MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Golden Years: David Bowie top 100

zoeken in:
64. No Plan

En toen verscheen er ook nog een EP, No Plan genaamd.

Het nummer zat ook in de voorstelling Lazarus die ik gezien heb (helaas niet de versie met Michael C. Hall). Ik vond het indrukwekkend en dat vind ik ook van de EP.
Ik snap dat deze nummers niet op het album terecht zijn gekomen omdat ze net even een andere flow hebben of zo, maar dat maakt ze niet minder prachtig, integendeel!

63. Absolute Beginners

De titelsong van de gelijknamige film werd een grote hit in 1986. Ook hier moet ik zeggen dat het tiener aERo is die dit nummer toen helemaal omarmde, dat nu wat minder doet, maar er nog steeds van kan houden.

Denk toch wel een zeer bekende nummer voor velen. Of het gezien wordt als meesterwerk is dan misschien een ander verhaal.

aERodynamIC schreef:
63. Absolute Beginners

(embed)

De titelsong van de gelijknamige film werd een grote hit in 1986. Ook hier moet ik zeggen dat het tiener aERo is die dit nummer toen helemaal omarmde, dat nu wat minder doet, maar er nog steeds van kan houden.

Denk toch wel een zeer bekende nummer voor velen. Of het gezien wordt als meesterwerk is dan misschien een ander verhaal.

Mijn allereerste singeltje dat ik kocht van mijn zakgeld, alleen daarom zou hij al in mijn top 20 belanden. Na al die jaren vind ik het ook nog steeds een steengoed nummer trouwens. Ook een van de hoogtepunten uit de Brilliant Adventure box, het optreden in BBC Radio Theatre waar hij This Is Not America en Absolute Beginners na elkaar speelt mijn twee favoriete Bowie eighties hits...

62. Watch That Man

Van het album met misschien wel de meest iconische Bowie hoes: Aladdin Sane.

De glamrock is volop aanwezig. In die jaren een geliefd geluid, nu misschien ietwat gedateerd, maar daarom niet minder lekker. Rock and roll dat klinkt alsof het live gespeeld wordt.

Bowie vroeg ooit aan John Lennon wat hij van zijn muziek vond en Lennon antwoordde: 'it's great, but its just rock and roll with lipstick on'.

61. Joe the Lion

Joe the Lion is afkomstig van "Heroes".

Mijn eerste kennismaking met dit nummer was door een compilatie album (https://www.musicmeter.nl/album/20753]Golden Years) uit 1983 die ik op cassette had, een gekochte cassette ja, iets dat ik eigenlijk nooit kocht (ik hield het bij lp's, 12 inches en singles). Ik had het goedkoop op de kop getikt. Een vreemde compilatie, maar het zorgde er wel voor dat ik me ook wat voor de oudere Bowie nummers ging interesseren.

Als ik Joe the Lion hoor denk ik vooral aan dat cassettebandje. Ik heb het nog steeds

[url=https://postimages.org/[/url]

60. Thursday's Child

Dit schitterende nummer staat op 'Hours', een album waar ik al vaker op teruggekomen ben. Nummers die na jaren toch ineens wel erg naar boven komen drijven. Waar we misschien te lang naar de jaren '7- zijn blijven staren en onze wenkbrauwen hebben opgehaald over de jaren '80 (hoe succesvol die ook waren), daar zijn we de latere albums wellicht wat vergeten.

Want hoe kun je zo'n mooi nummer als dit nu vergeten? Niet dus. En ook hier denk ik inmiddels: had dit niet way hoger moeten staan?!

59. An Occasional Dream

Van het album David Bowie oftewel Space Oddity. Ik hou van het dromerige sfeertje dat Bowie op dat album weet neer te zetten. Hier krijg ik altijd een lentegevoel bij.
Een beetje psychedelisch wat goed past in die tijd.

Bizar dat dit album werd uitgebracht in 1969. Waar blijft de tijd?!

Drie fraaie achter elkaar, weinig aan toe te voegen - Bowie is breed qua stijlen: van melancholiek tot episch tot onheilspellend/doom.

Grappig blijft dat je in meer recente songs altijd sporen hoort van oudere - zoals de giergitaar van Heroes in Slow Burn'

Zat te mijmeren over die cassette en moest er aan denken dat ik zelf regelmatig op vakantie (goedkoop) cassettes kocht om in de de (huur)auto te kunnen draaien. Hij is van 83 en toen zaten er nog geen cd-spelers in auto's. Heb 'em opgezocht op Discogs en op de afbeelding gezocht; ik herkende de afbeelding nl als een foto van een live concert/tour; het was niet van David Live, ook niet van Soul Train waar hij Golden Years vertolkte, maar het was van de Serious Moonlight Tour. Opvallend, de meeste Europese omslagen zagen er anders uit. Misschien heb je die cassette gekocht op vakantie, of anders als import?

aERodynamIC schreef:
60. Thursday's Child

(embed)

Dit schitterende nummer staat op 'Hours', een album waar ik al vaker op teruggekomen ben. Nummers die na jaren toch ineens wel erg naar boven komen drijven. Waar we misschien te lang naar de jaren '7- zijn blijven staren en onze wenkbrauwen hebben opgehaald over de jaren '80 (hoe succesvol die ook waren), daar zijn we de latere albums wellicht wat vergeten.

Want hoe kun je zo'n mooi nummer als dit nu vergeten? Niet dus. En ook hier denk ik inmiddels: had dit niet way hoger moeten staan?!

Thursdayd Child, prachtig nummer. De rock versie is ook erg goed. Overigens weer zo'n clip die ik nooit gezien heb terwijl het een geweldige video is, het geeft het nummer een heel nieuwe dimensie. Alleen hierom is dit topic al leuk, al die clips achterelkaar...

Mjuman schreef:
Misschien heb je die cassette gekocht op vakantie, of anders als import?

Welnee. Op die leeftijd zou ik niet weten hoe en internet was er nog niet

Volgens mij bij Termeulen in Rotterdam of zo, daar had je dan van die aanbiedingen bakken.

58. No Control

Het gaat nog steeds van het oude werk naar zijn latere albums.

No Control staat op 1. Outside. Op de eerste vinyl uitgaves is dit nummer weggelaten, maar ook latere heruitgaven deden dit.
Gelukkig heb ik een latere versie waar dat niet het geval was (ook al had ik het album al op cd).

Voor mij behorend tot de sterkste nummers van dit album, dus waarom juist dit nummer weggelaten werd is mij een raadsel.

57. Blue Jean

De singles van Tonight waren best wel te doen, zo dus ook Blue Jean. Geen mega-hit, maar haalde in ons land net de top 10.
Dat maakt een nummer natuurlijk nog steeds niet goed of slecht. Bij mij wisselt het een beetje afhankelijk van mijn bui. Misschien is deze positie daarom ook wel prima zo: beetje veilig ergens in het midden.
Prima nummer.

Verrassende keuzes soms. No Control zou ik niet zo snel opkomen. Maar is wel gewoon een heel goed nummer dat me altijd opvalt als ik het album draai.

Blue Jean vind ik minder. Sowieso kan ik niet erg in het Tonight-album komen, al is Loving The Alien wel een interessant nummer.

Denk dat ik me ook wel eens aan een top 100 waag, maar heb nog wel een tijdje nodig om alles weer eens te rangschikken, dus daar kan zomaar een paar jaar overheen gaan.

56. Day-In-Day-Out

Het leuke aan het maken van dit soort lijstjes is dat je soms tot andere inzichten komt. Zo plaatste ik Day-In-Day-Out aanvankelijk best hoog, maar gaandeweg de rit zakte het nummer meer en meer.
Ik denk dat de jeugdherinnering te veel een rol heeft gespeeld, want ik vond dit altijd wel een tof nummer ondanks dat het op een album staat wat het juist veel minder goed doet. Een uitschieter in elk geval.

Natuurlijk is het nog steeds een leuk nummer en doet de herinnering z'n werk. Maar ga je het vergelijken met al dat andere moois dan moet er gewoon gezegd worden dat het nu ook weer niet een enorme topper is van Bowie, of denken anderen hier anders over?

Loving the Alien was ik even vergeten, toch wel een sterke single

Thursday's Child zou bij mij zeker in de Top 5 staan

55. Underground

Kan je het bij Bowie ook over guilty pleasures hebben? Of bestaan die simpelweg niet? Misschien dat deze er onder valt. Mijn zus was weg van de film, ik heb het volgens mij nooit echt helemaal goed bekeken (beetje met een half oog), maar de soundtrack ken ik wel en vooral dit nummer blijft voor mij echt geweldig. Is het goed? Is het typisch Bowie? Het boeit me niet, dan maar een guilty pleasure. Of misschien is het gewoon een ijzersterk nummer

aERodynamIC schreef:
55. Underground

(embed)
. Is het goed? Is het typisch Bowie? Het boeit me niet, dan maar een guilty pleasure. Of misschien is het gewoon een ijzersterk nummer

Dat laatste, na al die jaren vind ik het nog steeds een geweldig nummer. Bowie en gospelkoren pakt sowieso altijd goed uit.

54. Beauty and the Beast

Nee, dit heeft niks met de film te maken.

De opener van "Heroes' zet gelijk al een toon, maar niet de toon voor het gehele album en dat maakt "Heroes' ook zo fascinerend en voor mij altijd een album waar ik nooit helemaal goed raad mee weet, waar anderen dat juist als meesterwerk zien.

Toch is Beauty and the Beast best nog een lastig te doorgronden nummer en dat maakt het zo knap. Ondanks dat het op dit album als de wat gewonere Bowie neergezet kan worden is het wel degelijk avontuurlijk, grillig en apart.

Even onbescheiden doen, een verzoek:

Als je bij 51 bent aangekomen, wil je dan svp een tussenstand plaatsen, 't liefst met de albumtitels erbij. Da's gemakkelijker voor de (contra)-contra-expertise.

Observatie: als je o.b.v. dit topic albums in de herdraai goed, pakt het soms heel verrassend uit: merkte dat ik na 2-3 herdraaibeurten (van blauw vinyl) Heathen beduidend aan zeggingskracht heeft gewonnen; Reality heeft dat punt nog niet bereikt en The Next Day lijkt iets omlaag te vallen.

Nog steeds blijf ik hoop koesteren dat sommige personal faves zullen opduiken - hoe later, hoe beter

53. Red Sails

Ook Red Sails heb ik leren kennen door dat ene cassettebandje waar ik het eerder over had (die aparte verzamelaar).
Ongetwijfeld dat dit erbij geholpen heeft dat het nummer best hoog in de lijst staat, daar het volgens mij geen grote favoriet bij fans of critici is (of klopt dat niet?).

Het jachtige, de kleine verrassingen in het nummer..... een bijzonder nummer dat best wat meer aandacht mag krijgen. Maar ik heb de indruk dat het hele album Lodger sowieso een wat ondergeschoven kindje is.

Lodger is mijn meest gedraaide Bowie-album van het afgelopen jaar denk ik. Hoort voor mij niet tot de topalbums, maar is wel een mooie 'mixed bag' met allerlei smaken Bowie. Ook een album waar ik nooit helemaal de vinger op kan leggen, want het ook spannend houdt.

Verder wel grappig dat sommige belevingen bij mij precies andersom zijn:
- Heroes is na Earthling denk ik de 2e Bowie plaat waar ik wel raad mee wist en gevoelsmatig helemaal door had.
- Labyrinth als kind wel een keer of 5 gezien, maar de soundtrack nooit beluisterd. Moet er toch eens van komen.

52. Queen Bitch

Op Queen Bitch is The Velvet Underground niet ver weg. De ronkende gitaren doen het 'em wel hier

Ook dit nummer van Hunky Dory zie ik niet vaak voorbij komen als zijnde een grote favoriet en dat verbaast me toch wel, want zeg nu zelf.... dit is toch een sterk nummer!

51. The Next Day

Het album The Next Day was toch wel een cadeautje indertijd. Iedereen dacht dat Bowie inmiddels wel met pensioen was gegaan en de luwte had opgezocht en ineens was daar een comeback met ook nog eens een ijzersterk album.

De titeltrack behoort tot mijn favorieten van dat album. Best een raar idee dat ook dit album al weer dik 10 jaar oud is.

Op verzoek van Mjuman een tussenstand nu de eerste helft gepasseerd is.

51. The Next Day (The Next Day)
52. Queen Bitch (Hunky Dory)
53. Red Sails (Lodger)
54. Beauty and the Beast (Heroes)
55. Underground (Labyrinth)
56. Day-In-Day-Out (Never Let Me Down)
57. Blue Jean (Tonight)
58. No Control (1. Outside)
59. An Occasional Dream (Space Oddity)
60. Thursday's Child (Hours)
61. Joe the Lion (Heroes)
62. Watch That Man (Aladdin Sane)
63. Absolute Beginners (Absolute Beginners)
64. No Plan (No Plan EP)
65. Slow Burn (Heathen)
66. Jump They Say (Black Tie White Noise)
67. Dollar Days (Blackstar)
68. Valentine's Day (The Next Day)
69. The Motel (1. Outside)
70. Loving the Alien (Tonight)
71. Dancing in the Street (-)
72. Afraid (Heathen)
73. DJ (Lodger)
74. Seven (Hours)
75. The Loneliest Guy (Reality)
76. I'm Afraid of Americans (Earthling)
77. Pablo Picasso (Reality)
78. Tonight (Tonight)
79. Little Wonder (Earthling)
80. Time Will Crawl (Never Let Me Down)
81. Dead Man Walking (Earthling)
82. Glass Spider (Never Let Me Down)
83. Everyone Says 'Hi' (Heathen)
84. Nite Flights (Black Tie White Noise)
85. Oh! You Pretty Things (Hunky Dory)
86. All the Young Dudes (-)
87. Love You Til Tuesday (David Bowie)
88. When I Live My Dream (David Bowie)
89. Quicksand (Hunky Dory)
90. I Know It's Gonna Happen Someday (Black Tie White Noise)
91. Teenage Wildlife (Scary Monsters)
92. All the Madmen (The Man Who Sold the World)
93. Alabama Song (-)
94. TVC 15 (Station to Station)
95. Letter to Hermione (Space Oddity)
96. See Emily Play (Pinups)
97. Buddha of Suburbia (The Buddha of Suburbia)
98. Bring Me the Disco King (Reality)
99. As the World Falls Down (Labyrinth)
100. V-2 Schneider (Heroes)

Hopelijk vermaakt iedereen zich er een beetje mee

Mooie clip, The Next Day, ook een van mijn favoriete Bowie albums. Queen Bitch is niet echt mijn ding.
Benieuwd naar de volgende vijftig...

Dank voor de lijst - ik voel me in deze tijden ook een echte lijsttrekker
The Next Day wordt hier beschouwd als een verrassende herrijzenis, na 10 jaar van (relatieve) muzikale inertie. Onverwacht en daardoor prettig - maar tikt niet een heel hoge lat aan en is een goede middenmoter.

Titelsong doet mijn hart niet sneller kloppen of mijn ziel beroeren - clip was wél compleet nieuw voor me. Andere songs op dit album doen zulks eerder, maar die komen wellicht nog - net zoals ik nog steeds zit te wachten op die ene van Lodger en die - voor mij - zekere twee van Hunky Dory

Onweerwolf
Tot nu toe overwegend prima. Alleen die verschrikkelijke Mick Jagger trek ik niet en afgezien daarvan vind ik Dancing in the Street ook echt een zwak nummer dat afbreuk doet aan waar Bowie verder voor staat. De covers hoeven voor mij ook niet zo. Verder een leuke lijst met nog weinig verrassingen. Absolute Beginners, Jump They Say en Queen Bitch had ik wel wat hoger verwacht.

Ik ben zeer benieuwd naar de 2e helft en waar alle grote hits terecht komen. Ik hoop dat "Heroes" niet op 1 staat.

50. Memory of a Free Festival

Laten we de tweede helft dan maar starten, met ongetwijfeld wat hits

Daar valt dit nummer van het album David Bowie aka Space Oddity nog niet onder. Een lang, melancholiek nummer dat het album perfect afsluit. En dan halverwege de omslag, waarvan je al die tijd al voelt dat ie eraan zit te komen (beetje Pink Floyd-achtig, of Beatles zo u wilt).

Het blijft een fascinerend nummer, zelfs nu nog. Een hit? Nou, niet echt, maar ze komen nog wel hoor

49. Modern Love

En de grootste daler is...... Modern Love. Oh zeker: de jeugdherinnering is groot. Ik denk dat dit lang mijn favoriete nummer van Let's Dance is geweest.

Maar bij het samenstellen van deze top 100 zag ik het nummer steeds een beetje verder verwijderd raken van de top 10 (waar het vroeger ongetwijfeld gestaan zou hebben). Ik heb er nu toch ineens een stuk minder mee.
Het is aanstekelijk genoeg om de top 50 te halen, maar de grote liefde is een heel stuk minder geworden, Dat had ik een paar jaar geleden nooit kunnen denken.

Leuk jaren '80 nummer. Herinneringen volop, maar verder toch iets te veel lichtgewicht dat nog enigszins weet te scoren door nostalgische gevoelens.

In elk geval kunnen we zeggen dat het een hit was. Benieuwd of er nu mensen zijn die vinden dat het in die top 10 had moeten blijven staan

Gast
geplaatst: vandaag om 03:43 uur

geplaatst: vandaag om 03:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.