Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)
zoeken in:
11
geplaatst: 1 oktober 2025, 15:45 uur
97. King Crimson - 21st Century Schizoid Man
jaar: 1969
album: In the Court of the Crimson King
in 2014: -
hitlijsten: -
Dit anti-oorlogslied blijft een statement van jawelste. Dan heb ik het niet eens over de tekst maar puur over de muziek. De killerriff, de angstaanjagende zang, de drive en de onwaarschijnlijke drum en blaaspartijen in de meest vreemde toonsoorten maar bij elkaar werkt het. Het komt natuurlijk uit een ver ver verleden maar het nummer blijft actueel door het gebruik van bv sampling (Kanye hoplakee) maar vooral door de kracht die het zelf uitstraalt. Niets oubolligs, stoffigs of gedateerds aan!
16
geplaatst: 1 oktober 2025, 16:04 uur
96. Duran Duran - Ordinary World
jaar: 1992
album: Duran Duran/The Wedding Album
in 2014: 91
hitlijsten: o.a. Canada (1), Italië (1), US (3), UK (6), Frankrijk (6), NL (14) en België (20)
Dit is het 1ste nummer welke ook in de 2014 lijst te vinden was, destijds op 91 en nu op 96. Destijds voelde het als een comeback en dat was zo'n vijf jaar na hun vorige echte grote hit (I Don't Want Your Love) eigenlijk ook wel zo. In de jaren '80 werd hit na hit na hit over ons uitgestort maar vanaf 1988 kwam de klad er een beetje in. Waren hun de zoveelste act die de blijkbaar grote stap naar de jaren '90 niet kon maken? Met het deftige Ordinary World kwam het antwoord, nee hoor Duran Duran was weer helemaal hip and happening! De wijde linnen pakken en liters hairspray werden ingewisseld voor een strak pak en strak kapsel. En het stond ze goed, in ieder geval bij dit nummer (en vooruit ook bij Come Undone).
2
geplaatst: 1 oktober 2025, 16:56 uur
vigil schreef:
Ik luister op dit moment bv erg veel Kebu en Irène Drésel...
Wow, Irène Drésel, die had ik echt niet verwacht bij jou!Ik luister op dit moment bv erg veel Kebu en Irène Drésel...
1
geplaatst: 1 oktober 2025, 17:00 uur
Lazarus haalt het niet bij Wake Up Boo, maar toch mooi dat de Boo Radleys in de lijst staan.
1
geplaatst: 1 oktober 2025, 18:35 uur
Juul1998B schreef:
Ik draag dan bij deze graag het stokje over aan johan de witt en ik zie dus ook af van mijn inbreng. Wel volg ik graag andere lijstjes en ik ben erg benieuwd naar die van johan en ate!
Ik draag dan bij deze graag het stokje over aan johan de witt en ik zie dus ook af van mijn inbreng. Wel volg ik graag andere lijstjes en ik ben erg benieuwd naar die van johan en ate!
Chef afhaak
1
geplaatst: 1 oktober 2025, 21:05 uur
Oei, wat een lekker begin vigil! Boo Radleys ook pas veel later bij mij op de radar verschenen, onlangs nog werk van ze aangeschaft.
2
geplaatst: 1 oktober 2025, 21:32 uur
Fijn begin met parels van Black, The KLF & Duran Duran + namedropping van Irène Drésel!
0
geplaatst: 2 oktober 2025, 14:01 uur
en zo blijkt maar weer dat een enigszins willekeurige namedropping van een vrouwlijke Franse DJ/producer kan zorgen dat dit topic viraal is gegaan 
Bedankt allen voor de tientallen likes en de vele berichten!

Bedankt allen voor de tientallen likes en de vele berichten!
8
geplaatst: 2 oktober 2025, 14:03 uur
95. The Shamen - Move any Mountain
jaar: 1991
album: En-Tact
hitlijsten: o.a. UK (4), Zwitserland (5), Belgie (8), Denemarken (8) en NL (23)
Er staan wel de nodige liedjes in mijn lijst die uitkwamen rond 1990/1991 die bij mij insloegen als een bom in de zeg maar voor mij muziekvormende jaren. Dit is er weer zo'n eentje hoor! Een jaar voor de grote doorbraak van de band verscheen Move Any Mountain met weinig succes al op single onder de titel Pro›gen. In de zomer van 1991 kwam er een tweede kans en die werd met beide handen gegrepen (met als subtitel Pro>gen 91). In hun momentum bleef ik ook nog wel een tijdje groot fan. Het Boss Drum album welke in 1992 verscheen heeft ook menig rondje in de cd-speler gedraaid. In die tijd was de band ook wel echt groot, het album bracht maar liefst zes singles voort die in Engeland allen bij de bovenste 18 kwamen met de 1ste plek voor Ebeneezer Goode als ultiem hoogtepunt. Voor mij zelf blijft Move Any Mountain het ultieme hoogtepunt met hier een 95ste plek als gevolg.
6
geplaatst: 2 oktober 2025, 14:15 uur
94. Killing Joke - Adorations
jaar: 1986
album: Brighter than a Thousand Suns
hitlijsten: UK (42)
Iedereen kent dat ene liedje wel van Killing Joke en de kenner zal ook het liedje nog wel kennen waar Nirvana heel veel van de Come As You Are mosterd vandaan heeft maar dit nummer uit 1986 is waarschijnlijk wat onbekender. Het is binnen de KJ community ook niet de meest populaire track. Het is voor de meeste fans waarschijnlijk iets te poppig. Ergens klinkt de echo van Love Like Blood ook nog wel een beetje in dit nummer door dus enigszins verklaarbaar is het wel. Maar ik trek me daar uiteraard niets van aan en geniet met volle teugen van dit meesterwerkje met prachtige zanglijnen en een hoop onderhuidse en ingehouden muzikale spanningsklanken.
4
geplaatst: 2 oktober 2025, 15:07 uur
93. Journey - Faithfully
jaar: 1983
album: Frontiers
hitlijsten: VS (12) en Canada (36)
Dames en heren kijkt u alstublieft uit voor het glazuur!
Ik mag graag luisteren naar Journey en zeker rond de periode dat dit nummer/album uit kwam. AOR op z'n best met navenante verkopen in Amerika. In Nederland kent iedereen de band wel qua naam en ook dat ene je moet er toch maar in geloven liedje maar zelfs dat werd destijds geen hit hier (tegenwoordig staat Don't Stop Believin' wel heel hoog in bv de Top 2000). Faithfully dus ook niet maar het is niet anders. Ik vind het een uiterst fraaie ballad met een Steve Perry die de pannen van het dak zingt, sterke gitaarsolo, kletterende drums en whohohohoho's lang voordat Coldplay dat tot treurens aan toe ging inzetten.
10
Onweerwolf
geplaatst: 2 oktober 2025, 15:36 uur
vigil schreef:
(embed)
Er staan wel de nodige liedjes in mijn lijst die uitkwamen rond 1990/1991 die bij mij insloegen als een bom in de zeg maar voor mij muziekvormende jaren. Dit is er weer zo'n eentje hoor! Een jaar voor de grote doorbraak van de band verscheen Move Any Mountain met weinig succes al op single onder de titel Pro›gen. In de zomer van 1991 kwam er een tweede kans en die werd met beide handen gegrepen (met als subtitel Pro>gen 91). In hun momentum bleef ik ook nog wel een tijdje groot fan. Het Boss Drum album welke in 1992 verscheen heeft ook menig rondje in de cd-speler gedraaid. In die tijd was de band ook wel echt groot, het album bracht maar liefst zes singles voort die in Engeland allen bij de bovenste 18 kwamen met de 1ste plek voor Ebeneezer Goode als ultiem hoogtepunt. Voor mij zelf blijft Move Any Mountain het ultieme hoogtepunt met hier een 95ste plek als gevolg.
(embed)
Een anekdote...
ik zat in het najaar van '91 net in de brugklas en een wiskundeleraar had toen voor het eerst een informatica curriculum opgezet. Dit bestond vooral uit zinloze en idiote dingen, zoals bijvoorbeeld het maken van een logo voor iets in een aftands tekenprogramma uit de jaren '80 en het foutloos overtypen van tekst. In dat laatste geval had de leraar bedacht dat we een top 40 moesten overtypen en daar kregen we ook een cijfer voor. Ik denk dat het week 41 van 1991 was voor het proefwerk maar we hadden ook al eerdere edities geoefend. Echter had die sukkel zelf eerst de top 40 overgetypt en dat had hij niet foutloos gedaan. Aangezien ik in die tijd al elke vrijdag geobsedeerd was door de top 40 had ik hem er op gewezen dat hij verschillende fouten had gemaakt. Hij zei toen dat ik hem mocht corrigeren. Dat was echter tijdens het oefenen. Tijdens het proefwerk had ik hem wederom 3x gecorrigeerd. Maar toen was het opeens niet acceptabel en kreeg ik 3x een deelpunt aftrek. Ik had anders een 10 gehad, nu dus niet. Bij navraag en "wtf? gast?!", vertelde hij dat corrigeren tijdens het oefenen okay was maar dat de opdracht was om de top 40 die hij had getypt exact over te typen.

Ik haat deze man nog steeds. Meneer Groen van het CLA in Almelo, als je dit leest: fuck you, phorever.
Waarom deze anekdote hier? De andere twee fouten weet ik niet meer maar meneer had van The Shamen, 'The Shame' gemaakt.

3
geplaatst: 2 oktober 2025, 15:50 uur
vigil schreef:
Iedereen kent dat ene liedje wel van Killing Joke en de kenner zal ook het liedje nog wel kennen waar Nirvana heel veel van de Come As You Are mosterd vandaan heeft
Iedereen kent dat ene liedje wel van Killing Joke en de kenner zal ook het liedje nog wel kennen waar Nirvana heel veel van de Come As You Are mosterd vandaan heeft
Nouja, dat ging zo.
KJ: Nirvana heeft een nummer uitgebracht waarvan het intro heel veel op een intro van een nummer van ons en nou doen ze net alsof ze het niet kenden en dat vinden we stom!

Anderen: Nou dat intro van jullie lijkt anders wel heel veel op het intro van Life goes on van The Damned.
KJ: O, dat zegt ons niets.

2
geplaatst: 2 oktober 2025, 17:23 uur
Onweerwolf schreef:
Ik haat deze man nog steeds. Meneer Groen van het CLA in Almelo, als je dit leest: fuck you, phorever.
Waarom deze anekdote hier? De andere twee fouten weet ik niet meer maar meneer had van The Shamen, 'The Shame' gemaakt.
Het is een bloody shame Marcel!
Wel een goed verhaal trouwens, had hij Mannenkoor Karrespoor wel goed gespeld?
14
geplaatst: 3 oktober 2025, 12:21 uur
92. David Bowie - Life on Mars
jaar: 1971
album: Hunky Dory
in 2014: 85
hitlijsten: UK (3), Ierland (4) en Spanje (10)
Prachtige monumentale track van David Bowie die destijds helemaal niet enorm aansloeg. De singleversie werd ook pas in 1973 echt een hit en dan ook maar in paar landen. Nu niet meer voorstellen maar er gebeurde wel vreemdere zaken in de jaren '70 zal ik maar zeggen. De piano pingelarijen van Yes toetsenist Rick Wakeman zijn sterk, zeer sterk, en over het vocale gebeuren valt ook alleen maar positieve zaken te noteren. Inmiddels is het wel een klassiekertje eerste klas, zeker ook onze eigenb MuMe-ladder waar de nodige finale plekken zijn behaald.
3
geplaatst: 3 oktober 2025, 12:38 uur
91. Mike Oldfield - Ascension
jaar: 1994
album: The Songs of Distant Earth
in 2014: 24
hitlijsten: -
Ik weet eigenlijk nooit zo heel goed wat ik over het album Songs of Distant Earth of losse nummers daarvan moet vertellen aan andere mensen. Voor mij is dit album een gevoel, een soort weemoedig gevoel wat ik bij niet heel veel andere albums heb. Toen het uitkwam in de winter van 1994 rende ik naar de platenzaak om deze te kopen en stopte bij thuiskomst de schijf direct in de cd-speler om die er in de vroege lente van 1995 pas weer uit te halen (het kan zijn dat ik iets chargeer). Wat heb ik dit album veel opgezet, echt ongelofelijk! En altijd dat gevoel er bij, nu ook weer als ik het filmpje even aanklik. Het album staat ook al sinds het uitkomen ervan in mijn album Top 10 Allertijden, op dit moment op zeven. Toch staat het nummer wel een eind lager dan in 2014, dan zie ik dan maar als een enorm compliment voor de nummers die zich er tussen hebben gewurmd

13
geplaatst: 3 oktober 2025, 12:53 uur
90. Falco - Jeanny
jaar: 1985
album: Falco 3
hitlijsten: o.a. NL (1), Duitsland (1), Zwitserland (1), Oostenrijk (1) Noorwegen (1), België (2) en Japan (5)
Newsflash!
Halverwege 1985 werd ik tien jaar en op die leeftijd maakte videoclips nog veel indruk. Hadden we eerst al Take on Me, Money for Nothing, One Night in Bangkok en Nikita (waardeloos liedje maar de clip was op dat moment geweldig) welke veel indruk op me maakte in 1985 kregen we ook Jeanny nog voor de kiezen. Wat een spanning en sensatie was dat zeg, kolere! Dat was echt een volledig andere wereld voor me en dan, dat was ook reuze interessant, waren er ook nog twee Nederlanders bij betrokken die ook nog eens dezelfde achternaam hadden. Dit spookachtige liedje was dus eigenlijk een soort van Nederlands liedje, dat was even andere koek dan wat voorbij kwam in de Nederlandstalige Top 20.
Die verwondering en sensatie die ik toen had is eigenlijk nooit weggegaan al weet ik nu natuurlijk wel van de (gleuf)hoed en de rand. Gelukkig dat ik dat nog ervaar want anders blijft er enkel maar wat edelkitsch over

7
geplaatst: 4 oktober 2025, 10:36 uur
89. Andrew Gold - Lonely Boy
jaar: 1976
album: What's Wrong with This Picture?
hitlijsten: o.a. VS (7), Canada (7) UK (11), België (17) en NL (32)
Een geweldige jaren 70 classic, of tenminste... misschien toch eigenlijk niet? Ja, het eerste gedeelte klopt natuurlijk maar een echte classic is dit niet ondanks dat het wel alles in zich heeft. Echt een heel grote hit is het behalve in Noord-Amerika niet geworden en je hoort het ook niet zo vaak op de radio als andere jaren '70 klappers. Feit voor mij is dat het een geweldig nummer is met een geweldige tekst. Gold zegt zelf dat het nummer niet autobiografisch is maar hij is toch echt zelf born on a summer day 1951 en zus kwam toch echt in 1953 ter wereld. Maar goed, het maakt ook niet zo veel uit. Wat wel uit maakt is dat het nummer al een tijdje niet meer in de Top 2000 staat dus u weet wat u moet doen lieve mensen!
0
geplaatst: 4 oktober 2025, 10:43 uur
vigil schreef:
Wat wel uit maakt is dat het nummer al een tijdje niet meer in de Top 2000 staat dus u weet wat u moet doen lieve mensen!
Wat wel uit maakt is dat het nummer al een tijdje niet meer in de Top 2000 staat dus u weet wat u moet doen lieve mensen!
En het staat ook al niet in de MuMeLadder *hint*
9
geplaatst: 4 oktober 2025, 10:49 uur
88. The House of Love - Beatles and the Stones
jaar: 1990
album: The House of Love (The Butterfly Album)
in 2014: 79
hitlijsten: Ierland (26) en UK (36)
Een lief en ook wel briljant liedje van deze lieve en ook wel briljante band die te kort bestaan heeft. Alhoewel, volgens mij bestaan ze weer of dan weer niet en dan nu weer wel. Een beetje vaag dus, net zoals de uitgaves van hun 1ste en 2de album en dat soort zaken. Het liedje leerde ik direct in 1990 kennen tijdens mijn uren durende aan de radio gekluisterde luistersessies en het was liefde op het 1ste gezicht zonder dat ik daar ook echt actie in ondernam. De 1ste cd kwam pas vele jaren later in huis (de Best Of uit 1998). Dit wel tot volle tevredenheid overigens.
1
geplaatst: 5 oktober 2025, 12:10 uur
Jeanny blijft leuk ( is dit wel een gepast omschrijving
) .
Beatles and the Stones altijd goed, maar inderdaad topnummer.
) .Beatles and the Stones altijd goed, maar inderdaad topnummer.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 5 oktober 2025, 12:35 uur
Vorig weekend werd Lonely Boy nog in een horecagelegenheid ergens diep in de provincie gedraaid en mijn niet erg muzieknerderige gezelschap en ik waren het erover eens dat het een fijn nummer was. Elders goed verstopt bestaat beeldmateriaal van mij en nog iemand anders die Lonely Boy in duetvorm uitvoeren. Ik betwijfel echter of dat een eventuele hernominatie de benodigde boost zou geven. Maar misschien toch wel een beetje een classic al met al.
0
geplaatst: 5 oktober 2025, 19:52 uur
Andrew Gold had wellicht wel wat meer erkenning mogen krijgen, maar de tientallen miljoenen die hij met
Thank you for being a friend verdiend zal hebben was vast een troost.
Thank you for being a friend verdiend zal hebben was vast een troost.
* denotes required fields.