MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (vigil - update sinds 2014)

zoeken in:
1. Cocteau Twins - Musette And Drums (1983)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/7c/Cocteau_Twins%2C_Head_Over_Heels_%28Alternative_cover%29.jpg

Als je mijn eerdere schrijfsels hebt kunnen aanvaarden, vergun je me vast wel een literaire zijstap.

In de roman Le Chef-d' Oeuvre Inconnu van Honoré de Balzac [insert obligaat grapje over achternaam] uit 1831, gaat de oude schilder Frenhofer op zoek naar perfecte schilderij. Hij zegt:

"Strikt genomen bestaat tekenen niet! [..] De lijn is het middel waardoor de mens zich rekenschap geeft van de uitwerking van het licht op de dingen; maar in de natuur waar alles gevuld is bestaan geen lijnen; [..] Ik laat de lijnen dan ook niet ophouden, de omtrekken gaan schuil onder een nevel van blonde en warme halftinten die het onmogelijk maakt precies de vinger te leggen op de plaats waar omtrekken en achtergronden elkaar ontmoeten"

Hij heeft zijn leven eraan besteed een schilderij te maken dat 'leeft' - meerbepaald: een vrouw te tekenen die het leven van een echte vrouw uitademt. Dit werk heeft hij uiteindelijk voltooid en daar is hij nogal in zijn nopjes mee, hij raakt zelfs totaal in vervoering als hij naar zijn eigen schilderij kijkt. Enthousiast laat hij het werk aan twee van zijn leerlingen zien:

"'Ha!' riep hij [Frenhofer] uit, ' op zoveel volmaaktheid waren jullie niet voorbereid! Jullie staan voor een vrouw en je zoekt een schilderij. Op dit doek is zoveel diepte, de lucht is zo echt, dat ze voor jullie niet te onderscheiden is van de lucht die ons omringd. Waar is de kunst? Weg, verdwenen! Dit is de levende gestalte van een meisje."

De leerlingen zijn evenwel niet enthousiast:

"'Ziet gij iets?' vroeg Poussin aan Pourbus.
'Neen, jij?'
'Niets.'
[..]
'De oude lansknecht houdt ons voor de gek', zei Poussin en ging weer voor het vermeende schilderij staan. 'Ik zie daar niet meer dan een verwarde massa kleuren, bijeengehouden door een veelheid van grillige lijnen in een muur van verfkorsten.'"

De brug naar mijn nummer 1 is snel gemaakt. De amorfe klanktapijten die Cocteau Twins gebruiken ter ondersteuning van dit magistrale nummer, maken het natuurlijk, een levende gestalte die schuilgaat onder een nevel van klanken. Natuurlijk, na Cocteau Twins hebben vele shoegaze-, ambient- en dreampop-bands van deze techniek gebruik gemaakt, soms heel wat grilliger dan op dit nummer, en ook voor 1983 waren er enkele voorlijke acts die ermee experimenteerden. Toch is Musette & Drums voor mij nooit geëvenaard. Het nummer is niets minder dan een ontvoering, de allereerste gitaarklank raakt me als een onverwachte knuppel op mijn achterhoofd en sleept me in dubieuze staat van bewustzijn mee naar vier minuut veertig extase, waarin de normen van muziek maken zijn losgelaten en plaats maken voor een brij van gitaren, hemelse vocalen en stuwende drums.

Misschien dat Frenhofer, de schilder op zoek naar het perfecte schilderij, te vroeg leefde. In 1831 was het type kunst dat hij zocht nog geen gemeengoed. Ik prijs me gelukkig te leven in een tijd waarin je Cocteau Twins kan draaien.

Huh, niet Dodenrit op 1

Ha, die top 2, heerlijk. Musette and Drums inderdaad erg geweldig. Sometimes niet m'n favoriet van Loveless maar dat zegt meer over dat album dan het nummer.

Dank Omsk, mooie top 100 en fijn om te lezen.

Nog even de hele lijst:

1 . Cocteau Twins - Musette And Drums
2 . My Bloody Valentine - Sometimes
3 . Songs: Ohia - Farewell Transmission
4 . Built To Spill - Else
5 . Pulp - Disco 2000
6 . Galaxie 500 - Tugboat
7 . Cars - Drive
8 . Arthur Rusell - Get Around To It
9 . The Antlers - Parade
10 . Sunset Rubdown - The Mending Of The Gown
11 . The Field - Action
12 . Common - Be
13 . Elite Gymnastics - Here In Heaven 2
14 . Van Morrison - Astral Weeks
15 . Hercules & Love Affair - Blind
16 . Smog - River Guard
17 . Lowlife - Permanent Sleep
18 . CunninLynguists - The Gates
19 . The Hold Steady - Killer Parties
20 . Arcade Fire - Rebellion (Lies)
21 . Pulp - Common People
22 . Pinback - June
23 . The Magnetic Fields - Nothing Matters When We're Dancing
24 . MacIntosh Plus - リサフランク420 / 現代のコンピュー
25 . Ride - Seagull
26 . Silver Jews - Trains Across The See
27 . TV On The Radio - Wolf Like Me
28 . Modest Mouse - Teeth Like God's Shoeshine
29 . The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out
30 . Wipers - When It's Over
31 . Slowdive - Spanish Air
32 . Belle & Sebastian - The Boy With The Arab Strap
33 . Nicolas Jaar - Mi Mujer
34 . The Divine Comedy - A Lady Of A Certain Age
35 . Pavement - Gold Soundz
36 . Yello - Desire
37 . Fleet Foxes - - Naiads, Cassadies
38 . James Blake - Say What You Will
39 . Ministry - Stigmata
40 . The Human League - Seconds
41 . Talk Talk - Ascension Day
42 . Guided By Voices - Game Of Pricks
43 . The Velvet Underground - Venus In Furs
44 . Vitalic - La Rock 01
45 . Another Sunny Day - You Should All Be Murdered
46 . Scars - Obsessions
47 . Shawn Philips - Song For Mr C
48 . Moderat - Milk
49 . Love - You Set The Scene
50 . The Sound - I Can't Escape Myself
51 . The Cure - Cold
52 . Jim O'Rourke - Prelude to 110 Or 220/Women of the World
53 . Altin Gun - Yuce Dag Basinda
54 . Fennesz - A Year In A Minute
55 . Aphex Twin - Heliosphan
56 . My Bloody Valentine - To Here Knows When
57 . Cass McCombs - Harmonium
58 . Built To Spill - Randy Described Eternity
59 . Screamin' Jay Hawkins - I Put A Spell On You
60 . LCD Soundsystem - I Want Your Love
61 . The Walkmen - The Rat
62 . Sparks - When Do I Get To Sing My Way?
63 . Sisters Of Mercy - This Corrosion
64 . Fiona Apple - Paper Bag
65 . James - Getting Away With It (All Messed Up)
66 . And Also The Trees - Domed
67 . La Femme - Sur La Planche 2013
68 . Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not Be Televised
69 . Leonard Cohen - Who By Fire
70 . Depeche Mode - I Feel You
71 . Alanis Morrisette - You Oughta Know
72 . Von Sudenfed - Fledermaus Can't Get It
73 . Cat Power - American Flag
74 . Swans - Mother/Father
75 . Talking Heads - The Great Curve
76 . Motorpsycho - Sinful, Wind-Borne
77 . Desireless - Voyage Voyage
78 . Lana Del Rey - White Dress
79 . Smashing Pumpkins - Silverfuck
80 . Atmosphere - Little Man
81 . The Chameleons - Second Skin
82 . Sun Kil Moon - Carry Me Ohio
83 . Wolf Parade - Dinner Bells
84 . Madrugada - Step Into This Room And Dance For Me
85 . 2 Belgen - Lena
86 . Lotus Eaters - Love Will Flow
87 . Suede - The Asphalt World
88 . M.I.A. - Paper Planes
89 . La Dispute - Such Small Hands
90 . Bonnie Prince Billy - Cursed Sleep
91 . Van Morrison - Madam George
92 . Sharon Van Etten - Seventeen
93 . Helado Negro - Running
94 . Elbow - Fugitive Motel
95 . Black Sabbath - Planet Caravan
96 . Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen
97 . Modern Eon - Splash!
98 . Tubeway Army - Are 'Friends' Electric?
99 . The Posies - Dream All Day
100 . Neutral Milk Hotel - In The Aeroplane Over The See

Aantal nummers per decennium:

50s: 1
60s: 5
70s: 6
80s: 18
90s: 34
00s: 23
10s: 10
20s: 3

Ook nog even vermelden dat in twee delen van dit topic mijn (toch niet al te obscure) nummer #1 nog nooit in een lijst gestaan heeft.

/Einde. Succes ranja

Dank je, ik zal niet meteen beginnen mochten er nog mensen willen reageren op de lijst van Omsk

Ik dubbel 1 song en een stuk of 5 bands/artiesten zo te zien.

Podium om je vingers bij af te likken

Het was al een prachtige lijst, maar het slotstuk is echt fantastisch! Wat een podium!

Dank voor het delen, Omsk! ❤️

Dank! Leuk te lezen dat het podium jullie bevalt, ik was er ook mee in mijn element .

Poek schreef:
Huh, niet Dodenrit op 1

Nog 32 werst en dan post ie z'n nummer 0.

Mooie schrijfsels Omsk! En deze van Cocteau Twins kende ik niet eens. IJzersterk inderdaad, dus direct een fijne ontdekking aan overgehouden.

Woooow, wat een prachtige nummer 1! En heel bijzonder dat ie nog nooit in een top 100 stond. Bij mij kan ie er zeker wel in, het mooiste Cocteau Twins nummer en ze hebben heeeel wat concurrentie...

Bedankt Omsk en veel plezier ranja!

Toffe lijst Omsk! Heerlijk naslagwerk

Omsk schreef:

Je kan wel zien dat je een kind van de nineties bent! Bedankt voor deze hele mooie lijst, Omsk!

Zack
Omsk schreef:

Wel logisch vaak....de meeste band heb je vaak met muziek tot je 20e-25e jaar....Als oudere zou ik overigens bij de 10's en 20' 's misschien ook gezamelijk tot 13 komen en ik volg muziek nog steeds...

ranja schreef:
Dank je, ik zal niet meteen beginnen mochten er nog mensen willen reageren op de lijst van Omsk

Van mij magtie hoor

Ja, vanavond of morgen

DjFrankie of andere mod kun je de topic titel vast aanpassen naar 'ranja' ipv 'Omsk'?

Hier maar eens voorzichtig mee beginnen.

M'n eerste top 100 allertijden maakte ik in 1984, geïnspireerd door de versie van Veronica die ik toen voor het eerst op radio hoorde. Ik kende nauwelijks 100 liedjes die ik goed genoeg vond maar dat mocht de pret niet drukken. Dat de helft van de lijst uit liedjes uit 1983 en 84 bestond ook niet. Overigens komen we in de lijst van nu nog een aantal nummers uit die lijst tegen waaronder de nummer 1 van destijds. Ik ben het een poos blijven volhouden, jaarlijks minimaal 1x een top 100 maken, maar halverwege de 90s kwam de klad er wat in tot ik in 2002 voor het Fok Forum weer een lijst ging maken, dat hield ik wat langer vol tot 2019, daarna weer een poosje niet maar dit jaar toch maar weer verder gegaan.
De nieuwe lijst is ten opzichte van de vorige wel behoorlijk vernieuwd, een aantal zeer lang aanwezige nummers die ik nog steeds erg gaaf vind die toch net niet meer de top 100 halen ten faveure van onder andere wat songs van dit decennium.

Een paar van die afvallers zijn:
Killing Joke - Love Like Blood
The Cult - She Sells Sanctaury
The Waterboys - The Whole of the Moon

toevallig allemaal van 1985.

Verder heb ik na het maken van de lijst nog een opschoning uitgevoerd voor het plaatsen hier om tot 1 par act te komen. Dat hoeft niet, weet ik, maar wilde het toch. Ik zal dat bij de betreffende acts er wel bij zeggen, overigens gaat het dan ook maar om een klein handje vol, 3 of 4.

Om dan meteen maar de eerste te plaatsen...

100 Buddy Holly & The Crickets - Oh Boy (1957)

Ik hou echt wel van 50s rock'n'roll. Maar de top 100 halen is nog wat anders. Chuck Berry, Carl Perkins, Every Brothers... en natuurlijk Buddy Holly, die staat er voor mij nog wel een stapje boven, die heb ik door het ontdubbelen er nu toch nog weer ingekregen.

ranja schreef:
Ja, vanavond of morgen

DjFrankie of andere mod kun je de topic titel vast aanpassen naar 'ranja' ipv 'Omsk'?

of Casartelli of cosmic kid of wie zijn er nog meer..

ranja schreef:
Een paar van die afvallers zijn:
Killing Joke - Love Like Blood
The Cult - She Sells Sanctuary

Grappig genoeg associeer ik beide nummers dan weer met de top 100 van Veronica die je noemt (en met elkaar), waarschijnlijk omdat ik ze daarin voor het eerst hoorde. Niet in de jaren ‘80 trouwens, toen was ik daar nog wat te jong voor, maar ergens in de eerste helft van de jaren ‘90 moet dat geweest zijn. Het zijn nog altijd topnummers in mijn boekje!

Twee van die afvallers stonden in mijn top 100 (en die derde is ook erg goed). Dan moet de rest wel heel goed gaan worden hoor

Ben benieuwd... begrijp dat we een beetje van dezelfde generatie zijn? Dat zou dan wel wat herkenbaars kunnen opleveren.

Choconas schreef:
(quote)

Grappig genoeg associeer ik beide nummers dan weer met de top 100 van Veronica die je noemt (en met elkaar), waarschijnlijk omdat ik ze daarin voor het eerst hoorde. Niet in de jaren ‘80 trouwens, toen was ik daar nog wat te jong voor, maar ergens in de eerste helft van de jaren ‘90 moet dat geweest zijn. Het zijn nog altijd topnummers in mijn boekje!

Zeker topnummers maar ja, er passen er maar 100 in een top 100 Op een bepaald moment raken ze toch in de verdrukking en dan vallen ze er uiteindelijk uit. Maar wie weet komen ze over een x aantal jaar weer terug, dat wil ook wel eens gebeuren.

aERodynamIC schreef:

Ben benieuwd... begrijp dat we een beetje van dezelfde generatie zijn? Dat zou dan wel wat herkenbaars kunnen opleveren.

Herkenbaar vast wel inderdaad. En ja, ik zie dat we gister nog van dezelfde leeftijd waren.

Nog even een paar er in gooien...

099 Abbie Ozard - Pink Sky (Endless Summer) (2020)

Volgens Spotify al 2 jaar de meest gedraaide artiest door mij, zowel in 2020 als 2022. Dan mag ze ook wel in deze lijst eigenlijk, maar welk nummer? Ik kom dan op deze single uit, in 2020 een heerlijk zomers nummer. Ik ontdekte haar in 2019 met een cover van East 17, Stay Another Day, maar al snel kwamen er zelf geschreven nummers. Tijd voor de grote doorbraak lijkt me.

098 Queen Adreena - Pretty Like Drugs (2002)

Altijd leuk als een favoriete artiest op dezelfde dag jarig is als jij, bij mij geldt dat voor oa. Katie Jane Garside, zangeres van Daisy Chainsaw in de 90s en Queen Adreena in de 00s. Met Daisy Chainsaw maakte ze 1 album wat ik meteen geweldig vond, dus toen ik eind 99/begin 00 ontdekte dat ze terug was en ook nog in een band met dezelfde gitarist als DC was het echt wachten op het eerste album. Dat viel bepaald niet tegen. Dit keer maakte ze 4 albums onder de naam Queen Adreena en ondertussen/daarna ook nog als Laleshwari en Ruby Throat. Ik zag ze een keer op Lowlands, op een openlucht podium wat er toen was, Delta geloof ik. Er liepen een hoop mensen langs die niet eens echt door hadden dat er iets gaande was volgens mij maar ik vond het geweldig, Katie Jane in roze jurk met grote zonnebril en de gitarist übercool die nog even z'n haren nog strakker voor z'n ogen kamde..
Het is soms lastig kiezen wat ik nou het beste nummer vindt, ik kom nu op deze uit, deze single komt van het 2e album.

097 Bis - Everybody Thinks that Their Gonna Get Theirs (1997)

Bis is een band uit Glasgow die in de 90s en 00s albums maakte en inmiddels ook weer actief zijn. Spring in het veld Manda Rin en de broers Stephen en John Clark met een DIY attitude en mix van electro, pop, rock. Helaas nooit live gezien ondanks dat ze op Lowlands stonden waar ik ook was, wat deed ik toen? Ik weet wel dat ik ze relatief laat ontdekte, waarschijnlijk speelden ze al op Lowlands voor ik ze kende en daarna alleen nog wanneer ik er niet was. Ze maakten ook een album als Data Panik en je zou ze ook kunnen herkennen van de openings tune van de Powerpuff Girls cartoons, want die spelen zij.

Ik heb Bis wel live gezien (waarschijnlijk op dat Lowlandsfestival) en het was erg leuk. Als ik me goed herinner ruilden ze instrumenten. Ik kocht zelfs een shirt van ze toen, die ook al erg leuk was. Op plaat vond ik ze daarna wel een beetje tegenvallen.

ranja schreef:
(quote)

Herkenbaar vast wel inderdaad. En ja, ik zie dat we gister nog van dezelfde leeftijd waren.

Nou, de hint is duidelijk hoor. Van harte gefeliciteerd!

Ik had ooit een singletje van Bis (Sweet Shop Avengerz). Geen idee waar dat is gebleven...
Wiiija was ook wel een geinig labeltje.

itchy schreef:
Ik had ooit een singletje van Bis (Sweet Shop Avengerz). Geen idee waar dat is gebleven...
Wiiija was ook wel een geinig labeltje.

Van hetzelfde album, ook erg goed.
Bis heeft op diverse labels uitgebracht voor hun eerste album, maar inderdaad Wiiija heeft een hoop leuke bands. Ik ontdekte Heavenly via een split 7" met Bis, hun laatste album was ook op dat label.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:09 uur

geplaatst: vandaag om 16:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.