MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Het MuMe Top 1000 Project #4 - Discussietopic

zoeken in:
MuMe Top 1000 - Ronde 4

Het idee komt oorspronkelijk van MovieMeter en daar wordt het project tweejaarlijks opgezet. Mijn idee was om op MuMe het tussenliggende jaar te pakken. Dat gaan we nu voor de derde keer doen.

Managementsamenvatting
Mail jouw albumlijst (min. 100, max. 500 albums) naar [email protected] (bij voorkeur als Excel-bestand). Eigenlijk heb ik slechts één ding nodig: het album-id. Dit is het id dat je vindt in de URL van een album (https://www.musicmeter.nl/album/ID (4 is bv. het id van OK Computer))

Mocht het je niet lukken om laagdrempelig de id’s te verzamelen (bv. omdat je geen stemmen op deze site hebt), via dit formulier kun je de id’s verzamelen door het invoeren van de albumtitels: Template Lijst.xlsx - Google Drive - drive.google.com
(het kan voorkomen dat de verkeerde id gekoppeld wordt wanneer albums hetzelfde heten)

N.B. Dit is exact hetzelfde bestand dat ik gebruik, dus elk id dat ontbreekt zul je handmatig aan moeten vullen. Anders zal ik het moeten doen (wat ik niet ga doen, en dus effectief betekent dat dat album in jouw lijst niet meegenomen wordt!)

De deadline is zondag 15 september.
Voor de volledige set regels, een uitgebreidere uitleg en een FAQ verwijs ik naar dit topic: Het MuMe Top 1000 Project - Regels

De opzet
De opzet is simpel: iedereen levert een lijst aan van minimaal 100 en maximaal 500 albums. Alles daartussen is toegestaan (top 127, top 381 etc.). De ervaring (van MovieMeter en de vorige MuMe-lijst) leert overigens dat je, zeker onderin, veel leuke onbekende(re) parels tegenkomt, omdat deze bij een paar genreliefhebbers zeer geliefd zijn. En met een paar hoge stemmen kun je al snel in de lijst geraken. Dit maakt de top 1000 zowel een toplijst als een leuke manier om dingen te ontdekken.

Kortom: bij voorkeur niet strategisch albums buiten je eigen lijst houden, omdat je deze kansloos acht. Je weet nooit wie je als medestander tegenkomt.

De puntentelling
De formule (zoals ook gebruikt op MovieMeter) is: 38000 / (positie + 75). Deze hebben we vorige keren ook gebruikt en is volgens mij prima bevallen. Andere ideeën zijn altijd welkom.

Het aanleveren van jouw lijst
Eenieder kan de lijst aanleveren via (bij voorkeur) Excel naar het speciaal hiervoor aangemaakte e-mailadres: [email protected]. Desgewenst is er een Excel-template beschikbaar: Template Lijst.xlsx - Google Drive - drive.google.com

Om mij aanzienlijk tijd te besparen bij het verwerken zou het fijn zijn als alle deelnemers tenminste een album-id opnemen in hun lijst. In het regeltopic staat eventueel wat uitleg hoe je deze makkelijk uit je stemmenlijst kunt halen. In het template zit ook een lijst met alle id's die ik verzameld heb van de vorige keer.

Ik wil graag benadrukken hoe belangrijk deze id's zijn! Niet alleen voor de efficiëntie in het verwerken, maar ook zorgen correcte id's ervoor dat er geen verwarring ontstaat tussen bv. Peter Gabriel (1980) en Peter Gabriel (1982)!

Tot slot: graag geen lijstjes openbaar maken, voordat de uitslag bekend is.

Organisatie
Mochten er mensen zijn die willen helpen bij de organisatie, bv. met het verwerken van de lijstjes, het zoeken naar bijbehorende recensies of Spotify-linkjes, graag!

Deadline
De deadline is zondag 15 september.

(Ook als je niet getagd bent, ben je van harte welkom!)

Ik tag even de deelnemers van vorige keer:
123poetertjes aerobag AOVV ArthurDZ Barney Rubble Boetiek9999 Bravejester Brunniepoo Cannondale Casartelli chevy93 Coma Cat cosmic kid Dance Lover EttaJamesBrown Film Pegasus Finidi herman hoi123 JoaMuse Johnny Marr jordidj1 Koenr legian madmadder marsupilami Mastroianni Mat_ nico1616 niels94 Noordpool Nr.4 Rufus Salvadore Simon77 Snoeperd Superbitch Teunnis Thomas Langerak TornadoEF5 vigil wendyvortex

En neem ook even de vrijheid om iedereen te taggen die in één van de laatste twee edities van het decenniaspel tenminste één lijst heeft aangeleverd:
*cam* 123poetertjes 50tracks ABDrums aerobag aerobag aERodynamIC aERodynamIC Alicia Ana_zwaan andré andré angelin angelin AOVV arcade monkeys Arno Arno ArthurDZ ArthurDZ Ast Ast Ataloona Ataloona B.Robertson Bardt1980 Bardt1980 Barney Rubble Barney Rubble BeatHoven BeatHoven Benjaminjow berend94 Bert Wasbeer Bert Wasbeer bikkel2 BlackFinch Bonk Bonk brandos Brunniepoo Brunniepoo Casartelli chevy93 chevy93 Choconas cosmic kid davevr Dirkrocker Dirruk DjFrankie Droombolus Droombolus Drs. DAJA dumb_helicopter dumb_helicopter Dwejkk_ dynamo d dynamo d Echo01 Eddie Edgar18 Edgar18 EttaJamesBrown EttaJamesBrown fabrice fatima fatima Finidi Finidi Finn Finn Flipm0de ForWhomThePeteTolls ForWhomThePeteTolls Forza Forza FredWH FrodoK frolunda Funky Bookie gaucho gherdt gjvc GrafGantz GrafGantz Gretz Grizzly Bear Gyzzz Gyzzz Hacker Hacker Hanszel Harderwiek heartofsoul herman herman hoi123 hoi123 Imawwful Imawwful J.J. Wever J.J. Wever Jaep Jan Wessels Jan Wessels JayM JayM jeb777 jeb777 Jelle78 Jelle78 jellorum jellorum jeroentjuhh jeroentjuhh JoaMuse JoaMuse johan de witt johan de witt John Self Johnny Marr Johnny Marr jordidj1 jordidj1 JR141 judgepaddy judgepaddy Juul1998B Koen St Koenr Koenr koosknook koosknook Kronos legian legian likeahurricane likeahurricane LucM LucM Lukas Lura Lying Mouth Lying Mouth madmadder madmadder Manfield Marjet MarkS73 MarkS73 marsupilami marsupilami Mart Martial MartijnW Marty McFly Marty McFly MAS Mastroianni Mastroianni Mathough Mathough milesdavisjr Minneapolis Mjuman Mjuman Monsieur' Mr. Rock Mssr Renard musicborst MusicFreak musician namsaap Neal Peart Neal Peart nico1616 nico1616 Niek niels94 niels94 Noordpool Noordpool Notwelcometomymansion Nr.4 Nr.4 oceanvolta oceanvolta Omsk orbit Otmar philtuper philtuper Pinsnider Pitchman Pitchman pmac Poeha Premonition Premonition Queebus Rainmachine ranja ranja R-DJ remcodurez Ries_72 Ries_72 Robbie34 Robje1968 Robje1968 Rogyros Rogyros Roxy6 Rudi S Rudi S rudolphS Rufus Rufus Rumour S1998 Salvadore Salvadore Shaky Shaky Simon77 Simon77 Snoeperd Soledad Sparks Sparks Spikky7 Spikky7 spinout spinout spoon stardust_be Stefan1979 steven Superbitch Superbitch Teunnis Teunnis teus teus The_CrY thelion Tidalwave Tidalwave Tonio Tonio Tony TornadoEF5 TornadoEF5 vanwijk vanwijk vigil vigil Ward Ward Waverick Weirdo Wizzy wendyvortex wendyvortex Wickerman wilbur Yak Yield zaaf zaaf Zack ZERO

En voor de volledigheid: dit is het discussietopic, hier mag dus oeverloos gekletst worden. Straks het uitslagentopic (dat in september geopend gaat worden) graag 'clean' houden.

Joepie

Jaaaaa daaaar issie dan

oeh yes baby

Ik ga meedoen.

Top. Ik doe weer mee.

Kijk, dat zijn mooie berichten op de eerste dag van het collegejaar dat ik de hele dag vrijgeroosterd ben hahaha. Mooi toeval. Geweldig! Ik verplaats meteen alles in mijn to-do-list naar morgen.

Dit word weer een leuke onderneming. Ik ga eens kijken of ik het in de komende maanden tussen al mijn andere verplichtingen door kan fietsen.

Ik ga ook kijken of ik hier tijd voor vrij kan maken. Vond het de vorige keer een feestje.

ben ook zeker weer van de partij!

Ik ben ook al bezig met een mooie top 100

Verstuurd

cosmic kid (moderator)
Mijn lijstje is ook verstuurd. Het tweejaarlijkse albumfeestje, ik zie er nu al naar uit.

Ik zal ook deze keer van de partij zijn!

Leuk initiatief en heb vandaag mijn lijst gemaild.
Succes met het samenstellen!

Ik ga aan de slag

Zal in augustus 500 gaan droppen. Geen bezwaar tegen een reminder als het op 20 augustus nog niet gelukt is.

Wat is dat toch lastig. Zoveel verschillende bands, genres, tijdperken en emoties bij albums. Sommige albums op mijn lijst horen eigenlijk wat lager, maar wat heb ik ze toen kapot gedraaid. Sommige albums horen wat hoger, maar de productie is te verouderd of het geheel is te heftig om vaak te draaien. Overwegingen en keuzes!
Maar uiteindelijk heb ik mn top 250 rond. Hij ligt in je inbox chevy93

Het is gelukt om opnieuw een top 500 te maken. Met zo'n 700 4,5 en 5* platen heb ik keuze genoeg, ze rangschikken is een titanenwerk maar uiteindelijk is het fijn zo'n lijstje te hebben.
T.o.v. de vorige editie een dikke 50 nieuwkomers. Ik neem aan dat in de definitieve top 1000 er meer dan 10% nieuwkomers zullen zijn.

Lijstje opgestuurd, en top-150 uitgebreid naar top-200. Benieuwd naar wat de resultaten zijn.

Dank voor alle inzendingen tot nu toe, maar er moeten er nog wel wat bij om de lijst wat gewicht te geven.

Hierbij een reminder voor de eerder getagde mensen die nog niets ingestuurd hebben dit jaar:
Omsk Rainmachine Tony wilbur Ward Hanszel pmac Eddie Waverick jellorum Weirdo Wizzy Rufus Noordpool Dance Lover Neal Peart gjvc Alicia MAS Thomas Langerak Robbie34 dynamo d Koenr Droombolus GrafGantz ArthurDZ thelion Arno fatima musicborst likeahurricane LucM gherdt Poeha stardust_be Wickerman Kronos Lying Mouth Teunnis Dwejkk_ vanwijk Mjuman Casartelli andré Forza musician dumb_helicopter bikkel2 BeatHoven philtuper Sparks gaucho Film Pegasus Rudi S teus chevy93 Bert Wasbeer Premonition johan de witt Rogyros AOVV zaaf Tonio steven jordidj1 herman Benjaminjow DjFrankie Yak Bardt1980 legian Rumour aerobag Dirruk angelin Ataloona Cannondale fabrice ZERO jeroentjuhh B.Robertson Choconas aERodynamIC judgepaddy koosknook Harderwiek Soledad The_CrY Snoeperd Grizzly Bear Gyzzz namsaap Flipm0de Marjet frolunda jeb777 davevr Martial niels94 Drs. DAJA JoaMuse FrodoK JayM Mat_ Edgar18 Bravejester Nr.4 heartofsoul arcade monkeys spoon Mathough remcodurez Johnny Marr Funky Bookie Manfield Finidi Stefan1979 Spikky7 50tracks Lura Jelle78 EttaJamesBrown Echo01 spinout Bonk Minneapolis John Self Simon77 ranja Monsieur' Coma Cat Jaep brandos milesdavisjr 123poetertjes TornadoEF5 FredWH Shaky marsupilami Yield Hacker Mssr Renard Roxy6 Pitchman Barney Rubble rudolphS ForWhomThePeteTolls ABDrums Ast S1998 Zack Ries_72 Boetiek9999 MarkS73 Queebus Dirkrocker Koen St berend94 Tidalwave Juul1998B JR141 BlackFinch Imawwful Ana_zwaan Otmar Notwelcometomymansion orbit madmadder Marty McFly Lukas J.J. Wever MusicFreak Gretz Niek Mart Jan Wessels Salvadore vigil Mr. Rock oceanvolta 123poetertjes *cam*

En ja, je hebt nog wel even (zondag 15 september).

Mssr Renard
Wow chevy93, wat een werk moet je daar aan hebben. Ik laat wel verstek gaan, maar heb wel bewondering voor al het werk dat je hier in moet steken. Succes!

Sorry, voor mij niet te doen en voor mij persoonlijk ook niet relevant. Maar wat Mssr Renard zegt. Respect voor dit monnikenwerk!

Heb de eerste +/- 250 inmiddels gerangschikt. Zoals altijd een flink karwei, maar je hebt mijn lijst sowieso voor de deadline.

philtuper schreef:
Sorry, voor mij niet te doen en voor mij persoonlijk ook niet relevant. Maar wat Mssr Renard zegt. Respect voor dit monnikenwerk!

Same, is nu voor mij niet te doen, en inderdaad respect voor al het werk,

Ik zit op 347 inmiddels. Kijken of ik de 350 haal. Sowieso op tijd klaar voor de deadline.

chevy93 schreef:

En neem ook even de vrijheid om iedereen te taggen die in één van de laatste twee edities van het decenniaspel tenminste één lijst heeft aangeleverd:
Arno
Heb ik hier al eerder aan meegedaan? Kan het me niet zo direct herinneren. In elk geval, topinitiatief, ik probeer zeker ook een lijstje in te sturen!

Arno schreef:
(quote)
Heb ik hier al eerder aan meegedaan? Kan het me niet zo direct herinneren. In elk geval, topinitiatief, ik probeer zeker ook een lijstje in te sturen!
Niet aan de top 1000, wel aan de decenniaspellen die ieder oneven jaar zijn.

Zo, de spreekwoordelijke teerling is geworpen. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat van dit karwei en of mijn medeMume's net als ik vinden dat de soundtrack van The Sound of music hoog hoort te eindigen in een objectieve toplijst . Ik zal proberen na september wat vaker in te loggen

Gast
geplaatst: vandaag om 00:11 uur

geplaatst: vandaag om 00:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.