MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
Martial
ranboy schreef:

Op 19 een nieuwe naam: The Wah! Volgens mij ook door Frits Spits tot Steunplaat gebombardeerd, maar ik moet wel uitkijken met dit soort beweringen, heb ik gemerkt

We zitten er bovenop ranboy
Maarre dit keer klopt je bewering wel wat betreft de Steunplaat van The Wah!

Martial
ranboy schreef:
(quote)

Over platen die mijn top 40 niet halen, zeg ik gewoonlijk niets (al heb ik er vaak wel een mening over). Over deze cover kan ik melden dat ik hem bijna dagelijks terughoor omdat mijn baas hem op kantoor regelmatig zingt. Protesteren lijkt hem alleen maar aan te moedigen....

Ik had allang ander werk gezocht.....

Musician’s Top 30, 15-01-1983, week 3

01 (03) 03 Goodnight Saigon – Billy Joel
02 (01) 06 Old and wise – The Alan Parsons Project
03 (02) 07 Nightporter – Japan
04 (04) 05 Love in store – Fleetwood Mac
05 (06) 04 1999 – Prince
06 (10) 04 Beat surrender – The Jam
07 (09) 04 The devil made me do it – Golden Earring
08 (07) 05 I have the touch – Peter Gabriel
09 (05) 07 The mirror man – Human League
10 (21) 02 Pledge pin – Robert Plant
11 (15) 03 Suspended in Gaffa – Kate Bush
12 (13) 04 Open all night – Bruce Springsteen
13 (14) 04 Time – Culture Club
14 (08) 07 Someone somewhere – Simple minds
15 (17) 03 Love – John Lennon
16 (23) 02 Give it up – Steve Miller Band
17 (---) 01 Eminence front – The Who
18 (22) 03 The Blues – Paul Simon & Randy Newman
19 (26) 02 European female – Stranglers
20 (25) 02 Get closer – Linda Ronstadt
21 (---) 01 Make believe – Toto
22 (16) 05 Nowhere to run – Santana
23 (18) 04 I won’t stand between them – Bonnie st. Clair
24 (27) 02 Sweet little woman – Joe Cocker
25 (---) 01 The chinese way – Level42
26 (11) 06 België – Het Goede Doel
27 (12) 08 You got Lucky – Tom Petty
28 (---) 01 I need you – Paul Carrack
29 (---) 01 Dear Addy – Kid Creole
30 (19) 06 Old town – Phil Lynott

Een paar interessant nieuwe binnenkomers. Hoewel ik ze van Kid Creole eigenlijk beter gewend was en Paul Carrack nog een beetje bleekjes klinkt.

Maar interessant zijn toch wel de singles van Toto en met name The Who. Het laat de laatsten weer eens in een iets andere gedaante horen. Hoewel. Het doet me achteraf gezien een beetje aan een vertraagde versie van Who Are You denken.

http://www.thewho.net/linernotes2/EminenceFront.jpg

Martial
Top 20 - Week 3

01 (01) 05 The Stranglers - European Female
02 (02) 04 Billy Joel - Goodnight Saigon
03 (05) 03 The Maisonettes - Heartache Avenue
04 (04) 06 The Jam - Beat Surrender
05 (12) 02 Journey - Seperate Ways (Worlds Apart)
06 (03) 08 The Alan Parsons Project - Old And Wise
07 (09) 03 Prince - 1999
08 (13) 03 Paul Carrack - I Need You
09 (06) 06 Golden Earring - The Devil Made Me Do It
10 (07) 04 Time Bandits - I'm Specialized In You
11 (17) 02 Frank Boeijen Groep - Het Antwoord (Alle Menschen Werden Brüder)
12 (16) 03 Yarbrough & Peoples - Heartbeats
13 (---) 01 Michael Jackson - Billy Jean
14 (19) 02 BAP - Kristallnaach
15 (08) 05 Culture Club - Time (Clock Of The Heart)
16 (---) 01 Wah! – The Story Of The Blues
17 (10) 08 Het Goede Doel - Belgie
18 (11) 05 Pale Fountains - Thank You
19 (15) 03 The Flirts - Passion
20 (---) 01 The Cats - La Diligence

http://bern.hitparade.ch/cdimg/michael_jackson-billie_jean_s.jpg

http://bern.hitparade.ch/cdimg/wah-the_story_of_the_blues_s.jpg

Ik zag het ook al naderen: we ontkomen dit jaar niet aan Michael Jackson.
Ik vond het aanvankelijk muzikaal gezien, die losse singles ook, niet zo'n drama. Wel aardig zelfs. Maar later ga je je ergeren aan alle heisa er om heen.

Maar voor Jackson was het natuurlijk mooi, het meest verkochte album aller tijden.

Martial
musician schreef:
Ik zag het ook al naderen: we ontkomen dit jaar niet aan Michael Jackson.
Ik vond het aanvankelijk muzikaal gezien, die losse singles ook, niet zo'n drama. Wel aardig zelfs. Maar later ga je je ergeren aan alle heisa er om heen.

Maar voor Jackson was het natuurlijk mooi, het meest verkochte album aller tijden.

Mee eens wat betreft de heisa, maar rond deze tijd was en deed Michael Jackson nog vrij normaal geen neuscorrecties en dat soort dingen.....

Het album Thriller is meer dan verdienstelijk te noemen en er gaan maar liefst 7 singles van afgetrokken worden waarvan Billy Jean de 2e is, dus de komende tijd kunnen we er niet echt omheen.

Martial
Tipparade - Week 3 (1983)

Alarmschijf: Earth Wind & Fire - Fall In Love With Me
Maurice White en z'n mannen komen weer met een prima disconummer incl. met het hoge stemgedeelte is dit herkenbaarheid troef natuurlijk, allemaal misschien (?) niet zo sterk als in de jaren 70, maar de voetjes kunnen nog gerust van de vloer in dit aanstekelijke nummer.
Cijfer: 7,5

9. The Cats - La Diligence
Gebaseerd op dit nummer werd dit ook wel de comeback-single van Volendams trots gezien en als we het toch al over herkenbaarheid hadden is dit helemaal The Cats op en top in dit prima geproduceerde nummer met uiteraard Piet Veerman als leadvocalist, Volendams beste groep stelt zeker niet teleur met deze single.
Cijfer: 8

15. Michael Jackson - Billy Jean
In tijden van deze single moest de Michael Jackson hype nog op gang komen, dit is de 2e single van het best verkochte album aller tijden Thriller vakkundig geproduceerd door Quincy Jones, aanstekelijke ritmes, mooie synth-lijnen en de stem van Michael Jackson tillen dit nummer naar grote hoogtes.
Cijfer: 9

22. Tineke Schouten - Ka, Geef De Pot Es An
En daar gaan we weer met het aanstaande carnavalsgeweld vol met flauw en meligheid, het refrein blijft wel aardig hangen moet ik zeggen, maar voor de rest word ik hier niet echt omgewonden van.
Cijfer: 3

23. The Maisonettes - Heartache Avenue
Een voormalige Steunplaat die herinneringen oproept aan het Motown-geluid waar deze single op voortborduurt, een catchy en meezingbaar refrein en het ge-oeh-oeh-hoe houden de schwung er goed in.
Cijfer: 8,5

24. Frank Boeijen Groep - Het Antwoord
Met een hoofdrol voor de mooie synth-lijnen die door dit nummer heenlopen komt de Frank Boeijen Groep steeds dichter bij de Top 40 terecht, met deze single gaat het helaas nog net lukken, het Duitse stukje Alle Menschen Werden Brüder is leuk gevonden natuurlijk.

25. De Deurzakkers - De Steek Van De Keizer
Met carnaval zelf heb ik niet veel maar met De Deurzakkers en André Van Duin heb ik dan het minste moeite, De Deurzakkers staan altijd garant voor lang leve de lol en blijven binnen de perken qua gekkigheid en ze proberen altijd wel om een goede carnavals-single uit te brengen, deze is verdienstelijk te noemen en werd dit nummer ook nog gebruikt door André Van Duin in zijn film De Boezemvriend.
Cijfer: 5

26. BAP - Kristallnaach
Het nummer begint met onheilspellende en duistere klanken en kent een rustige opbouw, maar halverwege het nummer gaat het tempo steeds meer omhoog en kent het nummer een toch wel abrupt einde, waar het nummer over gaat weten we allemaal wel denk ik oftewel er valt niet te spotten met dit nummer, het luisteren naar de tekst zegt genoeg.
Cijfer: 8,5

27. Arie Ribbens - Polonaise Achteruit
Het is even omschakelen na BAP, maar dit nummer is wel een heel slap aftreksel van de Polonaise Hollandaise en hier laten we het maar bij.
Cijfer: 2

28. Margriet Eshuijs Band - Joe And Jerry
Het nummer begint met een vrij aanstekelijke melodie en het refrein blijft aardig hangen, maar in z'n geheel is het toch allemaal net wat te statisch om tot echt grote daden te komen.
Cijfer: 5,5

29. De Havenzangers - Hé Dans Met Mij
Als je één nummer van De Havenzangers heb gehoord heb je ze allemaal wel gehoord, het lijkt allemaal zo ontzettend veel op elkaar dat de verveling al gauw toeslaat en dat is met dit nummer niet anders.

30. Linda Ronstadt - Get Closer
Een pakkend "rocknummer" is het wel, maar het blijft wel in één tempo doorstampen, waardoor dit nummer niet helemaal uit de verf komt, uiteraard niet slecht, maar het mist net dat beetje extra.
Cijfer: 6,5

Tipparade: week 3 van 1983.

Alarmschijf: Earth Wind & Fire - Fall In Love With Me
Productioneel verzorgd met fijne blazers en de zang zorgt voor herkenbaarheid maar toch wel minder geïnspireerd dan hun jaren '70-hits, het komt mij ook wat plichtmatig over.
Cijfer: 7

9. The Cats - La Diligence
De doorstart van de Volendamse Cats en ik heb hun oeuvre en vooral hun stemmenwerk steeds gewaardeerd maar ook hier verkies ik hun jaren '70-materiaal.

15. Michael Jackson - Billy Jean
Deze man was in die tijd op zijn best, uitstekend geproduceerd door Quincy Jones met sterk ritme en baslijn en natuurlijk de zang van Michael, dit is tijdloze klasse.
Cijfer: 9

22. Tineke Schouten - Ka, Geef De Pot Es An
Een flauwe en melige carnavalsschlager, inderdaad (zoals zovele) die ik het liefst zo snel mogelijk wil vergeten na carnaval.
Cijfer: 2,5

23. The Maisonettes - Heartache Avenue
Inderdaad hoor ik hier het Motown-ritme in alsook Mamas & Papas maar dan op erg geslaagde wijze in een jaren '80-jasje gegoten door de synths. Nostalgisch en eigentijds tegelijk, nadien niets meer van deze band gehoord.

24. Frank Boeijen Groep - Het Antwoord
Ook hier spelen de synths een grote rol maar het is vooral de zang en de tekst die het nummer hoger tillen al staat Frank Boeijen nog niet op zijn hoogtepunt.

25. De Deurzakkers - De Steek Van De Keizer
In het carnavalsgenre is dat nog te pruimen door de tekst die tenminste wat grappiger en origineler is dan anders. Al zal ik ook dit niet snel uit mijzelf draaien.

26. BAP - Kristallnaach
Een nummer dat is steeds meer wist te waarderen. Goed opgebouwd met toenemende spanning over een delicaat onderwerp. Een terechte klassieker in de Neue Deutsche Welle.

27. Arie Ribbens - Polonaise Achteruit
Polonaise Hollandaise vond ik nog enigszins leuk (week 3 van 1982), die is niet meer een flauw aftreksel ervan en dus gemakkelijk scoren. Nou, ja, dan geef ik ook even gemakkelijk een laag cijfer.

28. Margriet Eshuijs Band - Joe And Jerry
Op zich niet onaardig gebracht met een tikkeltje jazz maar het nummer gaat verder het ene oor in en het andere uit en blijft niet hangen.

29. De Havenzangers - Hé Dans Met Mij
Ontzettend clichématig carnavalsnummer met gewoon stukjes uit andere nummers, grappig vind ik het ook al niet.

30. Linda Ronstadt - Get Closer
Linda Ronstadt gaat hier meer de rocktoer op. Klinkt wat eendimensionaal en haar overigens prima stem past meer bij country waarmee ze groot is geworden.

50Tracks Rearviewmirror Top 40 week 3 1983 (18-01-1983)

01 10 02 Journey - Separate Ways (Worlds Apart)
02 01 03 BAP - Kristallnaach
03 04 03 Billy Joel - Goodnight Saigon
04 02 11 Japan - Nightporter
05 05 07 Supertramp - Don't Leave Me Now
06 11 02 Frank Boeijen Groep - Het Antwoord
07 03 12 Simple Minds - Someone Somewhere (In Summertime)
08 07 08 Ultravox - Hymn
09 12 04 The Thought - I Had Too Much To Dream Last Night
10 06 07 The Jam - Beat Surrender

11 08 09 Pale Fountains - Thank You
12 09 12 The Icicle Works - Nirvana
13 13 05 John Mellencamp - Hand To Hold On To
14 14 05 Culture Club - Time (Clock Of The Heart)
15 24 02 Runrig - Loch Lomond
16 15 11 Duran Duran - Rio
17 16 09 Alan Parsons Project - Old And Wise
18 17 08 The Cure - Let's Go To Bed
19 18 12 Big Country - Harvest Home
20 21 04 Golden Earring - The Devil Made Me Do It

21 22 04 Prince - 1999
22 36 02 Hall & Oates - One On One
23 19 08 Het Goede Doel - België (Is Er Leven Op Pluto...?)
24 23 12 A Flock Of Seagulls - Wishing (If I Had A Photograph Of You)
25 20 11 The Bongos - Mambo Sun
26 25 13 Hall & Oates - Maneater
27 26 11 Tom Petty & The Heartbreakers - You Got Lucky
28 ---- 01 Michael Jackson - Billie Jean
29 38 02 Yarbrough & Peoples - Heartbeats
30 32 05 The Flirts - Passion

31 37 02 Jigsaw - Love Isn't At Home
32 ---- 01 Steve Miller Band - Give It Up
33 ---- 01 Linda Ronstadt - I Knew You When
34 33 03 Dire Straits - Industrial Disease
35 39 02 Utopia - Feet Don't Fall Me Now
36 34 10 Abba - The Day Before You Came
37 35 10 China Crisis - No More Blue Horizons (Fool, Fool, Fool)
38 ---- 01 Paul Carrack - I Need You
39 ---- 01 The Who - Eminence Front
40 27 07 Poco - Shoot For The Moon

In America is de cover van Linda Ronstadt van de geweldige Joe South compositie I Knew You When een hit. Op 1 de koningen van de AOR die opvallend genoeg in de AOR KO zo'n beetje elke battle verliezen.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/journey-separate_ways_(worlds_apart)_s_2.jpg

en volgende week:

http://bern.hitparade.ch/cdimg/u2-new_years_day_s_2.jpg

Ik zie My kind of lady van Supertramp bijna in mijn lijst binnenkomen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/6a/Supertramp_My_Kind_of_Lady_single_cover.jpg

Ik kocht die singles toen nieuw en weet vrijwel zeker dat My kind of lady in februari werd uitgebracht, als opvolger van It's raining again. Crazy volgde dan weer later.

De Wiki bevestigt de volgorde, maar ook de Amerikaanse hitlijsten uit die tijd (in Amerika werd My kind of Lady tenminste nog een hitje) laten My kind of Lady zien, vlak na It's raining again.

Je mag het uiteraard zelf weten, maar Crazy laten binnenkomen is officieel bekeken gewoon een paar maanden te vroeg.

Ik geloof je graag dat het in Nederland zo was maar de bronnen geven een genuanceerder beeld.

Ik weet niet welke wiki jij gebruikt maar zowel in de Engelse als Nederlandse staat Crazy voor My kind of Lady. In de Engelstalige zelfs als een 1982 release zie Supertramp discography. En Rate Your Music (e.a) geven toch echt januari als releasedatum. Dat doet Rate Your Music dan ook weer voor My kind of Lady, dus wellicht hebben ze daar alleen het alfabet als reden voor volgorde aangehouden.

Om het nog ingewikkelder te maken in de Amerikaanse rock chart van 20 januari staan maar liefst drie Supertramp tracks. It's Raining Again, Crazy en My Kind Of Lady. De eerste staat 11 weken en de andere twee allebei 10 weken genoteerd zie Billboard Magazine.

Ik heb het overigens aangepast.

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search "My Kind of Lady"

Single by Supertramp
from the album …Famous Last Words…
B-side "Know Who You Are"
Released February 1983 (1983-02)
Format 7" vinyl
Genre Pop rock
Length 4:24
Label A&M
Writer(s) Rick Davies, Roger Hodgson
Producer Supertramp, Peter Henderson

"My Kind of Lady" was the second single from Supertramp's 1982 album …Famous Last Words…. The song is a mid-tempo love ballad, and peaked at No. 31 on the U.S. charts.[1] The lead and backing vocals were all sung by Davies, who harmonizes with himself by switching between his natural voice and a falsetto vocal.

Je ziet het ook aan de serienummers van het platenlabel A&M, waar Supertramp onder viel. It's raining again heeft volgnummer 9230, My kind of lady 9256 en Crazy 9285.

Geen speld tussen te krijgen en zoals ik al zei ik geloof je graag maar het blijft op zijn zachtst gezegd verwarrend dat één muis klik verder op datzelfde Wiki toch echt dit staat:

1982
"It's Raining Again"
"Don't Leave Me Now"
"Crazy"
1983
"My Kind of Lady"

Overigens zou dit er ook nog op kunnen duiden dat in verschillende landen verschillende releaseschemas zijn aangehouden. It's Raining Again en My Kind of Lady halen de Billboard Top 100 (resp. 11 en 31). "It's Raining Again", "Don't Leave Me Now" en "Crazy" halen de mainstream rock chart. Crazy, net als My Kind of Lady, sinds november 1982.
Case closed ik volg jouw schema, jouw aankoopbeleid is authentiek de rest er later bij bedacht.

Dat laatste zou ik nog niet direct zeggen.

Ik heb er nog weinig onderzoek naar gedaan, maar ik verdenk de niet "gangbare" hitlijsten in de VS, dus lijsten die niet zijn gebaseerd op verkoopcijfers (Mainstream top 100 e.a.) er wel eens van, dat ze erg "ruim van opvatting" waren inzake noteringen in hun lijst en daadwerkelijk uitgebrachte songs.

Aan de andere kant, ben ik in de jaren '60 en '70 ook met grote regelmaat b-kantjes van grote hits tegengekomen, onderaan in de Billboard Hot 100 waar ook geen goede verklaring voor was.

Kortom, het is schimmig en verwarrend, vaak een onderscheid per land en verschillende bronnen leveren verschillende informatie. Ergo, de wiki kan zelfs op verschillende plekken andere informatie opleveren.

Ik vind de discografie van de singles van Supertramp tenenkrommend slecht. Als je het leest, lijkt het er bij de wiki info bij het album op, dat alles geheel anders is gelopen:

Year Single Chart Position

1982
"Crazy" Mainstream Rock 10[2]
"Don't Leave Me Now" Mainstream Rock 32[2]
"It's Raining Again" Adult Contemporary 5 Mainstream Rock 7 Pop Singles 11[2]
"Waiting So Long" Mainstream Rock 30[2]

1983
"My Kind of Lady" Adult Contemporary 16 Pop Singles 31[2]

Daar zie je dat de Adult Contemporary lijst en de Pop Singles (Billboard Hot 100) elkaar redelijk volgen.
Mainstream rock houdt er een eigen lijst op na en komt zelfs ook nog met Waiting so Long, tussen It's raining again en My kind of lady.

Dat is zeer twijfelachtig, of Waiting so long toen als single zou zijn uitgebracht. Overigens, Supertramp was in die tijd pure marketing. Dat hoeft op zich niet erg te zijn, zo was het nu eenmaal vaak met dit soort bands. Het tijdstip van het uitbrengen van het album, tegelijkertijd met het uitbrengen van de "supersingle" die alles moest verkopen, was zorgvuldig gepland en georganiseerd. Voor die tijd lekte er gewoon niets uit en downloaden bestond nog niet.

Het is daarom ondenkbaar, dat Crazy en Don't leave me now, zoals de wiki bij de Mainstream Rock lijst lijkt te suggereren, ruimschoots voor It's raining again in 1982 zouden zijn uitgebracht.

Er bestaat inderdaad een single van Don't leave me now, we hebben de hoes ook natuurlijk gezien. Crazy had van A&M volgnummer 9285 gekregen. Don't leave me now 9284. Ra ra hoe dat kan, tenzij A&M uitsluitend Supertramp onder contract zou hebben gehad. Maar dat is onzin, het was een hele grote platenmaatschappij met veel hitgevoelige bands in die tijd (o.a. The Police). Wat nog kan, is dat de single in hele kleine oplage is uitgebracht en direct door A&M weer werd teruggetrokken. Bijvoorbeeld toen bleek dat My kind of lady niets werd en het album (alles draait om geld) wellicht beter zou worden verkocht door Crazy.

Volgens Mainstream rock was Waiting so long als single verschenen tussen It's raining again en My kind of lady. In werkelijkheid, is dit nummer de b-kant van het dus verder volledig onbekend gebleven Don't leave me now.

Ik zag destijds lijsten voor de groothandel met alle singles die in een week waren uitgebracht. Ik koos dan wat ik wilde hebben en bestelde dat bij een vriend die platenhandelaar was. Ik weet zeker dat ik Don't leave me now nooit heb gezien op dat lijstje, dan had ik het namelijk gekocht. De samenstellers van de Mainstream rock lijst mogen mij wel eens uitleggen hoe het komt dat Waiting so Long in hun lijst terecht is gekomen. Dan weten we ook gelijk, hoe die lijst werd samengesteld.

En zo kun je wel eens voor grote raadsels komen te staan. Misschien zou de juiste informatie eens een keer vrij moeten komen van de clubs die het zouden moeten weten, de platenmaatschappijen.

Wat ook gebeurde is dat in verschillende landen verschillende singles werden uitgebracht. Men dacht toen nog dat de smaak per land kon verschillen. Op Discogs geven ze Crazy voor Spanje catalogusnummer AMS 9288 en voor Duitsland 9285, voor Canada AM 604 met een andere B-kant.
Don' Leave me Now, is volgens Discogs gegevens anders dan jij bent tegen gekomen, juist een Nederlandse release met AMS 9284. Dat verklaart wel waarom er allerlei nummers waren die dichtbij elkaar lagen. My Kind Of Lady krijgt dan weer in heel veel landen AMS 9256 maar in Nederland AMS 9256-1. In de UK kreeg het al eerder een promo-release (ook zo'n verwarrende term alleen voor radio gebruik om de Lp verkoop aan te jagen) met nummer AMS 8301 en "Subtitled under the name Supertramp has on Side 1 - "Featuring Vocals by Rick Davies", on Side 2 - Featuring Vocals by Roger Hodgson".

Billboard was er altijd al voor de industrie en men had als belang dat de industrie het aankom vandaar dat singles altijd een voorspelbaar patroon in de lijsten ontwikkelde. De specifieke charts (Mainstream Rock etc.) werden voor een belangrijk deel bepaald door de airplay op de thema stations. Staat ook keurig in een zinnetje onder aan de charts. Daarom konden daar ook albumtracks in terecht komen vaak was dat wel een signaal dat het later alsnog een single werd. Vergelijk met nu als iemand een leuk liedje zingt in The Voice of DWDD staat het binnen een uur in de iTunes charts. Om daar binnen een paar dagen soms ook weer uit te zijn. Maar dan had je vroeger veel te grote voorraden. Bovendien zag je vaak de invloed van één dj die in een land afdwong dat een plaat uitgebracht werd. Allerlei vormen van match-fixing. De verhalen vande pluggers en de steekpenningen zijn niet voor niets legendarisch.

'T is overigens een prachtig onderwerp als zodanig.....

Musician’s Top 30, 22-01-1983, week 4

01 (01) 04 Goodnight Saigon – Billy Joel
02 (02) 07 Old and wise – The Alan Parsons Project
03 (04) 06 Love in store – Fleetwood Mac
04 (05) 05 1999 – Prince
05 (---) 01 Kristallnaach - Bap
06 (06) 05 Beat surrender – The Jam
07 (03) 08 Nightporter – Japan
08 (10) 03 Pledge pin – Robert Plant
09 (07) 05 The devil made me do it – Golden Earring
10 (11) 04 Suspended in Gaffa – Kate Bush
11 (17) 02 Eminence front – The Who
12 (15) 04 Love – John Lennon
13 (16) 03 Give it up – Steve Miller Band
14 (12) 05 Open all night – Bruce Springsteen
15 (08) 06 I have the touch – Peter Gabriel
16 (21) 02 Make believe – Toto
17 (---) 01 Billie Jean – Michael Jackson
18 (---) 01 Joe & Jerry – Margriet Eshuijs
19 (13) 05 Time – Culture Club
20 (18) 04 The Blues – Paul Simon & Randy Newman
21 (09) 08 The mirror man – Human League
22 (25) 02 The chinese way – Level42
23 (28) 02 I need you – Paul Carrack
24 (20) 03 Get closer – Linda Ronstadt
25 (19) 03 European female – Stranglers
26 (24) 03 Sweet little woman – Joe Cocker
27 (---) 01 Heartache avenue - Maisonettes
28 (---) 01 Fall in love with me – Earth, wind & fire
29 (29) 02 Dear Addy – Kid Creole
30 (---) 01 All the love in the World – Dionne Warwick

Bap heeft natuurlijk een geweldige single in handen. Ik had voor dit nummer echt nog nooit van deze band gehoord. Wat een power, thema en bezieling! Het is overigens bij deze ene hitsingle gebleven, terwijl de band, zij het in gewijzigde samenstelling, nog steeds albums maakt. Of het nog vergelijkbaar is met Kristallnaach durf ik niet te zeggen. Maar Kristallnaach is een belangrijke troef voor dit jaar.

Earth, wind & fire was destijds een beetje uit de mode, hun albums kregen kritiek te verduren waar voorgaande jaren vooral de loftrompet was gestoken. Ik vind Fall in love with me eigenlijk nog wel meevallen, met een prima gitaarsolo aan het einde. Niets mis mee.

Voor het overige weinig onbekende zaken.

50Tracks Rearviewmirror Top 40 week 4 1983 (22-01-1983)

01 ---- 01 U2 - New Year's Day
http://bern.hitparade.ch/cdimg/u2-new_years_day_s.jpg

02 01 03 Journey - Separate Ways (Worlds Apart)
03 02 04 BAP - Kristallnaach
04 06 03 Frank Boeijen Groep - Het Antwoord
05 05 08 Supertramp - Don't Leave Me Now
06 03 04 Billy Joel - Goodnight Saigon
07 09 05 The Thought - I Had Too Much To Dream Last Night
08 04 12 Japan - Nightporter
09 07 13 Simple Minds - Someone Somewhere (In Summertime)
10 08 09 Ultravox - Hymn

11 13 06 John Mellencamp - Hand To Hold On To
12 15 03 Runrig - Loch Lomond
13 10 08 The Jam - Beat Surrender
14 11 10 Pale Fountains - Thank You
15 12 13 The Icicle Works - Nirvana
16 14 06 Culture Club - Time (Clock Of The Heart)
17 22 03 Hall & Oates - One On One
18 20 05 Golden Earring - The Devil Made Me Do It
19 21 05 Prince - 1999
20 16 12 Duran Duran - Rio

21 28 02 Michael Jackson - Billie Jean
22 17 10 Alan Parsons Project - Old And Wise
23 18 09 The Cure - Let's Go To Bed
24 19 13 Big Country - Harvest Home
25 33 02 Linda Ronstadt - I Knew You When
26 ---- 01 Aztec Camera - Oblivious
http://bern.hitparade.ch/cdimg/aztec_camera-oblivious_s_2.jpg

27 23 09 Het Goede Doel - België (Is Er Leven Op Pluto...?)
28 32 02 Steve Miller Band - Give It Up
29 29 03 Yarbrough & Peoples - Heartbeats
30 ---- 01 Echo & The Bunnymen - The Cutter
http://bern.hitparade.ch/cdimg/echo_the_bunnymen-the_cutter_s.jpg

31 31 03 Jigsaw - Love Isn't At Home
32 35 03 Utopia - Feet Don't Fall Me Now
33 ---- 01 Neil Young - Little Thing Called Love
http://bern.hitparade.ch/cdimg/neil_young-little_thing_called_love_s.jpg

34 24 13 A Flock Of Seagulls - Wishing (If I Had A Photograph Of You)
35 38 02 Paul Carrack - I Need You
36 27 12 Tom Petty & The Heartbreakers - You Got Lucky
37 30 06 The Flirts - Passion
38 26 14 Hall & Oates - Maneater
39 ---- 01 Night Ranger - Don't Tell Me Your Love
http://bern.hitparade.ch/cdimg/night_ranger-dont_tell_me_you_love_me_s.jpg

40 25 12 The Bongos - Mambo Sun

Martial
Top 20 - Week 4

01 (01) 06 The Stranglers - European Female
02 (05) 03 Journey - Seperate Ways (Worlds Apart)
03 (03) 04 The Maisonettes - Heartache Avenue
04 (02) 05 Billy Joel - Goodnight Saigon
05 (13) 02 Michael Jackson - Billie Jean
06 (11) 03 Frank Boeijen Groep - Het Antwoord (Alle Menschen Werden Brüder)
07 (07) 04 Prince - 1999
08 (08) 04 Paul Carrack - I Need You
09 (14) 03 BAP - Kristallnaach
10 (16) 02 Wah! – The Story Of The Blues
11 (12) 04 Yarbrough & Peoples - Heartbeats
12 (04) 07 The Jam - Beat Surrender
13 (06) 09 The Alan Parsons Project - Old And Wise
14 (---) 01 U2 - New Year's Day
15 (20) 02 The Cats - La Diligence
16 (09) 07 Golden Earring - The Devil Made Me Do It
17 (---) 01 Het Goede Doel - Vriendschap
18 (10) 05 Time Bandits - I'm Specialized In You
19 (---) 01 Earth Wind & Fire - Fall In Love With Me
20 (15) 06 Culture Club - Time (Clock Of The Heart)

http://bern.hitparade.ch/cdimg/u2-new_years_day_s.jpg

http://bern.hitparade.ch/cdimg/het_goede_doel-vriendschap_s.jpg

http://bern.hitparade.ch/cdimg/earth_wind_fire-fall_in_love_with_me_s.jpg

The Stranglers houden maar stand op de nummer 1 plek, maar er is concurrentie op komst van o.a. Journey en Michael Jackson of dient zich een verrassing aan?

Een 3-tal nieuwe binnenkomers waarvan U2 de hoogste is en in de tijd nog dat U2 nog niet zo'n status had dan nu het geval is.

Belgie van Het Goede Doel is nog niet uit de lijst verdwenen of de prima opvolger Vriendschap komt alweer binnen zeilen, Earth Wind & Fire complementeert de laatste nieuwe entry en om met musician mee te gaan niets mis mee met dit nummer.

Martial
Tipparade - Week 4 (1983)

Alarmschijf: Loz Netto - Fade Away
Een beetje vergeten plaatje van Loz Netto dat niet zo heel erg bijzonder is, moest wel even me geheugen opfrissen door hem opnieuw te beluisteren, het "stevige" in dit nummer bevalt me het nog het meest waardoor het net een voldoende scoort, het zou overigens niet mijn Alarmschijf zijn geweest deze week.
Cijfer: 6

7. Irene Cara - Fame
Officieel uit 1980, maar dankzij de tv-serie (The Kids From Fame) werd dit pas in 1983 een grote hit in Nederland en is een prima popnummer te noemen vol overgave gezongen door Irene Cara en met heerlijk gitaarwerk.
Cijfer: 7,5

24. Vanity 6 - He's So Dull
Een flauw nummer van Vanity 6 of is dit een goedkope paraodie op de damesgroepen uit de jaren 60, het vervelende en saaie refrein maken het er ook al niet beter op.
Cijfer: 3

25. U2 - New Year's Day
Een geweldig rock-nummer van U2 natuurlijk waar alles op een aanzit en nog in de beginperiode van de band waar de echte grote successen nog moeten komen en dan is deze single een prima opstap, de stem van Bono tilt dit nummer naar ongekende hoogte, een ware klassieker dit New Year's Day.
Cijfer: 9,5

26. Champagne - Woman I Know
De doorstart van deze Nederlandse band van o.a Rock And Roll Star valt niet mee eerlijk gezegd, een gezapig nummer is het gevolg, het refrein blijft nog redelijk hangen, maar daar is alles ook mee gezegd.
Cijfer: 4

27. Spliff - Das Blech
Een nummer vol met synths en rock-klanken, het Duitse gezang valt me niet mee en het nummer blijft ook vrij statisch en vlak oftewel het valt niet echt op om te blijven hangen.
Cijfer: 4,5

28. John Williams - Theme From E.T.
Een behoorlijke hype uit 1983 de film E.T. waar dit de soundtrack van is vol met fraaie orkestrale klanken.

28. Future World Orchestra - Theme From E.T.
Kregen we net de orkestrale versie te horen onze eigen FWO maakt er een meer uptempo versie die lekker in het gehoor ligt en daarvoor zorgen natuurlijk de "vrolijke" synth-klanken die door deze single heenlopen.

29. John Spencer - Lana
Het origineel is van Roy Orbison en deze versie heeft ook mijn voorkeur, John Spencer doet zoals wel vaker oude nummers uit het verleden bewerken in het Nederlands, vrolijk is het allemaal en het is ook niet echt vervelend om naar te luisteren, maar het origineel blijft fier overeind staan.

30. Vulcano - Secret Lies
Dit zou voorlopig de laatste Engelstalige single worden van Vulcano om daarna over te stappen op het Nederlandstalige wat ook meer succes op gaat leveren, het nummer op zich is niet eens zo heel slecht, het refrein bekt lekker weg en zit vol tempo.

Tipparade: week 4 van 1983.

Alarmschijf: Loz Netto - Fade Away
Er waren inderdaad veel betere keuzes voor alarmschijf (U2 bv.), dit nummer is zowel compositorisch als vocaal matig met een nu gedateerde productie en is dus terecht in de vergetelheid beland.

7. Irene Cara - Fame
Het uit 1980 stammende nummer werd een grote hit mede dankzij de gelijknamige soundtrack. De gepassioneerde zang lijkt wat op Donna Summer en de melodie blijft ongetwijfeld hangen. Al vind ik de opvolger Flashdance nog een tikkeltje beter.

24. Vanity 6 - He's So Dull
Een flauw niemendalletje zonder inhoud en het is ook nog vals gezongen. Snel vergeten en overgaan tot het volgende nummer.

25. U2 - New Year's Day
Gelukkig dat wij daarna een rockklassieker van formaat te horen krijgen. Bono zingt het nummer met veel overgave en gevoel, de onheilspellende sfeer komt hier maximaal tot uiting en de bas, gitaar en drums zijn gewoon subliem om maar te zwijgen over de galmende piano. Kortom: alles klopt in dit nummer.
Cijfer: 10

26. Champagne - Woman I Know
Begonnen als Abba-klonen proberen ze een doorstart te maken met een synthipopnummer met een hoog BZN-gehalte. Het klinkt inderdaad te gezapig om overeind te blijven.
Cijfer: 3,5

27. Spliff - Das Blech
Neue Deutsche Welle met rock, rap en (nu gedateerde) synthesizerklanken en syndrums. Uiteindelijk klinkt het noch vlees noch vis en inderdaad te vlak.

28. John Williams - Theme From E.T.
De film E.T. was natuurlijk een kaskraker en deze soundtrack kwam begrijpelijk ook in de belangstelling. Fraaie symfonie die mij de beelden terug voor de geest halen.

28. Future World Orchestra - Theme From E.T.
Future World Orchestra maakte daar een eigentijdse elektronische versie van en ook deze versie mag er zijn, inderdaad wat meer up-tempo.

29. John Spencer - Lana
Het origineel van Roy Orbison is natuurlijk niet te overtreffen van de versie van John Spencer vind ik tenslotte niet slecht klinken, toch wel gebracht met respect voor het origineel.

30. Vulcano - Secret Lies
Het is inderdaad nog niet slecht voor hun doen met een vrolijk maar ook wat melig refrein en degelijk ritme maar de zang en uitspraak zijn niet bijster goed.

Musician’s Top 30, 29-01-1983, week 5

01 (05) 02 Kristallnaach - Bap
02 (01) 05 Goodnight Saigon – Billy Joel
03 (03) 07 Love in store – Fleetwood Mac
04 (04) 06 1999 – Prince
05 (02) 08 Old and wise – The Alan Parsons Project
06 (---) 01 New year’s day – U2
07 (06) 06 Beat surrender – The Jam
08 (08) 04 Pledge pin – Robert Plant
09 (17) 02 Billie Jean – Michael Jackson
10 (10) 05 Suspended in Gaffa – Kate Bush
11 (16) 03 Make believe – Toto
12 (18) 02 Joe & Jerry – Margriet Eshuijs
13 (11) 03 Eminence front – The Who
14 (12) 05 Love – John Lennon
15 (13) 04 Give it up – Steve Miller Band
16 (07) 09 Nightporter – Japan
17 (---) 01 The Cutter – Echo & The Bunnymen
18 (15) 07 I have the touch – Peter Gabriel
19 (---) 01 Christian – China crisis
20 (09) 06 The devil made me do it – Golden Earring
21 (28) 02 Fall in love with me – Earth, wind & fire
22 (27) 02 Heartache avenue - Maisonettes
23 (22) 03 The chinese way – Level42
24 (---) 01 Little thing called love – Neil Young
25 (14) 06 Open all night – Bruce Springsteen
26 (23) 03 I need you – Paul Carrack
27 (20) 05 The Blues – Paul Simon & Randy Newman
28 (---) 01 Fame – Irene Cara
29 (19) 06 Time – Culture Club
30 (30) 02 All the love in the World – Dionne Warwick

New years day is natuurlijk één van de grootste krakers van U2 en de hoge binnenkomst is uiteraard ook helemaal niet zo gek.

Ook Echo & The Bunnymen hadden een mooie single, maar stond natuurlijk wel een beetje in de schaduw van de Ieren.
Christian van The Christians heb ik gelukkig zelf nog op de plaat. Er is geen zoeken aan, tussen alle christelijke boodschappen op Youtube.

Ik zie verder zonder veel gêne het binnenkomen van Irene Cara. Fame was toen een grote hit, ook op de tv, eerlijk is eerlijk. Ik zal vooral gevallen zijn voor het solootje dat er nog uit de gitaar wordt gehaald.

http://images.45cat.com/echo-and-the-bunnymen-the-cutter-korova.jpg

TOP 40 VAN ROB nr 342 19-1-1983
dw vw aw
1 1 4 Goodnight Saigon - Billy Joel
2 3 6 Thank you - The Pale Fountains
3 5 5 Kristallnaach - Bap
4 2 10 Old and wise - The Alan Parsons Project
5 16 2 European female - The Stranglers
6 6 5 1999 - Prince
7 13 3 Love is just a moment away - The Chaplin Band
8 11 4 The devil made me do it - Golden Earring
9 9 7 Young guns - Wham!
10 10 6 Time - Culture Club
11 4 8 Suspended in Gaffa - Kate Bush
12 12 5 Beat surrender - The Jam
13 18 3 The blues - Randy Newman & Paul Simon
14 19 2 The story of the blues - Wah!
15 21 2 Heartbeats - Yarbrough & Peoples
16 8 8 I won't stand between them - Bonnie St. Claire
17 7 10 Mirror man - The Human League
18 14 9 België - Het Goede Doel
19 -- 1 Theme from ET - John Williams
20 -- 1 Heartache avenue - The Maisonettes
21 23 3 Giddyap a gogo - Ad Visser & Daniel Sahuleka
22 25 2 There's a virus going 'round - Spectral Display
23 26 3 I'm specialized in you - The Time Bandits
24 20 8 You can't hurry love - Phil Collins
25 -- 1 Joe & Jerry - Margriet Eshuys Band
26 29 3 If you can't stand the heat - Bucks Fizz
27 17 8 I love you's - Lucy Steimel
28 15 11 Old town - Phil Lynott
29 -- 1 De openbaring - Freek de Jonge
30 32 2 De fanfare - Rubberen Robbie
31 22 11 Wishing - A Flock of Seagulls
32 -- 1 Fall in love with me - Earth, Wind & Fire
33 -- 1 La diligence - The Cats
34 -- 1 Changes - Imagination
35 27 11 Steppin' out - Joe Jackson
36 28 6 The youth of today - Musical Youth
37 36 5 Truly - Lionel Richie
38 24 7 The one that you love - Anita Meyer
39 31 9 The woman in me - Donna Summer
40 33 15 Hey little girl - Icehouse

Ik vergat een week mijn top 40 te plaatsen (en niemand die mij erop attent maakt...). Hier dus de top 40 van 19 januari. Met zeven binnenkomers!

Op 19 de bekende en fantastische soundtrack van de film ET, door John Williams.
Op 20 de eerste single van The Maisonnettes, Heartache avenue, in jaren 60 soul-stijl. Later volgt nog hun meesterwerk This affair.
Op 25 een single van de altijd sympathieke Margriet Eshuys met band.
Op 29 de merkwaardigste binnenkomer, een fragment uit Freek de Jonge's one man show De openbaring. Ik zie nu pas dat dit stuk In de disco heet (niet te verwarren met de gelijknamige parodie van Noodweer) en allerlei Nederpopstukjes in een vage medley gooit, op een ritme van Nederwiet van Doe Maar (een song die ik toen nog helemaal niet kende, denk ik). YouTube - Freek de Jonge - In de Disco 1982 nederpop parodie
Op 32 een routinematige single van EWF, Fall in love with me.
Op 33 de zoveelste comeback van The Cats, een cover van het nota bene oeroude De postkoets van De Selvera's! Laat ik dat nu wel een erg mooie melodie vinden; vandaar toch een hitje.
En op 34 alweer een song van Imagination, die inmiddels niet meer uit elkaar te houden zijn.

TOP 40 VAN ROB nr 344 26-1-1983
dw vw aw
1 1 5 Goodnight Saigon - Billy Joel
2 2 7 Thank you - The Pale Fountains
3 3 6 Kristallnaach - Bap
4 5 3 European female - The Stranglers
5 7 4 Love is just a moment away - The Chaplin Band
6 4 11 Old and wise - The Alan Parsons Project
7 15 3 Heartbeats - Yarbrough & Peoples
8 8 5 The devil made me do it - Golden Earring
9 14 3 The story of the blues - Wah!
10 19 2 Theme from ET - John Williams
11 10 7 Time - Culture Club
12 13 4 The blues - Randy Newman & Paul Simon
13 20 2 Heartache avenue - The Maisonettes
14 6 6 1999 - Prince
15 9 8 Young guns - Wham!
16 25 2 Joe & Jerry - Margriet Eshuys Band
17 12 6 Beat surrender - The Jam
18 21 4 Giddyap a gogo - Ad Visser & Daniel Sahuleka
19 23 4 I'm specialized in you - The Time Bandits
20 -- 1 New Year's Day - U2
21 -- 1 Billie Jean - Michael Jackson
22 22 3 There's a virus going 'round - Spectral Display
23 11 9 Suspended in Gaffa - Kate Bush
24 16 9 I won't stand between them - Bonnie St. Claire
25 26 4 If you can't stand the heat - Bucks Fizz
26 32 2 Fall in love with me - Earth, Wind & Fire
27 18 10 België - Het Goede Doel
28 -- 1 Fame - Irene Cara
29 -- 1 Wish I could write a love song - Chas & Dave
30 -- 1 Twisting by the pool - Dire Straits
31 35 12 Steppin' out - Joe Jackson
32 29 2 De openbaring - Freek de Jonge
33 -- 1 Breaking us in two - Joe Jackson
34 -- 1 Alright - Christopher Cross
35 17 11 Mirror man - The Human League
36 24 9 You can't hurry love - Phil Collins
37 33 2 La diligence - The Cats
38 30 3 De fanfare - Rubberen Robbie
39 27 9 I love you's - Lucy Steimel
40 28 12 Old town - Phil Lynott

Ik ga nu maar even door: de volgende top 40. De top 3 zit vast, maar verderop stijgers in overvloed. En opnieuw zeven binnenkomers, dat geeft toch wel aan hoe snel de hitparades toen waren.

Op 20 pas de tweede entry van U2: New Year's Day. Direct een klassieker, en U2 direct een megagroep. In de NL top 40 bleef het succes nog bescheiden (net geen top 10 hit), maar de naam van de band was gevestigd; het album deed het uitstekend. Dit is U2 in optima forma.

Op 21 nog een megaster, die ook eigenlijk zijn naam pas definitief vestigde met dit nummer. Een grote top 40 hit, maar in VARA/KRO/VPRO-kringen was Michael Jackson not done. Het was toch wel erg commercieel, lekker en dansbaar...

Op 28 komt Fame van Irene Cara voor de tweede keer mijn top 40 binnen, en scoort opnieuw een bescheiden hit. Nu was de serie op TV.

Op 29 twee typische Engelse pubrockers, Chas & Dave. In NL was het succes bescheiden, in Engeland zeer groot.

Op 30 gaat Dire Straits opeens ouderwets rock n roll. Voor mij hoefde het niet, maar een hit schoren ze toch wel in mijn top 40.

Op 33 een mooie single van Joe Jackson, na Real men alweer een gevoelige ballad van Night and day.

En op 34 een vrolijk niemendalletje van Christopher Cross.

Nou ja, niemandalletje! Volgens mij leidde deze single een behoorlijk succes in voor Christopher Cross. Hij werd enorm bewierrookt inclusief het bijbehorende album Another Page.

Het is rock dat van elk scherp randje is ontdaan en nogal soft en bloedeloos klinkt. Zeker 31 jaar na dato. Maar destijds werd het ervaren als het nieuwste van het nieuwste en de toekomst van de muziek.

Het succes bleef hierna ook beperkt, voor Cross in Nederland. Hij had in 1980 en 1981 al een paar aardige hits had gehad.

Tja, ik ging wat extra snel door mijn commentaartjes heen, en dan is de nuance het eerste wat sneuvelt....

Nu, het is niet zozeer de nuance als wel nog wat informatie die van toepassing was. Ik moet Cross trouwens nog binnenkrijgen in mijn lijst.

Was het trouwens geen koude winter en werd het nummer niet gepromoot door Mart Smeets op de ijsbaan? Ik dacht zoiets nog uit het hoofd te weten. Enfin, misschien dat de muziek nog net onder gezelligheid met warme chocolademelk kan worden geschaard.

Martial
Top 20 - Week 5

01 (14) 02 U2 - New Year's Day
02 (02) 04 Journey - Seperate Ways (Worlds Apart)
03 (05) 03 Michael Jackson - Billie Jean
04 (03) 05 The Maisonettes - Heartache Avenue
05 (06) 04 Frank Boeijen Groep - Het Antwoord (Alle Menschen Werden Brüder)
06 (01) 07 The Stranglers - European Female
07 (17) 02 Het Goede Doel - Vriendschap
08 (09) 04 BAP - Kristallnaach
09 ( -- ) 01 Kadanz - In Het Donker (Zien Ze Je Niet)
10 (04) 06 Billy Joel - Goodnight Saigon
11 (10) 03 Wah! – The Story Of The Blues
12 (07) 05 Prince - 1999
13 (08) 05 Paul Carrack - I Need You
14 (15) 03 The Cats - La Diligence
15 ( -- ) 01 Dire Straits - Twisting By The Pool
16 (11) 05 Yarbrough & Peoples - Heartbeats
17 (19) 02 Earth Wind & Fire - Fall In Love With Me
18 (12) 08 The Jam - Beat Surrender
19 (13) 10 The Alan Parsons Project - Old And Wise
20 ( -- ) 01 Christopher Cross - All Right

http://bern.hitparade.ch/cdimg/kadanz-in_het_donker_s.jpg

http://bern.hitparade.ch/cdimg/dire_straits-twisting_by_the_pool_s.jpg

http://bern.hitparade.ch/cdimg/christopher_cross-all_right_s.jpg

Er valt eindelijk weer is een nieuwe nummer 1 te noteren en wat voor eentje zoals al eerder gemeld in de Tipparade bespreking een ware klassieker in optima forma U2 met New Year's Day.

De hoogste nieuweling in de lijst op nummer 9 is nog het altijd zeer fraaie In Het Donker van Kadanz dat nog niets van zijn glans heeft verloren ook al is het inmiddels alweer 31! jaar geleden.
Met Kadanz erbij staan er nu maar liefst 3 Nederlandstalige nummers in de Top 10 wat alleen maar de hype bijzet hoe populair dit genre was rond deze tijd.

Voor Dire Straits begrippen is Twisting By The Pool misschien net iets te rechttoe rechtaan, maar een leuk nummer is het wel natuurlijk.

All Right van Christopher Cross is allerminst een niemendalletje te noemen daar doe je dit nummer net iets te kort mee.

Martial
musician schreef:

Christian van The Christians heb ik gelukkig zelf nog op de plaat. Er is geen zoeken aan, tussen alle christelijke boodschappen op Youtube.

Ik zie verder zonder veel gêne het binnenkomen van Irene Cara. Fame was toen een grote hit, ook op de tv, eerlijk is eerlijk. Ik zal vooral gevallen zijn voor het solootje dat er nog uit de gitaar wordt gehaald.

Een erg mooi nummer van China Crisis dat Christian en de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik dit nummer een beetje vergeten was van deze formatie al duurt het in Nederland nog eventjes voordat dit nummer opgepikt wordt (maart) maar jij bent er vroeg bij en gelukkig maar dat jij dit nummer onder de aandacht brengt en gaat ook zeker mijn lijst binnenkomen.

China Crisis - Christian

En ik blijf me toch steeds weer een beetje verbazen dat je maar in de verdediging gaat over bepaalde singles die in je lijst staan of binnenkomen nu weer Fame van Irene Cara, is toch nergens voor nodig jongen?

Ja, ik zocht op youtube naar Christian van The Christians (godbetere het!) en het gaat natuurlijk over China Crisis....

Ja, Irene Cara. Het nummer is natuurlijk een popsong, maar ik heb veel ergere gehoord dan dit. En het solootje mag er van mij ook zijn. Ik schrijf ook "... zie ik verder zonder veel gêne binnenkomen..." dus dat is dan toch netjes?

Nu zou ik het nummer overigens weinig ruimte meer geven in mijn lijst in het mumeafrekening topic (de hitlijsten van nu) maar destijds oordeelde ik er milder over.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:46 uur

geplaatst: vandaag om 09:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.