menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Reijersen's Ranglijst ( [nu]Soul/R&B )

zoeken in:
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/91.jpg
2 . Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)
Bij het beluisteren van Songs in the Key of Life ervaar je een onuitputtelijk geniale stroom aan muzikale perfectie en ongehoorde creativiteit die je van je kruin tot aan je de nagel van je kleinste teen kietelt met absolute wereldsongs dat je kippenvel over het lijf krijgt. Een waar luistergenot, een streling van het hoornvlies en 1 uur 44 minuten en 53 seconden lang een niet te onderdrukken glimlach op je gezicht. Genialiteit en muzikaliteit zijn nog nooit zo goed samen gevangen als op deze twee wonderbaarlijke schijfjes. Een luisterervaring die je alleen maar meer en meer wilt beleven, en nog een keer en nog keer en nog keer..... etc.
Stevie Wonder, niet de meeste geniale vocalist, maar wel een man die het uiterste uit de mogelijkheden van zijn vocalen haalt neemt je op Songs in the Key of Life bij de hand om je zijn absolute meesterwerk te tonen. Een meesterwerk waardoor je de wereld voor altijd anders zal zien, een meesterwerk die de wereld sowieso veranderd heeft.
Wonderful goed, exceptioneel uitgesproken en pure muzikaliteit gevangen in 21 non-stop hoogtepunten.
Dat za het zo ongeveer wel zijn met mijn beschrijving. Stevie laat je alles horen. Hij neemt je mee in de prachtigste soulballads, laat je grooven op de tofste funky-soulsongs en gooit er ook eens een totaal muzikaal nummer tegenaan. Simpelweg vocaal perfect, zoals Stevie weet wat zijn stem kan. Muzikaal geniaal, zoals Stevie zijn hele creatieve hebben en houden in deze plaat heeft gegooid. Tekstueel aangrijpend en genietend.

Here, My Dear Mr. Reijersen.
Dank u voor uw prachtige lijst en prachtige beschrijving wat u ervan vind.
Hoewel zelf geen liefhebber van deze muziekstroom ben ik jaloers op al het moois.

Rufus schreef:
Here, My Dear Mr. Reijersen.
Dank u voor uw prachtige lijst en prachtige beschrijving wat u ervan vind.
Hoewel zelf geen liefhebber van deze muziekstroom ben ik jaloers op al het moois.

Voor iemand die zichzelf "geen liefhebber" noemt schat ik je opening in als een goede mogelijkheid voor nummer 1.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/8000/8520.jpg
1 . Marvin Gaye - Here, My Dear (1978)
Natuurlijk kennen we zijn grote klassiekers ‘Whats Going On’ en ‘Lets Get it On’, of juist ‘Midnight Love’ met de culthit ‘Sexual Healing’. Maar voor mij niet van dat alles. Het gaat hier om ‘Here, My Dear’. Misschien wel een vergeten parel van deze man.
Ten tijde van het album was het volgende het geval:
Marvin Gaye gaat scheiden van zijn ex, die eveneens de zus is van zijn platenbaas. Maar deze dame wil nog wel even een monsterlijk hoog bedrag tegemoet zien. Dus besluit ze dat ze alle royalty’s van Marvin’s volgende album te innen. Die plaat moet dan natuurlijk ook nog gewoon onder haar broers beheer worden uitgebracht.
Een goede reden dus om even snel een album in elkaar te flansen en uit te brengen. Maar nee! Niets van dit alles. Marvin Gaye gooit al zijn ziel en zaligheid in dit album.
Tekstueel en zelfs muzikaal gooit Marvin alle scheidingsperikelen op de plaat. Zijn ex in een zwart daglicht latend. Dit alles omlijst met de meest geniale jazzy en funkende melodieën en thama’s.
Dit komt dus ook tot een dilemma bij zijn voormalige zwager. Of dit album promoten, of dit loyaliteit aan je zus tonen. De zus die dus rijker zal worden bij elke verkocht kopie, maar dan moet leven met alle ontboezemingen waar dit album mee gevuld is.
De geschiedenis is bekend. De plaat wordt geboycot door het eigen platenlabel en flopt volkomen. De muziekwereld in verbijstering achterlatend.
Maar intussen dus gezien als een meesterwerk, wat het ook is. Dus ik zeg u allen. Laat zijn andere 3 erkende klassiekers even links liggen, ren naar de platenzaak en koop deze plaat. Zelfs blind kan je ‘m aanschaffen. Rij terug naar huis, zet ‘m lekker hard op, sluit je ogen en laat je meevoeren met de ultieme muzikaliteit die Marvin Gaye rijk was.

Hear, hear!

Hulde voor dit topic, Daniël. Ook al was het voornamelijk een monoloog van jouw kant.

Heb hier van genoten en denk dat er nog wel wat parels zullen bovendrijven als ik alle albums, die ik heb aangevinkt, zal hebben beluisterd.

Mooi topic van gemaakt Daniël. En een erg mooie nummer één (een keuze waar ik me erg in kan vinden). Bijzondere plaat met een bijzonder verhaal inderdaad (al heeft What's going on dat ook in zekere zin gezien Gordy's aanvankelijke onvrede met de single).
Heb je de special edition? In tegenstelling tot de andere SE versies is dit echt een geheel dubbele plaat, maar dan heel anders (en dus vers) van hoe je het kent.

Prachtige lijst verder. Was leuk om te volgen. Wat is je volgende mega project?

Minneapolis schreef:

Prachtige lijst verder. Was leuk om te volgen. Wat is je volgende mega project?

Niks op dit moment. Even de ladder verder in elkaar zetten.

Bedankt voor je prachtige lijst Daniël, ik heb er van genoten en nog wat mooie muziek leren kennen!

Wat een geweldige lijst is dit. Jammer dat ik het zo laat ontdekt heb want dit is heel erg mijn muziek.
Ik mis nog wel wat albums en mijn volgorde is iets anders.

Mijn top 5 is:
Nummer 1:
Reijersen schreef:
10 . Marvin Gaye - What's Going On(1971)
Nummer 2:
Reijersen schreef:
4 . Bill Withers - Still Bill (1972)
Nummer 3:
Reijersen schreef:
45 . Otis Redding - Otis Blue / Otis Reddings Sings Soul(1965)
nummer 4:
Reijersen schreef:
16 . Al Green - I'm Still in Love With You (1972)
nummer 5:
Reijersen schreef:
2 . Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)

Marzipaintree schreef:
Wat een geweldige lijst is dit. Jammer dat ik het zo laat ontdekt heb want dit is heel erg mijn muziek.
Ik mis nog wel wat albums en mijn volgorde is iets anders.

Goed om te horen Welke albums mis je nog? Ben wel benieuwd of ik daar nog iets leuks uit kan halen.

Reijersen schreef:
Goed om te horen Welke albums mis je nog? Ben wel benieuwd of ik daar nog iets leuks uit kan halen.
Ik denk dat je er veel al heel goed kent.
Sommigen die ik op mijn lijstje had staan worden al genoemd bij de tracks maar ik vind het complete album vaak ook zeer de moeite waard. Voorbeelden zijn "Reach out" van the Four Tops, Dusty in Memphis, The Supremes met Where Did Our Love Go, en Harold Melvin & The Blue Notes met Wake Up Everybody.

Er zijn in het grensgebied van Pop, Gospel, Funk, Jazz, hip hop, world music en Disco nog wel wat albums te noemen. Een voorbeeld van Pop en soul is A Christmas Gift for You van Phil Spector.

Wat het modernere werk betreft mis ik de neo-soul van The Internet en Ego Death uit 2015 of NxWorries en Yes Lawd!.

Mogelijk dat ik door de grote hoeveelheid informatie ook wel albums over het hoofd heb gezien die wel genoemd worden.
Ik mis in deze categorie nog 'Live' at the Apollo van James Brown, die zal zeker niet onbekend zijn.
Ook Can't Get Enough van Barry White uit 1974 scoort bij mij alhoewel zijn smooth soul hier wellicht wat uit de toon valt.
The Impressions uit 1963 van de gelijknamige groep (of de gelijknamige titel) scoort bij mij ook goed.

Ik zal mijn lijst de komende weken eens minutieus vergelijken met de jouwe.

Nieuwe editie hier. Omdat ik zo zat te "zeuren" op de radio 2 top2000 ben ik uitgedaagd door collega's m'n eigen top2000 te maken. En die wil ik jullie ook niet ontzeggen Zit nu in de finale fase van de lijst, dus zeer binnenkort meer.

Korte toelichting: de nieuwe lijst bestaat dus uit 2000 nummers en is diverser in stijlen dan m'n voorgaande lijsten. Nog steeds speelt de soulmuziek de hoofdrol, maar bijvoorbeeld ook hiphop, pop en rock hebben leuke bijrollen.

Ik heb eerst nummer verzameld, wat er meer dan 2000 waren, en ben toen alles op volgorde gaan zetten. Ik ben vast en zeker heel veel nummers vergeten maar moest er een keer een klap op geven. Vergeef me dus de gemiste klassiekers.

Eerst maar een lijst van nummers die de voorselectie wel gehaald hebben, maar buiten de top2000 boot zijn gevallen. Genoeg moois, maar helaas.

Sting - Fragile
Brainstory - Mnemophobia
Angelique Kidjo - Djin Djin
R. Kelly - You Knock Me Out
Beastie Boys - Three MC's and One DJ
Bob Marley - Redemption Song
Simply Red - Holding Back The Years
Lenny Kravitz - Mr. Cab Driver
Marta Ren & the Groovelets - I'm Not Your Regular Woman
Aaron Taylor - Breakfast
Mos Def - Know That
Bruno Mars - Finesse
Van Morrison - Have I Told You Lately
Atmosphere - You
Little Brother - Whatever You Say
Bruno Mars - Perm
CYNE - First Person
CYNE - Running Water
N*E*R*D - Provider
Dilated Peoples - Back Again
Fugees - The Beast
Jurassic 5 - Quality Control
N*E*R*D - Maybe
Santana & Rob Thomas - Smooth
Norah Jones - Don't Know Why
N*E*R*D - Lapdance
Otis Junior & Dr. Dundiff - The Ballad
Rilan & the Bombardiers - Supernatural
Nas - Ether
Kanye West - Love Lockdown
Q-Tip - Believe
Earth Wind & Fire - Fantasy
Barry White - You're the First, the Last, My Everything
Ed Sheeran - Sing
Gabriel Rios - Broad Daylight
Gang Starr - Code of the Streets
MF Doom - Doomsday
Q-Tip - Fight/Love
2Pac - California Love
Gang Starr - Tonz 'O' Gunz
2Pac - Keep Ya Head Up
2Pac - Do for Love
2Pac - How Do U Want It
Cee-Lo - I'll Be Around
Bonobo - Stay the Same
Dr. Dre ft. Eminem - Forgot About Dre
Jay-Z - Encore
Guru - No Time to Play
GZA - 4th Chamber
J Dilla - So Far to Go
J Dilla - E=MC2
J-Live - The Best Part
Barry White - Let the Music Play
Daft Punk - Get Lucky
George Benson - Give Me The Night
Al Jarraeu - Roof Garden
Bob Marley - Stir it Up
Lupe Fiasco - Daydreaming
Madvillain - Meat Grinder
CYNE - Haze
Norah Jones - Sunrise
J-Live - Satisfied
CYNE - Steady
Prince - Musicology
Sade - Love Is Stronger Than Pride
Tavares - Heaven Must Be Missing An Angel
J-Live - Audio Visual
Jaylib - Raw Shit
Van Morrison - Brown Eyed Girl
Audio Bullys - We Don't Care
Bob Marley - No Woman No Cry
Audio Bullys - Snake
Bob Marley - Could You Be Loved
Audio Bullys - Real Life
Bob Marley - Is This Love
Buena Vista Social Club - Chan Chan
Toto - Rosanna
DANGERDOOM - The Mask
DANGERDOOM - Old School
Earth Wind & Fire - Boogie Wonderland
Hall & Oates - I Can't Go For That (No Can Do)
Ibrahim Maalouf - True Sorry
Jacksons - Can You Feel It
Lionel Richie - All Night Long (All Night)
Jacksons - Blame It On The Boogie
James Ingram & Michael McDonald - Yah Mo B There
Kovacs - Diggin
Kraak & Smaak ft. Ben Westbeech - Squeeze Me
Three Degrees - When Will I See You Again
Three Degrees - Dirty Ol' Man
Prince - Money Don't Matter 2 Night
Prince - I Wanna Be Your Lover
Simply Red - Jericho (Albumversie)
Tom Browne - Funkin' For Jamaica
LL Cool J - I Need Love
Wu-Tang Clan - Protect Ya Neck

Ik volg je lijst uiteraard, ben benieuwd of er nog (grote) veranderingen in staan.

Hall & Oates - I Can't Go For That (No Can Do)
James Ingram & Michael McDonald - Yah Mo B There

Niet eens top 2000? Ai

Dat moet dan wel een geweldige lijst opleveren

Fantasy, Do for Love, 4th Chamber, Get Lucky, Give Me The Night, I Need Love, Protect Ya Neck

Dat zijn toch al een aantal pareltjes die niet misstaan in een top 2000. Ik ben vooral benieuwd hoe de iets meer obscure soulartiesten het gaan doen in je lijst.

Het idee is dat als ik de nummers ga plaatsen ik er naar luister en er als het ware live commentaar bij noteer welke dan onder het nummer komt te staan. Soms kan dat betekenen dat ik er maar één per dag kan plaatsen, maar de bedoeling is zeker er meerdere per dag aan te bieden.

En zogezegd niet alleen soul, maar ook aardig wat andere genres en natuurlijk de nodige usual suspects.

Andere genres toevoegen vond ik wel wat lastig omdat ze vaak moeilijk te plaatsen/vergelijken vind. Zo is al terug te zien in de afvallers lijst waar vrij veel hiphop in staat.

2000 . Dilated Peoples - This Way
Dilated Peoples ft Kanye West - This Way - YouTube

Kanye West zit hier achter en doet mee. En wat te denken van John Legend op keys en backings. Duidelijk terug te horen allemaal, maar het gaat toch vooral om de Dilated Peoples. Een nummer met een bijzonder aanstekelijke productie. Wellicht wat te toegankelijk voor de gemiddelde hiphop, maar des te prima voor een af en toe luisteraar als ik ben. De stemmen van de rappers zijn ook prettig, dik pluspunt dus. Een vrolijke opener van deze top2000 lijkt mij zo.

1999. Soul II Soul - Back To Life (However Do You Want Me)
Back To Life (However Do You Want Me) - YouTube

Een moderne klassieker is dit toch wel te noemen. Geheid heb ik nu de rest van de dag het refrein in mijn hoofd. Als het al niet de rest van de week is. Want dat is wat dit nummer met je doet. Wordt ook altijd vrolijk van dit nummer, met die typische beats.

1998 . Sade - Hang On To Your Love
Sade - Hang On To Your Love (Official Music Video) - YouTube

Een bijzondere combinatie van zoetgevooisd en toch aanstekelijk. Zo wil ik dit nummer van Sade zeker omschrijven. In verschijning net zo mooi als in de vocalen is de leadzangeres. Romantisch sfeertje, maar toch ook hooky genoeg om zich in je hoofd te wurmen.

1997 . Falco - Jeanny
Falco - Jeanny (Official Video) - YouTube

Typisch top2000 nummer voor mij. Mijn vader luisterde altijd graag naar de lijst van radio2 en daar viel mij dit nummer altijd al op. Later leerde ik het verhaal er achter kennen. Gewoon een zeer krachtig nummer.

1996 . Nas - N.Y. State of Mind
Nas - N.Y. State of Mind (Official Audio) - YouTube

Een regelrechte hiphop klassieker in de tijden dat Nas er nog toe deed. Natuurlijk ook onderdeel van zijn meest legendarische album. Het venijn dat hier in de raps zit doet het 'm voor mij. Er zit power, energie en geloof achter. Overtuiging in alles.

Wow, N.Y. State of Mind nu al!

1995 . Ryan Gosling & Emma Stone - City of Stars
'City of Stars' (Duet ft. Ryan Gosling, Emma Stone) - La La Land Original Motion Picture Soundtrack - YouTube

Een beetje verliefd op de La-La-Land film (en met name Emma Stone). Daarin zit dit kleine, sfeervolle liedje van de 2 hoofdrolspelers. Ik vind het mooi.

1994 . Robin Thicke ft. T.I. & Pharrell Williams - Blurred Lines
Robin Thicke - Blurred Lines ft. T.I., Pharrell (Official Music Video) - YouTube

Één van de leukste hitjes van de laatste jaren. Het he-he-he zit al snel in je hoofd. Misschien wat kapot gedraaid, maar daarom nu juist weer beter te waarderen.

1993 . Beastie Boys - Intergalactic
Beastie Boys - Intergalactic - YouTube

Mijn persoonlijke kennismaking met the Beastie Boys. Een wat robotachtige track die daarin nog eens extra bekrachtigd werd door de clip. Energie is top en de zo herkenbare stijl van de Boys ook.

1992 . Eminem - The Way I Am
Eminem - The Way I Am (Official Video) - YouTube

Ik ben misschien niet de grootste Eminem liefhebber (meer). Dit nummer is er wel één die is blijven hangen. De agressie die er in zit past uitstekend bij de doortimmerende beats.

Fijn, weer een lijst van Reijersen.
Ga het natuurlijk volgen.

1991 . Fatboy Slim - Right Here Right Now
Right Here, Right Now by Fatboy Slim [Official Video] - YouTube

Toen dit nummer met bijbehorende clip uitkwam was ik niet meteen overtuigd. Dit kwam mede door de in mijn ogen wat freaky clip. Maar door de jaren heen ben ik dit nummer steeds meer gaan waarderen. De opbouw is goed, de muziek aanstekelijk genoeg en de energie is top.

Ik heb de clip pas nog aan m’n klas laten zien, de evolutie in een kleine vier minuten

Leuke keuzes!

Blurred Lines hoort ook bij mijn favorieten van de laatste jaren.

Jeanny had ik hier niet verwacht, voor velen een love/hate nummer, wij denken er hetzelfde over .

Ik kan eigenlijk alle songs tot nu zeer waarderen, maar dat zal waarschijnlijk voor de komende 1990 ook gelden.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:33 uur

geplaatst: vandaag om 03:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.