MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
Ah, nog een liefhebber voor Two Bit Manchild

Ben ook wel benieuwd dat nummer van Roy Orbison. Ga later deze week mijn 1968-luistersessie doen, dan komt ie wel langs...

Die nieuwe single van de Small Faces viel me trouwens vies tegen op het eerste gehoor.

Ja, die viel mij ook niet mee. Ik heb hem ook al afgeschreven voor mijn Top15. Nu ga ik toch eerst eens ook aan Neil Diamond beginnen

Musician's Top 15 van 21 juli 1968:

01 (01) 04 Suzie Q - Creedence Clearwater Revival
02 (04) 03 Tuesday afternoon - The Moody Blues
03 (02) 04 Remember a day - Pink Floyd
04 (03) 05 Hello I love you - Doors
05 (05) 04 Born to be wild - Steppenwolf
06 (14) 02 America - The Nice
07 (07) 03 Days - The Kinks
08 (08) 03 Fire - Arthur Brown
09 (15) 02 Do it again - Beach Boys
10 (06) 11 MacArthur Park - Richard Harris
11 (---) 01 Need your love so bad - Fleetwood mac
12 (09) 05 Journey to the center of the mind - The Amboy Dukes
13 (---) 01 I close my eyes and count til ten - Dusty Springfield
14 (---) 01 Two-Bit manchild - Neil Diamond
15 (11) 03 On the road again - Canned Heat

Een beetje tegenvallend, de resultaten van Canned Heat, ik had daar aanvankelijk meer van verwacht. Misschien staat mij toch de stem wat tegen. Het kan ook zijn dat de andere nummers uit de Top 15 zo goed zijn.
Neil Diamond klinkt prachtig sixties, met een ijzersterk nummer, echt voor die tijd ook geschreven. Het mocht maar een klein succesje zijn in de VS maar ik vind dat wat onderschat.

Het is ook een nummer die niet snel op een compilatie van Diamond is te vinden, vanwege gebrek aan (internationaal) resultaat. Misschien dat het daarom zo lentefris klinkt.

Gezien de recente verwikkelingen te huize Kaztor (en, meer nog, die komen gaan) zou het heel toepasselijk zijn om komend weekeinde Born To Be Wild op #1 te zetten...

Je houdt ons toch wel op de hoogte van alle ontwikkelingen?

Ik heb moeite met het vinden van Engelse Popcharts uit 1968 doordat umdmusic.com, de prima site die Arthur ooit had doorgegeven, niet meer lijkt te werken.

Ik vond het al verbazingwekkend dat de laatste update na 9 juni niet meer van datum was veranderd. Zou de site uit de lucht zijn gehaald?

Misschien is het tijdelijk, heeft iemand nog tussentijds een oplossing? Ik heb wel het Engelse Top 40 boek met alle hitlijsten, maar dan moet ik alle informatie elke week handmatig overtypen ...

Het is ook erg onhandig, je kunt nu niet meer vooruit kijken in de Engelse én de Amerikaanse lijst, die werd natuurlijk ook door die site geleverd. Dus wie weet er nog een goede site die droog de Engelse en Amerikaanse singles en albumlijsten opsomt?

Ik heb het ook al gemerkt. Laten we hopen dat het inderdaad maar een tijdelijk kwaad is, want die site was verreweg het beste hulpmiddel om een lijstje samen te stellen

Oef, dat is wel balen. Ik liep wel wekelijks de nieuwe binnenkomers uit de Billboard-chart langs... Maar ze zijn denk ik ook nog wel terug te lezen via het Billboard-magazine op Google Books.

De Engelse Top 20 van 24 juli 1968:

01 (03) 10 Pretend - Des O' Connor
02 (06) 07 Mony mony - Tommy James and The Shondelles
03 (01) 11 Baby come back - The Equals
04 (07) 05 MacArthur Park - Richard Harris
05 (05) 07 Yummy yummy yummy - Ohio Express
06 (02) 08 The son of Hickory Holler's tramp - O.C. Smith
07 (04) 06 Yesterday has gone - Cupid's inspiration
08 (08) 05 Fire! - Crazy world of Arthur Brown
09 (16) 03 This Guy's in love with you - Herb Alpert
10 (17) 02 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel
11 (---) 01 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield
12 (---) 01 Last night in Soho - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mich & Tich
13 (10) 06 My name is Jack - Manfred Mann
14 (12) 06 Hush....not a word to Mary - John Rowles
15 (13) 05 One more dance - Esther and Obi Ofarim
16 (11) 09 Blue eyes - Don Partridge
17 (19) 04 Where will you be - Sue Nicholls
18 (---) 01 Universal - Small faces
19 (09) 09 Jumpin' Jack Flash - Rolling stones
20 (18) 05 Gotta see Jane - R. Dean Taylor

De overige nieuwe binnenkomers in de oorspronkelijke Top 40 (inclusief de afgelopen weken):

Keep on - Bruce Channel
Help yourself - Tom Jones
Dance to the music - Sly and the Family Stone
Here comes the judge - Pigmeat Markham
Sunshine girl - Herman's hermits
America - The Nice
Here comes the judge - Shorty Long
Days - Kinks
Ain't nothing but the real thing - Marvin Gaye & Tammi Terrell
Angel of the morning - P.P. Arnold

De Engelse tips voor 31 juli 1968:

Do it again - Beach boys
On the road again - Canned heat
Beggin' - Timebox
Walk on - Roy Orbison
Your time hasn't come yet baby - Elvis Presley

Weinig verrassingen hier....

Voor jullie ga ik graag weer (tijdelijk) over naar het oude handwerk!
Ik probeer een zo makkelijk mogelijk systeem, dat ik mezelf een soort kan kopieëren.
Maar mocht er nog een overzicht zijn te vinden van oude Engelse en Amerikaanse single- en albumlijsten op internet, heel graag!

Bedankt voor de update!

Goddank!

Ranboy Top 15 week 29 van 21 juli 1968
w29 w28 aw titel - artiest
1 1 9 MacArthur Park - Richard Harris
2 2 5 Classical gas - Mason Williams
3 3 3 Tuesday afternoon - The Moody Blues
4 5 4 Fire - The Crazy World of Arthur Brown
5 4 8 Suzanne - Leonard Cohen
6 8 4 Born to be wild - Steppenwolf
7 7 4 Remember a day - Pink Floyd
8 9 2 On the road again - Canned Heat
9 11 2 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield
10 6 8 Hurdy Gurdy man - Donovan
11 12 3 Days - The Kinks
12 -- 1 Need your love so bad - Fleetwood Mac
13 13 3 Gotta see Jane - R. Dean Taylor
14 14 2 America - The Nice
15 -- 1 Last night in Soho - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich

Ondanks de druk blijft Richard Harris gewoon nog een weekje op 1 staan. Leuk te melden is dat hij nu ook werkelijk in de NL top 40 binnenkomt .
De lijst blijft van hoge kwaliteit, en (dus) onder hoge druk. Need your love so bad is weer zo'n oerklassieker, niet stuk te krijgen. Last night in Soho is een verrassend goeie single, erg spannend. Ik kende hem vaag wel, maar wist niet dat hij van ons vrolijke vijftal was.

Top 40, week 29:

25. The Kinks - Days
Een single van The Kinks die ik de laatste weken heb ontdekt en steeds leuker ga vinden. Wat een geweldige band was het toch in die tijd, zowel qua singles als albums.
Cijfer: 8

35. Lowland Trio - Ik kan geen kikker van de kant afduwen
Een liedje geschreven door Peter Koelewijn. Het is niet zo plat als ik gevreesd had (categorie Heikrekels), maar ik kan ook niet echt zeggen dat ik er blij van word. Dit moet je echt in die tijd hebben meegemaakt, denk ik, want de lol is er nu toch wel vanaf.
Cijfer: 2,5

37. Richard Harris - MacArthur Park
Dit nummer heb ik vaak geprobeerd de laatste maanden, maar bij mij is het kwartje nooit echt gevallen. Het begin is nog wel mooi, maar verder gaat het veel te lang door en kan ik er weinig chocola van maken.
Cijfer: 6

38. Raymond Froggatt - Callow-La-Vita
Tsja, wat moet ik hier van zeggen. Gewoon een rustig singersongwriter-popliedje, maar het heeft niet iets speciaal waardoor het zich onderscheidt van soortgelijke liedjes. Vast leuk op de radio toen, maar geen blijvertje, denk ik.
Cijfer: 4,5

40. Los Bravos - Bring a Little Lovin'
Dit vind ik dan wel weer een leuk beatnummer van de Madrileense Los Bravos. Stond ook kortstondig in mijn eigen chart.

Herman's top 15 van week 29:

29 28 AW
01 02 02 Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count to Ten
02 01 06 Mason Williams - Classical Gas
03 03 05 Steppenwolf - Born to Be Wild
04 10 02 Neil Diamond - Two-Bit Manchild
05 05 09 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash
06 04 04 Pink Floyd - Remember a Day
07 06 05 Crazy World of Arthur Brown - Fire
08 07 12 The Zombies - Time of the Season
09 13 03 Moody Blues - Tuesday Afternoon
10 --- 01 Fleetwood Mac - Need Your Love So Bad
11 08 08 Os Mutantes - A Minha Menina
12 14 03 The Kinks - She's Got Everything
13 15 02 Laura Nyro - Eli's Comin'
14 --- 01 Miriam Makeba - Emavungwini (Down in the Dumps)
15 09 04 Silver Apples - Oscillations

exit:
Canned Heat - On The Road Again
The Doors - I Love You

Van Canned Heat had ik op voorhand een langere chartrun verwacht, maar de overdondering (bij mij vooral door het aanhoudende tanpura-geluid) bleek van relatief korte duur.

Bovenin scoort Dusty haar verwachte #1: wat een nummer toch! En Neil Diamond is ook met een flinke opmars bezig. Wat een rake tekst en wat een enorm positieve drive heeft dit nummer. "Bad times, I can't take 'em / Good times, got to make 'em", zingt hij, en zo is het maar net. Verder kruipen de Moody Blues stilletjes omhoog met een toch wel erg fraai nummer. Wie weet waar het plafond daarvan ligt.

Nieuwe binnenkomers zijn ervoor Fleetwood Mac en Miriam Makeba, die na Pata Pata met Emavungwini haar tweede hit scoort in mijn charts. De single ertussen vond ik niet zo sterk, maar deze mag er zijn. Ik las dat het liedje van Fleetwood Mac al uit de jaren '50 stamt. Het origineel ken ik niet, maar de emotie die Peter Green hier laat horen is tijdloos wat mij betreft.

Wellicht dat The Nice volgende week ook bij mij binnenkomt: die staan nu op een virtuele 16e plaats...

Week 29 van 1968.

#3. Marty Wilde - Abergavenny
Een vrij simpel en vrolijk nummer dat carnavalesk aandoet, je hoort het soms nog op de radio. Niet slecht, niet speciaal.

#5. The Moody Blues - Voices In The Sky
Tuesday Afternoon werd genegeerd, dit kwam wel in de tipparade terecht maar werd geen hit. Aangename relaxte softpop met symfonische, licht folky arrangementen. Het doet mij denken aan een zonnige rustige lenteochtend in de natuur.
Cijfer: 8,5

#14. The Beach Boys - Do It Again
In een zomer als deze zijn Beach Boys meer dan welkom. Hun stemmen, het ritme, de zonovergoten vrolijkheid en spelplezier werken bijzonder aanstekelijk dat dit voor mij nooit stuk kan.
Cijfer: 9

#15. New Inspiration - I See No Reason Why
Een Belgische band die duidelijk de mosterd heeft gehaald bij Britse popbands. Zeer sterk nummer met puike arrangementen, met name de mysterieuze, wat dramatische sfeer spreekt mij erg aan.

#16. Mo & Po - Nathalie
Nu komen wij voor het eerst deze week aan een nummer die ik niet ken en ik begrijp goed waarom. Dit klinkt nu wel erg klef met een cheesy orgel en flauwe karamellenverzen. De stemmen lijken ook erg veel op die van de Heikrekels.

#18. The Nice - America
Eén van de eerste progrockbands en voorloper van Emerson, Lake & Palmer. Een pompeuze versie van een welbekend nummer, klonk destijds erg progressief, de virtuositeit spat ervan af.

#19. Sandra & Andres - Somethin' In My Heart / Just Across The Line
Dit duo kende ik meer van hun latere hits (jaren '70). Somethin' In My Heart doet mij weinig en vind ik te klef en te pompeus, van Just Across The Line heb ik geen clip gevonden.
Cijfer: 3,5

Mijn Verrukkelijke 15 - 1968, Week 27

#1 - #1 Mason Williams - Classical Gas (5wk)
#2 - #4 Sly & The Family Stone - Dance To The Music (2wk)
#3 - #2 Os Mutantes - A Minha Menina (5wk)
#4 - #6 Timebox - Beggin' (3wk)
#5 - #8 Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count To Ten (2wk)
#6 - #5 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash (8wk)
#7 - #3 The Amboy Dukes - Journey To The Centre Of The Mind (3wk)
#8 - #14 The Moody Blues - Tuesday Afternoon (2wk)
#9 - #13 The Beach Boys - Do It Again (2wk)
#10 - - Canned Heat - On The Road Again (1wk)
#11 - #10 The Classics IV - Spooky (20wk)
#12 - #7 The Crazy World Of Arthur Brown - Fire (5wk)
#13 - #12 World Of Oz - The Muffin Man (6wk)
#14 - - Tom Jones - Help Yourself (1wk)
#15 - #9 Steppenwolf - Born To Be Wild (4wk)

Uit de lijst:

- - #11 Fats Domino - Honest Papas Love Their Mamas Better (na2wk)
- - #15 Johnny Cash - Folsom Prison Blues (9wk)

Typisch een 'business as usual'-weekje. Een paar nieuwkomers, een paar stijgers, een paar zakkers, een paar uit de lijst. Opvallend is het hoge percentage recente platen in de Top 5.

De Music Meter Top 15 van 22 juli 1968!

01 (03) 03 Tuesday afternoon - Moody Blues (62)
02 (01) 04 Born to be wild - Steppenwolf (60)
03 (02) 05 Classical gas - Mason Williams (57)
04 (05) 04 Suzie Q. - Creedence Clearwater Revival (43)
05 (11) 02 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield (43)
06 (10) 03 Days - The Kinks (43)
07 (04) 09 Jumpin' Jack Flash - Rolling stones (37)
08 (07) 11 MacArthur Park - Richard Harris (35)
09 (06) 04 Remember a day - Pink Floyd (35)
10 (09) 04 On the road again - Canned Heat (35)
11 (08) 04 Fire - The Crazy World of Arthur Brown (33)
12 (12) 05 Hello I love you - The Doors (24)
13 (---) 01 Need your love so bad - Fleetwood Mac (23)
14 (14) 08 Suzanne - Leonard Cohen (21)
15 (---) 01 Do it again - Beach boys (21)

En verdwenen zijn Os Mutantes en The Amboy Dukes

Wederom een spannende aangelegenheid, waarbij The Moody Blues als een sluipmoordenaar naar boven is geglipt en de eerste plek greep. Terwijl het nummer bij niemand bovenaan staat, heeft het toch de meeste punten gehaald.

Dusty Springfield steeg ook leuk omhoog, net als de Kinks na een wat aarzelend begin. Need your love so bad werd de eerste hit van Fleetwood Mac in Nederland. Met een nummer dat nota bene niet eens is geschreven door iemand van de band (Green) maar door Little Willie John in 1955.

Little Willie John - Need your love so bad

(afbeelding)

Grappig om te weten waar een man als Peter Green zijn inspiratie o.a. vandaan haalde...

Musician's Top 15 van 29 juli 1968:

01 (01) 05 Suzie Q - Creedence Clearwater Revival
02 (02) 04 Tuesday afternoon - The Moody Blues
03 (06) 03 America - The Nice
04 (11) 02 Need your love so bad - Fleetwood mac
05 (03) 05 Remember a day - Pink Floyd
06 (07) 04 Days - The Kinks
07 (13) 02 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield
08 (05) 05 Born to be wild - Steppenwolf
09 (09) 03 Do it again - Beach Boys
10 (08) 04 Fire - Arthur Brown
11 (04) 06 Hello I love you - Doors
12 (14) 02 Two-Bit manchild - Neil Diamond
13 (---) 01 Morning dew - Lulu
14 (---) 01 Help yourself - Tom Jones
15 (---) 01 Dong dong diki digi dong - Golden Earring

Richard Harris verdwenen na een prima prestatie....

De Golden earring is eigenlijk wel één van mijn meest favoriete bands van ons land maar de nieuwe single Dong dong diki digi dong vind ik maar middelmatig, je zult het niet terug vinden in mijn Earring Top 10.

Wat ik niet kon laten liggen was de nieuwe single van Lulu, het overbekende maar altijd prachtige Morning dew. Geschreven door Bobbie Dobson in 1962 maar toevalligerwijs is het ook terug te vinden op het net nieuwe (in 1968 dus verschenen) album Truth van de Jeff Beck Group en gezongen door Rod Stewart.

Ook mooi, maar Jeff Beck bracht geen singles uit van Truth.

De volgers van het 1981 topic weten dat Morning dew eerder dat jaar een prachtig en ook ijzersterk succes was van Long John Baldry.

De kitsch van Tom Jones blijft om de één of andere manier ook altijd aantrekken. Ik kan er niets aan doen, er valt in ieder geval niet te ontkennen dat de man geweldig kan zingen en dat ook met volle overgave doet. De orkestrale begeleiding doet de rest.

(afbeelding)

Week 29 - 20 juli 1968.
Top 40

(afbeelding)
The Beach Boys voelen het weer anno deze week perfect aan

Binnenkomers in de Tipparade:

#3: Marty Wilde - Abergavenny V
#5: The Moody Blues - Voices In The Sky V
#14: The Beach Boys - Do It Again V
#15: New Inspiration - I See No Reason Why V
#16: Mo & Po - Nathalie V
#18: The Nice - America V
#19: Sandra & Andres - Somethin' In My Heart V / Just Across The Line

Het liedje van Marty Wilde (waarvan dochterlief Kim in het 1981-topic goede zaken doet) vind ik best leuk. Normaliter heb ik weinig tot niets met carnavaleske muziek, maar dit is van een aanstekelijke joligheid waar ik wel blij van word. Een voldoende [7].

Vreemd hoe Voices In The Sky chronologisch pal na Tuesday Afternoon verschijnt. Het komt namelijk van de opvolger van Days Of Future Passed, In Search Of The Last Chord (die ik nodig weer eens moet beluisteren). Hte klinkt wat a-typisch voor het nogal uptempo album, maar die hemelse vocalen tillen het de hoogte in [8].

Do It Again vind ik misschien wel de vreemdste Beach Boys-single. Het klinkt als een door een psychedelische mangel gehaalde update van hun vroegere surf-geluid.
Totaal niet passend in de tijdsgeest en tegelijk absoluut weer wél. Alsof Mike Love onder bedreiging van fysiek geweld de geestelijk instabiele Brian Wilson forceerde een hit voor de band te schrijven. Geweldig! [8,5].

Over zomerse liedjes gesproken, The New Inspiration's I See No Reason Why vind ik daar zeker bij horen. Het klinkt als een iets zwakkere versie van het blazers-geluid van Chicago of Blood, Sweat And Tears waarbij de zang de zwakke schakel is. Muzikaal staat het echter als een huis [8].

Mo & Po. Die namen klinken al weinig hoopvol en de slijmballenschwung van de muziek verzegelt de vermoedens [2].

The Nice's versie van America vind ik ook wel lekker klinken. Dit klinkt vrolijk, virtuoos en mist gelukkig de holle bombast van E,L&P. Fijn, opzwepend nummertje [8].

Holle bombast vergezeld met klefheid vinden we bij Sandra & Andres's bijdrage van de week.
Muzikaal gaat het eigenlijk nergens heen en ook de vocalen klinken niet overtuigend.
Dat andere nummer kan ik nergens vinden. Vind ik niks erg [SIMH: 2]

Je hebt gelijk inzake die rare chronologie van de Moody Blues singles.

Ik laat Voices in the Sky nog 2 of 3 weken buiten mijn lijst, ondanks onmiskenbare kwaliteiten (al vind ik Tuesday Afternoon beter).

Tuesday Afternoon is zowel in Engeland als in de VS uitgebracht in juli 1968, vlak voor het uitbrengen van het nieuwe album In Search of the last Chord. Wat op zich heel bizar is.

Samenvattend blijkt dat Nights in white Satin nagenoeg geen hit werd in de VS maar wel in Engeland en Nederland. Tuesday Afternoon werd dan alleen een hit in de VS. Dat land "boycot" dan weer Voices in the Sky, dat weer wel een hitje werd in Engeland en niet verder dan de Tipparade kwam in Nederland.

Het is wachten op Ride my see Saw van later dit jaar, dat dan tenminste weer door iedereen wordt omarmd. Misschien was dat ook wel gelijk het beste nummer van de Moodys......

1. Steppenwolf- Born To Be Wild (2) (5w)
2. The Kinks- Days (1) (4w)
3. Creedence Clearwater Revival- Suzie Q (3) (4w)
4. Moody Blues- Tuesday Afternoon (5) (4w)
5. Iron Butterfly- In-A-Gadda-Da-Vida (-) (1w)
6. The Nice- America (11) (3w)
7. Roy Orbison- Walk On (10) (2w)
8. The Doors- Hello, I Love You (4) (6w)
9. Neil Diamond- Two Bit Manchild (14) (2w)
10. Leonard Cohen- Suzanne (6) (9w)
11. Fleetwood Mac- Need Your Love So Bad (12) (3w)
12. Mason Williams- Classical Gas (7) (6w)
13. Dusty Springfield- I Close My Eyes And Count To Ten (9) (4w)
14. Pink Floyd- Let There Be More Light (-) (1w)
15. Canned Heat- On The Road Again (8) (5w)

Verdwenen:

The Rolling Stones- Jumpin’ Jack Flash (Hoogste positie: 1. Aantal weken: 9)
Os Mutantes- A Minha Menina (Hoogste positie: 3. Aantal weken: 8 )

Dan toch nog een weekje Steppenwolf op 1. Dat verdient het nummer toch wel.

Verder twee hooggewaardeerde nieuwe binnenkomers. Op 5 vinden we Iron Butterfly met het geweldige In A Gadda Da Vida. Samen met Blue Cheer en Steppenwolf de hardste band van 1968.

En op 14 vinden we Pink Floyd met Let There Be More Light, het openingsnummer van hun tweede album. De single werd alleen uitgebracht in Amerika, naar ik begrepen heb. In Europa was Remember A Day dan waarschijnlijk de single. Vooral die jankende bas doet het 'm in Let There Be More Light.

De Engelse Top 20 van 31 juli 1968:

01 (02) 08 Mony mony - Tommy James and The Shondelles
02 (01) 11 Pretend - Des O' Connor
03 (08) 06 Fire! - Crazy world of Arthur Brown
04 (04) 06 MacArthur Park - Richard Harris
05 (10) 03 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel
06 (03) 12 Baby come back - The Equals
07 (11) 02 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield
08 (12) 02 Last night in Soho - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mich & Tich
09 (06) 09 The son of Hickory Holler's tramp - O.C. Smith
10 (05) 08 Yummy yummy yummy - Ohio Express
11 (09) 04 This Guy's in love with you - Herb Alpert
12 (---) 01 Help yourself - Tom Jones
13 (07) 07 Yesterday has gone - Cupid's inspiration
14 (---) 01 Dance to the music - Sly and the Family Stone
15 (---) 01 Sunshine girl - Herman's Hermits
16 (18) 02 Universal - Small faces
17 (20) 06 Gotta see Jane - R. Dean Taylor
18 (---) 01 Keep on - Bruce Channel
19 (---) 01 Days - The Kinks
20 (---) 01 Here comes the judge - Shorty Long

De overige nieuwe binnenkomers in de Engelse Top 40 van 31 juli 1968:

Do it again - Beach boys
On the road again - Canned heat
Beggin' - Timebox
Walk on - Roy Orbison
Your time hasn't come yet baby - Elvis Presley

De Tips voor 7 augustus 1968:

High in the sky - Amen Corner
I've gotta get a message to you - Bee Gees
Hard to handle - Otis Redding
Eleanor Rigby - Ray Charles
I say a little prayer - Aretha Franklin

Geen onaardige tips, daar zitten wel een paar kanshebbers voor onze eigen Top 15 in!

I Say a Little Prayer

Top 15 van 29-07-1968

01 (01) 05 Suzie Q – Creedence Clearwater Revival
02 (02) 12 MacArthur Park - Richard Harris
03 (03) 09 Jumpin' Jack Flash – The Rolling Stones
04 (---) 01 In-A-Gadda-Da-Vida - Iron Butterfly
05 (09) 03 Do it Again – The Beach Boys
06 (06) 05 Days – The Kinks
07 (07) 04 Tuesday Afternoon – The Moody Blues
08 (05) 05 Born to Be Wild – Steppenwolf
09 (04) 05 On The Road Again – Canned Heat
10 (12) 02 I Need Your Love So Bad – Fleetwood Mac
11 (08) 04 Light My Fire – Jose Feliciano
12 (11) 06 Classical Gas – Mason Williams
13 (10) 06 Gotta See Jane – R Dean Taylor
14 (---) 01 Pink Floyd – Let There Be More Light
15 (---) 01 Dong Dong Diki Digi Dong - Golden Earring

Research nieuwkomers met dank aan Arthur en Musician. Eigen bijdrage nihil i.v.m. vakantie.

In-A-Gadda-Da-Vida is voor mij het ultieme jaren zestig psychedelische rocknummer. Ik was in die tijd nog maar veertien, gebruikte geen drugs, maar het mystieke orgelgeluid, het heavy gitaarwerk en de lange drumsolo uit mijn transistorradiootje maakte mij helemaal high. Nu nog vind ik het een fantastisch nummer. Cijfer: 9,5

Pink Floyd – Let There Be More Light (8,5)
Dong Dong Diki Digi Dong - Golden Earring (8) Niet hun beste, maar het zijn wel dé Earring hè.

Leuk trivia-feitje over Iron Butterfly omtrent de titel In-A-Gadda-Da-Vida:

De zanger Doug Ingle was tijdens een repetitie zo dronken dat hij de bedoelde titel In The Garden Of Eden onduidelijk uitsprak. Zo is de titel dus ontstaan.

De nieuwe binnenkomers in de top 40, week 30:

26. Tom Jones / Ben Cramer - Help Yourself / Dans Met Mij
Grappig, zo'n dubbele a-kant. Het nummer van Ben Cramer is uiteraard een bewerking van het Tom Jones-nummer. Het kwaliteitsverschil is wel schrijnend: niet dat Dans Met Mij echt slecht is, maar Cramer klinkt toch een beetje tam vergeleken bij Jones, die een enorme power in zijn stem heeft. Verder is het gewoon wel een leuk nummer, al moet je wel tegen een beetje bombastische pathos kunnen.
Cijfer: 7,5 / 4,5

30. Golden Earrings - Dong-Dong-Di-Ki-Di-Gi-Dong
Een wat luchtigere single dan de vorige van de Earrings, wat best wel een tranentrekker. Dergelijke titels vind ik vaak een beetje flauw, maar melodieus zit dit wel goed in elkaar en de oosterse arrangementen hebben ook wel wat.
Cijfer: 6,5

32. Small Faces - The Universal
Het is moeilijk te geloven dat dit dezelfde band is van Lazy Sunday, Tin Soldier, etc. Na een reeks schitterende singles komen de Small Faces met een ingetogen plaatje met een lo-fi-achtige vibe. Na de derde of vierde keer luisteren begin ik er dan eindelijk wat in te horen: het ontbolstert wel enigszins als de klarinet (?) zijn intrede doet, maar echt geweldig vind ik het niet. Daarvoor is met name de zang toch te anoniem.

37. Marty Wilde - Abergavenny
Nooit geweten dat Kim zo'n muzikale vader had. Normaal ben ik ook niet zo van de fanfare-pop, maar dit nummer heeft toch wel iets vrolijks en aanstekelijks. Een soort Land van Maas en Waal (Avigavinny is ook een fantasieland), maar dan op zijn Engels. En ergens heeft het ook wel iets Kinksiaans.
Cijfer: 7

40. The Beach Boys - Do It Again
Dit nummer heb ik al best veel gedraaid, maar het is me nog altijd niet gaan vervelen. Het is best aanstekelijk en niet zo enorm zoet als hun oudere werk, waar ik soms wel moeite mee heb. De handclaps zijn ook wel een leuk detail. Tot nu toe stond het nog niet in mijn lijstje, maar misschien wordt het daar toch ook wel tijd voor.
Cijfer: 7,5

30 29 AW
01 01 03 Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count to Ten
02 02 07 Mason Williams - Classical Gas
03 04 03 Neil Diamond - Two-Bit Manchild
04 --- 01 The Dapps ft. Alfred Ellis - There Was A Time
05 05 10 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash
06 09 04 Moody Blues - Tuesday Afternoon
07 13 03 Laura Nyro - Eli's Comin'
08 03 06 Steppenwolf - Born to Be Wild
09 12 04 The Kinks - She's Got Everything
10 06 05 Pink Floyd - Remember a Day
11 10 02 Fleetwood Mac - Need Your Love So Bad
12 08 13 The Zombies - Time of the Season
13 07 06 Crazy World of Arthur Brown - Fire
14 11 09 Os Mutantes - A Minha Menina
15 14 02 Miriam Makeba - Emavungwini (Down in the Dumps)

exit:
Silver Apples - Oscillations

Weinig verschillen in de top 4, maar wel een daverende nieuwe binnenkomer. The Dapps (met naar ik geloof Maceo Parker in de gelederen) scoren een hit in de VS met een stomende funkplaat. In de middelste regionen schuiven The Kinks, Laura Nyro en Moody Blues steeds verder op naar boven.

Week 30 van 1968.

2. John Rowles - Hush... Not A Word To Mary
Engelbert Humperdinck leverde helaas een aantal klonen die in de hitlijsten terecht kwamen. Dit is er zo één, voor mij te stroperig.
Cijfer: 3,5

7. O.C. Smith - The Son Of Hickory Holler's Tramp
Dit ligt mij meer - een aangename stem heeft hij - maar de compositie zelf is wat vlakjes en blijft niet genoeg hangen.

8. The Pebbles - Get Around
De beste Belgische band in de 60's met een nummer waarin alles klopt: zang, melodie en inventieve arrangementen. Omschreven als Classic rock, voor mij hier synoniem van rockklassieker.

12. The Doors - Hello, I Love You, Won't You Tell Me Your Name?
Een poppy en meezingbaar nummer van The Doors zonder aan herkenbaarheid te verliezen: de zang, orgel en die mysterieuze sfeer en ook de arrangementen zijn wederom vindingrijk.

16. Penny Wise - Lily Come Near Me
Degelijke zang en arrangementen maar ik heb er een déjà-vu-gevoel bij, het lijkt mij teveel een aftreksel van eerdere hits (Small Faces). De tekst vind ik ook een minpunt.
Cijfer: 5,5

17. Boudewijn De Groot - Waterdrager
Boudewijn De Groot ging steeds zijn eigen weg. Een wat minder bekend nummer van hem maar geweldige tekst en arrangementen die een mysterieuze sfeer creëren en dan is er zijn unieke stem en frasering.

18. John Lamers / Digno Garcia y Sus Carios - Costa Brava
De versie van Digno Garcia is het origineel neem ik aan. Een prettige melodie die in mijn hoofd is blijven hangen, dit zomers nummer bracht wat zon in de zomer van 1968 die ook erg somber bleek te zijn. De versie van John Lamers is natuurlijk minder maar ik kan het nog aanhoren.
Cijfer: 5 / 7

19. Gert en Hermien - Een Droombeeld
Dit soort kleffe en oubollige nummers laat ik gewoon in hun waarde.

20. Wilson Pickett - I'm A Midnight Mover
Soulnummer dat mij te routineus overkomt, het lijkt een doorslag van zijn eerdere hits en die rauwe kreten worden ook voorspelbaar.
Cijfer: 5,5

Mijn Verrukkelijke 15 - 1968, Week 28

#1 - #1 Mason Williams - Classical Gas (6wk)
#2 - #2 Sly & The Family Stone - Dance To The Music (3wk)
#3 - #8 The Moody Blues - Tuesday Afternoon (3wk)
#4 - #5 Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count To Ten (3wk)
#5 - #4 Timebox - Beggin' (4wk)
#6 - #10 Canned Heat - On The Road Again (2wk)
#7 - #3 Os Mutantes - A Minha Menina (6wk)
#8 - #9 The Beach Boys - Do It Again (3wk)
#9 - - Boudewijn De Groot - Waterdrager (1wk)
#10 - #14 Tom Jones - Help Yourself (2wk)
#11 - #6 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash (9wk)
#12 - #11 The Classics IV - Spooky (21wk)
#13 - - The Doors - Hello, I Love You (1wk)
#14 - - The Moody Blues - Voices In The Sky (1wk)
#15 - #13 World Of Oz - The Muffin Man (7wk)

Uit de lijst:

- - #7 The Amboy Dukes - Journey To The Centre Of The Mind (na3wk)
- - #12 The Crazy World Of Arthur Brown - Fire (na5wk)
- - #15 Steppenwolf - Born To Be Wild (na4wk)

Net als vorige week veel nieuwe aanwas en singles die snel vrij baan moeten maken.
Al na 2 weken komt er wéér een nieuwe Moody Blues-single in de lijst en dan nog wel van een ander album. Er zijn eigenlijk zoveel relatief 'nieuwe' nummers in de lijst dat er uit noodzaak bepaalde nummers niet verder kúnnen stijgen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:23 uur

geplaatst: vandaag om 16:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.