MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)

zoeken in:
panjoe (moderator)
Echt een geweldige productie ja, ook één van mijn favo pophits uit dit tijdperk.

063. Fire! Orchestra - Exit! Part One (Zweden,2013)

Notering 2014: -

Mooiste moment: De eerste 10 minuten; wat een opbouw. De 10 minuten daarna zijn geruststellend, eindelijk even naar adem happen. Voorzien van net genoeg onderhuidse spanning om het geheel boeiend te houden.

Zei ik eerder niet zo van jazz te houden? Mwah, dat is buiten experimentele jazz gerekend (o.a. Jaimie Branch e.a.). Prachtige symbiose van allerlei instrumenten. Rete spannend hoe meerdere klanken hier samenkomen, over elkaar heen vallen en tegen elkaar aan schuren om samen een indrukwekkend klankentapijt te bewerkstelligen. En dat alles onder aanvoering van een hypnotiserende baslijn en dito zang met bovendien veel aandacht voor mijn favoriete instrument, de saxofoon! Brengt mij iedere keer weer compleet in vervoering. Zou in een betere wereld meer aandacht verdienen.

panjoe schreef:
Echt een geweldige productie ja, ook één van mijn favo pophits uit dit tijdperk.
Ja, heerlijk! Staat bij mij al een tijdje op de rand van de top 100 (net als Nothing Is Safe, lekker bezig Marco).

Dance Lover schreef:

Was destijds ook helemaal idolaat van ''backpackers'' film The Beach.
Johnny Marr let je op

Wat een tempo hier, rustig aan tijger!

Vluchtig doorbladerend zie ik echt enkel bangers, welteverstaan bangers uit zo'n beetje elke denkare categorie. Extra shoutouts naar Marina, El Polen, Lalalar, Gall, clipping., Amadou & Mariam en de mvp of all All Saints. Oh en Irène, TVU en Talabot. Daaaamn wat een rijtje namen

Jan De Wilde heel benieuwd naar, ga ik nu luisteren. En ook de stukjes even lezen natuurlijk

Dim
Het stukje dat Dance Lover het mooiste moment van Pure Shores noemt, is dat inderdaad, maar verder ben ik verre van enthousiast over dit nummer, al is het wel tien keer beter dan de hits die de dames daarvoor uitbrachten.

Pure Shores niet op 1? Wat een rare lijst is dit

jordidj1 schreef:
Pure Shores niet op 1? Wat een rare lijst is dit

Is dat een spoiler?

Onweerwolf schreef:
De beste top 100 tot dusverre inderdaad.

Zoveel verschillende (sub)genres als hier worden aangedaan, moet je eigenlijk vooraf een suprimal innemen.

Aan de ene kant spul dat direct naar de kliko kan (ben niet zo'n popperd), aan de andere kant bevestigingsknikken en ook nog opschrijverds voor de checklist. Raar maar waar

Goed om die track van Cut Copy voorbij te zien komen. Wat een fantastische plaat blijft dat toch. Dat live meemaken op Primavera Sound om 3 uur 's nachts was toch wel een van de betere livemomenten van de afgelopen 15 jaar.

Verder sowieso hele toffe lijst en verhalen!

Dim schreef:
Het stukje dat Dance Lover het mooiste moment van Pure Shores noemt, is dat inderdaad, maar verder ben ik verre van enthousiast over dit nummer, al is het wel tien keer beter dan de hits die de dames daarvoor uitbrachten.

Dus jou hoeven ze niet te bellen voor een Bootie Call?

062. Danger Mouse & Black Thought feat. Michael Kiwanuka - Aquamarine (VS., 2022)

Mooiste moment: Everything is burning down...Terwijl ik juist een innige vrede voel bij het spitten van deze woorden.

De hele wereld gaat naar de klote, of meer op micro niveau: vanochtend zeiknat geregend op weg naar mijn werk. Echter het doet mij allemaal niets, ik weet dat ik mijn best doe, dat geeft mij kracht. Dit nummer geeft mij een gevoel van onfeilbaarheid. Daarmee lossen ze The Kinks af met Dedicated Follower of Fashion. Dát nummer hoorde ik namelijk nadat ik voor het eerst was ontslagen in mijn leven (enige keer zover hoor haha). Dateert gelukkig alweer van februari 2017.

Ik voelde mij echter niet onthutst destijds, maar liep met een euforisch gevoel door Brussel, met in de wetenschap dat ik morgen een dagje niet hoefde te werken. Loslaten werkt soms zo helend ten opzichte van blijven vasthouden aan vaste patronen. En geen grap, de volgende dag belde een goede vriendin mij uit bed dat haar man (een vriend van mij, we waren erg close in onze studententijd) zelfmoord had gepleegd. Mmmmm....Na een eervolle rouwdienst, snel vertrokken naar Marokko om het leven te vieren.

Better Off Alone? No

061. Marijata - I Walk Alone (Ghana, 1976)

Mooiste moment: 8.43 Outro....

Hoog tijd om even wat veren in de reet te stoppen van Titmeister Zonder hem had ik dit niet zo snel ontdekt. Het duurde even voordat dit nummer zich wist te onderscheiden van zijn concurrentie, maar wat een feestelijke laidback funk, echt smullen geblazen. Ik ben echt te porren voor de nodige genotsmiddelen zoals alcohol en sex. Maar met drugs heb ik op 1 x poppers na (blijf een homo tenslotte) niet zoveel op. Zou bijna gaan twijfelen bij het luisteren naar dit relaxte hoorspel, maar daarvoor is mijn bontje met mijn longen mij toch te lief.

Ja, mooi nummer. Het album deed het ook goed in Reis rond de wereld - Album top 20 - Benin, Burkina Faso, Ghana, Ivoorkust, Opper-Volta, Togo, mede dankzij mijn stem:

marsupilami schreef:
2. Marijata - This Is Marijata (1976) (Funk) (Ghana)
(afbeelding)
Punten: 174
Aantal stemmen: 6 - Hoogste positie: 3 (Poek)
.

Mooi ik je aan de Marijata heb kunnen helpen idd een stuk gezondere drugs

Omg fantastisch die laatste twee, allebei kapotje van genotje!

060. Fatboy Slim - The Rockafeller Skank (Verenigd Koninkrijk, 1998)

Mooiste moment: 05.24 GAAAN!!!!!

Hierbij wil ik de hoogste golf ter wereld bedwingen terwijl ik helemaal niet goed kan surfen.

Maximaal road trippen met de Funk Soul Brother Norman Cook. Dit nummer is gewoon een levenswijze, punt uit! Mijn ouders hebben wat af geklaagd om die harde, penetrante sirene na 4 minuten. Goede herinneringen aan. Minder blij werd ik van jordidj1 Onlangs ging hij zwaar in de fout door dit iconische nummer maar liefst 1649(!) plaatsen te laag te zetten. Foei! De Britse dance scene floreerde hevig in de 90`s met de zogeheten Big Five (Chemical Brothers, Fatboy Slim, Orbital, The Prodigy, Underworld). Leuk dat ze allen nog erg actief zijn, ben een goede afnemer van hun concerten.

059. Charli xcx - 365 (Verenigd Koninkrijk, 2024)

Mooiste moment: ''Keep Bumping That'' met op 2.40 buskruit dat tot ontploffing komt. PC Music confirmed!

BANGER ALARM!

De meest recente plaat in mijn lijst. Andere toekomstige classics zoals ''Barry Can`t Swim - Sunseeker'' & ''Fat Dog - King of Slugs'' staan nog zand te happen in vergelijking met deze vlotte brat queen. De hype wat mij betreft volledig waard. Doet recht aan de vunzigste zero`s electro house, waarbij je hier ieder moment het gevoel hebt dat ze Benny Benassi`s Satisfaction er in gaat mixen en dan met name dat stuk waar de drilboor in de grond verdwijnt. Brengt mij in vervoering en zelfs meer dan dat!

058. Asaf Avidan - Different Pulses (Israël, 2012)

Mooiste moment: 2.37 Sereniteit van het meest ontluikende soort.

De aparte stem van Asaf Avidan dringt dwars door je huid heen. De repetitieve drum roffels en de erg ontroerende clip maken het geheel af. Een oproep voor meer humaniteit en denken in overeenkomsten in plaats van verschillen.

And if Love is not the Key.....
And if Love is not the Key.....

Prachtig pamflet dat mij bij de keel grijpt!

057. Nu Genea - Vesuvio (Italië, 2022)

Mooiste moment: Vanaf 1.56 De sprankelende zon gaat onder. Het kindergezang neemt toe, het geluid vervaagt wat.

Ricardo Villalobos maakte al eens gaaf gebruik van kinderstemmen in zijn Chants (Enfants). Ook Gorillaz waren er niet vreemd van in 19 2000. Nu Genea laat de zon weer even flink schijnen met hun vrolijke producties waarbij kinderstemmen de hoofdrol innemen en voor een uitgelaten, jolige sfeer zorgen. Elegante muziek die je zowel in je tuin op kunt zetten, als in een dampende disco. Wegdromen maar.....

Funk soul brothaaaa lekker bezig pik

Dance Lover schreef:
Mijn ouders hebben wat af geklaagd

Dus toch!

Goed om Asaf in je lijst tegen te komen

DISCLAIMER! LEZEN OP EIGEN RISICO!

056. R. Kelly - If I Could Turn Back the Hands of Time (Verenigde Staten, 1998)

Mooiste moment: 5.22 Het grote gebaar....Zwijmelt weg.

Waar sommige nummers in de vorige update schuurden op een goede manier, is R. Kelly al geruime tijd persona non grata vanwege vermeende delicten. Hopelijk word ik niet gecanceld, maar ik vind dit dus echt een waanzinnige ballad, met een machtige opbouw! Zeker in de herfst als het buiten langzaam kouder en donker wordt, mag ik hier graag naar luisteren onder een dekentje met een warme kop thee voorhanden. Het is zelfs nog beter dan door mij immer gewaardeerde bakvissenmuziek ala ''Nothing Compares To U'', ''Never Tear Us Apart'' of een ''Total Eclipse of the Heart''.

Ik moet hierbij altijd denken aan warme momenten in mijn leven. Als je net van familie afscheid hebt genomen en ze met hun zessen in de auto stappen om samen huiswaarts te keren zou ik ook in die auto willen zitten, journaal lezer en weervrouw die na de uitzending naar elkaar toelopen, blijven slapen bij vrienden, een oude vrouw die hulp krijgt in de winkel bij het opsnorren van ''Der Himmel uber Berlin'', een simpele groet op straat naar een vreemde.....

055. Pulp - I Spy (Verenigd Koninkrijk, 1995)

Notering 2014: Yes: 011

Mooiste moment: 4.33 De climax nadert.....

Samen met Blur is Pulp absoluut de beste Britpopband. Vooral het album ''Different Class'' is instant genieten. I Spy vind ik veruit het tofste nummer vanwege het integreren van typische James Bond elementen zoals spanning en plotselinge uitbundigheid. Tel daarbij op een flinke dosis creativiteit, sierlijkheid en de geniale (verbeten) fluisterzang van zanger Jarvis Cocker en je hebt een knaller van een nummer te pakken. Voyeurisme op zijn best!

054. Love - You Set the Scene (Verenigde Staten, 1967)

Mooiste moment: Het outro met trompetten(!)

Ik ken weinig bands/nummers die zo lief, schattig en tegelijkertijd opwindend zijn als deze band/dit nummer.

This is the time and life that I am living
And I'll face each day with a smile
For the time that I've been given's such a little while
And the things that I must do consist of more than style

Voor een band in het flower power tijdperk zijn ze opmerkelijk geaard. Prachtige boodschap over hoe iedereen elkaar kan beïnvloeden op een positieve manier. Ik was pas echt ''leraar proof'' toen ik niet meer zomaar meeging in allerlei emoties van kinderen, maar mijn eigen vibe vast hield. Het nummer zelf schiet alle kanten op, zou zomaar mijn leven kunnen zijn. Prachtig!

053. Jacques Brel - Ces gens-là (België, 1966)

Mooiste moment: 2.57 Prachtige uitbarsting van vast lang ingehouden emotie.

Om nou te zeggen dat ik van chansons ben gaan houden toen ik 1 jaar in Brussel woonde? Nou nee, ik ging liever de nieuwste gay venues checken. Komt het dan door het programma van Matthijs van Nieuwkerk? Geenszins. Het is meer dat je naarmate het muzikale menu groeit je op nieuwe dingen stuit, die beklijven, onomkeerbaar blijken te zijn, waardoor je in een fijne fuik vast komt te zitten met een schatkist aan nog veel meer zinderende ontdekkingen. Eenvoud, mistroostig, enerverend, opzwepend, bombastisch. Dit nummer is het allemaal ineen!

Dance Lover schreef:
vanwege vermeende delicten.

Waarvoor hij 30 jaar cel gekregen. Los daarvan is zijn opera Trapped in the Closet best geniaal.

Heftig, geen frisse jongen inderdaad!

Gelukkig doet dat voor mij geen afbreuk aan de muziek.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:55 uur

geplaatst: vandaag om 00:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.