MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De artiesten top 100 van (herman)!

zoeken in:
Qua hele oeuvre kan ik nog niet veel met wat nu is langs gekomen, maar ik wil toch wel even vermelden dat Killer, Jeanny en Smalltown Boy allen tot m'n favoriete nummers ooit behoren. Die eerste 2 hebben ook al meer dan regelmatig m'n lijstje voor de Top 2000 gehaald.

Mssr Renard
Om in te haken op Grafgantz; ik heb hetzelfde. Smalltown Boy is prachtig. Killer vind ik wat minder. Jeanny vond ik vroeger fantastisch, nu wat minder.

Maar hele albums van deze drie artiesten luisteren zit er niet echt in. De video van Small Town Boy raakte mij als kind heel erg. Al snapte ik nog niet precies wat er aan de hand was. Dat in elkaar geslagen worden, vond ik zo erg.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Je kan ook gewoon naar zijn top 10 kijken op de profielpagina (tenzij we gefopt worden)

[Teaser alert aan] de Top 10 die er nu staat zal niet helemaal de Top 10 worden in mijn lijst [teaser alert uit]

aERodynamIC schreef:
(quote)

Iets zegt me dat dat wishful thinking is.

China Crisis heeft t niet gehaald!

Onweerwolf
vigil schreef:
99. Falco

Uitgezonderd Ronnie James Dio deed de dood van deze artiest me het meeste. Vanaf heel jong ben ik al groot fan van deze man. Ik weet nog heel goed dat ik toen ik 7 of 8 jaar oud was net een wekkerradio had gekregen en daar op een hele vroege morgen 'Jeanny' hoorde. Zelden was ik zo onder de indruk van een nummer. Misschien dat alleen de eerste keer Zombie van The Cranberries het later overtrof. Mijn zus wist te vertellen dat het een grote hit was vlak voordat ik naar de radio ging luisteren. Inmiddels heb ik Jeanny echt vele honderden keren gehoord en het is een van de weinige nummers die echt niet kapot kan voor mij. Ik beschouw het dan ook als de allerbeste pophit uit de geschiedenis. Verder heb ik inmiddels natuurlijk al zijn platen in de kast staan en ik luister ze ook allemaal nog met enige regelmaat wel. Falco is zo'n artiest die gewoon net even quirky en offbeat is maar toch ontzettend talentvol en die combinatie heeft mij altijd enorm aangesproken. Overigens is Falco ook een van de twee interesses die ik bleek te delen met mijn inmiddels oudste vriend in de brugklas van de middelbare school. De andere was Stratego spelen. Dat schept een band en die bestaat nog altijd.

Onweerwolf schreef:
Ik beschouw het dan ook als de allerbeste pophit uit de geschiedenis.

Dat zou zo maar kunnen ja

Mssr Renard
Nog even de lijst van aERodynamIC door ge-akkerd. Interessante artiesten, veel jazz, maar ook veel alternative, waar ik geen verbinding mee heb. Hoe hoger ik in de lijst uitkwam, hoe minder ik kende. Maar toen was er ineens Kate Bush. Verder nagenoeg geen blues (Billy?) en waarom kwam ik Stevie Wonder nergens tegen? Die past toch wel binnen je smaak (Prince, Marvin Gaye, etc.) Maar aan de andere kant ook geen Michael Jackson (misschien te vrolijke pop?). Goede lijst verder, en veel artiesten waar ik echt nog nooit van heb gehoord. Zo zie je maar. Als ik er vroeger bij was geweest, had ik misschien wat actuelere en meer ter zaken doende reacties kunnen geven.

Vraag die wel bij mij oprijst, hoe pak je zo een mammoetenklus aan? Hoe bepaal je wie op 76 of 77 staat of op 31 of 32? Geef je de artiesten een soort punten in een matrix (zoals bij aanbestedingen)?

Helemaal mee eens dat Jeanne een van de grootste pophits uit de geschiedenis is, ik draai de extended versie al sinds 1986 toch minstens een keer per maand. Een heel album van Falco doorkomen is dan weer lastiger...

Mssr Renard schreef:
Vraag die wel bij mij oprijst, hoe pak je zo een mammoetenklus aan? Hoe bepaal je wie op 76 of 77 staat of op 31 of 32? Geef je de artiesten een soort punten in een matrix (zoals bij aanbestedingen)?

Dat heb ik al beantwoord

Gevoel. En gekeken wat voor associatie ik heb of had met een artiest. Het is voor mij geen lijst van de beste 100 en dan oplopend of zo. Concerten, nummers, albums, persoonlijke contacten, persoonlijke gebeurtenissen die in verband kunnen worden gebracht met een artiest. Dat. En daarom kan zo'n gevoelsmatige lijst er morgen anders zien. In de top zullen er dan geen grote wijzigingen ontstaan.

Ook mijn begeleidende stukjes zijn nooit voorbereid. Ik typ wat in me opkomt: wederom alles op gevoel.

Mssr Renard
aERodynamIC schreef:
(quote)

Dat heb ik al beantwoord

Gevoel. En gekeken wat voor associatie ik heb of had met een artiest. Het is voor mij geen lijst van de beste 100 en dan oplopend of zo. Concerten, nummers, albums, persoonlijke contacten, persoonlijke gebeurtenissen die in verband kunnen worden gebracht met een artiest. Dat. En daarom kan zo'n gevoelsmatige lijst er morgen anders zien. In de top zullen er dan geen grote wijzigingen ontstaan.

Ook mijn begeleidende stukjes zijn nooit voorbereid. Ik typ wat in me opkomt: wederom alles op gevoel.

Ik las het ineens op pagina 1 (excuses).

Als ik zo bezig ben met al die bands/artiesten langs te gaan waar ik bij tij en ontij naar heb geluisterd, komt er ook wel behoorlijk wat genants bovendrijven. Daarbij is vooral de onderkant van een lijst die ik zou opstellen. erg arbitrair denk ik. Ik ben nu bij zo'n 18 bands/artiesten, die in mij opkwamen (ik tel dan het aantal albums, boeken, concerten, hoeveel 5*-albums etc. etc.) bij elkaar op en dan komen er toch voor mij ook verrassingen uit. Het lijkt mij in elk geval een ontzettend flinke klus. Knap gedaan dus.

Zo'n lijst maken zie ik nog wel zitten. De eerste 50 vinden die er zeker in moeten kostte maar een paar minuten. De andere helft zal langzamer gaan. Maar vooral bij elke artiest/band een hoop(je) tekst schrijven is een massa werk. Begin ik niet aan.

Mssr Renard schreef:
Daarbij is vooral de onderkant van een lijst die ik zou opstellen. erg arbitrair denk ik.

Is bij mij ook het geval en ik denk bij bijna iedereen wel

Mssr Renard schreef:
Als ik zo bezig ben met al die bands/artiesten langs te gaan waar ik bij tij en ontij naar heb geluisterd, komt er ook wel behoorlijk wat genants bovendrijven.

Kan niet beoordelen wat natuurlijk maar kan misschien juist ook leuke stukjes opleveren.

Kronos schreef:
Zo'n lijst maken zie ik nog wel zitten. De eerste 50 vinden die er zeker in moeten kostte maar een paar minuten. De andere helft zal langzamer gaan. Maar vooral bij elke artiest/band een hoop(je) tekst schrijven is een massa werk. Begin ik niet aan.

Geen last van. Ik doe dat gewoon en kost me niet veel tijd. Misschien mijn voordeel. Ben soms wat te snel en slordig en dan zie ik later wat (typ) foutjes staan.

En waarom post je geen top 100 zonder begeleidende stukken? Niet gezegd dat het nodig is toch?

aERodynamIC schreef:
Geen last van. Ik doe dat gewoon en kost me niet veel tijd. Misschien mijn voordeel. Ben soms wat te snel en slordig en dan zie ik later wat (typ) foutjes staan.

Als ik jouw berichten hier en bij albums lees lijkt het ook vaak of wat je schrijft ongeveer hetzelfde is als wat je spontaan zou zeggen. Ik zit terwijl ik schrijf meestal nog veel na te denken. Over wat ik wil schrijven en hoe. En dan liefst alles ook nog zonder (typ)fouten. Paar keer goed nalezen dus en dingen aanpassen enz. Praten gaat gelukkig iets vlotter.

aERodynamIC schreef:
En waarom post je geen top 100 zonder begeleidende stukken? Niet gezegd dat het nodig is toch?

Misschien doe ik dat wel. Ben nu al aan 75 artiesten/bands. Maar eerst komt 'de metal top 100 van...', dat andere leuke topic.

Edit: Intussen zit ik aan 100. Door er ook wat essentieels uit klassieke muziek bij te zetten ging het snel en dat voelde juister dan minder belangrijke namen uit pop en rock tegenover elkaar af te wegen.

Mssr Renard
Kronos schreef:
. Door er ook wat essentieels uit klassieke muziek bij te zetten ging het snel en dat voelde juister dan minder belangrijke namen uit pop en rock tegenover elkaar af te wegen.

+1

Ik dacht ook gelijk aan Satie, Ravel en Debussy. Waarom wel jazz, maar geen klassiek?

Mssr Renard schreef:
Ik dacht ook gelijk aan Satie, Ravel en Debussy. Waarom wel jazz, maar geen klassiek?

Bijvoorbeeld omdat het niet op deze site staat. En omdat je toch al makkelijk 100 artiesten vindt. Of als je een beetje wil rangschikken kan het gevoelsmatig nog lastiger worden. Ik heb mijn lijst gewoon op alfabetische volgorde gezet. Lekker makkelijk.

Mssr Renard
Kronos schreef:
(quote)

Bijvoorbeeld omdat het niet op deze site staat. En omdat je toch al makkelijk 100 artiesten vindt. Of als je een beetje wil rangschikken kan het gevoelsmatig nog lastiger worden. Ik heb mijn lijst gewoon op alfabetische volgorde gezet. Lekker makkelijk.

Ik in een excel met allerlei kolommen waar ik punten geef voor: aantal albums dat ik heb (inclusief solomateriaal), aantal boeken, aantal 5*-albums op musicmeter, aantal keren live gezien. Met een formule waarbij sommige zaken zwaarder wegen heb ik een laatste kolom met een eindscore.

Ik wíl dolgraag dat iets snobistisch op 1 staat, maar wat ik ook doe en welke trucjes ik ook uithaal, Queen blijft maar op 1 staan. Ik moet er maar vrede mee hebben.

Soms moet je het gewoon maar nemen zoals het komt Michiel

https://ontopofmusic.com/wp-content/uploads/2022/04/HV202200402-Lakshmi-Patronaat-PIX-6211.jpg
96. LAKSHMI

Beste album: Adem Live (2021)
Instap album advies: LAKSHMI (2017)
Beste nummer: After Hours
Enorm zwak voor: Ahaa
Live gezien?: yep
Eric's lijst: -

Dat jongedame Persaud in mijn lijst zou komen was ook wel snel duidelijk. Ik vind haar een enorm muzikaal talent en ook als persoon interessant al is ze de laatste tijd wel erg veel met politieke zaken bezig. Uiteraard is dat een keuze maar ik heb liever dat ze weer iets van muziek uitbrengt. Want dat ik haar popnoir muziek fantastisch vind is wel duidelijk. Voor de zes hier op de site staande releases heb ik een gemiddelde over van 4,08*. Je zou voor minder... Gelukkig heb ik LAKSHMI ook wel eens live gezien al is dat alweer een tijdje geleden. Het concert in Delft was prachtig en dat had ik graag nog meerdere malen willen meemaken maar in de loop der tijd heb ik maar liefst twee keer meegemaakt dat een concert werd afgezegd. Maar goed dat komt vast nog wel een keer.

https://northcarolinamusichalloffame.org/wp-content/uploads/2014/05/john-coltrane-milano-62-1024x734-e1399722313219.jpg
95. John Coltrane

Beste album: Africa / Brass (1961)
Instap album advies: A Love Supreme (1965)
Beste nummer: A Love Supreme, Pt. III - Pursuance
Enorm zwak voor: Time Was
Live gezien?: nope
Eric's lijst: op 39

Er is een lange tijd geweest dat ik met een keurige boog om alles wat met jazz te maken had heen liep. Maar in alles wordt je wijzer dus ook hier heb ik me inmiddels aardig ondergedompeld in de complexe wereld die jazz heet. Lang niet alles vind ik goed hoor en ook heb ik nog wel de nodige vlieguren te gaan maar o.a. John Coltrane en Miles Davis zijn inmiddels ruimschoots in mijn collectie te vinden. Eerst genoemde heeft dus de lijst gehaald, het is een prachtig gezicht al die oranje Impulse! zijkantjes van de cd onder elkaar! Er zijn maar weinig artiesten in mijn lijst waar ik niet (zo'n beetje) alles van in de kast heb maar daar is dit er wel eentje van. Er is zoveel! Maar goed zo blijft een mens wat te wensen overhouden niet waar?

Mssr Renard
Coltrane is ook zo heerlijk veelzijdig. Van Hardbop tot modal tot freejazz, eigenlijk voor elks wat wils.
Er is zelfs een plaat met Johnny Hartman (vocale jazz).

Ik vind zijn plaat met Duke Ellington zo onwijs gaaf, bijvoorbeeld. Maar mijn favoriet is Crescent.

https://www.xsnoize.com/wp-content/webp-express/webp-images/uploads/2016/07/Deacon-Blue-6-roof-top-credit-Paul-Cox.png.webp
94. Deacon Blue

Beste album: Whatever You Say, Say Nothing (1993)
Instap album advies: Live at the Glasgow Barrowlands (2017)
Beste nummer: Dignity
Enorm zwak voor: Real Gone Kid

Soms heb je zoveel sympathie voor een band dat je ze een paar mindere nummers zonder pardon vergeeft. Want echt niet alles wat de Schotse band uitbracht was even geweldig. Maar daar staat ook een hoop tegenover. Een enorm goed gevoel bijvoorbeeld, een aantal fantastische albums en een live monument waar je een zeer diepe buiging maakt.

Casartelli (moderator)
LAKSHMI, ja mooi. Daar staat door omstandigheden ook nog een cd met persoonlijke noot van mevrouw Persaud zelf van in mijn kast. Is in de loop der tijd langzaam naar 4* gegroeid.

Verder tot nog toe veel herkenbare Sandernamen, maar de grootste matches komen nog, vermoed ik.

https://i.iheart.com/v3/catalog/artist/30052727?ops=fit(720%2C720)
93. Shakespears Sister

Beste album: Hormonally Yours (1992)
Instap album advies: Singles Party (1988-2019) (2019)
Beste nummer: Hello [Turn Your Radio On]
Enorm zwak voor: I Can Drive

De ene van dit vrouwelijke duo was de muze van Eric Clapton (toen nog met de naam Mary Levy) en op vele albums van hem te horen en de andere zat in Bananarama en is getrouwd en heeft twee zonen met Dave A. Stewart. Samen met laatst genoemde schreven ze de enorme hit Stay en brachten die uit onder Shakespears Sister. De hit die allerlei records verbrak en maar liefst acht weken op de 1ste plek stond in de Engelse charts! Voor mij was dit ook de kennismaking met de band, de paar singles die er na kwamen maakte ook diepe indruk op mij. Daarna raakte ze een beetje uit beeld, de band ging uit elkaar en ik kocht nog wel de cd-single van Marcella's kleine hitje I Believe en bijbehorend album Jewel maar dat was het dan wel voor een heel aantal jaar. Maar zoals dat vaak gaat, het geld raakt op en de weinige aandacht is irritant. Of te wel ze kwamen weer bij elkaar en brachten een prachtige dubbel cd uit met de oude successen maar ook allerlei nieuw werk. Hun blij en ik blij! Sindsdien draai ik het werk van de dames met enige regelmaat met zeer veel plezier.

Casartelli schreef:
LAKSHMI, ja mooi. Daar staat door omstandigheden ook nog een cd met persoonlijke noot van mevrouw Persaud zelf van in mijn kast.

Ja, ik heb het debuut met een "Voor Sander! Heel leuk dat je er was! Liefs & hartje" in de kast staan

Bij mij zou Coltrane op plaats twee of drie staan, en ik heb ook nog lang niet alles van de man (en dat zal ook zo blijven).

Het genoemde beste album van Deacon Blue staat bij mij op 3*, ik ga eens kijken of die liveplaat beter bevalt...

https://cdns-images.dzcdn.net/images/artist/c7799718f11c45adee1f225a22680d29/500x500.jpg
92. Procol Harum

Beste album: Procol Harum (1967)
Instap album advies: In Concert with the Danish National Concert Orchestra & Choir (2009)
Beste nummer: A Salty Dog
Enorm zwak voor: About to Die
Live gezien?: yep

We gaan met PH even wat verder terug in de tijd!
Toen wij zo rond 1988 in huize vigil onze 1ste twee cd-spelers kregen (van Blaupunkt, eentje in de woonkamer en eentje op zolder bij mijn broer) was een van de eerste cd's die in huis kwam een Top 100 allertijden / rock ballads achtig iets met ook daarop A Whiter Shade of Pale. Een nummer dat heel veel indruk op mij maakte, dat was toch wel andere shit dan Stock, Aitken en Waterman wat je de hele dag op de radio hoorde

Door de jaren heen zo ongeveer alle albums van de band wel in de kast verkregen en ik draai ze met veel plezier. Ik heb ze live gezien maar dat was uiteraard niet in hun commerciële hoogtijdagen. Gary Brooker ontpopte zich als een charmante en zeer grappige man die qua stem behalve wat kracht maar weinig had ingeleverd. Nu kan het niet meer natuurlijk dus ik ben zeer blij dat ik dat een aantal jaar geleden mee mocht maken. Een groep die dankzij die ene klassieker nooit vergeten zal worden al is mijn ultieme favoriet een andere.

Tot een jaar geleden zag ik LAKSHMI af en toe door mijn straat fietsen, ik neem aan dat ze ergens bij mij in de buurt woont of woonde. Tot zover mijn ietwat overbodige bijdrage, ik wilde dit toch even kwijt:)

MarkS73 schreef:
Tot een jaar geleden zag ik LAKSHMI af en toe door mijn straat fietsen, ik neem aan dat ze ergens bij mij in de buurt woont of woonde. Tot zover mijn ietwat overbodige bijdrage, ik wilde dit toch even kwijt:)

Nou, dat is toch gezellig!

Ze woonde lang in Haarlem volgens mij, ze heeft ook een tijd bij Sounds Haarlem gewerkt. Of dat nu nog zo is weet ik niet (wat betreft t wonen, met het weekendbaantje zal ze gestopt zijn ). Ze zal denk ik samen wonen met die verder niet zo heel goede zanger maar hij zal vast aardig zijn

vigil schreef:
(quote)

Nou, dat is toch gezellig!

Ze woonde lang in Haarlem volgens mij, ze heeft ook een tijd bij Sounds Haarlem gewerkt. Of dat nu nog zo is weet ik niet (wat betreft t wonen, met het weekendbaantje zal ze gestopt zijn ). Ze zal denk ik samen wonen met die verder niet zo heel goede zanger maar hij zal vast aardig zijn

Welke zanger is dat?

Gast
geplaatst: vandaag om 05:18 uur

geplaatst: vandaag om 05:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.