MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #4 - Discussietopic

zoeken in:
Het kan verkeren, in deze contreien zowaar een album waar ik nog nooit van gehoord heb. Starsailor?

Gretz schreef:
(quote)

Wow! Heeft er nog iemand betere stats? #mrmainstream
Ik denk dat ik op 83 kom. Maar ik verwacht vooral in de tweede helft veel hits bij mij.

Casartelli (moderator)
Gretz schreef:
Wow! Heeft er nog iemand betere stats? #mrmainstream
Vorig jaar schopte ik het tot 198 matches (er waren toen overigens best wat gebruikers met nog flink hogere cijfers). Logischerwijs (?) nam het percentage matches toe naarmate we hoger kwamen. Dit jaar zit ik op een hoger spoor (het was vorig jaar vrij lang ergens rond de 10%), maar ik dacht ook gelezen te hebben dat er minder deelnemers zijn dan vorige keer, dus ook dat is dan statistisch logisch.

Mr Mainstream lijkt me dan ook wat veel eer, maar ik doe het kennelijk vrij goed met albums die nog 1-2 andere grote liefhebbers hebben. Is misschien wel een beetje symptomatisch voor mijn 'mainstream' scores in de nichespelletjes (Prog Ladder, NL-talige ladder), terwijl ik daar in de grotere MuMe-breedte toch een stuk minder mee in de pas loop.

Casartelli schreef:
(quote)
Vorig jaar schopte ik het tot 198 matches (er waren toen overigens best wat gebruikers met nog flink hogere cijfers). Logischerwijs (?) nam het percentage matches toe naarmate we hoger kwamen. Dit jaar zit ik op een hoger spoor (het was vorig jaar vrij lang ergens rond de 10%), maar ik dacht ook gelezen te hebben dat er minder deelnemers zijn dan vorige keer, dus ook dat is dan statistisch logisch.
2 deelnemers minder. Dus als je rond de 10% zat scheelt dat 0,5 procentpunt.

chevy93 schreef:
Het kan verkeren, in deze contreien zowaar een album waar ik nog nooit van gehoord heb. Starsailor?

Staat nog een leuk verhaaltje van ene EttaJamesBrown bij. Wellicht bruikbaar voor een volgende editie

Casartelli (moderator)
Starsailor is toch niet zo onbekend? Al ken ik er ook geen albums van; Silence Is Easy is voor mij hun Whole of the Moon. Ik zie dat hier Poor Misguided Fool op staat, dat zou genoeg aanleiding moeten zijn om hem toch eens een kans te geven.

Met vier matches (Actually, October, Empire en Lightbulb Sun) zet ik mijn mainstreamstreak nog even voort. Aerial en Power, Corruption & Lies zijn de plaatselijke bubbling unders.

99/555

Misschien een generatiedingetje?

Opvallende stijging voor Interpol. En ook een opvallende herintrede van AM, hoewel de echte verrassing waarschijnlijk het wegvallen vorig jaar was.

De fakkelteit kent geen sluitingstijd

AM inderdaad opvallend laag, maar wat mij betreft een terechte plek.

Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
Misschien een generatiedingetje?
Dat zou zomaar kunnen. Heb even teruggekeken of er nog wat te jijbakken valt met andere albums uit dezelfde update, maar dat viel wel mee. Al moet je volgens mij toch ook wel behoorlijk muzieknerd zijn om bij namen als Minutemen of The Replacements instemmend te knikken. En volgens mij hoort Carly Rae Jepsen ook in dat rijtje, maar dat zal wel een boomeridee zijn.

Ik nomineer andermaal vier matches, met Reggatta de Blanc, de vierde van Gabriel, This Is My Truth Tell Me Yours en Sackcloth'n'Ashes. Al bubbelt die laatste niet echt veel hoger dan de gemiddelde bubbling under (waar in deze update eigenlijk alleen Gorky redelijk voor in aanmerking komt).

103/570

Ik kom met 110/570 aardig in aanmerking voor de titel mr. Mainstream

Casartelli schreef:
(quote)
Dat zou zomaar kunnen. Heb even teruggekeken of er nog wat te jijbakken valt met andere albums uit dezelfde update, maar dat viel wel mee. Al moet je volgens mij toch ook wel behoorlijk muzieknerd zijn om bij namen als Minutemen of The Replacements instemmend te knikken. En volgens mij hoort Carly Rae Jepsen ook in dat rijtje, maar dat zal wel een boomeridee zijn.

103/570
Meen je dat over Minutemen en The Replacements? Niet dat ik muzieknerd per se negatief vind, maar toch even een kleine history lesson.

Een blik op de wikipedia-pagina van beide albums en dan is dat wel een ander verhaal. Ze staan allebei in The 500 Greatest Albums of All Time van Rolling Stone, om maar iets te noemen. Het hoeft niet je smaak te zijn, maar het zijn behoorlijke klassiekers die hun stempel nogal hebben gedrukt op de Amerikaanse indierock. Ik weet dat hier op de site de focus voor de jaren 80 echt op het VK ligt, maar dat is niet overal zo.

Casartelli (moderator)
Coma Cat schreef:
Meen je dat over Minutemen en The Replacements? Niet dat ik muzieknerd per se negatief vind, maar toch even een kleine history lesson.

Een blik op de wikipedia-pagina van beide albums en dan is dat wel een ander verhaal. Ze staan allebei in The 500 Greatest Albums of All Time van Rolling Stone, om maar iets te noemen. Het hoeft niet je smaak te zijn, maar het zijn behoorlijke klassiekers die hun stempel nogal hebben gedrukt op de Amerikaanse indierock. Ik weet dat hier op de site de focus voor de jaren 80 echt op het VK ligt, maar dat is niet overal zo.
Dat neem ik onmiddellijk van je aan. En laten we wel wezen, we zijn hier een stel muzieknerds bij elkaar. Ik heb zelf bij beide ook wel een vage herkenning, het was meer het perspectief voor Starsailor. Denk dat ik als ik in mijn reële omgeving om me heen zou vragen die laatste toch wel meer herkenning oogst dan Minutemen of The Replacements. Maar goed, afgezien van dat ik weet dat een vriend van me (die in leeftijd inderdaad krap een generatie met Chevy scheelt) Starsailor hoog heeft zitten (incl meerdere concertbezoeken), heb ik het niet uitgeprobeerd...

Mooie stijging van Our Love to Admire

Broadcast 16 Horsepower is het 'ik-ga-luisteren'-plaatje van deze update, en volgens mij heb ik Sound of Silver ook nooit volledig geluisterd ooooohhh

Edit: CARLY RAE JEPSEN HOOLIGANS!!!!!

Misschien wel de beste update tot nu toe.

foutje gemaakt bij 420. , chevy93

Finn schreef:
foutje gemaakt bij 420. , chevy93
Ah ja, dat komt door de automatische verwerking van url's van MuMe. Als er twee albums met deels hetzelfde id* erin zitten snapt het MuMe-script het niet meer.

* Off The Wall = 34; Sinéad = 3410

Casartelli (moderator)
Ik doe het juist even rustig aan met alleen matches met Mike Oldfields derdeling en de bluesplaat van The Doors.

Sinéad o'Connor (straf voorbeeld van "het debuut was meteen het hoogtepunt") en de laatste nog enigszins relevante Anathema bubbelen under.

105/585

Bad Moon Rising hoger dan EVOL en Goo, opmerkelijk! Ben het er overigens wel mee eens

Casartelli (moderator)
Under the Iron Sea is in deze regionen toch best een opmerkelijke echte nieuwkomer. Volkomen terecht natuurlijk . Who's Next en Nowhere zijn de andere matches.

Waiting for the Sun, Merriweather Post Pavilion en Fear of Music bubbelen under, waarbij ik die laatste de beste kansen toedicht een volgende keer wel een match te zijn.

108/600

98 matches hier inmiddels.

Moet zeggen dat het doornemen van de updates wel voor veel 'draai-inspiratie' zorgt, alleen daarom al zeer de moeite waar dit project.

@Chevy: voor mijn gevoel zit Starsailor een beetje in hetzelfde hoekje als Keane/Coldplay (ten tijde van de eerste albums) qua muziek en generatie. Was destijds wel een naam die veel aandacht kreeg (o.a. voorpagina OOR als ik me goed herinner), maar ze zijn nooit echt doorgebroken in de mainstream. Kan me wel voorstellen dat het iets voor jou zou kunnen zijn.

Starsailor scoorde in 2003 trouwens een dikke top 10-hit in België met Four To The Floor, zelfs ik als tienjarig nog-amper-met-grotemensenmuziek-bezig Arthurtje viel het op dat die wel heel vaak op de radio voorbijkwam. Kennelijk deed het nummer in NL dan weer niks, opmerkelijk. Vindt het persoonlijk best een zeiknummer overigens dus goed voor jullie.

Casartelli (moderator)
ArthurDZ schreef:
Starsailor scoorde in 2003 trouwens een dikke top 10-hit in België met Four To The Floor
O ja die...

Dat was in Nederland toch meer Kink FM-territorium geloof ik.

Casartelli schreef:
(quote)
Dat neem ik onmiddellijk van je aan. En laten we wel wezen, we zijn hier een stel muzieknerds bij elkaar. Ik heb zelf bij beide ook wel een vage herkenning, het was meer het perspectief voor Starsailor. Denk dat ik als ik in mijn reële omgeving om me heen zou vragen die laatste toch wel meer herkenning oogst dan Minutemen of The Replacements. Maar goed, afgezien van dat ik weet dat een vriend van me (die in leeftijd inderdaad krap een generatie met Chevy scheelt) Starsailor hoog heeft zitten (incl meerdere concertbezoeken), heb ik het niet uitgeprobeerd...

Maar als dat je punt is, kun je dat moeilijk over Carly Rae Jepsen maken. Toch tig keer bekender dan Starsailor. Overigens ook fantastische popmuziek die terecht in de lijst staat.

Casartelli (moderator)
Arrie schreef:
Maar als dat je punt is, kun je dat moeilijk over Carly Rae Jepsen maken. Toch tig keer bekender dan Starsailor. Overigens ook fantastische popmuziek die terecht in de lijst staat.
Er is ongetwijfeld een kwantificering van die "tig keer bekender" mogelijk, maar ik heb zo spontaan geen Carly Rae Jepsen-nummer paraat.

Mooie (en terechte) stijging van Super Trouper. Meer ABBA!

Wat een onverwacht hoge notering van Saybia. Heerlijk dat ik niet de enige ben die nog steeds kan genieten van dit Deense bandje. Ik zag ze meerdere keren live en het was altijd prachtig om de melodramatische pop/rock luidkeels mee te zingen.
Hun Live EP uit die tijd sla ik nog hoger aan.

(48 matches van mn top 250 tot nu toe)

Casartelli (moderator)
Matches met The Seeds of Love, Just As I Am en The Runaway Found en Afraid of Sunlight is de klapper van het rijtje.

The Second You Sleep laat inderdaad een opmerkelijk verloop zien door de jaren heen (of preciezer: was vorige keer een opvallende afwezige). Hier zal hij altijd ondergebubbeld hebben, net als Boy en X&Y. ABC lang afgeschreven als de verkeerde kant van de synthpop, maar de laatste herbeluistering van The Lexicon of Love was goed voor een bescheiden herwaardering. Wie weet op hoop van meer...

112/615

Gast
geplaatst: vandaag om 23:18 uur

geplaatst: vandaag om 23:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.