MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De artiesten top 100 van (herman)!

zoeken in:
https://globalnews.ca/wp-content/uploads/2015/01/rush.jpg?quality=85&strip=all
25. Rush

Beste album: Signals (1982)
Instap album advies: Permanent Waves (1980)
Beste nummer: Subdivisions
Enorm zwak voor: Distant Early Warning
Live gezien?: yep
Eric's lijst: -

Ergens in juli 1995 hoorde ik voor het eerst iets van Rush. Ik was met een vriend op rondreis in Engeland. 2 weken met een klein autootje van camping naar camping. Hij had een bandje van Rush bij zich wat op een gegeven moment de autoradio in ging. Welk album dat was weet ik niet meer maar het was sowieso jaren '70 werk, ik gok iets van 2112 of A Farewell to Kings. Wat ik toen hoorde intrigeerde mij enorm. Het kwam op mij over als meer dan prima muziek met Mickey Mouse als zanger. De muziek was te goed om ter zijde te schuiven en de zang niet irritant genoeg om me er van af te keren dus ik ging op Rush ontdekkingsjacht.

Tegenwoordig is het eind jaren 70 t/m halverwege jaren 80 werk verre weg mijn favoriete periode. Om precies te zijn van 1978 (Hemispheres ) t/m 1985 (Power Windows ). Het album ervoor gaat ook nog wel prima en het album er na ook maar met de rest heb ik een sterk wisselende relatie. Counterparts is nog een zeer sterk album maar verder is het na 1989 t/m Vapor Trails niet zo heel best. De laatste twee albums (of zou er nog wat komen?) waren dan weer goed in orde. Toen ze in 2004 voor het eerst sinds tig jaar weer eens in Nederland waren was ik er als de kippen bij (jaja) om een kaartje te kopen en te genieten van dit concert. De zitplaats die we hadden was niet ideaal maar muzikaal dik in orde, wat een wall of sound werd er over ons heen gegooid zeg, geweldig!

https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/D53B/production/_98378545_7124c690-a782-486c-987c-af42a641b34d.jpg
24. Manic Street Preachers

Beste album: This Is My Truth Tell Me Yours (1998)
Instap album advies: Everything Must Go (1996)
Beste nummer: The Everlasting
Enorm zwak voor: You're Tender and You're Tired

Het verhaal begon voor mij pas echt bij If You Tolerate This Your Children Will Be Next welke de 1ste single was van This Is My Truth Tell Me Yours. A Design for Life en Everything Must Go had ik al wel eens gehoord maar dat was het dan wel. Het was die betreffende single met die prachtige titel (daar hebben ze er nog wel een paar van) dat ik volledig om was. Het This Is My Truth Tell Me Yours album kwam in huis na de ook zo mooie Everlasting single en die heeft wel een tijdje vast gezeten in mijn cd-speler. Wat een album is dat zeg! Lang niet iedereen is het met mij eens maar ik ben een enorme liefhebber van de stem van James Dean Bradfield. Voor mij een van de meest aangename in de rockscene.

Het sterke aan MSP is dat ze ook nergens inkakken, ze hebben na de jaren '90 nog een enorme waslijst aan albums gemaakt en die zijn eigenlijk allemaal goed tot zeer goed. Natuurlijk is de aandacht minder groot dan in hun hoogtijdagen maar voor mij zijn ze altijd relevant gebleven en dat is lang niet iedere band gegeven. Ik zag ze live op Pinkpop 2001, op de maandag met Nicky Wire in jurk. Opener die dag was Semisonic en afsluiter Radiohead, tussendoor o.a. Toploader, Stereophonics en stukje Anouk gezien maar Manic Street Preachers waren de beste!

Tot nu toe is Brunniepoo de voorspelmeester gebleken, wie durft er een gokje te wagen welke bands er nog komen voordat de crème de la crème van de Top 20 start?

Mssr Renard
Marillion, Fish, Pet Shop Boys, Frankie Goes to Hollywood, Depeche Mode, Inxs, Genesis, Queen, Talk Talk, King Crimson, Talking Heads, Orchestral Manoeuvres in the Dark?

Dat zijn er wel heel veel voor drie plaatsen, dan zit je altijd wel ergens goed

King crimson en Queen zijn uiteraard wel al geweest dus die kans is klein maar je weet het nooit.

Verder is het eigenlijk ook wel gewoon een domme vraag natuurlijk

Mssr Renard
Ik snapte de vraag denk ik niet, en gaf ook een behoorlijk dom antwoord.

Ik ben ook eigenlijk té weinig bekend met moderne muziek, daarom verrast deze top100 mij ook vooral.

Ik had Rush trouwens hoger verwacht.

Mssr Renard schreef:
Ik snapte de vraag denk ik niet, en gaf ook een behoorlijk dom antwoord.

Domme vragen geven domme antwoorden

Maar wat ik bedoelde: er zijn nog drie open plekken voordat we bij de hoogste 20 van mijn lijst komen. De plekken 23, 22 en 21 dus. Wie zou daarvoor in aanmerking kunnen komen.

Veel bands die jij nu noemde komen (wellicht) later (en dus hoger op de lijst) nog voorbij

Mssr Renard
Pulp, Radiohead, Talk Talk

Dim
The Police

vigil schreef:

King crimson en Queen zijn uiteraard wel al geweest dus die kans is klein maar je weet het nooit.

Kijk, dit zijn cliffhangers waardoor je wel op het puntje van je stoel blijft zitten!
Verder laat ik me verrassen over het volgende triootje.

Nog niet genoemd: World Party / Waterboys. Erasure en/of XTC.

Ik mis Depeche Mode

En James

Alphaville, INXS of Frankie goes to Hollywood?

Pulp, Blur, Nits, FGTH, Electronic, Peter Gabriel, Talk Talk verwacht ik nog tussen 10 en 20. Nu Het Goede Doel, Brandi Carlile en The Waterboys?

INXS, Depeche Mode, Marillion en Talk Talk the safe bets.

Voor de outsider gok dan..........Howard Jones

Casartelli (moderator)
Ik vermoed dat, met de publiek zichtbare toptien erbij, de resterende 23 er nu wel staan.

Ik mag toch hopen dat Koot en Bie de lijst gehaald hebben, want anders is ie toch echt afgekeurd door het Simplisisch Verbond.

Casartelli schreef:
Ik vermoed dat, met de publiek zichtbare toptien erbij, de resterende 23 er nu wel staan.

Ja en dat was nou ook weer niet de bedoeling... ik dacht de komende drie en had niet verwacht dat alle zwaargewichten/topfavorieten ook opgesomd zouden worden. Dus domme vraag.

Overigens klopt de vermoeding verder niet maar laat ik nou weer niet te veel zeggen

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Overigens klopt de vermoeding verder niet maar laat ik nou weer niet te veel zeggen
Dan zal ik de "waar persoon X artiest Y zei had artiest Z moeten staan, stop de tijd" uitdaging verder niet oppakken

We worden per seconde wijzer hier...

luigifort schreef:
We worden per seconde wijzer hier...

EVerything counts...

Zolang je me maar nooit meer teleurstelt (Never let me....) vind ik alles best.
( Kate Bush had immers een top 10 plaats verdiend)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/ff/Frankie_Goes_to_Hollywood_in_London_cropped.jpg/640px-Frankie_Goes_to_Hollywood_in_London_cropped.jpg

23. Frankie Goes to Hollywood / Trevor Horn

Beste album: Welcome to the Pleasuredome (1984)
Instap album advies: Bang!..., The Greatest Hits Of (1993)
Beste nummer: Welcome to the Pleasuredome
Enorm zwak voor: Rage Hard

Een hoge positie voor een band met slechts twee volwaardige studio-albums. Als ik kijk naar de flinke ruimte die deze band inneemt in mijn kast dan kom ik toch wel veel verder dan twee... De band/het label is een meester in het opnieuw uitgeven van materiaal. Remixes, remasters, anniversary uitgaves noem het maar op. Ik heb even een diepe duik genomen in mijn FGTH collectie en kwam op het volgende uit:

7 x enkele cd
7 x dubbel cd
2 x drie cd boxje
1x cd / dvd
11 x cd-single
1 x cassette single
9 x 7" single
8 x 12"/EP
1 x lp

Nou dat zegt eigenlijk genoeg, dan heb ik het solo-materiaal van Holly niet eens meegenomen laat staan waar Horn zich mee bezig gehouden heeft. Ik heb het steeds over een band maar is het wel een band? Is het niet een inventieve topproducer met een sterke zanger en de beste sessiemuzikanten voorradig? sprak de advocaat van de duivel maar daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ten tijde van het debuut waren de meeste jonkies uit de band nog niet toe aan dit geweld. Het was natuurlijk ook niet een rustige opstart. Nee, het was een aftrap met drie nummer 1 hits op rij. Met een Beatle-mania achtige omvang qua hysterie. Het was niet enkel de muziek het waren ook de baanbrekende videoclips, de merchandising en de totale impact. Het 2de album Liverpool staat vol met pakkende popsongs en was misschien qua overrompeling minder maar songmatig wordt het nogal eens onderschat. Op dat album doen de mannen het meeste zelf en ook live stonden ze hun mannetje wel. Zoals te zien is aan de titel van het altijd lastige 2de album komen ze dus uit Liverpool. Ik denk dat die stad het best vertegenwoordigd is in mijn lijst met naast FGTH ook nog A Flock of Seagulls, Lightning Seeds en vast nog wel eentje die nog gaat komen.

Ik heb het Trevor Horn en vrienden live concert in Paradiso bezocht. Een van die vrienden was Seal dus het was dubbel feest. Op die avond waren tal van mensen uit de muziekbizz aanwezig en dat zegt vaak ook wel iets. Ik zag o.a. Gerard Ekdom, Hans Schiffers (wiens oortjes ik van de ondergang redde) en Rob Bolland voorbij schuiven. Een prachtige avond met relatief weinig Frankie materiaal want dat heeft met rechten te maken. Iets waar ik een flinke discussie over kan voeren want hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat het creatieve brein, producer, labeleigenaar en drijvende kracht niet al het werk mag spelen maar dat doen we wel een andere keer.

Mssr Renard
Ken de band verder niet (zo goed), maar Trevor Horn had wel zijn vingers in iedereen zijn of haar spreekwoordelijke pap in die tijd zeg maar (Art of Noise, Yes, Propaganda, Seal, etc.). Ik denk dat ik zelf alleen Yes, Propaganda en Buggles thuis heb.

Edit: ik zie dat hij zelfs muziek schreef voor Dusty Springfield

https://cms-assets.nporadio.nl/npo3fm/media-uploads/_videoThumbnail/Het-goede-doel.png?v=1678987993
22. Het Goede Doel

Beste album: Mooi en Onverslijtbaar (1986)
Instap album advies: België (1982)
Beste nummer: Alles Geprobeerd
Enorm zwak voor: Ik Krijg Je Wel

Henk + Henk maar ook met Sander natuurlijk hebben een paar schitterende albums gemaakt. Twee mannen die het zoals bekend niet zo goed met elkaar konden vinden maar op plaat merkte je daar niets van. Ik draai het nog best vaak eigenlijk, muzikaal zit het zo verdomde goed in elkaar. Dat kon je wel aan die ene Henk overlaten (met behulp van Sander) en de teksten waren over het algemeen scherp, relevant en grappig en dan kon je dan weer aan die andere Henk overlaten.

De live ervaringen met de band zijn wat apart. Ik zag ze samen bij hun reünie-optreden in het grote Gelredome concert van De Kast waar ik kaarten voor had gewonnen (Kayak had binnen dat optreden ook hun reünieconcert!) en ik zag ze op het Mega-platen en cd beurs te Utrecht waar ze als promotie een paar hits zongen om iets aan te prijzen (een nieuwe plaat of verzamelwerk ofzo). Solo zag ik ze ook beide. Henk W in de buitenlucht met voltallige band waarbij Westbroek vooral pratend op dreef was en Henk T als onderdeel van een theatertoer met de Nederpop Allstars waarbij Sander van Herk dan weer de gitarist is waarin Temming liet horen nog prima bij stem te zijn maar ook een erg zure oude man. Temming is dan wel weer de bekendste Nederlander welke in de contactenlijst van mijn telefoon staat.

https://cultmtl.com/wp-content/uploads/2021/01/David-Bowie-music-videos.jpeg
21. David Bowie

Beste album: Hunky Dory (1971)
Instap album advies: Aladdin Sane (1973)
Beste nummer: Life on Mars?
Enorm zwak voor: Station to Station
Live gezien?: nope
Eric's lijst: op 4

De tijd dat ik me steeds meer begon te interesseren voor muziek was niet een gelukkige wat Bowie betreft. Eerst kreeg ik het duet met Mick Jagger voor mijn kiezen en daarna kwam dat ellendige duet met Tina welke tig weken op de eerste plaat stond. Maar goed dat overleefde ik en daarna kwam alles goed! Tenminste bijna alles want ik heb Bowie nooit live mogen zien, wel eens overwogen toen een concert vanuit het Arrow Rock festival (als ik het goed heb) verplaatst werd naar de Arena maar helaas het heeft niet zo mogen zijn. Wel de voor mij haast wereldreis naar Groningen gemaakt voor de beroemde Bowie IS tentoonstelling.

Als iemand een tentoonstelling verdiende was hij het ook wel, voor mij het ultieme stijlicoon. Heeft u ooit een slechte foto van Bowie gezien? Precies dat zeg ik. De man heeft vele albums uitgebracht en daarin is niet alles even fantastisch, daar kan ik eerlijk in zijn. De jaren 70 (1971 t/m 1977) en jaren '90 (1995 t/m 2002) zijn hier favoriet plus daarbij natuurlijk het heftige afscheidsalbum ★ uit 2016. Vooral Low, Hunky Dory en Aladdin Sane plus de nodige live albums draai ik nog steeds erg veel.

vigil schreef:
Wel de voor mij haast wereldreis naar Groningen gemaakt voor de beroemde Bowie IS tentoonstelling.

Hetzelfde. Geen concert, wel deze tentoonstelling. Wij hadden kaarten voor een dag toen hij net overleden was. Dat was wel een bijzondere en onwerkelijke ervaring, want de tentoonstelling begon in december 2015.

Recentelijk wel zijn Ziggy optreden in de bios gezien. Ook leuk, maar het blijft een gemis hem nooit live te hebben gezien.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Hetzelfde. Geen concert, wel deze tentoonstelling. Wij hadden kaarten voor een dag toen hij net overleden was. Dat was wel een bijzondere en onwerkelijke ervaring, want de tentoonstelling begon in december 2015.

Ik heb het even opgezocht wanneer ik er was, 4 maart 2016. Dus iets minder dan twee maanden na zijn dood.

vigil schreef:
(quote)

Ik heb het even opgezocht wanneer ik er was, 4 maart 2016. Dus iets minder dan twee maanden na zijn dood.

Ik heb de exacte datum ook kunnen vinden: 26 februari, in mijn hoofd zat januari. Maar nog steeds: mensen die de tentoonstelling zagen voor en na zijn dood. Best bijzonder.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:44 uur

geplaatst: vandaag om 11:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.