MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
Singles werden toen nog vaak gekocht, zowel door jongeren als door oma's. Hierdoor kreeg je een enorme verscheidenheid in de hitlijsten, van de meest oubollige dingen (wie luistert er nu nog naar John Woodhouse?) als nummers die voor die tijd erg progressief waren (Blue Cheer, Cream).

In de jaren '70 was dat in mindere mate ook nog het geval, zo kreeg je in dezelfde week bv. Zangeres Zonder Naam en Deep Purple of Slade.

Ranboy Top 15 week 27 van 7 juli 1968
w27 w26 aw titel - artiest
1 1 7 MacArthur Park - Richard Harris
2 3 3 Classical gas - Mason Williams
3 2 6 Suzanne - Leonard Cohen
4 5 6 Hurdy Gurdy man - Donovan
5 7 2 Fire - The Crazy World of Arthur Brown
6 -- 1 Tuesday afternoon - The Moody Blues
7 9 2 Remember a day - Pink Floyd
8 4 7 This guy's in love with you - Herb Alpert
9 13 2 Born to be wild - Steppenwolf
10 6 8 Time of the season - The Zombies
11 8 4 The journey to the center of the mind - Amboy Dukes
12 12 3 My name is Jack - Manfred Mann
13 -- 1 Days - The Kinks
14 10 4 Times were when - The Cats
15 -- 1 Gotta see Jane - R. Dean Taylor

Wat werden we toen toch verwend, met wekelijks nieuwe klassiekers. The Moody Blues hebben heel wat prachtige songs op hun naam staan. Het zou zo maar kunnen zijn dat Tuesday afternoon de prachtigste is (maar dat is moeilijk te zeggen bij zoveel moois). De zang, de indringende violen, de onverwachte tempowisselingen: zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt.

Days staat dan wel twee niveautjes lager, maar nog steeds prima natuurlijk. Voor een Kinks-song is hij wat conventioneel, geen messcherpe sociale analyses maar een eenvoudig thank you.
Van R. Dean Taylor's I gotta see Jane gaat een wat ongemakkelijke obsessiviteit uit, maar weergegeven in een vlotte popsong. Geen grote hit geworden maar toch ook een klassiekertje.

musician schreef:

De Moody Blues hadden een prachtige opvolger voor Nights in White Satin met Tuesday Afternoon, maar het nummer is volledig genegeerd door de Veronica Top 40. Nog niet eens in de tip.
En Nights in White Satin is natuurlijk superbekend en grijsgedraaid. Tuesday afternoon is daarbij vergeleken een heerlijk fris groen blaadje.

Wel komt over een paar weken het nummer Voices in the Sky in de Tipparade binnen, een nummer van het nieuwe album In Search of the Lost Chord.

De muziek van de Moodies laat zich wat moeilijk vangen.
Uiteindelijk toch te moeilijke muziek om door de massa blijvend omarmd te worden, lijkt me.
Een echte hits-band zijn ze dan ook nooit geworden.

Mijn Verrukkelijke 15 - 1968, Week 25:

#1 - #1 Mason Williams - Classical Gas (3wk)
#2 - #4 Os Mutantes - A Minha Menina (3wk)
#3 - #2 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash (6wk)
#4 - - The Amboy Dukes - Journey To The Centre Of The Mind (1wk)
#5 - #5 The Crazy World Of Arthur Brown - Fire (3wk)
#6 - #3 Cream - Anyone For Tennis (6wk)
#7 - - Timebox - Beggin' (1wk)
#8 - #11 Steppenwolf - Born To Be Wild (2wk)
#9 - #8 The Classics IV - Spooky (18wk)
#10 - #6 World Of Oz - The Muffin Man (4wk)
#11 - - Fats Domino - Honest Papas Love Their Mamas Better
#12 - #13 Silver Apples - Oscillations (2wk)
#13 - #7 Johnny Cash - Folsom Prison Blues (7wk)
#14 - #14 Pink Floyd - Remember A Day (2wk)
#15 - #9 Cliff Nobles - The Horse (8wk)

Uit de lijst:

- - #10 Ohio Express - Yummy, Yummy, Yummy (na3wk)
- - #12 Sam & Dave - You Don't Know What You Mean To Me (na3wk)
- - #15 Stone Country - Love Psalm (na4wk)

U ziet, redelijk snel moeten klassieke singles al het veld ruimen. Teveel aanbod, teveel lekkers. Ik heb zojuist ook de Amboy Dukes-single aan een luisterbeurt onderworpen en dat viel ook beslist niet tegen. Lekkere onconventionele plaat voor die tijd .

De Music Meter Top 15 van 06 juli 1968!

01 (03) 02 Born to be wild - Steppenwolf (65)
02 (01) 07 Jumpin' Jack Flash - Rolling stones (65)
03 (02) 03 Classical gas - Mason Williams (63)
04 (06) 02 Fire - The Crazy World of Arthur Brown (45)
05 (08) 02 Remember a day - Pink Floyd (44)
06 (04) 09 MacArthur Park - Richard Harris (41)
07 (05) 06 Suzanne - Leonard Cohen (36)
08 (14) 02 Suzie Q. - Creedence Clearwater Revival (35)
09 (07) 06 A Minha Menina - Os Mutantes (33)
10 (12) 03 Hello I love you - The Doors (32)
11 (15) 02 On the road again - Canned Heat (27)
12 (---) 01 Tuesday afternoon - Moody Blues (26)
13 (10) 10 Time of the Season - The Zombies (24)
14 (13) 04 Journey to the center of the mind - The Amboy Dukes (23)
15 (---) 01 Days - The Kinks (22)

Een prachtige lijst, zeer spannend. Uiteindelijk kostte het Johnny Cash en Donovan hun plek.

Maar het aantal punten van de nummer 15 geeft al aan dat er een behoorlijk eensgezindheid is over welke hits we nu belangrijk vinden. De vraag is alleen: welke volgorde wordt er in de lijstjes aangehouden?

Een gelijk aantal punten tussen de nummers 1 en 2 maakt het aantal nummer 1 en nummer 2 noteringen van iedereen van groot belang. Maar zowel Steppenwolf als de Rolling Stones hebben beide één nummer 1 en één nummer 2 plek.
Dan wordt er gekeken naar het aantal deelnemers dat het nummer in z'n lijst heeft staan. En dan hebben we wel allemaal Steppenwolf maar niet de Rolling Stones. Daarom Steppenwolf op één en de Stones op twee.

Mason Williams kwam heel dichtbij, haalde nog één punt meer dan vorige week maar bezwijkt toch onder het geweld van de nummers één en twee en daalt een plaatsje.
Verder doen alle binnenkomers van vorige week het goed en wordt er lekker doorgestegen. Dat gaf weinig ruimte aan nieuwe binnenkomers. Vooral als je ziet dat er nog behoorlijk wordt tegengestribbeld door inmiddels weer wat oudere platen.

Maar de strijd was mooi!

Week 27 - 6 juli 1968
Top 40

(afbeelding)

Even een toelichting:
Dankzij Arrie heb ik nu de site van de Mediamarkt Top 40 ontdekt en kan ik nu ook van de liedjes die geen hits werden nagaan op welke positie ze in de Tipparade binnenkwamen.
Bovendien scheelt het me voor volgend jaar een hoop monnikenwerk!

De 'oude' Top 40-site is dan weer handig om complete chartruns te zien. Die bevatten bij de nieuwe site (de 'songwiki's') namelijk niet de Tipparade-posities.

Binnenkomers in de Tipparade:

#14: The Monkees - D.W. Washburn V / It's Nice To Be With You V
#15: Gary Puckett & The Union Gap - Lady Willpower V
#16: Martine Bijl - Belletjes V
#18: Cupid's Inspiration - Yesterday Has Gone V
#19: Mark Jansen - Mark's Special / Trade Mark
#20: Raymond Froggatt - Callow-La-Vita V

Waar The Monkees nu mee komen met D.W. Washburn, God mag het weten. Het klinkt als een parodie op The Four Seasons, maar wat het ook is, ik zie er de lol niet van in. Volgens mij werd dit geen hit, en dat zal dan terecht geweest zijn. Het b-kantje lijkt dan weer afgeleid van The Bee Gees en is bepaald beter, al wil ik er nog geen voldoende aan kwijt [D.W.W: 3 / INTBWY: 5].

Ik blijf het ook moeilijk hebben met Gary Puckett & The Union Gap. Echt een band waar niemand zich een buil aan mocht vallen lijkt het, maar dan schiet dat in zo'n mate door dat er dan ook werkelijk niks geen avontuur te beleven valt. Op maat gesneden conservenpop waarbij ik een gaap niet kan onderdrukken [4,5].

Martine Bijl's liedje vind ik een wat onnozele poging om te klinken als een vrouwelijke Boudewijn De Groot. Ene oor in, andere uit. Dan liever de groenten van Hak [4].

Cupid's Inspiration's Yesterday Has Gone werd maar een klein hitje, maar ik herken het direct.
Dit klinkt ook weer erg op maat gesneden, maar is geen straf om te beluisteren. Aardig liedje, maar ook weer weinig inventief [6].

Van Mark Jansen's single heb ik alleen de eerste a-kant kunnen downen. U mist er niet veel aan. Overblije popmuziek zonder enig rauw randje [4,5].

Raymond Frogatt's Callow-La-Vita laat ook horen dat Nederland niet bepaald de vinger op de pols had medio 1968. Juweeltjes komen en gaan, maar wat er in Nederland succesvol wordt is vooral saaiheid troef en achterhaald [4].

kaztor schreef:
Martine Bijl's liedje vind ik een wat onnozele poging om te klinken als een vrouwelijke Boudewijn De Groot. Ene oor in, andere uit. Dan liever de groenten van Hak [4].

Week 27 van 1968.

#14: The Monkees - D.W. Washburn / It's Nice To Be With You
D.W. Washburn lijkt mij eerder een grappige rip-off van Daydream van Lovin' Spoonfull. Duidelijk minder dan hun vorige singles die ik merkelijk leuker vond. It's Nice To Be With You kende ik niet, een melodramatische en kitscherige ballad waar deze band duidelijk niet voor geschikt is.
Cijfer: 5,5 / 4

#15: Gary Puckett & The Union Gap - Lady Willpower
Dit is natuurlijk radiovriendelijke pop zonder scherpe randjes maar als het goed is gezongen en gebracht zoals hier kan het voor mij nog. Wel lijkt dat teveel op hun vorige single Young Girl.
Cijfer: 7

#16: Martine Bijl - Belletjes
Presenteert zich inderdaad als de vrouwelijke tegenhanger van Boudewijn De Groot maar kan mij vooral tekstueel minder boeien al heeft ze een warme stem.
Cijfer: 5,5

#18: Cupid's Inspiration - Yesterday Has Gone
Dit nummer doet mij ook niet zo veel en moet het eerder hebben van de (over)productie. Begrijpelijk dat deze band in de vergetelheid is geraakt.
Cijfer: 5

#19: Mark Jansen - Mark's Special / Trade Mark
Geen clip gevonden.

#20: Raymond Froggatt - Callow-La-Vita
Dit nummer ken ik meer als het origineel van Dave Clark Five (Red Balloon) en die vind ik een stuk beter al is dat niet hun beste. De versie van Raymond Froggatt voegt er niets aan toe en klinkt fletser. Waarom werd deze wel een hit en die van Dave Clark Five niet?
Cijfer: 4,5

Top 15 van 13-07-1968

01 (03) 03 Suzie Q – Creedence Clearwater Revival
02 (02) 10 MacArthur Park - Richard Harris
03 (01) 07 Jumpin' Jack Flash – The Rolling Stones
04 (04) 03 On The Road Again – Canned Heat
05 (05) 03 Born to Be Wild – Steppenwolf
06 (06) 04 Classical Gas – Mason Williams
07 (07) 04 Gotta See Jane – R Dean Taylor
08 (12) 03 Days – The Kinks
09 (14) 02 Light My Fire – Jose Feliciano
10 (13) 02 Tuesday Afternoon – The Moody Blues
11 (10) 03 Remember a Day – Pink Floyd
12 (08) 09 Square room – Them
13 (---) 01 Do it Again – The Beach Boys
14 (---) 01 Beggin’ - Timebox
15 (11) 04 Fire - The Crazy World Of Arthur Brown

Nieuw op 13: Do it Again van The Beach Boys is alweer hun 13e hit. Vooral de periode van 1966 t/m 1973 is naar mijn mening van een ongekend hoog niveau.
Opvallend in dit nummer is de zwaar bewerkte drums dat grenst aan het geluid van heavy metalbands in latere jaren. Cijfer: 9

Nieuw op14: Beggin’ van Timebox is een heerlijk nummer, bijna net zo leuk als die van The Four Seasons uit 1967. Cijfer: 8

De Engelse Top 20 van 13 juli 1968!

1 1 Baby Come Back THE EQUALS
2 2 The Son Of Hickory Holler's Tramp O.C. SMITH
3 5 I Pretend DES O'CONNOR
4 8 Yesterday Has Gone CUPID'S INSPIRATION
5 3 Jumpin' Jack Flash ROLLING STONES
6 4 Hurdy Gurdy Man DONOVAN
7 6 Lovin' Things MARMALADE
8 9 My Name Is Jack MANFRED MANN
9 11 Yummy, Yummy, Yummy OHIO EXPRESS
10 7 Blue Eyes DON PARTRIDGE
11 14 Mony Mony TOMMY JAMES AND THE SHONDELLS
12 19 MacArthur Park RICHARD HARRIS
13 10 Young Girl GARY PUCKETT AND THE UNION GAP
14 12 Hust Not A Word To Mary JOHN ROWLES
15 15 One More Dance ESTHER AND ABI OFARIM
16 13 This Wheel's On Fire JULIE DRISCOLL
17 20 D.W. Washburn MONKEES
18 --- Fire CRAZY WORLD OF ARTHUR BROWN
19 17 Do You Know The Way To San Jose DIONNE WARWICK
20 16 Honey BOBBY GOLDSBORO

Ook hier wat zuinigjes, met maar één nieuwe binnenkomer in de Top 20. Maar wat voor één, daar gaan de Engelsen nog veel plezier van beleven.

De overige nieuwe binnenkomers:

31 - I Close My Eyes And Count To Ten DUSTY SPRINGFIELD
37 - The Universal SMALL FACES
40 - America THE NICE
42 - Mrs. Robinson SIMON AND GARFUNKEL
45 - Angel Of The Morning P.P. ARNOLD
47 - Dance To The Music SLY AND THE FAMILY STONE

Dat zijn dan weer geen kleintjes. Simon & Garfunkel hebben we natuurlijk al gehad. Maar Dusty Springfield, een nieuwe van The Small Faces, de klassieker van The Nice en de prima soul van PP Arnold en Sly & the Family Stone. Zijn toch geweldige singles?

De Engelse LP Top 20 van 13 juli 1968!

1 1 Ogden's Nut Gone Flake SMALL FACES
2 5 The Sound Of Music OST VARIOUS ARTISTS
3 4 Love Andy ANDY WILLIAMS
4 2 Dock Of The Bay OTIS REDDING
5 20 Greatest Hits SUPREMES
6 7 Smash Hits JIMI HENDRIX EXPERIENCE
7 6 Fleetwood Mac FLEETWOOD MAC
8 13 The Jungle Book OST VARIOUS ARTISTS
9 8 Scott 2 SCOTT WALKER
10 3 John Wesley Harding BOB DYLAN
11 -- Greatest Hits Four Tops FOUR TOPS
12 -- Honey ANDY WILLIAMS
13 16 Open JULIE DRISCOLL & THE BRIAN AUGER TRINITY
14 9 History Of Otis Redding OTIS REDDING
15 14 Hangman's Beautiful Daughter INCREDIBLE STRING BAND
16 10 Valley Of The Dolls DIONNE WARWICK
17 11 Buddy Holly's Greatest Hits BUDDY HOLLY
18 12 Live At The Talk Of The Town TOM JONES
19 15 A Gift From A Flower To A Garden DONOVAN
20 -- 40 Blue Fingers Freshly Packed CHICKEN SHACK

Mooi, het eerste album van Chicken Shack dat de Top 20 weet te bereiken. Andy Williams doet het erg goed bij de westerburen. Die "nieuwe" van de Four Tops kennen we inmiddels, dat album bestookt de Engelse LP Top 20 al vanaf januari.

De gehele Top 50 kent overigens sowieso een paar prachtige klassiekers die nieuw binnen komen:

22 - My People Were Fair And Had Sky In Their Hair But Now ... TYRANNOSAURUS REX
23 - Saucerful Of Secrets PINK FLOYD
35 - Boogie With Canned Heat CANNED HEAT
40 - Child Is Father To The Man BLOOD SWEAT AND TEARS

Zou het erg zijn als ik mijn lijstje pas zondagnamiddag plaats?

Ja, dat kan wel, dan plaats ik de Top 15 a.s. Zondagavond! Ik hoop niet dat je voor het strand hebt geboekt....

kaztor schreef:
Dankzij Arrie heb ik nu de site van de Mediamarkt Top 40 ontdekt en kan ik nu ook van de liedjes die geen hits werden nagaan op welke positie ze in de Tipparade binnenkwamen.
Bovendien scheelt het me voor volgend jaar een hoop monnikenwerk!

Ja, ik heb er ook even mee zitten vogelen, maar je moet kiezen voor de actie "toon de bijbehorende tipparade" en dan kun je ook de Tipparade zien. Dus je moet eerst naar de Top 40 gaan en dan kiezen voor die optie. Erg handig, trouwens.

Musician's Top 15 van 14 juli 1968:

01 (02) 03 Suzie Q - Creedence Clearwater Revival
02 (01) 03 Remember a day - Pink Floyd
03 (03) 04 Hello I love you - Doors
04 (08) 02 Tuesday afternoon - The Moody Blues
05 (06) 03 Born to be wild - Steppenwolf
06 (04) 10 MacArthur Park - Richard Harris
07 (11) 02 Days - The Kinks
08 (12) 02 Fire - Arthur Brown
09 (10) 04 Journey to the center of the mind - The Amboy Dukes
10 (05) 08 Jumpin' jack flash - Rolling stones
11 (14) 02 On the road again - Canned Heat
12 (07) 06 Sealed with a kiss - Gary Lewis and the Playboys
13 (13) 02 It's okay with me baby - Chicken shack
14 (---) 01 America - The Nice
15 (---) 01 Do it again - Beach Boys

Heicro had uiteraard de juiste tip met de nieuwe single van de Beach Boys. Er zijn wel veel andere nummers waar uit kan worden gekozen, maar de aanwezigen gaan niet graag een stapje opzij.

Suzie Q zo legendarisch dat Pink Floyd hier wel beleefd de eerste plaats ter beschikking stelt. Wel graag de 8+ minuten van Suzie Q.!

Ranboy Top 15 week 28 van 14 juli 1968
w28 w27 aw titel - artiest
1 1 8 MacArthur Park - Richard Harris
2 2 4 Classical gas - Mason Williams
3 6 2 Tuesday afternoon - The Moody Blues
4 3 7 Suzanne - Leonard Cohen
5 5 3 Fire - The Crazy World of Arthur Brown
6 4 7 Hurdy Gurdy man - Donovan
7 7 3 Remember a day - Pink Floyd
8 9 3 Born to be wild - Steppenwolf
9 -- 1 On the road again - Canned Heat
10 8 8 This guy's in love with you - Herb Alpert
11 -- 1 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield
12 13 2 Days - The Kinks
13 15 2 Gotta see Jane - R. Dean Taylor
14 -- 1 America - The Nice
15 12 4 My name is Jack - Manfred Mann

Richard Harris al 8 weken op 1, maar het is dan ook één van de beste singles aller tijden...

Opnieuw drie binnenkomers met een klassieke status, On the road again met de opvallende hoge stem, Dusty Springfield met één van haar meest dramatisch (in de goede zin van het woord) performances, en The Nice die America van West Side Story coveren (en al precies als ELP klinken).

De nieuwe binnenkomers in de top 40 van week 28 (waarin Heintje uiteraard nog fier aan kop gaat):

33. Arthur Conley - People Sure Act Funny
Sweet Soul Music vond ik een prima single van Arthur, maar dat niveau heeft hij daarna helaas niet meer bereikt. Dit nummer mist iets speciaals en is teveel doorsnee om een blijvertje te zijn, wat mij betreft.
Cijfer: 4,5

37. Cream - Anyone For Tennis
White Room was een fantastische single, maar hier vind ik dan weer weinig aan. Het liedje maakt een nogal lusteloze indruk en dat slappe blokfluitwijsje vind ik eerlijk gezegd ronduit vervelend, hier kan ik helemaal niets mee.
Cijfer: 2

39. Merrilee Rush - Angel of the Morning
Dit is dan weer stukken beter. Eindelijk een nummer met een memorabele melodie. Ik heb het pas een paar keer gehoord, maar het schiet meteen mijn hoofd in als ik de titel zie staan. Een erg fraaie ballad van Merrilee. Geen idee of dit in Nederland een hit zou worden, maar het zou wel verdiend zijn.
Cijfer: 7,5

Mijn Verrukkelijke 15 - 1968, Week 26 (nog eerder dan Arthur!! ):

#1 - #1 Mason Williams - Classical Gas (4wk)
#2 - #2 Os Mutantes - A Minha Menina (4wk)
#3 - #4 The Amboy Dukes - Journey To The Centre Of The Mind (2wk)
#4 - - Sly & The Family Stone - Dance To The Music (1wk)
#5 - #3 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash (7wk)
#6 - #7 Timebox - Beggin' (2wk)
#7 - #5 The Crazy World Of Arthur Brown - Fire (4wk)
#8 - - Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count To Ten (1wk)
#9 - #8 Steppenwolf - Born To Be Wild (3wk)
#10 - #9 The Classics IV - Spooky (19wk)
#11 - #11 Fats Domino - Honest Papas Love Their Mamas Better (2wk)
#12 - #10 World Of Oz - The Muffin Man (5wk)
#13 - - The Beach Boys - Do It Again (1wk)
#14 - - The Moody Blues - Tuesday Afternoon (1wk)
#15 - #13 Johnny Cash - Folsom Prison Blues (8wk)

Uit de lijst:

- - #6 Cream - Anyone For Tennis (na6wk)
- - #12 Silver Apples - Oscillations (na2wk)
- - #14 Pink Floyd - Remember A Day (na2wk)
- - #15 Cliff Nobles - The Horse (na8wk)

Elke week de laatste tijd een aantal klassiekers die de Nederlandse pet toendertijd blijkbaar te boven gingen. Door deze actie is het onvermijdelijk dat er een aantal nummers al snel het onderspit gaan delven; De stroming heeft behoorlijk veel vaart. Sly's Dance To The Music is een onbetwiste soulclassic en de andere drie binnenkomers dicht ik een soortgelijke status toe. Heerlijke lijst!

Grappig dat Dance to the Music bij jou op 4 binnenkomt. Ik had hem zelf in februari er al in staan (hij kwam in januari al binnen in de Billboard charts). Voor mij één van de artiesten waarvan ik door dit topic cd's heb gekocht.

28 27 AW
01 03 05 Mason Williams - Classical Gas
02 --- 01 Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count to Ten
03 01 04 Steppenwolf - Born to Be Wild
04 04 03 Pink Floyd - Remember a Day
05 02 08 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash
06 07 04 Crazy World of Arthur Brown - Fire
07 05 11 The Zombies - Time of the Season
08 06 07 Os Mutantes - A Minha Menina
09 08 03 Silver Apples - Oscillations
10 --- 01 Neil Diamond - Two-Bit Manchild
11 10 04 The Doors - I Love You
12 09 04 Canned Heat - On The Road Again
13 14 02 Moody Blues - Tuesday Afternoon
14 15 02 The Kinks - She's Got Everything
15 --- 01 Laura Nyro - Eli's Comin'

exit:
Sergio Mendes & Brasil '66 - The Look of Love (na 9 weken)
Donovan - Hurdy Gurdy Man (na 5 weken)
Otis Redding - Hard to Handle (na 2 weken)

Na één week alweer een nieuwe nummer 1: Mason Williams heeft het dan toch gehaald. Maar of ie het daar lang vol zal houden valt te bezien, want Dusty's nieuwe single komt meteen op 2 binnen. Ik vind dat een van de beste nummers van wat mij betreft de beste zangeres uit de jaren '60. In de lagere regionen komt Neil Diamond binnen met een duister singersongwriter-nummer en nog weer wat lager is er plek ingeruimd voor Laura Nyro, wiens Eli's Comin' ik twee maanden geleden over het hoofd heb gezien. Het is een nogal bombastisch popnummer, met jazz- en gospelinvloeden, dat misschien nog wel eens zou kunnen gaan klimmen de komende weken.

Verder nog steeds geen plek voor Suzie Q, wellicht volgende week...

kaztor schreef:
#10 - #9 The Classics IV - Spooky (19wk)

Het nummer houdt het vol! Heeft vast nog nummers uit 1967 meegemaakt, het is verreweg het oudste nummer uit alle lijsten

Elke week 1 plekje omlaag

13/07/1968

1. Steppenwolf- Born To Be Wild (2) (3w)
2. The Doors- Hello, I Love You (3) (4w)
3. The Kinks- Days (6) (2w)
4. Leonard Cohen- Suzanne (1) (7w)
5. Creedence Clearwater Revival- Suzie Q (8) (2w)
6. Mason Williams- Classical Gas (5) (4w)
7. Moody Blues- Tuesday Afternoon (13) (2w)
8. Canned Heat- On The Road Again (10) (3w)
9. The Rolling Stones- Jumpin’ Jack Flash (4) (8w)
10. Dusty Springfield- I Close My Eyes And Count To Ten (12) (2w)
11. Os Mutantes- A Minha Menina (7) (7w)
12. The Nice- America (-) (1w)
13. Johnny Cash- Folsom Prison Blues (9) (8w)
14. Fleetwood Mac- Need Your Love So Bad (-) (1w)
15. The Beach Boys- Do It Again (-) (1w)

Verdwenen:
The Crazy World Of Arthur Brown- Fire (Hoogste positie: 11. Aantal weken: 3)
Tim Buckley- Wings (Hoogste positie: 5. Aantal weken: 5)
Dionne Warwick- Do You Know The Way To San Jose (Hoogste positie: 1. Aantal weken: 8 )

En hier is ie dan: mijn langverwachte top 15

Met een nieuwe, stoere nummer 1 en drie nieuwe binnenkomers. Op 12 The Nice met het instrumentale America. Na Classical Gas dus de tweede prachtige instrumental die de lijst haalt.

Op 14 dan de nieuwe Fleetwood Mac, die violen toevoegt aan het bluesgeluid. Erg geslaagd!

En op 15 de nieuwe Beach Boys. Niet zo sterk als hun nummers uit de periode 1965-1967, maar uiteraard wel goed genoeg voor mijn lijst.

De lijst volgt toch vanavond, vanmiddag heb ik geen tijd om te tellen
Ik ben blij dat je Need your love so bad al zo vroeg hebt gevonden, ik wacht er nu mee tot woensdag!

De Music Meter Top 15 van 22 juli 1968!

01 (01) 03 Born to be wild - Steppenwolf (65)
02 (03) 04 Classical gas - Mason Williams (64)
03 (12) 02 Tuesday afternoon - Moody Blues (55)
04 (02) 08 Jumpin' Jack Flash - Rolling stones (48)
05 (08) 03 Suzie Q. - Creedence Clearwater Revival (41)
06 (05) 03 Remember a day - Pink Floyd (40)
07 (06) 10 MacArthur Park - Richard Harris (39)
08 (04) 03 Fire - The Crazy World of Arthur Brown (39)
09 (11) 03 On the road again - Canned Heat (36)
10 (15) 02 Days - The Kinks (34)
11 (----) 01 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield (33)
12 (10) 04 Hello I love you - The Doors (32)
13 (09) 07 A Minha Menina - Os Mutantes (27)
14 (07) 07 Suzanne - Leonard Cohen (24)
15 (14) 05 Journey to the center of the mind - The Amboy Dukes (20)

Slechts één nieuwe binnenkomer en dat kon met Dusty Springfield natuurlijk niet uitblijven. Ik heb via Youtube gekeken naar een goede versie maar kon het niet vinden. Heb daarom maar een cd van haar besteld. Ik dacht een mooie, uit 1968. Maar I count to ten and close my eyes staat dan weer niet op een regulier album. Het is blijkbaar als 'losse single' uitgebracht en is later op compilaties gezet.

Zij is het wel waard om een cd van te hebben maar eigenlijk heb ik alleen nog A girl called Dusty.
Voor het overige een zeer spannende lijst. Ik ging met tellen van de stemmen van beneden naar boven inzake ieders opgave en Heicro's stem moest uiteindelijk het ene puntje verschil tussen Steppenwolf en Mason Williams uitmaken.

De Moody Blues zijn heel mooi gestegen. Drie stemmers houden nog steeds Richard Harris in ere, staat al 10 weken in de top van de lijst. Een ander drietal heeft wel Suzie Q. van Creedence Clearwater daar overheen gekregen, met o.a. twee eerste plekken. Maar zelfs met drie eerste plekken (= 45 punten) zal het CCR niet lukken om de bovenste plek van de MuMe Top 15 te halen.

Het meest opvallende verlies zat vandaag bij Arthur Brown. In de derde week notering wordt de plaat al weer terug verwezen naar plek 8 (van 4).

Top 15 van 20-07-1968

01 (01) 04 Suzie Q – Creedence Clearwater Revival
02 (02) 11 MacArthur Park - Richard Harris
03 (03) 08 Jumpin' Jack Flash – The Rolling Stones
04 (04) 04 On The Road Again – Canned Heat
05 (05) 05 Born to Be Wild – Steppenwolf
06 (08) 04 Days – The Kinks
07 (10) 03 Tuesday Afternoon – The Moody Blues
08 (09) 03 Light My Fire – Jose Feliciano
09 (13) 02 Do it Again – The Beach Boys
10 (07) 05 Gotta See Jane – R Dean Taylor
11 (06) 05 Classical Gas – Mason Williams
12 (---) 01 I Need Your Love So Bad – Fleetwood Mac
13 (11) 04 Remember a Day – Pink Floyd
14 (14) 02 Beggin’ - Timebox
15 (12) 10 Square room – Them

Nieuw op 12: I Need Your Love So Bad van Fleetwood Mac is de zoveelste klassieker die mijn top 15 bestormt.
Met het megasucces dat Fleetwood Mac vanaf 1975 had, zou men bijna vergeten dat de “oude” en beetje in de vergetelheid geraakte formatie van frontman Peter Green ook succesvol waren. Zij maakten een aantal prachtige blues en rock getinte albums en scoorden een aantal onvergetelijke hits.

Wegens rugproblemen zit ik niet te vaak achter de computer, dus de Tipparade-lijsten houden jullie nog te goed!

Oei, beterschap kaztor!

Week 28 van 1968.

#3. Small Faces - The Universal
Een afwijkend nummer van Small Faces met fagot en dierengeluiden, het doet mij ook wat denken aan Bob Dylan door de manier van zingen. Wel origineel met apart ritme al spreek het mij minder aan dan hun andere hitsingles.
Cijfer: 7

#6. Tom Jones / Ben Cramer - Help Yourself / Dans Met Mij
Dit vind ik het beste nummer van Tom Jones, erg opgewekt nummer dat ik graag wil horen op een ochtend met heerlijke blazers en uitstekende zang. De versie van Ben Cramer steekt daar zeer schraal tegenover, zijn zang mist gewoon de kracht van Tom Jones met flauw refrein bovendien (Zing lalala ...).
Cijfer: 9 / 3

#7. Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich - Last Night In Soho
Natuurlijk niet de meest legendarische band uit de 60's maar hun hitsingles steken stuk voor stuk goed in elkaar en klinken telkens weer anders. Dit heeft een dreigende, dramatische sfeer mede door de arrangementen maar is tegelijk ook aanstekelijk en hitgevoelig.
Cijfer: 8,5

#9. Golden Earrings - Dong-Dong-Di-Ki-Di-Gi-Dong
Lijkt een vrolijk niemendalletje en wijkt af van hun andere werk maar zo onweerstaanbaar leuk, vooral door het ritme, de percussie, dat rinkelend gitaartje en de exotische sfeer en je zingt het mee zonder dat je het beseft.
Cijfer: 8

#13. Cliff Richard - I'll Love You Forever Today
Een ballad uit de film Two a Penny en die boeit mij minder dan zijn meeste andere hits uit de jaren '60, het gaat een beetje het ene oor in en het andere uit al is het zonder twijfel vakkundig gezongen en gearrangeerd. Het werd tenslotte ook geen hit.
Cijfer: 5

#14. The Eddysons - A Face
Geen clip gevonden, ik ken het nummer trouwens niet.

#17. The Who - Dogs
The Who bracht in die tijd niet eerder uitgebrachte oudere nummers uit in afwachting van hun album Tommy, ze waren druk bezig met de opnames daarvan. Leuk nummer dat blijft hangen en waarbij de percussie opvalt.
Cijfer: 8

#19. Richard Harris - MacArthur Park
Vrij bombastisch nummer met veel pathos en drama dat naar kitsch neigt maar het staat net aan de goede kant van de streep, tenslotte wel goed opgebouwd in die zin dat het mijn aandacht weet vast te houden.
Cijfer: 7,5

#20. The Crazy World Of Arthur Brown - Fire
Ook hier komt theatrale kitsch bij te pas maar het past perfect in het totaalplaatje en het is ook erg origineel. Weliswaar een eendagsvlieg maar ik kan mij best voorstellen dat vele hardrockbands door dat nummer zijn beïnvloed.
Cijfer: 8,5

Dankzij m'n ROTcomputer kon ik de hele zaak over doen.
Excuses dus voor de wat korte recensies.

Week 28 - 13 juli1968.
Top 40

(afbeelding)

Binnenkomers in de Tipparade:

#3. Small Faces - The Universal
#6. Tom Jones / Ben Cramer - Help Yourself / Dans Met Mij
#7. Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich - Last Night In Soho
#9. Golden Earrings - Dong-Dong-Di-Ki-Di-Gi-Dong
#13. Cliff Richard - I'll Love You Forever Today
#14. The Eddysons - A Face
#17. The Who - Dogs
#19. Richard Harris - MacArthur Park
#20. The Crazy World Of Arthur Brown - Fire

Top 40-entry die de Tipparade oversloeg:

#37: Cream - Anyone For Tennis (re-entry)

Het Small Faces-liedje probeert het midden te houden tussen Bob Dylan en country, maar het komt niet memorabel uit de verf [5].

De bravoure van Help Yourself past Tom Jones wonderwel, maar ik vind wel dat hij een paar betere nummers heeft. Ben Cramer moet vooral thuis voor de spiegel blijven staan [Tom: 8, Ben: 1]

DDDBM&T komen met iets dat wat weg heeft van The Bee Gees en The Hollies. Het spreekt me minder aan dan hun vorige singles, maar die strijkers zorgen er toch voor dat het goed overeind blijft [7].

Bij de Golden Earring's Dong-Dong vind ik de coupletten bepaald sterker dan het wat flauwe refrein. Het is nog even wachten op de reuzensprong voorwaarts (Just A Little Bit Of Peace In My Heart), maar dit nummer blijft best een aardig popliedje [6,5].

Zoals ik al eerder zei ben ik geen grote Sir Cliff-fan en vind ik vooral z'n late-70's/vroege-80's-materiaal goed te doen. Ook I'll Love You Forever Today raakt me nergens en hier stoor ik me ook weer aan zijn inTonaTie [4].

The Eddysons' liedje heb ik moeten downen, maar jullie missen er niets aan.
Vlak popliedje dat ik na een minuut eigenlijk al beu ben [4].

The Who brachten in het pre-Tommy-tijdperk inderdaad een aantal losse singles uit waarvan ik Magic Bus de beste vind (minstens 9-waardig). Helaas deed die hier helemaal niks.
Dogs kwam tenminste nog in de Tipparade en bij terugbeluistering is het een leuk nummer waarbij me vooral de speelse schijt-aan-alles-houding me bevalt. Groots is het niet natuurlijk, maar het is toch beter dan hoe ik het in m'n herinnering had [7,5].

Richard Harris is hier blijkbaar een graag geziene gast, maar ik vind dit persoonlijk een hoop overgeproduceerde poeha. Geef mij de Donna Summer-versie maar, dat vind ik een stuk leuker [4].

Bombast kan ook leuk zijn, getuige Arthur Brown's Fire, waarvan ik de orgelriff fantastisch vind en waarbij ik door de vocalen altijd aan Ian Gillan moet denken. Het nummer heeft de tand des tijds moeiteloos doorstaan. De zanger wat minder als ik de Top 2000-docu of recente clips moet geloven... YouTube - Arthur Brown - Fire - live acoustic Lorsch 2005 - Underground Live TV recording [8,5].

20/07/1968

1. The Kinks- Days (3) (3w)
2. Steppenwolf- Born To Be Wild (1) (4w)
3. Creedence Clearwater Revival- Suzie Q (5) (3w)
4. The Doors- Hello, I Love You (2) (5w)
5. Moody Blues- Tuesday Afternoon (7) (3w)
6. Leonard Cohen- Suzanne (4) (8w)
7. Mason Williams- Classical Gas (6) (5w)
8. Canned Heat- On The Road Again (8) (4w)
9. Dusty Springfield- I Close My Eyes And Count To Ten (10) (3w)
10. Roy Orbison- Walk On (-) (1w)
11. The Nice- America (12) (2w)
12. Fleetwood Mac- Need Your Love So Bad (14) (2w)
13. The Rolling Stones- Jumpin’ Jack Flash (9) (9w)
14. Neil Diamond- Two Bit Manchild (-) (1w)
15. Os Mutantes- A Minha Menina (11) (8w)

Verdwenen:
Johnny Cash- Folsom Prison Blues (Hoogste positie: 3. Aantal weken: 8 )
The Beach Boys- Do It Again (Hoogste positie: 15. Aantal weken: 1)

Een nieuwe top 15, een nieuwe nummer 1. Steppenwolf hield het uiteindelijk slechts één weekje uit aan de top. En dat terwijl ik het nummer op voorhand veel langer op nummer 1 had geschat. Maar ja, Days is dan ook een geweldige ontdekking.

Verder houden ook The Beach Boys het slechts één weekje vol in mijn lijst. Jammer, maar de concurrentie is dan ook nooit groter geweest. Vandaar ook dat bijna geen enkel nummer serieus stijgt of daalt deze week.

Toch verwelkom ik twee nieuwkomers. Op 10 The Big O, één van mijn favoriete zangers, met opnieuw een vocaal pareltje. Het orkest op de achtergrond is misschien net een tikkeltje te over the top, maar dat bederft de pret eigenlijk niet.

En op 14 een nog jonge Neil Diamond, met een lekker energiek rockertje. Blikvanger is deze keer de gitaarriff, die in je hoofd blijft plakken zoals superglue in je hoofd zou blijven plakken.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:56 uur

geplaatst: vandaag om 14:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.