MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Rob's hiphop top 500 Pt. III

zoeken in:
Ja, dat nummer is zeker niet onaardig. Mijn nummer 1 van deze straat top 10 staat trouwens ook in mijn reguliere top 500.

bennerd schreef:
DJ Khaled mocht natuurlijk niet ontbreken Best wel nog een goed nummer, eigenlijk. Af en toe kan die man toch nog eens iets degelijks maken.

Laten maken, bedoel je? Het enige wat die man voor dat nummer heeft gedaan is in het begin schreeuwen: We the Best! I'm representing dit en dat en blablabla. Hij rapt niet in het nummer, hij heeft het niet geproduceerd. Belachelijk dat het alleen onder zijn naam staat in dat filmpje.

panjoe (moderator)
Dat nummer van Khaled vind ik maar niks, veels te gladjes. De beat van Roll On Em is gewoon king. Die van The Game is kut.

Arrie schreef:
(quote)

Laten maken, bedoel je? Het enige wat die man voor dat nummer heeft gedaan is in het begin schreeuwen: We the Best! I'm representing dit en dat en blablabla. Hij rapt niet in het nummer, hij heeft het niet geproduceerd. Belachelijk dat het alleen onder zijn naam staat in dat filmpje.

Khaled is gewoon een pseudo-artiest die het geluk heeft dat hij 'bevriend' is met de gehele dirty south. Muzikaal is de man niets waard. Maar af en toe durft dat nog iets degelijk tot gevolg hebben.

Die van DJ Khaled vind ik serieus goed. Hij heeft wel meer aardige nummers, Red Light met The Game bijvoorbeeld.

3. Team Vieze - Perepepe

2. Hef, Adje en Crooks - Familie Boven Zaken

Vanavond plaats ik de nummer 1.

Erg laat maar nog even voor de The Gates Kippevelgevend gitaardeuntje en raps van buitenaards niveau. Ook een van mijn favorieten.

En ook een voor Inner City Blues ( Zou bij mij ook in de top 10 staan), Epitaph en Walk On By

1. Hef - Puur

Wat is een straat top 10 zonder een Hef top 3?

Zullen we de naam van dit topic veranderen? Wat dacht je van 'Rob's onzinnige top 10'en topic'?

Beetje laat vind je niet? Het topic is namelijk afgelopen.

2 is poep maar Puur is . Op welke plek staat ie in je top 500?

toris
Dus het straatste nummer staat op 459? Ga jij maar weer lekker thee drinken.

Mijn top 500 was niet bepaald straat verder.

slowchat verwijderd.

Omdat:

- we Rob natuurlijk allemaal gruwelijk missen
- hij een inspiratie voor velen is
- ik bij een volgende ontmoeting met hiphoppers een beetje mee wil kunnen praten
- mijn hiphopfase ongeveer tien jaar na mijn puberale fase komt
- ik altijd in ben voor projectjes die ik vervolgens niet afmaak

blazen we hier maar eens wat leven in. Ik begin bij 500. Waar ik eindig, zie ik wel. Ik ken trouwens bijna niks, dus naïeve en domme commentaren zijn niet uit te sluiten.

500. Dret & Krulle - Verder

De titel van dit nummer verbaast me, want bij beluistering dacht ik eigenlijk dat deze Bijlmermannen de zanger van Pearl Jam keer op keer gedag aan het zeggen waren. Ik moet als beginner nog een beetje wennen aan straataccent. Vedder best om aan te horen, maar niet stoer genoeg om zo veel mensen stoer in de camera te laten kijken. 5.5.

499. J. Cole - Higher

Matig refreintje. 'Higher' rijmt slecht op 'fire' en het klinkt zowel melodieus als ritmisch nogal eendimentionaal. De raps hebben wel een fijne flow, maar worden dus steeds vrij hinderlijk onderbroken. 5.

498. Zo Moeilijk - Circles

Heeft waarschijnlijk Robs lijst gehaald vanwege het zinnetje 'je moet thee halen'. Rappers met een Nijmeegs accent en een zachte G (vooral die ene) roepen bij mij al een stuk meer sympathie op dan stoere Amsterdammers. Ik ben dan ook nog niet echt straat, waardoor dit me makkelijk af gaat (dat rijmt). 7-.

497. E-Life - K.I.T.A.

Wat een Nederlanders allemaal, zo aan het begin. E-Life is de eerste mij bekende naam, want de man had in mijn Top 40-tijd een hit met More Days to Come. Van scenegenoten Postmen was ik zelfs een beetje fan, van Cocktail kocht ik het singletje. Dit nummer hanteert dezelfde formule als More Days to Come, met zangeres voor het refreintje. K.I.T.A. kende ik nog niet, maar kan zich zeker meten met zijn eerdere hit. 7,5.

496. Salt 'n' Pepa - Push It

Voor hiphoppers die mij nooit op deze site zijn tegengekomen: ik ben Lukas en ik luister graag naar postpunk, synthpop en andere verderfelijke muziekvormen uit de jaren tachtig. En dus vind ik dit soort 'foute' oldskool best geinig. Het bekende loopje is leuk. De gedeeltes waar soort-van-raps in voorkomen, doen in de verte ook best denken aan sommige funky postpunk van begin jaren tachtig. Bush Tetras bijvoorbeeld. Al is dit natuurlijk veel toegankelijker. 7,5.

495. Hell Razah - Project Jazz

Valt meteen met de deur in huis met een alom aanwezige jazzsaxofoon. Lekkere sample wel. Ik moet even wennen aan die een beetje binnensmonds laag rappende rapper (nee, ik word niet door enige kennis gehinderd. Ik hoor hier vanzelf wel welke bekende naam ik schaamteloos anonimiseer). Sowieso is dit iets minder makkelijk op het eerste gehoor te beoordelen dan de voorgaande tracks. Doe maar een 7.

494. 50 Cent - Too Hot

Een stuk minder vervelend dan zijn platte hitparadenummers. P.I.M.P. behoort bijvoorbeeld tot de dieptepunten uit de muziekhistorie. Wel schattig dat hij soms een beetje lispelt. Wel hetzelfde euvel als bij J. Cole. Matig, eentonig refreintje. 6.

493. Jake One - Trap Door

Fijne instrumentatie hier, met een soort stuiterende bas en een echoënd gitaartje. Een beetje muzikale omkleding is voor mij ook wel een grote pre, want ik ben niet echt een tekstenman. Al zijn er bij die opmerking waarschijnlijk meteen puristen die zeggen dat ik dan maar beter met deze hiphoppoging kan stoppen. Doe ik niet, ben eigenwijs! Maar wel een aardig cijfer dus. 8.

492. Hef - Get Money

Helaas geen Nijmeegs accent hier, dan ben ik toch al een stuk minder voor Nederlandstalig te porren. Klinkt best lekker, al is dat kinderstemmetje in het refrein tegen het irritante aan. Blijft me verder niet heel erg bij. 6.

491. Skyzoo & !llmind - The Burn Notice

Gedeeld met Jake One de lekkerste beats van dit tiental. Die komen zo nadrukkelijk op de voorgrond dat het een hele kunst is de raps nog in goede banen te leiden, maar dat lukt wonderwel. 8-.

Leuk om zelf ook zo'n projectje te beginnen. Zal het zeker volgen. Het nummer van E-Life is een Nederlands klassiekertje in mijn ogen, mag zeker meer aandacht hebben.

Woah...ik dacht leuk....een Hip-Hop top 500....maar vind hem helemaal niets .
Ten eerste bevalt het me al niet dat de maker zegt dat zijn nummer 1 van editie 1 nu buiten de top 100 staat. Zo erg kan je smaak niet veranderen in korte periode. Als ik dan ook nog zie dat Ice Cube met 'It's a good day' op 400 nogwat staat vraag ik me af of de volgorde niet gewoon random is.

Verder van ubercommercieel naar uberunderground. Kan best, maar kies dan wat betere commerciele nummers. En waar is Dead Presidents II van Jay-z? Kan me niet voorstellen dat iemand die niet bij de beste 500 Hip-Hop nummers zet. En dan wel 'Moment of Clarity'? Slechtste beat ooit?

Ik moet wel zeggen dat naarmate we hoger komen de nummers steeds beter worden. LOGISCH ...maar ik krijg bij het onderste gedeelte soms het idee dat de maker maar 600 nummers kent als ik zie wat de top 500 haalt.

Wel leuke nummers die hoog staan zijn oa The Seed 2.0 & Paparazzi. En verdient als je het mij vraagt.

Maar niets van The Chronic; Doggystyle; geen Bring Da Ruckus; Ready To Die, debuutalbum Jay-z; NWA; UGK etc. etc.

Het is toch gewoon een lijstje dat is samengesteld naar persoonlijke smaak? Van hiphop heb ik weinig kaas gegeten. Maar als ik zelf een 'rock top 500' zou maken, stonden Bohemian Rhapsody, Child in Time, Wish You Were Here, Clocks, Smells Like Teen Spirit en nog een hele rits klassiekers niet in mijn lijstje. Ik vind zo'n lijstje als dit oneindig veel interessanter dan als iemand alleen maar grote namen die 'er nu eenmaal in horen' opsomt.

Nouja snap je wel, maar dan is mijn persoonlijke smaak gewoon te veel verwijderd van die van Rob.

Ralph. schreef:
...maar ik krijg bij het onderste gedeelte soms het idee dat de maker maar 600 nummers kent als ik zie wat de top 500 haalt.

Haha, dat is toch echt niet het geval Op hiphop gebied wil Rob nog wel eens een aparte smaak hebben, ja. Zo vind hij enkele van de albums die je noemt, zoals the Chronic en Doggystyle verschrikkelijk. Dit is echter zijn persoonlijke lijst, dat betekent dat de 'standaardklassiekers' er niet in hoeven te staan. Ik weet trouwens niet eens of Dead Presidents II bij mij zo ontzettend hoog zou staan, bijvoorbeeld (erg vet nummer hoor!). Verder kun je natuurlijk niet zeggen 'kies dan betere commerciële nummers', want dit zijn de nummers die híj het beste vind. Smaken verschillen, dat blijkt maar weer.

Dat van 600 nummers is natuurlijk heel overdreven, want hij kent veel underground namen en staat muziek tussen die ik niet ken. Maar ik snap de 5, 6 keer 50 cent in korte ruimte niet en dan verder weinig andere commerciele muziek.

En zijn toelichting van; 'deze update is misschien wel de beste tot nu toe'....en 'ik geef deze update 3 sterren' geven wel aan dat hij niet heel veel over de volgorde heeft nagedacht, aangezien hij een andere update, die eerder plaatsvond, 5 sterren gaf.

Rob is op zijn zachts gezegd niet de meest serieuze persoon op Aarde, die comments van hem zijn grapjes

Als jij het zegt. Maar wel respect voor zijn moeite voor de lijst . Ik vind het moeilijk om een Hip-Hop Top zoveel op te stellen. En zeiken op een lijst is altijd leuk(ste).

Deze lijst is helaas neit afgemaakt, maar spreekt mij wel meer aan qua keuzes tot nu toe:

Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Alexander's Hip-Hop top 100

MAS
Leuk initiatief Lukas. Ik ga het zeker volgen!

Ach, dan nog maar tien. Ze stonden toch al klaar.

490. Wu-Tang Clan - Wolves

Het welbekende Enter the Wu-Tang was een van de eerste hiphopplaten die ik ooit in een ruime bui luisterde. In deze nieuwe ruime bui laatst weer eens opgezet, en Wu-Tang is het toch niet helemaal voor mij. Iets te kaal, wellicht. Dit biedt wat meer afwisseling, maar klinkt lang niet zo urgent. Doe maar 6+.

489. The Mighty Underdogs - Gunfight

Gewoon stoer. Catchy rocksamples, fijne afwisselende raps en een refreintje dat behoorlijk blijft hangen. Zou ik graag op een feestje gedraaid willen hebben. 8.

488. Evidence - To Be Continued...

In de scratch-gedeeltes lijkt het wel alsof er een eend geslacht wordt. Doet verder weinig af aan de lekker snerpende flow. Ik moet dit album maar eens checken, want volgens het favorietenlijstje is dit nummer een middenmoter en ik heb zelf ook het gevoel dat hier nog meer in zit. 7,5.

487. Eazy-E - Eazy Er Said Than Dunn

Zelfs voor een niet echt met hiphop opgegroeid persoon klinkt dit nostalgisch. Echt van die oldskoolhiphop die ze vroeger bij Klokhuis nadeden als ze over een bijzonder educatief onderwerp een stoer rapliedje maakten. Al gingen die liedjes minder over de rapper zelf en meer over het productieproces van melk of windenergie. 6,5.

486. Freeway - All My Life

Wellicht de rappende broer van Robert Smith, want hij klinkt af en toe alsof hij zo in huilen uit gaan barsten. De opgefokte raps passen voor mij niet helemaal bij het refreintje. De ingrediënten kloppen hier, maar de combinatie werkt niet. 5,5.

485. Xzibit - My Name Is

In tegenstelling tot Rob mag ik Eminem altijd wel graag horen. Ik zou bijna zeggen: jammer dat Xzibit ook mee doet, want dit nummer past Eminem eigenlijk als geen ander. Ik had het hem liever in zijn geheel horen rappen. Het refreintje is iets te simpel, maar dat is minder ergerlijk dan bij een aantal eerdere tracks, omdat een zekere irritatiefactor hier wel past. 7.

484. Kid Frost - La Raza

Een beetje Engels en een beetje Spaans. Ik ben niet zo heel erg van de jazzy saxofoons, dus eigenlijk doet de xylofoon het hier bij mij vooral. Lekker zomersfeertje, maar dan wel voor later op de avond als het al donker is. 7-.

483. MC Esoteric - I Need a Dope Beat

Nummer begint veelbelovend, onder andere met een beat die best die inderdaad best dope is. En vooral met heerlijk rijmende rapklankkunsten. Het wordt helaas wel alleen maar minder en gaat als een nachtkaars uit. Al past dat wellicht natuurlijk wel in de context van het album, maar ja, daar luister ik hier niet naar. 7.

482. Opgezwolle - Hoedenplank

Naam die ik vaak gehoord heb, maar toch nog nooit heb opgeduikeld. Van de Nederlandstalige tracks in dit lijstje tot nu toe die met de meeste allure. Meer taalkunst vooral. Muzikaal verder niet enorm boeiend. Toch leuk. 7.

481. Army of the Pharaohs - Seven

Voor deze track schroef ik de verwachtingen wat op, want ik zucht de laatste weken onder een flinke Jedi Mind Tricksverslaving. De combinatie van harde raps en melodieuze, bijna folky samples maakt dit gezelschap enorm catchy. Of dat op de lange termijn zo blijft, weet ik niet, maar voor nu klinkt het heerlijk. Dit aan JMT verwante project maakt de verwachtingen in elk geval meer dan waar, met precies de gebruikelijke ingrediënten. 9.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:44 uur

geplaatst: vandaag om 06:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.