Muziek / Toplijsten en favorieten / De artiesten top 100 van (herman)!
zoeken in:
8
geplaatst: 20 april 2024, 10:12 uur
Hier is de gehele lijst:
01. Marillion
02. Pet Shop Boys
03. Orchestral Manoeuvres in the Dark
04. Depeche Mode
05. Jean Michel Jarre
06. James
07. Genesis
08. Peter Gabriel
09. Brandi Carlile
10. Fish
11. Blur
12. a-ha
13. Mike Oldfield
14. Pulp / Richard Hawley
15. Joe Jackson
16. Talk Talk
17. Electronic
18. The Divine Comedy
19. The Waterboys / World Party
20. Nits
21. David Bowie
22. Het Goede Doel
23. Frankie Goes to Hollywood / Trevor Horn
24. Manic Street Preachers
25. Rush
26. Vangelis
27. R.E.M.
28. Revere
29. EMF
30. Stevie Wonder
31. Supertramp / Roger Hodgson
32. Saybia (53)
33. Tom Petty
34. Archive
35. Simple Minds
36. The Shamen
37. Ultravox
38. Crowded House / Split Enz
39. Queen
40. Phil Collins
41. Information Society
42. Stef Bos
43. Dusty Springfield
44. Klein Orkest / Harrie Jekkers
44.5 Camel
45. The Beatles / George Harrison
46. The Jayhawks
47. Extreme
48. Tears for Fears
49. The Rembrandts
50. Kate Bush
51. Kraftwerk
52. Noordkaap / Monza / Meuris
53. Lightning Seeds
54. Gary Numan
55. Enigma / Sandra
56. Peter Hammill / Van der Graaf Generator
57. The Walkabouts
58. Blackfield / No-Man
59. Elbow
60. Roxy Music
61. Ibrahim Maalouf
62. New Order
63. Ray Wilson / Stiltskin
64. Pink Floyd / Roger Waters
65. The Gathering
66. Killing Joke
67. Suede
68. Donna Summer / Giorgio Moroder
69. Emmylou Harris
70. Eels
71. Seal
72. Maria McKee
73. The Kinks
74. Sparks
75. Kim Wilde
76. Tangerine Dream / Klaus Schulze
77. The Call
78. Pearl Jam
79. King Crimson / Adrian Belew
80. A Flock of Seagulls
81. Sophie B. Hawkins
82. John Foxx / Midge Ure / Visage
83. Jan Garbarek
84. Chris Isaak
85. The Beautiful South
86. Living Colour
87. The Tragically Hip
88. Neneh Cherry
89. U2 (50)
90. Natalie Merchant
91. Jesus Jones
92. Procol Harum
93. Shakespear's Sister
94. Deacon Blue
95. John Coltrane
96. LAKSHMI
97. Dead Can Dance
98. Jimmy Somerville / Bronski Beat / Communards
99. Falco
100. Adamski
101. Carter the Unstoppable Sex Machine
01. Marillion
02. Pet Shop Boys
03. Orchestral Manoeuvres in the Dark
04. Depeche Mode
05. Jean Michel Jarre
06. James
07. Genesis
08. Peter Gabriel
09. Brandi Carlile
10. Fish
11. Blur
12. a-ha
13. Mike Oldfield
14. Pulp / Richard Hawley
15. Joe Jackson
16. Talk Talk
17. Electronic
18. The Divine Comedy
19. The Waterboys / World Party
20. Nits
21. David Bowie
22. Het Goede Doel
23. Frankie Goes to Hollywood / Trevor Horn
24. Manic Street Preachers
25. Rush
26. Vangelis
27. R.E.M.
28. Revere
29. EMF
30. Stevie Wonder
31. Supertramp / Roger Hodgson
32. Saybia (53)
33. Tom Petty
34. Archive
35. Simple Minds
36. The Shamen
37. Ultravox
38. Crowded House / Split Enz
39. Queen
40. Phil Collins
41. Information Society
42. Stef Bos
43. Dusty Springfield
44. Klein Orkest / Harrie Jekkers
44.5 Camel
45. The Beatles / George Harrison
46. The Jayhawks
47. Extreme
48. Tears for Fears
49. The Rembrandts
50. Kate Bush
51. Kraftwerk
52. Noordkaap / Monza / Meuris
53. Lightning Seeds
54. Gary Numan
55. Enigma / Sandra
56. Peter Hammill / Van der Graaf Generator
57. The Walkabouts
58. Blackfield / No-Man
59. Elbow
60. Roxy Music
61. Ibrahim Maalouf
62. New Order
63. Ray Wilson / Stiltskin
64. Pink Floyd / Roger Waters
65. The Gathering
66. Killing Joke
67. Suede
68. Donna Summer / Giorgio Moroder
69. Emmylou Harris
70. Eels
71. Seal
72. Maria McKee
73. The Kinks
74. Sparks
75. Kim Wilde
76. Tangerine Dream / Klaus Schulze
77. The Call
78. Pearl Jam
79. King Crimson / Adrian Belew
80. A Flock of Seagulls
81. Sophie B. Hawkins
82. John Foxx / Midge Ure / Visage
83. Jan Garbarek
84. Chris Isaak
85. The Beautiful South
86. Living Colour
87. The Tragically Hip
88. Neneh Cherry
89. U2 (50)
90. Natalie Merchant
91. Jesus Jones
92. Procol Harum
93. Shakespear's Sister
94. Deacon Blue
95. John Coltrane
96. LAKSHMI
97. Dead Can Dance
98. Jimmy Somerville / Bronski Beat / Communards
99. Falco
100. Adamski
101. Carter the Unstoppable Sex Machine
1
geplaatst: 20 april 2024, 10:14 uur
Niet goedgekeurd, deze lacune van het bekende duo. Tien slagen met de mattenklopper voor jou!
8
geplaatst: 20 april 2024, 10:22 uur
Het was toch moeilijker dan ik dacht, 100 artiesten lijkt best veel en die komt er zeker in, en die ook, en die en die al helemaal...
Dat blijkt dus tegen te vallen, ik had al snel een lijst van 150 namen waarbij een hoop (boomer) artiesten waarvan ik wel "alles" heb er niet eens in stonden zoals bv 10cc, Alan Parsons, Iron Maiden, Focus, Level 42, Boo Radleys, Van Halen en Richard Marx om maar eens wat te noemen. Dan moet je vanuit die 150 gaan strepen wat al helemaal niet te doen is, sommige kan je nog met elkaar combineren maar het komt er meestal gewoon op neer dat je van bepaalde excelvakjes de inhoud moet wissen. Dan kom je meer dan eens op een moment dat je een (zeer) pijnlijk beslissing moet nemen. Met name bij Kiwanuka, Alphaville, INXS en Dave Matthews die er eigenlijk wel gewoon in hadden moeten staan maar ja er passen er maar 100 in een Top 100 en ik heb het dan nog voor elkaar te krijgen om er 102 in 101 te krijgen
De allerlaatste die ik wegstreepte was overigens de combi Human League/Heaven 17. En met deze naam kan ik het bruggetje maken naar de volgende in deze reekst namelijk dazzler. Deze vriendelijke Belg staat vooral bekend als een een 80's Wave/Belpop adept maar of dat ook echt zo is gaan we op korte termijn zien 
de presentatielijst:
- dazzler
- Barney Rubble
- Mssr Renard
- Casartelli
- musicborst
In ieder geval bedankt voor de aandacht, vele likes en reacties. Het gaat u allen goed!
Dat blijkt dus tegen te vallen, ik had al snel een lijst van 150 namen waarbij een hoop (boomer) artiesten waarvan ik wel "alles" heb er niet eens in stonden zoals bv 10cc, Alan Parsons, Iron Maiden, Focus, Level 42, Boo Radleys, Van Halen en Richard Marx om maar eens wat te noemen. Dan moet je vanuit die 150 gaan strepen wat al helemaal niet te doen is, sommige kan je nog met elkaar combineren maar het komt er meestal gewoon op neer dat je van bepaalde excelvakjes de inhoud moet wissen. Dan kom je meer dan eens op een moment dat je een (zeer) pijnlijk beslissing moet nemen. Met name bij Kiwanuka, Alphaville, INXS en Dave Matthews die er eigenlijk wel gewoon in hadden moeten staan maar ja er passen er maar 100 in een Top 100 en ik heb het dan nog voor elkaar te krijgen om er 102 in 101 te krijgen
De allerlaatste die ik wegstreepte was overigens de combi Human League/Heaven 17. En met deze naam kan ik het bruggetje maken naar de volgende in deze reekst namelijk dazzler. Deze vriendelijke Belg staat vooral bekend als een een 80's Wave/Belpop adept maar of dat ook echt zo is gaan we op korte termijn zien 
de presentatielijst:
- dazzler
- Barney Rubble
- Mssr Renard
- Casartelli
- musicborst
In ieder geval bedankt voor de aandacht, vele likes en reacties. Het gaat u allen goed!
2
geplaatst: 20 april 2024, 10:23 uur
Poek schreef:
Niet goedgekeurd, deze lacune van het bekende duo. Tien slagen met de mattenklopper voor jou!
Hou je er buiten Poek!
1
Mssr Renard
geplaatst: 20 april 2024, 10:25 uur
Marillion vind ik ook bji vlagen en perioden fantastisch. Ik ben wat weggedreven van mijn liefde voor Hogarth-periode waar ik ook wel een flinke 10 of 15 jaar flink mee dweepte. Vooral in het cd-tijdperk kocht ik me scheel aan cd's, cd-heruitgaven (die EMI-dubbelaars) en cd-singles. Later is die liefde wat bekoeld.
Marillion is de enige band (samen met Fish en Gov's Mule) die ik meer dan één keer heb gezien. Ik ben wel 3!! keer naar Marillion gegaan. Allemaal met Hogarth. 1 keer tijdens de tour van Marbles, daarna bij de tour van Happiness is the Road en 1 keer tijdens Less is More. Van de Fish-tijd neig ik erg naar de liveplaten omdat die iets rauwer klinken, en bij de Hogarth-periode vind ik (denk ik) de eerdere platen het fijnst. Van de laatste 10 jaar heb ik weinig binding meer. Zo gaat dat soms.
Ik neem me vaak voor om die Hogarth-platen weer eens te draaien, maar het komt er maar niet van. Ik denk dat ik ze minstens 10 of 15 jaar niet meer heb op gezet. Voor mij zou het geen top10-band meer zjin maar zeker een top20-band.
Marillion is de enige band (samen met Fish en Gov's Mule) die ik meer dan één keer heb gezien. Ik ben wel 3!! keer naar Marillion gegaan. Allemaal met Hogarth. 1 keer tijdens de tour van Marbles, daarna bij de tour van Happiness is the Road en 1 keer tijdens Less is More. Van de Fish-tijd neig ik erg naar de liveplaten omdat die iets rauwer klinken, en bij de Hogarth-periode vind ik (denk ik) de eerdere platen het fijnst. Van de laatste 10 jaar heb ik weinig binding meer. Zo gaat dat soms.
Ik neem me vaak voor om die Hogarth-platen weer eens te draaien, maar het komt er maar niet van. Ik denk dat ik ze minstens 10 of 15 jaar niet meer heb op gezet. Voor mij zou het geen top10-band meer zjin maar zeker een top20-band.
0
geplaatst: 20 april 2024, 10:35 uur
Maar los van dat er een andere artiest op 1 had moeten staan, een goeie nummer 2! Zouden ze kans maken bij Greatest Hits of #6: HI-NRG (elektronische uptempo disco) 1977-1992 - MusicMeter.nl ?
1
geplaatst: 20 april 2024, 13:48 uur
100 artiesten lijkt op het eerste gezicht inderdaad best veel, maar dat valt dan toch weer tegen. Op die manier wordt het wél echt een toplijst zonder opvulling, moet je maar denken.
Toen de top-10 halverwege was en Fish en Genesis de revue waren gepasseerd (twee artiesten waar ik jeuk van krijg), besloot ik dat er vooral buiten de top-10 veel van mijn gading te vinden was. Maar met Jarre, Pet Shop Boys en natuurlijk Depeche Mode was er alsnog genoeg te beleven.
Bedankt voor een uitermate boeiende presentatie!
Toen de top-10 halverwege was en Fish en Genesis de revue waren gepasseerd (twee artiesten waar ik jeuk van krijg), besloot ik dat er vooral buiten de top-10 veel van mijn gading te vinden was. Maar met Jarre, Pet Shop Boys en natuurlijk Depeche Mode was er alsnog genoeg te beleven.
Bedankt voor een uitermate boeiende presentatie!
2
geplaatst: 20 april 2024, 14:05 uur
Ondanks dat we niet heel veel overeenkomsten hebben in onze lijsten staan er wel ongelooflijk veel namen in die ik ook erg goed vind. Maar ja, we zijn generatiegenoten (met zes jaar verschil) dus dat scheelt.
Mooi dat je het stokje hebt overgenomen en ik hoop dat dit topic een blijvertje gaat zijn!
Mooi dat je het stokje hebt overgenomen en ik hoop dat dit topic een blijvertje gaat zijn!
3
geplaatst: 20 april 2024, 14:26 uur
Twee super top 100 presentaties al gehad. Leuk topic. Ik zet mezelf ook op de lijst.
de presentatielijst:
- dazzler
- Barney Rubble
- Mssr Renard
- Casartelli
- musicborst
- Shaky
de presentatielijst:
- dazzler
- Barney Rubble
- Mssr Renard
- Casartelli
- musicborst
- Shaky
2
Mssr Renard
geplaatst: 20 april 2024, 14:44 uur
Wat me opvalt is dat de users die zich inschrijven en hebben ingeschreven voornamelijk toch ook album-liefhebbers zijn. Ik heb geen problemen met liefhebbers van losse liedjes, maar het viel me op. Ik ben ook vooral een albumliefhebber.
Dat betekent ook dat ik eigenlijk helemaal niet zoveel artiesten ken. Van de meeste artiesten in deze database heb ik zowat alle studio- en liveplaten gehoord, wat soms wel richting of boven de 50 albums per artuest uitkomt. Als ik dat afzet tegen 5000+ stemmen, vind ik het nog knap dat ik aan 100 artiesten kom. Het werd op een gegeven moment ook wel spijkers op laag water zoeken en vooral in de top 80-100 zitten veel discutabele artiesten. Maar daarover later meer.
Dat betekent ook dat ik eigenlijk helemaal niet zoveel artiesten ken. Van de meeste artiesten in deze database heb ik zowat alle studio- en liveplaten gehoord, wat soms wel richting of boven de 50 albums per artuest uitkomt. Als ik dat afzet tegen 5000+ stemmen, vind ik het nog knap dat ik aan 100 artiesten kom. Het werd op een gegeven moment ook wel spijkers op laag water zoeken en vooral in de top 80-100 zitten veel discutabele artiesten. Maar daarover later meer.
2
geplaatst: 20 april 2024, 16:50 uur
Geweldige nr. 1 vigil! Je hebt mijn vertrouwen niet beschaamd... 
Ik tel in jouw lijst op dit moment ongeveer 12 artiesten die kans maken ook in mijn hypothetische top100 te komen. Dat lijkt veel maar met een gezamenlijke nr. 1 waar we allebei zo gek op zijn is 12 misschien helemaal niet veel, ik weet het niet. In ieder geval zal mijn lijst zeker niet zo gevarieerd zijn als de jouwe, het is een mooie presentatie geworden met mooie teksten! Als ik ooit geen andere prioriteiten heb ga ik ook proberen zoiets te maken maar voorlopig niet.

Ik tel in jouw lijst op dit moment ongeveer 12 artiesten die kans maken ook in mijn hypothetische top100 te komen. Dat lijkt veel maar met een gezamenlijke nr. 1 waar we allebei zo gek op zijn is 12 misschien helemaal niet veel, ik weet het niet. In ieder geval zal mijn lijst zeker niet zo gevarieerd zijn als de jouwe, het is een mooie presentatie geworden met mooie teksten! Als ik ooit geen andere prioriteiten heb ga ik ook proberen zoiets te maken maar voorlopig niet.

1
geplaatst: 20 april 2024, 16:51 uur
1
geplaatst: 20 april 2024, 17:57 uur
Dank vigil …. met 25 artiesten/acts in jouw top 100 heb ik een klik, een handvol twijfelgevallen en de rest nauwelijks/een beetje of niet. Ik zou ook met gemak zelf 100 op een lijst kunnen zetten, maar een ranking zou me niet lukken dat wordt me veel te ingewikkeld met afwegen. Van een aantal artiesten zou ik ook nog wel een shortlist kunnen maken en misschien van daaruit nog één kunnen kiezen om bovenaan te plaatsen.
1
geplaatst: 20 april 2024, 18:00 uur
Mooie lijst Sander! Drie geweldige duo’s in de top 5 en je overzicht was inderdaad erg prettig om terug te lezen.
Benieuwd of dazzler 1 overeenkomst met jouw top 3 heeft ..
Benieuwd of dazzler 1 overeenkomst met jouw top 3 heeft ..
3
geplaatst: 20 april 2024, 20:53 uur
vigil, dank voor je mooie lijst en nog mooiere reflecties. Niet geheel onverwacht was het in de top 5 wachten op de nummer 1 om weer gezamenlijke liefde te vinden, maar die was in de 95 artiesten daarvoor natuurlijk vaak genoeg terug te vinden. Ik heb genoten van de beschrijvingen van wat de liefde maakt, zowel bij de gezamenlijke liefdes als bij de liefdes waar ik iets minder warm van wordt 

1
geplaatst: 20 april 2024, 22:28 uur
Bij de PSB:
Eeuwig zonde. Maar goed, ruimtegebrek, geldgebrek, andere reden, het zal vast, maar dat had ik bij jou niet verwacht. Ben zelf ook wel gek van de PSB, maar zoveel heb ik nooit gehad. Nou ja, dat moest ik toch even kwijt 
vigil schreef:
Waar ik nog wel eens spijt van heb is dat ik zo'n 15 jaar geleden een groot gedeelte van mijn PSB collectie heb verkocht aan een handelaar. Dit waren vrijwel al mijn cd-maxi's , EP's en 12inch, 100 stuks voor 250 euro. Daar zaten toch wel mooie items tussen, een x aantal door de jaren heen weer terug gekocht maar zo'n mooie collectie als toen ga ik niet meer krijgen.
Ik kon m'n ogen niet geloven. Las ik dat nou goed? Waarom heb je dat gedaan? Jammer dat ik je verder nooit gekend heb Waar ik nog wel eens spijt van heb is dat ik zo'n 15 jaar geleden een groot gedeelte van mijn PSB collectie heb verkocht aan een handelaar. Dit waren vrijwel al mijn cd-maxi's , EP's en 12inch, 100 stuks voor 250 euro. Daar zaten toch wel mooie items tussen, een x aantal door de jaren heen weer terug gekocht maar zo'n mooie collectie als toen ga ik niet meer krijgen.
Eeuwig zonde. Maar goed, ruimtegebrek, geldgebrek, andere reden, het zal vast, maar dat had ik bij jou niet verwacht. Ben zelf ook wel gek van de PSB, maar zoveel heb ik nooit gehad. Nou ja, dat moest ik toch even kwijt 
1
Mssr Renard
geplaatst: 21 april 2024, 08:17 uur
Poeha schreef:
Bij de PSB:
Bij de PSB:
(quote)
Ik kon m'n ogen niet geloven. Las ik dat nou goed? Waarom heb je dat gedaan? Jammer dat ik je verder nooit gekend heb
Om allerlei redenen heb ik meedere keren afstand moeten doen van sl mijn spullen. Pas rond 2018 vond ik goede balans en rust en mijn collectie bestaat voor het grootste deel uit platen die ik vanaf 2018 heb (terug-)verzameld. Het is zeker wel jammer, vooral omdat alles nu zoveel duurder is dan toen.
Ik ken Vigil's verhaal niet, maar er kan zoveel gebeuren in een mensenleven. Alles is mogelijk. De zonnige kant van zo'n verhaal is natuurlijk dat andere verzamelaars er blij mee kunnen worden gemaakt.
2
geplaatst: 21 april 2024, 10:56 uur
Update:
de presentatielijst:
- dazzler
- Barney Rubble
- Mssr Renard
- Casartelli
- Shaky
- Brunniepoo
de presentatielijst:
- dazzler
- Barney Rubble
- Mssr Renard
- Casartelli
- Shaky
- Brunniepoo
11
geplaatst: 21 april 2024, 11:36 uur
ENKELE BEDENKINGEN VOORAF
Een heel leuk initiatief van aERodynamIC. MusicMeter is gefocust op albums en over onze favoriete albums is al veel inkt gevloeid. In heel wat spelletjes en lijstjes op het forum is er daarnaast ruimte voor singles. Topics die vertrekken vanuit je liefde voor een artiest zijn wat zeldzamer. Ik heb vanop afstand genoten van de lijst van de initiatiefnemer. Die van vigil heb ik wat van naderbij gevold omdat ik wel wat matches met mijn lijst verwachtte. Maar dat zijn er toch minder geworden dan ik vermoedde. Dat hij wat nieuwe parameters toevoegde aan het concept was interessant. Ik heb me de voorbije weken beperkt in mijn reacties om niet te veel weg te geven van mijn lijst. Mijn beide voorgangers wisten er een gezellig topic van te maken met heel wat reacties van de volgers. Ik probeer waardig in hun voetsporen te treden.
Ook voor mij was de selectie moeilijk. Al snel werd duidelijk dat ik geen Nederlandstalige artiesten zou opnemen in de lijst omdat die omwille de teksten heel anders bij mij binnenkomen. Nederlandstalige muziek raakt mij op een andere manier. Ik wil later wel eens de uitdaging aangaan om met een lijst van 100 Nederlandstalige helden te komen. Mijn liefde voor Nederlandstalige muziek is groot en misschien minder bekend op de site. Ik heb in tien kolommen artiesten verzameld met in de eerste kolom de absolute helden en in de laatste kolom the rest of the best (zoals dat heet). Ik begon met namen die spontaan in me opkwamen. Daar kwamen dan namen bij die ik tot mijn scha en schande vergeten was. En dan begon het schuiven en schrappen. Binnen die kolommen van tien namen liggen de plaatsen nog niet helemaal vast.
Zoals eerder al aangehaald zal je weinig of geen post-80s artiesten terugvinden in mijn lijst. Ik heb post 80's albums in mijn kast staan waar ik veel van hou maar met de betrokken artiesten heb ik veel minder een band ontwikkeld. Ik weet veel minder over hen dan over mijn favorieten van de jaren '60, '70 en '80. En vermits het in dit topic over artiesten gaat, vallen zij jammer genoeg uit de boot. Wat dus niet wil zeggen dat ik niet zou houden van muziek die de voorbije 30 jaar geschreven en opgenomen werd.
Er staan eigenlijk vier categorieën van artiesten in mijn top 100. 1) Absolute helden waarvan ik het oeuvre en de carrière tot op zekere hoogte intens gevolgd heb. 2) Artiesten die me met hun muziek tot in diepste binnenste wisten te ontroeren. 3) Artiesten waarvoor ik heel veel bewondering koester ook al heb ik verre van alles van ze in huis. 4) Artiesten die model moeten staan voor een hele reeks andere namen die er niet meer bij konden. Uiteraard zitten er artiesten tussen die in meerdere van deze vier categorieën thuishoren. Ik zal net als mijn voorgangers regelmatig soloartiesten en hun bands samenvoegen.
Laatste opmerking. Ik vrees dat ik het tempo van twee of drie artiesten per dag niet zal halen tenzij er die dag voldoende tijd en inspiratie is. Ik schrijf mijn teksten op het moment zelf (bereid ze dus niet op papier voor). Hopelijk is mijn tragere ritme geen bezwaar voor de users die na mij geprogrammeerd staan.
Een heel leuk initiatief van aERodynamIC. MusicMeter is gefocust op albums en over onze favoriete albums is al veel inkt gevloeid. In heel wat spelletjes en lijstjes op het forum is er daarnaast ruimte voor singles. Topics die vertrekken vanuit je liefde voor een artiest zijn wat zeldzamer. Ik heb vanop afstand genoten van de lijst van de initiatiefnemer. Die van vigil heb ik wat van naderbij gevold omdat ik wel wat matches met mijn lijst verwachtte. Maar dat zijn er toch minder geworden dan ik vermoedde. Dat hij wat nieuwe parameters toevoegde aan het concept was interessant. Ik heb me de voorbije weken beperkt in mijn reacties om niet te veel weg te geven van mijn lijst. Mijn beide voorgangers wisten er een gezellig topic van te maken met heel wat reacties van de volgers. Ik probeer waardig in hun voetsporen te treden.
Ook voor mij was de selectie moeilijk. Al snel werd duidelijk dat ik geen Nederlandstalige artiesten zou opnemen in de lijst omdat die omwille de teksten heel anders bij mij binnenkomen. Nederlandstalige muziek raakt mij op een andere manier. Ik wil later wel eens de uitdaging aangaan om met een lijst van 100 Nederlandstalige helden te komen. Mijn liefde voor Nederlandstalige muziek is groot en misschien minder bekend op de site. Ik heb in tien kolommen artiesten verzameld met in de eerste kolom de absolute helden en in de laatste kolom the rest of the best (zoals dat heet). Ik begon met namen die spontaan in me opkwamen. Daar kwamen dan namen bij die ik tot mijn scha en schande vergeten was. En dan begon het schuiven en schrappen. Binnen die kolommen van tien namen liggen de plaatsen nog niet helemaal vast.
Zoals eerder al aangehaald zal je weinig of geen post-80s artiesten terugvinden in mijn lijst. Ik heb post 80's albums in mijn kast staan waar ik veel van hou maar met de betrokken artiesten heb ik veel minder een band ontwikkeld. Ik weet veel minder over hen dan over mijn favorieten van de jaren '60, '70 en '80. En vermits het in dit topic over artiesten gaat, vallen zij jammer genoeg uit de boot. Wat dus niet wil zeggen dat ik niet zou houden van muziek die de voorbije 30 jaar geschreven en opgenomen werd.
Er staan eigenlijk vier categorieën van artiesten in mijn top 100. 1) Absolute helden waarvan ik het oeuvre en de carrière tot op zekere hoogte intens gevolgd heb. 2) Artiesten die me met hun muziek tot in diepste binnenste wisten te ontroeren. 3) Artiesten waarvoor ik heel veel bewondering koester ook al heb ik verre van alles van ze in huis. 4) Artiesten die model moeten staan voor een hele reeks andere namen die er niet meer bij konden. Uiteraard zitten er artiesten tussen die in meerdere van deze vier categorieën thuishoren. Ik zal net als mijn voorgangers regelmatig soloartiesten en hun bands samenvoegen.
Laatste opmerking. Ik vrees dat ik het tempo van twee of drie artiesten per dag niet zal halen tenzij er die dag voldoende tijd en inspiratie is. Ik schrijf mijn teksten op het moment zelf (bereid ze dus niet op papier voor). Hopelijk is mijn tragere ritme geen bezwaar voor de users die na mij geprogrammeerd staan.
2
Mssr Renard
geplaatst: 21 april 2024, 11:43 uur
dazzler schreef:
Hopelijk is mijn tragere ritme geen bezwaar voor de users die na mij geprogrammeerd staan.
Hopelijk is mijn tragere ritme geen bezwaar voor de users die na mij geprogrammeerd staan.
Neem je tijd, makker.
Ik werk trouwens op dezelfde manier als jij. Lang leve tikfouten en de editfunctie.
100 dagen is wel iets meer dan 3 maanden. Hoop dat dat ook weer voor jou niet te lang is...
2
geplaatst: 21 april 2024, 11:47 uur
Heb een klein beginnetje gemaakt aan mijn lijst, maar ik heb zeker nog wel even de tijd nodig. Het tragere ritme komt mij enkel goed uit. 

1
geplaatst: 21 april 2024, 12:05 uur
Ik schrijf zelf ook spontaan en niet voorbereid. Dat levert soms wat slordigheden op maar dat is dan maar mijn stijl. Ik ben heel benieuwd naar je lijst en verwacht wederom een hoop herkenbaars terug te zien (of ze nu wel of niet in mijn lijst staan).
9
geplaatst: 21 april 2024, 12:14 uur
100. THE SUNDAYS
https://i.postimg.cc/yNNt95K8/sundays.jpg
Here's where the story begins. In de winter van 1990 draaide ik Reading Writing & Arithmetic grijs. Het debuut van The Sundays uit Bristol kwam op het juiste moment. Mijn eerste relatie liep na 20 maanden op de klippen. Ik groef me in tussen mijn platen. De muziek van zangeres Harriet Wheeler en haar vriendje David Gavurin zocht en vond een weg tussen het akoestisch snaarwerk van The Smiths en de vocale overgave van Cocteau Twins. Titels als Can't Be Sure, Hideous Towns, You're Not The Only One I Know, A Certain Someone en I Kicked A Boy logen er niet om. Het was alsof mijn ex me via deze liedjes om enige uitleg verschafte. Een uitleg die je in het ware leven natuurlijk nooit helemaal krijgt. Er klonk iets van pijn in haar beslissing om voor een andere jongen te kiezen. Ze is er ondertussen 30 jaar gelukkig mee getrouwd. En belangrijker, we werden jaren later weer goede vrienden. Wheeler en Gavurin bleven wel samen en maakten nog twee platen als The Sundays maar kozen daarna voor hun gezin. Ik heb The Sundays na hun debuut niet meer gevolgd. Maar ik zet ze wel op 100 omdat liedjes als Skin And Bones, I Won, Joy en My Finest Hour me nog steeds kippenvel bezorgen. The Sundays staan model voor alle nieuwe artiesten die ik in de jaren '90 zou leren kennen maar waarvan ik nooit meer dan één of twee platen kocht.
Ik probeer telkens een mooie deep cut als illustratie te gebruiken.
https://i.postimg.cc/yNNt95K8/sundays.jpg
Here's where the story begins. In de winter van 1990 draaide ik Reading Writing & Arithmetic grijs. Het debuut van The Sundays uit Bristol kwam op het juiste moment. Mijn eerste relatie liep na 20 maanden op de klippen. Ik groef me in tussen mijn platen. De muziek van zangeres Harriet Wheeler en haar vriendje David Gavurin zocht en vond een weg tussen het akoestisch snaarwerk van The Smiths en de vocale overgave van Cocteau Twins. Titels als Can't Be Sure, Hideous Towns, You're Not The Only One I Know, A Certain Someone en I Kicked A Boy logen er niet om. Het was alsof mijn ex me via deze liedjes om enige uitleg verschafte. Een uitleg die je in het ware leven natuurlijk nooit helemaal krijgt. Er klonk iets van pijn in haar beslissing om voor een andere jongen te kiezen. Ze is er ondertussen 30 jaar gelukkig mee getrouwd. En belangrijker, we werden jaren later weer goede vrienden. Wheeler en Gavurin bleven wel samen en maakten nog twee platen als The Sundays maar kozen daarna voor hun gezin. Ik heb The Sundays na hun debuut niet meer gevolgd. Maar ik zet ze wel op 100 omdat liedjes als Skin And Bones, I Won, Joy en My Finest Hour me nog steeds kippenvel bezorgen. The Sundays staan model voor alle nieuwe artiesten die ik in de jaren '90 zou leren kennen maar waarvan ik nooit meer dan één of twee platen kocht.
Ik probeer telkens een mooie deep cut als illustratie te gebruiken.
1
geplaatst: 21 april 2024, 18:44 uur
Veel succes, dazzler! Schrijven op het moment zelf levert in elk geval voor de nummer-100 een mooi verhaal op.
10
geplaatst: 22 april 2024, 10:34 uur
99. DURAN DURAN
https://i.postimg.cc/nLrjccF4/R-10.jpg
Duran Duran belichaamt alles wat ik niet ben en toch staan ze op 99. Dat is omwille van het kleurrijke totaalpakket. Als ik hedendaagse jongeren over 80's popiconen zou willen vertellen, is Duran Duran de naam die het eerst in me opkomt: de looks, de video's, de fanzines en de hedonistische levensstijl. Van hun eerste drie albums in originele bezetting onthoud ik Duran Duran (1981) en Rio (1982). Maar bovenal was het een uistekende singles band. Is There Something I Should Know was de eerste bewuste kennismaking met Duran Duran. Daarna volgden The Reflex en The Wild Boys en later besefte ik dat ook Girls On Film, Hungry Like The Wolf en vooral het bloedmooie Save A Prayer me niet onbekend in de oren klonken. Van Planet Earth tot Ordinary World kan je een boeiende hitkaart samenstellen. Ik heb bewondering voor het feit dat ze nog steeds doorgaan al is het dan zonder hun oorspronkelijke gitarist Andy Taylor. Omdat bassist John Taylor nog bij The Power Station zat, brachten de overgebleven leden in 1985 één album onder de naam Arcadia uit. Drummer Roger Taylor trok zich in 1986 terug om privéredenen maar doet sinds 2001 opnieuw mee. Dat maakt dat toetsenist Nick Rhodes de enige, echte constante bleef in de groep. Simon le Bon was immers niet de originele zanger. Aan hem heb ik trouwens altijd een hekel gehad. Duran Duran staat model voor een heleboel 80's hitsingle bands zoals Ultravox, The Human League, Spandau Ballet, Culture Club en Kajagoogoo die je hierna dus niet meer apart zal tegenkomen in deze artiesten top 100.
Toen er nog voldoende wave aan de composities kleefde.
https://i.postimg.cc/zfWGtL0G/Knipsel.jpg
Een boeiende hitkaart (screenshot van mijn zelf gemaakte verzamelaar).
https://i.postimg.cc/nLrjccF4/R-10.jpg
Duran Duran belichaamt alles wat ik niet ben en toch staan ze op 99. Dat is omwille van het kleurrijke totaalpakket. Als ik hedendaagse jongeren over 80's popiconen zou willen vertellen, is Duran Duran de naam die het eerst in me opkomt: de looks, de video's, de fanzines en de hedonistische levensstijl. Van hun eerste drie albums in originele bezetting onthoud ik Duran Duran (1981) en Rio (1982). Maar bovenal was het een uistekende singles band. Is There Something I Should Know was de eerste bewuste kennismaking met Duran Duran. Daarna volgden The Reflex en The Wild Boys en later besefte ik dat ook Girls On Film, Hungry Like The Wolf en vooral het bloedmooie Save A Prayer me niet onbekend in de oren klonken. Van Planet Earth tot Ordinary World kan je een boeiende hitkaart samenstellen. Ik heb bewondering voor het feit dat ze nog steeds doorgaan al is het dan zonder hun oorspronkelijke gitarist Andy Taylor. Omdat bassist John Taylor nog bij The Power Station zat, brachten de overgebleven leden in 1985 één album onder de naam Arcadia uit. Drummer Roger Taylor trok zich in 1986 terug om privéredenen maar doet sinds 2001 opnieuw mee. Dat maakt dat toetsenist Nick Rhodes de enige, echte constante bleef in de groep. Simon le Bon was immers niet de originele zanger. Aan hem heb ik trouwens altijd een hekel gehad. Duran Duran staat model voor een heleboel 80's hitsingle bands zoals Ultravox, The Human League, Spandau Ballet, Culture Club en Kajagoogoo die je hierna dus niet meer apart zal tegenkomen in deze artiesten top 100.
Toen er nog voldoende wave aan de composities kleefde.
https://i.postimg.cc/zfWGtL0G/Knipsel.jpg
Een boeiende hitkaart (screenshot van mijn zelf gemaakte verzamelaar).
3
Mssr Renard
geplaatst: 22 april 2024, 10:39 uur
Ah Duran Duran, een band waarvan ik mensen altijd hoorde zeggen dat het stom was, tot ik er zelf naar ging luisteren. Gave baspartijen en pakkende songs. Leuk voor zo nu en dan. Soms over the top, maar dat is soms ook gewoon best leuk. Ik heb trouwens Duran Duran nooit gehoord toen ze bekend waren. Ik heb ze pas rond 2010/2015 ontdekt, in mijn Musicmeter-tijd zeg maar.
* denotes required fields.