemmen?
1
geplaatst: 7 december 2024, 13:44 uur
Juul1998B schreef:
Kutzooi, ik kom erachter dat ik vergeten ben om te stemmen op eefje. Fuck. Dat bedoel ik, gewoon teveel keuze, en keuzestress.
Kutzooi, ik kom erachter dat ik vergeten ben om te stemmen op eefje. Fuck. Dat bedoel ik, gewoon teveel keuze, en keuzestress.
In 2025 mag je het dubbel en dwars goed maken Juul

1
Onweerwolf
geplaatst: 7 december 2024, 13:47 uur
Joren999 schreef:
Mocht ik komen te overlijden, willen jullie dan A Solitary Reign naar 1 stemmen?
Het is niet daadwerkelijk verplicht om een kutnummer te kiezen bij zo'n actie he! Dat lijkt een eis te zijn maar dat is niet echt.
3
geplaatst: 7 december 2024, 13:49 uur
Ik heb geen steekproeven gehouden, maar op basis van hoe mijn indruk is dat dingen leven en de overgang van het ene na het andere jaar waar ik bij bijna alle binnenkomers en grote stijgers een verklaring kan vinden waarom juist nu. En het feit dat er vrijwel niets onverklaarbaars niet in de lijst staat geeft mij de indruk dat de lijst grotendeels klopt. Ik heb alleen het vermoeden dat sommige nummers wellicht bewust op een nachtplek worden gezet. Weet ik dat zeker? Nee natuurlijk niet. Ze bereiken ook niet zoveel met manipulatie. Je kunt ook een bericht maken dat Dermot Kennedy de hoogste nieuwe op 72 is. Of dat Kennedy op 1 staat. En waarom hebben ze vorig jaar dan niet een nieuwe plaat de top 10 in gemanipuleerd maar bleef de hele top 10 staan op dezelfde plek. Dat is saai. En niet nieuwswaardig.
Rond 2005 zat er zoveel onlogica in de lijst dat het simpelweg alleen door manipulatie kon komen. Je maakt mij niet wijs dat Smells Like Teen Spirit van Nirvana de top 100 haalt en Alive van Pearl Jam de lijst niet haalt bijvoorbeeld. Dat stinkt en dat vond ik toen al. Nu heb ik dat soort dingen niet meer.
Rond 2005 zat er zoveel onlogica in de lijst dat het simpelweg alleen door manipulatie kon komen. Je maakt mij niet wijs dat Smells Like Teen Spirit van Nirvana de top 100 haalt en Alive van Pearl Jam de lijst niet haalt bijvoorbeeld. Dat stinkt en dat vond ik toen al. Nu heb ik dat soort dingen niet meer.
1
geplaatst: 7 december 2024, 13:51 uur
https://i.vgy.me/8M5VLK.png
Eve the Fisherman in de Top 2000 be like
Me nog maar even extra indekken voordat iedereen dinsdag over me heen valt
Eve the Fisherman in de Top 2000 be like

Me nog maar even extra indekken voordat iedereen dinsdag over me heen valt
0
geplaatst: 7 december 2024, 13:54 uur
Onweerwolf schreef:
Het is niet daadwerkelijk verplicht om een kutnummer te kiezen bij zo'n actie he! Dat lijkt een eis te zijn maar dat is niet echt.
Ik wist dat je zoiets zou zeggen (quote)

1
geplaatst: 7 december 2024, 13:54 uur
Onweerwolf schreef:
Als acties zoals deze er consistent voor kunnen zorgen dat je de #1 positie pakt en ik denk dat dat heel goed mogelijk is en dat wordt op een gegeven moment bekend dan is het hek van de dam en heb je kans dat zich een grote groep ontwikkeld die elk jaar een random nummer naar #1 stemt. Dat zou de geloofwaardigheid van de lijst ernstig ondermijnen en ik denk dat Radio 2 dat zeker wil voorkomen en hoewel het oneerlijk is zou ik ze geen ongelijk kunnen geven. Ik zeg niet dat het zo is maar ik vermoed het.
Dit zou ik me kunnen voorstellen.
Al is mijn indruk dat Queen zo dominant is dat het niet zo is. Ik denk dat in de meeste jaren dat Queen nummer 1 is, het nummer anderhalf tot twee keer zoveel stemmen heeft als de nummer 2 zelfs. En als Queen niet op 1 staat is er iets waardoor een nummer dat al geweldig van zichzelf scoort vleugels heeft (aanslagen in Europa, pandemie). Ik weet niet precies meer of er ook iets was met Hotel Califoirnia in hun jaar. Weet iemand dat nog?
Sta er echt van te kijken hoeveel tieners gewoon jaarlijks Bohemian Rhapsody in hun lijst hebben bijvoorbeeld.
0
Onweerwolf
geplaatst: 7 december 2024, 13:56 uur
Is er een reden om te denken dat Queen zo dominant is? Kan het nummer niet gewoon de gemiddeld meest populaire klassieker zijn die altijd net even wat meer stemmen pakt dan het Hotel, de Piano en de Trap, etc?
1
geplaatst: 7 december 2024, 13:57 uur
Volgens mij was er met Hotel California niets bijzonders (wat het ook weer bijzonder maakt).
BohRap is gewoon een cult. Je wordt zo hard wijsgemaakt dat het een pionierswerk is dat je het vanzelf goed gaat vinden bij gebrek aan meer kennis.
BohRap is gewoon een cult. Je wordt zo hard wijsgemaakt dat het een pionierswerk is dat je het vanzelf goed gaat vinden bij gebrek aan meer kennis.
0
Onweerwolf
geplaatst: 7 december 2024, 13:58 uur
Als het ESC altijd eind november werd gehouden hadden we nu Europapa op #6 gehad. 

0
geplaatst: 7 december 2024, 14:00 uur
starbright boy schreef:
Hotel California kwam twee keer op 1 terecht (in 2010 en 2014) en ik kon me herinneren dat er, in elk geval in een van deze jaren, redelijk werd gepusht door de DJ's om een andere nummer 1 te krijgen dan Queen en de Eagles waren toen de meest logische kandidaat.(quote)
Ik weet niet precies meer of er ook iets was met Hotel Califoirnia in hun jaar.
1
geplaatst: 7 december 2024, 14:01 uur
Onweerwolf schreef:
Heb het even opgezocht. Procol Harum kwam in mijn steekproef uit op 4 en stond in het echt op 3. Ik heb die steekproef ook in meerdere jaren gedaan en op Danny Vera in 2020 na heeft Bohemian Rhapsody altijd netjes op 1 gestaan. Om nummer 1 te halen heb je doorgaans meer dan 10% van de stemmen nodig dus dat is niet heel makkelijk te halen met een stemactie
2
geplaatst: 7 december 2024, 14:02 uur
Onweerwolf schreef:
Ik vind het erg toevallig dat al die random actie nummers de top 10 halen.
En gezien de aangetoonde stemfraude uit het verleden zou ik er zeker mijn hand niet voor in het vuur steken dat dit eerlijk is.
Ik vind het erg toevallig dat al die random actie nummers de top 10 halen.
En gezien de aangetoonde stemfraude uit het verleden zou ik er zeker mijn hand niet voor in het vuur steken dat dit eerlijk is.
Dat is echt onzin, het steminitiatief voor Astronomy haalde vorig jaar bij lange na niet de top-10. En zo zijn er wel meer voorbeelden van eerbetonen (zoals Vlinder) die enkel zorgden voor een plek in lagere regionen van de lijst.
Ik vind het nogal een wappie-achtige uitspraak om te insinueren dat NPO Radio 2 doelbewust Better Days op een veel hogere positie zou neerzetten dan wat overeenkomt met het werkelijke aantal stemmen. Dat heeft deze radiozender echt niet meer nodig. En als zoiets ooit naar buiten zou komen hebben ze een groot probleem.
Een van de hoofdreden waarom Better Days de laatste dagen is doorgestegen naar plek 6 is waarschijnlijk omdat Roodbeen op woensdag details prijsgaf over de tussenstand. Dit is ook breed opgepakt door de media. Goede kans dat Dermot Kennedy hierdoor nog enkele duizenden stemmen extra heeft meegepakt.
Eens met de analyses van starbright boy en SanderT verder
2
geplaatst: 7 december 2024, 14:03 uur
Onweerwolf schreef:
Is er een reden om te denken dat Queen zo dominant is? Kan het nummer niet gewoon de gemiddeld meest populaire klassieker zijn die altijd net even wat meer stemmen pakt dan het Hotel, de Piano en de Trap, etc?
De hoeveelheid lijstjes top 2000-online waar dat nummer in staat bijvoorbeeld. Het gezeur als het een jaar niet op 1 staat. Het feit dat een Nederlandse traditie aan het worden is om het nieuwe jaar met dat nummer in te luiden. Voor sommige mensen net zoals het volkslied zingen voor een wedstrijd.
Het bizarre succes van die matige biopic. Het feit dat Queen tegenwoordig wereldwijd al jaren de populairste band uit het verleden is. Veel sterker nog dan 20 jaar geleden. Queen was erg succesvol en heeft behoorlijk wat invloed gehad, maar de populariteit van nu ten opzichte van tijdgenoten staat nauwelijks meer een normale verhouding. Dat is niet alleen in de top 2000 zo.
0
geplaatst: 7 december 2024, 14:05 uur
Nou mensen, mocht ik ooit onverhoopt ongeneeslijk ziek worden dan geef ik me op voor Over Mijn Lijk (al ben ik met mijn bijna 40 waarschijnlijk al te oud) en ga ik de hele serie schaamteloos Eefje de Visser zitten pluggen hoor. Staan is mijn favoriete nummer van haar, dat jullie het even weten.
0
geplaatst: 7 december 2024, 14:06 uur
Je kunt op die manier alles wel in twijfel gaan trekken he. Lijkt me niet verstandig

ik heb begin dit jaar ook een steekproef gedaan, om te onderzoeken hoeveel stemmen een nummer ongeveer nodig zou moeten hebben om nét in de Top 2000 te staan (2023). Ik sta nog steeds achter dit onderzoek, al is het onmogelijk na te gaan hoever ik precies van de werkelijke cijfers af zit.
Gretz schreef:
#805 Oôs Joôs - Bloemkôle: 1709 stemmen (schatting)
#1497 Conan Gray - Astronomy: 710 stemmen (schatting)
Conclusie: om en nabij 500 stemmen zou voldoende moeten zijn om de Top 2000 te halen. Met minimaal 1500 stemmen komt een nummer in het linkerrijtje (bovenste 1000).
#805 Oôs Joôs - Bloemkôle: 1709 stemmen (schatting)
#1497 Conan Gray - Astronomy: 710 stemmen (schatting)
Conclusie: om en nabij 500 stemmen zou voldoende moeten zijn om de Top 2000 te halen. Met minimaal 1500 stemmen komt een nummer in het linkerrijtje (bovenste 1000).
2
geplaatst: 7 december 2024, 14:07 uur
Gretz schreef:
Dat is echt onzin, het steminitiatief voor Astronomy haalde vorig jaar bij lange na niet de top-10. En zo zijn er wel meer voorbeelden van eerbetonen (zoals Vlinder) die enkel zorgden voor een plek in de onderste regionen van de lijst.
Ik vind het nogal een wappie-achtige uitspraak om te insinueren dat NPO Radio 2 doelbewust Better Days op een veel hogere positie zou neerzetten dan wat overeenkomt met het werkelijke aantal stemmen. Dat heeft deze radiozender echt niet meer nodig. En als zoiets ooit naar buiten zou komen hebben ze een groot probleem.
Een van de hoofdreden waarom Better Days de laatste dagen is doorgestegen naar plek 6 is waarschijnlijk omdat Roodbeen op woensdag details prijsgaf over de tussenstand. Dit is ook breed opgepakt door de media. Goede kans dat Dermot Kennedy hierdoor nog enkele duizenden stemmen extra heeft meegepakt.
Eens met de analyses van starbright boy verder
(quote)
Dat is echt onzin, het steminitiatief voor Astronomy haalde vorig jaar bij lange na niet de top-10. En zo zijn er wel meer voorbeelden van eerbetonen (zoals Vlinder) die enkel zorgden voor een plek in de onderste regionen van de lijst.
Ik vind het doorgeven van een tussenstand oneerlijke beïnvloeding.
2
geplaatst: 7 december 2024, 14:08 uur
Daar ben ik het wel mee eens. Dit soort fratsen hoeft Radio 2 ook niet uit te halen.
Maar dit is wel van een andere orde dan keiharde stemfraude zoals in de late 00s gebeurde. Met freitzen als de eerste ontdekker. Dit hield in: (alternatieve) nummers met veel stemmen doelbewust uit de lijst weren en mogelijk andere typische Radio 2-songs weer onredelijk hoog in de lijst bonjouren.
MusicMeter in de media - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Ook kwam de site eind 2010 prominent terug in een tv-item van Editie NL over de Top 2000. Op dat moment was er veel discussie over de Top 2000, die een aantal onwelgevallige platen uit de lijst zou weren. De berichtgeving daarover startte naar aanleiding van enkele onvolkomenheden die MusicMeter-user freitzen in de ruwe data vond en op MusicMeter plaatste. Dit leidde tot publicaties in verschillende regionale kranten. Radio 2 ontkende destijds nummers uit de lijst te weren. Opvallend was echter dat alle platen 'met een luchtje' het jaar erop echter wél gewoon in de lijst stonden.
0
Onweerwolf
geplaatst: 7 december 2024, 14:10 uur
Gretz schreef:
(quote)
Mijn punt is niet dat alle stemacties ooit top 10 moeten scoren. Het gaat mij meer om de grote, geslaagde stemacties, die wel top 10 scoren maar niet nummer 1, dat vind ik gevoelsmatig toevallig. Dat kan gewoon toeval zijn maar ik vermoed dat het niet zo is.
0
geplaatst: 7 december 2024, 14:11 uur
Ben de laatste dagen toevallig wat oude meuk aan het beluisteren. Zomaar een paar tracks die stilletjes uit de top 2000 zijn verdwenen.
On the border (nummer) - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Tin Soldier - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Block Buster! - Wikipedia - nl.wikipedia.org
https://youtu.be/Y64211sjSko?si=jIKDEWXNVZUi3ae9
The Ballroom Blitz - Wikipedia - nl.wikipedia.org
https://youtu.be/tqketmsRz1E?si=w1UCSp_5ZD40L_FO
Fox on the Run - Wikipedia - nl.wikipedia.org
https://youtu.be/qBdFA6sI6-8?si=IrWBextZ5UgX5jBs
Sylvia (Focus) - Wikipedia - nl.wikipedia.org
https://youtu.be/MleJ5FfdKEI?si=AMgzcjVt0zVeW_8L
On the border (nummer) - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Tin Soldier - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Block Buster! - Wikipedia - nl.wikipedia.org
https://youtu.be/Y64211sjSko?si=jIKDEWXNVZUi3ae9
The Ballroom Blitz - Wikipedia - nl.wikipedia.org
https://youtu.be/tqketmsRz1E?si=w1UCSp_5ZD40L_FO
Fox on the Run - Wikipedia - nl.wikipedia.org
https://youtu.be/qBdFA6sI6-8?si=IrWBextZ5UgX5jBs
Sylvia (Focus) - Wikipedia - nl.wikipedia.org
https://youtu.be/MleJ5FfdKEI?si=AMgzcjVt0zVeW_8L
1
geplaatst: 7 december 2024, 14:14 uur
Er is trouwens nog een manipulatie die ze nog wel toepassen: Als nummers uit de top 2000 vallen worden ongewenste nummers (vaak oude nummers van voor 1980 of nog vaker voor 1970) of van artiesten als Borsato vaak dat jaar nog of kort erna uit de stemlijst gehaald.
Er was dit jaar hier iemand die ontdekte dat Veerpont van Drs P uit de stemlijst gehaald is. Dat is zo'n ongewenste ex-notering die veroordeeld is tot de evergreen top 1000.
Er was dit jaar hier iemand die ontdekte dat Veerpont van Drs P uit de stemlijst gehaald is. Dat is zo'n ongewenste ex-notering die veroordeeld is tot de evergreen top 1000.
0
geplaatst: 7 december 2024, 14:14 uur
Onweerwolf schreef:
Mijn punt is niet dat alle stemacties ooit top 10 moeten scoren. Het gaat mij meer om de grote, geslaagde stemacties, die wel top 10 scoren maar niet nummer 1, dat vind ik gevoelsmatig toevallig. Dat kan gewoon toeval zijn maar ik vermoed dat het niet zo is.
(quote)
Ik zou het juist bizar vinden als een radiohitje (#21, AW18) dat nog nooit (!) in de Top 2000 heeft gestaan en alleen in 2022 veel gedraaid is op Radio 2 direct naar de koppositie zou doorstijgen puur en alleen door een breed opgepakt steminitiatief. Het nummer stond vorig jaar niet eens in de bubbling under he (2001-2500). Ik vermoed dat je het aantal extra sympathy votes (eerbetuigingen) op Better Days overschat en het aantal reguliere stemmen op bijvoorbeeld BohRap, Fix You en Roller Coaster behoorlijk onderschat.
Conclusie: binnenkomen als nummer 6 is eigenlijk heel logisch. Net zoals het logisch was dat A Whiter Shade of Pale in 2021 niet Queen of Danny Vera van de troon kon stoten.
https://i.vgy.me/lqUfTC.png
0
Onweerwolf
geplaatst: 7 december 2024, 14:18 uur
Gretz schreef:
Ik zou het juist bizar vinden als een radiohitje (#21, AW18) dat nog nooit (!) in de Top 2000 heeft gestaan en alleen in 2022 veel gedraaid is op Radio 2 direct naar de koppositie zou doorstijgen puur en alleen door een breed opgepakt steminitiatief. Het nummer stond vorig jaar niet eens in de bubbling under he (2001-2500). Ik vermoed dat je het aantal extra sympathy votes (eerbetuigingen) op Better Days overschat en het aantal reguliere stemmen op bijvoorbeeld BohRap, Fix You en Roller Coaster behoorlijk onderschat.
(afbeelding)
(quote)
(afbeelding)
Ik onderschat over overrschat niets. Ik stel alleen vast dat nadat Imagine op #1 stond de volgende 3 grote stemacties top 10 plekken hebben opgeleverd maar geen #1 en voor zover mij bekend was er ook niet eentje die bijvoorbeeld tussen de 11 en 100 stond. Dat vind ik zeer opmerkelijk, meer niet. Ik heb verder ook geen reden om aan te nemen dat R2 de lijst niet zou manipuleren.
1
geplaatst: 7 december 2024, 14:19 uur
En ze komen dus weleens op 1. De radio 2 acties rondom Avond en blijkbaar Hotel California dus. En Imagine. Hoeveel zijn er wel in de top 10 gekomen en niet op 1. Een stuk of drie (DAB laat ik daarbij even weg).
2
geplaatst: 7 december 2024, 14:22 uur
Het is inderdaad geen toeval dat een stemactie niet vaak tot een nummer 1-positie leidt. Als je de top 10 haalt met een stemactie, is de kans niet 10% voor iedere positie in de top 10. Voor de nummer 1 heb je rustig dubbel zoveel stemmen nodig als onderin de top 10, dus de kans dat je dat met een stemactie haalt is gewoon minder groot. Daarvoor heb je heel veel tractie nodig
0
geplaatst: 7 december 2024, 14:24 uur
Hoog tijd wel dat 'Peter' weer eens zijn model van een update gaat voorzien
(2016 de laatste versie, waar gaat de tijd)
Benadering aantal stemmen per liedje in de Top 2000 van 2016 | Peter Meindertsma's blog - Muziek & quizzen » Peter's Muziek Blog « - petermeindertsma.nl
https://www.petermeindertsma.nl/blog/wp-content/uploads//2016/12/benadering-aantal-stemmen-per-lied-top-2000-2016.gif
Verdeling vanaf positie 100
https://www.petermeindertsma.nl/blog/wp-content/uploads//2016/12/benadering-stemmen-per-lied-top-2000-2016-zoom.gif
Mijn steekproef wijkt dus maar iets van 100-150 stemmen af van die van het onderzoek van Peter in 2016
(2016 de laatste versie, waar gaat de tijd) Benadering aantal stemmen per liedje in de Top 2000 van 2016 | Peter Meindertsma's blog - Muziek & quizzen » Peter's Muziek Blog « - petermeindertsma.nl
https://www.petermeindertsma.nl/blog/wp-content/uploads//2016/12/benadering-aantal-stemmen-per-lied-top-2000-2016.gif
Verdeling vanaf positie 100
https://www.petermeindertsma.nl/blog/wp-content/uploads//2016/12/benadering-stemmen-per-lied-top-2000-2016-zoom.gif
Mijn steekproef wijkt dus maar iets van 100-150 stemmen af van die van het onderzoek van Peter in 2016
Gretz schreef:
0
Onweerwolf
geplaatst: 7 december 2024, 14:24 uur
SanderT schreef:
Het is inderdaad geen toeval dat een stemactie niet vaak tot een nummer 1-positie leidt. Als je de top 10 haalt met een stemactie, is de kans niet 10% voor iedere positie in de top 10. Voor de nummer 1 heb je rustig dubbel zoveel stemmen nodig als onderin de top 10, dus de kans dat je dat met een stemactie haalt is gewoon minder groot. Daarvoor heb je heel veel tractie nodig
Dat zegt alleen iets als je ook objectief kunt meten hoe groot het sentiment-effect van een bepaalde actie is zodat je de twee factoren kunt vergelijken in een voorspelling.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.