MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De artiesten top 100 van (herman)!

zoeken in:
Ik was van plan om de bekendste films met zijn muziek deze zomer terug te kijken nu ik een 4K tv bezit. Prachtige films met prachtige muziek❤️

13. Dusty Springfield

4,36 (22)

Ongeveer iedereen kent Son of a Preacher Man en ook het album Dusty in Memphis, waar dat nummer afkomstig van is, doet het hier op MusicMeter opvallend goed. De rest van haar oeuvre heel wat minder dus maak ik daar maar wat reclame voor.

Ook geplaatst door:
Vigil (43)

12. Mercyful Fate (King Diamond)

And now for something completely different.

Dim
Van Ennio Morricone via Dusty Springfield naar Mercyful Fate...gevarieerder ga je het niet krijgen.

11. Madredeus

Nog een van de mooiste stemmen is die van Teresa Salgueiro. Op de beste albums van de band (O Espírito da Paz, O Paraíso en Ainda) gaan de instrumenten en haar zang door elkaar heen golven en voel je de Portugese saudade zachtjes binnenstromen.

10. Tom Waits

Over de muziek van Tom Waits iets zeggen vind ik weer wat moeilijker. Misschien dan, dat het een soort kunstvorm van de blues is. Het eerste album dat ik leerde kennen was The Black Rider en al bij de eerste luisterbeurt was ik fan.

Ook geplaatst door:
aERodynamIC (25)

9. Franz Schubert

Door middel van de emoties in muziek kan je soms schijnbaar een onmiddellijke verbondenheid met de componist ervaren. Dat heb ik bij Schubert. Zijn muziek raakte me meteen. Vooral strijkkwartetten en ook zijn liederen.

Mercyful Fate/King Diamond

8. Psychotic Waltz

4,70 (5)

Met een discografie van slechts vijf albums, waarvan voor mij twee 5* albums en drie 4,5*, raakt Psychotic Waltz tot in mijn top 10. Op basis van het stemgemiddelde eigenlijk nog hoger dan een achtste plaats, maar ik heb het resultaat van de gebrekkige methode toch een beetje gecorrigeerd. De band hoort bij de pioniers in progressieve metal maar anders dan tijdsgenoten was Jethro Tull een groot voorbeeld. Devon Graves aka Buddy Lackey speelt ook wat dwarsfluit. Live gezien op Dynamo Open Air, in '92 of zo.

7. Antonio Vivaldi

Bijna alleen bekend omwille van het magistrale Quattro Stagioni, maar het loont de moeite om verder te luisteren.

6. Fates Warning

4,46 (14)

Nog meer progressieve metal en wel van de vroegste pioniers, met in 1997 hun absolute meesterwerk, A Pleasant Shade of Gray.

5. Opeth

En nu ik toch bezig ben, de intensiteit wat opdrijven en ook meteen deze proggers erbij. Wat mij betreft op hun hoogtepunt met Blackwater Park, Deliverance, Ghost Reveries en Watersched. Ik had in 2008 - 2009 niet meer verwacht nog zo'n ingrijpende muzikale ontdekking te doen.

4,42 (19)

4. Elvis Presley

4,35 (71)

De muziek van Elvis ken ik natuurlijk al lang want het is mijn vader's grote favoriet. In 2000 kocht ik de verzamelaar die Guy Mortier voor HUMO had samengesteld. Vooral nummers uit de begintijd. Maar de echte klik kwam er niet. Pas in 2018 toen ik het album If I Can Dream met the Royal Philharmonic beluisterde, werd ik verliefd op zijn stem. Mijn vader was sceptisch over deze bewerkingen, niets gaat boven het origineel. Maar toen hij het hoorde was hij er enthousiast over en vroeg hij me de cd's voor hem te bestellen. Ikzelf kocht wat losse albums en verzamelaars maar merkte op die manier veel nummers dubbel te hebben en besloot dan maar te investeren in deze prachtige boxset The Album Collection. Nog geen seconde spijt van gehad. Zelfs op die vele soundtracks valt altijd wel wat te genieten. En ze doen me ook herinneren aan de camping in de Ardennen, waar we elk jaar naartoe gingen. Daar speelden ze in de namiddag regelmatig films van hem af. Niet in een heuse bioscoop, maar in wat niet meer dan een barak was met houten banken in en vooraan een filmdoek opgesteld. Met het beluisteren van alle albums wordt ook pas duidelijk dat de man zowat alles gedaan heeft; van rock-'n-roll, blues, country tot gospel.. Ik herinner me nog die dag in augustus 1977, toen het nieuws van zijn overlijden op de radio was. Het is leuk om de liefde voor zijn muziek te delen met mijn vader.

Ook geplaatst door:
Shaky (1)
aERodynamIC (96)

3. Arvo Pärt

Zijn werken Fratres en Tabula Rasa nodigen niet uit tot de stilte, maar duwen je er als het ware hardhandig in, om je vervolgens met die stilte te verpletteren en binnenstebuiten te keren.

2. Johann Sebastian Bach

Om me er makkelijk van af te maken; de muziek van Bach heeft een kwaliteit die niet onder woorden te brengen is.

Tja, ik vind wel De Goldbergvariaties een van de mooiste stukken ooit zelfs als het op een piano wordt gespeeld

1. John Coltrane

4,40 (39)

Met zijn free jazz, doet John Coltrane iets vergelijkbaars als Arvo Pärt met Tabula Rasa. Niet met verpletterende stilte maar met een verschroeiend vuur. Als luisteraar blijf je verweesd achter. Te intens om elke dag intens te beluisteren.

Ook geplaatst door:
aERodynamIC (39)
Brunniepoo (2)
Mssr Renard (20)
Vigil (95)

Wie toevallig goed opgelet heeft, toen ik zei dat er nog vijf componisten kwamen, heeft er nadien maar vier geteld. Ofwel heb ik ergens een foutje in de nummering gemaakt of een artiest teveel gekozen. Hoe dan ook, mijn favoriete muziek van mijn favoriete componist is buiten categorie. Nog even nadenken wat ik er over ga schrijven.

Rudi S schreef:
Tja, ik vind wel De Goldbergvariaties een van de mooiste stukken ooit zelfs als het op een piano wordt gespeeld

Nog vergeten te schrijven. Van de Hohe Messe heb ik eens een uitvoering bijgewoond (Collegium Vocale en Philippe Herreweghe). Ik merkte toen dat je zelfs op je tenen kippenvel kan krijgen.

Ik heb enorm van je lijst genoten en ben verbaasd dat ik meer op heb met jouw smaak dan vooraf gedacht. Erg leuk! Dankjewel voor je bijdrage met wel degelijk begeleidende teksten

En Elvis? Mijn moeder hield er van (of ze dat nog steeds doet weet ik eigenlijk niet eens, ze is niet zo met muziek bezig). Ik had er niet zo veel mee. Maar mijn bezoek aan Graceland afgelopen zomer heeft de liefde wel wat meer verhoogd.

Dim
Dank voor je presentatie Kronos!

Er komt nog een nummer 0 hè.

aERodynamIC schreef:
Ik heb enorm van je lijst genoten en ben verbaasd dat ik meer op heb met jouw smaak dan vooraf gedacht.

Ja, ik denk dat ik jouw naam het vaakst heb genoemd bij 'ook geplaatst door'. Snel geteld kom ik op 18 dezelfde artiesten. En dan heb ik Prince nog weggelaten, die normaal zeker in mijn top 100 hoort. Maar de laatste tijd voel ik wat minder de klik met zijn muziek. Komt zeker wel weer terug.

Nog een componist te gaan en dan geef ik het stokje door aan:

- itchy
- herman
- LucM
- Barney Rubble
- Dim
- MarkS73

Dmitri Shostakovich

Geen andere klassieke muziek heb ik vaker beluisterd dan het eerste vioolconcert van Shostakovich. Soms alleen het derde deel, de Passacaglia. Nadat de paukenslagen tot rust zijn komen, nemen houten blazers even de hoofdrol in. Op ongeveer 1'40" zet de viool in maar zo zacht dat je de aanzet amper hoort. En dan, terwijl verschillende thema's op de achtergrond door verschillende instrumenten terugkeren, ontvouwt zich een melodieuze en emotionele rollercoaster, die op 4'25" tot een climax komt. Nabeschouwend komt de rust terug, alvorens een cadenza de luisteraar voorbereidt op het stormachtige vierde deel, de Burlesque.

De uitvoering met Mordkovitch (leerling van David Oistrakh, aan wie de componist het concert opdroeg) heb ik het langst en is onovertroffen in de Passacaglia vind ik. Maar Maxim Vengerov doet nog beter in de snelle delen. Ook mooi om te zien, de jonge Hilary Hahn (een dag voor of na haar 20ste of 21ste verjaardag).

Andere favoriete stukken in de YouTube filmpjes. De twee laatste zijn voor wie het luchtiger en toegankelijker wil.

konijnmuziek, misschien heb je iets aan deze spotify playlist waarin veel van mijn favoriete klassieke muziek staat.

Hier nog even alle artiesten (op alfabetisch volgorde)

AC/DC
Andrew Hill
Angel Witch
Antonio Vivaldi
Aretha Franklin
Arvo Pärt
Astor Piazzolla
Beatles
Beaux Arts Trio
Björk
Black Sabbath
Built to Spill
Candi Staton
Captain Beefheart
Celtic Frost
Cocteau Twins
Cradle of Filth
David Bowie
Deep Purple
dEUS
Dmitri Shostakovich
Dusty Springfield
Ella Fitzgerald
Elvis Costello
Elvis Presley
Evil Superstars
Faith No More
Fates Warning
France Gall
Frank Zappa
Franz Schubert
Frédéric Chopin
GiGi
Guided By Voices
Gustav Mahler
Helloween
Henryk Górecki
Hilary Hahn
Iron Maiden
Jacques Brel
Jeff Buckley
Jethro Tull
Jimi Hendrix
Johann Sebastian Bach
Johannes Brahms
John Coltrane
Joni Mitchell
Joseph Haydn
Judas Priest
Kate Bush
KISS
Kreator
Kronos Quartet
Led Zeppelin
Ludwig van Beethoven
Madredeus
Mastodon
Maurice Ravel
Megadeth
Mercyful Fate
Metallica
Miles Davis
Motorpsycho
Motörhead
Natacha Atlas
Neil Young
Nick Cave
Nigel Kennedy
Nina Simone
Opeth
Oumou Sangaré
Paradise Lost
Philip Glass
PJ Harvey
Pointer Sisters
Psychotic Waltz
Queensrÿche
Rolling Stones
Ronny James Dio
Rush
Samuel Barber
Sarah Vaughan
Scorpions
Slayer
Sonic Youth
Stef Kamil Carlens
Stijn Meuris
Supremes
Talk Talk
Thin Lizzy
Tom Waits
Tool
Uriah Heep
Van Morrison
Voivod
Wayne Shorter
Whitney Houston
Wizards of Ooze
Wolfgang Amadeus Mozart

Mooie lijst, Ik ga mij toch eens wat meer verdiepen in klassieke muziek, de dingen die ik aanklikte waren toch best mooi.

Bij deze geef ik mij ook op, zoals Kronos het aanpakte zie ik het ook wel zitten. Ik zag een beetje op tegen al die verhalen tikken bij mijn favoriete artiesten en er dan maanden aan vast zitten met een of twee posts per dag maar op deze manier is het best te doen.

MarkS73 schreef:
Mooie lijst, Ik ga mij toch eens wat meer verdiepen in klassieke muziek, de dingen die ik aanklikte waren toch best mooi.

Bij deze geef ik mij ook op, zoals Kronos het aanpakte zie ik het ook wel zitten. Ik zag een beetje op tegen al die verhalen tikken bij mijn favoriete artiesten en er dan maanden aan vast zitten met een of twee posts per dag maar op deze manier is het best te doen.

Ik draai best regelmatig klassiek (heb het zelf ook in een orkest gespeeld in het verleden), maar ik kan het niet mengen met de andere muziek in een lijst. Knap dat Kronos dat wel gelukt is.

Ik hou van een beetje vaart erin en dat deed Kronos heerlijk. Ik snap nooit zo goed waarom het soms zo lang moet duren (maar goed dat is aan eenieder uiteraard).

Bedankt Kronos, voor de verrassende lijst vol klassieke muziek. Erg bruikbaar voor gebruikers zoals ik, voor wie dit nog abracadabra is.

Bedankt iedereen voor het meelezen en volgen. Voor de reacties en likes.

aERodynamIC schreef:
Ik draai best regelmatig klassiek (heb het zelf ook in een orkest gespeeld in het verleden), maar ik kan het niet mengen met de andere muziek in een lijst. Knap dat Kronos dat wel gelukt is.

Het gevoelsmatig in een juiste volgorde krijgen lukt natuurlijk niet. Maar bij mijn favoriete muziek/artiesten klassiek buiten beschouwing laten lukt helemaal niet.

Ik begin zelf niet aan het mengen om precies de reden dat klassieke muziek niet op deze site staat: omdat ik dan componisten en uitvoerenden moet gaan vergelijken. Dat gezegd hebbende: Shostakovich ken ik absoluut onvoldoende en hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Vivaldi. Van de componisten in je lijst waar ik meer van ken, kan ik Schubert, Pärt en Mahler het meeste waarderen.

Maar verder is het bij mij ook nog steeds veel ontdekken, de laatste jaren ook door meer concerten te bezoeken. Probleem is wel dat ik echt moeite heb om klassieke muziek goed te onthouden, dus vaak weet ik naderhand nog wel welke componist me aansprak en heel soms welk stuk, maar eigenlijk zelden tot nooit waarom. Knap dat jij dat wel kunt verwoorden.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:08 uur

geplaatst: vandaag om 04:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.