MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De artiesten top 100 van (herman)!

zoeken in:
#35: Brian Eno
https://www.exploratorium.edu/sites/default/files/styles/scale_image_500x600/public/people/eno-people-tall.jpg.webp?itok=vLB7zcsr
Mijn gemiddelde: 3,78 (18)
Land van oorsprong: Verenigd Koninkrijk
Live gezien: nee
Favoriete plaat: Apollo: Atmospheres & Soundtracks
Favoriete nummer vandaag: Under Stars

De muziek van Roxy Music doet mij weinig, maar toen Brian Eno uit die band stapte ontpopte de rups zich als vlinder (al gold voor zijn uiterlijk de omgekeerde weg). Zijn vroege soloplaten zijn enorm boeiend en belangrijk en de overgang naar zijn ambientwerk is fascinerend om te horen. Daarnaast is zijn rol als producer/bijdrager op Bowie-en andere platen niet te onderschatten en leveren zijn vele samenwerkingen ook vaak goede platen op: een samenwerker pur sang!

#34: Bardo Pond
https://www.firerecords.com/wp/wp-content/uploads/2016/02/Bardo-Pond-1024x680.jpg
Mijn gemiddelde: 3,83 (26)
Land van oorsprong: Verenigde Staten
Favoriete plaat: Batholith
Favoriete nummer vandaag: Amen

Een band die sinds begin jaren '90 een gestage stroom platen uitbrengt, nooit in de spotlights heeft gestaan en waarshijnlijk om die reden nog steeds bestaat. De muziek van Bardo Pond is ook gewoon niet hip genoeg voor een groot publiek: zeer gruizige psychedelica/noise, denk aan een Sonic Youth op valium. De muziek is ook nooit erg veranderd. Lange, meanderende nummers zonder echte liedjesstructuur maar met net genoeg haakjes en vorm om de luisteraar vast te houden en onderling onderscheidend te zijn. Grofkorrelige gitaren met de één van de mooiste korreltypen die ik ken. Ergens ver daarboven zweeft soms de dwarsfluit en/of zang van Isobel Sollenberger. De hoogtepunten in hun discografie zijn mooi netjes verspreid over de tijd, waardoor het bestaansrecht er anno nu gewoon nog steeds is!

Dino had ik hoger verwacht, komt Lou Barlow nog ( band, solo).
Patti had van mij wel een flink stuk hoger gemogen

Rudi S schreef:
Dino had ik hoger verwacht, komt Lou Barlow nog ( band, solo).
Patti had van mij wel een flink stuk hoger gemogen

Als je nou toch een top 100 wil samenstellen maar geen zin hebt er veel moeite voor te doen: gewoon al je opmerkingen hier aan ChatGPT voeren en dan maakt ie 'm vast wel voor je

Ondanks grieven over de vermeende te lage positie van artiesten ga ik stug door

#33: The Ex
https://www.atpfestival.com/files/img/events3/20140416-TheEx-630-temp.jpg
Mijn gemiddelde: 3,84 (19)
Land van oorsprong: Nederland
Live gezien: ja
Favoriete plaat: Aural Guerilla
Favoriete nummer vandaag: Soon All Cities

Over instituten gesproken: dit instituut bracht dit jaar gewoon de zoveelste goede plaat uit. Na het vertrek van G.W. Sok is de band iets lichter/toegankelijker geworden, wat mij betreft geen enkel probleem zo lang het heilige vuur nog brandt en dat doet het duidelijk: nog steeds één van de beste bands van Nederland en een geweldig leuke liveband.

#32: John Cale
https://aefestival.gr/wp-content/uploads/2023/03/AEF2023-John_Cale@Madeline_McManus-1600x600-1.jpg
Mijn gemiddelde: 3,67 (21)
Land van oorsprong: Verenigd Koninkrijk van Wales
Favoriete plaat: Music for a New society
Favoriete nummer vandaag: Paris 1919

De hoogs zijn hoog en de laags zijn laag bij John Cale, maar omdat de hoogs zo ontzettend hoog zijn verdient hij deze plek. Met zijn 83 jaar de oudste actieve muzikant in mijn lijst, de tijd lijkt geen vat op hem te krijgen. Dit ondanks zijn destructieve levensstijl in bepaalde periodes, de man moet uit degelijk Welsh ebbenhout zijn gesneden. De liveplaat Fragments Of a Rainy Season is mogelijk mijn favoeriete liveplaat en een goede gateway tot het werk van de man: prachtig, prachtig.

Poek schreef:
(quote)

Als je nou toch een top 100 wil samenstellen maar geen zin hebt er veel moeite voor te doen:

Ik wil helemaal geen top honderd samenstellen ik wil mij gewoon met de lijsten van andere bemoeien

Poek schreef:
(quote)

Als je nou toch een top 100 wil samenstellen maar geen zin hebt er veel moeite voor te doen: gewoon al je opmerkingen hier aan ChatGPT voeren en dan maakt ie 'm vast wel voor je

Dit kostte me 1 minuut (op basis van dit topic)

Top 40 artiesten van Rudi S (voorlopige schatting) - JustPaste.it

Poek schreef:
(quote)

Als je nou toch een top 100 wil samenstellen maar geen zin hebt er veel moeite voor te doen:

Ik wil helemaal geen top honderd samenstellen ik wil mij gewoon met de lijsten van andere bemoeien

Close watch

Mooie lijst Itchy, alle artiesten precies op de goede plek.

Laatst I Keep A Close Watch op een uitvaart gehoord van iemand die veelste jong heen is gegaan. Was indrukwekkend.

Verder ben ik wel benieuwd naar Bardo Pond. Dacht dat ik daar al wat albums van had gehoord, maar ik verwar ze altijd met een andere band (Labradford).

herman schreef:
(quote)

Dit kostte me 1 minuut (op basis van dit topic)

Top 40 artiesten van Rudi S (voorlopige schatting) - JustPaste.it

Van die top 10 doet alleen Bietels mee, staan wel wat jeugdliefdes in.
Mijn Elvis, Lou, Moz, Bowie, Patti, Hammil, Prince, Sonic Youth zouden het wel halen.

#31: David Berman
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhryFWh2q2G-GjDAOx5ryoewyJZg_9NRS48gyPAMFrlN3uMandAL26pMre26Qfhk3GfPLztZBhvoEo6kxQuSAQFScmvJr_hmz5r8BjZw_NAoqd2uqV49QgfwJB-saRxPqUhkXxS4SVMyg/s1600/berman.jpg
Mijn gemiddelde: 3,66 (12)
Favoriete plaat: Purple Mountains (Purple Mountains)
Favoriete nummer vandaag: The Frontier Index (Silver Jews)

David Berman maakte muziek onder de naam Silver Jews en zijn laatste plaat onder de naam Purple Mountains, voordat hij in 2019 een einde aan zijn leven maakte. Silver Jews was slackerrock van de bovenste plank. Op enkele platen doet ook Pavements' Steve Malkmus mee, en je moet goed luisteren op welke nummers hij zingt want de stemmen van Berman en Malkmus liggen heel dicht bij elkaar. Countryrock-beinvloede muziek die grotendeels ook om de (inderdaad erg goede) teksten draait, want Berman was ook schrijver en dichter. Droogkomische en vaak wrange observaties, die bij Purple Mountains met terugwerkende kracht niet anders te lezen zijn dan een muzikale afscheidsbrief:
Mounting mileage on the dash
Double darkness falling fast
I keep stressing, pressing on
Way deep down at some substratum
Feels like something really wrong has happened
And I confess I'm barely hanging on

#30: AmenRa
https://www.spotgroningen.nl/wp-content/uploads/2025/05/2025_Piet-Albert-Goethals_Landscape-scaled-1-768x576.jpg
Mijn gemiddelde: 4,05 (10)
Land van oorsprong: België
Favoriete plaat: Mass V
Favoriete nummer vandaag: Voor Immer

AmenRa maakt smeuïge postmetal waar het lekker tegenin leunen is. AmenRa op haar best is een gitzwarte stroperige massa van malende gitaren en een zanger (Colin van Eeckhout) die krijst alsof hij hangend aan vleeshaken omhoog wordt getakeld. Amenra op haar slechtst is een zichzelf veel te serieus nemend groepke mannen dat voor een zaal vol kritiekloze devoten telkens hetzelfde nummer speelt terwijl de zanger daadwerkelijk aan vleeshaken omhoog wordt getakeld..
Hun "Mass" platen beginnen vanaf III serieus geniaal en consistent te zijn, deen enorm sterke "body of work". Binnenkort een nieuwe mis? AmenRa draai ik in perioden, dan ben ik helemaal verslingerd, daarna ben ik het weer een tijdje beu. Maar gaat het vanzelf weer kriebelen.

#29: Billy Woods
https://f4.bcbits.com/img/0039581138_0
Mijn gemiddelde: 3,99 (15)
Favoriete plaat: We Buy Diabetic Test Strips (Armand Hammer)
Favoriete nummer vandaag: Waterproof Mascara

Mysterieux heerschap (zijn identiteit is ondergeschikt aan de muziek) die werkelijk waar altijd raak schiet, zowel op zijn soloplaten als in zijn collabs (Kenny Segal, Armand Hammer, Moor Mother). Muzikaal telkens weer net wat anders, tekstueel een wereld om te ontdekken. 1 van de weinige artiesten bij wie ik op de te teksten let!

#28: Jello Biafra
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b6/Jello_Biafra_at_Fusion_Festival_2010.jpg/640px-Jello_Biafra_at_Fusion_Festival_2010.jpg
Mijn gemiddelde: 3,85 (17)
Live gezien: ja (spoken word)
Favoriete plaat: Plastic Surgery Disasters (Dead Kennedys)
Favoriete nummer vandaag: The Sky Is Falling and I Want My Mommy (Falling Space Junk) (Jello Biafra+NoMeansNo)

Zanger van de Dead Kennedys, maar: hij was de Dead Kennedys. Daarna ging hij, heel slim, allerlei samenwerkingen aan: met NoMeansNo, D.O.A., Ministry (onder de naam Lard), Melvins, Steel Pole Bath Tub (onder de naam Tumor Circus), en met Mojo Nixon. Dit leverde altijd meer dan geslaagde resultaten op, blijkbaar is Jello een artiest die gedijt bij samenwerkingen.
Zijn teksten zijn altijd hilarisch cynisch, en vlijmscherp. Hij maakte een aantal spoken-word albums die begrijpelijkerwijs niet op deze site staan. Amerikaanse politiek en religie zijn de onderwerpen die op de korrel worden genomen. In die hoedanigheid zag ik 'm ooit op Crossing Border fulmineren over Amerikaanse senators die niemand in Nederland kent, de zaal stroomde dus leeg en toen ik na een heel optreden van Kristin Hersch terugkwam, stond hij nóg te schuimbekken voor een zo goed als lege zaal .
Tegenwoordig maakt hij nog steeds scherpe muziek met Jello Biafra and the Guantanamo School of Medicine.

#27: Deftones
https://imageio.forbes.com/specials-images/imageserve/66ec1fc2c5d00eb56cb8f3e6/Deftones/960x0.jpg?format=jpg&width=960
Mijn gemiddelde: 3,80 (10)
Favoriete plaat: Koi No Yokan
Favoriete nummer vandaag: Hexagram

Numetal was een te beperkend hokje voor deze band, die aantoont dat doorzetten beloond. Ondanks een periode met te veel drugs bleef Deftones maar naar boven drijven met kwaliteit en goede platen, met hoge pieken en waarbij ze nooit door de bodem zijn gezakt. Wie had dat nu gedacht ten tijde van de debuutplaat?

All my happpiness is gone

#26: Come
https://www.firerecords.com/wp/wp-content/uploads/2021/08/Come-Dont-Ask-Dont-Tell-PR-1024x916.jpg
Mijn gemiddelde: 4,40 (5)
Favoriete plaat: Don't Ask, Don't Tell
Favoriete nummer vandaag: In/Out

Een perfect klein oeuvre (4 platen, een EP, een peelsessie en wat tracks op verzamelplaten: dat is het perfecte kleine oeuvre van Come, een vergeten gitaarband uit de jaren 90. Ten tijde van hun debuutplaat waren ze een kleine hype, die een grote toekomst werden voorspeld. Qua kwaliteit zit het bij deze band in elk geval helemaal goed. Begin bij de donkere nummers van Afghan Wigs en ga dan donkerder. Come heeft als sterke troef de sigaretten/whisky-stem van Thalia Zedek en de opvallend sterke, bovengemiddeld goede gitaarvlechtwerken van haar met Chris Brokaw. Doen tegenwoordig weer optredens en de platen zijn opnieuw uitgebracht.

#25: Godspeed You! Black Emperor
https://insounder.org/sites/default/files/styles/fb_1200_x_630/public/Godspeed_You%21_Black_Emperor_%40_Roadburn_Festival_2018-04-21_002-3.jpg?itok=XZswDpQA
Mijn gemiddelde: 4,00 (9)
Land van oorsprong: Canada
Favoriete plaat: Levez Vos Skinny Fists Comme Antennas to Heaven!
Favoriete nummer vandaag: Mladic

In den beginne had deze band alles: het mysterie, de composities, de nieuwe muziek die postrock toen nog was en de platen uit die tijd zijn klassiek en onaantastbaar. Later werd de band wat doordeweekser maar bleef goede platen maken maar het beste ervaar je Godspeed live, met visuals & volume.

#24: Cat Power
https://i.guim.co.uk/img/media/3f84421b7b237fad21b222902b17b631414f73cd/0_275_4288_2573/master/4288.jpg?width=1200&height=1200&quality=85&auto=format&fit=crop&s=764be41ba88bc06464308807705a3daa
Mijn gemiddelde: 3,58 (13)
Favoriete plaat: Moon Pix
Favoriete nummer vandaag: Silver Stallion

Chanteuse deluxe met mooie stem en dito platen, die ook nog eens heel erg goed is in het vertolken van anderen (al slaat ze met bob Dylan een klein beetje door): de niet altijd even stabiele Chan Marshall. Haar eerste platen zijn kaal en stekelig, vanaf mijlpaaltje Moon Pix werd de muziek warmer en de muziek rijker. En later weer electronischer.

#23: Bob Mould
https://www.rollingstone.com/wp-content/uploads/2025/03/bob-mould-LEAD.jpg
nee dit is echt Bob Mould en niet Frans Timmermans
Mijn gemiddelde: 3,75 (21)
Live gezien: ja (met Sugar)
Favoriete plaat: Flip Your Wig (Hüsker Dü)
Favoriete nummer vandaag: Tilted (Sugar)

Voorman van Hüsker Dü (samen met Grant Hart natuurlijk maar Bob is mijn favo van die 2), Sugar en solo-artiest. Punkpoppionier met cirkelzaaggitaar, deze man heeft zó veel popparels geschreven dat hij een standbeeld verdiend. En hij gaat daar nog steeds mee door. Sinds hij begin jaren '90 uit de kast kwam werd hij een rolmodel voor gay muzikanten in de hardere muziek.

itchy schreef:
Amenra op haar slechtst is een zichzelf veel te serieus nemend groepke mannen dat voor een zaal vol kritiekloze devoten telkens hetzelfde nummer speelt terwijl de zanger daadwerkelijk aan vleeshaken omhoog wordt getakeld..

Staan wel lekker hoog voor deze boude uitspraak, hé?

Ik ben zo'n kritiekloze devoot trouwens. Al krijst ie het telefoonboek voor, wat boeit het. Toch, jordidj1?

Johnny Marr schreef:
(quote)

Staan wel lekker hoog voor deze boude uitspraak, hé?

Ik ben zo'n kritiekloze devoot trouwens. Al krijst ie het telefoonboek voor, wat boeit het. Toch, jordidj1?

Ik ben er ook een. Behalve als ik in een cynische bui ben, zoals vandaag.

itchy schreef:
Ondanks grieven over de vermeende te lage positie van artiesten ga ik stug door

Waar bemoeien ze zich mee

Hüsker Dü ( van Bob) staat wel veel te laag

Tilted kan zich meten met het beste werk van Hüsker Dü.

#22: Kristin Hersh
https://www.rollingstone.com/wp-content/uploads/2018/06/rs-13612-112613-kristin-hersh-1800-1385488744.jpg?w=1600&h=900&crop=1
Mijn gemiddelde: 3,75 (28)
Live gezien: ja (solo en met Throwing Muses)
Favoriete plaat: The Real Ramona (Throwing Muses)
Favoriete nummer vandaag: Throwing Muses - Pearl

Een artieste waarvan ik elke plaat wel luister, maar helaas heeft ze na Purgatory/Paradise (het Throwing Muses album uit 2013) niet zo veel indruk meer gemaakt. Maar daarvoor: wat een klasbakken van Throwing Muses, en enkele hele goede soloplaten. 50 Foot Wave was haar bandje dat me dan weer minder deed. Gedurende haar leven is zij flink gekweld door psychische kwalen, maar is op de been gebleven en lijkt in de loop der tijd e.e.a. de baas te zijn. Sterk!

Dat nummer met Michael Stipe is zo mooi...ik was het bestaan er van ook helemaal vergeten.

MarkS73 schreef:
Dat nummer met Michael Stipe is zo mooi...ik was het bestaan er van ook helemaal vergeten.

Zeker, maar ik vind een stuk of 2, 3 andere nummers van die plaat nog mooier. Ik heb dit nummer geplaatst omdat het haar grootste "hit" is.

#21: Phil Elverum
https://media.gq.com/photos/5ac7e0a2c2238464c2391f06/16:9/w_2560%2Cc_limit/phil-elverum-gq-kyle-johnson-09.jpg
Mijn gemiddelde: 3,56 (32)
Favoriete plaat: The Glow, Pt. 2 (Microphones)
Favoriete nummer vandaag: Huge Fire (Mount Eerie)

Muzikale (soort van) kluizenaar die eerst als The Microphones en later al Mount Eerie een uniek muzikaal universum in elkaar knutselt in zijn studio in de bossen van Anacortes, Washington, VS. Op de vroege Microphones is de luisteraar getuige van het verkennen van de mogelijkheden van deze studio, die bij vlagen geslaagde resultaten laten horen. Vanaf de plaat It Was Hot, We Stayed In the Water is de boel onder controle en een paar schitterende en originele (binnen het rock-idioom) platen verschijnen. Na de Microphonesplaat Mount Eerie wordt ook de bandnaam gewijzigd naar diezelfde berg (die echt bestaat). Na het verschijnen van een aantal erg toffe albums overlijdt in 2016 zijn vriendin Geneviève Castrée, waarna een paar erg indrukwekkende platen verschijnen waarin hij verwerkt en in het reine komt. Indrukwekkend, maar voor mij te heftig om naar te luisteren. Met de plaat Night Palace van vorig jaar keerde hij terug naar vertrouwder terrein.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:25 uur

geplaatst: vandaag om 02:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.