MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)

zoeken in:
21. The Beatles - Golden Slumbers/Carry That Weight/The End
Golden slumbers fill your eyes
Smiles awake you when you rise
Sleep, pretty darling, do not cry
And I will sing a lullaby

En dat bedenken dat dit (have) nummers waren die ze nog op de plank hadden liggen. De hele B-kant van Abbey Road behoort tot het fijnste dat The Beatles geproduceerd hebben en dat zegt wat met zo’n oeuvre. Dit sluitende drieluik is het hoogtepunt van het hoogtepunt.

chevy93 schreef:
Ik heb vaker gezegd dat zijn beste albums uit de 80s komen (...)

Ja.

chevy93 schreef:
(...) maar zijn beste singles uit de 90s.

Nee

GrafGantz schreef:

(quote)

Nee

Wat, heeft Chevy dat niet eerder gezegd?

Poek schreef:
(quote)

Wat, heeft Chevy dat niet eerder gezegd?

Oei, schaakmat

20. Supertramp - School
Maybe I'm mistaken expecting you to fight
Or maybe I'm just crazy, I don't know wrong from right
But while I'm still living, I've just got this to say
It's always up to you if you want to be that
Want to see that, want to see that way
You're coming along

School behoort al zolang tot mijn muzikale canon dat ik me niet anders kan heugen dan dat ik het altijd al geweldig vond. Menig autostuur heeft dienstgedaan als luchtdrumstel, maar evengoed als luchtpiano voor School. De perfecte progressieve mix van pop en rock.

chevy93 schreef:
20. Supertramp - School

Timingkje heur.

19. Fleetwood Mac - Go Your Own Way
Tell me why
Everything turned around
Packing up
Shacking up is all you want to do

Direct na School een andere 70s Top 2000-klassieker. Tekstueel verreweg van hun beste werk, maar de drive in dit nummer is ongeëvenaard.

18. Weyes Blood - Andromeda
Treat me right
I'm still a good man's daughter
Let me in if I break
And be quiet if I shatter
Gettin' tired of looking
You know that I hate the game
Don't wanna waste any more time
You know I been holdin' out

Ergens een paar jaar terug viel me op hoe hoog Titanic Rising in de lijsten van RateYourMusic staat. En Andromeda staat op het moment van schrijven #130 als beste single aller tijden. Aanvankelijk viel ik helemaal niet per se voor de dromerige sound van Natalie maar ben inmiddels helemaal om. De eerste keer dat ik haar live zag (in Paradiso) moest ik bij Andromeda even naar adem happen, zo prachtig was het.

17. Radiohead - Paranoid Android
Ambition makes you look pretty ugly
Kicking, squealing, Gucci, little piggy

Op een goeie dag wil ik de hoge noten nog wel er (een soort van) uit gooien in de auto. Ondertussen achtjes draaiend met het hoofd zoals dat hoort bij dit nummer (zie video hieronder). Paranoid Android is van het kaliber ‘hoe verzin je het’. Welbeschouwd is het nummer een quasi-willekeurige bijeengeraapte kakafonie, maar het werkt wonderwel.

AAAAAHHH, IK WIL KAARTEN VOOR BERLIJN!

16. Mark Knopfler - Speedway At Nazareth (Paris 2010)
New England, Ontario we died in the dirt
Those walls from mid-Ohio to Toronto they hurt
So we came to Road America where we burned up at the lake
But at the speedway at Nazareth I made no mistake

Van zijn concerten kwamen de laatste tours usb-sticks beschikbaar met soundboard opnames. Zo ook van de Get Lucky-tour in 2010 (daar was ik zelf helaas niet bij). Speedway at Nazareth, afkomstig van Sailing to Philadelphia, is in de studioversie ietwat belegen als je dat vergelijkt met latere live-versies. Langzaam opbouwend tot de ultieme apotheose, mede te danken aan zijn magistrale medemuzikanten.

15. Renaissance - Song Of Scheherazade
Scheherazade bewitched him with songs of jewelled kings
Princes and of heroes and eastern fantasies
Told him tales of sultans and talismans and rings
A thousand and one nights she sang to entertain her king

Dit 9-delige meesterwerk bevat alles wat ik mooi vind aan muziek. Een episch verhaal, melodieuze muziek en prachtig geproduceerd. De versmelting van rock en klassieke muziek tot in de perfectie doorgevoerd. Niet eentje om dagelijks op te zetten, maar om je bij tijd en wijle door te laten betoveren.

14. Simon & Garfunkel - The Boxer
In the clearing stands a boxer
And a fighter by his trade
And he carries the reminders
Of every glove that laid him down
Or cut him till he cried out
In his anger and his shame
"I am leaving, I am leaving"
But the fighter still remains

The Boxer hoort eigenlijk in de top 10 maar daar is niet genoeg plek voor. De harmonie tussen Paul Simon & Art Garfunkel komt in The Boxer nog het beste naar voren. En zelfs het lullige lai-lai-lai zou niet mogen werken maar doet het toch.

13. Nils Frahm - Says (Live)
(geen tekst)

Wat Nils Frahm begin jaren ’10 allemaal uit zijn brein toverde is ongelofelijk. Nu raak je op een gegeven moment door alle superlatieven heen met een bespreking van zo’n lijst, maar van Says weet ik werkelijk niet goed wat te zeggen. De muziek van Nils Frahm is niet bedoelt om te beschrijven, maar om te beleven. De dromerige, hypnotische sfeer neemt je mee op weg naar hogere sferen, naar een andere dimensie. Zoiets?

chevy93 schreef:

AAAAAHHH, IK WIL KAARTEN VOOR BERLIJN!

AAAAH, EN IK VOOR BOLOGNA, MAAR IS NIET GELUKT, AAAAAH, RADIOHEAD LIVE ZIEN IS ONDERTUSSEN ENKEL WEGGELEGD VOOR DE ONE PROCENTERS, AAAAAH Gretz ZEG DR WAT VAN AAAAAHHHH

12. Eagles - Desperado
Now it seems to me, some fine things
Have been laid upon your table
But you only want the ones that you can't get
Desperado, oh, you ain't gettin' no younger
Your pain and your hunger, they're drivin' you home
And freedom, oh freedom well,
that's just some people talkin'
Your prison is walking through this world all alone

Ooit nog als jong kind door mij omschreven als ‘cowboymuziek’. Op zich ook weer niet heel gek gedacht destijds, maar destijds was het een bedoeld als ietwat neerbuigende term. En zie nu: I love the fucking Eagles, man!

11. Chris Isaak - Wicked Game
The world was on fire, and no one could save me but you
It's strange what desire will make foolish people do
I never dreamed that I'd meet somebody like you
And I never dreamed that I'd lose somebody like you

Och, och, Chris Isaak, wat een stem heeft die man. Zwijmelen tot hogere kunst verheven. Wicked Game wordt met het jaar mooier. Nog steeds jammer dat ik niet naar Carré ben geweest vorig jaar.

Wicked Game blijft echt prachtig, elke keer weer als ik hem opzet

10. Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts VI-IX)
And we'll bask in the shadow
Of yesterday's triumph
And sail on the steel breeze
Come on you boy child
You winner and loser
Come on you miner for truth, for delusion, and shine!

Toen ik mij in muziek ging verdiepen downloadde ik de gehele Top 2000 in mp3’tjes. Die ging ik dan stelselmatig af. Het idee dat een nummer 17 minuten kon duren (het was die aan elkaar geplakte versie van Shine On) was nooit in me opgekomen tot dan. Het was het begin van een lange muzikale liefdesrelatie. Geen enkele band wist de kunst van het maken van albums zo goed door te voeren als Pink Floyd. Van de hoes tot aan de productie, alles klopt. Ik heb nog altijd een grote voorliefde voor de bekendere eerste vijf delen, maar juist die laatste vier zijn met de jaren steeds mooier geworden.

9. The National - Lemonworld
Lay me on the table, put flowers in my mouth
And we can say that we invented a summer lovin' torture party

In de loop der jaren hebben meerdere National-nummers mijn top 10 gehaald, waaronder ook Conversation 16 en England van hetzelfde album. Het dus nogal voorbarig zijn om te stellen dat dit nu de ultieme National-klassieker geworden is voor mij, maar inmiddels is deze dat al een tijdje. Het is moeilijk de vinger erop te leggen waarom juist dit nummer zo’n grote aantrekkingskracht heeft; en toch staat ie hier op plek 9.

Kan niet anders zeggen: wat een leuke, speelse lijst is dit geworden (en dan krijgen we er nog acht)

8. Roxy Music - If There Is Something
Somebody special looking at me
A certain reaction we find
What should it try to be I mean
If there are many
Meaning the same
Be specific just a game
216 ♫ [0593] Roxy Music - If There Is Something (1972)
Roxy Music is voor mij nog een vrij grijs gebied. Of we daar verandering in gaan brengen, laat ik een beetje afhangen van de aankomende nummers. Eigenlijk bevestigt dit nummer wel een beetje het beeld wat ik heb obv die paar nummers die ik al ken(de). Een unieke(?) en ongrijpbare band. Moeilijk om daar in één keer je mening over te vormen.

Cijfer: 7,0
We schrijven 26 augustus 2012, toen ik bezig was de hele MuMe Ladder te bespreken. Het was zeker niet de makkelijkste noot om te kraken, maar eenmaal gekraakt is, met name, If There Is Something nooit uit mijn repertoire gegaan. Het schiet alle kanten op, hard, zacht, gevoelig, schreeuwerig. En alles daartussen.

7. Crowded House - Don't Dream It's Over
Now I'm walking again to the beat of a drum
And I'm counting the steps to the door of your heart
Only shadows ahead, barely clearing the roof
Get to know the feeling of liberation and release

Met de kennis van nu bleek onderstaande live-versie niet hun definitieve afscheid. Gelukkig maar, anders had ik ze niet meer live gezien. Don’t Dream It’s Over vond al snel de deur naar mijn hart en blijft een van de liefste liedjes die er bestaat. De mannen van Crowded House waren daar sowieso meester in en dit is hun magnum opus.

Prachtig❤️

Heb jij toevallig een Spotify lijstje bijgehouden Chevy?

Kondoro0614 schreef:
Prachtig❤️

Heb jij toevallig een Spotify lijstje bijgehouden Chevy?
Zeker, die heb ik! Zal ik achteraf delen (want anders spoilers)

6. Sigur Rós - Untitled (Popplagið)
(geen tekst, nou ja tjjuuuuuuuuuuuuu)

Dit is wel een band en nummer die ik gatekeep. Sigur Rós is niet voor iedereen weggelegd. Niettemin ken ik niemand die Untitled 8 onberoerd laat. Zelfs mensen die niet per se veel hebben met deze muziek zijn op z’n minst onder de indruk van het audiovisuele spektakel. Sowieso is de eerste reactie vaak ‘speelt hij nou die gitaar als een viool’? Enfin, wat geratel om te verbloemen dat deze muziek letterlijk onbeschrijfelijk is. Ik ga me er niet aan branden. IYKYK.

Ga je ook naar Carré binnenkort? Elke keer weten ze me live weer te betoveren, zal nu wederom wel niet anders zijn.

aERodynamIC schreef:
Ga je ook naar Carré binnenkort? Elke keer weten ze me live weer te betoveren, zal nu wederom wel niet anders zijn.
Yes! Ben ook heel benieuwd wat ze gaan spelen. Vorige keer in het Concertgebouw was ook magisch. Ik hoop dat ze nu wat meer geijkte klassiekers gaan spelen met hun orkest.

5. Pink Floyd - Time
https://i.gyazo.com/1bc6a3bea8e4cc648267c946705c7a56.png
Bovenstaande regels hangen in mijn hal(letje) aan de muur. Ze herinneren mij (en bezoekers) eraan hoezeer de tijd voorbijvliegt als je niet op let. Net als eerder met All My Friends past mijn stijgende waardering voor Time perfect in mijn verouderingsproces en de bijkomende nostalgische en melancholische inborst.

chevy93 schreef:
(quote)
Yes! Ben ook heel benieuwd wat ze gaan spelen. Vorige keer in het Concertgebouw was ook magisch. Ik hoop dat ze nu wat meer geijkte klassiekers gaan spelen met hun orkest.

Ja, dat was ook al zo mooi. Laten we het hopen. Gaat de zesde keer worden (Jonsí solo in Paradiso was ook al zo magisch).

4. Don McLean - American Pie
So, bye-bye, Miss American Pie
Drove my Chevy to the levee, but the levee was dry
And them good ol' boys were drinkin' whiskey and rye
Singin', "This'll be the day that I die
This'll be the day that I die"

De beste muziektekst ooit. Daarom.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:05 uur

geplaatst: vandaag om 05:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.