MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
TOP 40 VAN ROB nr 347 16-2-1983
dw vw aw
1 1 9 Kristallnaach - Bap
2 2 5 Theme from ET - John Williams
3 3 4 New Year's Day - U2
4 8 5 Heartache avenue - The Maisonettes
5 5 6 European female - The Stranglers
6 6 6 The story of the blues - Wah!
7 4 8 Goodnight Saigon - Billy Joel
8 11 4 Billie Jean - Michael Jackson
9 16 2 The eye in the sky - Alan Parsons Project
10 10 5 Joe & Jerry - Margriet Eshuys Band
11 14 3 Nature boy - Central Line
12 12 4 Fame - Irene Cara
13 13 4 Twisting by the pool - Dire Straits
14 15 3 Annie get your gun - Squeeze
15 7 10 Thank you - The Pale Fountains
16 9 6 Heartbeats - Yarbrough & Peoples
17 21 4 Breaking us in two - Joe Jackson
18 20 4 Alright - Christopher Cross
19 22 3 Fade away - Loz Netto's Bzar
20 34 2 In het donker - Kadanz
21 -- 1 Burning heart - Vandenberg
22 25 3 Vriendschap - Het Goede Doel
23 26 2 We've got tonight - Kenny Rogers & Sheena Easton
24 -- 1 Welcome to heartlight - Kenny Loggins
25 29 3 Het antwoord - Frank Boeyen Groep
26 31 2 The new frontier - Donald Fagen
27 18 7 I'm specialized in you - The Time Bandits
28 17 7 Love is just a moment away - The Chaplin Band
29 30 3 Breaking away from sanity - Kim Carnes
30 -- 1 Obvious - Aztec Camera
31 35 2 Theme from ET - Future's World Orchestra
32 36 2 Jack is back - Earth & Fire
33 37 2 Sollicitere - Janse Bagge Bend
34 -- 1 Change - Tears for Fears
35 -- 1 Das Blech - Spliff
36 19 14 Old and wise - The Alan Parsons Project
37 24 5 Fall in love with me - Earth, Wind & Fire
38 28 4 Wish I could write a love song - Chas & Dave
39 23 8 The devil made me do it - Golden Earring
40 32 7 The blues - Randy Newman & Paul Simon

Verrassend dat de gedoodverfde nummer 1, New Year's Day, op 3 moet halt houden. Misschien even kracht verzamelen voor de definitieve sprong?

Op 21 komt Vandenberg binnen, een Nederlandse band met een Amerikaans geluid. Deze rockballad doet absoluut niet onder voor de meeste Amerikaanse AOR; geen wonder, want de song (en het debuutalbum) werd opgenomen in de studio van Jimmy Page. De song werd ook een succes in de VS, en gitarist en bandleider Adje van den Berg werd zelfs gevraagd om tot Whitesnake toe te treden, maar dat deed hij niet.

Op 24 scoort Kenny Loggins alweer; tegenwoordig in NL bijna vergeten, maar hij bracht begin jaren 80 toch heel wat goeie singles uit. Deze song leunt wat zwaar op een repetitief refrein, waar zelfs een heel koor aan te pas moet komen.

Op 30 heerlijke Britpop van Aztec Camera, met een zonnig radiovriendelijk Obvious. Helaas deed dit soort muziek in NL commercieel gezien helemaal niets.

Op 34 het debuut (in mijn lijst) van Tears for Fears, Change. Opvallend door het gebruik van de marimba, maar ook gewoon een sterk liedje.

Op 35 weer een vertegenwoordiger van de Neue Deutsche Welle, Spliff. De song is meer disco dan new wave, wat verklaart dat het een klein succes werd.

Toen nog niet maar Adje van den Berg heeft later jaren in/met Whitesnake gespeeld. Opvallend is ook dat het nummer al weken in de Amerikaanse lijsten staat

Martial
50tracks schreef:
Toen nog niet maar Adje van den Berg heeft later jaren in/met Whitesnake gespeeld. Opvallend is ook dat het nummer al weken in de Amerikaanse lijsten staat

Of het opvallend is denk ik niet, want Amerika loopt natuurlijk weg met dit soort nummers en in Nederland hebben dit soort nummers het vaak weer wat lastiger.

Was zoiets ook niet aan de hand met Diesel - Sausolito Summernight dat in Amerika eerder een hit werd dan hier?

Martial
Tipparade - Week 8 (1983)

Alarmschijf: Doe Maar - Pa
Met de aanstekelijke ritmes voorop en min of meer een lesje in opvoeding hoe het allemaal moet is dit de nieuwe single van Doe Maar wiens populariteit alleen nog maar toenam en kun je je afvragen of een band als Doe Maar nog een Alarmschijf nodig heeft om de Top 40 binnen te bestormen?
Maar een leuk nummer is het natuurlijk nog wel, al lijken de reggae en ska invloeden steeds minder te worden.
Cijfer: 7

http://bern.hitparade.ch/cdimg/doe_maar-pa_s.jpg

14. Peter Koelewijn En Zijn Rockets - De Tijger Is Los
Een begrip natuurlijk in Nederland Peter En Zijn Rockets die in dit nummer de synthesizer zowat laat exploderen wat een power en de wat rauwe en hese stem van Peter past mooi in dit plaatje hier kan je niet om heen en mensen wees op uw hoede want DE TIJGER IS LOS, goed gedaan Peter!

http://bern.hitparade.ch/cdimg/peter_en_zijn_rockets-de_tijger_is_los_s.jpg

18. Donald Fagan - New Frontier
De opvolger van I.G.Y is wat mij betreft ook weer een voltreffer, met de mondharmonica aan het beginstuk huppelt dit nummer lekker door in een fijn ritme, waarbij de Steely Dan invloeden zeker waarneembaar zijn, maar dat kan ook niet anders als je de stem van Fagan hoort natuurlijk, prima single.
Cijfer: 8,5

http://bern.hitparade.ch/cdimg/donald_fagen-new_frontier_s.jpg

21. Kenny Loggins - Welcome To Heartlight
Hier bekruipt mij toch een beetje een EO Jongerendag gevoel als ik dit nummer hoor, maar daar doe ik dit nummer toch een beetje te kort mee, want slecht is het allerminst en mag je dit best een goedverzorgde single noemen en de stem van Loggins bevalt mij wel al wil de vonk niet helemaal overspringen, overigens jammer van het koortje op het laatst.
Cijfer: 6,5

http://bern.hitparade.ch/cdimg/kenny_loggins-welcome_to_heartlight_s.jpg

22. Fun Boy Three - TheTunnel Of Love
Een beetje in een tango-stijl heeft dit nummer wel een specifiek sfeertje met een fijn trompetje er in, en zal dit één van de laatste singles van dit 3-tal worden.
Cijfer: 6

http://bern.hitparade.ch/cdimg/fun_boy_three-the_tunnel_of_love_s.jpg

26. Kajagoogoo - Too Shy
Een "nieuwe" groep aan het popfirmament die het gelijk al tot Steunplaat schopte is dit alleraardigste popmuziek waar je geen buil aan valt met blikvanger Limahl in de gelederen ligt dit uitstekend in het muzikale oor wat mij betreft en met een refrein dat goed overeind blijft staan oftwel een prima debuutsingle.
Cijfer: 8

http://bern.hitparade.ch/cdimg/kajagoogoo-too_shy_s.jpg

27. Sylvester - Be With You
Met dit soort platte disco heb ik niet zo veel en de stem werkt ook niet echt mee om hier lang na te luisteren afgezien nog van de persoon zelf, gauw maar weer verder.......
Cijfer: 3,5

http://bern.hitparade.ch/cdimg/sylvester-be_with_you_s.jpg

28. James Last & Horea Crishan - Paradiesvogel
Nog een begrip maar dan op het orkestrale vlak James last in dit geval en nou niet bepaald het genre waar ik mee wegloop, ieder z'n ding zullen we maar zeggen en is dit voer voor de liefhebber van dit soort nummers al hoor ik er wel een klein beetje het thema in uit de tv-serie van De Verlaten Mijn.
Cijfer: 4

http://bern.hitparade.ch/cdimg/james_last_horea_crishan-paradiesvogel_s.jpg

29. Chris De Burgh - Don't Pay The Ferryman
Nog steeds mijn favoriete track van de sympatieke Chris De Burgh die in z'n beginperiode bij tijd en wijlen nog lekker "stevig" van wal steekt zo ook in dit zeer aanstekelijke nummer cq refrein vol met tempo ook het aangename stemgeluid van Chris De Burgh draagt z'n steentje bij en wat een heerlijk powereinde met de kreet Don't Pay The Ferryman.
Cijfer: 9

http://bern.hitparade.ch/cdimg/chris_de_burgh-dont_pay_the_ferryman_s.jpg

30. Vandenberg - Burning Heart
AOR op z'n allerbest en ook nog is afkomstig uit ons eigen landje waar het in Amerika eerder een hit werd dan hier is allerminst opvallend te noemen, want in Amerika loopt men nu eenmaal weg met dit genre is dit natuurlijk een hardrockballad van jewelste met Bert Heerink die de geweldige vocals op zich neemt.
Cijfer: 9,5

http://bern.hitparade.ch/cdimg/vandenberg-burning_heart_s.jpg

Tipparade: week 8 van 1983.

Alarmschijf: Doe Maar - Pa
De singles van Doe Maar vind ik allemaal erg leuk waaronder dit nummer. Eigenzinnige arrangementen (zoals de xylofoon), fijn ska-achtig ritme en rake, ook wat grappige tekst.
Cijfer: 9

14. Peter Koelewijn En Zijn Rockets - De Tijger Is Los
Een macho-rocker waarbij de synths het nummer kleuren en tegenwicht bieden voor de hese zang van Peter Koelewijn. Een plezante rocker, niet meer en niet minder.

18. Donald Fagan - New Frontier
Dit sluit aan bij het werk van Steely Dan door dat jazzy tintje en de subtiele samenzang en arrangementen met het verschil dat de synths meer van de partij zijn. Weliswaar glad maar vakkundig en geraffineerd.

21. Kenny Loggins - Welcome To Heartlight
Niet slecht, beetje gospelachtige AOR en degelijk gezongen maar het refrein - enkel herhalen van de titel - is mij te vervelend en inspiratieloos.
Cijfer: 5,5

22. Fun Boy Three - TheTunnel Of Love
Dit zou je kunnen klasseren onder new romantics met een vleugje kitsch, de zang doet mij aan de latere Suede denken. Het tango-achtige ritme, de viool en dat trompetje weten het nummer op een aparte manier te kleuren.

26. Kajagoogoo - Too Shy
Gladgestreken en brave pop dat niemand tegen de borst zal stuiten buiten misschien de opvallende kapsels. Het refrein is simpel maar staat hier wel als een huis.

27. Sylvester - Be With You
You Make Me Feel en Do You Wanna Funk (week 37 van 1982) waren prima dansvloerhits, dit zit zowat op dezelfde lijn maar mist de inspiratie en schwung van voornoemde hits, het dreint eerder monotoon voorbij.
Cijfer: 4,5

28. James Last & Horea Crishan - Paradiesvogel
Ook niet echt mijn ding, er komt een tikkeltje meligheid binnensluipen en melodisch is het ook erg simpel maar sfeervol en vakkundig is het beslist. Wel geschikt als achtergrondmuziek of 's avonds te relaxen.

29. Chris De Burgh - Don't Pay The Ferryman
Chris De Burgh is in wezen een prima zanger met hoge maar krachtige stem en ritmisch en melodisch is het nummer ook goed opgebouwd. Jammer dat het grote publiek hem enkel kent van de zwijmelballad The Lady In Red.

30. Vandenberg - Burning Heart
AOR-ballad van Nederlandse afkomst. Zij lijken naar goed naar Led Zeppelin en Deep Purple te hebben geluisterd, de invloeden liggen duidelijk voor de hand. Misschien daardoor te weinig eigenheid maar op zich een prima single mede door de volle en krachtige zang.

TOP 40 VAN ROB nr 348 23-2-1983
dw vw aw
1 3 5 New Year's Day - U2
2 2 6 Theme from ET - John Williams
3 4 6 Heartache avenue - The Maisonettes
4 1 10 Kristallnaach - Bap
5 8 5 Billie Jean - Michael Jackson
6 5 7 European female - The Stranglers
7 11 4 Nature boy - Central Line
8 9 3 The eye in the sky - Alan Parsons Project
9 6 7 The story of the blues - Wah!
10 24 2 Welcome to heartlight - Kenny Loggins
11 21 2 Burning heart - Vandenberg
12 7 9 Goodnight Saigon - Billy Joel
13 12 5 Fame - Irene Cara
14 20 3 In het donker - Kadanz
15 17 5 Breaking us in two - Joe Jackson
16 19 4 Fade away - Loz Netto's Bzar
17 10 6 Joe & Jerry - Margriet Eshuys Band
18 18 5 Alright - Christopher Cross
19 13 5 Twisting by the pool - Dire Straits
20 14 4 Annie get your gun - Squeeze
21 22 4 Vriendschap - Het Goede Doel
22 25 4 Het antwoord - Frank Boeyen Groep
23 23 3 We've got tonight - Kenny Rogers & Sheena Easton
24 16 7 Heartbeats - Yarbrough & Peoples
25 26 3 The new frontier - Donald Fagen
26 30 2 Obvious - Aztec Camera
27 15 11 Thank you - The Pale Fountains
28 -- 1 Genetic engineering - Orchestral Manoeuvres in the Dark
29 32 3 Jack is back - Earth & Fire
30 34 2 Change - Tears for Fears
31 35 2 Das Blech - Spliff
32 33 3 Sollicitere - Janse Bagge Bend
33 -- 1 Tunnel of love - Fun Boy Three
34 -- 1 Niemand heeft je ooit gezien - Helga
35 29 4 Breaking away from sanity - Kim Carnes
36 -- 1 I've got mine - UB 40
37 27 8 I'm specialized in you - The Time Bandits
38 -- 1 Last night a DJ saved my life - Indeep
39 28 8 Love is just a moment away - The Chaplin Band
40 31 3 Theme from ET - Future's World Orchestra

Ineens stijgt New Year's Day toch van 3 naar 1, en Bap zakt van 1 naar 4.

Op 28 komt OMD binnen met de eerste single van het nieuwe album Dazzle ships (waar dazzler zijn nickname vandaan heeft). Je zou verwachten dat de opvolger van Architecture and Morality, en de single opvolger van Maid of Orleans, een flink succes zou worden, maar niets is minder waar. De single flopt genadeloos, het album scoort zeer matig. Misschien waren beide te experimenteel, of gewoon niet pakkend genoeg. Feit is dat het mij nooit is gelukt de melodie van Genetic engineering te onthouden, en dat zegt al genoeg...

Op 33 komt met Fun Boy Three met een tango-achtig stuk binnen, en het klinkt allemaal vrij donker. Toch wel een goeie plaat.

Op 34 Helga met Niemand heeft je ooit gezien. Dat is weer een vreemde eend in de bijt, maar als iets mij pakt of ontroert, dan krijgt het een plaatsje. Ik vond het toen een mooie tekst, een beetje raadselachtig, en toen ik begreep dat het over haar ongeboren baby ging, vielen alle tekstpuzzeltjes op zijn plaats en waardeerde ik het des te meer.

Op 36 UB 40, dat toen nog niet bij mij had afgedaan en nog wat kleine hitjes scoorde, tot het later een inspiratie softreggaehitmachine zou worden.

Op 38 nog een kleine entry voor Indeep met het toch wel klassieke Last night a DJ saved my life, met een vrij droge instrumentatie, een zangeres met een verhalende tekst en ook nog wat gerap, dat eindigt in 'away goes trouble down the train', en dan hoor je het doortrekken van een WC. Ik ken geen andere plaat met dit geluidseffect.

Musician’s Top 30, 26-02-1983, week 9

01 (01) 05 New year’s day – U2
02 (07) 02 He knows you know – Marillion
03 (02) 06 Kristallnaach – Bap
04 (04) 03 Straight into darkness – Tom Petty and the heartbreakers
05 (10) 02 Mr. Roboto – Styx
06 (03) 04 Breaking us in two – Joe Jackson
07 (06) 05 The Cutter – Echo & The Bunnymen
08 (05) 06 Billie Jean – Michael Jackson
09 (15) 03 Sollicitere – Janse Bagge band
10 (09) 03 Too much love to hide – Crosby, Stills & Nash
11 (---) 01 I smelt roses – John Watts
12 (11) 04 My kind of lady – Supertramp
13 (---) 01 Burning heart - Vandenburg
14 (23) 02 Drop the pilot – Joan Armatrading
15 (12) 04 Jack is back – Earth & fire
16 (17) 04 Allright – Christopher Cross
17 (16) 03 I’ve got mine – UB40
18 (27) 02 Change – Tears for fears
19 (---) 01 Too shy - Kajagoogoo
20 (---) 01 New frontier – Donald Fagen
21 (18) 03 Front line – Stevie Wonder
22 (11) 04 Vriendschap – Het Goede Doel
23 (21) 02 Shame on the moon – Bob Seger
24 (---) 01 Tunnel of love – Fun boy three
25 (08) 09 Goodnight Saigon – Billy Joel
26 (19) 05 Christian – China crisis
27 (28) 02 Communication – Spandau ballet
28 (29) 02 He reminds me – Randy Crawford
29 (---) 01 Welcome to heart light – Kenny Loggins
30 (---) 01 Little red corvette – Prince

Niet alles werd een hit in 1983 en als het niet in alle ooit voorgekomen nationale en internationale lijsten staat, wordt het daarom wel eens overgeslagen.
De vergetelheid in gebonjourd.

Zelfs wereldhits.

Zo durf ik in ieder geval I smelt Roses van John Watts (toen net ex-Fischer Z) wel te noemen.
Ik vind het nog steeds een geweldig nummer maar waar iedereen was om single en album (The Iceberg Model) te kopen......

I smelt roses - John Watts

http://static.rateyourmusic.com/lk/f/l/4d0347eba328d45e1ee29152a39ddccf/1468026.jpg

50Tracks Rearviewmirror Top 40 week 9 1983 (26-02-1983)

01 01 06 U2 - New Year's Day
02 02 08 Journey - Separate Ways (Worlds Apart)
03 03 03 Styx - Mr. Roboto
04 07 03 Tears For Fears - Change
05 05 05 China Crisis - Christian
06 06 06 Aztec Camera - Oblivious
07 04 13 Supertramp - Don't Leave Me Now
08 10 03 Joan Armatrading - Drop The Pilot
09 11 07 Linda Ronstadt - I Knew You When
10 14 05 The Chameleons - Up The Down Escalator

11 ---- 01 Shriekback - Lined Up
http://bern.hitparade.ch/cdimg/shriekback-lined_up_s.jpg

12 12 04 Billy Squier - She's A Runner
13 13 04 Tom Petty & The Heartbreakers - Straight Into Darkness
14 21 02 Marillion - He Knows You Know
15 ---- 01 Big Country - Fields Of Fire
http://bern.hitparade.ch/cdimg/big_country-fields_of_fire_(400_miles)_s.jpg

16 09 08 Hall & Oates - One On One
17 08 10 The Thought - I Had Too Much To Dream Last Night
18 23 03 Depeche Mode - Get The Balance Right
19 16 09 BAP - Kristallnaach
20 20 04 Powerplay - Magic

21 33 02 The Chameleons - As High As You Can Go
22 34 02 UB40 - I've Got Mine
23 15 09 Billy Joel - Goodnight Saigon
24 24 05 Crosby, Stills & Nash - Too Much Love To Hide
25 22 14 Ultravox - Hymn
26 38 02 Triumph - A World Of Fantasy
27 ---- 01 Vandenberg - Burning Heart
28 ---- 01 The The - Perfect (helaas een new ver...
29 17 07 Michael Jackson - Billie Jean
30 29 05 Joe Jackson - Breakin' Us In Two

31 ---- 01 Kajagoogoo - Too Shy
32 ---- 01 Van Morrison - Cry For Home
33 19 06 Echo & The Bunnymen - The Cutter
34 31 04 America - Jody
35 32 04 Supertramp - My Kind Of Lady
36 18 08 Frank Boeijen Groep - Het Antwoord
37 37 03 Janse Bagge Bend - Sollicitere
38 25 18 Simple Minds - Someone Somewhere (In Summertime)
39 ---- 01 Rolling Stones - Let's Spend The Night Together (Live)
40 ---- 01 The J. Geils Band - Land Of A 1,000 Dances (Live)
http://bern.hitparade.ch/cdimg/the_j_geils_band-land_of_1000_dances_s.jpg

Hoogste nieuwe voor perfecte Alt. Disco track van Shriekback. Bandje met ex-leden van XTC en Gang of Four en dat is te horen. Haalde de Top 3 van de Engelse Indie Charts.
Big Country komt met tweede sterke single. Geweldige single band. The The deed volkopmen ten onrechte helemaal niets. Uncertain Smile moet nog opnieuw worden uitgebracht maar ook Perfect is sterk.

Ik was een van de mensen die afhaakte bij John Watts. Hier begon zijn stem mij wel erg te irriteren

Martial
Je bent er snel bij wat betreft Shriekback, zie deze pas in oktober dit jaar bij de tips staan van de Verrukkelijke 15......

Maar wat zie ik nog meer de tweelingbroers zijn het niet eens over John Watts, zijn hier de eerste scheurtjes waarneembaar in het broederschap?

Snel? Releasedatum staat overal op februari. Lijkt me dus meer dat 'we' laat zijn.

50tracks schreef:
Overigens lijkt het erop dat http://www.umdmusic.com verdwenen is. Is deze onder een andere naam terug te vinden?

Ik heb ook al gemerkt. Waarschijnlijk zijn ze weer tijdelijk uit de lucht, dat is al vaker gebeurt. Net zo goed staat morgen heel de site er weer. Anders valt toch wel hét hulpmiddel bij lijstjesmaken weg, zou jammer zijn.

Martial
50tracks schreef:
Snel? Releasedatum staat overal op februari. Lijkt me dus meer dat 'we' laat zijn.

Ja zover was ik eigenlijk nog niet had alleen de Verrukkelijke 15 even bij handen vandaar......

En inderdaad umdmusic.com werkt op dit moment niet waar ik ook wel met een schuin oog naar kijk wat daar allemaal te vinden is.

Het werkt af en toe weer wel, onduidelijk dus.
Overigens zijn de lijsten ook hier http://www.old-charts.com terug te vinden. Alleen iets minder vriendelijk met op naam zoeken.

Martial
Top 20 - Week 9

01 (05) 04 Styx - Mr. Roboto
02 (09) 02 Depeche Mode - Get The Balance Right
03 (02) 06 U2 - New Year's Day
04 (04) 04 The Chameleons - As High As You Can Go
05 (06) 03 Central Line - Nature Boy
06 (07) 03 Tears For Fears - Change
07 (01) 05 Kadanz - In Het Donker
08 (19) 02 Kajagoogoo - Too Shy
09 (16) 02 Donald Fagan - New Frontier
10 (10) 05 Christopher Cross - All Right
11 (03) 06 Het Goede Doel - Vriendschap
12 ( -- ) 01 Vandenberg - Burning Heart
13 (08) 05 Dire Straits - Twisting By The Pool
14 (14) 04 Powerplay - Magic
15 (15) 03 Earth & Fire - Jack Is Back
16 (11) 08 Journey - Seperate Ways (Worlds Apart)
17 (12) 07 Michael Jackson - Billie Jean
18 (13) 08 BAP - Kristallnaach
19 ( -- ) 01 The Stranglers - Midnight Summer Dream
20 ( -- ) 01 Thompson Twins - Love On Your Side

Er valt een nieuwe nummer 1 te noteren deze week het knap in elkaar zittende Mr. Roboto van Styx, terwijl deze plaat direct al bedreigd wordt door het hard opzettende Get The Balance Right van Depeche Mode, maar ook Kajagoogoo gaat er als een speer vandoor door te stijgen van 19 naar 8.

Hoogste nieuwe entry komt uit ons eigen landje en waar we gerust trots op mogen zijn, een geweldige rockballad van Vandenberg, de 2e nieuweling en ook al zo'n fraaie zijn The Stranglers met Midnight Summer Dream, een nummer dat hier weinig zal doen, maar ja of we hier nog van moeten opkijken?
Het nummer van The Stranglers heeft een mooie synth-lijn die door heel het nummer heenloopt en ligt hierdoor zeer goed in gehoor qua melodie.

De Thompson Twins complementeren het aantal nieuwelingen deze week, een band waar de synthesizer behoorlijk centraal staat en dit nummer klinkt lekker "poppy"

http://bern.hitparade.ch/cdimg/vandenberg-burning_heart_s_1.jpg

http://bern.hitparade.ch/cdimg/the_stranglers-midnight_summer_dream_s.jpg

http://bern.hitparade.ch/cdimg/thompson_twins-love_on_your_side_s.jpg

musician schreef:
Het kwam ook voor, dat succes in het ene land pas leidde tot het uitbrengen van het nummer in een ander land. Bob Seger is niet zo succesvol geweest in Nederland, het is echt Amerikaans. Het kan ook zomaar zijn dat het nummer in de uitverkoop lag en dat enige weken heeft geduurd...

Bob Seger....

Je kan er hier in Glen Burnie haast niet omheen, zowel in de nieuwe cd-rekken als uitverkoopbakken.
Amerikaans? Zeker!

Hoog tijd voor een rentree in deze topic.
Eerst eens dat verfoeilijke Windows 8 van onze computer verbannen...

Ik heb laatst overigens een geweldig boek over (hard)rock-albumcovers aangeschaft (Fade To Black) met daarin o.a. ook uitgebreid aandacht voor Vandenberg.
Burning Heart komt nog van het debuut. Geweldige, Amerikaans klinkende rockmuziek, nog van voor het 'hair'-tijdperk. Helaas ook nogal onderbelicht.

Ik ben ook fanatiek aan het luisteren naar het werk van Styx, dus die rentree komt op tijd, hehe .

Wel goed kaztor dat je in Glen Burnie nog cd-rekken en uitverkoopbakken hebt. Je moet hier verdomd goed zoeken om überhaupt nog CD-winkels te vinden. En dan is de kans vrij groot dat geen of welgeteld één Bob Seger CD hebben en wel deze http://bern.hitparade.ch/cdimg/bob_seger_the_silver_bullet_band-ultimate_hits_-_rock_and_roll_never_forgets_a.jpg

Ik had Kaztor al voorgesteld om als kleine zelfstandige tussen de Amerikaanse cd bakken en mumeleden te gaan zitten. Wat hier dan oop is, heeft hij misschien nog voor een zacht prijsje liggen.

Om heel eerlijk te zijn, heb ik ook geen albums van Seger. Zelfs geen grootste hits. Maar het aanbod is hier inderdaad 0,0. Op Amazon is het meeste ook 'import'.

Albums van Seger zijn, net zoals van de meeste artiesten, ook niet geweldig. Maar hij heeft weergaloze singles/tracks. Luister bijvoorbeeld maar naar de geweldige albumtrack Turn The Page. Later gecoverd door Metallica en onze eigen Golden Earring.

Martial
Tipparade - Week 9 (1983)

Alarmschijf: Wham - Wham Rap! (Enjoy What You D...
De eigenlijke debuutsingle van Wham krijgt een herkansing die wel wat aan tijdsgebondenheid lijdt en anno 2014 niet echt meer tot de verbeelding spreekt, de muziek van Wham heeft me nooit helemaal kunnen bekoren en is toch behoorlijk gericht op het scoren van hits.
Cijfer: 5

http://bern.hitparade.ch/cdimg/wham-wham_rap_s.jpg

14. KC And The Sunshine Band - Give It Up
Zijn laatste behoorlijke hit hier in Nederland is er eentje die goed blijft hangen door de aanstekelijke ritmes en het refrein.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/kc_the_sunshine_band-give_it_up_s.jpg

24. Kool & The Gang - Hi De Hi Hi De Ho
Duidelijk herkenbaar het geluid van Kool & The Gang al behoort deze single niet tot het beste van de groep en is best wat gladjes en braaf te noemen en het Hi De Hi De Ho gaat op den duur wel wat vervelen eerlijk gezegd.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/kool_the_gang-hi_de_hi_hi_de_ho_s_1.jpg

25. Angélique - Vanavond Ben Ik Helemaal Alleen
Godzijdank niet kunnen vinden op youtube al schijnt het een Nederlandse bewerking te zijn van het nummer Save Your Love van Renee And Renato en als op de B-kant het nummer Mijn Poesje Is Helemaal Nat staat weet u wel in welke contreien je het moet zoeken........
Cijfer: (--)

http://bern.hitparade.ch/cdimg/angelique-vanavond_ben_ik_helemaal_alleen_s.jpg

26. Spider Murphy Gang - Ich Schau Dich An
Neue Deutsche Welle van de Spider Murphy Gang krijgen we hier te horen al komt dit niet echt in de buurt van Skandal Im Sperrbezirk en klinkt het een beetje eenvoudig al is het ge-peep-peep dan wel weer grappig.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/spider_murphy_gang-ich_schau_dich_an_s.jpg

27. Aristakes - Don't Wanna Live Without You
De stem doet me een klein beetje denken aan die van Neil Diamond al kan dit nummer me niet echt beklijven en klinkt dit behoorlijk "Nederlands" het refrein kan er mee door, maar daar is ook alles meegezegd.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/aristakes-dont_wanna_live_without_you_s.jpg

28. Phil Everly & Cliff Richard - She Means Nothing To Me
Twee artiesten die hun muziekkrachten samenbundelen, de één helaas onlangs overleden (Phil Everly) de ander nog steeds actief in dit leuke en aanstekelijke nummer en met een refrein dat je nauwelijks kan ontgaan, want dat horen we geregeld terug, geen "wereldnummer" maar toch de moeite meer dan waard.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/phil_everly_cliff_richard-she_means_nothing_to_me_s.jpg

29. Candy Race - Wild World
Een cover van Cat Stevens die niet echt uit de verf komt en klinkt een beetje "apart" het origineel blijft dan ook fier overeind staan.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/candy_race-wild_world_s.jpg

30. Divine - Shake It Up
De muziek lijkt op eerdere discostampers uit het verleden dus qua originaliteit scoort dit niet hoog, zangtechnisch is het helemaal een drama en ook nog is met een oervervelend refrein zijn dit wel heel veel minpunten om tot een goede beoordeling te komen wat ook blijkt uit het cijfer, voor sommige zal het dan wel weer behoren tot een guilty pleasure, maar ik sla deze graag over.
Cijfer: 3

http://bern.hitparade.ch/cdimg/divine-shake_it_up_s.jpg

Tipparade: week 9 van 1983.

Alarmschijf: Wham! - Wham Rap! (Enjoy What You Do?)
Hun debuutsingle, ik mag de hits van Wham wel. Niet hun beste maar wel aanstekelijk en levenslustig met goede zang (van George Michael) en raps en het swingt lekker.

24. Kool & The Gang - Hi De Hi Hi De Ho
Ook Kool & The Gang hebben betere nummers uitgebracht, inderdaad wat gladjes maar ritmisch en vocaal steekt het wel goed in elkaar.

25. Angélique - Vanavond Ben Ik Helemaal Alleen
Geen clip gevonden.

26. Spider Murphy Gang - Ich Schau Dich An
Minder bekend dan Skandal Im Sperrbezirk en ook een stuk minder geslaagd. De tekst vind ik te flauw en kinderachtig maar het ritme en rinkelend gitaartje zijn wel leuk.

27. Aristakes - Don't Wanna Live Without You
De zang lijkt inderdaad op Neil Diamond maar dan met een Nederlands accent, het nummer zelf blijft niet overeind en klinkt nu wat banaal.

28. Phil Everly & Cliff Richard - She Means Nothing To Me
Door de samenwerking tussen Cliff Richard en de helaas overleden Phil Everly heeft dit nummer nog ietsje van de magie van Everly Brothers. Haalt niet het peil van de meeste Everly-hits maar toch een degelijke single met sterk refrein.

29. Candy Race - Wild World
Het nummer van Cat Stevens komt in deze uitvoering inderdaad niet tot zijn recht door de misplaatste arrangementen en daar kan zelfs haar niet onverdienstelijke zang weinig aan verhelpen.

30. Divine - Shake It Up
Shoot You Shot is een guilty pleasure, deze identiek klinkende opvolger had zij (of beter gezegd hij) achterwege moeten laten. Als je dezelfde mop twee keer vertelt lach je een tweede keer ook niet meer.

Musician’s Top 30, 05-03-1983, week 10

01 (02) 03 He knows you know – Marillion
02 (01) 06 New year’s day – U2
03 (03) 07 Kristallnaach – Bap
04 (05) 03 Mr. Roboto – Styx
05 (04) 04 Straight into darkness – Tom Petty and the heartbreakers
06 (11) 02 I smelt roses – John Watts
07 (13) 02 Burning heart - Vandenburg
08 (09) 04 Sollicitere – Janse Bagge band
09 (06) 05 Breaking us in two – Joe Jackson
10 (19) 02 Too shy – Kajagoogoo
11 (---) 01 Phil Collins – I don't care anymore
12 (---) 01 Fleetwood mac – Oh Diane
13 (14) 03 Drop the pilot – Joan Armatrading
14 (20) 02 New frontier – Donald Fagen
15 (18) 03 Change – Tears for fears
16 (07) 06 The Cutter – Echo & The Bunnymen
17 (10) 04 Too much love to hide – Crosby, Stills & Nash
18 (08) 07 Billie Jean – Michael Jackson
19 (24) 02 Tunnel of love – Fun boy three
20 (---) 01 Don Henley – I can't stand still
21 (16) 05 Allright – Christopher Cross
22 (---) 01 Randy Newman – I Love L.A.
23 (12) 05 My kind of lady – Supertramp
24 (23) 03 Shame on the moon – Bob Seger
25 (17) 04 I’ve got mine – UB40
26 (29) 02 Welcome to heart light – Kenny Loggins
27 (---) 01 Pa - Doe maar
28 (30) 02 Little red corvette – Prince
29 (27) 03 Communication – Spandau ballet
30 (28) 03 He reminds me – Randy Crawford

En een lijstje vol met oude knarren aan binnenkomers. Hoewel oude knarren. De dames en heren waren rond de halverwege 30. Dat vind ik nu per saldo nog wel meevallen. Maar toen werd het toch wel als wat ouder beschouwd.

Ome Phil, Fleetwood Mac en Don Henley hadden een volgende single van hun meest recente album. De derde, de vierde het maakt niet veel uit want in de Top 40, of zelfs maar in de Tipparade, zou het niet terecht komen. Waarom eigenlijk niet vraag je je af, als je ziet wat er wél in de lijst stond. Maar goed. Overigens haalde Oh Diane zowaar nog de Engelse Top 10.

Randy Newman had een prachtige single, de opvolger van The Blues, zijn duet met Paul Simon. I love L.A. werd bewierrookt maar is ook volstrekt kansloos voor enige edel metaal in de Hitlijsten. Jammer.

Pa was een volgende hit van Doe Maar, waarvan ik nu zeg dat het wel grappig is maar niet echt heel erg spectaculair.

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRL1ZnscHwMWeWDMxSbD6YY7pnBg6QUjU9NhJcmL_uo6X1mgXQu

50Tracks Rearviewmirror Top 40 week 10 1983 (05-03-1983)

01 01 07 U2 - New Year's Day
02 02 09 Journey - Separate Ways (Worlds Apart)
03 03 04 Styx - Mr. Roboto
04 04 04 Tears For Fears - Change
05 05 06 China Crisis - Christian
06 10 06 The Chameleons - Up The Down Escalator
07 11 02 Shriekback - Lined Up
08 15 02 Big Country - Fields Of Fire
09 08 04 Joan Armatrading - Drop The Pilot
10 12 05 Billy Squier - She's A Runner

11 14 03 Marillion - He Knows You Know
12 06 07 Aztec Camera - Oblivious
13 09 08 Linda Ronstadt - I Knew You When
14 18 04 Depeche Mode - Get The Balance Right
15 ---- 01 Nena - 99 Luftballons
16 13 05 Tom Petty & The Heartbreakers - Straight Into Darkness
17 ---- 01 Tom Petty & The Heartbreakers - Change Of Heart
18 21 03 The Chameleons - As High As You Can Go
19 07 14 Supertramp - Don't Leave Me Now
20 20 05 Powerplay - Magic

21 26 03 Triumph - A World Of Fantasy
22 27 02 Vandenberg - Burning Heart
23 22 03 UB40 - I've Got Mine
24 28 02 The The - Perfect
25 19 10 BAP - Kristallnaach
26 17 11 The Thought - I Had Too Much To Dream Last Night
27 ---- 01 ABC - Valentine's Day
28 31 02 Kajagoogoo - Too Shy
29 32 02 Van Morrison - Cry For Home
30 ---- 01 The Go-Betweens - Cattle And Cane
http://bern.hitparade.ch/cdimg/the_go-betweens-cattle_and_cane_s.jpg

31 16 09 Hall & Oates - One On One
32 39 02 Rolling Stones - Let's Spend The Night Together (Live)
33 40 02 The J. Geils Band - Land Of A Thousand Dances (Live)
34 30 06 Joe Jackson - Breakin' Us In Two
35 ---- 01 Berlin - Sex (I'm A Slut)
http://bern.hitparade.ch/cdimg/berlin-sex_(im_a)_s.jpg

36 ---- 01 Saga - Wind Him Up
http://bern.hitparade.ch/cdimg/saga-wind_him_up_s.jpg

37 ---- 01 Thompson Twins - Love On Your Side
38 29 08 Michael Jackson - Billie Jean
39 23 10 Billy Joel - Goodnight Saigon
40 25 15 Ultravox - Hymn

Goede binnenkomers deze week. 99 Luftballons had iets te veel airplay maar wel een lekkere popsingle. Tom Petty komt binnen in Amerika en zal dan in Nederland wel maanden later uitgekomen zijn (met een nummer uit 1982) maar ik heb geen idee wanneer.
ABC is wel een grensgeval. Volgens mij alleen in Azie als single uitgebracht, maar te mooi om te negeren. Cattle And Cane is de eerste Go Betweens notering en zeker niet de laatste. Onderschatte band.

TOP 40 VAN ROB nr 349 2-3-1983
dw vw aw
1 1 6 New Year's Day - U2
2 3 7 Heartache avenue - The Maisonettes
3 5 6 Billie Jean - Michael Jackson
4 2 7 Theme from ET - John Williams
5 7 5 Nature boy - Central Line
6 10 3 Welcome to heartlight - Kenny Loggins
7 4 11 Kristallnaach - Bap
8 8 4 The eye in the sky - Alan Parsons Project
9 11 3 Burning heart - Vandenberg
10 6 8 European female - The Stranglers
11 28 2 Genetic engineering - Orchestral Manoeuvres in the Dark
12 22 5 Het antwoord - Frank Boeyen Groep
13 14 4 In het donker - Kadanz
14 -- 1 Going home - Mark Knopfler
15 9 8 The story of the blues - Wah!
16 15 6 Breaking us in two - Joe Jackson
17 16 5 Fade away - Loz Netto's Bzar
18 12 10 Goodnight Saigon - Billy Joel
19 13 6 Fame - Irene Cara
20 33 2 Tunnel of love - Fun Boy Three
21 -- 1 I will always love you - Dolly Parton
22 18 6 Alright - Christopher Cross
23 21 5 Vriendschap - Het Goede Doel
24 29 4 Jack is back - Earth & Fire
25 30 3 Change - Tears for Fears
26 25 4 The new frontier - Donald Fagen
27 17 7 Joe & Jerry - Margriet Eshuys Band
28 19 6 Twisting by the pool - Dire Straits
29 -- 1 Too shy - Kajagoogoo
30 31 3 Das Blech - Spliff
31 34 2 Niemand heeft je ooit gezien - Helga
32 26 3 Obvious - Aztec Camera
33 -- 1 She means nothing to me - Cliff Richard & Phil Everly
34 36 2 I've got mine - UB 40
35 23 4 We've got tonight - Kenny Rogers & Sheena Easton
36 20 5 Annie get your gun - Squeeze
37 -- 1 I can hear music - José
38 32 4 Sollicitere - Janse Bagge Bend
39 24 8 Heartbeats - Yarbrough & Peoples
40 27 12 Thank you - The Pale Fountains

Met wat vertraging, mijn top 40 van 2 maart.

Op 14 komt Mark Knopfler zeer hoog binnen met zijn eerste solosingle, van de soundtrack voor de film Local hero. Een zeer opvallende instrumental, omdat het intro (waar het ritme nog ontbreekt) erg lang duurt en voor een hit behoorlijk experimenteel klinkt. Maar ten slotte valt toch de hele ritmesectie en wordt het toch nog een lekker feestje, met de saxofoon in de hoofdrol (wat best opvallend is voor een solosong van een meestergitarist). Het bereikte zelfs de top 20 van de NL top 40.

Op 21 Dolly Parton met I will always love you. Ook opvallend, omdat Dolly in NL bepaald geen hitmachine was (Jolene heeft zelfs de hitparade niet eens gehaald), maar dit gaat tot nummer 2 reiken. Het is een ballad die ze met overgave uitvoert, eerst nog ingehouden, later met overslaande stem en snik. Erg zoet, maar de gruwelijke afstraffing van deze song in een later decennium had ze zeker niet verdiend.

Op 29 de debuutsingle van weer een typische eighties band, Kajagoogoo (ik neem aan dat dit kindertaal is). Goed opgebouwde single met een vlot refrein, en dus direct een flinke hit. Het uiterlijk dreigt hier echter wel de overhand te krijgen op de muziek.

Op 33 een ouderwets duet van twee koningen van begin jaren 60, Cliff Richard en Phil Everly. Het is een prima liedje, dus niets mis mee. Een jaar later zouden de Everly Brothers zelfs weer samen gaan scoren.

Op 37 dan nog een niemendalletje van José, die een week later alweer zomaar uit mijn lijst verdwenen is.

Martial
Top 20 - Week 10

01 (01) 05 Styx - Mr. Roboto
02 (02) 03 Depeche Mode - Get The Balance Right
03 (19) 02 The Stranglers - Midnight Summer Dream
04 (08) 03 Kajagoogoo - Too Shy
05 (06) 04 Tears For Fears - Change
06 (04) 05 The Chameleons - As High As You Can Go
07 (12) 02 Vandenberg - Burning Heart
08 (09) 03 Donald Fagan - New Frontier
09 (05) 04 Central Line - Nature Boy
10 (03) 07 U2 - New Year's Day
11 ( -- ) 01 Peter Schilling - Major Tom (Völlig Losgelöst)
12 (07) 06 Kadanz - In Het Donker
13 (10) 06 Christopher Cross - All Right
14 ( -- ) 01 Nena - 99 Luftballons
15 (20) 02 Thompson Twins - Love On Your Side
16 (11) 07 Het Goede Doel - Vriendschap
17 (13) 06 Dire Straits - Twisting By The Pool
18 (14) 05 Powerplay - Magic
19 ( -- ) 01 Toontje Lager - Zoveel Te Doen
20 (16) 09 Journey - Seperate Ways (Worlds Apart)

http://bern.hitparade.ch/cdimg/peter_schilling-major_tom_(voellig_losgeloest)_s_2.jpg

http://bern.hitparade.ch/cdimg/nena-99_luftballons_s.jpg

http://bern.hitparade.ch/cdimg/toontje_lager-zoveel_te_doen_s.jpg

Geen veranderingen aan de top, maar The Stranglers gaan werkelijk als een speer door de Top 3 binnen te stormen met hun Midnight Summer Dream, Kajagoogoo is ook een belager voor de Top 3

Over de nieuwkomers komen we natuurlijk nog te spreken in de Tipparade besprekingen, maar Major Tom van Peter Schilling staat nog steeds als een huis wat mij betreft.

Zo durf ik in ieder geval I smelt Roses van John Watts (toen net ex-Fischer Z) wel te noemen.
Ik vind het nog steeds een geweldig nummer maar waar iedereen was om single en album (The Iceberg Model) te kopen......

I smelt roses - John Watts

http://static.rateyourmusic.com/lk/f/l/4d0347eba328d45e1ee29152a39ddccf/1468026.jpg [/quote]

Single staat bij mij nog in de kast. Heerlijk nummer.
John Watts speelt hier en daar in Nederland nog wel eens live. Blijft leuk!

Martial
Tipparade - Week 10 (1983)

Alarmschijf: BZN - Just An Illusion
Wel één van de betere singles van deze groep voor BZN begrippen wel te verstaan dan, waar de invloeden er dit keer niet zo heel dik op liggen, een goed in het gehoor liggend en krachtig nummer waar Annie Schilder met haar stemgeluid het nummer nog meer glans geeft.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/bzn-just_an_illusion_s.jpg

11. Vulcano - Een Beetje Van Dit
Nederland was altijd een kei in het sturen van het verkeerde nummer naar het Eurovisie Songfestival zo ook dit jaar weer, men koos voor Bernadette met haar irritante hoge stemgeluid met het nummer Sing Me A Song, Vulcano zou met Een Beetje Van Dit haar grootste hit gaan scoren, tekstueel stelt het allemaal niet veel voor natuurlijk, maar het is ook vaak een combinatie van.
Teach In met Ding-A-Dong moest het tenslotte ook niet echt hebben van de tekst.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/vulcano-een_beetje_van_dit_s.jpg

12. Nena - 99 Luftballons
Een wonderschoon begin en einde van dit nummer en daartussen een kruising tussen rock en synth elementen is dit natuurlijk één van de betere Neue Deutsche Welle produkten uit die tijd.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/nena-99_luftballons_s.jpg

16. The Kids From Fame - Hi-Fidelity
En wat was de serie The Kids From Fame populair zo ook de muziek die in deze serie te horen was en waar dit Hi-Fidelity een voorbeeld van is, een aanstekelijk nummer vol enthousiasme gebracht al is het dan wel weer tijdsgebonden als je het na al die tijd weer hoor moet ik zeggen, maar een leuke (jeugd)herinnering is het natuurlijk wel.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/the_kids_from_fame-hi-fidelity_s.jpg

26. Thompson Twins - Love On Your Side
Een typische jaren 80 band natuurlijk waar hun muziek met de synthesizer een prominente rol opeist is dit toch wel één van hun betere singles te noemen, het refrein kan zo meegezongen worden en blijft goed hangen en het catchy "synthi" geluid doet de rest.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/thompson_twins-love_on_your_side_s.jpg

27. Toontje Lager - Zoveel Te Doen
1983 was toch wel het beste jaar van Toontje Lager in hun bestaan, hun grootste hit komen we later nog tegen dit jaar en Zoveel Te Doen is natuurlijk het zoveelste bewijs hoe populair de Nederpop was in die tijd en is dan ook een prima nummer waar niet zo heel veel op aan te merken is.
Cijfer: 7,5

http://bern.hitparade.ch/cdimg/toontje_lager-zoveel_te_doen_s.jpg

28. Gwen McCrae - Keep The Fire Burning
Heerlijke discoklanken uit verleden en bij nu vergeleken klinkt het misschien een beetje braaf, maar dit was destijds echt wel voer voor de dansvloer, de muziek en zang zijn dik in orde oftewel de voetjes kunnen wat mij betreft van de vloer.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/gwen_mccrae-keep_the_fire_burning_s.jpg

29. Taco - Puttin' On The Ritz
Een nummer vol met invloeden uit het verleden met een jaren 80 sausje (synth) en waar dit nummer op gebaseerd zien we o.a. hier op deze Nostalgische Beelden

http://bern.hitparade.ch/cdimg/taco-puttin_on_the_ritz_s.jpg

30. Drukwerk - Marianneke
Een leuk nummer van Drukwerk waar de vrolijkheid en gezelligheid van afspat en het zingt ook nog is lekker mee wat vaak garant staat voor een grote hit en zal dit nummer dan ook hoge ogen gaan gooien in de Top 40.

http://bern.hitparade.ch/cdimg/drukwerk-marianneke_s.jpg

Tipparade: week 10 van 1983.

Alarmschijf: BZN - Just An Illusion
Nog één van de betere singles van BZN, niet zo melig en het stemgeluid van Annie Schilder geeft het nummer inderdaad meer glans (ik ben het volledig eens met Martial)

11. Vulcano - Een Beetje Van Dit
Van Vulcano is dat ook één van hun betere singles al was het dankzij het ritme want voor de rest stelt het weinig voor.
Cijfer: 5

12. Nena - 99 Luftballons
Een anti-oorlogsnummer, vrij luchtig maar niet zonder kracht en het klinkt nu nog steeds fris en relevant.

16. The Kids From Fame - Hi-Fidelity
Het was in die tijd een hype die al snel overwaaide en nu klinkt het nummer nog best aanstekelijk en enthousiast.

26. Thompson Twins - Love On Your Side
Een jaren '80-band die in de vergetelheid is geraakt, klinkt ook typisch 80's door de synths maar heeft net niet dat niveau van de meeste andere hitparadebands in die periode, heeft de tand des tijds ook niet helemaal ongeschonden doorstaan.

27. Toontje Lager - Zoveel Te Doen
Hun bekendste nummer, je hoort het nu nog vaak op de radio. De zang vind ik wat vlak maar de tekst is wel grappig op een absurde wijze.

28. Gwen McCrae - Keep The Fire Burning
Dit disco-nummer is ook best aan te horen, het swingt wel maar vocaal is het OK maar het probleem met dit soort nummers is dat ze onderling inwisselbaar zijn, er is te weinig eigenheid.

29. Taco - Puttin' On The Ritz
Ook dit zit in de categorie aanvaardbaar, verwijzingen naar filmsterren uit een ver verleden in een jaren '80-sausje.

30. Drukwerk - Marianneke
Een band waar ik niet zoveel mee heb vanwege de zang maar dit is wel een vrolijke en gezellige rocker.

TOP 40 VAN ROB nr 350 9-3-1983
dw vw aw
1 1 7 New Year's Day - U2
2 3 7 Billie Jean - Michael Jackson
3 5 6 Nature boy - Central Line
4 6 4 Welcome to heartlight - Kenny Loggins
5 14 2 Going home - Mark Knopfler
6 2 8 Heartache avenue - The Maisonettes
7 9 4 Burning heart - Vandenberg
8 11 3 Genetic engineering - Orchestral Manoeuvres in the Dark
9 4 8 Theme from ET - John Williams
10 8 5 The eye in the sky - Alan Parsons Project
11 12 6 Het antwoord - Frank Boeyen Groep
12 21 2 I will always love you - Dolly Parton
13 20 3 Tunnel of love - Fun Boy Three
14 7 12 Kristallnaach - Bap
15 -- 1 99 Luftballons - Nena
16 13 5 In het donker - Kadanz
17 25 4 Change - Tears for Fears
18 10 9 European female - The Stranglers
19 -- 1 Putting on the Ritz - Taco
20 26 5 The new frontier - Donald Fagen
21 -- 1 Hi fidelity - Kids from Fame ft. Valerie Landburg
22 29 2 Too shy - Kajagoogoo
23 16 7 Breaking us in two - Joe Jackson
24 15 9 The story of the blues - Wah!
25 24 5 Jack is back - Earth & Fire
26 19 7 Fame - Irene Cara
27 17 6 Fade away - Loz Netto's Bzar
28 30 4 Das Blech - Spliff
29 18 11 Goodnight Saigon - Billy Joel
30 -- 1 Wham rap - Wham!
31 33 2 She means nothing to me - Cliff Richard & Phil Everly
32 31 3 Niemand heeft je ooit gezien - Helga
33 34 3 I've got mine - UB 40
34 32 4 Obvious - Aztec Camera
35 22 7 Alright - Christopher Cross
36 -- 1 Magic - Powerplay
37 23 6 Vriendschap - Het Goede Doel
38 -- 1 Love on your side - The Thompson Twins
39 27 8 Joe & Jerry - Margriet Eshuys Band
40 28 7 Twisting by the pool - Dire Straits

Top 40 nr 350; zo'n mooi getal was altijd reden om het met een kleurenviltstift te schrijven .

U2 op 1 en Michael Jackson op 2, dat klinkt heel voordehandliggend. Maar wat doet Central Line dan op 3?

Zes binnenkomers deze week, waaronder als hoogste weer een echte klassieker: Nena met 99 Luftballons. Hiermee is de Neue Deutsche Welle echt van de grond. Een heel geslaagde single, met een ringcompositie (hij eindigt zoals hij begon) en in het middenstuk een stevig rockende melodie, steunend op gitaar, synthesizers en de verhalende lyrics van de zangeres. Ook knap dat het niet bij één hit bleef, maar dat er nog een hele carrière zou volgen.

Op 19 Taco met een heel moderne eighties-bewerking van een song uit 1929 (!) van Irving Berlin door de Nederlander Taco Ockerse. Opvallend is dat hij in NL een redelijke hit scoorde, maar in de US zelfs tot nummer 4 reikte (en volgens de NL Wiki één van de vijf Nederlandse songs die in US meer dan 1.000.000 exemplaren verkocht). Grappig is dat de stem via zo'n ouderwetse microfoon gaat en dus heel ouderwets klinkt, maar de geluidseffecten zijn juist heel vet modern.

Op 21 de tweede single van de TV-serie Fame, Hi fidelity. Erg vlotte single, met leadzang van Valerie Landburg, die direct een streepje voor heeft omdat haar familienaam heel veel lijkt op mijn familienaam . En mooi hoe het liedje naar het eind in een hogere modulering een stapje verder gaat.

Op 30 Wham rap, de tweede single van Wham! (maar uit mijn hoofd gezegd eigenlijk de eerste). Volgens hetzelfde recept maakt George Michael (met een klein beetje hulp van Andrew Ridgeley) er weer een funky swingende rapplaat van.

Op 36 Powerplay met een hit in de hun vertrouwde stijl. Merkwaardig genoeg was ik deze single helemaal vergeten (herkende hem niet bij terugbeluistering), terwijl het wel (nipt) hun grootste hit geweest is: hij reikte tot 31.

En op 38 ook de tweede single van The Thompson Twins, die best wel lijkt op hun eerste. Sterker nog, opvallend genoeg coveren ze gedurende een couplet ineens hun eigen eerste single Love on your side. Toch weer een prima plaat van de Gebroeders Jansen en Janssen.

Ik zag overigens twee voldoendes voor Marianneke van Drukwerk langskomen, terwijl dat typisch een plaat is waar ik graag een 1 aan geef.

Als we dan toch 1'en uitreiken. Taco met Puttin' On The Ritz behoort voor mij bij de meest irritante tracks ever. Een nummer waar ik echt niet naar kon luisteren en omdat het een grote hit werd helaas ook niet altijd aan kon ontkomen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:33 uur

geplaatst: vandaag om 18:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.