MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:

Martial

Martial
Top 15 - Week 48 (1982)

01 (01) Japan - Nightporter
02 (02) Simple Minds - Someone Somewhere (In Summertime)
03 (14) Donald Fagen - I.G.Y.
04 (05) Joe Jackson - Steppin' Out
05 (03) Rush - Subdivisions
06 (08) A Flock Of Seagulls - Wishing (If I Had A Photograph Of You)
07 (09) Henk & Henk - Sinterklaas, Wie Kent Hem Niet?
08 (13) Phil Lynott - Old Town
09 (04) Icehouse - Hey Little Girl
10 (07) Hall & Oates - Maneater
11 (---) Het Goede Doel - Belgie
12 (06) Supertramp - It's Raining Again
13 (---) The Alan Parsons Project - Old And Wise
14 (11) Duran Duran - Rio
15 (10) ABBA - The Day Before You Came

http://bern.hitparade.ch/cdimg/the_alan_parsons_project-old_and_wise_s.jpg

http://bern.hitparade.ch/cdimg/het_goede_doel-belgie_(is_er_leven_op_pluto)_s.jpg

Inmiddels alweer voor de 3e week op nummer 1 Japan met het zeer fraaie Nightporter, Donald Fagan gaat er het hardst vandoor deze week door te stijgen van 14 naar 3.

Twee nieuwe entry's deze week waaronder mijn favoriete Nederlandstalige groep Het Goede Doel met het ijzersterke Belgie en de 2e nieuweling is The Alan Parsons Project met het mooie Old And Wise van de al even zo sterke LP Eye In The Sky.

ABBA gaat z'n laatste week in, maar de opvolger laat niet lang op zich wachten wat tevens ook de laatste single zal zijn van dit viertal.

Martial
Tipparade - Week 48 (1982)

Alarmschijf: Phil Collins - You Can't Hurry Love
Phil Collins covert er dit keer lustig los op dit nummer van The Supremes dat behoorlijk hitgevoelig en rete-commercieel te noemen is, het zal hem een gigantische hit op gaan leveren al hoor ik Phil liever zelf in een wat ander muziekgenre excelleren.
Cijfer: 6,5

16. The Human League - Mirror Man
Natuurlijk lang niet zo catchy en pakkend als bijvoorbeeld Love Action en Don't You Want Me al klinkt dit Mirror Man nu wel iets out of date, eigenlijk gebeurd er niet zo heel veel in dit nummer oftewel wat rechttoe rechtaan allemaal.
Cijfer: 6

17. Kool & The Gang - Let's Go Dancin' (Ooh La La...
Ook Kool & The Gang kabbelt een beetje voort en doen dat in hun eigen bekende wijze waar de blazers uiteraard niet vergeten worden, een gevalletje van "nette disco" uit vervlogen jaren maar echt pakken wil mij dit niet.

21. Andy Borg - Arriverdeci Claire
Van het genre Schlager hou ik niet echt dus ja om hier dan wat zinnigs over te zeggen valt dan niet mee, voor de liefhebber zeg maar dit Arriverdeci Claire.
Cijfer: 3

22. Bloem - Eiland
Bloem scoorde wat Top 40 hits al bleven de meeste toch wel steken in de Tipparade en lifte het natuurlijk ook mee op de populariteit van andere Nederlandstalige bands uit die tijd, dit nummer klinkt wat "zeikerig" en blijft behoorlijk vlak.
Cijfer: 4,5

23. Divine - Shoot Your Shot
Het zal ongetwijfeld guilty pleasure zijn voor sommige, maar de vreselijke zang verziekt toch een hoop moet ik zeggen, de muziek is nog niet eens zo verkeerd al hoor ik er wel invloeden van I Feel Love van Donna Summer in, deze single is dan wel wat beter te verteren dan de vorige singles van Divine.
Cijfer: 5,5

24. Cheyenne - Ev'ry Time I See You
De stem van Julia Loko duidelijk waarneembaar in dit "happy getinte" nummer al mist het net dat beetje extra om echt op te vallen, maar al met al best aardig.

25. Sheena Easton - Ice Out In The Rain
Niet echt de tand des tijds doorstaan dit nummer ondanks de synths, ook het refrein is wat bleekjes om tot echt grote daden te komen.
Cijfer: 5

26. Peter Godwin - Emotional Disguise
Dit is dan weer de jaren 80 ten voeten uit, een nummer vol met synths en ook de zang 'draagt hier aan bij net zoals het aanstekelijke refrein.
Cijfer: 7

27. Lucy Steymel - I Love You's
Heel lang niet meer gehoord dit I Love You's en een aardige herontdekking wel, haar stem vind ik wel iets weg hebben van Maggie MacNeal, maar dit soort nummers hebben het vaak lastig om echt grote hits te worden.

28. Tina Trucker - M'n Good Old Ducky
De vrouwelijke tegenhanger van Henk Wijngaard en ook nog in hetzelfde muziekstijl, leuk voor het Op Volle Toeren publiek maar mij doet het eerlijk gezegd niet veel.

29. David Bowie & Bing Crosby - Little Drummer Boy / Peace ...
Ook hier moeten we weer aan geloven de komende tijd, toegeven de stemmen kleuren best mooi bij elkaar, maar dit is niet echt het kerstnummer waar ik mee wegloop.

30. Joe Cocker & Jennifer Warnes - Up Where We Belong
Uit de film An Officer And A Gentleman is dit best een beetje zoetig te noemen, op de zang valt niet zo veel aan te merken, al blijft dit ook wel een beetje voor de liefhebber van dit soort nummers.

Heel wat nieuwe binnenkomers (13) deze week, maar de echte uitschieter(s) ontbraken toch wel en zal deze week niet de boeken in gaan als meest memorabele Tipparade week

Tipparade: week 48 van 1982.

Alarmschijf: Phil Collins - You Can't Hurry Love
Zeker geen slechte cover (hij zou later nog veel vaker coveren) en prima ingezongen al vind ik het origineel van Supremes nog iets beter. Maar dit vind ik nog goed te pruimen.

16. The Human League - Mirror Man
Inderdaad wat minder hitgevoelig dan Don't You Want Me en dat bleek ook in de praktijk maar toch een meer dan degelijk nummer, ook prima geproduceerd.

17. Kool & The Gang - Let's Go Dancin' (Let's Go Dancin')
Een beetje meer reggae dan disco maar ik vind het ook een beetje teveel voortkabbelen al valt er aan de uitvoering en productie niets op af te dingen.

21. Andy Borg - Arriverdeci Claire
Met schlagers heb ik weinig affectie en ook dit nummer klinkt mij te melig en te kitscherig in de oren met nietszeggende vrolijkheid. Andy Borg kan wel aardig zingen maar dit laat ik verder liever over aan de liefhebbers.

22. Bloem - Eiland
Elke stroming levert zowel prima als zwakke schakels op, zo ook de Nederpop. Bloem is wel de zwakste schakel daarvan, vlakke zang en flauwe tekst die één of andere karamellenzanger had kunnen verzinnen.
Cijfer: 3,5

23. Divine - Shoot Your Shot
Voor mij is het een guilty pleasure al was het omdat ik destijds er vaak op heb gedanst. Artistiek en vocaal stekt het inderdaad niet veel voor en de sound is inderdaad geënt op Giorgio Moroder maar vermakelijk en grappig is het wel.

24. Cheyenne - Ev'ry Time I See You
Kleurloos nummer dat ze probeert op te waarderen met haar zangkunsten die mij na een tijd beginnen te irriteren. Uiteindelijk terecht in de vergetelheid beland.
Cijfer: 4

25. Sheena Easton - Ice Out In The Rain
Het nummer begint op zich aardig met zwoele zang en spaarzame en sfeervolle synths maar het zwakke en zeurderige refrein doet het nummer helaas de das om.

26. Peter Godwin - Emotional Disguise
Elke genre brengt echter een aantal flauwe aftreksels waaronder de synthipop. Dit is niet meer dan een slap en nu gedateerd afkooksel van Human League en zingen is ook niet de sterkste kant van deze ideale schoonzoon.

27. Lucy Steymel - I Love You's
Behoorlijke stem, heeft inderdaad wat weg van Maggie MacNeal. Ook het liedje zelf mag er zijn waarbij de synths voor sfeer zorgen maar iets teveel op de voorgrond treden maar het is net niet pakkend genoeg voor een hit laat staan een evergreen.

28. Tina Trucker - M'n Good Old Ducky
De vrouwelijke tegenhanger van Henk Wijngaard - inderdaad - de erg originele artiestennaam geeft het al aan. Waar dat Henk Wijngaard nog behoorlijk kan zingen kan ik dat moeilijk zeggen van deze truckster.
Cijfer: 2,5

29. David Bowie & Bing Crosby - Little Drummer Boy / Peace On Earth
Goed bedoeld maar ik heb beter gehoord van deze twee en het lijkt alsof ze bij momenten naast elkaar zingen. Nu een interessante collectors item (ik heb het nergens op een compilatie staan).

30. Joe Cocker & Jennifer Warnes - Up Where We Belong
Dit soort duetten uit een soundtrack zijn natuurlijk vaak mierzoet maar hier valt het nog mee dankzij de zang van beiden die ook goed bij elkaar blijken te passen.

Een matige tipsweek zonder uitschieter.

TOP 40 VAN ROB nr 336 1-12-1982
dw vw aw
1 1 8 Hey little girl - Icehouse
2 2 4 Wishing - A Flock of Seagulls
3 4 4 Follow me - Demis Roussos
4 5 4 Steppin' out - Joe Jackson
5 15 3 Old and wise - The Alan Parsons Project
6 16 4 Old town - Phil Lynott
7 8 5 Reap the wild wind - Ultravox
8 3 9 State of independence - Donna Summer
9 21 2 België - Het Goede Doel
10 7 6 It's raining again - Supertramp
11 12 5 Maneater - Daryl Hall & John Oates
12 6 7 Pressure - Billy Joel
13 20 3 Our house - Madness
14 25 3 Mirror man - The Human League
15 23 2 The woman in me - Donna Summer
16 32 4 Heartlight - Neil Diamond
17 9 8 To turn the stone - Frida
18 10 5 Jackie Wilson said - Dexy's Midnight Runners
19 17 8 Do you really want to hurt me - Culture Club
20 18 6 The day before you came - Abba
21 22 4 De bom - Doe Maar
22 11 6 Child come away - Kim Wilde
23 24 3 Emotional disguise - Peter Godwin
24 33 2 Sinterklaas wie kent hem niet - Henk & Henk
25 -- 1 Suspended in Gafa - Kate Bush
26 14 5 Through these walls - Phil Collins
27 19 7 Jack & Diane - John Cougar
28 13 8 Just what I always wanted - Mari Wilson
29 36 2 Rio - Duran Duran
30 26 4 Good looking - Vitesse
31 -- 1 Little drummerboy / Peace on Earth - David Bowie & Bing Crosby
32 -- 1 IGY - Donald Fagen
33 -- 1 I love you's - Lucy Steimel
34 -- 1 I won't stand between them - Bonnie St. Claire
35 -- 1 You can't hurry love - Phil Collins
36 29 14 Private investigations - Dire Straits
37 34 12 Close watch - John Cale
38 27 5 Wot - Captain Sensible
39 28 3 Glittering prize - The Simple Minds
40 31 10 Back on the chain gang - The Pretenders

Wonderbaarlijk genoeg houdt Icehouse stand tegen de stijging van 11 naar 2 vorige week van Wishing, dat nu op 2 blijft staan. Maar ook Old and wise en Old town vormen al een bedreiging voor de nummer 1; zo blijft het bovenaan dringen.

Zes nieuwe platen deze week, de hoogste natuurlijk van Kate Bush met Suspended in Gafa, de tweede single van The dreaming. Eigenlijk is deze tweede single iets toegankelijker dan de eerste, maar ook deze zal in de tipparade blijven steken. De song begint als een ouderwetse revuelied, maar wordt al snel door uitgebreidere instrumentatie en twee verschillende zangstijlen van Kate een andere richting in getrokken.

Het onwaarschijnlijke duet van David Bowie en Bing Crosby (die overigens in 1977 al was overleden) werd niet het succes dat vermoedelijk voor ogen stond. De medley is wel sfeervol, maar niet overtuigend en blijft een rariteit.

Op 32 Donald Fagen met IGY (International Geophysical Year), (What a beautiful world) hoort daar nog bij. Het was de eerste single van Donalds eerste solo-album (hij is de helft van Steely Dan) en had met dit album (The nightfly) zo mogelijk nog meer succes dan met de band, vooral in Amerika. In NL haalt het maar net de top 40, wat voor zo'n albumartiest geen slecht resultaat is. De sound ligt behoorlijk in het verlengde van Steely Dan, verzorgde en beschaafd swingende, intelligente rockpop.

Op 33 de Nederlandse Lucy Steimel met haar enige single die bekendheid heeft genoten, I love you's. Tot mijn verbazing kan ik hem niet eens in het hitdossier terugvinden. Toch is het de moeite waard, een sympathieke ballad. Ik lees dat Lucy van Texaanse oorsprong is maar op 23-jarige leeftijd zich in NL vestigde (net zoals Lori Spee dus). Hier de clip: YouTube - Lucy Steymel - I love you's

Op 34 een re-recorded versie van Bonnie St. Claire's grote hit uit 1970 I won't stand between them. Opmerkelijk is het wel, want Bonnie had al enkele top 40 hits gescoord met Nederlandstalig repertoire (Pierrot, Bonnie kom je buiten spelen). De nieuwe versie heeft vooral een uitgebreid instrumentaal gedeelte dat zwaar geïnspireerd lijkt door MacArthurs Park. Pas door deze versie leerde ik de song kennen, en ik vond het erg sterk. Sindsdien heb ik alleen nog maar het origineel gehoord, dat natuurlijk veel sterker is, zonder onnodige finale. Ja, voor de niet-kenners klinkt het raar, maar dit is beslist één van de beste 10 in NL geproduceerde singles!

En op 35 gaat Phil Collins voor het eerst op de Motown-tour met You can't hurry love (The Supremes), en met groot succes, hij scoort zijn tweede nummer 1-hit. Bij mij had Phil nog zoveel credibility dat hij vlot mijn top 20 haalde; maar achteraf vind ik het maar makkelijk scoren...

Musician’s Top 30, 03-12-1982, week 49

01 (02) 03 Steppin’out – Joe Jackson
02 (05) 03 Nipple to the bottle – Grace Jones
03 (10) 02 You got Lucky – Tom Petty
04 (04) 06 Annie I’m not your Daddy – Kid Creole
05 (06) 04 Goodbye love – Steve Miller Band
06 (01) 05 It’s raining again – Supertramp
07 (03) 06 Through these walls – Phil Collins
08 (08) 05 Maneater – Hall & Oates
09 (14) 02 I.G.Y. – Donald Fagen
10 (---) 01 Nightporter – Japan
11 (---) 01 The mirror man – Human League
12 (09) 04 All in a matter of time – Jon Anderson
13 (16) 03 Wishing – A Flock of Seagulls
14 (07) 07 Burning down one side – Robert Plant
15 (15) 03 Valerie – Steve Winwood
16 (21) 02 Our house – Madness
17 (---) 01 Someone somewhere in the summertime – Simple minds
18 (20) 03 I don’t wanna dance – Eddy Grant
19 (22) 02 Sweet time – Reo Speedwagon
20 (---) 01 You can’t hurry love – Phil Collins
21 (18) 04 Hey little girl – Icehouse
22 (25) 02 The woman in me – Donna Summer
23 (11) 06 Dirty laundry – Don Henley
24 (12) 07 Pressure – Billy Joel
25 (29) 02 Sexual healing – Marvin Gaye
26 (---) 01 Up where we belong – Cocker & Warnes
27 (19) 04 Jackie Wilson said – Dexys midnight runners
28 (---) 01 Ice out in the rain – Sheena Easton
29 (26) 04 Love me tomorrow – Chicago
30 (28) 03 24 hours – Earth & Fire

Daar zijn in één hitlijst nieuw Japan, The Human League en de Simple Minds. Drie toonaangevende bands van de eerste helft van de jaren '80.

Martial
Top 15 - Week 49 (1982)

02 (02) Simple Minds - Someone Somewhere (In Summertime)
03 (03) Donald Fagan - I.G.Y.
04 (04) Joe Jackson - Steppin' Out
05 (11) Het Goede Doel - Belgie
06 (06) A Flock Of Seagulls - Wishing (If I Had A Photograph Of You)
07 (08) Phil Lynott - Old Town
08 (13) The Alan Parsons Project - Old And Wise
09 (07) Henk & Henk - Sinterklaas, Wie Kent Hem Niet?
10 (05) Rush - Subdivisions
11 (09) Icehouse - Hey Little Girl
12 (10) Hall & Oates - Maneater
13 (---) Yazoo - The Other Side Of Love
14 (12) Supertramp - It's Raining Again
15 (---) ABBA - Under Attack

http://bern.hitparade.ch/cdimg/abba-under_attack_s_1.jpg

http://bern.hitparade.ch/cdimg/yazoo-the_other_side_of_love_s.jpg

50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 49, 04-12-1982

01 01 06 Simple Minds - Someone Somewhere (In Summertime)
02 02 05 Japan - Nightporter
03 03 06 The Icicle Works - Nirvana
04 08 03 Pale Fountains - Thank You
05 05 06 Big Country - Harvest Home
06 06 05 Tom Petty & The Heartbreakers - You Got Lucky
07 04 06 A Flock Of Seagulls - Wishing (If I Had A Photograph Of You)
08 09 05 Duran Duran - Rio
09 07 07 Hall & Oates - Maneater
10 16 02 Ultravox - Hymn

11 15 05 The Bongos - Mambo Sun
12 12 04 China Crisis - No More Blue Horizons (Fool, Fool, Fool)
13 11 06 Joe Jackson - Steppin' Out
14 29 02 The Cure - Let's Go To Bed
15 18 03 De Kreuners - Cous-Cous Kreten
16 22 03 Alan Parsons Project - Old And Wise
17 23 03 Donald Fagen - I.G.Y. (What A Beautiful World)
18 10 08 Rush - Subdivisions
19 13 09 John Mellencamp - Jack And Diane
20 14 05 Comsat Angels - After The Rain

21 17 13 Blanket Of Secrecy - Say You Will
22 19 09 Heaven 17 - Let Me Go
23 20 08 Icehouse - Hey, Little Girl
24 33 02 Het Goede Doel - België (Is Er Leven Op Pluto...?)
25 ---- 01 Supertramp - Don't Leave Me Now
26 24 06 Phil Lynott - Old Town
27 ---- 01 The Jam - Beat Surrender
28 25 14 The Jam - The Bitterest Pill (I Ever Had To Swallow)
29 26 05 Scandal - Goodbye To You
30 28 06 Cold Chisel - When The War Is Over

31 30 04 Abba - The Day Before You Came
32 34 02 Soft Cell - Where The Heart Is
33 21 04 Whitesnake - Here I Go Again
34 31 04 Fleetwood Mac - Gypsy
35 36 02 Lene Lovich - It's You, Only You (Mein Schmerz)
36 ---- 01 Peter Gabriel - I Have The Touch
37 35 04 Scarlet Party - 101 Dam-Nations
38 38 02 REO Speedwagon - Sweet Time
39 ---- 01 Robert Plant - Pledge Pin
40 ---- 01 Henk + Henk - Sinterklaas (Wie Kent Hem Niet)

http://bern.hitparade.ch/cdimg/supertramp-dont_leave_me_now_s.jpg

Het nummer waar we het hier eerder over hadden en waarvan de releasedatum onduidelijk is maar ook volgens dutchcharts wel ergens in 1982 ligt. Dus nu toch maar binnen. De zwanenzang van Roger Hodgson als zanger levert verreweg de beste post-"Breakfast in America" track van de symfonische rockers. Don't Leave Me Nowkent een klassieke Supertramp opbouw: een triest en melancholisch intro. de invallende piano en sax, worden gevolgd door een meeslepende en poppy song om te eindigen met een sentimentele saxofoonsolo. Misschien inderdaad vooral op zijn plaats als afsluitende nummer ven een laatste album dan als single. Maar ja als het album niet doorheen te komen is dan haal je het laatste nummer zelden, dus toch maar goed dat de single er is.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/the_jam-beat_surrender_s.jpg

The Jam goes R&B & Soul met Beat Surrender. Alweer een zwanenzang, nu de laatste single van The Jam en een voorbode voor wat Paul Weller met The Style Council ging doen. Met name kant 2 van de 12" met 60's soulcovers (Move On Up / Stoned Out Of My Mind / War) heb ik vaak gedraaid om later toch maar over te gaan op de originals. De hoes had in 30 jaar later nog bijna blind na kunnen tekenen. Knap om te stoppen op het hoogtepunt met een klassieker die ook nog nummer 1 zal worden in de UK. Persoonlijk vind ik stiekem The Bitterst Pill nog leuker.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/robert_plant-pledge_pin_s.jpg

Pledge Pin is het beste nummer van het solodebuut Pictures at Eleven van Robert Plant. Gek genoeg is het intro beter (?) en in ieder geval veelbelovender dan de rest van de track uiteindelijk kan waarmaken. Misschien wel door het prima drummen van Phil Collins. Een beetje drummen kon de man wel, het zingen kon hij beter over laten aan Peter Gabriel. I Have The Touch flopt als single echter volledig.

Henk + Henk mogen een dag per jaar laat dat nu net vandaag zijn. Fijne Sinterklaas.

Martial
Tipparade - Week 49 (1982)

Alarmschijf: Wham - Young Guns (Go For It)
Toen nog niet wetende dat Wham een gigantische hitmachine zou worden de komende jaren refereert deze single behoorlijk aan de muziek van begin jaren 80 en daar zit ook gelijk de bottleneck het klinkt inmiddels wat uit de tijd, maar destijds klonk het uiteraard wel up-to-date, het zingen en wat voor rappen door moet gaan is dan best "aardig" gevonden.

2. Het Goede Doel - België (Is Er Leven Op Pluto?)
Waar kan ik heen? deze vraag komt veelvuldig terug en vele landen passeren de revue met de voor en tegens in dit sterke nummer van Het Goede Doel wat ook direct de definitieve doorbraak betekende voor deze band, uiteraard ook dankzij Frits Spits die deze plaat tot Steunplaat bombardeerde, zo belangrijk geweest die Frits Spits en dat wordt misschien wel is onderschat, maar ik zal hem gaan missen op de radio, mijn radioheld, maar terug naar België, het instrumentale einde past ook nog is helemaal en zo behoort België toch wel bij één van de betere Nederlandstalige nummers in dit genre.
Cijfer: 9

20. ABBA - Under Attack
Officieel de laatste single van ABBA en volgde al snel op The Day Before You Came, productioneel valt er nauwelijks wat op aan te merken, ook met de herkenbaarheid zit het wel goed, maar de echte sprankeling ontbreekt toch wel waar we ABBA zo goed van kennen of is dit puur te wijten aan een band waarvan het einde in zicht is, maar toch scoort deze single een ruime voldoende.
Cijfer: 7,5

26. Cherry - Vang Me
Alweer een voormalige Steunplaat viel deze plaat in 1982 toch behoorlijk op ook omdat het weer is wat anders was, het simpele synthdeuntje die door deze single heenloopt past uitstekend waar ook de zang/tekst + refrein behoorlijk overeind blijft.

27. The Alan Parsons Project - Old And Wise
Met de zeer fraaie beginklanken wordt gelijk de toon gezet in dit mooie nummer van The Alan Parsons Project waar niet veel woorden aan vuil hoeven worden gemaakt, de muziek en zang zeggen wat mij betreft genoeg.

28. Phil Lynott - Old Town
De frontman van Thin LIzzy doet het dit keer in z'n eentje en hoe, in dit nummer waar de pianoklanken behoorlijk centraal staan en waar ook de melodie niet wordt vergeten, ook het refrein is nog is lekker meezingbaar en werd dit nummer destijds toch behoorlijk onderschat, maar inmiddels weten we wel beter.

29. Jan Rot - Koh-I-Noor
Vrolijke reggae-klanken van Jan Rot in dit aanstekelijke nummer, maar zoals met vele nummers van Jan Rot bleef ook dit nummer steken in de Tipparade al had deze wel een Top 40 notering verdient, leuk nummer.

30. Kinderen Voor Kinderen - Ha, Ha, Ha, Je Vader
Het project KInderen Voor KInderen heeft toch ook leuke liedjes afgeleverd en zeker in de beginperiode waar dit nummer een voorbeeld van is, muzikale hoogstandjes zijn het natuurlijk niet, maar gewoon leuke muziek voor de kids en de wat oudere

Eens kijken of ik een lijstje rond krijg met deze oude laptop...

Week 37 - 11 september 1982
Tipparade

Alarmschijf: Jose - Secret Love
NCRV's Favorietschijf: Chris Rea - Every Beat Of My Heart
Steunplaat: Rocker's Revenge - Walkin' On Sunshine

Binnenkomers in de Tipparade:

Alarmschijf: José - Secret Love [3]
10. Third World - Try Jah Love [7,5]
21. Patrick Cowley & Sylvester - Do You Wanna Funk [5,5]
25. Rocker's Revenge - Walkin' On Sunshine [4,5]
26. Risqué - Thunder & Lightning [4]
27. Frank Boeijen Groep - Zo Mooi [7]
28. Marcia Hines - You [5]
29. Fleetwood Mac - Gypsy [9,5]
30. Gerry Rafferty - Sleepwalking [10]

Frappant dat de m.i. beste nummers onderaan de lijst bungelen.
Laat ik maar beginnen met het feit dat ik vind dat Gerry Rafferty altijd met volslagen smetteloos materiaal weet te komen. Ik weet best dat het bij velen vooral heel saai zal klinken, maar zijn aanpak weet me altijd te raken. Anders dan bij het voorgaande album Snakes And Ladders klinkt het bijbehorende album Sleepwalking meer recht door zee en zelfs wat donker. Dat eerste komt vooral door in deze titeltrack, waarin o.a. de vloer wordt aangeveegd met platenbonzen e.d., een houding die hij tot z'n dood volhield. Heerlijke muziek!

Fleetwood Mac komt met hun vertrouwde kwaliteit, ditmaal een lichtelijk ondergesneeuwd Stevie Nicks-nummer dat het absoluut verdiende om flink te scoren.
Maar helaas stonden deze Californische klanken haaks op de tijdsgeest.
Misschien wel het beste nummer van Mirage.

De Frank Boeijen Groep en Third World doen het verder behoorlijk. De tweede act kennen we natuurlijk van Now That We've Found Love. Try Jah Love plaats ik net zo hoog en het klinkt iets doorleefder. Frank Boeijen staat op Zo Mooi nog wat in de kinderschoenen, maar het klinkt veelbelovend.

Van de andere nummers valt alleen Do You Wanna Funk op, al trekt het niet op veel.
Met de anonieme disco van de andere nummers heb ik eigenlijk niks.

Helaas moet ik het nu even doen met een wat primitief ingestelde laptop, maar als het meezit haal ik vanaf volgende week zo de lijstjes in!

Martial
kaztor schreef:

Helaas moet ik het nu even doen met een wat primitief ingestelde laptop, maar als het meezit haal ik vanaf volgende week zo de lijstjes in!

Hey kaztor, long time no see in this topic
How's life in the USA?

But uh ... you have a lot of catch-up to do I see, we are now in week 49 and you have just finished week 37, luck with it

Tipparade: week 49 van 1982

Alarmschijf: Wham - Young Guns (Go For It)
Hun eerste hit en er zouden nog meer volgen. Zonnige en eigentijdse combinatie van funk, rap en new romantics, ik vind al hun hits goed geproduceerd en gezongen - hoe fout dat ook mag zijn - en dit nummer is geen uitzondering.

2. Het Goede Doel - België (Is Er Leven Op Pluto?)
Met recht en reden een Nederpopklassieker, beslist één van de beste hits in deze stroming. Met name die tekst vind ik geweldig en is mij altijd bijgebleven en natuurlijk ook de arrangementen, vooral het einde.

20. ABBA - Under Attack
Hun laatste single en ik heb Abba nooit kunnen betrappen op een slechte single. Dit is wederom een vlekkeloos gebrachte en geproduceerde single in de tijdgeest maar de sprankeling ontbreekt inderdaad een beetje, het komt mij wat plichtmatig over.

26. Cherry - Vang Me
Nederlandstalige synthipop, vrij simpel en niet onaardig maar het komt een tikkeltje flets over, heeft de tand des tijds minder doorstaan dan dat nummer van het Goede Doel.

27. The Alan Parsons Project - Old And Wise
Een zeer fraai begin gevolgd door een weemoedig nummer dat past bij deze donkere dagen. Op het eerste gehoor soft maar met sfeer, passie en diepgang, tijdloos materiaal.
Cijfer: 8,5

28. Phil Lynott - Old Town
De coverversie van The Corrs is nu bekender en hoor je regelmatig op de radio maar je zou bijna vergeten dat het oorspronkelijk van Phil Lynott is. Prima, wat eigenzinnige single waarbij het refrein blijft hangen.
Cijfer: 8

29. Jan Rot - Koh-I-Noor
Aanstekelijk reggae-nummer met vrij aparte klanken, ik begrijp niet waarom dit geen hit werd. Gebrek aan bekendheid? Moest bv. Doe Maar dit hebben gebracht was het een grote hit.

30. Kinderen Voor Kinderen - Ha, Ha, Ha, Je Vader
Natuurlijk een kinderliedje, ik ga er niet moeilijk over doen en geef een gemiddeld cijfer. Tenslotte is het best goed gebracht en heeft het een boodschap.

TOP 40 VAN ROB nr 337 8-12-1982
dw vw aw
1 1 9 Hey little girl - Icehouse
2 2 5 Wishing - A Flock of Seagulls
3 5 4 Old and wise - The Alan Parsons Project
4 4 5 Steppin' out - Joe Jackson
5 6 5 Old town - Phil Lynott
6 3 5 Follow me - Demis Roussos
7 9 3 België - Het Goede Doel
8 14 4 Mirror man - The Human League
9 13 4 Our house - Madness
10 7 6 Reap the wild wind - Ultravox
11 25 2 Suspended in Gaffa - Kate Bush
12 15 3 The woman in me - Donna Summer
13 34 2 I won't stand between them - Bonnie St. Claire
14 16 5 Heartlight - Neil Diamond
15 8 10 State of independence - Donna Summer
16 11 6 Maneater - Daryl Hall & John Oates
17 10 7 It's raining again - Supertramp
18 24 3 Sinterklaas wie kent hem niet - Henk & Henk
19 31 2 Little drummerboy / Peace on Earth - David Bowie & Bing Crosby
20 33 2 I love you's - Lucy Steimel
21 35 2 You can't hurry love - Phil Collins
22 21 5 De bom - Doe Maar
23 32 2 IGY - Donald Fagen
24 19 9 Do you really want to hurt me - Culture Club
25 23 4 Emotional disguise - Peter Godwin
26 20 7 The day before you came - Abba
27 29 3 Rio - Duran Duran
28 17 9 To turn the stone - Frida
29 18 6 Jackie Wilson said - Dexy's Midnight Runners
30 12 8 Pressure - Billy Joel
31 -- 1 The one that you love - Anita Meyer
32 -- 1 Young guns - Wham!
33 -- 1 Up where we belong - Joe Cocker & Jennifer Warnes
34 -- 1 Tomorrow - Patricia Paay
35 22 7 Child come away - Kim Wilde
36 27 8 Jack & Diane - John Cougar
37 -- 1 You got lucky - Tom Petty
38 26 6 Through these walls - Phil Collins
39 30 5 Good looking - Vitesse
40 28 9 Just what I always wanted - Mari Wilson

Icehouse weet een vierde week op 1 te blijven; knap want A Flock of Seagulls en Alan Parsons Project willen graag die plek overnemen. Hey little girl is misschien geen instant-popklassieker, maar is wel ontzettend goed...
Veel snelle stijgers, Kate Bush natuurlijk en meer nog Bonnie St. Claire met haar remake van I won't stand between them, 21 plaatsen gestegen.

De binnenkomers nemen met bescheiden plaatsen genoegen, alsof ik ze bij elkaar heb moeten schrapen. Dat zou natuurlijk heel goed kunnen, want rond deze tijd worden er nog weinig nieuwe singles uitgebracht/gedraaid en wordt het soms moeilijk om de lijst compleet te maken.

Op 31 de altijd zoetgevooisde Anita Meyer met een cover van Air Supply's The one that you love. Het origineel is in NL geen hit geworden, bij mij ook niet, vandaar dat de cover er wel in mag. Uiteraard prima vertolkt, en overigens haar laatste solo-top 20 hit in de NL top 40.

Op 32 een heel nieuw geluid, Young guns van Wham! Nieuw, omdat de combinatie van rap, funk en blanke (soul) stemmen nog niet eerder was gehoord. Bij Wham! valt natuurlijk op dat alle (mannelijke) vocalen van George Michael zijn; alleen in deze single 'rapt' Andrew Ridgeley ook een stukje mee. Vanaf het begin zijn Pepsi en Shirley er ook bij, maar opvallend genoeg worden de dames in dit liedje geportretteerd als een bedreiging voor de mannenvriendschap; opvallend genoeg gebeurt ongeveer hetzelfde ook in de volgende Wham!-liedjes, maar niemand die het opvalt...

Op 33 een klassieke ballad van Joe Cocker en Jennifer Warnes (voor ons de kennismaking met haar, dacht ik), uit de film An officer and a gentleman. Pure romantiek, een beetje klef, maar dankzij de prima stemmen goed te verdragen.

Op 34 pakt Patricia Paay nog een flinke hit mee met dank aan de musical Annie. Zingen kan ze ook wel en met zo'n simpele meezinger is die hit snel gescoord.

Op 36 ten slotte Tom Petty met een vergeten song, maar de moeite van het beluisteren waard. Gedragen door synths en een prettige gitaarmelodie zingt Tom met zijn knauwende ironische zang dit lied naar een bovengemiddeld niveau.

Musician’s Top 30, 10-12-1982, week 50

01 (01) 04 Steppin’out – Joe Jackson
02 (03) 03 You got Lucky – Tom Petty
03 (02) 04 Nipple to the bottle – Grace Jones
04 (10) 02 Nightporter – Japan
05 (11) 02 The mirror man – Human League
06 (04) 07 Annie I’m not your Daddy – Kid Creole
07 (09) 03 I.G.Y. – Donald Fagen
08 (17) 02 Someone somewhere – Simple minds
09 (05) 05 Goodbye love – Steve Miller Band
10 (08) 06 Maneater – Hall & Oates
11 (13) 04 Wishing – A Flock of Seagulls
12 (20) 02 You can’t hurry love – Phil Collins
13 (06) 06 It’s raining again – Supertramp
14 (07) 07 Through these walls – Phil Collins
15 (16) 03 Our house – Madness
16 (---) 01 Old and wise – The Alan Parsons Project
17 (15) 04 Valerie – Steve Winwood
18 (19) 03 Sweet time – Reo Speedwagon
19 (26) 02 Up where we belong – Cocker & Warnes
20 (---) 01 België – Het Goede Doel
21 (18) 04 I don’t wanna dance – Eddy Grant
22 (22) 03 The woman in me – Donna Summer
23 (---) 01 Old town – Phil Lynott
24 (---) 01 Let’s go to bed – The Cure
25 (12) 05 All in a matter of time – Jon Anderson
26 (14) 08 Burning down one side – Robert Plant
27 (21) 05 Hey little girl – Icehouse
28 (28) 02 Ice out in the rain – Sheena Easton
29 (---) 01 Under attack - Abba
30 (---) 01 Young guns – Wham!

Het is niet heel erg schokkend, met zelfs noteringen voor Wham! en Abba. Ik had mij er al mee verzoend.

Die single van The Cure was voor mij een eerste teken van een soort van herstel. Ik heb het nummer ook op een mini LP staan. Er worden vanaf 1983 weer een aantal jaren achtereen aardige songs van The Cure uitgebracht. Dat begint dus met Let's go to bed.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/80/Letsgotobed_cov.jpg/220px-Letsgotobed_cov.jpg

Week 38 - 18 september 1982
Top 40
Tipparade

Alarmschijf: Joe Cocker - Ruby Lee
NCRV's Favorietschijf: Chaplin Band - Gold
Steunplaat: Blanket Of Secrecy - Say You Will

Binnenkomers in de Tipparade:

Alarmschijf: Joe Cocker - Ruby Lee [9,5]
8. Roxy Music - Take A Chance With Me [8,5]
25. Dolly Dots - Do Wah Diddy Diddy [4,5]
26. The Chaplin Band - Gold [6]
27. Franky Boy - Oh, Mia Bella, Bella Margarita [1]
28, Blanket Of Secrecy - Say You Will [9]
29. Port-O-Spain - Raving On The Beach [2]
30. June Lodge - More Than I Can Say [4]

Joe Cocker, Roxy Music en Blanket Of Secrecy pakken hier de prijzen.

Waarom heb ik dat nummer van BOS nooit op een new wave-verzamelaar gevonden?
Dit mag van mij rustig aanschuiven naast een Lotus Eaters of The Fixx. Geweldig nummer, zo geweldig eigenlijk dat ik het me in positieve zin herinner na het pakweg 30 jaar niet gehoord te hebben. Het nummer klinkt geladen en bevreemdend en bovenal vind ik het refrein ijzersterk.

Roxy Music overtuigt hier met wat eigenlijk klinkt als een spannende albumtrack waarin progressieve rock wordt samengesmeedt met de zwoele popmuziek die ze toen hanteerden.
Het maakt me zeker benieuwd naar het Avalon-album. Misschien dat ik er voor de kerst nog werk van kan maken.

Joe Cocker's Ruby Lee, daar heb ik me al eerder over uitgelaten (Single vd Dag).
Klassesong van een artiest die nadien steeds gemakzuchtiger te werk zou gaan.
Ook hier een onderhuidse spanning waarbij de ritmesectie een heerlijke functionele rol speelt.

Gedegen soulmuziek krijgen we van de Chaplin Band. Het heeft wat weg van de Time Bandits en het klinkt ook wel lekker, maar het liedje mist wat kleur.

Verder hadden de Dots beter van Manfred Mann's 60's-klassieker af kunnen blijven, klinkt de zomerpop van Port-O-Spain wel erg goedkoop en mis ik ook hier weer overtuiging bij June Lodge; Lopende-band-reggae voor bij de afwas.

Tot slot moet me toch even van het hart dat we met Franky Boy's Mia Bella wellicht het vreselijkste singletje van 1982 te pakken hebben. Dit vind ik zo mogelijk nog erger dan Jij Daar In De Radio en Polonaise Hollandaise. Wat een stuitende bagger! Ik voel spontaan m'n tenen omkrullen

50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 50, 11-12-1982

01 01 07 Simple Minds - Someone Somewhere (In Summertime)
02 02 06 Japan - Nightporter
03 04 04 Pale Fountains - Thank You
04 03 07 The Icicle Works - Nirvana
05 05 07 Big Country - Harvest Home
06 06 06 Tom Petty & The Heartbreakers - You Got Lucky
07 08 06 Duran Duran - Rio
08 10 03 Ultravox - Hymn
09 07 07 A Flock Of Seagulls - Wishing (If I Had A Photograph Of You)
10 14 03 The Cure - Let's Go To Bed

11 09 08 Hall & Oates - Maneater
12 16 04 Alan Parsons Project - Old And Wise
13 12 05 China Crisis - No More Blue Horizons (Fool, Fool, Fool)
14 13 07 Joe Jackson - Steppin' Out
15 24 03 Het Goede Doel - België (Is Er Leven Op Pluto...?)
16 15 04 De Kreuners - Cous-Cous Kreten
17 17 04 Donald Fagen - I.G.Y. (What A Beautiful World)
18 11 06 The Bongos - Mambo Sun
19 25 02 Supertramp - Don't Leave Me Now
20 27 02 The Jam - Beat Surrender

21 18 09 Rush - Subdivisions
22 19 10 John Mellencamp - Jack And Diane
23 20 06 Comsat Angels - After The Rain
24 21 14 Blanket Of Secrecy - Say You Will
25 22 10 Heaven 17 - Let Me Go
26 26 07 Phil Lynott - Old Town
27 23 09 Icehouse - Hey, Little Girl
28 28 15 The Jam - The Bitterest Pill (I Ever Had To Swallow)
29 29 06 Scandal - Goodbye To You
30 30 07 Cold Chisel - When The War Is Over

31 31 05 Abba - The Day Before You Came
32 ---- 01 Poco - Shoot For The Moon
33 36 02 Peter Gabriel - I Have The Touch
34 ---- 01 Bob Seger & The Silver Bullet Band - Shame On The Moon
35 35 03 Lene Lovich - It's You, Only You (Mein Schmerz)
36 34 05 Fleetwood Mac - Gypsy
37 32 03 Soft Cell - Where The Heart Is
38 ---- 01 Glenn Frey - All Those Lies
39 ---- 01 Bruce Springsteen - Open All Night
40 ---- 01 Dexys Midnight Runners - Let's Get This Straight (Fr...

Restjes aan het eind van het jaar met een lichte country touch. Shoot For The Moon is de tweede single van het album Ghost Town van country rockers Poco. Poco gaat begin jaren 80 steeds meer flirten met de AOR. Dat zorgt voor een degelijke maar ook weinig spraakmakende single. De vocalen zijn als altijd prima voor elkaar en ook hoor je in de verte de echo van The Eagles doorklinken.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/bob_seger_the_silver_bullet_band-shame_on_the_moon_s.jpg

Bob Seger gaat juist flirten met de country in de cover van Tanya Tuckers, Rodney Crowell compositie Shame On The Moon. De enige Bob Seger song die ooit de country chart haalt zo lees ik. Het nummer wordt overigens toch een verrassend grote hit in de USA. Ik heb wel een zwak voor de luie Bob Seger sound en vind het een prettig nummer om te horen maar hij heeft wel betere nummers gemaakt. De achtergrondkoortjes worden verzorgd door Glenn Frey die zelf met All Those Lies voor de derde keer dit jaar mijn Top 40, en voor hem belangrijker, de Billboard 100 haalt. Wederom een degelijke Glenn Frey track die ook zo maar op een Eagles album had kunnen staan en dan had het waarschijnlijk nog net wat beter had geklonken.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/bruce_springsteen-open_all_night_s_1.jpg

Bruce Springsteen's enige nummer van Nebraska met elektrische gitaar. Ook Bruce zorgt altijd voor kwaliteit en is vrijwel altijd de moeite van het beluisteren waard maar ook hij klonk wel eens spannender dan met deze Chuck Berry-stijl gitaar riff. Zijn volgende single laat vanaf nu nog 1,5 jaar op zich wachten maar dan is het ook goed raak.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/dexys_midnight_runners-lets_get_this_straight_(from_the_start)_s.jpg

Heeft niets met country te maken. Of toch, maar dan de Britse country. Dexy gaat nu echt de Celtic folk kant op en het hoesje vertelt al dat ze de oude soul touch helemaal kwijt zijn. Wel vrolijk.

Martial
Top 15 - Week 50 (1982)

02 (05) Het Goede Doel - Belgie
03 (02) Simple Minds - Someone Somewhere (In Summertime)
04 (04) Joe Jackson - Steppin' Out
05 (03) Donald Fagan - I.G.Y.
06 (08) The Alan Parsons Project - Old And Wise
07 (07) Phil Lynott - Old Town
08 (06) A Flock Of Seagulls - Wishing (If I Had A Photograph Of You)
09 (13) Yazoo - The Other Side Of Love
10 (---) Golden Earring - The Devil Made Me Do It
11 (15) ABBA - Under Attack
12 (10) Rush - Subdivisions
13 (---) The Jam - Beat Surrender
14 (11) Icehouse - Hey Little Girl
15 (12) Hall & Oates - Maneater

http://bern.hitparade.ch/cdimg/the_jam-beat_surrender_s.jpg

http://bern.hitparade.ch/cdimg/golden_earring-the_devil_made_me_do_it_s.jpg

Martial
Tipparade - Week 50 (1982)

Alarmschijf: Anita Meyer - The One That You Love
Alleen een live-versie kunnen vinden op youtube van dit nummer, het origineel is van Air Supply en vindt eigenlijk de versie van Anita Meyer nauwelijks wat toevoegen oftewel geef mij het origineel maar.

3. Musical Youth - Youth Of Today
Vrolijke reggae klanken horen wij hier langskomen van dit jeugdige gezelschap wat de opvolger was van Pass The Dutchie en ligt Youth Of Today wel een beetje in het verlengde van dit nummer, het succes van deze band was in Nederland kortstondig te noemen en liep het niet met alle leden van de Musical Youth goed af.

16. Vicky Leandros - Verloren Zijn We Niet
Met de gebrekkige Nederlandse zang voorop al doet Vicky natuurlijk wel haar best om het nog op iets te laten lijken, het nummer zelf vind ik zelf voer voor de liefhebber van dit soort nummers, maar mij doet het eerlijk gezegd niet veel.

25. Patricia Paay - Tomorrow
Haar laatste Top 10 hit in Nederland en is dit nummer afkomstig uit de film Annie, Paay geeft hier aan eigen draai aan in een best wel mooi arrangement en past het ook wel uitstekend in de tijdsbeeld van dit jaar, qua zang valt er ook niet zo heel veel op aan te merken.

26. Franky Boy - Palomita
Wel op i-tunes te vinden voor de liefhebber niet op youtube, maarre het zal u niet verbazen er wordt niet veel gemist.
Cijfer: 1

27. Spargo - Goodbye
De lievelingsgroep van vele hier komt hier met een nieuwe single en misschien wat vele hopen betreft het hier ook niet de afscheidssingle wat de titel misschien doet vermoeden het is een "aardige" ballad maar ook weet niet meer dan, al passen de wat rustigere nummers Spargo best wel goed al moet je wel houden van de scherpe zang van Lilian Day Jackson.

28. Bennet & Bee - Put That Pretty Smile Upon ...
Een vrolijk up-tempo liedje is het wel, maar het blijft wel een beetje rechttoe rechtaan allemaal, al blijft het ook wel wat wennen om Rudy Bennet in dit soort nummers te horen, maar al met al best te pruimen dit.

29. Yazoo - The Other Side Of Love
Met de synth klanken voorop is dit vrolijkheid troef, het refrein kan je niet ontgaan eigenlijk en wordt misschien net iets teveel herhaald, maar toch zeer de moeite waard.

30. Lee Towers - Love Is All
Ook voor dit nummer geldt wel te vinden op i-tunes maar niet op youtube en is dit Lee Towers ten voeten uit en past dit genre Lee wel al moet je wel van dit soort nummers houden.

Martial
Er staan wel een paar typefoutjes in zie ik nu in de beoordelingen hierboven, maar helaas na 1 dag kan je deze al niet meer wijzigen........

Soms merk ik later ook typefouten in mijn berichten (die ik eerst niet opmerkte). Deze week maar snel doornemen ...

Tipparade: week 50 van 1982.

Alarmschijf: Anita Meyer - The One That You Love
Saai nummer waar Anita Meyer ook niets aan toevoegt ondanks haar pretentieuze zang. Doet mij denken aan het eurovisiesongfestival.

3. Musical Youth - Youth Of Today
De opvolger van Pass the Dutchie en natuurlijk meer van hetzelfde. Jeugdige, sympathieke en nog vrij frisse reggae zonder meer.

16. Vicky Leandros - Verloren Zijn We Niet
Deze Griekse dame zingt in verschillende talen maar Nederlands is duidelijk niet haar sterkste taal en het nummer zelf doet mij ook niet veel. Dan liever haar Franstalig werk.

25. Patricia Paay - Tomorrow
Afkomstig uit de film en musical Annie, het is niet echt mijn ding maar het wordt door Patricia Paay wel geloofwaardig vertolkt. Een gemiddeld cijfer dan maar.

26. Franky Boy - Palomita
Geen clip gevonden.

27. Spargo - Goodbye
Weer een saaie en vrij kleffe ballad die door de arrangementen wel een kerstsfeer heeft maar verder zeg ik liever Goodbye tegen dit nummer en deze band.

28. Bennet & Bee - Put That Pretty Smile Upon ...
Vrolijk klinkt het wel maar ook nietszeggend en erg simplistisch, hier komt de meligheid om de hoek kijken. Heeft ook maar een korte houdbaarheidsdatum.

29. Yazoo - The Other Side Of Love
Het beste nummer deze week maar minder goed dan de vorige singles, het is toch een tikkeltje minder geïnspireerd. De zang van Alison Moyet maakt veel goed.

30. Lee Towers - Love Is All
Geen clip gevonden.

TOP 40 VAN ROB nr 338 15-12-1982
dw vw aw
1 3 5 Old and wise - The Alan Parsons Project
2 1 10 Hey little girl - Icehouse
3 2 6 Wishing - A Flock of Seagulls
4 5 6 Old town - Phil Lynott
5 4 6 Steppin' out - Joe Jackson
6 7 4 België - Het Goede Doel
7 8 5 Mirror man - The Human League
8 11 3 Suspended in Gaffa - Kate Bush
9 9 5 Our house - Madness
10 13 3 I won't stand between them - Bonnie St. Claire
11 12 4 The woman in me - Donna Summer
12 6 6 Follow me - Demis Roussos
13 19 3 Little drummerboy / Peace on Earth - David Bowie & Bing Crosby
14 10 7 Reap the wild wind - Ultravox
15 20 3 I love you's - Lucy Steimel
16 14 6 Heartlight - Neil Diamond
17 21 3 You can't hurry love - Phil Collins
18 18 4 Sinterklaas wie kent hem niet - Henk & Henk
19 -- 1 Thank you - The Pale Fountains
20 32 2 Young guns - Wham!
21 23 3 IGY - Donald Fagen
22 31 2 The one that you love - Anita Meyer
23 16 7 Maneater - Daryl Hall & John Oates
24 15 11 State of independence - Donna Summer
25 33 2 Up where we belong - Joe Cocker & Jennifer Warnes
26 -- 1 The youth of today - Musical Youth
27 17 8 It's raining again - Supertramp
28 37 2 You got lucky - Tom Petty
29 34 2 Tomorrow - Patricia Paay
30 22 6 De bom - Doe Maar
31 -- 1 Time - Culture Club
32 -- 1 Shoot your shot - Divine
33 -- 1 Truly - Lionel Richie
34 24 10 Do you really want to hurt me - Culture Club
35 26 8 The day before you came - Abba
36 29 7 Jackie Wilson said - Dexy's Midnight Runners
37 27 4 Rio - Duran Duran
38 25 5 Emotional disguise - Peter Godwin
39 28 10 To turn the stone - Frida
40 30 9 Pressure - Billy Joel

In de vijfde week bereikt de superklassieker Old and wise de eerste plaats. Wishing heeft het dus net niet mogen meemaken. Verder weinig opvallende verschuivingen.

Op 19 de hoogste binnenkomer, van The Pale Fountains, genaamd Thank you. Dankzij Frits Spits (Steunplaat) bereikte dit nog net de tipparade; in de UK overigens bleef het ook op 48 steken. Andere successen waren deze Britse postpunkband (volgens wiki) niet gegund. De song opent direct met orkestraal refrein, waarna wat ingehoudener, maar met ingehouden vreugde de coupletten volgen. Het refrein is dan weer bijna over the top en barst van levensvreugde uit elkaar. Op mijn vorige mobiel was dit de ringtone, met als gevolg dat ik net bij herbeluisteren een wel heel vertrouwd geluid hoorde...

Op 26 de logische opvolger van Pass the dutchie: Youth of today. Helaas veel minder pakkend, en het gimmick-effect van de kinder-band was er ook al af. Hierna was het succes alweer voorbij voor Musical Youth.

Op 31 de tweede single van Culture Club, terwijl nummer 1-hit Do you really want to hurt me nog niet eens uit de lijst verdwenen is. Time is wat minder catchy dan de grote hit, maar is toch een sterke song die in de slipstream ook een grote hit werd.

Op 32 alweer een tweede single, nu van Divine. Shoot your shot klinkt veel commerciëler dan Native love, en wordt een grote top 10 hit, maar is eerlijk gezegd nog wat platter en eendimensionaler dan de debuutsingle.

Op 33 ten slotte Lionel Richie met weer een mierzoete ballad. Waarom vind ik Still intens mooi, weet Endless love mij steeds weer in te pakken maar roept Truly alleen maar verveling op? Dat soort dingen vraag ik mij regelmatig af...

Musician’s Top 30, 18-12-1982, week 51

01 (02) 04 You got Lucky – Tom Petty
02 (04) 03 Nightporter – Japan
03 (01) 05 Steppin’out – Joe Jackson
04 (05) 03 The mirror man – Human League
05 (16) 02 Old and wise – The Alan Parsons Project
06 (08) 03 Someone somewhere – Simple minds
07 (03) 05 Nipple to the bottle – Grace Jones
08 (07) 04 I.G.Y. – Donald Fagen
09 (20) 02 België – Het Goede Doel
10 (12) 03 You can’t hurry love – Phil Collins
11 (---) 01 Love in store – Fleetwood Mac
12 (11) 05 Wishing – A Flock of Seagulls
13 (23) 02 Old town – Phil Lynott
14 (15) 04 Our house – Madness
15 (06) 08 Annie I’m not your Daddy – Kid Creole
16 (24) 02 Let’s go to bed – The Cure
17 (09) 06 Goodbye love – Steve Miller Band
18 (---) 01 I have the touch – Peter Gabriel
19 (18) 04 Sweet time – Reo Speedwagon
20 (---) 01 Nowhere to run – Santana
21 (19) 03 Up where we belong – Cocker & Warnes
22 (17) 05 Valerie – Steve Winwood
23 (10) 07 Maneater – Hall & Oates
24 (30) 02 Young guns – Wham!
25 (29) 02 Under attack - Abba
26 (22) 04 The woman in me – Donna Summer
27 (21) 05 I don’t wanna dance – Eddy Grant
28 (---) 01 Peace on earth – Bing Crosby & David Bowie
29 (13) 07 It’s raining again – Supertramp
30 (14) 08 Through these walls – Phil Collins

Nieuwe singles van Fleetwood Mac, Peter Gabriel, Santana en de kersthit van Bing Crosby in een nieuw jasje met David Bowie.

Niet dat iemand zich om die nieuwe singles bekommerde. Bij Fleetwood Mac hield iedereen na Gypsy het voor gezien; bij Peter Gabriel was de eerste single al niet eens doorgedrongen tot de tipparade. En ook Santana werd niet echt bejubeld voor zijn album Shango, dus Nowhere to run werd ook niets.

http://discog.fleetwoodmac.net/covers/1906.jpg

http://images.45cat.com/peter-gabriel-i-have-the-touch-charisma.jpg

http://www.poplife.info/bilder/608347.jpg

50tracks Rearviewmirror Top 40 1982 week 51, 18-12-1982

01 01 08 Simple Minds - Someone Somewhere (In Summertime)
02 02 07 Japan - Nightporter
03 03 05 Pale Fountains - Thank You
04 04 08 The Icicle Works - Nirvana
05 05 08 Big Country - Harvest Home
06 08 04 Ultravox - Hymn
07 07 07 Duran Duran - Rio
08 10 04 The Cure - Let's Go To Bed
09 09 08 A Flock Of Seagulls - Wishing (If I Had A Photograph Of You)
10 06 07 Tom Petty & The Heartbreakers - You Got Lucky

11 11 09 Hall & Oates - Maneater
12 12 05 Alan Parsons Project - Old And Wise
13 19 03 Supertramp - Don't Leave Me Now
14 20 03 The Jam - Beat Surrender
15 15 04 Het Goede Doel - België (Is Er Leven Op Pluto...?)
16 16 05 De Kreuners - Cous-Cous Kreten
17 17 05 Donald Fagen - I.G.Y. (What A Beautiful World)
18 18 07 The Bongos - Mambo Sun
19 14 08 Joe Jackson - Steppin' Out
20 13 06 China Crisis - No More Blue Horizons (Fool, Fool, Fool)

21 21 10 Rush - Subdivisions
22 32 02 Poco - Shoot For The Moon
23 34 02 Bob Seger & The Silver Bullet Band - Shame On The Moon
24 24 15 Blanket Of Secrecy - Say You Will
25 31 06 Abba - The Day Before You Came
26 ---- 01 John Mellencamp - Hand To Hold On To
27 ---- 01 Culture Club - Time (Clock Of The Heart)
28 27 10 Icehouse - Hey, Little Girl
29 28 16 The Jam - The Bitterest Pill (I Ever Had To Swallow)
30 29 07 Scandal - Goodbye To You

31 30 08 Cold Chisel - When The War Is Over
32 ---- 01 Billy Idol - White Wedding
33 25 11 Heaven 17 - Let Me Go
34 ---- 01 Fleetwood Mac - Love in Store
35 33 03 Peter Gabriel - I Have The Touch
36 22 11 John Mellencamp - Jack And Diane
37 23 07 Comsat Angels - After The Rain
38 39 02 Bruce Springsteen - Open All Night
39 ---- 01 Santana - Nowhere To Run
40 ---- 01 The Flirts - Passion

http://bern.hitparade.ch/cdimg/john_cougar-hand_to_hold_on_to_s.jpg

26. John Mellencamp - Hand To Hold On To

Ook op deze MuMe nogal eens met het nodige dédain afgedaan als een soort Springsteen-light. Uiteraard putten ze uit het zelfde traditionele Amerikaanse muziekidioom zoals Pete Seeger, Woody Gutherie en Bob Dylan en zit er enige overlap in muzikale inkleuring. Hoewel John Cougar af en toe op zijn albums de plank mis slaat zijn zijn veel van zijn singles spot-on. Even vloeken in de Springsteen-kerk, al zijn singles uit 1982 zijn klassen beter dan die van Springsteen en wat mij betreft blijft dat behalve rondon de Born In The USA tijd de hele eighties zo.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/culture_club-time_(clock_of_the_heart)_s.jpg

27. Culture Club - Time (Clock Of The Heart)

Time (Clock Of The Heart) is de opvolger van de wereldwijde hit Do You Really Want to Hurt Me. Time klinkt nog steeds opvallend fris. Leuke pop single.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/billy_idol-white_wedding_s.jpg

32. Billy Idol - White Wedding

Alweer de vierde post-Generation X solo single van Billy Idol. Hij maakte direct prima en makkelijk toegankelijke rock/wave singles die vaak wat tijd nodig hadden om opgepikt te worden. Zo heeft White Wedding drie releases en een nieuwe mix nodig om uiteindelijk in 1985 in de UK een grote hit te worden. Niks mis met deze White Wedding.

34. Fleetwood Mac - Love in Store

39. Santana - Nowhere To Run

http://bern.hitparade.ch/cdimg/the_flirts-passion_s.jpg

40. The Flirts - Passion

Hi-NRG Synth pop is niet echt mijn ding. Maar deze 12" heeft een onweerstaanbaar vrolijk intro... duurt natuurlijk weer veel te lang.

Martial
Top 15 - Week 51 (1982)

01 (02) Het Goede Doel - Belgie
02 (06) The Alan Parsons Project - Old And Wise
03 (01) Japan - Nightporter
04 (10) Golden Earring - The Devil Made Me Do It
05 (---) The Stranglers - European Female
06 (03) Simple Minds - Someone Somewhere (In Summertime)
07 (04) Joe Jackson - Steppin' Out
08 (07) Phil Lynott - Old Town
09 (05) Donald Fagan - I.G.Y.
10 (09) Yazoo - The Other Side Of Love
11 (11) ABBA - Under Attack
12 (13) The Jam - Beat Surrender
13 (---) Pale Fountains - Thank You
14 (08) A Flock Of Seagulls - Wishing (If I Had A Photograph Of You)
15 (---) Culture Club - Time (Clock Of The Heart)

http://bern.hitparade.ch/cdimg/pale_fountains-thank_you_s.jpg

http://bern.hitparade.ch/cdimg/the_stranglers-european_female_s.jpg

Na weken op nummer 1 te hebben gestaan maakt Japan dan plaatst voor één van de betere Nederlandstalige bands uit de popgeschiedenis Het Goede Doel met Belgie.

Nog een andere geweldige Nederlandse band de Golden Earring vliegt de Top 5 binnen met The Devil Made Me Do It (Oh, Oh, Oh,Oh)

Van de nieuwkomers pak ik The Stranglers er even uit met het European Female, de 1e single afkomstig van hun nieuwe LP Feline, een uiterst sfeer en smaakvol nummer en met de zang die er naadloos op aansluit, nog steeds een pareltje dit nummer.
In Nederland overigens totaal geflopt deze single.

TOP 40 VAN ROB nr 339 22-12-1982
dw vw aw
1 1 6 Old and wise - The Alan Parsons Project
2 4 7 Old town - Phil Lynott
3 8 4 Suspended in Gaffa - Kate Bush
4 3 7 Wishing - A Flock of Seagulls
5 7 6 Mirror man - The Human League
6 6 5 België - Het Goede Doel
7 10 4 I won't stand between them - Bonnie St. Claire
8 2 11 Hey little girl - Icehouse
9 5 7 Steppin' out - Joe Jackson
10 19 2 Thank you - The Pale Fountains
11 15 4 I love you's - Lucy Steimel
12 11 5 The woman in me - Donna Summer
13 13 4 Little drummerboy / Peace on Earth - David Bowie & Bing Crosby
14 20 3 Young guns - Wham!
15 9 6 Our house - Madness
16 17 4 You can't hurry love - Phil Collins
17 22 3 The one that you love - Anita Meyer
18 31 2 Time - Culture Club
19 12 7 Follow me - Demis Roussos
20 -- 1 Kristallnaach - Bap
21 -- 1 1999 - Prince
22 21 4 IGY - Donald Fagen
23 26 2 The youth of today - Musical Youth
24 25 3 Up where we belong - Joe Cocker & Jennifer Warnes
25 14 8 Reap the wild wind - Ultravox
26 28 3 You got lucky - Tom Petty
27 32 2 Shoot your shot - Divine
28 29 3 Tomorrow - Patricia Paay
29 16 7 Heartlight - Neil Diamond
30 -- 1 Beat surrender - The Jam
31 23 8 Maneater - Daryl Hall & John Oates
32 33 2 Truly - Lionel Richie
33 -- 1 The other side of love - Yazoo
34 -- 13 I keep a close watch - John Cale
35 24 12 State of independence - Donna Summer
36 -- 1 Vang me - Cherry
37 27 9 It's raining again - Supertramp
38 18 5 Sinterklaas wie kent hem niet - Henk & Henk
39 30 7 De bom - Doe Maar
40 34 11 Do you really want to hurt me - Culture Club

Old and wise wordt de kerst-nummer 1 en dat past heel goed. Kate Bush gaat in de versnelling, wordt dit alweer een nummer 1 hit voor haar?

Zes binnenkomers maar liefst, en dat zo aan het eind van het jaar; meestal is dat sprokkelen geblazen. En de hoogste nieuwe is meteen één van de beste Duitstalige platen aller tijden, het in onvervalst Keuls gezongen Kristallnaach. Muzikaal begint het donker en dreigend, het eindigt bijna apocalyptisch. Het gaat dan ook om ernstige zaken: de mensen geven niet meer om elkaar, minderheden krijgen het steeds zwaarder en niemand durft nog tegen de stroom in te zwemmen. Het riekt naar de Kristallnacht (1933). Merkwaardig hoe deze boodschap in onze tijd nog sterker van toepassing is....

Op 21 stormt Prince binnen met een song die ook al lijkt te refereren aan het einde der tijden (al hebben we inmiddels de horde van 1999 gelukkig overleefd). Swingender en commerciëler dan ooit zet Prince hiermee zijn eerste stappen op het pad van het supersterrendom (dat in 1984 definitief wordt). Opvallend bij deze single is dat de lyrics eerst worden gezongen door een vrouw, dan een man en dan pas Prince (of vergis ik mij?). De typische Prince-sound is hier al compleet aanwezig, dit is party time!

Op 30 The Jam met Beat surrender, hun laatste single (dacht ik) voor Paul Weller zou terugkeren met The Style Council. Dit is ook een mooie overgangsplaat waar de sixties-soulinvloeden al te horen zijn. Overigens pas hun tweede top 40 hit.

Op 33 Yazoo met The other side of love. Het hypernerveuze synthgeluid van deze band heeft mij nooit zo sterk overtuigd, zelfs Don't go haalde bij mij geen top 20-notering. Ik mis een behoorlijke melodie.

Op 34 een heel aparte binnenkomer, namelijk de re-entry van Close watch van John Cale (in de dertiende week!). Re-entry's kwamen bij mij zeer incidenteel voor, als de plaat na verdwijning toch maar in mijn hoofd bleef hangen en zo een nieuwe notering afdwong. Gewoonlijk blijft dit bij 1 of 2 weken, dan is het echt voorbij.

Op 36 ten slotte Cherry, de dame uit Suriname (moet nog komen) die (ook al) vooral door Frits Spits bekend is geworden (Steunplaat). Dit is een grappig plaatje, beetje in de stijl van Fay Lovski; het heeft kennelijk niet overleefd (je hoort hem nergens meer).

Martial
Tipparade - Week 51 (1982)

Alarmschijf: Culture Club - Time (Clock Of The Heart)
Misschien niet zo "catchy" als de vorige single, maar toch bevalt mij Time meer mede door de sfeer/melodie en opbouw van dit nummer en met een meer dan verdienstelijk meezingrefrein.

8. Prince - 1999
Misschien wel min of meer de doorbraak hier in Nederland met deze single, die bol staat van pompende disco en het identieke geluid van Prince, één van de betere singles van Prince toch wel.

14. Golden Earring - The Devil Made Me Do It
De opvolger van Twilight Zone en misschien niet zo sterk als deze single, maar toch is The Devil Made Me Do It meer dan de moeite waard door het zeer catchy meezingrefrein waar deze single het van moet hebben en de specifieke Earring ingrediënten complementeren de rest.

22. Time Bandits - I'm Specialized In You
De meest geslaagde single van deze band en zou het ook schoppen tot grootste hit van de Time Bandits, een mooi opgebouwd nummer waar de sfeer en melodie er bovenuit steken.

24. Imagination - Changes
Een groep met een herkenbaar disco geluid al blijft dit nummer wat aan de vlakke kant om tot echt grote hoogte te komen, aardig maar ook niet meer dan dat.

25. The Chaplin Band - Love Is Just A Moment Away
Ik hoor deze groep toch liever in de meer up-tempo nummers dan de wat rustigere zoals deze single die overtuiging mist en teveel leidt aan voorkabbeling.

26. The Flirts - Passion
Hoe een goed disconummer moet klinken bewijzen hier The Flirts, die met een uitstekende melodie en refrein ver komen.

27. Bon Bon - De Doordeweekse Blues
Het lijkt verdacht veel op Bananarama maar dan op z'n Hollands en liftte ongetwijfeld op de Nederpop rage, qua originaliteit scoort het niet hoog wat mij betreft.

28. Ferdi Lancee - Als Ze Lacht Dan Lacht Ze Echt
De Nederlandstalige nummers schoten uit de grond rond deze tijd en ja heeft deze dan de tijd des tands doorstaan dan ben ik geneigd te zeggen nee en is dit vooral een nummer die doet terugdenken aan de populariteit van deze Nederlandstalige rage.

29. The Jam - Beat Surrender
Een geweldige single van The Jam, het klinkt allemaal lekker snel, catchy en ligt uitstekend in het gehoor, verder nauwelijks wat op aan te merken, prima dus!

30. Bonnie St.Claire - I Won't Stand Between Them (Nieuwe Versie)
Deze nieuwe versie in ieders geval niet kunnen vinden op youtube dus weet ook niet in hoeverre hij verschilt van de originele versie?
Cijfer: (--)

Ja, het heeft een hele orkestrale bewerking gekregen. Een hele uplift. Wel heel netjes gedaan, eerlijk is eerlijk.

Het nummer komt volgende week binnen, dus ik had het al af zitten luisteren. Buitengewoon jammer dat dit één van de weinige lichtpuntjes is in de carrière van Bonnie.....

Tipparade: week 51 van 1982.

Alarmschijf: Culture Club - Time (Clock Of The Heart)
Hun tweede single, werd niet zo'n grote hit als de vorige maar een aangenaam, wat weemoedig nummer met fluwelen stem van Boy George.

8. Prince - 1999
De doorbraaksingle van Prince en de voorbode van wat gaat komen. Zeer sterk en eigenzinnig dance-nummer met pompende beat, meezingrefrein, funky riffs en passende synths.

14. Golden Earring - The Devil Made Me Do It
Niet zo sterk als Twilight Zone maar een vinnige rocker met blazers die hier een toegevoegde waarde hebben.

22. Time Bandits - I'm Specialized In You
Vind ik ook hun beste single het werd ook hun grootste hit, het blijft ook het meeste hangen. De zoete kopstem van Alides Hidding komt hier volledig tot zijn recht in dit sfeervol en radiovriendelijk nummer.

24. Imagination - Changes
De gladde disco light van Imagination heeft mij nooit echt kunnen bekoren maar vocaal en instrumentaal zit het goed in elkaar. Toch wat te vlak om te beklijven.

25. The Chaplin Band - Love Is Just A Moment Away
Een wat saai nummer niettegenstaande de goede bedoelingen, het kabbelt inderdaad wat lusteloos voorbij zonder dat er veel blijft hangen.

26. The Flirts - Passion
Disco moet op de eerste plaats een aanstekelijk ritme en melodie hebben en dit nummer voldoet eraan. De synths worden ook hier op een vrij inventieve wijze toegepast.

27. Bon Bon - De Doordeweekse Blues
Nederlandstalige meidenpop met synths, niet erg origineel maar het ritme en de tekst vind ik leuk.

28. Ferdi Lancee - Als Ze Lacht Dan Lacht Ze Echt
Wederom Nederlandstalige pop waarbij de synths wat te overheersend zijn, een tikkeltje minder aansprekend dan Bon Ton maar ook een voldoende waard. In die tijd was de Nederlandstalige muziek in de hitlijsten globaal beter dan in de andere periodes.

29. The Jam - Beat Surrender
Prima single met veel vaart en vitaliteit, feestmuziek compleet met blazers en natuurlijk een Brits sausje. Helaas de laatste single van deze prima postpunkband.

30. Bonnie St.Claire - I Won't Stand Between Them (Nieuwe Versie)
Geen clip gevonden.
Cijfer: (--)

Musician’s Top 30, 25-12-1982, week 52

01 (02) 04 Nightporter – Japan
02 (05) 03 Old and wise – The Alan Parsons Project
03 (11) 02 Love in store – Fleetwood Mac
04 (04) 04 The mirror man – Human League
05 (01) 05 You got Lucky – Tom Petty
06 (06) 04 Someone somewhere – Simple minds
07 (09) 03 België – Het Goede Doel
08 (10) 04 You can’t hurry love – Phil Collins
09 (03) 06 Steppin’out – Joe Jackson
10 (18) 02 I have the touch – Peter Gabriel
11 (13) 03 Old town – Phil Lynott
12 (14) 05 Our house – Madness
13 (20) 02 Nowhere to run – Santana
14 (08) 05 I.G.Y. – Donald Fagen
15 (16) 03 Let’s go to bed – The Cure
16 (07) 06 Nipple to the bottle – Grace Jones
17 (---) 01 The devil made me do it – Golden Earring
18 (12) 06 Wishing – A Flock of Seagulls
19 (---) 01 Beat surrender – The Jam
20 (24) 03 Young guns – Wham!
21 (---) 01 Open all night – Bruce Springsteen
22 (28) 02 Peace on earth – Bing Crosby & David Bowie
23 (19) 05 Sweet time – Reo Speedwagon
24 (---) 01 Time – Culture Club
25 (---) 01 1999 – Prince
26 (---) 01 I won’t stand between them – Bonnie st. Clair
27 (---) 01 I’m specialized in you – Time Bandits
28 (17) 07 Goodbye love – Steve Miller Band
29 (25) 03 Under attack - Abba
30 (21) 04 Up where we belong – Cocker & Warnes

De laatste lijst voor 1982!
Ik heb nog wel een opname van de nieuwe versie van I won't stand between them van Bonnie St. Clair. Eigenlijk is het een Godswonder dat ze nog binnenkomt in mijn Top 30 want Bonnie St. Clair was in 1982 al geruime tijd not done

Maar het nummer stamt eigenlijk uit 1970 dus dan kon het eigenlijk nog wel weer. Vooral de aanvullende orkestrale dramatiek maakt het langer dan 6 minuten aantrekkelijk. Ach, was Bonnie nu maar op deze wijze doorgegaan. Maar het had geen succes en Bonnie raakte aan de drank. Ik weet niet of het daardoor precies kwam, maar 1982 was misschien geen goede tijd voor een heruitgave van I won't stand between them.

Wel een memorabele entree, die van Prince. Volgens mij was dit zijn eerste (grote) hit in mijn lijst, ik hoorde voor het eerst hier van His Royal Badness. En we kregen ook gelijk een aardig relatie, Prince heeft per slot van rekening ook duidelijke raakvlakken met rockmuziek. Hij was toch wel één van de smaakmakers van de jaren '80, hij wist er tenminste mee om te gaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:26 uur

geplaatst: vandaag om 14:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.