MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)

zoeken in:
082. Radiohead - Burn the Witch (Verenigd Koninkrijk, 2016)

Notering 2014: -

Mooiste moment: +- 1.23 - 1.36 Volop onderhuidse spanning.

En door, met een hele grote band die we graag zo snel mogelijk weer op willen zien treden. Ok Computer & In Rainbows draai ik nog wel eens integraal. Toch werp ik mijn bloemen naar ''Burn the Witch'', die ik destijds in Brazilië helemaal heb grijsgedraaid. De eerste single van A Moon Shaped Pool. De boodschap van het nummer staat nog altijd als een huis. Ben blij dat ik meer naïef dan wantrouwend van aard ben. Het zondebok mechanisme is mij geheel vreemd. Scheelt dat ik verbindende beroepen uitoefen, dat er maar een aantal nieuwe verbinders op mogen staan.

Ik zag ze overigens 2 x live in mijn leven. In 2016 op NOS Alive en in 2017 op Best Kept Secret waar vooral''Exit Music'' om van te watertanden was. Beiden keren ontbrak dit nummer op de setlist, vast vanwege het gebruik van de vele strijkers in het nummer. De strijkers stuwen het nummer voor mij aardig de hoogte in. Een nummer van een ontzagwekkend niveau dankzij alle spanning die wordt gecreëerd.

Dim
Mooie "terugkeer" met een schitterende plaat van Radiohead, toen ik ze live zag speelden ze dit ook niet, maar dat was in 2003 dus dat is niet zo raar.

081. MARINA - Bubblegum Bitch (Verenigd Koninkrijk, 2012)

Mooiste momenten: De catchy refreinen.

Ruim 12 jaar later is dit allesbehalve bubblegum gebleken. In slechts iets meer dan 2,5 minuten raast de opwindende storm MARINA genadeloos op haar doel af richting pop perfectie. Een normaal leven bleek al niet echt aan haar besteedt. Nu rekent ze af met oppervlakkige en vluchtige contacten. Ik zie er vooral een aanklacht in tegen platonische relaties.

Zo woonde ik nadat ik terugkwam van mijn wereldreis in 2016-2017 in Brussel. Mijn vrienden zouden langskomen en mij opzoeken, echter was er een half jaar daarvoor net een aanslag van IS geweest, waardoor een vriendin twijfelde. Kon het daarna niet nalaten een foto vanaf een terras te sturen naar haar, met begeleidende tekst: groetjes uit IS hoofdstad Brussel. Kon ze niet waarderen. Uiteindelijk zijn ze wel gekomen. En vanmiddag zelfs nog samen geluncht. Dus altijd goed om je hart te luchten MARINA!

080. El Polen - El Hijo del Sol (Peru, 1973)

Mooiste moment: Na 5.00 barst de boel helemaal open.

Ergens in prille coronatijd, toen iedereen zich kapot verveelde, was er gelukkig een heldhaftige Fries die de anderstalige ladder op zich nam om te presenteren. Eeuwige dank aan jordidj1 die destijds de finale presenteerde. Dankzij dit puike staaltje verdieping liep ik dit meesterwerk tegen het lijf. Een meeslepend muziekstuk gegoten in jungle saus, bereid met verse panfluit en de meest opzwepende muziekstukken.

Bij gebrek aan reizen (ja, ik heb veel prikkels nodig in mijn leven) was het fantastisch om op nummers te stuiten die je verbeeldingskracht immer deden prikkelen. Een goal van mij in het leven is om nog eens 13 minuten lang dansend rondom een kampvuur te dansen met mede liefhebbers, met dit op de achtergrond, de tijd compleet vergetend. Allemaal innig gearmd, met de ene na de andere nog nooit gedanste dans na de andere. Lang leve sektes.

079. Irène Drésel - Stupre (Frankrijk, 2021)

Mooiste moment: 4.15 De nietsontziende, vieze synths die je genadeloos te grazen nemen.

Van een koortsdroom diep in de jungle, naar jezelf compleet verliezen op de dansvloer. Het leven vlakbij de rand is immers net wat mooier dan het niveau muurbloempjes. Onontkoombaarheid is een mooi ding in films, niet meer wegkomen met smoesjes of toevalligheden. Bij genrefilms is het bv. heerlijk om te zien dat sommige mensen uiteindelijk krijgen wat ze verdienen.

Na een hele tijd dansen is het ook fijn om zo af en toe beloond te worden. Na iets meer dan 4 minuten grijpt onze grande madam je bij de lurven en ontploft er plots een energie bom. Je kan haast niet anders dan hem volledig te ondergaan en gedwee door te dansen met alles wat je in je hebt. Fijn als iemand je ontmanteld om er vol voor te gaan, weinig dingen die zo zelfgenoegzaam voelen.

078. Wolf Alice - The Last Man On Earth (Verenigd Koninkrijk, 2021)

Mooiste moment: 2.37 ''Let it Shine On You''. Komt altijd goed binnen.

Echt zo`n ''groter dan het leven'' anthem dat mij kippenvel bezorgt van mijn ene grijze haar op mijn hoofdhuid tot en met mijn net iets te ver uitstekende, nog niet geknipte rechter teen nagel. Prachtig hoe ze verwoordt over de arrogantie van de mens. Al haal ik er zelf ook uit, dat je dingen niet altijd moet proberen te begrijpen, zolang je ze maar voelt dan is het goed. Ben zelf absoluut niet spiritueel, maar hou er wel van om dingen niet kapot te analyseren. Sommige dingen zijn gewoon niet te duiden en dat is prima.

Even na 3 weken stilte terugkomen met dit rijtje. Baasje ben jij hoor, Dance Lover.
Dance Lover schreef:
Kon het daarna niet nalaten een foto vanaf een terras te sturen naar haar, met begeleidende tekst: groetjes uit IS hoofdstad Brussel. Kon ze niet waarderen.
Heerlijke humor

077. The Velvet Underground & Nico - Venus in Furs (Verenigde Staten, 1967)

Notering 2014: 055

Mooiste moment: 2.40 Er valt kortstondig een jankende viool(?) in.

En daar hebben we dan het eerste nummer die 10 jaar geleden ook al van de partij was! Ondanks dat hij 22 plekken omlaag gaat, is er geen slijt te krijgen op deze vuige rock & roll parel:

I Am Tired, I Am Weary.
I Could Sleep for a Thousand Years.
A Thousand Dreams that Would Awake me.
Different Colours Made of Tears.

Beschrijft perfect hoe je jezelf de volgende dag kan voelen, als je de nacht daarvoor helemaal naar de klote bent gegaan. Al mag ik gelukkig niet klagen, wacht nog steeds op de dag dat ik deze poëzie van Lou Reed mag voelen. En geen zorgen hoor, alleen als ik het vliegtuig instap ben ik wat destructief van aard, door wat meer chocola te eten haha.

076. Lalalar - Kötüye Bişey Olmaz (Turkije, 2022)

Mooiste moment: 4.33 Geen fade out...

Istanboel is een van de weinige plekken waar iedereen al lijkt te zijn geweest, behalve ik. Dankzij Altın Gün helemaal verslingerd geraakt aan Turkse muziek. Lalalar is voorlopig mijn favoriete Turkse band. En na een onstuimige Turkse nacht in Center Parcs eerder dit jaar staan o.a. Demet Akalin, Göknur & Nazan Soray in de rij om nog verder uitgediept te worden. Deze plaat is puur muzikaal pret vergif in optima forma. Zelden zo`n lekkere, perfect getimede maar tevens venijnige drops gehoord!

075. O.M.D. - Joan of Arc (Maid of Orleans) (Verenigd Koninkrijk, 1981)

Mooiste moment: Het contrast tussen het kille intro en de euforie van de weelderige dans daarna.

Dit nummer (met het atypische intro, het is maar dat het gezegd is) voert mij altijd gelijk terug naar het riddertijdperk. Ergens zie ik een voluptueuze Joan of Arc dansen in een rijkelijk gedecoreerde balzaal. Buiten het kasteel woedt er een harde strijd, waarbij er af en toe een soldaat in de slotgracht gekatapulteerd wordt.

De intro staat voor die ijzige, bloedige strijd; de rest speelt zich binnen af. Want daar is het warm en wordt er naar harte gedanst, gegeten en gedronken met een urgentie alsof je leven ervan af hangt. Een nummer met zo`n intensiteit en dat mijn fantasie op zo`n manier prikkelt mag natuurlijk niet ontbreken. Onvolprezen 80`s klassieker, zoals er wel meer zijn maar dan net even anders!

074. Culture Beat - Mr. Vain (Duitsland, 1993)

Mooiste moment: De opening, zit gelijk recht overeind.

Dit nummer staat of valt met of je houdt van Kermis of niet. Nee, gekheid! Geboren in de jaren 80, opgegroeid in de 90`s was er geen ontkomen aan dit nummer. Als 9 jarig jochie waren ik en mijn vrienden niet weg te slaan bij de gokautomaten om onschuldige stinkbommetjes te verdienen. Ondertussen pompten ze bij de botsauto`s Culture Beat of later La Bouche om mensen van heinde en verre te trekken.

Terugkijkend is mijn liefde voor beats daar toch wel ontstaan. Culture Beat & La Bouche veranderden gaandeweg in Da Hool & Sash! en later weer andere muziek. Mijn liefde voor synths en dit nummer (dat er in knalt) is echter nooit bekoeld en laait af en toe stevig op.

073. Cut Copy - Let Me Show You Love (Australië, 2013)

Mooiste moment: 4.20 Plaat staat ineens op zijn kop.

Hacienda house, nu - disco, synth-pop...Allemaal van toepassing op deze vlotte plaat. Echt een nummer dat ik kan blijven draaien en heerlijk om in je set te stoppen. Gegarandeerd vrolijke gezichten als deze stuwende banger zich gaat manifesteren. Sowieso ben ik een groot fan van synthpop met tinten disco ala Future Islands, M83 en MGMT. Het schurkt wat tegen pop aan, maar heeft genoeg vindingrijkheid om soms ook acid of andere elementen te gebruiken.

Wolf Ellie met een van hun vele anthems

En een zeer toffe Marina En voor de synthperfectie die Joan of Arc heet kun je me altijd wakker maken

Gretz schreef:

En een zeer toffe Marina
Welcome to the life of ... ELECTRA HEART

Stupre tho. Samen met Surf Solar misschien wel hét electroanthem van de eeuw.

Leuke verrassing om Amsterdam, Bubblegum Bitch en El Hijo del Sol in je lijst te zien, naast natuurlijk een hele rits meer verwachte toppers

072. Metallica - Master of Puppets (Verenigde Staten, 1986)

Mooiste moment: 3.55 Ruimte voor bezinning, met daarna de opkomende woeste geluidsgolven.

MASTER! MASTER!

Wie mij 10 jaar geleden had gezegd dat ik nog eens een plaat van Metallica zou gaan waarderen, had ik vierkant uitgelachen. Mijn liefde voor dit nummer en een paar andere oudjes van hen is pas redelijk recent ontstaan. Fantastische beukplaat, lekker meebrullen en alle overtollige energie uit je lichaam schudden. Valt mij op hoe ritmisch dit geheel nog in elkaar steekt. Dingen als ''Nothing Else Matters'' blijf ik drakerig vinden, maar dit is zeker de gateway gebleken naar meer steviger werk van de mannen.

071. Four Tet - Lion (Verenigd Koninkrijk, 2012)

Mooiste moment: 2.14 en vlak daarna - De hemelse synth die de boel komt verblijdden.

Four Tet, Kieran Hebden, KH.....Slechts een paar van zijn vele aliassen. Al twee decennia lid van de 3 musketiers. Een illuster gezelschap met generatiegenoten Dan Snaith & James Holden, die altijd de smakelijkste electronic op je bord serveren. Na het magistrale ''There Is Love In You'' in 2010 had de man grote schoenen om te vullen. Komt hij zowaar met een album met nog meer verfijnde nummers op de proppen zetten. Immer sfeervolle ambiance, heerlijke loungy/jazzy vibe voorzien van net genoeg pit om niet gezapig te worden.

Ik was pas nog op Kos aan het werk. Toen er eindelijk een zalig moment aanbrak waarbij de activiteiten stonden als een huis, er even niemand hulp nodig had met een ongelukje in zijn broek of geëntertaind wilde worden door de reisbegeleiding. Even in het zonnetje, languit onderuit op een loungestoel met een ijskoffie binnen handbereik. Ingesmeerd en al kon ik even opladen met fijne muziek, toen dit kunststuk voorbij kwam. Hoe zeer ik ook houd van bombastische producties, was dit juist even alles wat ik nodig had. Iets wat je voelt tot in je uiterste poriën. 9 Minuten gelukzaligheid en je bewust zijn van je privileges.

070. John Talabot - Depak Ine (Spanje, 2012)

Mooiste moment: 3.40 De duisternis maakt plaats voor het licht.

En wederom een notering uit het goddelijke jaar 2012. John Talabot, is voor mij een tovenaar die ons op zijn albums altijd trakteert op de meest prachtige, warmbloedige producties, maar het live helaas nooit echt waar heeft weten te maken. Daarvoor draait hij net wat te hard en heeft hij te weinig aandacht voor zijn op plaat zo perfect verfijnde producties.

Depak Ine is voor mij het summum van hoe deephouse hoort te klinken. Het is een ware belevenis om samen met de beste man op reis te gaan. Ver weg van de gebaande paden maar juist een diepe duik in de jungle. Niet wetend wat je tegenkomt. Dat geldt privé ook voor mij. Als ik volgend jaar al precies weet wat mij te wachten zou staan, zou ik gek worden. Ben gebaat bij een grote mate van onvoorspelbaarheid in mijn leven als het aankomt op werk, zodat ik niet allemaal dingen bij voorbaat uit hoef te sluiten.

Dance Lover schreef:
''Nothing Really Matters''

Je bent in de war met Madonna.

Maar wow, Master of Puppets? Zalig, niet verwacht hier wel heel leuk!

En Depak Ine

069. France Gall - Poupée de Cire Poupée de Son (Frankrijk, 1965)

Mooiste moment: 0.00 Gelijk het krachtige intro, alsof je Alice in Wonderland in wordt gesleurd!

Het moet wel haast Grande Maestro El Ninjo hemzelf geweest zijn die dit nummer voor het eerst ''jachtig'' heeft genoemd. Een woord dat volledig de lading dekt voor dit korte spektakelstuk. Songfestivalwinnaar in 1965 en nog altijd onovertroffen! Ben zelf groot fan van het songfestival. Maar dat geldt niet voor iedereen.

Met onze volleybalclub gaan we vaak op toernooi in het buitenland. Zo reisden we vorig jaar af naar Hamburg voor een Paastoernooi. We gingen met 2 auto`s. Een vertrok al wat eerder, met daarin louter non - rokers. En de andere ging wat later weg, met enkele rokers en....de grootste songfestivalliefhebber van onze club die veelvuldig reed en dus de muziek mocht bepalen. Helaas voor Nick, afkomstig uit Rusland, die van stevige rock hield...We hebben er smalend om kunnen lachen hoe ellendig hij zich af en toe wel niet moet hebben gevoeld in die auto!

Johnny Marr schreef:
(quote)

Je bent in de war met Madonna.

Haha inderdaad. Gelijk even verbeterd. Dank!

068. Ace of Base - All That She Wants (Zweden, 1992)

Mooiste moment: 1.12 Wegdromen!

Maak ruim baan voor de nineties!!!

Het kleine zusje van ABBA heeft gewoon nog iedere maand zo`n 10 miljoen luisteraars op Spotify. De laatste tijd ben ik ook weer helemaal verslingerd geraakt aan de verslavende muziek van dit gezelschap. Steekt stiekem erg goed in elkaar. Dancer in a Daydream, Never Gonna Say I`m Sorry, Wheel of Fortune, Life is A Flower, The Sign & Beautiful Life doen maar nauwelijks onder voor dit bijzondere nummer dat pop zeer catchy mixt met reggae. Gelukkig zijn er meer zielsverwanten zoals ik, die deze band nog aanbidden. Het nummer ''Happy Nation'' hervindt op dit moment zelfs hernieuwde populariteit in uitgerekend Bangladesh.

''She Leads a Lonely Life'' Doet bij mij ook altijd wat bellen rinkelen. Na een gelukkige basisschooltijd viel ik tijdens de middelbare schooltijd langzaam in een diepe kloof die isolatie heet, omdat ik er niemand kende en de stadsmentaliteit anders was dan het gemoedelijke van voorheen. Gelukkig ben ik stap voor stap weer contacten aangegaan en er uitgekomen door de opgebouwde muur om mij heen langzaam weer te slechten. Ik zie het inmiddels als een zegening, ik kan prima alleen zijn maar vindt het ook heerlijk om mij in (grote) groepen te bewegen.

067. Jan de Wilde - Eerste Sneeuw (België, 1990)

Mooiste moment: Liefdevol gewekt worden door mams.

Dit nummer raakt mij echt tot in mijn ziel, tot tranen aan toe en dat is tantoe mooi!

Benelux pop is vaak om van te smullen. Zeer knap hoe De Wilde op een vertederende en uiterst herkenbare manier verhaalt over een mooi moment uit zijn jeugd, met alle tastbare details van toen en gezongen vol mededogen...Fabelachtig! Tegelijkertijd getuigt het van een enorme kwetsbaarheid hoe hij zijn verhaal brengt. Erg confronterend om te horen hoe een mooie situatie vele jaren later, overwoekerd kan zijn met slechts melancholie.

''Ik wou dat het kon blijven duren en nooit meer zou stoppen''

Iedereen heeft situaties die hij/zij graag weer opnieuw zou willen beleven. Of mensen die je helaas te vroeg moet missen in je leven. Zelf zou ik maar wat graag weer eens mijn lieve nichtje zien, met haar levenslust, d`r knotsgekke uitspattingen en lekker een potje Kolonisten van Catan spelen.

Mijn ouders leven gelukkig nog, maar ze worden wel steeds fragieler met ieder jaar dat erbij komt. Probeer mij ergens voor te bereiden op dit grote verlies, door juist zoveel mogelijk mooie herinneringen te maken met ze. Dat betekent dus af en toe naar PSV en binnenkort weer op musical bezoek, Moulin Rouge staat op het programma.

Wat een ongelooflijk lekker gevarieerd lijstje komt hier toch voorbij!

Onweerwolf
De beste top 100 tot dusverre inderdaad.

Onweerwolf schreef:
De beste top 100 tot dusverre inderdaad.

Dank je wel. Wordt er haast verlegen van.

066. clipping. - Nothing Is Safe (Verenigde Staten, 2019)

Mooiste moment: 2.27 Winter is coming.....

Met Halloween in aantocht tijd voor een vleugje horror. Een van mijn lievelingsgenres, omdat het je in staat stelt dingen te beleven die je in het normale leven gelukkig te boven gaan. Loodzware hip-hop met een krachtige ontlading zoals het een echte categorie 5 orkaan betaamt. Tegelijkertijd worden er terloops een paar existentiële levensvragen gesteld. Je tijd verdoen met al te veel plastic en gemaaktheid is zonde. Beter bijt je jezelf ergens in vast, zoals de heren hier overtuigend doen! Intensiteit gegarandeerd!

panjoe (moderator)
Eén van de beste intro's aller tijden, in mijn ogen. Geen verrassing dat ik geniet van je lijst, maar tot nu toe genoeg verrassende en leuke keuzes!

065. Amadou & Mariam (feat. Manu Chao) - Sénégal Fast Food (Mali, 2004)

Mooiste moment: 2.30 Als je hierna nog niet met je heupen mee swingt, is er iets mis met je.

En daar hebben we dan mijn absolute corona anthem. De corona tijd was voor mij denk ik de moeilijkste tijd in mijn leven. Dankzij mijn bijna contactarme tijd tijdens de middelbare school, was ik het niet eens met de 1,5 meter afstand regel die we noodgedwongen in stand moesten houden. Iets met een déjà vu denk ik. Verder gedij ik bij veel prikkels en juist dat ontbrak eraan in die periode. Gelukkig kon ik mij wel dienstbaar inzetten op de scholen waar ik werkte, eerst in de noodopvang en daarna elders. Dit nummer liet altijd het zonnetje voor mij schijnen en deed mij hopen op betere tijden!

064. All Saints - Pure Shores (Verenigd Koninkrijk,2000)

Mooiste moment: 1.08 Een siddering over mijn hele lichaam! Geproduceerd met de hoofdletter P.

Een pop parel van de bovenste plank. Natuurlijk geproduceerd door William Orbit en perfect uitgevoerd door de dames van All Saints, samen met de Sugababes een van de leukere meidenbands uit die tijd. Was destijds ook helemaal idolaat van ''backpackers'' film The Beach. Muziek past perfect bij het vrijbuiters gevoel wat je als reiziger ervaart, met af en toe een spannende intrige tussendoor. Mede reizigers kunnen denk ik beamen dat het alleen niet altijd even makkelijk is om weer in Nederland te aarden na alle pracht en praal van het reizen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:05 uur

geplaatst: vandaag om 09:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.