MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
1. Iron Butterfly- In-A-Gadda-Da-Vida (1) (5w)
2. The Who- Magic Bus (3) (4w)
3. The Chamber Brothers- Time Has Come Today (2) (4w)
4. The Moody Blues- Voices In The Sky (10) (1w)
5. Harry Nilsson- Everybody’s Talkin’ (5) (3w)
6. Aretha Franklin- I Say A Little Prayer (4) (4w)
7. The Millennium- 5 A.M. (13) (2w)
8. The Band - The Weight (11) (3w)
9. Steppenwolf- Born To Be Wild (6) (9w)
10. Big Brother & The Holding Company- Down On Me (-) (1w)
11. Pink Floyd- Let There Be More Light (7) (5w)
12. The Hello People- Jerusalem (14) (2w)
13. The Nice- America (8) (7w)
14. The Kinks- Days (9) (8w)
15. The Rascals- People Got To Be Free (-) (1w)

Verdwenen:

Neil Diamond- Two Bit Manchild (Hoogste postie: 5. Aantal weken: 5)
Kangaroo- Maybe Tomorrow (Hoogste positie: 15. Aantal weken: 1)

Ik heb besloten om nog tot januari te wachten alvorens ik uitbreid naar een top 20, zodat elke entry een eerlijke kans krijgt in mijn jaaroverzicht.

Dan nog even over de twee nieuwe binnenkomers:

Op 10 Down On Me van Big Brother & The Holding Company, de eerste band van Janis Joplin. Haar stemgeluid ligt me gewoonlijk niet zo, maar dit nummer is de uitzondering op die regel. Lekker loom, bluesy nummer.

En dan op 15 dé hit van zomer '68 in Amerika . People Got To Be Free van The Rascals is gewoon zo'n vrolijk, lief hippienummer waar je helemaal blij van wordt, en mag daarom zeker niet ontbreken in mijn lijstje.

De Engelse Top 20 van 28 augustus 1968:

01 (04) 04 Do it again - Beach Boys
02 (07) 03 I've gotta get a message to you - Bee gees
03 (03) 08 This Guy's in love with you - Herb Alpert
04 (01) 12 Mony mony - Tommy James and The Shondelles
05 (05) 05 Help yourself - Tom Jones
06 (02) 10 Fire! - Crazy world of Arthur Brown
07 (09) 03 High in the sky - Amen Corner
08 (17) 02 I say a little prayer - Aretha Franklin
09 (08) 05 Sunshine girl - Herman's Hermits
10 (10) 05 Dance to the music - Sly and the Family Stone
11 (20) 02 Hold me tight - Johnny Nash
12 (13) 05 Keep on - Bruce Channel
13 (06) 06 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield
14 (12) 15 Pretend - Des O' Connor
15 (14) 05 Days - The Kinks
16 (16) 02 On the road again - Canned heat
17 (11) 07 Mrs. Robinson - Simon & Garfunkel
18 (---) 01 Dream a little dream of me - Mama Cass
19 (---) 01 Hard to handle - Otis Redding
20 (15) 06 Last night in Soho - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mich & Tich

De nieuwe binnenkomers in de Engelse Top 40 van 21 augustus1968:

Little arrows - Leapy Lee
Ice in the sun - Status quo
C'mon Marianne - Grapefruit
Yesterday's dreams - The Four Tops

De Tips voor 04 september 1968:

Hey jude - Beatles
Classical gas - Mason Williams
I live for the sun - Vanity Fare
Eleanor Rigby - Ray Charles

Waarbij aangetekend dat één van de meest succesvolle singles van één van de meest bewierrookte bands aller tijden zich heeft aangediend. Het wordt nog een hete herfst.

Do it again van The Beach Boys was de enige nummer één van de band ooit in Engeland, naast Good Vibrations.

Musician's Top 15 van 28 augustus 1968:

01 (01) 04 In-a-gadda-da-vida - Iron Butterfly
02 (02) 04 Hush - Deep purple
03 (03) 04 Magic bus - The Who
04 (05) 03 Time has come today - The Chamber brothers
05 (09) 02 Just a little bit - Blue Cheer
06 (04) 06 Need your love so bad - Fleetwood mac
07 (12) 02 Turn over - Les Goths
08 (08) 03 Let there be more light - Pink floyd
09 (11) 03 Everybody's talkin'- Nilsson
10 (06) 09 Suzie Q - Creedence Clearwater Revival
11 (13) 03 I say a little prayer - Aretha Franklin
12 (14) 03 I've gotta get a message to you - Bee Gees
13 (---) 01 Ice in the sun - Status quo
14 (---) 01 Rain and tears - Aphrodite's child
15 (---) 01 Voices in the sky - Moody blues

Verdwenen zijn Dusty Springfield, America en The Electric Flag.
Met ruimte voor de bovenstaande drie binnenkomers, ze wisten deze week Janis Joplin (Down on me van Big brother!) nog voor te blijven.

Dan: mijn eigen afspiegeling van de hits uit de Top 40:

01 (---) 06 MacArthur park - Richard Harris
02 (---) 06 Days - The Kinks
03 (---) 05 Do it again - Beach boys
04 (---) 03 Fire - Arthur Brown
05 (---) 06 Bring a little lovin' - Los Bravos
06 (---) 01 I've gotta get a message to you - Bee gees
07 (---) 05 Help yourself - Tom Jones
08 (---) 03 Hello, I love you - The Doors
09 (---) 03 Amen - Otis Redding
10 (---) 02 America - The Nice
11 (---) 02 Rain and tears - Aphrodite's child
12 (---) 02 I ain't got time - The Motions
12 (---) 05 Dong dong digi diki dong - Golden earring
13 (---) 02 Lady willpower - Gary Puckett & The Union Gap
14 (---) 10 Times where when - The Cats
15 (---) 06 People sure act funny - Arthur Conley
16 (---) 02 Someone out there - Flirtations
17 (---) 01 Waterdrager - Boudewijn de Groot
18 (---) 01 Yesterday has come - Cupid's inspiration
19 (---) 01 Get ready - Blues dimension
20 (---) 09 This guy's in love with you - Herb Alpert

En wat moet je dan met zo'n lijstje. Voor mij heeft het een paar betekenissen. De functie van een soort 'bubbling under' met volledige kennis van de hits uit de Top 40 maar ook als afspiegeling van mijn (favoriete) hits uit die tijd die ook daadwerkelijk in de Top 40 stonden. Het enige criterium is alleen dat die nummers een notering krijgen die ook in de Top 40 binnenkwamen.

Dat is dus niet mijn lijstje van nu (dat is mijn top 15), maar misschien wel mijn lijstje van toen, was ik destijds net zo'n brave luisteraar geweest van de Veronica Top 40 als dat ik was in de jaren '70.

Week 34 van 1968.

5. Cliff Nobles & Co. - The Horse
Fungeerde vaak als herkenningstune (o.a. Veronica Drive-in-show) en daarom heeft het nummer enige nostalgische waarde. Blijft een leuke instrumental om terug te horen.
Cijfer: 8

10. The Soul Clan - Soul Meeting
Dit nummer kende ik niet, het blijkt een samenwerking te zijn van 5 soulgiganten. Het nummer swingt maar is zelf niet echt opzienbarend in die zin dat het opvalt of zich onderscheidt van andere soulnummers.
Cijfer: 6

12. Status Quo - Ice In The Sun
Hun derde hit en dit geeft al meer een blauwdruk van hun latere werk alhoewel de psychedelische arrangementen nog steeds aanwezig zijn. Geweldige riffs wat hun handelsmerk zou worden.
Cijfer: 8,5

14. Petula Clark - Don't Give Up
Natuurlijk easy listeningpop maar dan van een hoog niveau. Ik mag Petula Clark wel, ze kan alle tonen met gemak aan zonder pretentieus te worden dwz. uitdrukkelijk laten horen hoe goed ze wel kan zingen. De begeleiding vind ik ook subliem en niet te bombastisch en het nummer heeft een vlot refrein.

16. After Tea - Peruquine Thomas
Dit kende ik ook niet, een aardig nummer waarbij de viool het nummer inkleurt en een folky tintje geeft. Ook de percussie en de wendingen vallen op, melodisch blijft het minder hangen en het nummer is mij wat te kort.
Cijfer: 6,5

17. Booker T. and The MG's - Soul Limbo
Nog een instrumentaal nummer dat vaak als herkenningtune werd gebruikt, ook dit blijft prima en opgewekt met geweldige percussie en leuke orgel.
Cijfer: 8,5

18. Carolientje - Als M'n Popje Slapen gaat
Geen clip gevonden, haar popje slaapt blijkbaar nog steeds.

20. Cuby & The Blizzards - Window Of My Eyes
Prachtige blues van Nederlandse band (hun beste nummer), doorleefd en emotioneel gezongen en de piano van Herman Brood en aparte gitaarsolo dragen ook bij. Wat waren de jaren 1968-1974 toch prachtige jaren voor de Nederpop met talrijke legendarische bands.
Cijfer: 9

Een sterke week en de volgende week belooft nog beter te worden.

musician schreef:

En wat moet je dan met zo'n lijstje. Voor mij heeft het een paar betekenissen. De functie van een soort 'bubbling under' met volledige kennis van de hits uit de Top 40 maar ook als afspiegeling van mijn (favoriete) hits uit die tijd die ook daadwerkelijk in de Top 40 stonden. Het enige criterium is alleen dat die nummers een notering krijgen die ook in de Top 40 binnenkwamen.

Dat is dus niet mijn lijstje van nu (dat is mijn top 15), maar misschien wel mijn lijstje van toen, was ik destijds net zo'n brave luisteraar geweest van de Veronica Top 40 als dat ik was in de jaren '70.

Begrijp ik het goed? In-a-gadda-da-vida van Iron Butterfly bijvoorbeeld, stond op 28 augustus nog niet in de Top 40 en krijgt dus ook geen notering en MacArthur park van Richard Harris staat nog niet zo lang in de Top 40, vandaar de nummer 1 positie?

LucM schreef:
Wat waren de jaren 1968-1974 toch prachtige jaren voor de Nederpop met talrijke legendarische bands.

Om er maar eens en paar te noemen: Cuby & The Blizzards, Golden Earring, Earth & Fire, Supersister, Kayak, Living Blues, Shocking Blue, Focus en Alquin hadden internationale bekendheid.

Ranboy Top 15 week 32 van 18 augustus 1968
w34 w33 aw titel - artiest
1 1 8 Tuesday afternoon - The Moody Blues
2 2 5 In-A-Gadda-Da-Vida - Iron Butterfly
3 4 4 I say a little prayer - Aretha Franklin
4 6 3 Everybody's talkin' - Nilsson
5 3 10 Classical gas - Mason Williams
6 9 2 Jesamine - The Casuals
7 8 3 Rain and tears - Aphrodite's Child
8 5 6 Need your love so bad - Fleetwood Mac
9 12 2 Dream a little dream of me - Mama Cass
10 7 14 MacArthur Park - Richard Harris
11 -- 1 Window of my eyes - Cuby & the Blizzards
12 15 2 Voices in the sky - The Moody Blues
13 -- 1 The weight - The Band
14 11 7 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield
15 10 9 Born to be wild - Steppenwolf

Genoeg goeie songs om in de top 15 te zetten, maar ik mis nu een geweldige song om met overtuiging op 1 te zetten...

Top 40, week 34:

14. Bee Gees - I've Gotta Get A Message To You
Eerder dit jaar ben ik met Jumbo al een heel leuke single van Bee Gees tegengekomen, maar met dit nummer kan ik een stuk minder. Het is me te dramatisch en kwelerig. Slecht vind ik het niet, maar de emotie komt niet echt over, terwijl ik best bekend ben met het bezongen gevoel.

35. Blues Dimension - Get Ready
Een ADHD-uitvoering van het beroemde nummer van de Temptations, door een Zwolse band met de gitarist van Cuby and the Blizzards in zijn gelederen. Het is zo snel dat het een beetje ridicuul overkomt, ze doen het nummer bepaald geen eer aan met deze uitvoering. Het heeft verder qua energie wel wat van de nummers van de snelle nummers van James Brown uit die tijd.
Cijfer: 4

36. Cupids Inspiration - Yesterday Has Gone
Typisch Britse popmuziek uit die tijd, denk ik. Weet nog niet helemaal wat ik ervan moet vinden: het refrein komt wel erg vaak langs en vind ik niet zo, maar de stukken waarin even gas terug wordt genomen zijn melodieus wel weer mooi. Zal hem nog een paar keer draaien voor een definitief oordeel, tot die tijd krijgt het wel een voldoende.

37. Gilles Dreu - Alouette
De laatste tijd heb ik wel iets meer met chansons, en dit is ook weer een mooie. Op de een of andere manier weten die Fransen toch altijd mooie romantische liedjes bij elkaar te schrijven.
Cijfer: 7

38. Boudewijn de Groot - Waterdrager
Net als bij Meester Prikkebeen vraag ik me af wat de tekst betekent. Er zit vast iets maatschappijkritisch achter. Ik merk dat de liedjes van Boudewijn muzikaal wel mooi vind, maar echt enthousiast word ik er maar in een enkel geval van.

39. Tommy Boyce & Bobby Heart - Alice Long (You're Still my Favorite Girlfriend)
Dit vind ik vooral leuk in de laatste minuut, als het een beetje loskomt met de blazers. Verder niet iets waar ik direct meer van wil horen, daarvoor heeft het net te weinig om het lijf.
Cijfer: 5

Heicro schreef:
Begrijp ik het goed? In-a-gadda-da-vida van Iron Butterfly bijvoorbeeld, stond op 28 augustus nog niet in de Top 40 en krijgt dus ook geen notering en MacArthur park van Richard Harris staat nog niet zo lang in de Top 40, vandaar de nummer 1 positie?

Het is een lijstje dat ik helemaal laat afhangen van wat er binnenkomt in de Top 40, op dat moment. Dat is eigenlijk wat ik altijd heb gedaan, in de jaren '70. Pas in '79 ging ik er een eigen mening in verwerken.

Om er maar eens en paar te noemen: Cuby & The Blizzards, Golden Earring, Earth & Fire, Supersister, Kayak, Living Blues, Shocking Blue, Focus en Alquin hadden internationale bekendheid.

We hebben nog een mooie periode voor de boeg

34 33 AW
01 01 07 Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count to Ten
02 02 04 Aretha Franklin - I Say A Little Prayer
03 04 03 Deep Purple - Hush
04 03 07 Laura Nyro - Eli's Comin'
05 06 04 The Who - Magic Bus
06 05 08 The Kinks - She's Got Everything
07 11 03 Sergio Mendes - Fool on the Hill
08 --- 01 Cuby & The Blizzards - Window of My Eyes
09 15 02 The Chamber Brothers - Time Has Come Today
10 09 14 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash
11 07 07 Neil Diamond - Two-Bit Manchild
12 10 02 Les Goths - Turnover
13 08 11 Mason Williams - Classical Gas
14 --- 01 Dionne Warwick - (There's) Always Something There to Remind Me
15 --- 01 The Association - Six Man Band

exits:
Martha Reeves & The Vandellas - I Can't Dance to the Music You're Playin'
The Band - The Weight
Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida

Bovenin wederom weinig veranderingen in de lijst. Dusty staat voor de 6e week op 1 en evenaart daarmee het record van Jumpin' Jack Flash. Het wachten is op nieuwe concurrentie.
Verder drie nieuwe binnenkomers: Window of My Eyes heb ik een jaar of twee geleden ontdekt en zelfs wel eens in gestuurd voor de Top 2000. Prachtig nummer. Onderin is er een nieuwe single van Dionne Warwick. Dit is eigenlijk een b-kant, maar ik vind dit een stuk beter dan het wat saaie Who Is Gonna Love Me. Het onstuimige Six Man Band van The Association mag de lijst afsluiten.

Verder realiseer ik me ineens hoeveel de liedjes van The La's me eigenlijk doen denken aan Magic Bus.

Wat lijstuitbreiding betreft: ik wacht ook het volgende kalenderjaar af, wat dat betreft. Wellicht post ik nog eens een top 15 van platen die alleen 'nu' in de top 40 staan, dat vind ik wel leuk.

Ik moet even wachten op Kaz!
Ik heb het vandaag wat drukker, dus het kan zijn dat de MuMe Top 15 wat later vanavond wordt geplaatst...

Vanwege tijdgebrek en de situatie thuis (in verwachting van een kleine) komt de Top 15 helaas in het gedrang.
Ik blijf echter nog wel de Tipparade-lijsten bespreken.

Week 34 - 24 augustus 1968
Top 40

(afbeelding)

Binnenkomers in de Tipparade:

5. Cliff Nobles & Co. - The Horse
10. The Soul Clan - Soul Meeting
12. Status Quo - Ice In The Sun
14. Petula Clark - Don't Give Up
16. After Tea - Peruquine Thomas
17. Booker T. and The MG's - Soul Limbo
18. Carolientje - Als M'n Popje Slapen Gaat
20. Cuby & The Blizzards - Window Of My Eyes

Binnenkomers in de Top 40 die de Tipparade oversloegen:

#34: Blues Dimension - Get Ready (re-entry)
#37: Gilles Dreu - Alouette (re-entry)

The Horse heeft enige tijd geleden al in mijn Top 15 gestaan. Heerlijke instrumental van een one-hitwonder die inderdaad uitermate geschikt is voor radiodoeleinden. Het soulliedje klinkt upbeat en doet een zonnige dag vermoeden, in tegenstelling tot de treurnis die nu buiten gaande is [9].

Vijf soulgiganten op één single. Op papier heeft het wel wat, in de praktijk moet er toch nog wel werk mee worden verricht. De compositie is niet onaardig, maar lijkt wat gemakkelijk in elkaar gezet te zijn (Is het tweede gedeelte niet gewoon een herinterpretatie van The Capitols' Cool Jerk?). Met wat meer tijd en moeite had hier meer in gezeten [6,5].

De Quo komt weer eens langs in hun psychedelische hoedanigheid en in tegenstelling tot de wel heel opzichtige remake van Pictures Of Matchstick Men (Black Veils Of Melancholy) vind ik Ice In The Sun wel een leuk, vrolijk liedje dat best al wel rockt. Leuk om die ontwikkeling al een beetje te horen [7,5].

Petula Cark's Don't Give Up is echt zo'n oldiesnummer dat iedereen wel kent, maar strikt genomen vind ik het een wat vlak, stijf liedje dat wat meer pit in het arrangement had kunnen gebruiken [5,5].

Ik dacht niet dat ik het nog zou zeggen, maar After Tea komt hier met een opvallend, strak gespeeld, folky liedje dat ik graag mag horen. Melodisch schiet het misschien iets tekort, maar verder vind ik het wel een leuk en smaakvol gedaan [7,5].

Soul Limbo van Booker T & The MG's kon ik al wel, maar het is een plezier het weer terug te horen. Instrumentals lijken trouwens populair te zijn in deze periode. Soul Limbo beslecht op een indrukwekkende manier de grenzen tussen calypso en soul [8].

Carolientje's popje heb ik even moeten downen. Ik had het beter kunnen laten slapen... [1].

Cuby's Window is een, laten we wel wezen, rasechte Nederpopklassieker.
De spaarzame begeleiding vind ik donker en krachtig klinken, alsof er naderend onheil op komst is. Het zou zowaar bij het huidige weerbeeld kunnen passen. 'Sometimes less is more' zegt m'n lieve schat hier, en ik geef haar helemaal gelijk. Harry Muskee's wat jammerende zang gaat ook nergens over het randje van misplaatste melancholie heen, het klinkt gewoon raak. Echt een fantastisch nummer! [10].

kaztor schreef:
Vanwege tijdgebrek en de situatie thuis (in verwachting van een kleine) komt de Top 15 helaas in het gedrang.
Ik blijf echter nog wel de Tipparade-lijsten bespreken.

OK, ik zal de mume Top 15 vanavond plaatsen! Het is jammer van het vele werk dat je er in hebt gestoken en het naderende jaaroverzicht...
Misschien moeten we, al dan niet gericht, even zoeken naar één of een paar nieuwe deelnemers. Dan kunnen ze nu alvast warmdraaien voor 1969!

Ik blijf uiteraard de lijsten doornemen uit liefde voor de muziek en om zo nieuwe tips te kunnen genereren. Mij zie je dus ongetwijfeld terug .

En natuurlijk dank voor alle inzet tot nu toe!
Uiteraard mag je weer instappen wanneer je wilt.

Helaas heeft een mens het soms wel eens drukker dan hij zou willen. En mume is natuurlijk een hobby, geen werkgever

De Music Meter Top 15 van 26 augustus 1968!

01 (01) 05 In-a-gadda-da-vida - Iron Butterfly (59)
02 (02) 04 I say a little prayer - Aretha Franklin (53)
03 (06) 03 Time has come today - The Chamber Brothers (45)
04 (04) 03 Everybody's talkin' - Nilsson (44)
05 (03) 04 Magic bus - The Who (41)
06 (07) 03 Hush - Deep purple (27)
07 (---) 01 Voices in the sky - Moody Blues (23)
08 (---) 01 Turn over - Les Goths (23)
09 (12) 02 The weight - The Band (23)
10 (10) 08 Tuesday afternoon - Moody Blues (22)
11 (05) 06 Need your love so bad - Fleetwood Mac (18)
12 (09) 07 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield (17)
13 (08) 10 Classical gas - Mason Williams (14)
14 (11) 05 Two bit manchild - Neil Diamond (14)
15 (13) 02 Let there be more light - Pink floyd (13)

En verdwenen zijn The Nice en ook Blue Cheer. Blijkbaar slaat hun nieuwe hit minder aan. De Moody Blues hebben zich met de nieuwe single eindelijk in de Top 15 genesteld. Ranboy en Heicro geven de vorige single na het verlies van vorige week nog weer even lucht.

Heicro had in zijn nieuwe lijst geen nummer 10 opgenomen maar omdat het was uitgebreid naar een top 20 kon ik toch gewoon doortellen

Door het (tijdelijke) vertrek van Kaztor valt Magic Bus terug naar 5, terwijl deze met een hoge positie er bij waarschijnlijk nu op 2 zou hebben gestaan. Het is niet anders, ook niet voor The Who....

Top 20 van 02-09-1968

01 (02) 04 Everybody's Talkin' – Nilsson
02 (01) 06 In-A-Gadda-Da-Vida - Iron Butterfly
03 (04) 04 The Weight – The Band
04 (---) 01 Street Fighting Man - The Rolling Stones
05 (05) 04 I Say A Little Prayer – Aretha Franklin
06 (06) 03 Turn Over – Les Goths
07 (03) 05 Time Has Come Today - The Chambers Brothers
08 (11) 05 Voices in the sky - The Moody Blues
09 (---) 01 Hey Jude – The Beatles
10 (---) 01 Window Of My Eyes - Cuby & The Blizzards
11 (08) 06 Two Bit Manchild - Neil Diamond
12 (12) 03 Alouette - Gilles Dreu
13 (08) 08 Do it Again – The Beach Boys
14 (17) 03 Magic Bus – The Who
15 (13) 14 Jumpin' Jack Flash – The Rolling Stones
16 (19) 02 Hugh Masekela - Grazing In The Grass
17 (09) 10 Tuesday Afternoon – The Moody Blues
18 (---) 01 Soul Limbo - Booker T. and The MG's
19 (---) 01 Naturally Stoned – Avant garde
20 (16) 09 Suzie Q – Creedence Clearwater Revival

Nieuw op 4: Street Fighting Man van de Rolling Stones vind ik misschien wel hun allerbeste nummer in hun toch al indrukwekkende oevre. Hier zijn ze zonder uitzondering alle vijf op hun best van hun kunnen, maar vooral Mick, oerrockzanger pur sang, de onheilspellend klinkende gitaarriff van Keith en het mystieke geluid dat Brian toevoegt met zijn sitar brengen dit nummer naar grote hoogte. Cijfer: 10

Nieuw op 09: Hey Jude van de Beatles is een van hun allerbekendste nummers. Overgrootmoeder of puber, anno 2012 kent iedereen het en zingt het refrein met het grootste gemak mee. Weer een geweldige klassieker uit 1968, hoewel ik hem iets te langdradig vind. Cijfer: 9

Nieuw op 10: Window Of My Eyes van Cuby & The Blizzards is een van hun vele met blues doordrenkte ballads, misschien wel hun mooiste. Cijfer: 9

1. The Moody Blues- Voices In The Sky (4) (3w)
2. Iron Butterfly- In-A-Gadda-Da-Vida (1) (6w)
3. The Who- Magic Bus (2) (5w)
4. The Millennium- 5 A.M. (7) (3w)
5. Harry Nilsson- Everybody’s Talkin’ (5) (4w)
6. The Chamber Brothers- Time Has Come Today (3) (5w)
7. The Band - The Weight (8) (4w)
8. Big Brother & The Holding Company- Down On Me (10) (2w)
9. The Rolling Stones- Street Fighting Man (-) (1w)
10. The Rascals- People Got To Be Free (15) (2w)
11. Aretha Franklin- I Say A Little Prayer (6) (5w)
12. The Beatles- Hey Jude (-) (1w)
13. Blue Cheer- Just A Little Bit (-) (1w)
14. Steppenwolf- Born To Be Wild (9) (10w)
15. The Hello People- Jerusalem (12) (3w)

Verdwenen:

Pink Floyd- Let There Be More Light (Hoogste positie: 7. Aantal weken: 5)
The Nice- America (Hoogste positie: 4. Aantal weken: 7)
The Kinks- Days (Hoogste positie: 1. Aantal weken: 8 )

En zo komen The Moody Blues voor de tweede keer op 1 in mijn lijstje. Proficiat jongens, jullie verdienen het!

Dan op 9 de hoogste nieuwkomer: The Rolling Stones met Street Fighting Man. Een lekker ouderwets Stones-nummer dat alle kanten opswingt.

En op 12 hun concurrenten (of dat wilde men) The Beatles, met het niet kapot te krijgen Hey Jude. Inderdaad een beetje langdradig, maar gelukkig niet vervelend langdradig.

Op 13 Blue Cheer. In de algemene lijst zijn ze al afgeschreven, maar in mijn lijst begint het nog maar pas voor de band. Stiekem vind ik dit nummer net zo goed zoniet beter dan Summertime Blues.

Verder hoop ik dat The Millennium en Big Brother & The Holding Company in nog wat lijstjes op zullen duiken

De Engelse Top 20 van 28 augustus 1968:

01 (02) 04 I've gotta get a message to you - Bee gees
02 (01) 05 Do it again - Beach Boys
03 (03) 09 This Guy's in love with you - Herb Alpert
04 (08) 03 I say a little prayer - Aretha Franklin
05 (05) 06 Help yourself - Tom Jones
06 (07) 04 High in the sky - Amen Corner
07 (11) 03 Hold me tight - Johnny Nash
08 (06) 11 Fire! - Crazy world of Arthur Brown
09 (04) 13 Mony mony - Tommy James and The Shondelles
10 (16) 03 On the road again - Canned heat
11 (09) 06 Sunshine girl - Herman's Hermits
12 (12) 06 Keep on - Bruce Channel
13 (10) 06 Dance to the music - Sly and the Family Stone
14 (18) 02 Dream a little dream of me - Mama Cass
15 (---) 01 Lady willpower - Gary Puckett & the Union Gap
16 (14) 16 Pretend - Des O' Connor
17 (13) 07 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield
18 (19) 02 Hard to handle - Otis Redding
19 (15) 06 Days - The Kinks
20 (---) 01 Little arrows - Leapy Lee

De nieuwe binnenkomers in de Engelse Top 40 van 04 september 1968:

Hey jude - Beatles
Classical gas - Mason Williams
I live for the sun - Vanity Fare
Eleanor Rigby - Ray Charles

De Tips voor 11 september 1968:

Those were the days - Mary Hopkin
Hello I love you - The Doors
Dream a little dream of me - Anita Harris
When the sun comes shining thru' - Long John Baldry

De Beatles kwamen met Hey Jude binnen op nummer 21.
Een nieuw lid uit de Beatles clan staat op het punt een leuke entree te maken, Mary Hopkin is haar naam. Ergens denk ik dat de Beatles wat later niet meer zo blij met haar waren.... Hoewel, ze hoorde ook gewoon tot de Apple stal.

En weer een alleraardigst blues nummer van Long John Baldry

ArthurDZ schreef:

Op 13 Blue Cheer - Just A Little Bit: Stiekem vind ik dit nummer net zo goed zoniet beter dan Summertime Blues.

Helemaal mee eens.
Die tempowisseling in het midden vind ik fenomenaal gedaan .

Musician's Top 15 van 4 september 1968:

01 (01) 05 In-a-gadda-da-vida - Iron Butterfly
02 (02) 05 Hush - Deep purple
03 (03) 05 Magic bus - The Who
04 (05) 03 Just a little bit - Blue Cheer
05 (07) 03 Turn over - Les Goths
06 (15) 02 Voices in the sky - Moody blues
07 (04) 04 Time has come today - The Chamber brothers
08 (13) 02 Ice in the sun - Status quo
09 (09) 04 Everybody's talkin'- Nilsson
10 (---) 01 Hey jude - The Beatles
11 (---) 01 Windows of my eyes - Cuby & The Blizzards
12 (---) 01 Street fighting man - Rolling Stones
13 (08) 04 Let there be more light - Pink floyd
14 (06) 07 Need your love so bad - Fleetwood mac
15 (---) 01 Special care - Buffalo Springfield

Welke alternatieven zijn er nog om te kiezen, in een week met een nieuw nummer van de Stones, The Beatles en Cuby & The Blizzards? Windows of my eyes is echt geweldig, ik moet zeggen, ik meen het oprecht dat Harry Muskee een single heeft gemaakt die niets hoeft onder te doen voor de Beatles en de Stones.

Wie ik zeker ook niet wil uitvlakken is Buffalo Springfield. Deze legendarische band rond Stephen Stills en Neil Young heeft maar heel kort bestaan, dus die singles wil ik dan toch wel hebben. Het is trouwens ook echt goed, folkrock van de bovenstaande plank, goed gezongen door Stephen Stills met een mooi orgeltje en een sterke elektrische gitaarsolo aan het einde.

Mijn andere lijst doe ik morgen, dan heb ik dan ook nog wat te doen!

Special Care van Buffalo Springfield op single.

Musician's Alternatieve Top 20 van 31 augustus 1968:

01 (01) 07 MacArthur park - Richard Harris
02 (04) 04 Fire - Arthur Brown
03 (06) 02 I've gotta get a message to you - Bee gees
04 (02) 07 Days - The Kinks
05 (10) 03 America - The Nice
06 (03) 06 Do it again - Beach boys
07 (08) 04 Hello, I love you - The Doors
08 (11) 03 Rain and tears - Aphrodite's child
09 (13) 03 Lady willpower - Gary Puckett & The Union Gap
10 (05) 07 Bring a little lovin' - Los Bravos
11 (18) 02 Yesterday has come - Cupid's inspiration
12 (09) 04 Amen - Otis Redding
13 (12) 03 I ain't got time - The Motions
14 (17) 02 Waterdrager - Boudewijn de Groot
15 (07) 06 Help yourself - Tom Jones
16 (16) 03 Someone out there - Flirtations
17 (---) 01 Ice in the sun - Status quo
18 (---) 01 Classical gas - Mason Williams
19 (19) 02 Get ready - Blues dimension
20 (---) 01 Gotta see Jane - R. Dean Taylor

Slechts 3 nieuwe binnenkomers in de Veronica Top 40 van deze week. Maar wel hele fijne en alle drie ook direkt geschikt om in de Top 20 van mijn herschikte Top 40 terecht te komen.

Soms wel maar meestal zullen de nieuwe binnenkomers geen verrassing meer zijn. Classical gas en Gotta See Jane hebben in de Mume Top 15 hun carriere al achter de rug, natuurlijk.

Maar met Ice in the sun zijn de Veronica DJ's lekker snel geweest. Blijkbaar sprak het toen ook al bij heel wat mensen aan, als we de verkoopcijfers mogen geloven. Hoewel ik zal erkennen dat Status quo binnenkwam op nummer 40.

Week 35 van 1968.

1. The Beatles - Hey Jude
Wij beginnen deze week met een onverwoestbare kraker, wie heeft dit nummer niet meegezongen? Oergezellig en aanstekelijk en het verveelt ondanks de lengte (uitzonderlijk in die tijd) geen moment.
Cijfer: 9,5

11. Aretha Franklin - I Say A Little Prayer
Nog een legendarisch nummer vooral door de soul van Aretha Franklin die volledig tot haar recht komt in dit gospelachtig nummer. Dit is pure klasse!

17. Ray Stevens - Mr. Businessman
In tegenstelling tot de vorige 2 nummers kende ik dit niet. Ik vind ook niets van Ray Stevens op MuMe (heb moeten kijken op Allmusic). Een orkestraal nummer dat theatraal klinkt, het spreekt mij mede door de zang niet echt aan.
Cijfer: 5

18. The Honeybus - Girl Of Independent Means
Hun tweede nummer hier en kende ik nog nauwelijks meer. Ik hoor daar Beatles in, ze hebben blijkbaar goed geluisterd naar Revolver en meer bepaald Got to Get You into My Life. Toch kun je dat geen kopie noemen, tenslotte vind ik het - vooral ritmisch en vocaal - wel goed gebracht.
Cijfer: 7,5

19. Canned Heat - On The Road Again
Een uniek nummer door de combinatie van blues en psychedelica en vooral de ijle, hoge en indringende stem van Al Wilson. Heerlijke mysterieuze sfeer wordt hier neergelegd.
Cijfer: 9

20. José Feliciano - Light My Fire
Een eigenzinnige bewerking van de Doors-klassieker, José Feliciano brengt daar een aparte folky interpretatie van met respect voor het origineel.

Ranboy Top 15 week 35 van 1 september 1968
w35 w34 aw titel - artiest
1 1 9 Tuesday afternoon - The Moody Blues
2 3 5 I say a little prayer - Aretha Franklin
3 4 4 Everybody's talkin' - Nilsson
4 2 6 In-A-Gadda-Da-Vida - Iron Butterfly
5 6 3 Jesamine - The Casuals
6 -- 1 Hey Jude - The Beatles
7 7 4 Rain and tears - Aphrodite's Child
8 9 3 Dream a little dream of me - Mama Cass
9 11 2 Window of my eyes - Cuby & the Blizzards
10 -- 1 Street fightin' man - The Rolling Stones
11 12 3 Voices in the sky - The Moody Blues
12 13 2 The weight - The Band
13 5 11 Classical gas - Mason Williams
14 8 7 Need your love so bad - Fleetwood Mac
15 10 15 MacArthur Park - Richard Harris

Twee binnenkomers van de twee grootste bands aller tijden: voor The Beatles een supergoed in het gehoor liggend popliedje met eeuwigheidswaarde, voor The Stones een felle protestsong met misschien nog wel een langere adem...

Top 40, week 35:

34. Mason Williams - Classical Gas
Een geweldige instrumental van deze gitarist. Dit was al een nummer 1 in mijn eigen lijstje, dus logischerwijs rolt er hier een hoog cijfer uit. Voor mij een van de topontdekkingen van dit topic tot nu toe.

39. R. Dean Taylor - Gotta See Jane
Dit nummer haalde mijn charts niet, maar stond wel even in de virtuele tipparade. Kan me voorstellen dat dit destijds wel een prettige radiohit was, want het is wel een mooi dramatisch liedje, zonder dat het echt over de top gaat.

40. Status Quo - Ice in the Sun
Aardige single van Status Quo, een stuk beter dan de vorige waarin ze Pictures of Matchstick Men nog eens overdeden. Toch blijft dit melodieus wat achter op de vorige twee platen, het is iets te houthakkerig in het ritme.
Cijfer: 5,5

35 34 AW
01 01 08 Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count to Ten
02 05 05 The Who - Magic Bus
03 --- 01 Beatles - (Hey Jude / ) Revolution
04 --- 01 Rolling Stones - Street Fighting Man ( / No Expectations)
05 03 04 Deep Purple - Hush
06 02 05 Aretha Franklin - I Say A Little Prayer
07 07 04 Sergio Mendes - Fool on the Hill
08 04 08 Laura Nyro - Eli's Comin'
09 09 03 The Chamber Brothers - Time Has Come Today
10 08 02 Cuby & The Blizzards - Window of My Eyes
11 06 09 The Kinks - She's Got Everything
12 10 15 The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash
13 12 03 Les Goths - Turnover
14 14 02 Dionne Warwick - (There's) Always Something There to Remind Me
15 --- 01 The Hello People - (As I Went Down to) Jerusalem

exit:
The Association - Six Man Band
Neil Diamond - Two-Bit Manchild
Mason Williams - Classical Gas

Dusty alweer voor de 7e week op 1, een record. Maar heel lang zal ze niet meer stand houden, want de Beatles en de Stones zitten haar op de hielen. The Hello People sluit de rijen met het aanstekelijke Jerusalem. Bij de Beatles heb ik voor de b-kant Revolution gekozen, want die doet me een stuk meer dan Hey Jude. Bij de Stones heb ik de b-kant (of dubbele a-kant) No Expectations ook maar genoemd. Ik hoop niet dat deze notatie verwarrend is voor musician als hij de weeklijst opmaakt, anders pas ik het wel aan.

De Music Meter Top 15 van 02 september 1968!

01 (01) 06 In-a-gadda-da-vida - Iron Butterfly (55)
02 (04) 04 Everybody's talkin' - Nilsson (46)
03 (05) 05 Magic bus - The Who (42)
04 (---) 01 Street fighting man - Rolling Stones (41)
05 (02) 05 I say a little prayer - Aretha Franklin (40)
06 (---) 01 Hey Jude - Beatles (40)
07 (07) 02 Voices in the sky - Moody Blues (38)
08 (03) 04 Time has come today - The Chamber Brothers (35)
09 (09) 03 The weight - The Band (26)
10 (06) 04 Hush - Deep purple (25)
11 (08) 02 Turn over - Les Goths (24)
12 (---) 01 Windows of my eyes - Cuby & The Blizzards (24)
13 (10) 09 Tuesday afternoon - Moody Blues (15)
13 (12) 08 I close my eyes and count to ten - Dusty Springfield (15)
15 (---) 01 Just a little bit - Blue cheer (15)

En verdwenen zijn Fleetwood Mac, Mason Williams, Neil Diamond en Pink Floyd. Toch niet de minste namen uit onze lijst.

Toch een vrij spectaculaire mume top 15, klassiek ook met een entree in één week van de Beatles en de Rolling Stones. Maar ook wat betreft punten. We werden het opeens behoorlijk eens en dan daalt het aantal nummers dat meedoet en dan stijgt het aantal punten.

Vorige week kwamen de Moody Blues nieuw binnen op 7. Ondanks een winst van 15 punten stijgen ze toch niet door naar een hogere positie. Les Goths, vorige week nieuw op 8, wint een puntje maar valt terug naar plek 11.

De nummers 1 van Ranboy en Herman heb ik ex aequo op dezelfde plaats gezet om niet flauw te willen doen.

Herman staat, zo lijkt het, in dubio over The Beatles. In woord kiest hij voor Revolution. Op papier staat Hey Jude, weliswaar tussen haken, er bij. Dat is iets anders dan de Kinks single Days en She's got everything, waar Herman duidelijk had gekozen voor de laatste.

Om die reden heb ik Hey Jude toch de punten gegeven en niet Revolution. Als Herman toch duidelijk kiest voor Revolution en Hey Jude weglaat als naam uit zijn lijst, krijgt Revolution apart de punten en niet Hey Jude. Net als bij She's got everything is gebeurd.

Corresponderen met de jury is altijd mogelijk!

Week 35 - 31 augustus 1968
Top 40

(afbeelding)

Binnenkomers in de Tipparade:

1. The Beatles - Hey Jude
11. Aretha Franklin - I Say A Little Prayer
17. Ray Stevens - Mr. Businessman
18. The Honeybus - Girl Of Independent Means
19. Canned Heat - On The Road Again
20. José Feliciano - Light My Fire

Binnenkomer in de Top 40 die de Tipparade overslaat:

#34: Mason Williams - Classical Gas (re-entry)

Over Hey Jude van The Beatles ben ik wellicht wat minder euforisch dan de meeste andere MuMeëers. Toegegeven, het heeft een direct herkenbare melodielijn (Je kan het haast nooit meer vergeten als je het eens heb gehoord) en er zit ook een zeker opmaat in naar de climax, maar... ik heb gewoon talloze andere composities, kort of lang, gehoord die ik vele malen boeiender vind klinken. Bovendien wordt de wat holle bombast van het na-na-na-gedeelte in de tweede helft bijna een minuut of 4 volgehouden, ik heb dan zoiets als 'okee, en nou weten we het allemaal wel weer' . Nee, geef mij maar een lekker fel rockertje als Revolution of een springerig Macca-deuntje als Lady Madonna i.p.v. dit, als we het dan toch over deze periode van de band hebben [6].

Aretha's I Say A Little Prayer vind ik iets meer ongedwongen klinken dan voorgangers als Think of Respect. Het heeft zelfs iets lente-achtigs, mede door die gospelinsteek. Erg vriendelijk klinkt het ook vooral. Lekkere plaat! [9].

In tegenstelling tot LucM vind ik Ray Stevens' liedje eigenlijk wel wat hebben. Het doet me een beetje denken aan het liedje van R. Dean Taylor van een paar weken terug (Gotta See Jane).
Wel word het er telkens wat lang gewacht met het brengen van het (redelijk geslaagde) refrein en dat heeft het succes waarschijnlijk de kop gekost. Maar ik val me er zeker geen buil aan [7].

Bij het liedje van Honeybus krijg ik een deja vu-gevoel. waarbij gelijk Bowie's The Jean Genie en Chicory Tip's Son Of My Father in mijn hoofd ronddansen, maar ik denk dat dat toen allemaal onbewust zo is gelopen. Toch vind ik het niet bepaald opvallend. Een beetje nondescript zelfs [5,5].

De klassieker van deze week komt wat mij betreft van Canned Heat. Hier wordt iets memorabels gepresteerd: Duidelijk een bluesrock-basis, en dat wordt gecombineerd met Oosterse invloeden en een psychedelische productie. Een beetje Traffic-achtig klinkt het, al heb ik een dergelijke kruisbestuiving nooit in één nummer van genoemde band gehoord.
Geweldig! [9,5].

Gewaagd zou ik José Feliciano's herinterpretatie van The Doors' Light My Fire zeker willen noemen. Maar toch vind ik het niet werken. Allereerst vind ik de orkestratie te dominant aanwezig. Daarnaast mis ik de urgentie waarmee het arrangement van het nummer niet zonder kán en het wordt op een wat koele manier bezongen, zo van 'Vanavond niet, schat. Geef me die afstandsbediening eens' en dan aan het einde een vorm van valse, afgeraffelde sentiment ('Ik moet er tóch wat passie in verwerken!')... [4,5].

Gast
geplaatst: vandaag om 13:41 uur

geplaatst: vandaag om 13:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.