MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
musician schreef:
Herman staat, zo lijkt het, in dubio over The Beatles. In woord kiest hij voor Revolution. Op papier staat Hey Jude, weliswaar tussen haken, er bij. Dat is iets anders dan de Kinks single Days en She's got everything, waar Herman duidelijk had gekozen voor de laatste.

Om die reden heb ik Hey Jude toch de punten gegeven en niet Revolution. Als Herman toch duidelijk kiest voor Revolution en Hey Jude weglaat als naam uit zijn lijst, krijgt Revolution apart de punten en niet Hey Jude. Net als bij She's got everything is gebeurd.

Corresponderen met de jury is altijd mogelijk!

Eerlijk is eerlijk, Hey Jude had in mijn top 15 momenteel rond de 14e plek gestaan. Dus de punten zijn eigenlijk voor Revolution...
Ik vind het wel lastig soms, misschien moet ik de Beatles gewoon 2 keer opnemen in mijn lijstje. Ik zie dat in de Billboard-lijst de a- en b-kant van een single ook vaak een aparte entry krijgen.

Grappig trouwens ook dat Kaztor ook niet heel enthousiast is over Hey Jude: ik vind het wel een mooi nummer, maar bij mij is het zeker geen geheide nummer 1 hit. Al vond ik het wel weer mooi dat op de afgelopen Olympische Spelen het publiek bij het baanwielrennen het nummer begon te zingen toen bleek dat Macca ook in de zaal zat.

Ik vind Hey Jude op zich wel een goed nummer maar ik ben wat betreft de Beatles een fan van hun periode 1965-1966. En daarmee vergeleken heb ik toch beduidend liever Help, Ticket to ride of Paperback writer.

In dat kader zou Revolution ook beter bij mij passen dan Hey Jude. Maar omdat ik voor mijzelf een duidelijk onderscheid maak tussen A-sides en B-sides begin ik niet aan de discussie. Bij mij komt Revolution dus niet in de lijst.

Maar inzake je eigen innerlijke strijd: je mag het helemaal zelf weten . Als je maar duidelijk aangeeft wat er op 1 staat en wat op 15

Dat gezegd hebbende :

De Engelse Top 20 van 11 september 1968:

01 (---) 01 Hey Jude - The Beatles
02 (01) 05 I've gotta get a message to you - Bee gees
03 (02) 06 Do it again - Beach Boys
04 (04) 04 I say a little prayer - Aretha Franklin
05 (07) 04 Hold me tight - Johnny Nash
06 (03) 10 This Guy's in love with you - Herb Alpert
07 (---) 01 Those were the days - Mary Hopkin
08 (05) 07 Help yourself - Tom Jones
09 (06) 05 High in the sky - Amen Corner
10 (10) 04 On the road again - Canned heat
11 (14) 03 Dream a little dream of me - Mama Cass
12 (---) 01 Jesamine - The Casuals
13 (15) 02 Lady willpower - Gary Puckett & the Union Gap
14 (09) 14 Mony mony - Tommy James and The Shondelles
15 (08) 12 Fire! - Crazy world of Arthur Brown
16 (11) 07 Sunshine girl - Herman's Hermits
17 (20) 02 Little arrows - Leapy Lee
18 (16) 17 Pretend - Des O' Connor
19 (18) 03 Hard to handle - Otis Redding
20 (13) 07 Dance to the music - Sly and the Family Stone

Toch drie klassieke nieuwe binnenkomers. Overigens stegen de Beatles van 21 naar 1 en is alleen Those were the days de echte nieuwe binnenkomer. Dus beiden even spectaculair.

De nieuwe binnenkomers in de Engelse Top 40 van 11 september 1968:

Those were the days - Mary Hopkin
Hello I love you - The Doors
Dream a little dream of me - Anita Harris
When the sun comes shining thru' - Long John Baldry

De Tips voor 18 september 1968:

One inch rock - Tyrannosaurus Rex
The good, the bad and the ugly - Hugo Montenegro
The Weight - The Band
The red balloon - Dave Clark five
I'm a midnight mover - Wilson Pickett

De tweede single van T. Rex (6,5) in de Engelse Top 50 in 1968. Het debuut was Deborah. Volgens mij hoor je hier al een verre voorvader van de naderende glamrock. Verder een redelijk opwindende nieuwe single van Wilson Picket (8) en een zeer bekend klinkend nummer van de Dave Clark Five (7,5)

Musician's Top 15 van 11 september 1968:

01 (01) 06 In-a-gadda-da-vida - Iron Butterfly
02 (10) 02 Hey jude - The Beatles
03 (02) 06 Hush - Deep purple
04 (11) 02 Windows of my eyes - Cuby & The Blizzards
05 (06) 03 Voices in the sky - Moody blues
06 (12) 02 Street fighting man - Rolling Stones
07 (04) 04 Just a little bit - Blue Cheer
08 (03) 06 Magic bus - The Who
09 (08) 03 Ice in the sun - Status quo
10 (05) 04 Turn over - Les Goths
11 (09) 05 Everybody's talkin'- Nilsson
12 (15) 02 Special care - Buffalo Springfield
13 (07) 05 Time has come today - The Chamber brothers
14 (---) 01 Yesterday has gone - Cupid's Inspiration
15 (---) 01 Those were the days - Mary Hopkin

De nieuwe binnenkomers van de vorige week bestieren inmiddels de hitlijst en laten de rest min of meer in ontreddering achter. Deze week moest het daarom wat rustiger met de nieuwe entrees. Dat neemt niet weg dat ik vind dat Mary Hopkin en Cupid's Inspiration prima singles hebben gemaakt, twee koplopers uiteindelijk van een tip of 8. Dus goed gedaan.

De power van Yesterday has gone werkt buitengewoon opbeurend, terwijl die hele groep mij werkelijk niets zegt.

Ik voel mij op donderdagavond in dit topic inmiddels geheel alleen, verzeild geraakt in een aflevering van de X-files .....
(of zijn er vakantie-afspraken die geheel langs mij heen zijn gegaan)

Musician's Alternatieve Veronica Top 20 van 7 september 1968:

01 (03) 03 I've gotta get a message to you - Bee gees
02 (02) 05 Fire - Arthur Brown
03 (01) 08 MacArthur park - Richard Harris
04 (05) 04 America - The Nice
05 (11) 03 Yesterday has come - Cupid's inspiration
06 (08) 04 Rain and tears - Aphrodite's child
07 (07) 05 Hello, I love you - The Doors
08 (04) 08 Days - The Kinks
09 (17) 02 Ice in the sun - Status quo
10 (09) 04 Lady willpower - Gary Puckett & The Union Gap
11 (18) 02 Classical gas - Mason Williams
12 (14) 03 Waterdrager - Boudewijn de Groot
13 (10) 08 Bring a little lovin' - Los Bravos
14 (13) 04 I ain't got time - The Motions
15 (12) 05 Amen - Otis Redding
16 (06) 07 Do it again - Beach boys
17 (20) 02 Gotta see Jane - R. Dean Taylor
18 (---) 01 People got to be free - The Rascals
19 (---) 01 Don't you cry for a girl - The Shoes
20 (---) 01 I say a little prayer - Aretha Franklin

In totaal waren er deze week 6 nieuwe binnenkomers in de Veronica Top 40, ik moet er 3 (even) laten voor wat het is. Here comes the judge van Shorty Long, Light my fire van Jose Feliciano (niet de minste) en Can't you find a way van Sam & Dave. Ook aardig maar de lijst met 20 platen staat al behoorlijk vol.

Do it again van de Beach Boys verliest bijvoorbeeld al zwaar, de lijst is hevig in beweging.

Al die nummers uit de Top 40 zijn behoorlijk bekend. Ik heb voor het meeste werk toch wel (grote) waardering. Natuurlijk staan er ook grote en mini draakjes in. Maar per saldo is het toch een prima lijst.

musician schreef:
Ik voel mij op donderdagavond in dit topic inmiddels geheel alleen, verzeild geraakt in een aflevering van de X-files .....
(of zijn er vakantie-afspraken die geheel langs mij heen zijn gegaan)

Ben een vliering aan het bouwen en heb gewoon weinig tijd.

Oei, ik hoop maar dat het goed gaat, dat zijn echt van die dingen die wel eens behoorlijk tegen kunnen zitten en dat zou mijn humeur in ieder geval sterk kunnen bederven...

Dat je dat kunt, overigens. Ik ben zelf niet zo heel technisch aangelegd. Een Billie cd kast van Ikea gaat na een keer of 10 inmiddels heel aardig

7/09/68

1. The Moody Blues- Voices In The Sky (1) (4w)
2. The Rolling Stones- Street Fighting Man (9) (2w)
3. Big Brother & The Holding Company- Down On Me (8) (3w)
4. Iron Butterfly- In-A-Gadda-Da-Vida (2) (7w)
5. The Beatles- Hey Jude (12) (2w)
6. The Millennium- 5 A.M. (4) (4w)
7. The Who- Magic Bus (3) (6w)
8. Harry Nilsson- Everybody’s Talkin’ (5) (5w)
9. The Chamber Brothers- Time Has Come Today (6) (6w)
10. The Rascals- People Got To Be Free (10) (3w)
11. Blue Cheer- Just A Little Bit (13) (2w)
12. The Band - The Weight (7) (5w)
13. Aretha Franklin- I Say A Little Prayer (11) (6w)
14. Cupid’s Inspiration- Yesterday Has Gone (-) (1w)
15. Dionne Warwick- (There’s) Always Something There To Remind Me (-) (1w)

Verdwenen:

Steppenwolf- Born To Be Wild (Hoogste positie: 1. Aantal weken: 10)
The Hello People- Jerusalem (Hoogste positie: 12. Aantal weken: 3)

Vrees niet musician, want hier is mijn lijstje om de jouwe gezelschap te houden

Twee kleine, maar uitstekende nieuwe binnenkomers. Op 14 Cupid's Inspiration, met een nummer waarbij vooral het refrein ultracatchy is.

En op 15 de tweede single van Dionne in mijn lijstje. Wat heeft deze dame toch een fijne stem, en dat te bedenken dat ze me nooit zo was opgevallen voor ik met deze lijstjes begon

Top 20 van 09-09-1968

01 (04) 02 Street Fighting Man - The Rolling Stones
02 (01) 05 Everybody's Talkin' – Nilsson
03 (02) 07 In-A-Gadda-Da-Vida - Iron Butterfly
04 (06) 04 Turn Over – Les Goths
05 (09) 02 Hey Jude – The Beatles
06 (10) 02 Windows Of My Eyes - Cuby & The Blizzards
07 (03) 05 The Weight – The Band
08 (05) 05 I Say A Little Prayer – Aretha Franklin
09 (08) 06 Voices in the sky - The Moody Blues
10 (07) 06 Time Has Come Today - The Chambers Brothers
11 (14) 04 Magic Bus – The Who
12 (16) 03 Hugh Masekela - Grazing In The Grass
13 (12) 04 Alouette - Gilles Dreu
14 (18) 02 Soul Limbo - Booker T. and The MG's
15 (11) 07 Two Bit Manchild - Neil Diamond
16 (---) 01 Special care - Buffalo Springfield
17 (---) 01 Yesterday has gone - Cupid's Inspiration
18 (---) 01 Naturally Stoned – Avant garde
19 (---) 01 Those were the days - Mary Hopkin
20 (---) 01 (There’s) Always Something There To Remind Me – Dionne Warwick

Toch de Stones op één

Veel goede nummers op het ogenblik weer.

Met een druk weekend voor de boeg even geen top 40 besprekingen, maar natuurlijk wel mijn lijstje voor deze week:

36 35 AW
01 02 06 The Who - Magic Bus
02 01 09 Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count to Ten
03 03 02 Beatles - Revolution
04 04 02 Rolling Stones - Street Fighting Man
05 05 05 Deep Purple - Hush
06 07 05 Sergio Mendes - Fool on the Hill
07 06 06 Aretha Franklin - I Say A Little Prayer
08 14 03 Dionne Warwick - (There's) Always Something There to Remind Me
09 10 03 Cuby & The Blizzards - Window of My Eyes
10 08 09 Laura Nyro - Eli's Comin'
11 13 04 Les Goths - Turnover
12 12 16 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash
13 --- 01 Mama Cass - Dream a Little Dream of Me
14 --- 01 The Electric Flag - Groovin' is Easy
15 09 04 The Chamber Brothers - Time Has Come Today

Geen gekke veranderingen, wel een nieuwe nummer 1: Magic Bus van The Who is in 6 weken uitgegroeid van een vreemd nummer dat vooral interessant klonk tot een regelrechte favoriet. Op 8 stijgt de muse van Burt Bacharach en Hal David (R.I.P.) stevig door en op 13 en 14 vinden we 2 nieuwe binnenkomers die al een tijdje stonden te dringen. Ze hebben de Kinks (na 9 weken) en The Hello People (na 1 week) naar de archieven verwezen.

Een relatief rustige week dus, maar voor de laatste weken van september verwacht ik wel wat meer vuurwerk.

Week 36 van 1968.

3. Mary Hopkin / Sandie Shaw - Those Were The Days
Geproducet door Paul McCartney, het nummer heeft een prachtige melodie en doet mij denken aan een musical of sprookje. Mary Hopkin zingt het nummer wel veel beter in dan Sandie Shaw (frasering, expressie) en krijgt een hoger cijfer. Om maar te zeggen dat ik ook veel belang hecht aan de zang.
Cijfer: 9 / 5,5

6. World Of Oz - King Croesus
De minder bekende nummers in die tijd vind ik globaal duidelijk minder dan de bekende (nu is het eerder andersom). Behoorlijk gearrangeerd, goede stemmen maar ook vrij eentonig.
Cijfer: 5

7. The Buffoons - Lovely Loretta
Nog een vergeten nummer van een vergeten band. Aardige stemmen en het klinkt wel vrolijk maar ook clichématig (meer bepaald de tekst en die lalala's).
Cijfer: 5,5

8. Marbles - Only One Woman
Dit is met recht en reden wel een klassieker. Eenvoudige maar pakkende compositie (geschreven door de gebroeders Gibb) en vooral die opvallende en krachtige hoge zang.
Cijfer: 8,5

12. Steppenwolf - Born To Be Wild
Eén van de eerste hardrockhits en daardoor legendarisch. Geweldig opzwepend nummer dat ik steeds associeer met de film Easy Rider en motorrijders.
Cijfer: 9

13. Tee-Set - This Rose In My Hand
De piano-arrangementen vind ik erg leuk, verder is het een vrolijk en vlot deuntje dat licht country-getint is, al vind ik de Engelse uitspraak minder.
Cijfer: 7

16. Flash Point 6 - Zangles
Geen clip gevonden.

17. Jeannie C. Riley - Harper Valley P.T.A.
Dit is dan weer echte country al kende ik die artieste niet. Het valt mij op dat countryzangeressen in die tijd meestal op dezelfde manier zongen met veel expressie en een tikkeltje venijn. Het past ook goed bij de tekst.
Cijfer: 7,5

18. The Eddysons - Watching The City
Geen clip gevonden, The Eddysons kwamen enkele weken geleden ook nog voor.

19. Siw Malmkvist - Harlekin
Normaal ligt dit niet in mijn straatje maar ik vind dit nummer een prettige en vlotte melodie en ritme hebben. Charmant ook, dit is voor mij een guilty pleasure.

20. The Singing Boys - Ton Doux Visage
Tot slot een tango uit grootmoeders tijd. Natuurlijk oubollig - dit zal ik nooit uit mijzelf opzetten - maar het heeft wel zijn charme.
Cijfer: 5

Ranboy Top 15 week 36 van 8 september 1968
w36 w35 aw titel - artiest
1 2 6 I say a little prayer - Aretha Franklin
2 3 5 Everybody's talkin' - Nilsson
3 1 10 Tuesday afternoon - The Moody Blues
4 6 2 Hey Jude - The Beatles
5 5 4 Jesamine - The Casuals
6 10 2 Street fightin' man - The Rolling Stones
7 8 4 Dream a little dream of me - Mama Cass
8 9 3 Window of my eyes - Cuby & the Blizzards
9 7 5 Rain and tears - Aphrodite's Child
10 4 7 In-A-Gadda-Da-Vida - Iron Butterfly
11 11 4 Voices in the sky - The Moody Blues
12 12 3 The weight - The Band
13 -- 1 Those were the days - Mary Hopkin
14 -- 1 Only one woman - The Marbles
15 -- 1 Yesterday has gone - Cupid's Inspiration

Zowaar bereikt Aretha Franklin nog de eerste plaats, een knappe prestatie. Verder zorgen The Beatles en The Stones (mooie titel voor een liedje ) ervoor dat de rest op slot zit. Nog drie sympathieke binnenkomers en de top 15 is af.

Herman schreef:
Geen gekke veranderingen
Ik ben anders toch benieuwd tot wat dit gaat leiden inzake Hey Jude, na het weghalen van de haken
Ranboy schreef:
14 -- 1 Only one woman - The Marbles
Is inderdaad fraai. Klinkt in één keer weer helemaal bekend, maar ik geloof niet dat ik het de afgelopen 30 jaar een keer heb gehoord.

De Music Meter Top 15 van 09 september 1968!

01 (04) 02 Street fighting man - Rolling Stones (61)
02 (06) 02 Hey Jude - Beatles (48)
03 (01) 07 In-a-gadda-da-vida - Iron Butterfly (46)
04 (02) 05 Everybody's talkin' - Nilsson (42)
05 (07) 03 Voices in the sky - Moody Blues (38)
06 (03) 05 Magic bus - The Who (37)
07 (12) 02 Windows of my eyes - Cuby & The Blizzards (37)
08 (05) 06 I say a little prayer - Aretha Franklin (35)
09 (10) 05 Hush - Deep purple (24)
10 (11) 03 Turn over - Les Goths (23)
11 (09) 04 The weight - The Band (17)
12 (08) 05 Time has come today - The Chamber Brothers (17)
13 (13) 09 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield (14)
14 (15) 02 Just a little bit - Blue cheer (14)
15 (13) 10 Tuesday afternoon - Moody Blues (13)
Down on me - Big brother & The Holding company (13)
Revolution - Beatles (13)

Ik geloof dat het voor het eerst is, dat de mumelijst géén nieuwe binnenkomer heeft. Heel opmerkelijk. De lijst van vorige week was goed genoeg voor nog een week.

Wel belangrijke verschuivingen. Hey Jude had evenveel punten gehad dan de Stones maar Herman koos definitief voor Revolution.

Dat laatste nummer staat op dezelfde plek als Down on me en Tuesday afternoon, allemaal 13 punten. Heel objectief bekeken mogen Down on me en Revolution voorzichtig als nieuwe entrees worden gezien.

De nieuwe nummer één van Herman (Magic bus) en die van Ranboy (I say a little prayer) leidde niet tot een positieverbetering van beide nummers, merkwaardig genoeg. Ook de nummer één van ondergetekende heeft z'n langste tijd gehad, In a gadda da vida daalde in de Top 15 naar 3. Alleen de nummer 1 posities van Heicro (Street fighting man) en Arthur (Voices in the sky) betekende een verdere weg omhoog. Voor wat het waard is.

Week 36 - 7 september 1968.
Top 40

(afbeelding)

Binnenkomers in de Tipparade:

3. Mary Hopkin / Sandie Shaw - Those Were The Days
6. World Of Oz - King Croesus
7. The Buffoons - Lovely Loretta
8. Marbles - Only One Woman
12. Steppenwolf - Born To Be Wild
13. Tee-Set - This Rose In My Hand
16. Flash Point 6 - Zangles
17. Jeannie C. Riley - Harper Valley P.T.A.
18. The Eddysons - Watching The City
19. Siw Malmkvist - Harlekin
20. The Singing Boys - Ton Doux Visage

Top 40-entry die de Tipparade oversloeg:

#25: Sam & Dave - Can't You Find Another Way (Of Doing It) (sexproblemen?)

Hiermee zal ik ongetwijfeld tegen wat schenen gaan schoppen, maar het wat carnavaleske, folk-achtige Those Were The Days is van een genre dat mij niet erg aanspreekt. Ieder z'n ding waarschijnlijk. Sorry, Paul! [beiden 5].

The Moody Blues waren een grote bron voor inspiratie, getuige ook King Croesus van The World Of Oz. De an sich aandoenlijke atmosfeer wordt hier lichtelijk om zeep geholpen door een fantasieloos refrein en verder klinkt hier niets opvallend of eigenwijs [5].

De single van The Buffoons is dan weer een directe afgeleide van The Tremeloes.
Echt een ouwe-jongens-krentenbrood-plaat waarin wat jolig een meisjesnaam geschreeuwd mag worden. Daar waren er toen talloze van en ergens is dit dan ook aanstekelijk, maar nergens heb ik het idee dat deze jongens bergen willen verzetten, en dat is jammer [5,5].

Dan veel liever de progressieve aanpak van The Marbles. Dit vind ik een echte kraker.
Uitstekende vocalen die, zoals bijvoorbeeld bij House Of The Rising Sun van The Animals, mede bepalend zijn voor de melodie en de sfeer van het nummer. De spaarzame begeleiding vind ik ook subliem gekozen; Het weet wat het wel en niet moet doen en het refrein is de bepalende factor [9,5].

De bikerrock van Born To Be Wild heb ik ter vergelijking eigenlijk wat te vaak gehoord.
Natuurlijk is het een klassieker en heeft het een voortrekkersfunctie in het ontstaan van hardrock, maar voor mij heeft het z'n glans wat verloren. Desalniettemin zeker geen slechte plaat [8].

Het saaiste liedje deze week vind ik misschien dat van Tee Set. Dat je er nou allerhande exotische instrumenten bijhaalt wil nog niet zeggen dat je een sprankelend liedje krijgt.
Die uitspraak gepaard met dat übersimpele arrangement... Alsof het uit Ray Davies' prullenmand getoverd is [4,5].

Flash Point 6 heb ik moeten downen. Ach, het is een geinig kinderliedje met een (voor die tijd) modern geluid. Laat ik er verder vooral niet te lullig over doen [5].

Jeannie C. Riley's Harper Valley P.T.A. is volgens mij ook nog door Dolly Parton opgenomen. Een vermakelijke tekst waarin op rake wijze burgerlijke hypocrisie aan de kaak wordt gesteld, gekoppeld aan countrymuziek dat lekker licht klinkt. Ook precies op de juiste manier gezongen [7,5].

The Eddysons' Watching The City heb ik ook moeten downen. U mist eigenlijk niets hier.
Vul voor The Eddysons The Buffoons in en je krijgt eigenlijk precies hetzelfde [5].

Siw Malmkvist's Harlekin ligt normaal niet in m'n straatje en nu ook niet. Typische Duitse schlagermuziek waar je bij wijze van spreken Jan Smit voor moet heten om het te kunnen waarderen. Ik ga een station verder... [1,5].

Tenslotte nog iets met stoffige tango [2], dan is deze Tipparade weer gedaan!

Als afsluiter nog een verdwaalde Top 40-entry. Ik zie eigenlijk wat er nou zo flitsend is aan dit Sam & Dave-nummer om het op zo'n wijze voor te trekken. Alle vorige singles van ze vind ik eigenlijk beter.
Neemt niet weg dat het nog steeds smaakvol in z'n soort klinkt. Ze kunnen gewoon beter [7].

Top 40-entry die de Tipparade oversloeg:

Sam & Dave - Can't You Find Another Way (Of Doing It)
Hun vorige singles vind ik ook beter maar de rauwe soulvolle vocalen en hun enthousiasme doen mij toch een voldoende geven.
Cijfer: 6,5

Top 20 van 16-09-1968

01 (01) 03 Street Fighting Man - The Rolling Stones
02 (02) 06 Everybody's Talkin' – Nilsson
03 (06) 03 Windows Of My Eyes - Cuby & The Blizzards
04 (05) 03 Hey Jude – The Beatles
05 (03) 08 In-A-Gadda-Da-Vida - Iron Butterfly
06 (04) 05 Turn Over – Les Goths
07 (07) 06 The Weight – The Band
08 (08) 06 I Say A Little Prayer – Aretha Franklin
09 (09) 07 Voices in the sky - The Moody Blues
10 (11) 05 Magic Bus – The Who
11 (---) 01 All Along The Watchtower – The Jimi Hendrix Experience
12 (10) 07 Time Has Come Today - The Chambers Brothers
13 (14) 03 Soul Limbo - Booker T. and The MG's
14 (13) 05 Alouette - Gilles Dreu
15 (17) 02 Yesterday has gone - Cupid's Inspiration
16 (12) 04 Hugh Masekela - Grazing In The Grass
17 (---) 01 Gentle On My Mind – Glen Campbell
18 (---) 01 Chained – Marvin Gaye
19 (---) 01 A Day Without Love – Love Affair
20 (18) 02 Naturally Stoned – Avant garde

Nieuw op 11: All Along The Watchtower van The Jimi Hendrix Experience is geschreven door Bob Dylan. JImi Hendrix bewerkte dit akoestische nummer echter tot een klassieker in de geschiedenis de elektrische gitaar. Cijfer: 9

De Engelse Top 20 van 18 september 1968:

01 (01) 02 Hey Jude - The Beatles
02 (07) 02 Those were the days - Mary Hopkin
03 (02) 06 I've gotta get a message to you - Bee gees
04 (04) 05 I say a little prayer - Aretha Franklin
05 (03) 07 Do it again - Beach Boys
06 (12) 02 Jesamine - The Casuals
07 (05) 05 Hold me tight - Johnny Nash
08 (10) 05 On the road again - Canned heat
09 (13) 03 Lady willpower - Gary Puckett & the Union Gap
10 (06) 11 This Guy's in love with you - Herb Alpert
11 (09) 06 High in the sky - Amen Corner
12 (11) 04 Dream a little dream of me - Mama Cass
13 (17) 03 Little arrows - Leapy Lee
14 (08) 08 Help yourself - Tom Jones
15 (19) 04 Hard to handle - Otis Redding
16 (---) 01 Classical gas - Mason Williams
17 (---) 01 Ice in the sun - Status quo
18 (18) 18 Pretend - Des O' Connor
19 (---) 01 Hello, I love you - The Doors
20 (16) 08 Sunshine girl - Herman's Hermits

Tommy James, Arthur Brown en Sly and the family stone zijn verdwenen. En niet de minsten keren terug. Grappig is, ik denk niet dat het z'n gelijke kent, dat Des o' Connor op 18 blijft staan in zijn 18e week in de lijst.
En dat met een klein draakje.

De nieuwe binnenkomers in de Engelse Top 40 van 18 september 1968:

One inch rock - Tyrannosaurus Rex
The good, the bad and the ugly - Hugo Montenegro
The Weight - The Band
The red balloon - Dave Clark five
I'm a midnight mover - Wilson Pickett

De Tips voor 25 september 1968:

My little lady - Tremeloes
Light my fire - Jose Feliciano
Les bicyclettes de Belsize - Engelbert Humperdinck

Is nogal aan de weinige kant, drie nummers voor de lijst van volgende week. Misschien moeten ze even bijkomen van deze week.

1. The Rolling Stones- Street Fighting Man (2) (3w)
2. The Beatles- Hey Jude (5) (3w)
3. The Moody Blues- Voices In The Sky (1) (5w)
4. Big Brother & The Holding Company- Down On Me (3) (4w)
5. Iron Butterfly- In-A-Gadda-Da-Vida (4) (8w)
6. The Casuals- Jesamine (-) (1w)
7. The Jimi Hendrix Experience- All Along The Watchtower (-) (1w)
8. The Millennium- 5 A.M. (6) (5w)
9. Cupid’s Inspiration- Yesterday Has Gone (14) (2w)
10. The Who- Magic Bus (6) (7w)
11. Otis Redding- I’ve Got Dreams To Remember (-) (1w)
12. Harry Nilsson- Everybody’s Talkin’ (8) (6w)
13. Dionne Warwick- (There’s) Always Something There To Remind Me (15) (2w)
14. The Chamber Brothers- Time Has Come Today (9) (7w)
15. The Rascals- People Got To Be Free (10) (4w)

Verdwenen:

Blue Cheer- Just A Little Bit (Hoogste positie: 11. Aantal weken: 2)
The Band - The Weight (Hoogste positie: 7. Aantal weken: 5)
Aretha Franklin- I Say A Little Prayer (Hoogste positie: 4. Aantal weken: 6)

The Rolling Stones staan nu ook bij mij op 1. Zonder meer de populairste groep in onze lijst, zowat elke single komt op de eerste plek terecht.

Dan over de nieuwe binnenkomers:

Ja, Jimi Hendrix heeft een nieuwe single. En toch komt hij niet als hoogste binnen deze week. Die eer gaat naar het prachtige Jesamine van The Casuals, een nummer dat ook aan het scoren is in de Britse hitparade.

Jimi zelf komt dus op 7 binnen. Ik heb het folky origineel van Bob Dylan altijd beter gevonden, maar deze cover is natuurlijk ook zeer verdienstelijk. Overigens verschijnt het origineel van Bob nog op single ergens in november, terwijl het album al meer dan een jaar oud is op dat moment...

En dan op 11 Otis Redding, zijn derde postume single. Heb deze altijd één van zijn beste gevonden. Mooie titel ook.

Musician's Top 15 van 15 september 1968:

01 (---) 01 All along the watchtower - Jimi Hendrix
02 (02) 03 Hey jude - The Beatles
03 (01) 07 In-a-gadda-da-vida - Iron Butterfly
04 (06) 03 Street fighting man - Rolling Stones
05 (04) 03 Windows of my eyes - Cuby & The Blizzards
06 (05) 04 Voices in the sky - Moody blues
07 (03) 07 Hush - Deep purple
08 (09) 04 Ice in the sun - Status quo
09 (14) 02 Yesterday has gone - Cupid's Inspiration
10 (07) 05 Just a little bit - Blue Cheer
11 (12) 03 Special care - Buffalo Springfield
12 (15) 02 Those were the days - Mary Hopkin
13 (---) 01 I've got dreams to remember - Otis Redding
14 (---) 01 Jesamine - Casuals
15 (08) 07 Magic bus - The Who

Ja, met zulke mooie aangedragen nieuwe nummers is het niet moeilijk kiezen.
Allereerst één van de mooiste nummers van Jimi Hendrix uit zijn gehele oeuvre. All along the watchtower is natuurlijk van Dylan maar hier volledig "verhendrixt". En voor mij betekent het een betere versie dan het origineel.

De Beatles hebben hierdoor enigszins het nakijken, want ik weet niet of zij er de komende weken in gaan slagen om de eerste plek te halen.

Otis Redding komt ook met één van z'n allerbeste nummers ooit, werd ook een grote hit. Ik ken het oorspronkelijk overigens van Robert Palmer maar uiteraard zat hier de laatste te coveren. Ook niet onverdienstelijk, moet ik er bij zeggen.

Jesamine van The Casuals is ook een schoon nummer. Misschien een beetje braaf maar erg mooi gezongen, instrumentaal sterk, de hele compositie is goed. Ook al is het eigenlijk popmuziek..

Musician's Alternatieve Veronica Top 20 van 14 september 1968:

01 (01) 04 I've gotta get a message to you - Bee gees
02 (02) 06 Fire - Arthur Brown
03 (05) 04 Yesterday has come - Cupid's inspiration
04 (04) 05 America - The Nice
05 (03) 09 MacArthur park - Richard Harris
06 (---) 01 Hey Jude - Beatles
07 (06) 05 Rain and tears - Aphrodite's child
08 (09) 03 Ice in the sun - Status quo
09 (07) 06 Hello, I love you - The Doors
10 (11) 03 Classical gas - Mason Williams
11 (10) 05 Lady willpower - Gary Puckett & The Union Gap
12 (12) 04 Waterdrager - Boudewijn de Groot
13 (08) 09 Days - The Kinks
14 (18) 02 People got to be free - The Rascals
15 (17) 03 Gotta see Jane - R. Dean Taylor
16 (20) 02 I say a little prayer - Aretha Franklin
17 (13) 09 Bring a little lovin' - Los Bravos
18 (19) 02 Don't you cry for a girl - The Shoes
19 (---) 01 On the road again - Canned heat
20 (---) 01 Those were the days - Mary Hopkin

De overige nieuwe binnenkomers in de Veronica Top 40 van deze week, redden het niet om de lijst binnen te komen: Soul limbo van Booker T en Lovely Loretta van de Buffoons.

Een vrij zeldzame Veronica Top 40: Hey Jude kwam nieuw binnen op nummer 1 en dat is maar zelden voorgekomen. Dat is te zeggen, dit was voor de vierde keer in de jaren '60 en was gelijk voor de laatste keer.

Daarna zou het op 'normale' wijze niet zo snel meer voorkomen, ja, pas weer vanaf 1997 en in de 21e eeuw. Maar hier zijn twijfels te uiten over de veranderde samenstelling van die lijsten, waar het binnenkomen op nummer 1 sterk werd vergemakkelijkt. Zeker in een periode dat de wekelijkse verkoop van hits getalsmatig nauwelijks nog van enige invloed was.

Hey Jude komt deze week ook op 10 binnen in de Billboard Charts. Als ik het goed heb onthouden de hoogste nieuwe binnenkomer van het jaar tot nu toe.

Week 37 van 1968.

1. The Rolling Stones - Street Fightin' Man
Een beetje in het verlengde van hun vorige single maar dit is weer een lekker vrolijk en agressief nummer met een vleugje psychedelica. Rolling Stones waren toen op hun best.
Cijfer: 9

7. BZN - Waiting For You
BZN in hun beginperiode, het heeft mede door de orkestratie iets weg van The Cats. Aardig nummer maar ook een tikkeltje melig al vind ik het refrein wel leuk.
Cijfer: 6

13. Leapy Lee - Little Arrows
Een simpel en misschien wat lullig maar een lekker vlot deuntje dat niet uit het hoofd te krijgen is. En het is ook nog prima gezongen waarbij de zanger vele noten aankan.

14. Fats Domino - Lady Madonna
Fats Domino covert een nummer van The Beatles dat perfect bij hem past. Zeker niet slecht gebracht maar erg voorspelbaar en veel verschilt het tenslotte niet van het origineel.
Cijfer: 6

15. The Easybeats - Land Of Make Believe
Deze band kennen wij vooral van de klassieker Friday on my Mind. Dit is minder uitbundig, een tikkeltje melancholiek maar fraaie, licht symfonische popsong al waren die lala's op het einde beter achterwege gelaten.
Cijfer: 7,5

16. De Domino's - Michaela
Dit is een zoveelste Heikrekels-kloon met cheesy orgel, zwakke samenzang en flauwe tekst. Gelukkig word dit niet meer gedraaid.
Cijfer: 2

20. Livin' Blues - Murphy Mc.Coy
Wat meer poppy dan blues maar dit is het net niet. Het nummer blijft niet genoeg hangen, de uitspraak is niet al te best en die mondharmonica in de strofes is eerder storend.
Cijfer: 4,5

Week 37:

37 36 AW
01 --- 01 Jimi Hendrix - All Along The Watchtower
02 01 07 The Who - Magic Bus
03 03 03 Beatles - Revolution
04 02 10 Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count to Ten
05 04 03 Rolling Stones - Street Fighting Man
06 --- 01 Mary Hopkin - Those Were The Days
07 06 06 Sergio Mendes - Fool on the Hill
08 07 07 Aretha Franklin - I Say A Little Prayer
09 -- 01 Nazz - Open My Eyes
10 5 06 Deep Purple - Hush
11 8 04 Dionne Warwick - (There's) Always Something There to Remind Me
12 14 02 The Electric Flag - Groovin' is Easy
13 12 17 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash
14 10 10 Laura Nyro - Eli's Comin'
15 11 05 Les Goths - Turnover

Een nieuwe week, een nieuwe nummer 1. Jimi Hendrix knalt meteen binnen met het fantastische All Along the Watchtower. Ik ben Dylan-liefhebber, maar vind dat Hendrix hier het origineel ruimschoots naar de kroon steekt. Misschien bevat dit nummer wel mijn favoriete gitaarsolo allertijden. Ook hoog binnen komt Those Were The Days van Mary Hopkin: een zoet popliedje dat klinkt als een klok. De laatste nieuwe binnenkomer is een Nugget van Nazz:

Ranboy Top 15 week 37 van 15 september 1968
w37 w36 aw titel - artiest
1 1 7 I say a little prayer - Aretha Franklin
2 2 6 Everybody's talkin' - Nilsson
3 6 3 Street fightin' man - The Rolling Stones
4 4 3 Hey Jude - The Beatles
5 5 5 Jesamine - The Casuals
6 3 11 Tuesday afternoon - The Moody Blues
7 7 5 Dream a little dream of me - Mama Cass
8 8 4 Window of my eyes - Cuby & the Blizzards
9 11 5 Voices in the sky - The Moody Blues
10 14 2 Only one woman - The Marbles
11 -- 1 All along the watchtower - Jimi Hendrix Experience
12 12 4 The weight - The Band
13 13 2 Those were the days - Mary Hopkin
14 9 6 Rain and tears - Aphrodite's Child
15 15 2 Yesterday has gone - Cupid's Inspiration

Een wat statische lijst deze week, met één sterke stijger (The Stones gaan The Beatles voorbij) en één binnenkomer (Jimi Hendrix). Soms is dat ook genoeg voor een top 15 .

De Music Meter Top 15 van 16 september 1968!

01 (01) 03 Street fighting man - Rolling Stones (66)
02 (02) 03 Hey Jude - Beatles (52)
03 (---) 01 All along the watchtower - Jimi Hendrix (49)
04 (05) 04 Voices in the sky - Moody Blues (37)
05 (03) 08 In-a-gadda-da-vida - Iron Butterfly (35)
06 (04) 06 Everybody's talkin' - Nilsson (32)
07 (07) 03 Windows of my eyes - Cuby & The Blizzards (32)
08 (08) 07 I say a little prayer - Aretha Franklin (31)
09 (06) 06 Magic bus - The Who (27)
10 (---) 01 Jesamine - Casuals (23)
11 (---) 01 Those were the days - Mary Hopkin (17)
12 (---) 01 Yesterday has gone - Cupid's inspiration (16)
13 (09) 06 Hush - Deep purple (15)
14 (15) 02 Revolution - Beatles (13)
15 (11) 05 The weight - The Band (13)

Verdwenen zijn Les Goths, The Chamber brothers, Dusty Springfield, Blue Cheer, de Moody blues
en Big brother & the Holding company.

Dat zijn er zes maar de vorige week hadden 3 platen recht op de 15e plek. Vorige week dus géén, nu dan weer vier nieuwe binnenkomers en niet de minsten. Met 49 punten had Jimi Hendrix vorige week trouwens nieuw binnengekomen op 2.

De strijd tussen Hey Jude en Street fighting man had gelijk geweest als die tussen de VVD en de PvdA: nek aan nek. Met de punten van Herman voor Revolution er bij, hadden ze vorige week gelijk gestaan, nu had het 1 puntje in het voordeel van de Rolling Stones geweest. Ik ben benieuwd of Jimi Hendrix daar volgende week een stok in het wiel kan steken.

Week 37 - 14 september 1968.
Top 40

(afbeelding)

Binnenkomers in de Tipparade:

1. The Rolling Stones - Street Fightin' Man
7. BZN - Waiting For You
13. Leapy Lee - Little Arrows
14. Fats Domino - Lady Madonna
15. The Easybeats - Land Of Make Believe
16. De Domino's - Michaela
17. After Tea - Peruquine Thomas (re-entry)
20. Livin' Blues - Murphy Mc.Coy

The Stones' Street Fightin' Man kondigde natuurlijk het album Beggar's Banquet aan.
Een eersteklas klassieker waarin, heel opvallend, geen elektrische gitaar te horen is!
Ik blijf het fantastisch vinden hoe ze in een zeer kort tijdbestek de transitie van rnb-band naar het geluid op Beggar's Banquet maakten. Dat was toen gewoon een kwestie van maanden [10]

De tweede BZN-single vind ik wat wankeler dan de eerste. Ze lijken hier wat te zijn aangestoken door het succes van The Bee Gees, maar het mag van mij wat meer schwung hebben [5,5}.

Bij Little Arrows kan ik een klein gaapje niet onderdrukken. Het is ongetwijfeld grappig bedoeld, maar ik vind het wat flauw en saai, zelfs plichtmatig, overkomen. Ook ben ik niet erg onder de indruk van de vocale strapatsen [4,5].

Fats Domino vind ik wel aardig wegkomen met die Beatles-cover. Het heeft iets erg sympathieks en het toont ook aan hoezeer hij op de hoogte was van de hitparade.
Alleen die uitschieter aan het einde... . Al met al: [6].

Het nummer van The Easybeats kon ik ook nog niet. Ik vind dit een heel aardig liedje.
Het ligt duidelijk meer in de lijn van Hello, How Are You dan die van Friday On My Mind.
Het einde, met die lala's, vind ik niet bij de rest van het nummer horen [7,5].

Vervolgens wat Nederlandse rotmuziek van de Domino's [1], dan gaan we gelijk verder naar Livin' Blues met Murphy McCoy en daar ben ik ook niet al te enthousiast over. Als je als zanger niet wilt zingen (want zo klinkt het duidelijk), zing dan gewoon niet. Daarmee verpest je alleen maar de muziek, die hier best aardig klinkt, een beetje vroege-Stones-achtig zelfs. Zonde [5].

1. The Beatles- Hey Jude (2) (4w)
2. The Rolling Stones- Street Fighting Man (1) (4w)
3. The Casuals- Jesamine (6) (2w)
4. The Jimi Hendrix Experience- All Along The Watchtower (7) (2w)
5. Big Brother & The Holding Company- Down On Me (4) (5w)
6. The Moody Blues- Voices In The Sky (3) (6w)
7. Cream- White Room (-) (1w)
8. Cupid’s Inspiration- Yesterday Has Gone (9) (3w)
9. Iron Butterfly- In-A-Gadda-Da-Vida (5) (9w)
10. Otis Redding- I’ve Got Dreams To Remember (11) (2w)
11. The Millennium- 5 A.M. (8) (6w)
12. Nazz- Open My Eyes (-) (1w)
13. The Who- Magic Bus (10) (8w)
14. Harry Nilsson- Everybody’s Talkin’ (12) (7w)
15. The Chamber Brothers- Time Has Come Today (14) (8w)

Verdwenen:

Dionne Warwick- (There’s) Always Something There To Remind Me (Hoogste positie: 13. Aantal weken: 2)
The Rascals- People Got To Be Free (Hoogste positie: 10. Aantal weken: 4)

Nieuw op 7: de klassieker White Room van Cream, een song dat eigenlijk iedereen wel mooi vindt. Komt natuurlijk vooral door die lekkere gitaarriff, maar ook door de geslaagde zanglijn.

En nieuw op 12: Nazz met Open My Eyes, die schaamteloos de openingsriff van The Who's I Can't Explain stelen in dit nummer. Het is ze vergeven, want dit is een mooie ontdekking!

De Engelse Top 20 van 25 september 1968:

01 (02) 03 Those were the days - Mary Hopkin
02 (01) 03 Hey Jude - The Beatles
03 (06) 03 Jesamine - The Casuals
04 (03) 07 I've gotta get a message to you - Bee gees
05 (07) 06 Hold me tight - Johnny Nash
06 (04) 06 I say a little prayer - Aretha Franklin
07 (05) 08 Do it again - Beach Boys
08 (08) 06 On the road again - Canned heat
09 (13) 04 Little arrows - Leapy Lee
10 (09) 04 Lady willpower - Gary Puckett & the Union Gap
11 (11) 07 High in the sky - Amen Corner
12 (16) 02 Classical gas - Mason Williams
13 (14) 09 Help yourself - Tom Jones
14 (12) 05 Dream a little dream of me - Mama Cass
15 (10) 12 This Guy's in love with you - Herb Alpert
16 (15) 05 Hard to handle - Otis Redding
17 (17) 02 Ice in the sun - Status quo
18 (19) 02 Hello, I love you - The Doors
19 (---) 01 The red balloon - Dave Clark five
20 (---) 01 I live for the sun - Vanity Fare

Des O' Connor is na 18 weken verdwenen met I Pretend
Ook Sunshine girl van Herman's Hermits verdween uit de top 20
Behalve de opmerkelijke switch van nummer één (hoewel ik denk dat McCartney hier nog wel om heeft kunnen lachen) is de lijst behoorlijk gelijk gebleven.

De nieuwe binnenkomers in de Engelse Top 40 van 25 september 1968:

My little lady - Tremeloes
Light my fire - Jose Feliciano
Les bicyclettes de Belsize - Engelbert Humperdinck

De Tips voor 2 oktober 1968:

Marianne - Cliff Richard
Listen to me - Hollies
Only one woman - Marbles
You're all I need to get by - Marvin Gaye and Tammi Terrell

Het wachten is nog even op weer een paar echte Engelse Klassiekers.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:06 uur

geplaatst: vandaag om 02:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.