Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)
zoeken in:
14
geplaatst: 7 augustus 2025, 15:04 uur
Nog eentje dan vandaag 
91. Slowdive - Star Roving
Slowdive op Best Kept Secret was een van de muzikale hoogtepunten van 2024. Slowdive in Tivoli was een van de muzikale hoogtepunten van 2025. De gitaarmuur zoals ooit bedoeld door Phil Specter tot muzikale perfectie verheven. More reverb!

91. Slowdive - Star Roving
Smiling beautiful
She says I make it best
For everyone to hide
Twisting around my girl
Nothing left to lose
Nothing left to fight
She says I make it best
For everyone to hide
Twisting around my girl
Nothing left to lose
Nothing left to fight
Slowdive op Best Kept Secret was een van de muzikale hoogtepunten van 2024. Slowdive in Tivoli was een van de muzikale hoogtepunten van 2025. De gitaarmuur zoals ooit bedoeld door Phil Specter tot muzikale perfectie verheven. More reverb!
15
geplaatst: 9 augustus 2025, 10:24 uur
90. Madonna - Live to Tell
Ik vind het zeer moeilijk te duiden waarom, maar dit nummer past perfect in mijn muzieksmaak. Welbeschouwd is het nummer niets bijzonders; geen spectaculaire gitaarsolo’s, geen vocale uithalen, geen spitsvondige tekst, maar Live to Tell is ultieme muzikaal bewijs dat het totaal meer kan zijn dan de som der delen. Overigens nog wel speciaal aandacht voor de hypnotiserende drumpartijen.
A man can tell a thousand lies
I've learned my lesson well
Hope I live to tell the secret I have learned till then it will burn inside of me...
I've learned my lesson well
Hope I live to tell the secret I have learned till then it will burn inside of me...
Ik vind het zeer moeilijk te duiden waarom, maar dit nummer past perfect in mijn muzieksmaak. Welbeschouwd is het nummer niets bijzonders; geen spectaculaire gitaarsolo’s, geen vocale uithalen, geen spitsvondige tekst, maar Live to Tell is ultieme muzikaal bewijs dat het totaal meer kan zijn dan de som der delen. Overigens nog wel speciaal aandacht voor de hypnotiserende drumpartijen.
1
geplaatst: 9 augustus 2025, 10:34 uur
Leuke lijst tot nu toe (alleen Gracie Adams mag van mij naar een onbewoond eiland met haar oersaaie repertoire)
Lunch en Birds hebben het Billie licht bij mij geopend, dat heeft ze toch mooi voor elkaar gekregen, zelfs Bad guy begint veel minder op de irritatiegrens te zitten
Lunch en Birds hebben het Billie licht bij mij geopend, dat heeft ze toch mooi voor elkaar gekregen, zelfs Bad guy begint veel minder op de irritatiegrens te zitten

1
geplaatst: 9 augustus 2025, 10:58 uur
Lekker bezig Chevy! En nog wel begonnen met mijn themanummer ook, kan zeker niet meer stuk zo 
En toch vind ik die elektrische gitaaraanslag die er plots bijkomt rond 1:52 veel effectiever dan 80 procent van de spectaculaire gitaarsolo's die ik ken, denk ik.

En toch vind ik die elektrische gitaaraanslag die er plots bijkomt rond 1:52 veel effectiever dan 80 procent van de spectaculaire gitaarsolo's die ik ken, denk ik.

15
geplaatst: 9 augustus 2025, 11:28 uur
89. Creedence Clearwater Revival - I Heard It Through the Grapevine
Het eerste nummer waarvoor ik geen degelijke live-versie kon vinden. Ja, die live-versies van een paar minuten zijn niet slecht, maar de echte kracht in dit nummer zit in het jam-achtige slot. Ik heb het eerder gezegd en ik blijf erbij: CCR heeft de beste ritmesectie uit de muziekgeschiedenis.
You know that a man ain't supposed to cry
But these tears, I can't hold inside
Losin' you would end my life, you see
'Cause you mean that much to me
You could have told me yourself
That you found someone else, instead
But these tears, I can't hold inside
Losin' you would end my life, you see
'Cause you mean that much to me
You could have told me yourself
That you found someone else, instead
Het eerste nummer waarvoor ik geen degelijke live-versie kon vinden. Ja, die live-versies van een paar minuten zijn niet slecht, maar de echte kracht in dit nummer zit in het jam-achtige slot. Ik heb het eerder gezegd en ik blijf erbij: CCR heeft de beste ritmesectie uit de muziekgeschiedenis.
0
geplaatst: 9 augustus 2025, 12:35 uur
Ik heb Live To Tell destijds nog als single aangeschaft. Eén van de betere Madonna nummers.
12
geplaatst: 9 augustus 2025, 14:44 uur
88. War On Drugs - An Ocean In Between the Waves
Ik heb de vergelijking met Dire Straits eerlijk gezegd nooit echt begrepen. Maar het zou wel verklaren waarom ik een liefhebber ben van TWOD. Die laatste twee minuten maken dat deze, met kop en schouders, boven de rest van hun oeuvre uitsteekt.
I'm at the darkened hillside
And there's a haze right between the trees
And I can barely see you
You're like an ocean in between the waves
And there's a haze right between the trees
And I can barely see you
You're like an ocean in between the waves
Ik heb de vergelijking met Dire Straits eerlijk gezegd nooit echt begrepen. Maar het zou wel verklaren waarom ik een liefhebber ben van TWOD. Die laatste twee minuten maken dat deze, met kop en schouders, boven de rest van hun oeuvre uitsteekt.
13
geplaatst: 9 augustus 2025, 19:00 uur
87. The Stone Roses - I Am The Resurrection
Oasis of Blur? Wat dacht je van The Stone Roses?! De eerste helft is gevuld met het beste van conventionele jangle pop te bieden heeft, de tweede helft met een van de beste stukjes gitaarrock. Letterlijk one of a kind, want zelfs The Stone Roses zelf wisten dit kunststukje niet te herhalen.
Cut loose, you're no use
I couldn't stand another second in your company
Don't waste your words I don't need anything from you
I don't care where you've been or what you plan to do
Stone me, why can't you see
You're a no-one nowhere washed up baby who'd look better dead
Your tongue is far too long
I don't like the way it sucks and slurps upon my every word
I couldn't stand another second in your company
Don't waste your words I don't need anything from you
I don't care where you've been or what you plan to do
Stone me, why can't you see
You're a no-one nowhere washed up baby who'd look better dead
Your tongue is far too long
I don't like the way it sucks and slurps upon my every word
Oasis of Blur? Wat dacht je van The Stone Roses?! De eerste helft is gevuld met het beste van conventionele jangle pop te bieden heeft, de tweede helft met een van de beste stukjes gitaarrock. Letterlijk one of a kind, want zelfs The Stone Roses zelf wisten dit kunststukje niet te herhalen.
1
geplaatst: 10 augustus 2025, 20:00 uur
chevy93 schreef:
geen vocale uithalen
geen vocale uithalen
Agree to disagree.
Lekker lijssie, gappie! I Am the Resurrection

3
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 12 augustus 2025, 09:39 uur
chevy93 schreef:
(embed)
(quote)
(embed)
Prachtig nummer. In de MuMeLadder 2024 staat Live To Tell 1 plaats boven 'Sometimes It Snows In April'. Die twee achter elkaar is een bloedstollend mooie, aanvullende combinatie. Luister en oordeel zelf

4
geplaatst: 12 augustus 2025, 10:54 uur
Ik was twee daagjes weg, maar geen nood, we voeren het tempo gewoon weer iets op.
86. Obadiah Parker - Hey Ya (Live)
Hey Ya is een van de beste nummers van deze eeuw, maar haar ware pracht ontvouwt zich pas bij een uitgeklede unplugged-versie. Ik heb geen idee hoe ik ooit op deze versie gestuit ben, maar sindsdien is dit mijn go to. Het laat niemand onberoerd als ik deze banger tevoorschijn tover. “Oh, ik wist niet dat dit zo’n prachtige tekst had”
86. Obadiah Parker - Hey Ya (Live)
If what they say is
"Nothing is forever"
Then what makes, then what makes
Then what makes, then what makes (what makes, what makes)
Love the exception?
So why, oh, why, oh
Why, oh, why, oh, why, oh
Are we so in denial when we know we're not happy here?
(Y'all don't want to hear me, you just want to dance)
"Nothing is forever"
Then what makes, then what makes
Then what makes, then what makes (what makes, what makes)
Love the exception?
So why, oh, why, oh
Why, oh, why, oh, why, oh
Are we so in denial when we know we're not happy here?
(Y'all don't want to hear me, you just want to dance)
Hey Ya is een van de beste nummers van deze eeuw, maar haar ware pracht ontvouwt zich pas bij een uitgeklede unplugged-versie. Ik heb geen idee hoe ik ooit op deze versie gestuit ben, maar sindsdien is dit mijn go to. Het laat niemand onberoerd als ik deze banger tevoorschijn tover. “Oh, ik wist niet dat dit zo’n prachtige tekst had”
4
geplaatst: 12 augustus 2025, 11:38 uur
85. Little River Band - It's A Long Way There
Amerikaanser dan Amerikaans. AOR in optima forma. Met het risico als een ouwe zeur te klinken: gitaarsolo’s als deze worden niet meer gemaakt. Prove me wrong.
Hey everybody, don't you feel that there's something
But you know in a moment it is gone
I live for the day when I can hear people saying
That they know and they care for everyone
But I feel like I've been here for the whole of my life
Never knowing home
But you know in a moment it is gone
I live for the day when I can hear people saying
That they know and they care for everyone
But I feel like I've been here for the whole of my life
Never knowing home
Amerikaanser dan Amerikaans. AOR in optima forma. Met het risico als een ouwe zeur te klinken: gitaarsolo’s als deze worden niet meer gemaakt. Prove me wrong.
10
geplaatst: 12 augustus 2025, 13:28 uur
84. Joe Jackson - Be My Number Two
Helaas speelde hij deze vorig jaar niet in Carré, maar eerlijk gezegd blijft de studioversie ononvertroffen. Eén van de trends die ik kan ontwaren in mijn lijst is dat er veel ruimte is voor nummers die het goed doen in de auto. Tijdens mijn vooralsnog belangrijkste muzikaal vormende jaren zat ik vaak op de weg vanwege mijn bijbaan. Menig autostuur heeft dienst gedaan als provisorisch drumstel bij dit nummer.
Won't you be my number two?
Me, and number one are through
There won't be too much to do
Just smile when I feel blue
Me, and number one are through
There won't be too much to do
Just smile when I feel blue
Helaas speelde hij deze vorig jaar niet in Carré, maar eerlijk gezegd blijft de studioversie ononvertroffen. Eén van de trends die ik kan ontwaren in mijn lijst is dat er veel ruimte is voor nummers die het goed doen in de auto. Tijdens mijn vooralsnog belangrijkste muzikaal vormende jaren zat ik vaak op de weg vanwege mijn bijbaan. Menig autostuur heeft dienst gedaan als provisorisch drumstel bij dit nummer.
6
geplaatst: 12 augustus 2025, 14:35 uur
83. Gerry Rafferty - Right Down the Line
Toen ik net begon met enigszins serieus naar muziek te luisteren draaide ik nummers grijs. Figuurlijk, want ik ben van het digitale tijdperk. Dat heb ik jarenlang volgehouden waardoor ik bepaalde nummers honderden malen beluisterd heb. Op een gegeven moment verschoof mijn luistergedrag van verdieping naar verbreding, waardoor ik veel verschillende muziek leerde kennen, maar weinig daarvan stevig doorgrondde. Echter is dat de afgelopen jaren weer teruggeschoven naar verdieping. Eén van de bewijzen daarvan is dit nummer van Gerry Rafferty. Ik herontdekte Right Down the Line en ik weet nog dat ik een vriend daarover appte. Sindsdien staat het al geruime tijd in mijn ‘On Repeat’-lijst op Spotify en is het nummer 5 op de lijst van meest beluisterde nummers in het afgelopen half jaar (en de rest van de top 4 volgt nog).
You know I need your love
You've got that hold over me
Long as I got your love
You know that I'll never leave
When I wanted you to share my life
I had no doubt in my mind
And it's been you, woman
Right down the line
You've got that hold over me
Long as I got your love
You know that I'll never leave
When I wanted you to share my life
I had no doubt in my mind
And it's been you, woman
Right down the line
Toen ik net begon met enigszins serieus naar muziek te luisteren draaide ik nummers grijs. Figuurlijk, want ik ben van het digitale tijdperk. Dat heb ik jarenlang volgehouden waardoor ik bepaalde nummers honderden malen beluisterd heb. Op een gegeven moment verschoof mijn luistergedrag van verdieping naar verbreding, waardoor ik veel verschillende muziek leerde kennen, maar weinig daarvan stevig doorgrondde. Echter is dat de afgelopen jaren weer teruggeschoven naar verdieping. Eén van de bewijzen daarvan is dit nummer van Gerry Rafferty. Ik herontdekte Right Down the Line en ik weet nog dat ik een vriend daarover appte. Sindsdien staat het al geruime tijd in mijn ‘On Repeat’-lijst op Spotify en is het nummer 5 op de lijst van meest beluisterde nummers in het afgelopen half jaar (en de rest van de top 4 volgt nog).
14
geplaatst: 12 augustus 2025, 16:24 uur
En de laatste van vandaag:
82. Het Goede Doel - Alles Geprobeerd
Het mooiste Nederlandstalige liefdesliedje. Was het inmiddels al duidelijk dat ik van outro’s houd?
82. Het Goede Doel - Alles Geprobeerd
Ik wil weer dag en nacht bij jou zijn
Ik ben nu alle twijfels kwijt
Ik ben wat langer weggebleven
Maar ik gebruikte al die tijd
Om na te kunnen denken, uit te zoeken, bij te tanken
En om te ontdekken hoeveel ik van je hou
Ik ben nu alle twijfels kwijt
Ik ben wat langer weggebleven
Maar ik gebruikte al die tijd
Om na te kunnen denken, uit te zoeken, bij te tanken
En om te ontdekken hoeveel ik van je hou
Het mooiste Nederlandstalige liefdesliedje. Was het inmiddels al duidelijk dat ik van outro’s houd?
1
geplaatst: 12 augustus 2025, 16:30 uur
1
geplaatst: 12 augustus 2025, 17:14 uur
0
geplaatst: 12 augustus 2025, 17:15 uur
8
geplaatst: 13 augustus 2025, 08:57 uur
81. Supertramp - Child of Vision
Er was een tijd dat alle live-versies van Supertramp-nummers vakkundig van YouTube geweerd werden, maar blijkbaar is die tijd (gelukkig) voorbij. Supertramp staat 10 keer in de Top 2000 maar niet met deze. Geen single geweest denk ik. Dat maakt deze afsluiter van Breakfast in America niet minder mooi. Vermoedelijk ook de eerste in mijn lijst met een pianosolo.
And you gave me Coca-Cola
'Cause you said it tasted good
And you watch the television
'Cause it tells you that you should
'Cause you said it tasted good
And you watch the television
'Cause it tells you that you should
Er was een tijd dat alle live-versies van Supertramp-nummers vakkundig van YouTube geweerd werden, maar blijkbaar is die tijd (gelukkig) voorbij. Supertramp staat 10 keer in de Top 2000 maar niet met deze. Geen single geweest denk ik. Dat maakt deze afsluiter van Breakfast in America niet minder mooi. Vermoedelijk ook de eerste in mijn lijst met een pianosolo.
4
geplaatst: 13 augustus 2025, 11:02 uur
80. Olivia Rodrigo - vampire
De halve muziekwereld stond op de achterpoten toen aangekondigd werd dat Olivia Rodrigo Glastonbury zou afsluiten. En ze heeft alle twijfelaars de mond gesnoerd, want louter positieve recensies. 22 jaar, 2 albums pas, maar nu al een van de grootste popsterren van de wereld. Olivia heeft de inner girlie in mij doen herontwaken. Van de week kwam haar concert bij Lollapalooza integraal online, ook die weer van begin tot eind gekeken.
Ooh, what a mesmerizin', paralyzin', fucked-up little thrill
Can't figure out just how you do it, and God knows I never will
Went for me, and not her
'Cause girls your age know better
Can't figure out just how you do it, and God knows I never will
Went for me, and not her
'Cause girls your age know better
De halve muziekwereld stond op de achterpoten toen aangekondigd werd dat Olivia Rodrigo Glastonbury zou afsluiten. En ze heeft alle twijfelaars de mond gesnoerd, want louter positieve recensies. 22 jaar, 2 albums pas, maar nu al een van de grootste popsterren van de wereld. Olivia heeft de inner girlie in mij doen herontwaken. Van de week kwam haar concert bij Lollapalooza integraal online, ook die weer van begin tot eind gekeken.
7
geplaatst: 13 augustus 2025, 14:00 uur
chevy93 schreef:
(embed)
(quote)
(embed)
Niemand:
Iedereen tijdens het optreden van Olivia op Glastonbury:
https://media1.tenor.com/m/zBhwvGzS6eUAAAAC/south-park.gif
2
geplaatst: 13 augustus 2025, 15:00 uur
Kondoro0614 schreef:
Chevy maakt me gek
In mijn allereerste lijst heeft Gerard Joling nog gestaan, no joke. Blijf Bij Mij is een certified banger.Chevy maakt me gek
10
geplaatst: 13 augustus 2025, 15:01 uur
Van Olivia Rodrigo is het maar een kleine stap naar pretentieuze neoprog uit Noorwegen.
79. Gazpacho - Massive Illusion
Van weinig albums weet ik nog waar ik was toen ik het voor het eerst hoorde. Ik weet nog de eerste keer dat ik Uprising van Muse in de Free Record Shop hoorde, bijvoorbeeld. Bij Night van Gazpacho was dat tijdens het oefenen voor mijn eindexamen wiskunde. Het was aan de tafel bij mijn grootouders. Ik was direct verkocht en dat ben ik nog steeds. De ultieme vorm van (neo)progressieve rock.
79. Gazpacho - Massive Illusion
Bring out your finest wines your holy shrines and let them go
Freed from the chains of what has remained of a life that you don't want to know
The bass and the drums will hammer it home with their marching band of the proud
Celebrate ages, all life stages, seas and the winds and the clouds
The message's been written from your prison, see what tomorrow will be
See what tomorrow will be
Freed from the chains of what has remained of a life that you don't want to know
The bass and the drums will hammer it home with their marching band of the proud
Celebrate ages, all life stages, seas and the winds and the clouds
The message's been written from your prison, see what tomorrow will be
See what tomorrow will be
Van weinig albums weet ik nog waar ik was toen ik het voor het eerst hoorde. Ik weet nog de eerste keer dat ik Uprising van Muse in de Free Record Shop hoorde, bijvoorbeeld. Bij Night van Gazpacho was dat tijdens het oefenen voor mijn eindexamen wiskunde. Het was aan de tafel bij mijn grootouders. Ik was direct verkocht en dat ben ik nog steeds. De ultieme vorm van (neo)progressieve rock.
9
geplaatst: 13 augustus 2025, 16:18 uur
78. Deep Purple - Child in Time
Een klassieker zo groot en zo bekend dat ik werkelijk waar geen idee heb wat ik daar nog aan toe te voegen heb. Mijn liefde voor Child in Time is geen vanzelfsprekendheid meer, maar laat deze een tijdje links liggen en ze komt weer als een boemerang terug.
You'd better close your eyes
Ooohhhh bow your head
Wait for the ricochet
Ooohhhh bow your head
Wait for the ricochet
Een klassieker zo groot en zo bekend dat ik werkelijk waar geen idee heb wat ik daar nog aan toe te voegen heb. Mijn liefde voor Child in Time is geen vanzelfsprekendheid meer, maar laat deze een tijdje links liggen en ze komt weer als een boemerang terug.
* denotes required fields.