Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)
zoeken in:
4
geplaatst: 6 oktober 2025, 19:31 uur
87. Porcupine Tree - Yellow Hedgerow Dreamscape
jaar: 1993
album: Yellow Hedgerow Dreamscape (verzamel) / Staircase Infinities (EP)
in 2014: 19
hitlijsten: -
Een flinke daling voor Wilson en co. Dat klinkt wellicht wat negatief maar gezien de Wilson en co. moeheid die sinds een aantal jaar over mij heen is gevallen misschien nog wel gewoon een leuke opsteker voor Wilson en co!
Een fraaie trip was het en een fraaie trip is het! Een kleine tien minuten spacen op deze dreamscape met een heerlijke spanningsboog. Fraaie gitaarpartijen over een tapijt vol met warme klanken en strake drumpartijen.
8
geplaatst: 6 oktober 2025, 19:57 uur
86. Jayhawks - Trouble
jaar: 1997
album: Sound of Lies
in 2014: -
De hemelse geluiden van Trouble van Jayhawks vinden we ook in deze lijst. Wat een prachtig liedje blijft dit toch, een beetje een kruising tussen The Beatles en Beach Boys om de lat maar even niet al te hoog te leggen. Prachtige melodieën, schitterende samenzang en een simpele doch zeer doeltreffende gitaarsolo om het af te maken. Zo lust ik er nog wel een paar!
11
geplaatst: 7 oktober 2025, 18:50 uur
85. The Stranglers - Always the Sun
jaar: 1986
album: Dreamtime
in 2014: 50
hitlijsten: o.a. Italie (9), Frankrijk (15), Ierland (16) , UK (30) en NL (35)
Het perfecte popliedje van deze punkrockers, alhoewel meer rockers dan punkers maar toch het was wel erg pop wat ze hier brachten. Het paste precies in het jaar 1986 en de band had er dan ook een redelijke hit mee. Dat de hanenkam die toch al uit de mode was er slap van ging hangen deed er even niet toe want dit was mooi, erg mooi zelfs!
4
geplaatst: 7 oktober 2025, 19:01 uur
84. Perry Keyes - Hide Park Hotel
Jaar: 2018
album: Jim Salmon's Lament
Wellicht een wat onbekende naam op nummer 84. Perry Keyes is een Australische singer-songwriter die in eigen land ook wel eens wordt vergeleken met Bob Dylan en Bruce Springsteen. Die laatste is ook wel een naam die ik eventueel als referentie op Hide Park Hotel zou kunnen plakken. Het album waar dit op staat is ook wel een van zijn beste. Het is tekstueel een conceptplaat over een getroebleerde familie waar drugs en om je heen slaan hoog in het vaandel staan. Geen vrolijke plaat dus maar heel veel fantastische muziek is nu eenmaal geschreven door artiesten die even met de nodige ellende had te dealen. Hopelijk hebben jullie even een kleine vier minuten de tijd om dit dan misschien niet zo vrolijke maar wel redelijk geniale liedje te beluisteren.
12
geplaatst: 7 oktober 2025, 19:16 uur
83. Pearl Jam - Once
Jaar: 1991
album: Ten
in 2014: 96
De albumopener van het legendarische Ten album staat op nummer 83. Wat mij betreft de ultieme kickstart van een geweldig album maar dan wel eentje waarvan de kickstarter gelijk het beste nummer is. Het was de B-kant van Alive dus heel veel mensen maakte al snel kennis met deze sublieme rocker. Volgens frontman Edje Vedder is Once onderdeel van een tekstuele trilogy en dan wel specifiek het eerste gedeelte. De andere twee zijn het eerder genoemde Alive en Footsteps (B-kant Jeremy en later op de rariteiten verzamel Lost Dogs te vinden), samen vormen ze Mamasan.
1
geplaatst: 7 oktober 2025, 21:51 uur
Heerlijk zeg, Always The Sun, ik ontdekte 'm wel "iets" later.
1
geplaatst: 7 oktober 2025, 21:56 uur
En Perry Keyes is voor mij inderdaad een onbekende naam. Mooi nummer. Ik heb er geen Dylan- of Springsteenassociaties bij, moet eerder denken aan Bowie of Eels.
1
geplaatst: 8 oktober 2025, 12:32 uur
Dim schreef:
En Perry Keyes is voor mij inderdaad een onbekende naam. Mooi nummer. Ik heb er geen Dylan- of Springsteenassociaties bij, moet eerder denken aan Bowie of Eels.
Snap ik, het is meer dat hij in zijn eigen in t algmeen daarmee vergeleken wordt ipv specifiek dit verhalende nummer.
Ik ben in ieder geval al blij dat je de moeite heb genomen en het ook nog kon waarderen

6
geplaatst: 8 oktober 2025, 18:13 uur
82. Fischer Z - Red Skies over Paradise
Jaar: 1981
album: Red Skies over Paradise
in 2014: 41
Hoe koud het echt was tijdens de koude oorlog is goed te voelen bij deze track. Het stemgeluid van John Watts snijdt als messcherp mes door de koude ziel.
Down in their bunkers under the sea
Men pressing buttons don't care about me
Zo, u ook een goedemorgen gewenst!
Het nummer hoorde ik voor het eerst in 1995 toen er een sterke Best Of werd uitgebracht waar dit het openingsnummer van bleek. Ik kocht die cd voor So Long, Marlies en The Worker. Als een band drie van zulke sterke nummers kan maken dan zal de rest niet tegenvallen, dat deed het dan ook niet!
7
geplaatst: 8 oktober 2025, 18:25 uur
81. Ultravox - Lament
Jaar: 1984
album: Lament
in 2014: 41
hitlijsten: UK (22)
We blijven nog even in de kou van de eerste helft van de jaren 80. Het titelnummer van de vierde plaat met zanger/gitarist Midge Ure staat op een zeer verdienstelijke 81ste plek. Het is de 3de single van het album met dezelfde titel als het liedje hier. Waar de zeer succesvolle single hiervoor (Dancing with Tears in My Eyes) een zware tekst had op een redelijk energieke uptempo muziek is daar hier geen spraken van. Je voelt de kou en mist over je heen zakken bij het intro en het zonnetje gaat gedurende de song ook echt niet meer schijnen. Dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet en al helemaal niets als het liedje zo mooi en sfeervol is als deze.
4
geplaatst: 8 oktober 2025, 18:26 uur
En dit zijn de eerste twintig die voorbij zijn gekomen!
81. Ultravox - Lament
83. Pearl Jam - Once
86. Jayhawks - Trouble
88. The House of Love - Beatles and the Stones
89. Andrew Gold - Lonely Boy
90. Falco - Jeanny
91. Mike Oldfield - Ascension
92. David Bowie - Life on Mars
93. Journey - Faithfully
94. Killing Joke - Adorations
95. The Shamen - Move any Mountain
96. Duran Duran - Ordinary World
97. King Crimson - 21st Century Schizoid Man
98. KLF - Last Train to Traincentral
99. The Boo Radley's - Lazarus
100. Black - Wonderful Life
81. Ultravox - Lament
83. Pearl Jam - Once
86. Jayhawks - Trouble
88. The House of Love - Beatles and the Stones
89. Andrew Gold - Lonely Boy
90. Falco - Jeanny
91. Mike Oldfield - Ascension
92. David Bowie - Life on Mars
93. Journey - Faithfully
94. Killing Joke - Adorations
95. The Shamen - Move any Mountain
96. Duran Duran - Ordinary World
97. King Crimson - 21st Century Schizoid Man
98. KLF - Last Train to Traincentral
99. The Boo Radley's - Lazarus
100. Black - Wonderful Life
1
geplaatst: 8 oktober 2025, 20:00 uur
''Fischer Z'' Typisch zo`n artiest waar ik nog wat meer in moet duiken na de waardering voor ''So Long'', ''Marliese'' & ''The Worker''. ''Red Skies over Paradise'' is in ieder geval ook weer een schot in de roos!
0
geplaatst: 9 oktober 2025, 19:00 uur
Iets met copy -> paste

Ik kijk t morgen even na, wel fijn dat je zo goed mee leest

1
geplaatst: 9 oktober 2025, 20:22 uur
vigil schreef:
En dit zijn de eerste twintig die voorbij zijn gekomen!
En daar kun je zeker mee thuiskomen.En dit zijn de eerste twintig die voorbij zijn gekomen!
0
geplaatst: 10 oktober 2025, 14:42 uur
ik had idd het iets later geplaatste Lament niet volledig aangepast. Voor de meeschrijvers onder ons, deze stond in 2014 op nummer 49!
15
geplaatst: 10 oktober 2025, 14:52 uur
80. Tears for Fears - Sowing the Seeds of Love
Jaar: 1989
album: The Seeds of Love
hitlijsten: o.a. Canada (1), Italië (2), US (2), NL (3), UK (5), Spanje (8) en België (11)
Ik kan me nog erg goed herinneren dat deze single uitkwam. Daar was wel de nodige buzz omheen. Ik kende de band wel al van MTV en de radio met Shout en Everybody Wants to Rule the World maar dit was toch wel andere koek. Dit waren ineens de moderne The Beatles al moest ik die net na mijn 14de verjaardag ook nog wel ontdekken. Dat dit heel anders klonk dat ik gewend was vanuit de hitlijsten was wel duidelijk, je hoorde vele lagen met de meest prachtige muziek en wat duurde dit nummer eigenlijk lang!
Ik kocht vrij snel de cd-single en toen was ik helemaal om want het de andere twee nummers waren ook meer dan geweldig!
4
geplaatst: 10 oktober 2025, 14:59 uur
79. Galahad - I Could Be God
Jaar: 2010
album: Empires Never Last
in 2014: 14
Sommige users zien mij nog als typische proghead en die moet ik natuurlijk ook tevreden houden. Ik hoop dat ik dat doe met deze enigszins moderne prog(klassieker?) van Galahad. Voor mij in ieder geval wel een klassieker, een sterke en typische neo-prog zanger Stuart Nicholson (die ooit nog in de running was als vervanger van Fish bij Marillion) neemt je mee op een hele fijne trip van rond de veertien minuten. Op de ondergrond van spannende electronica vormt zich een epic van jawelste met een sterke tekst die voor het weet afgelopen is terwijl er toch echt bijna een kwartier voorbij is. Dan moet het toch wel van goede huize komen en dat komt het ook.
4
geplaatst: 10 oktober 2025, 15:07 uur
78. Camel - Drafted
album: Nude
in 2014: 34
Mocht het toch iets te hard en modern zijn dan is deze wellicht wat voor jullie. Het prachtige Drafted van Andrew Latimer en co. waarop de ontroerende gitaarpartij van eerder genoemde Latimer de hoofdrol heeft. Een vriend van mij was redelijk in de Camel en zo leerde ik het kennen, ik denk (maar het is lang geleden) dat het Nude album het 1ste album is wat ik van hun hoorde, het kan ook het op dat moment net uit zijnde Dust and Dreams zijn geweest het maakte verder niet uit.
Voor diegene denkt dat prog/symfo altijd alleen maar moeilijkdoenerij is dan kan ik deze van harte aanbevelen.
3
geplaatst: 10 oktober 2025, 15:20 uur
77. Dave Matthews Band - Dive In (live)
Jaar: 2010
album: Europe 2009
Wake up you sleepyhead...
Dan dit Amerikaanse gezelschap! Er staat tussen haakjes live en ook de videoclip met prachtige beelden en erg goed geluid is een live opname dus ik bedoel ook echt de live versie en dan ook wel precies deze live opname uit 2009. Dit is ook wel een band die live beter tot zijn recht komt dat via de studio-albums. Ik weet niet precies hoeveel muzikanten hier op het podium staan maar het zijn er een heleboel en ze zetten een fantastische prestatie neer. Ze zitten elkaar nergens in de weg, het klinkt gelaagd maar toch zeer helder.
Voor de geïnteresseerde: de studio-versie staat op het album met de prachtige titel Big Whiskey & the GrooGrux King.
8
geplaatst: 12 oktober 2025, 14:01 uur
76. EMF - Unbelievable
album: Schubert Dip
hitlijsten: o.a. US (1), UK (3), België (4), NL (6), Spanje (6), Australië (8) en Duitsland (9)
Ik weet niet precies hoe het ging (het is tenslotte al lang geleden en ik was iets van 15 jaar) maar ik kan me zo voorstellen dat toen ik Unbelievable voor het eerst hoorde ik eerst omviel en toen op de fiets sprong om als de wiedeweerga de cd-maxi te gaan halen bij de plaatselijk cd-winkel en daarna thuis dat schijfje een hele tijd in de speler te laten zitten. Dat gevoel van omvallen is verdwenen maar als ik het nu ergens hoor veer ik wel direct op en waan ik me voor even weer 15 jaar!
2
geplaatst: 12 oktober 2025, 14:12 uur
75. Chris Rea - Nothing to Fear
Jaar: 1992
album: God's Great Banana Skin
hitlijsten: UK (16) en Zwitserland (38)
Nothing to Fear was de eerste single van het vrij succesvolle God's Great Banana Skin album van Chris Rea. Ik zeg er bewust bij dat het een single was want ik heb het hier wel vrij duidelijk over de album versie. Die duurt namelijk ongeveer twee keer zo lang is gewoon veel en veel beter. Bijna tien minuten een donkere klagende, haast huilende, gitaar op topniveau, Rea op z'n best!
3
geplaatst: 12 oktober 2025, 14:19 uur
74. Alan Silvestri - I'm Forrest…Forrest Gump
Jaar: 1994
album: Forrest Gump – Original Motion Picture Score
Ik ben ook een behoorlijke filmliefhebber maar daar komt eigenlijk maar weinig van voorbij in zo'n Top 100. Tenminste tot nu dan! Dit is het mooiste liedje uit misschien wel de mooiste film allertijden. Elke keer als ik het hoor krijg ik kippenvel en verschijnen de tranen in de ogen. Het liedje duurt nog geen drie minuten maar verteld toch een heleboel. Ik weet niet of dat ook zo werkt als je de film niet hebt gezien, de eerste keer dat ik het hoorde was in 1994 in de bios (Delfia te Delft) en was direct verkocht.
7
geplaatst: 12 oktober 2025, 14:32 uur
73. Suzanne Vega - In Liverpool
album: 99.9F°
hitlijsten: UK (52)
Er staan best de nodige liedjes in mijn lijst van bands uit Liverpool maar dat de enige die een liedje over Liverpool zingt juist uit Amerika komt is dan weer bijzonder. Het liedje is trouwens ook bijzonder, bijzonder mooi zelfs. Ik leerde Vega echt kennen door Tom's Diner (in de remix uiteraard), dit was voor mij niet het perfecte uithangbord als ik eerlijk ben. Geen slecht liedje hoor maar ook lang niet zo goed als de andere grote hits van haar zoals Luka en Marlena on the Wall en dus ook lang niet zo goed als het melancholische In Liverpool maar dat is niet zo vreemd want daarvan ligt het niveau wel heel errug hoog.
1
geplaatst: 12 oktober 2025, 17:23 uur
Poek schreef:
Andrew Gold had wellicht wel wat meer erkenning mogen krijgen, maar de tientallen miljoenen die hij met
Thank you for being a friend verdiend zal hebben was vast een troost.
Andrew Gold had wellicht wel wat meer erkenning mogen krijgen, maar de tientallen miljoenen die hij met
Thank you for being a friend verdiend zal hebben was vast een troost.
Bij radio Gelderland en radio Oost komt Lonely boy elke week wel voorbij (bij thuiswerken heb ik Oost heel veel aan, prima mix van oud en nieuw en geen irritante presentatoren die zichzelf moeten profileren) maar bij de oldies dus wel veel hetzelfde, ook Owner of a lonely heart en Love is a battlefield komen elke week voorbij. Ik luister sinds covid ook niet meer gedwongen naar Q-music gelukkig want de radio verdween bij ons opeens op het werk(misschien besmet geraakt en overleden
) maar scheelt wel hoop irritatie.
3
geplaatst: 13 oktober 2025, 17:38 uur
72. John Foxx - The Garden
album: The Garden
in 2014: 99
Een mooie stijging voor het monumentale The Garden. Een lied van een man die vooral bekend is van zijn coldwave-werk zoals bv Underpass. Dit nummer is weliswaar een stuk warmer (lees: melancholischer) dan het meeste van zijn andere werk maar toch hoor je ook hier de kilte er wel in terug. Dit komt uit de zelfde tijd als Maid of Orleans en Vienna en dat was gewoon een soort van sfeervolle ijstijd in Engeland. Voor de Thatcher haters onder ons waarschijnlijk niet zo'n mooie tijd maar muzikaal werden we wel enorm verwend!
1
geplaatst: 13 oktober 2025, 17:49 uur
71. Stonecake - Tuesday Afternoon
album: Under the Biketree
hitlijsten: Zweden (3) en NL (Tipparade)
Ik noem dit altijd het beste nummer van Paul McCartney wat hij zelf niet schreef of uitvoerde. De pech voor Stonecake was dat ze in Zweden geboren waren want als dit Engeland was geweest had hun wereld er vast heel anders uitgezien. Toen dit in 1993 in Nederland op de radio kwam (bij Stenders lijkt me) was ik direct verkocht. Wat een fantastisch liedje was dit nou toch! Het liedje deed er overigens twee jaar over om vanuit Zweden in Hilversum te komen. Toen ik het hoorde moest ik toch wel heel goed luisteren naar de aftiteling want wie waren deze zeer getalenteerde neefjes van McCartney, toen ik daar achter kwam was het weer direct rennen naar de Free in Maassluis om de 2 track te gaan kopen. Het hele album kwam een paar later ook in mijn bezit via een platenbeurs want die had de winkel in Nederland niet gehaald.
Het blijft een meesterwerkje waar ik elke keer weer in op kan gaan.
4
geplaatst: 13 oktober 2025, 18:02 uur
70. Shakespears Sister - Hello (Turn Your Radio On)
album: Hormonally Yours
hitlijsten: o.a. Zwitserland (9), Duitsland (12), UK (14), Zweden (20) en NL (35)
Life is a strange thing, just when you think you've learned how to use it, it's gone
We blijven nog even in de mooie begin jaren van de '90's. Toen waren de twee dames van Shakespears Sister ineens een tijdje (zeg in heel 1992) enorm groot. Dit was de vierde single van hun succesalbum Hormonally Yours (Stay was daarvan de verkooptopper met o.a. 8 weken op een in Engeland) en wat mij betreft de beste. Liedjes over de radio hebben bij altijd een streepje voor, die ademen veelal een bepaald soort nostalgie uit die mij erg aanspreekt. Gelukkig is de titel niet het enige positieve aan dit nummer, het blijft echt een geweldige song!
* denotes required fields.