Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 26 oktober 2012, 17:12 uur
Grappig, ik vind Kentucky Woman weer heel wat minder dan Hush. Was het na 2 of 3 keer luisteren al beu terwijl Hush deze week na 11 weken uit mijn lijstje valt. Ik wist dan weer niet dat het een cover was. Leuk weetje.
0
geplaatst: 26 oktober 2012, 17:17 uur
43 42 AW
01 01 05 Ramases & Selket - Crazy One
02 02 06 The Lollipop Shoppe -You Must Be A Witch
03 08 03 Nina Simone - Ain’t Got No – I Got Life
04 05 05 Joe Cocker - With A Little Help From My Friends
05 06 04 Otis Redding - I've Got Dreams to Remember
06 03 07 Jimi Hendrix - All Along The Watchtower
07 04 03 Barry Ryan - Eloise
08 --- 01 Glen Campbell - Wichita Lineman
09 --- 01 The Gun - Race With The Devil
10 07 16 Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count to Ten
11 09 02 Donovan - Lalena
12 --- 01 Dionne Warwick - Promises, Promises
13 --- 01 The Moody Blues - Ride my See-Saw
14 10 05 Steppenwolf - Magic Carpet Ride
15 11 02 Desmond Dekker & The Aces - Israelites
Eindelijk een beetje reuring bovenin, Nina stijgt met superstip naar de top 3 en breekt zo binnen in de top 5 die al een tijdje op slot zat. Verder zal ook Glen Campbell, de hoogste nieuwe binnenkomer, wellicht nog wat potten breken, want ik vind dat echt een schitterend nummer (heb het zelfs nog genomineerd voor de MuMe-ladder dit jaar). Verder zijn er ook nieuwe binnenkomers voor de garagerockers van The Gun, Dionne Warwick (niet haar beste single uit 1968, maar haar stem is zo mooi...) en dan eindelijk The Moody Blues (Ride My See-Saw stond al even in de wacht).
Het doek viel voor na respectievelijk 2, 3, 12 en 11 weken voor:
The Impressions - Fool For You
Chicken Shack - When The Train Comes Back
The Who - Magic Bus(ex-#1)
Deep Purple - Hush
01 01 05 Ramases & Selket - Crazy One
02 02 06 The Lollipop Shoppe -You Must Be A Witch
03 08 03 Nina Simone - Ain’t Got No – I Got Life
04 05 05 Joe Cocker - With A Little Help From My Friends
05 06 04 Otis Redding - I've Got Dreams to Remember
06 03 07 Jimi Hendrix - All Along The Watchtower
07 04 03 Barry Ryan - Eloise
08 --- 01 Glen Campbell - Wichita Lineman
09 --- 01 The Gun - Race With The Devil
10 07 16 Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count to Ten
11 09 02 Donovan - Lalena
12 --- 01 Dionne Warwick - Promises, Promises
13 --- 01 The Moody Blues - Ride my See-Saw
14 10 05 Steppenwolf - Magic Carpet Ride
15 11 02 Desmond Dekker & The Aces - Israelites
Eindelijk een beetje reuring bovenin, Nina stijgt met superstip naar de top 3 en breekt zo binnen in de top 5 die al een tijdje op slot zat. Verder zal ook Glen Campbell, de hoogste nieuwe binnenkomer, wellicht nog wat potten breken, want ik vind dat echt een schitterend nummer (heb het zelfs nog genomineerd voor de MuMe-ladder dit jaar). Verder zijn er ook nieuwe binnenkomers voor de garagerockers van The Gun, Dionne Warwick (niet haar beste single uit 1968, maar haar stem is zo mooi...) en dan eindelijk The Moody Blues (Ride My See-Saw stond al even in de wacht).
Het doek viel voor na respectievelijk 2, 3, 12 en 11 weken voor:
The Impressions - Fool For You
Chicken Shack - When The Train Comes Back
The Who - Magic Bus(ex-#1)
Deep Purple - Hush
0
geplaatst: 27 oktober 2012, 10:05 uur
Week 43 van 1968.
8. John Woodhouse and His Magic Accordion - Nonnenkoor
Natuurlijk klinkt dit nu oubollig maar deze keer heeft John Woodhouse zijn kerkorgel tenminste voorzien van een gevoelige melodie. Al wordt het tenslotte te langdradig en het gefluit begon ook al na een tijd te irriteren.
Cijfer: 4
12. Blue Cheer - The Hunter
Wordt beschouwd als één van de hardrockpioniers, het nummer klinkt vrij heavy en tevens bluesy. Dit nummer is echter wat minder memorabel dan hun vorige singles, ik heb de indruk dat de tempowisselingen eerder storend zijn.
Cijfer: 6,5
17. Les Baroques - Without Feeling, Without Mind
Een Nederlandse band die totaal in de vergetelheid is geraakt, er is ook geen album van hen te verkrijgen. Het nummer blijft wel enigszins hangen maar deze band mist identiteit, nu klinken ze als Golden Earrings.
Cijfer: 5,5
19. Traffic - Feelin' Alright?
De psychedelica hebben ze achter de rug gelaten, dit klinkt meer bluesy en gospelachtig, mede door de piano en samenzang. Die sax die later komt invallen geeft het zelfs ook een jazzy tintje mee.
Cijfer: 8
20. The Jimi Hendrix Experience - All Along The Watchtower
Een Dylan-nummer waarmee Jimi Hendrix iets aparts van heeft gemaakt. Speels en eigenzinnig met misschien de beste gitaarsolo ooit waarmee techniek wordt gekoppeld aan inventiviteit.
Cijfer: 10
8. John Woodhouse and His Magic Accordion - Nonnenkoor
Natuurlijk klinkt dit nu oubollig maar deze keer heeft John Woodhouse zijn kerkorgel tenminste voorzien van een gevoelige melodie. Al wordt het tenslotte te langdradig en het gefluit begon ook al na een tijd te irriteren.
12. Blue Cheer - The Hunter
Wordt beschouwd als één van de hardrockpioniers, het nummer klinkt vrij heavy en tevens bluesy. Dit nummer is echter wat minder memorabel dan hun vorige singles, ik heb de indruk dat de tempowisselingen eerder storend zijn.
17. Les Baroques - Without Feeling, Without Mind
Een Nederlandse band die totaal in de vergetelheid is geraakt, er is ook geen album van hen te verkrijgen. Het nummer blijft wel enigszins hangen maar deze band mist identiteit, nu klinken ze als Golden Earrings.
Cijfer: 5,5
19. Traffic - Feelin' Alright?
De psychedelica hebben ze achter de rug gelaten, dit klinkt meer bluesy en gospelachtig, mede door de piano en samenzang. Die sax die later komt invallen geeft het zelfs ook een jazzy tintje mee.
20. The Jimi Hendrix Experience - All Along The Watchtower
Een Dylan-nummer waarmee Jimi Hendrix iets aparts van heeft gemaakt. Speels en eigenzinnig met misschien de beste gitaarsolo ooit waarmee techniek wordt gekoppeld aan inventiviteit.
0
geplaatst: 27 oktober 2012, 19:58 uur
Ranboy Top 15 week 43 van 27 oktober 1968
w43 w42 aw titel - artiest
1 1 6 White room - The Cream
2 2 4 Lalena - Donovan
3 4 5 With a little help from my friends - Joe Cocker
4 5 3 Eloise - Barry Ryan
5 3 5 Ride my see-saw - The Moody Blues
6 7 6 Elenore - The Turtles
7 9 3 Ain't got no… I got life - Nina Simone
8 8 4 Listen to me - The Hollies
9 10 3 Love child - Diana Ross & the Supremes
10 -- 1 Wichita lineman - Glenn Campbell
11 6 9 Street fightin' man - The Rolling Stones
12 12 2 Feelin' all right - Traffic
13 14 2 Lady willpower - Gary Puckett & the Union Gap
14 -- 1 Israelites - Desmond Dekker & the Aces
15 11 5 My little lady - The Tremeloes
Het wonderbaarlijke Wichita linaman met de morseseinen (of zoiets) is de hoogste binnenkomer, en reggae doet zijn intrede met de Israelites (overigens een top 40 nummer 1 hit! in de zomer van 1969).
w43 w42 aw titel - artiest
1 1 6 White room - The Cream
2 2 4 Lalena - Donovan
3 4 5 With a little help from my friends - Joe Cocker
4 5 3 Eloise - Barry Ryan
5 3 5 Ride my see-saw - The Moody Blues
6 7 6 Elenore - The Turtles
7 9 3 Ain't got no… I got life - Nina Simone
8 8 4 Listen to me - The Hollies
9 10 3 Love child - Diana Ross & the Supremes
10 -- 1 Wichita lineman - Glenn Campbell
11 6 9 Street fightin' man - The Rolling Stones
12 12 2 Feelin' all right - Traffic
13 14 2 Lady willpower - Gary Puckett & the Union Gap
14 -- 1 Israelites - Desmond Dekker & the Aces
15 11 5 My little lady - The Tremeloes
Het wonderbaarlijke Wichita linaman met de morseseinen (of zoiets) is de hoogste binnenkomer, en reggae doet zijn intrede met de Israelites (overigens een top 40 nummer 1 hit! in de zomer van 1969).
0
geplaatst: 28 oktober 2012, 09:05 uur
Musician's Alternatieve Veronica Top 20 van 26 oktober 1968:
01 (02) 05 Need your love so bad - Fleetwood Mac
02 (01) 07 Hey Jude - Beatles
03 (04) 04 Born to be wild - Steppenwolf
04 (03) 06 Street fighting man - Rolling stones
05 (05) 05 Windows of my eyes - Cuby & The Blizzards
06 (06) 03 Sour milk sea - Jackie Lomax
07 (09) 02 With a little help from my friends - Joe Cocker
08 (13) 02 Listen to me - Hollies
09 (07) 07 Those were the days - Mary Hopkin
10 (11) 02 I've got dreams to remember - Otis Redding
11 (10) 03 The weight - The Band
12 (14) 03 My little lady - Tremeloes
13 (08) 07 On the road again - Canned heat
14 (19) 06 Only one woman - The Marbles
15 (18) 05 Lucy Brown is back in town - Shocking blue
16 (17) 09 Gotta see Jane - R. Dean Taylor
17 (12) 10 I've gotta get a message to you - Bee gees
18 (20) 03 Les Bicyclettes De Belsize - Engelbert Humperdinck
19 (---) 01 Lovely Rita - Fats Domino
20 (---) 01 I've found a true love - Wilson Pickett
Een mager weekje, qua nieuwe binnenkomers. Twee weten er dan nog bovenuit te schieten. Maar de rest van de nieuwe binnenkomers in de oorspronkelijke Top 40 wil ik verder kansloos laten. Het gaat dan om Ik ben met jou niet getrouwd van Tony Bass, De Glazen stad van Tony Vos en Mooier dan rozen van de Heikrekels.
01 (02) 05 Need your love so bad - Fleetwood Mac
02 (01) 07 Hey Jude - Beatles
03 (04) 04 Born to be wild - Steppenwolf
04 (03) 06 Street fighting man - Rolling stones
05 (05) 05 Windows of my eyes - Cuby & The Blizzards
06 (06) 03 Sour milk sea - Jackie Lomax
07 (09) 02 With a little help from my friends - Joe Cocker
08 (13) 02 Listen to me - Hollies
09 (07) 07 Those were the days - Mary Hopkin
10 (11) 02 I've got dreams to remember - Otis Redding
11 (10) 03 The weight - The Band
12 (14) 03 My little lady - Tremeloes
13 (08) 07 On the road again - Canned heat
14 (19) 06 Only one woman - The Marbles
15 (18) 05 Lucy Brown is back in town - Shocking blue
16 (17) 09 Gotta see Jane - R. Dean Taylor
17 (12) 10 I've gotta get a message to you - Bee gees
18 (20) 03 Les Bicyclettes De Belsize - Engelbert Humperdinck
19 (---) 01 Lovely Rita - Fats Domino
20 (---) 01 I've found a true love - Wilson Pickett
Een mager weekje, qua nieuwe binnenkomers. Twee weten er dan nog bovenuit te schieten. Maar de rest van de nieuwe binnenkomers in de oorspronkelijke Top 40 wil ik verder kansloos laten. Het gaat dan om Ik ben met jou niet getrouwd van Tony Bass, De Glazen stad van Tony Vos en Mooier dan rozen van de Heikrekels.
0
geplaatst: 28 oktober 2012, 09:49 uur
De Music Meter Top 15 van 28 oktober 1968!
01 (01) 06 White room - The Cream (58)
02 (06) 03 Ain't got no, I got life - Nina Simone (48)
03 (05) 03 Eloise - Barry Ryan (48)
04 (04) 05 With a little help from my friends - Joe Cocker (46)
05 (02) 05 Ride my see saw - Moody blues (43)
06 (03) 07 All along the watchtower - Jimi Hendrix (37)
07 (07) 09 Hey Jude - Beatles (28)
08 (08) 09 Street fighting man - Rolling Stones (20)
09 (11) 04 Lalena - Donovan (19)
10 (---) 01 I am a pilgrim - The Byrds (18)
11 (---) 01 Waiting around to die - Townes van Zandt (18)
12 (10) 06 You must be a witch - The Lollipop Shoppe (17)
13 (---) 01 Living in the USA - The Steve Miller Band (16)
14 (---) 01 This old heart of mine - The Isley Brothers (16)
15 (13) 03 Listen to me - Hollies (16)
Verdwenen zijn Magic carpet ride van Steppenwolf, Crazy one van Ramases & Selket, Sunday sun van Neil Diamond en Love child van Diana Ross & The Supremes.
Zodra wij het een weekje iets meer eens zijn met elkaar inzake het aantal verschillende nummers dat punten krijgt, verdwijnen direkt de singles die hoog in individuele lijstjes staan. 16 punten betekent minimaal een nummer één positie + 1.
Nina Simone wint van Barry Ryan vanwege haar eerste plaats bij Arthur. Dat heeft Eloise nog nergens. Maar de onderlinge concurrentie is hevig. Simone is samen met Ride my see saw het enige nummer dat bij iedereen in z'n Top 15 staat.
01 (01) 06 White room - The Cream (58)
02 (06) 03 Ain't got no, I got life - Nina Simone (48)
03 (05) 03 Eloise - Barry Ryan (48)
04 (04) 05 With a little help from my friends - Joe Cocker (46)
05 (02) 05 Ride my see saw - Moody blues (43)
06 (03) 07 All along the watchtower - Jimi Hendrix (37)
07 (07) 09 Hey Jude - Beatles (28)
08 (08) 09 Street fighting man - Rolling Stones (20)
09 (11) 04 Lalena - Donovan (19)
10 (---) 01 I am a pilgrim - The Byrds (18)
11 (---) 01 Waiting around to die - Townes van Zandt (18)
12 (10) 06 You must be a witch - The Lollipop Shoppe (17)
13 (---) 01 Living in the USA - The Steve Miller Band (16)
14 (---) 01 This old heart of mine - The Isley Brothers (16)
15 (13) 03 Listen to me - Hollies (16)
Verdwenen zijn Magic carpet ride van Steppenwolf, Crazy one van Ramases & Selket, Sunday sun van Neil Diamond en Love child van Diana Ross & The Supremes.
Zodra wij het een weekje iets meer eens zijn met elkaar inzake het aantal verschillende nummers dat punten krijgt, verdwijnen direkt de singles die hoog in individuele lijstjes staan. 16 punten betekent minimaal een nummer één positie + 1.
Nina Simone wint van Barry Ryan vanwege haar eerste plaats bij Arthur. Dat heeft Eloise nog nergens. Maar de onderlinge concurrentie is hevig. Simone is samen met Ride my see saw het enige nummer dat bij iedereen in z'n Top 15 staat.
0
geplaatst: 28 oktober 2012, 15:46 uur
Week 43 - 26 oktober 1968.
Top 40 (Born To Be Wild in de vierde week op #40...
)

Binnenkomers in de Tipparade:
#8: John Woodhouse And His Magic Accordion - Nonnenkoor V
#12: Blue Cheer - The Hunter V
#17: Les Baroques - Without Feeling, Without Mind V
#19: Traffic - Feelin' Alright? V
#20: The Jimi Hendrix Experience - All Along The Watchtower V
Binnenkomer in de Top 40 die de Tipparade oversloeg:
#28: Tony Bass - Ik Ben Met Jou Niet Getrouwd V
Ik blijf erbij: Alle accordeonnen horen in de hel te zitten en die van John Woodhouse is geen uitzondering [1].
Blue Cheer gaan hier voor een bluesy aanpak. Oplettende luisteraars herkennen dit misschien als het gedeelte in Led Zeppelin's How Many More Times dat naar de climax toewerkt, maar het origineel is van de bluesartiest Albert King. Natuurlijk is dit geen Summertime Blues of Just A Little Bit, maar ik vind dit best lekker klinken. De door LucM genoemde tempowisselingen hoor ik eigenlijk niet. Ik vind het iets authentieks hebben door hun primitieve spel en dat is ook de charme hiervan [8].
Het liedje van Les Baroques klinkt inderdaad wat als de Golden Earring, maar ik vind het geen slecht nummer. Het refrein is redelijk catchy, de gitaarsolo zit lekker in de mix en het heeft een weekeind-sfeertje. Best leuk [7].
Waarom er bepaalde mensen zich geroepen voelen bij een liedje van Traffic een te persoonlijk clipje toe te voegen op een wereldwijd gebruikt medium is me een raadsel, maar goed.
Traffic zit hier in een soort tussenperiode waarin het een komen en gaan was van jojo Dave Mason en je hoort het gelijk terug in de muziek: Meer blues en de psychedelica naar de achtergrond. Kort hierna was het inderdaad even over en uit voor de band, totdat ze in 1970 weer sterk terugkwamen met het album John Barleycorn Must Die. Maar dat is op de feiten vooruit lopen, het is hier nog 1968 en de single Feelin' Alright. De meesten kennen het waarschijnlijk in Joe Cocker's uitvoering, maar ik vind hier toch wat meer bezieling in zitten.
De piano vind ik ook prijsloos
[8,5].
Vervolgens een ander nummer waar Steve Winwood (waarschijnlijk) bij betrokken is: Hendrix's onsterfelijke uitvoering van Dylan's All Along The Watchtower. Wat is hier nog niet over gezegd? Het nummer bruist van vitaliteit en dat gitaargeluid is natuurlijk ongeëvenaard.
Een klassieker van de buitencategorie
[10].
Hoe sneu is het dan dat er ene Nederlandse nobody er deze week met de hoofdprijs vandoor gaat (meteen de Top 40 in)?
Na een liedje als dit wil toch geen enkel weldenkend mens meer met je trouwen?
Nee, even serieus, dit is een soort van vermaak ('muziek' wil ik het persoonlijk niet noemen) dat niet aan mij is besteed [1].
Top 40 (Born To Be Wild in de vierde week op #40...
)
#8: John Woodhouse And His Magic Accordion - Nonnenkoor V
#12: Blue Cheer - The Hunter V
#17: Les Baroques - Without Feeling, Without Mind V
#19: Traffic - Feelin' Alright? V
#20: The Jimi Hendrix Experience - All Along The Watchtower V
#28: Tony Bass - Ik Ben Met Jou Niet Getrouwd V
Ik blijf erbij: Alle accordeonnen horen in de hel te zitten en die van John Woodhouse is geen uitzondering [1].
Blue Cheer gaan hier voor een bluesy aanpak. Oplettende luisteraars herkennen dit misschien als het gedeelte in Led Zeppelin's How Many More Times dat naar de climax toewerkt, maar het origineel is van de bluesartiest Albert King. Natuurlijk is dit geen Summertime Blues of Just A Little Bit, maar ik vind dit best lekker klinken. De door LucM genoemde tempowisselingen hoor ik eigenlijk niet. Ik vind het iets authentieks hebben door hun primitieve spel en dat is ook de charme hiervan [8].
Het liedje van Les Baroques klinkt inderdaad wat als de Golden Earring, maar ik vind het geen slecht nummer. Het refrein is redelijk catchy, de gitaarsolo zit lekker in de mix en het heeft een weekeind-sfeertje. Best leuk [7].
Waarom er bepaalde mensen zich geroepen voelen bij een liedje van Traffic een te persoonlijk clipje toe te voegen op een wereldwijd gebruikt medium is me een raadsel, maar goed.
Traffic zit hier in een soort tussenperiode waarin het een komen en gaan was van jojo Dave Mason en je hoort het gelijk terug in de muziek: Meer blues en de psychedelica naar de achtergrond. Kort hierna was het inderdaad even over en uit voor de band, totdat ze in 1970 weer sterk terugkwamen met het album John Barleycorn Must Die. Maar dat is op de feiten vooruit lopen, het is hier nog 1968 en de single Feelin' Alright. De meesten kennen het waarschijnlijk in Joe Cocker's uitvoering, maar ik vind hier toch wat meer bezieling in zitten.
De piano vind ik ook prijsloos
[8,5].Vervolgens een ander nummer waar Steve Winwood (waarschijnlijk) bij betrokken is: Hendrix's onsterfelijke uitvoering van Dylan's All Along The Watchtower. Wat is hier nog niet over gezegd? Het nummer bruist van vitaliteit en dat gitaargeluid is natuurlijk ongeëvenaard.
Een klassieker van de buitencategorie
[10].Hoe sneu is het dan dat er ene Nederlandse nobody er deze week met de hoofdprijs vandoor gaat (meteen de Top 40 in)?
Na een liedje als dit wil toch geen enkel weldenkend mens meer met je trouwen?

Nee, even serieus, dit is een soort van vermaak ('muziek' wil ik het persoonlijk niet noemen) dat niet aan mij is besteed [1].
0
geplaatst: 28 oktober 2012, 15:52 uur
#28: Tony Bass - Ik Ben Met Jou Niet Getrouwd
Dit is de originele versie. Tenslotte heeft dat niet veel belang, dit soort hoempapacarnavalschlagers is ook niet aan mij besteed.
Cijfer: 2,5
#28: Tony Bass - Ik Ben Met Jou Niet Getrouwd
Dit is de originele versie. Tenslotte heeft dat niet veel belang, dit soort hoempapacarnavalschlagers is ook niet aan mij besteed.
Cijfer: 2,5
0
geplaatst: 29 oktober 2012, 17:12 uur
1. Nina Simone- Ain’t Got No – I Got Life (1) (4w)
2. The Byrds- I Am A Pilgrim (2) (4w)
3. Neil Diamond- Sunday Sun (3) (6w)
4. The Isley Brothers- This Old Heart Of Mine (4) (3w)
5. Deep Purple- Kentucky Woman (7) (2w)
6. Creedence Clearwater Revival- I Put A Spell On You (-) (1w)
7. Townes Van Zandt- Waiting Around To Die (9) (3w)
8. Tim Buckley- Pleasant Street (-) (1w)
9. Cream- White Room (5) (7w)
10. Steve Miller Band- Living In The USA (12) (2w)
11. The Millennium- Prelude/To Claudia On Thursday (-) (1w)
12. The Beatles- Hey Jude (6) (10w)
13. The Moody Blues- Ride My See-Saw (8) (6w)
14. Jefferson Airplane- If You Feel (10) (4w)
15. Stone Country- Wheels On Fire (-) (1w)
Verdwenen:
Steppenwolf- Magic Carpet Ride (Hoogste positie: 5. Aantal weken: 5)
The Lollipop Shoppe- You Must Be A Witch (Hoogste positie: 6. Aantal weken: 5)
The Jimi Hendrix Experience- All Along The Watchtower (Hoogste positie: 3. Aantal weken: 7)
The Rolling Stones- Street Fighting Man (Hoogste positie: 1. Aantal weken: 9)
Een zeer interessante week met enkele interessante binnenkomers. We gaan van onder naar boven:
Op 15 staat de tweede en laatste single van Stone Country (kennen jullie Love Psalm nog?). Ze gingen kort hierna uit elkaar, en hun enige album zou voor altijd in de nevelen van de jaren '60 blijven hangen. Dit is een cover van This Wheel's On Fire van The Band, de zoveelste in 1968, maar met stip de beste vind ik.
En dan op 11 The Millennium, ook voor de tweede keer in mijn lijst te vinden. Prelude/To Claudia On Thursday is een ronduit indrukwekkend werkje. Hun album Begin was destijds het duurste ooit gemaakt, en dat kan je heel goed horen. Vooral de drums klinken echt super! De band zou hierna nog één singletje uitbrengen om vervolgens uit elkaar te vallen.
En dan op 8 een nieuwe Tim Buckley. Alhoewel, nieuw is Pleasant Street helemaal niet. Het nummer prijkt op Goodbye And Hello, dat een jaar (!) geleden al een eerste single had opgeleverd (kennen jullie Morning Glory nog?). Waarom er zo lang gewacht werd met Pleasant Street is voor mij een raadsel, zeker omdat Buckley op dat moment zelfs al een nieuw album uit had gebracht. Maar daar kwamen geen singles van en aangezien Pleasant Street een redelijk fantastisch nummer is, mag hij toch nog in mijn lijst komen.
De hoogste binnenkomer is ook de enige écht bekende. CCR maakt zich de oude classic I Put A Spell On You helemaal eigen. Het is vooral die dreigende sfeer die het 'm doet. Voor mij zeker hun beste nummer!
2. The Byrds- I Am A Pilgrim (2) (4w)
3. Neil Diamond- Sunday Sun (3) (6w)
4. The Isley Brothers- This Old Heart Of Mine (4) (3w)
5. Deep Purple- Kentucky Woman (7) (2w)
6. Creedence Clearwater Revival- I Put A Spell On You (-) (1w)
7. Townes Van Zandt- Waiting Around To Die (9) (3w)
8. Tim Buckley- Pleasant Street (-) (1w)
9. Cream- White Room (5) (7w)
10. Steve Miller Band- Living In The USA (12) (2w)
11. The Millennium- Prelude/To Claudia On Thursday (-) (1w)
12. The Beatles- Hey Jude (6) (10w)
13. The Moody Blues- Ride My See-Saw (8) (6w)
14. Jefferson Airplane- If You Feel (10) (4w)
15. Stone Country- Wheels On Fire (-) (1w)
Verdwenen:
Steppenwolf- Magic Carpet Ride (Hoogste positie: 5. Aantal weken: 5)
The Lollipop Shoppe- You Must Be A Witch (Hoogste positie: 6. Aantal weken: 5)
The Jimi Hendrix Experience- All Along The Watchtower (Hoogste positie: 3. Aantal weken: 7)
The Rolling Stones- Street Fighting Man (Hoogste positie: 1. Aantal weken: 9)
Een zeer interessante week met enkele interessante binnenkomers. We gaan van onder naar boven:
Op 15 staat de tweede en laatste single van Stone Country (kennen jullie Love Psalm nog?). Ze gingen kort hierna uit elkaar, en hun enige album zou voor altijd in de nevelen van de jaren '60 blijven hangen. Dit is een cover van This Wheel's On Fire van The Band, de zoveelste in 1968, maar met stip de beste vind ik.
En dan op 11 The Millennium, ook voor de tweede keer in mijn lijst te vinden. Prelude/To Claudia On Thursday is een ronduit indrukwekkend werkje. Hun album Begin was destijds het duurste ooit gemaakt, en dat kan je heel goed horen. Vooral de drums klinken echt super! De band zou hierna nog één singletje uitbrengen om vervolgens uit elkaar te vallen.
En dan op 8 een nieuwe Tim Buckley. Alhoewel, nieuw is Pleasant Street helemaal niet. Het nummer prijkt op Goodbye And Hello, dat een jaar (!) geleden al een eerste single had opgeleverd (kennen jullie Morning Glory nog?). Waarom er zo lang gewacht werd met Pleasant Street is voor mij een raadsel, zeker omdat Buckley op dat moment zelfs al een nieuw album uit had gebracht. Maar daar kwamen geen singles van en aangezien Pleasant Street een redelijk fantastisch nummer is, mag hij toch nog in mijn lijst komen.
De hoogste binnenkomer is ook de enige écht bekende. CCR maakt zich de oude classic I Put A Spell On You helemaal eigen. Het is vooral die dreigende sfeer die het 'm doet. Voor mij zeker hun beste nummer!
0
geplaatst: 29 oktober 2012, 19:37 uur
01 (03) 03 Eloise – Barry Ryan
02 (01) 07 White Room – Cream
03 (02) 10 Street Fighting Man - The Rolling Stones
04 (---) 01 Atlantis – Donovan
05 (10) 02 Waiting Around To Die - Townes Van Zandt
06 (04) 08 All Along The Watchtower – The Jimi Hendrix Experience
07 (08) 03 Ain't Got No - I Got Life – Nina Simone
08 (---) 01 Pleasant Street – Tim Buckley
09 (06) 06 Ride My See-Saw –The Moody Blues
10 (11) 03 Feelin' Alright – Traffic
11 (05) 06 With A Little Help From My Friends – Joe Cocker
12 (07) 10 Hey Jude – The Beatles
13 (---) 01 Season of the Witch - Bloomfield, Kooper & Stills
14 (18) 02 Wichita Lineman – Glenn Campbell
15 (---) 01 Comment Te Dire Adieu - Francoise Hardy
16 (17) 02 For Once In My Life - Stevie Wonder
17 (09) 04 Love Child – Diana Ross and The Supremes
18 (12) 03 I Am A Pelgrim - The Byrds
19 (19) 02 Israelites - Desmond Dekker & The Aces
20 (---) 01 Race With The Devil – The Gun
Nieuw op 4: Atlantis van Donovan werd in de Billboard hot100 slechts de B side van het singletje. Men vond de lange gesproken tekst niks. In de UK kwam Atlantis niet hoger dan 23.
In veel andere landen behaalde Donovan echter meer succes en het werd zelfs hét hippie volkslied. Terecht, want Atlantis is een uniek nummer en is het beste dat Donovan ooit heeft gemaakt. Cijfer: 9,5
Nieuw op 08: Pleasant Street van Tim Buckley vind ik het beste nummer van zijn album Goodbye and Hello uit 1967. Het werd een jaar later alsnog uitgebracht als single.
Zijn iets te hoge stem vind ik storend en dat heeft mij altijd weerhouden om hem als legendarisch te bestempelen, maar als songwriter en muzikant behoorde hij bij de top van de folkscene.
Een geweldig nummer. Cijfer: 9
Nieuw op 13: Season of the Witch van Bloomfield, Kooper & Stills.
Hoewel ik het psychedelische origineel van Donovan beter vind is deze jazzy/ funk cover ook niet te versmaden. Op zijn beurt is de uitvoering van BK&S weer beter dan die van Vanilla Fudge dat op hetzelfde moment ook een bescheiden posititie in de Billboard hot100 had.
Vanilla Fudge gaat mijn top 20 niet halen, deze dus wel. Cijfer: 8,5
Nieuw op 15: Comment Te Dire Adieu van Francoise Hardy zal menigeen niet bekend in de oren klinken, maar bij het horen van de eerste klanken zal er snel een “o ja” klinken.
Misschien is het liedje toch meer bekend door Jimmy Somerville met zijn disco versie uit 1989.
Geef mij dan toch maar de mooie Francoise Hardy. Haar sexy stem doet menig mannenhart op hol slaan. Cijfer: 8
Creedence Clearwater Revival's I Put A Spell On You had ik gepland voor volgende week. Dat laat ik maar zo. Er moeten ook niet teveel geweldige nummers gelijktijdig in mijn top 20 binnenkomen.
02 (01) 07 White Room – Cream
03 (02) 10 Street Fighting Man - The Rolling Stones
04 (---) 01 Atlantis – Donovan
05 (10) 02 Waiting Around To Die - Townes Van Zandt
06 (04) 08 All Along The Watchtower – The Jimi Hendrix Experience
07 (08) 03 Ain't Got No - I Got Life – Nina Simone
08 (---) 01 Pleasant Street – Tim Buckley
09 (06) 06 Ride My See-Saw –The Moody Blues
10 (11) 03 Feelin' Alright – Traffic
11 (05) 06 With A Little Help From My Friends – Joe Cocker
12 (07) 10 Hey Jude – The Beatles
13 (---) 01 Season of the Witch - Bloomfield, Kooper & Stills
14 (18) 02 Wichita Lineman – Glenn Campbell
15 (---) 01 Comment Te Dire Adieu - Francoise Hardy
16 (17) 02 For Once In My Life - Stevie Wonder
17 (09) 04 Love Child – Diana Ross and The Supremes
18 (12) 03 I Am A Pelgrim - The Byrds
19 (19) 02 Israelites - Desmond Dekker & The Aces
20 (---) 01 Race With The Devil – The Gun
Nieuw op 4: Atlantis van Donovan werd in de Billboard hot100 slechts de B side van het singletje. Men vond de lange gesproken tekst niks. In de UK kwam Atlantis niet hoger dan 23.
In veel andere landen behaalde Donovan echter meer succes en het werd zelfs hét hippie volkslied. Terecht, want Atlantis is een uniek nummer en is het beste dat Donovan ooit heeft gemaakt. Cijfer: 9,5
Nieuw op 08: Pleasant Street van Tim Buckley vind ik het beste nummer van zijn album Goodbye and Hello uit 1967. Het werd een jaar later alsnog uitgebracht als single.
Zijn iets te hoge stem vind ik storend en dat heeft mij altijd weerhouden om hem als legendarisch te bestempelen, maar als songwriter en muzikant behoorde hij bij de top van de folkscene.
Een geweldig nummer. Cijfer: 9
Nieuw op 13: Season of the Witch van Bloomfield, Kooper & Stills.
Hoewel ik het psychedelische origineel van Donovan beter vind is deze jazzy/ funk cover ook niet te versmaden. Op zijn beurt is de uitvoering van BK&S weer beter dan die van Vanilla Fudge dat op hetzelfde moment ook een bescheiden posititie in de Billboard hot100 had.
Vanilla Fudge gaat mijn top 20 niet halen, deze dus wel. Cijfer: 8,5
Nieuw op 15: Comment Te Dire Adieu van Francoise Hardy zal menigeen niet bekend in de oren klinken, maar bij het horen van de eerste klanken zal er snel een “o ja” klinken.
Misschien is het liedje toch meer bekend door Jimmy Somerville met zijn disco versie uit 1989.
Geef mij dan toch maar de mooie Francoise Hardy. Haar sexy stem doet menig mannenhart op hol slaan. Cijfer: 8
Creedence Clearwater Revival's I Put A Spell On You had ik gepland voor volgende week. Dat laat ik maar zo. Er moeten ook niet teveel geweldige nummers gelijktijdig in mijn top 20 binnenkomen.
0
geplaatst: 30 oktober 2012, 22:20 uur
De Engelse Top 20 van 6 november 1968:
01 (02) 04 With a little help from my friends - Joe Cocker
02 (01) 09 Those were the days - Mary Hopkin
03 (03) 04 The good, the band and the ugly - Hugo Montenegro
04 (16) 02 Eloise - Barry Ryan
05 (19) 02 This old heart of mine - Isley brothers
06 (05) 04 Only one woman - Marbles
07 (06) 05 Light my fire - Jose Feliciano
08 (04) 10 Little arrows - Leapy Lee
09 (18) 02 All along the watchtower - Jimi Hendrix
10 (07) 09 Hey Jude - The Beatles
11 (08) 09 Jesamine - The Casuals
12 (09) 05 Les bicyclettes de Belsize - Engelbert Humperdinck
13 (10) 06 My little lady - Tremeloes
14 (12) 04 Listen to me - Hollies
15 (11) 06 A day without you - Love affair
16 (20) 02 Breakin' down the walls of heartache - Bandwagon
17 (---) 01 Mexico - Long John Baldry
18 (14) 05 The wreck of the antoinette - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
19 (15) 10 Lady willpower - Gary Puckett & the Union Gap
20 (17) 08 Classical gas - Mason Williams
Drie sterke stijgers in de Top 10 en een nieuwe nummer 1. Weinig nieuwe aanwas in de Top 20 maar we kunnen nog volledig teren op die van vorige weekm
De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 06 november 1968:
Elenore - Turtles (23)
May I have the next dance with you - Malcolm Roberts (31)
It's in his kiss - Betty Everett (37)
My world - Cupids inspiration (38)
De Tips voor 13 november 1968:
Lily the pink - Scaffold
I'm a tiger - Lulu
Rain and tears - Aphrodites child
I'm the urban spaceman - Bonzo dog doo dah band
Yesterday's dream - Four tops
01 (02) 04 With a little help from my friends - Joe Cocker
02 (01) 09 Those were the days - Mary Hopkin
03 (03) 04 The good, the band and the ugly - Hugo Montenegro
04 (16) 02 Eloise - Barry Ryan
05 (19) 02 This old heart of mine - Isley brothers
06 (05) 04 Only one woman - Marbles
07 (06) 05 Light my fire - Jose Feliciano
08 (04) 10 Little arrows - Leapy Lee
09 (18) 02 All along the watchtower - Jimi Hendrix
10 (07) 09 Hey Jude - The Beatles
11 (08) 09 Jesamine - The Casuals
12 (09) 05 Les bicyclettes de Belsize - Engelbert Humperdinck
13 (10) 06 My little lady - Tremeloes
14 (12) 04 Listen to me - Hollies
15 (11) 06 A day without you - Love affair
16 (20) 02 Breakin' down the walls of heartache - Bandwagon
17 (---) 01 Mexico - Long John Baldry
18 (14) 05 The wreck of the antoinette - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
19 (15) 10 Lady willpower - Gary Puckett & the Union Gap
20 (17) 08 Classical gas - Mason Williams
Drie sterke stijgers in de Top 10 en een nieuwe nummer 1. Weinig nieuwe aanwas in de Top 20 maar we kunnen nog volledig teren op die van vorige weekm
De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 06 november 1968:
Elenore - Turtles (23)
May I have the next dance with you - Malcolm Roberts (31)
It's in his kiss - Betty Everett (37)
My world - Cupids inspiration (38)
De Tips voor 13 november 1968:
Lily the pink - Scaffold
I'm a tiger - Lulu
Rain and tears - Aphrodites child
I'm the urban spaceman - Bonzo dog doo dah band
Yesterday's dream - Four tops
0
geplaatst: 1 november 2012, 00:30 uur
De laatste weken heb ik mijn top 40-besprekingen een beetje laten varen, maar ik zal het proberen in te halen. Ik wil in ieder geval heel 1968 wel zo besproken hebben aan het eind van het jaar. 
Week 36:
23. The Shoes - Don't You Cry For A Girl
The Shoes uit Hazerswoude moeten het voor mij echt hebben van de stem van Theo van Es. Verder vind ik het tamelijk doorsnee.
Cijfer: 6
25. Sam & Dave - Can't You Find Another Way (Of Doing It)
Een jaar eerder scoorde Sam & Dave een gigantische hit met Soul Man, maar de hits die daarna kwamen vind ik stuk voor stuk drie niveaus minder. Het blijft vermakelijke soul waar je je niet echt een buil aan valt, maar dit is helaas geen memorabel liedje.
33. Aretha Franklin - I Say A Little Prayer
Een memorabel liedje is dit dan weer wel. Door dit topic heb ik Aretha wel wat beter leren kennen en meer leer waarderen. Dit is misschien wel haar mooiste single uit 1968: sowieso een subliem nummer uit de koker van Burt Bacharach en Hal David, maar ook fantastisch gezongen door Aretha én de achtergrondkoortjes. Die laatste zijn een briljante toevoeging ten opzichte van het origineel (waarop ik Dionne Warwick voor haar doen ook niet echt mooi vind zingen overigens).
36. José Feliciano - Light My Fire
Ik ben niet per se van de covers, zeker niet als ik de originelen al steengoed vind zoals hier, maar José komt er mee weg. Hij maakt van Light My Fire een heerlijk ontspannen luisterliedje met een lichte tropische vibe.
Cijfer: 7
39. The Rascals - People Got To Be Free
Dit liedje heb ik wel een aantal keer beluisterd, want het was best geliefd in dit topic, maar zelf kon ik er weinig mee. Klinkt niet onaardig, maar het heeft geen melodie die me aanspreekt en blijft hangen.
Cijfer: 5
40. Shorty Long - Here Comes The Judge
Dit nummer had ik nog niet eerder opgepikt. Wel een leuke soulplaat met een hele rauwe praatstem tussendoor.
Week 37:
1. The Beatles - Hey Jude
Hey Jude kwam zomaar op 1 binnen, dat was dit jaar volgens mij nog niet gebeurd. Zelf vind ik het een fraai nummer, maar ik kan toch niet zeggen dat het tot mijn favorieten van de Beatles behoort. Lange tijd was het met Let It Be en Yesterday wel het enige wat ik van de Beatles kende volgens mij.
16. Mary Hopkin / Sandie Shaw - Those Were The Days
Een mooi liedje dat ook echt melancholisch klinkt, zoals de titel ook aangeeft. En dan te bedenken dat Mary, wiens versie ik het mooiste vind, slechts 18 was hier en dus weinig had om melancholisch over te zijn.
31. The Buffoons - Lovely Loretta
Beetje kolderieke 60s pop uit Enschede. Het begint nog wel aardig, maar de carnavalsvibe hadden ze van mij achterwege mogen laten. Ik zie dat ik hun vorige twee singles ook laag waardeerde, dus blijkbaar echt niet aan mij besteed, dit bandje.
33. Booker T. and The MG's - Soul Limbo
Dit vond ik ook wat flauw in eerste instantie, maar na wat vaker draaien begon ik het steeds leuker te vinden. Een heel gezellig instrumentaaltje, inmiddels wel mijn favoriet van hun na het fantastische Green Onions.
34. Canned Heat - On The Road Again
Wat ik ook wel leuk vind aan dit topic is dat je ineens voor het eerst echt gaan luisteren naar nummers die je al 100en keren ergens voorbij hebt horen komen zonder er echt acht op te slaan. Geweldig nummer waarin het door de instrumentatie een beetje klinkt alsof zanger Alan Wilson door de duivel op de hielen wordt gezeten.
Cijfer: 8,5
Week 38:
13. The Rolling Stones - Street Fightin' Man
Dit nummer moet het vooral hebben van de fantastische riffs en de energie die erin zit, verder vond ik dit nummer toch een stuk minder sterk dan voorgaande single Jumpin' Jack Flash. Maar goed, die scoort bij mij dan ook een 10. Deze iets lager.
37. Marbles - Only One Woman
Hier kan ik dan weer minder mee. Wat een brulboei achter de microfoon. Het liedje is okay, maar een andere uitvoering of in ieder geval zanger had het voor mij wellicht meer recht aan gedaan.
39. Tee-Set - This Rose In My Hand
Oef, wat een rommelig rhythm & blues-nummer. Vind het erg melig allemaal. Latere singles van Tee-Set vind ik wel okay, maar dit is echt een miskleun van jewelste. Het is ook alweer even geleden dat ik iemand zo slecht Engels heb horen zingen. Als je niet beter weet klinkt het gewoon als onverstaanbaar Nederlands...
Cijfer: 2
40. World Of Oz - King Croesus
Ik sluit de dag af met een leuke ontdekking, want dat is King Croesus toch wel. Mooi psychedelisch liedje van een band die maar een jaar heeft bestaan, zo te zien.
Cijfer: 7,5

Week 36:
23. The Shoes - Don't You Cry For A Girl
The Shoes uit Hazerswoude moeten het voor mij echt hebben van de stem van Theo van Es. Verder vind ik het tamelijk doorsnee.
25. Sam & Dave - Can't You Find Another Way (Of Doing It)
Een jaar eerder scoorde Sam & Dave een gigantische hit met Soul Man, maar de hits die daarna kwamen vind ik stuk voor stuk drie niveaus minder. Het blijft vermakelijke soul waar je je niet echt een buil aan valt, maar dit is helaas geen memorabel liedje.
33. Aretha Franklin - I Say A Little Prayer
Een memorabel liedje is dit dan weer wel. Door dit topic heb ik Aretha wel wat beter leren kennen en meer leer waarderen. Dit is misschien wel haar mooiste single uit 1968: sowieso een subliem nummer uit de koker van Burt Bacharach en Hal David, maar ook fantastisch gezongen door Aretha én de achtergrondkoortjes. Die laatste zijn een briljante toevoeging ten opzichte van het origineel (waarop ik Dionne Warwick voor haar doen ook niet echt mooi vind zingen overigens).
36. José Feliciano - Light My Fire
Ik ben niet per se van de covers, zeker niet als ik de originelen al steengoed vind zoals hier, maar José komt er mee weg. Hij maakt van Light My Fire een heerlijk ontspannen luisterliedje met een lichte tropische vibe.
39. The Rascals - People Got To Be Free
Dit liedje heb ik wel een aantal keer beluisterd, want het was best geliefd in dit topic, maar zelf kon ik er weinig mee. Klinkt niet onaardig, maar het heeft geen melodie die me aanspreekt en blijft hangen.
40. Shorty Long - Here Comes The Judge
Dit nummer had ik nog niet eerder opgepikt. Wel een leuke soulplaat met een hele rauwe praatstem tussendoor.
Week 37:
1. The Beatles - Hey Jude
Hey Jude kwam zomaar op 1 binnen, dat was dit jaar volgens mij nog niet gebeurd. Zelf vind ik het een fraai nummer, maar ik kan toch niet zeggen dat het tot mijn favorieten van de Beatles behoort. Lange tijd was het met Let It Be en Yesterday wel het enige wat ik van de Beatles kende volgens mij.
16. Mary Hopkin / Sandie Shaw - Those Were The Days
Een mooi liedje dat ook echt melancholisch klinkt, zoals de titel ook aangeeft. En dan te bedenken dat Mary, wiens versie ik het mooiste vind, slechts 18 was hier en dus weinig had om melancholisch over te zijn.
31. The Buffoons - Lovely Loretta
Beetje kolderieke 60s pop uit Enschede. Het begint nog wel aardig, maar de carnavalsvibe hadden ze van mij achterwege mogen laten. Ik zie dat ik hun vorige twee singles ook laag waardeerde, dus blijkbaar echt niet aan mij besteed, dit bandje.
33. Booker T. and The MG's - Soul Limbo
Dit vond ik ook wat flauw in eerste instantie, maar na wat vaker draaien begon ik het steeds leuker te vinden. Een heel gezellig instrumentaaltje, inmiddels wel mijn favoriet van hun na het fantastische Green Onions.
34. Canned Heat - On The Road Again
Wat ik ook wel leuk vind aan dit topic is dat je ineens voor het eerst echt gaan luisteren naar nummers die je al 100en keren ergens voorbij hebt horen komen zonder er echt acht op te slaan. Geweldig nummer waarin het door de instrumentatie een beetje klinkt alsof zanger Alan Wilson door de duivel op de hielen wordt gezeten.
Week 38:
13. The Rolling Stones - Street Fightin' Man
Dit nummer moet het vooral hebben van de fantastische riffs en de energie die erin zit, verder vond ik dit nummer toch een stuk minder sterk dan voorgaande single Jumpin' Jack Flash. Maar goed, die scoort bij mij dan ook een 10. Deze iets lager.
37. Marbles - Only One Woman
Hier kan ik dan weer minder mee. Wat een brulboei achter de microfoon. Het liedje is okay, maar een andere uitvoering of in ieder geval zanger had het voor mij wellicht meer recht aan gedaan.
Oef, wat een rommelig rhythm & blues-nummer. Vind het erg melig allemaal. Latere singles van Tee-Set vind ik wel okay, maar dit is echt een miskleun van jewelste. Het is ook alweer even geleden dat ik iemand zo slecht Engels heb horen zingen. Als je niet beter weet klinkt het gewoon als onverstaanbaar Nederlands...
Cijfer: 2
40. World Of Oz - King Croesus
Ik sluit de dag af met een leuke ontdekking, want dat is King Croesus toch wel. Mooi psychedelisch liedje van een band die maar een jaar heeft bestaan, zo te zien.
Cijfer: 7,5
0
geplaatst: 1 november 2012, 13:42 uur
herman schreef:
Het is ook alweer even geleden dat ik iemand zo slecht Engels heb horen zingen.
Het is ook alweer even geleden dat ik iemand zo slecht Engels heb horen zingen.
De laatste van Kane zeker niet gehoord?

0
geplaatst: 1 november 2012, 14:00 uur
De Engelse uitspraak is bij vele Nederlandse bands een struikelblok (zie dit topic). Bij Tee-Set (This Rose In My Hand verlaag ik naar 6), George Baker Selection of dance-acts (2 Unlimited) stoort mij dit minder erg omdat het pretentieloos is en meer gericht op vermaak. Bij Kane (een band met meer pretentie of die zichzelf wel serieus neemt) is de uitspraak nog erger en wat te zeggen over Di-Rect (ik wist eerst niet of het Nederlands of Engels was).
0
geplaatst: 1 november 2012, 14:07 uur
De laatste van Kane heb ik inderdaad niet gehoord (gelukkig), maar bij Kane kun je wel direct horen in welke taal ze zingen. Dat lukte me hier bij Tee-Set echt niet.
0
geplaatst: 1 november 2012, 22:24 uur
Musician's Top 15 van 3 november 1968:
01 (02) 03 Eloise - Barry Ryan
02 (01) 06 White room - The Cream
03 (04) 04 Living in the USA - Steve Miller Band
04 (03) 08 All along the watchtower - Jimi Hendrix
05 (05) 06 Ride my see saw - Moody Blues
06 (06) 06 With a little help from my friends - Joe Cocker
07 (---) 01 I put a spell on you - Creedence Clearwater Revival
08 (09) 02 Season of the witch - Bloomfield, Kooper & Stills
09 (---) 01 Pleasant street - Tim Buckley
10 (11) 02 Waiting around to die - Townes van Zandt
11 (---) 01 Kentucky woman - Deep purple
12 (---) 01 Atlantis - Donovan
13 (15) 02 Lea - The Cats
14 (08) 06 Listen to me - Hollies
15 (---) 01 Scarborough fair - Sergio Mendes & Brasil '66
Met dank voor het ontdekken van Pleasant street van Tim Buckley, echt een ijzersterke single. Nu weet ik ook gelijk bij wie Patti Smith een deel van haar inspiratie vandaan heeft gehaald. In haar laatste boek heeft ze het ook wel regelmatig over Tim Buckley, de artiest van één van haar weinige LP's die ze had en die ze constant draaide op een oude pickup. In de periode dat ze berooid op een 2 kamer appartementje zat met de fotograaf Robert Mapplethorpe, aan het einde van de jaren '60.
Ik vind Kentucky woman van Deep purple ook alleraardigst, vooral ook die solo aan het einde door Jon Lord. Prima single.
Atlantis van Donovan is natuurlijk overbekend, net als I put a spell on you van Creedence clearwater Revival.
Aan Scarborough Fair kun je je eigenlijk geen buil vallen, als je dat covert. Sergio Mendes met Brasil '66 ook niet, hij geeft er zelfs nog een alleraardigste interpretatie van weg.

01 (02) 03 Eloise - Barry Ryan
02 (01) 06 White room - The Cream
03 (04) 04 Living in the USA - Steve Miller Band
04 (03) 08 All along the watchtower - Jimi Hendrix
05 (05) 06 Ride my see saw - Moody Blues
06 (06) 06 With a little help from my friends - Joe Cocker
07 (---) 01 I put a spell on you - Creedence Clearwater Revival
08 (09) 02 Season of the witch - Bloomfield, Kooper & Stills
09 (---) 01 Pleasant street - Tim Buckley
10 (11) 02 Waiting around to die - Townes van Zandt
11 (---) 01 Kentucky woman - Deep purple
12 (---) 01 Atlantis - Donovan
13 (15) 02 Lea - The Cats
14 (08) 06 Listen to me - Hollies
15 (---) 01 Scarborough fair - Sergio Mendes & Brasil '66
Met dank voor het ontdekken van Pleasant street van Tim Buckley, echt een ijzersterke single. Nu weet ik ook gelijk bij wie Patti Smith een deel van haar inspiratie vandaan heeft gehaald. In haar laatste boek heeft ze het ook wel regelmatig over Tim Buckley, de artiest van één van haar weinige LP's die ze had en die ze constant draaide op een oude pickup. In de periode dat ze berooid op een 2 kamer appartementje zat met de fotograaf Robert Mapplethorpe, aan het einde van de jaren '60.
Ik vind Kentucky woman van Deep purple ook alleraardigst, vooral ook die solo aan het einde door Jon Lord. Prima single.
Atlantis van Donovan is natuurlijk overbekend, net als I put a spell on you van Creedence clearwater Revival.
Aan Scarborough Fair kun je je eigenlijk geen buil vallen, als je dat covert. Sergio Mendes met Brasil '66 ook niet, hij geeft er zelfs nog een alleraardigste interpretatie van weg.

0
geplaatst: 1 november 2012, 22:49 uur
Musician's Alternatieve Veronica Top 20 van 02 november 1968:
01 (01) 06 Need your love so bad - Fleetwood Mac
02 (02) 08 Hey Jude - Beatles
03 (03) 05 Born to be wild - Steppenwolf
04 (07) 03 With a little help from my friends - Joe Cocker
05 (04) 07 Street fighting man - Rolling stones
06 (06) 04 Sour milk sea - Jackie Lomax
07 (10) 03 I've got dreams to remember - Otis Redding
08 (08) 03 Listen to me - Hollies
09 (05) 06 Windows of my eyes - Cuby & The Blizzards
10 (---) 01 All along the watchtower - Jimi Hendrix
11 (---) 01 White room - The Cream
12 (11) 04 The weight - The Band
13 (12) 04 My little lady - Tremeloes
14 (09) 08 Those were the days - Mary Hopkin
15 (---) 01 Jesamine - The Casuals
16 (---) 01 Feelin' alright - Traffic
17 (19) 02 Lovely Rita - Fats Domino
18 (20) 02 I've found a true love - Wilson Pickett
19 (18) 04 Les Bicyclettes De Belsize - Engelbert Humperdinck
20 (---) 01 My way of life - Frank Sinatra
In één keer een stuk of 8 nieuwe binnenkomers in de Veronica Top 40 en een groot aantal van behoorlijke klasse. Drie laat ik er niet binnenkomen. Een single van Wilma (Heintje), Marianne van Cliff Richard en Soul party van The Free. Een Nederlandse band overigens, niet die van All Right Now.
Ik zit er nog over te denken om Johnny Lomax met Sour Milk Sea een keer in mijn echte top 15 te zetten. Prima single ook.
01 (01) 06 Need your love so bad - Fleetwood Mac
02 (02) 08 Hey Jude - Beatles
03 (03) 05 Born to be wild - Steppenwolf
04 (07) 03 With a little help from my friends - Joe Cocker
05 (04) 07 Street fighting man - Rolling stones
06 (06) 04 Sour milk sea - Jackie Lomax
07 (10) 03 I've got dreams to remember - Otis Redding
08 (08) 03 Listen to me - Hollies
09 (05) 06 Windows of my eyes - Cuby & The Blizzards
10 (---) 01 All along the watchtower - Jimi Hendrix
11 (---) 01 White room - The Cream
12 (11) 04 The weight - The Band
13 (12) 04 My little lady - Tremeloes
14 (09) 08 Those were the days - Mary Hopkin
15 (---) 01 Jesamine - The Casuals
16 (---) 01 Feelin' alright - Traffic
17 (19) 02 Lovely Rita - Fats Domino
18 (20) 02 I've found a true love - Wilson Pickett
19 (18) 04 Les Bicyclettes De Belsize - Engelbert Humperdinck
20 (---) 01 My way of life - Frank Sinatra
In één keer een stuk of 8 nieuwe binnenkomers in de Veronica Top 40 en een groot aantal van behoorlijke klasse. Drie laat ik er niet binnenkomen. Een single van Wilma (Heintje), Marianne van Cliff Richard en Soul party van The Free. Een Nederlandse band overigens, niet die van All Right Now.
Ik zit er nog over te denken om Johnny Lomax met Sour Milk Sea een keer in mijn echte top 15 te zetten. Prima single ook.
0
geplaatst: 1 november 2012, 22:52 uur
Ranboy Top 15 week 44 van 3 november 1968
w44 w43 aw titel - artiest
1 2 5 Lalena - Donovan
2 1 7 White room - The Cream
3 3 6 With a little help from my friends - Joe Cocker
4 4 4 Eloise - Barry Ryan
5 10 2 Wichita lineman - Glenn Campbell
6 7 4 Ain't got no… I got life - Nina Simone
7 6 7 Elenore - The Turtles
8 5 6 Ride my see-saw - The Moody Blues
9 9 4 Love child - Diana Ross & the Supremes
10 8 5 Listen to me - The Hollies
11 12 3 Feelin' all right - Traffic
12 14 2 Israelites - Desmond Dekker & the Aces
13 13 3 Lady willpower - Gary Puckett & the Union Gap
14 -- 1 Lea - The Cats
15 -- 1 I put a spell on you - Creedence Clearwater Revival
Lalena weet toch zwaargewicht White room van de eerste plaats te krijgen. Met Atlantis wacht ik nog even (in NL pas een hit in 1969), om te voorkomen dat twee Donovan-hits op 1 en 2 komen te staan
.
Lea is natuurlijk Neerlands trots, en CCR spreek voor zich.
Opvallend wel dat het hoogste aantal weken slechts 7 is.
w44 w43 aw titel - artiest
1 2 5 Lalena - Donovan
2 1 7 White room - The Cream
3 3 6 With a little help from my friends - Joe Cocker
4 4 4 Eloise - Barry Ryan
5 10 2 Wichita lineman - Glenn Campbell
6 7 4 Ain't got no… I got life - Nina Simone
7 6 7 Elenore - The Turtles
8 5 6 Ride my see-saw - The Moody Blues
9 9 4 Love child - Diana Ross & the Supremes
10 8 5 Listen to me - The Hollies
11 12 3 Feelin' all right - Traffic
12 14 2 Israelites - Desmond Dekker & the Aces
13 13 3 Lady willpower - Gary Puckett & the Union Gap
14 -- 1 Lea - The Cats
15 -- 1 I put a spell on you - Creedence Clearwater Revival
Lalena weet toch zwaargewicht White room van de eerste plaats te krijgen. Met Atlantis wacht ik nog even (in NL pas een hit in 1969), om te voorkomen dat twee Donovan-hits op 1 en 2 komen te staan
.Lea is natuurlijk Neerlands trots, en CCR spreek voor zich.
Opvallend wel dat het hoogste aantal weken slechts 7 is.
0
geplaatst: 3 november 2012, 10:11 uur
Week 44 van 1968.
2. Golden Earrings - Just A Little Bit Of Peace In My Heart
Golden Earring was toen al de vaandeldrager van de Nederlandse rock en dat zou decennia lang duren (zelfs nu zijn ze nog steeds toonaangevend), hun hitsingles hebben ook beter de tand des tijds doorstaan dan die van de meeste andere Nederlandse bands in die tijd. Majestueuze single met veel galm en bombast maar ook erg gevoelig.
Cijfer: 9
8. Greetje Kauffeld - Schrikkeljaar
Geen clip gevonden
9. John Lamers - Puur, Pure Natuur
Die schlagers zijn doorgaans erg simplistisch, onorigineel en hebben de diepgang van een pannenkoek, reden waarom ze snel vergeten zijn. Dat geldt ook voor dit nummer al heeft het nog enige charme.
Cijfer: 3
10. The Rob Hoeke Rhythm & Blues Group - Lying In the Grass
Geen clip gevonden
11. The Hunters - Lost Money
Dit is dan weer een schaamteloze kopie van Tighten Up (zie week 21). De gitaar is wel een pluspunt maar voor de rest verveelt dit nummer mij snel.
Cijfer: 4,5
12. The Flirtations - Nothing But A Heartache
Dit klinkt als een Supremes-kloon maar van plagiaat kan ik hier niet spreken. Tenslotte een erg leuk nummer met weergaloos intro.
13. Steppenwolf - Magic Carpet Ride
Steppenwolf is natuurlijk bekend van die klassieker Born to be Wild waardoor de rest van hun oeuvre wat in de vergetelheid is geraakt. Dit nummer verdient ook meer aandacht, origineel met geweldig intro, vlot ritme en de duistere sfeer die hier wordt gecreëerd.
18. Frogs Ltd. - Judgement
Niet slecht met typische samenzang uit die periode maar maar dit klinkt een beetje gezapig en die tempowisselingen komen mij geforceerd over.
19. The Four Tops - I'm In A Different World
Four Tops kun je zelden betrappen op een slecht nummer al is dat ook weer geen topsong. Degelijke Motown-soul met prima vocalen zonder meer.
... en Heintje heeft de nr.1-positie van Beatles overgenomen.
2. Golden Earrings - Just A Little Bit Of Peace In My Heart
Golden Earring was toen al de vaandeldrager van de Nederlandse rock en dat zou decennia lang duren (zelfs nu zijn ze nog steeds toonaangevend), hun hitsingles hebben ook beter de tand des tijds doorstaan dan die van de meeste andere Nederlandse bands in die tijd. Majestueuze single met veel galm en bombast maar ook erg gevoelig.
Cijfer: 9
8. Greetje Kauffeld - Schrikkeljaar
Geen clip gevonden
9. John Lamers - Puur, Pure Natuur
Die schlagers zijn doorgaans erg simplistisch, onorigineel en hebben de diepgang van een pannenkoek, reden waarom ze snel vergeten zijn. Dat geldt ook voor dit nummer al heeft het nog enige charme.
Cijfer: 3
10. The Rob Hoeke Rhythm & Blues Group - Lying In the Grass
Geen clip gevonden
11. The Hunters - Lost Money
Dit is dan weer een schaamteloze kopie van Tighten Up (zie week 21). De gitaar is wel een pluspunt maar voor de rest verveelt dit nummer mij snel.
Cijfer: 4,5
12. The Flirtations - Nothing But A Heartache
Dit klinkt als een Supremes-kloon maar van plagiaat kan ik hier niet spreken. Tenslotte een erg leuk nummer met weergaloos intro.
13. Steppenwolf - Magic Carpet Ride
Steppenwolf is natuurlijk bekend van die klassieker Born to be Wild waardoor de rest van hun oeuvre wat in de vergetelheid is geraakt. Dit nummer verdient ook meer aandacht, origineel met geweldig intro, vlot ritme en de duistere sfeer die hier wordt gecreëerd.
18. Frogs Ltd. - Judgement
Niet slecht met typische samenzang uit die periode maar maar dit klinkt een beetje gezapig en die tempowisselingen komen mij geforceerd over.
19. The Four Tops - I'm In A Different World
Four Tops kun je zelden betrappen op een slecht nummer al is dat ook weer geen topsong. Degelijke Motown-soul met prima vocalen zonder meer.
... en Heintje heeft de nr.1-positie van Beatles overgenomen.

0
geplaatst: 3 november 2012, 12:02 uur
Geweldige single, hier begint het grote succes van de Golden Earring, ook internationaal
(10)
0
geplaatst: 3 november 2012, 16:36 uur

Week 44:
44 43 AW
01 03 04 Nina Simone - Ain’t Got No – I Got Life
02 01 06 Ramases & Selket - Crazy One
03 --- 01 The Flirtations - Nothing But A Heartache
04 02 07 The Lollipop Shoppe -You Must Be A Witch
05 05 05 Otis Redding - I've Got Dreams to Remember
06 --- 01 Tim Buckley - Pleasant Street
07 08 02 Glen Campbell - Wichita Lineman
08 04 06 Joe Cocker - With A Little Help From My Friends
09 07 04 Barry Ryan - Eloise
10 11 03 Donovan - Lalena
11 06 08 Jimi Hendrix - All Along The Watchtower
12 --- 01 Francoise Hardy - Comment Te Dire Adieu
13 09 02 The Gun - Race With The Devil
14 10 17 Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count to Ten
15 --- 01 Traffic - Feelin' Alright
exit:
Dionne Warwick - Promises, Promises
The Moody Blues - Ride my See-Saw
Steppenwolf - Magic Carpet Ride
Desmond Dekker & The Aces - Israelites
Ineens zijn er weer een heleboel mooie nieuwe liedjes. The Flirtations en Francoise Hardy had ik daar nog buiten gerekend, maar die horen zeker wel in mijn lijstje thuis. Nothing But A Heartache reken ik tot de allerbeste girl group singles uit de 60's. Echt een fantastisch liedje. Tim Buckley was voor mij een ontdekking: jaren geleden wel eens een album van hem geprobeerd, maar toen vond ik het niet te harden, met name door zijn vervelende stemgeluid. Maar nu bevalt het me wel goed. Tenslotte mag Traffic na een tijdje in de wacht te hebben gestaan in ieder geval een weekje in de lijst staan. The Millennium (leuk die bossanova-invloed), CCR, Donovan's Atlantis en Sergio Mendes moeten nog even geduld hebben.
En verder is er weer een nieuwe nummer 1. Ramases & Selket geven het stokje na 4 weken over aan de geweldige Nina Simone.
0
geplaatst: 3 november 2012, 21:05 uur
Ik blijf dit een van de leukste, inspirerende en gepassioneerde topics vinden. Ik heb door de lijstjes, reviews en discussies al zo verschrikkelijk veel "nieuwe" 60-er jaren parels ontdekt. Hulde aan eenieder die bijdraagt en ga zo door!
0
geplaatst: 3 november 2012, 21:08 uur
Bedankt, en we wachten nog steeds met smart op jouw eerste lijstje

0
geplaatst: 3 november 2012, 21:13 uur
Het is voor mij vooral een ontdekkingstocht. Tot twee maanden geleden wist ik nog amper van het bestaan van Eric Burdon & The Animals (wow!), The Easybeats (fantastisch!) en The Amboy Dukes af. Maar wie weet....
0
geplaatst: 3 november 2012, 21:17 uur
Bollieblauw schreef:
k blijf dit een van de leukste, inspirerende en gepassioneerde topics vinden. Ik heb door de lijstjes, reviews en discussies al zo verschrikkelijk veel "nieuwe" 60-er jaren parels ontdekt.
k blijf dit een van de leukste, inspirerende en gepassioneerde topics vinden. Ik heb door de lijstjes, reviews en discussies al zo verschrikkelijk veel "nieuwe" 60-er jaren parels ontdekt.
Stille bewonderaars zijn natuurlijk ook welkom
, het topic heeft juist tot doel muziek uit (nu nog) 1968 te (her)ontdekken. Al doende leert men!
0
geplaatst: 4 november 2012, 08:41 uur
De Music Meter Top 15 van 04 november 1968!
01 (03) 04 Eloise - Barry Ryan (49)
02 (02) 04 Ain't got no, I got life - Nina Simone (49)
03 (01) 07 White room - The Cream (49)
04 (04) 05 With a little help from my friends - Joe Cocker (36)
05 (---) 01 Pleasant street - Tim Buckley (33)
06 (05) 06 Ride my see saw - Moody blues (29)
07 (06) 08 All along the watchtower - Jimi Hendrix (27)
08 (11) 02 Waiting around to die - Townes van Zandt (26)
09 (---) 01 Witchita lineman - Glen Campbell (22)
10 (09) 05 Lalena - Donovan (21)
11 (---) 01 I put a spell on you - Creedence clearwater revival (20)
12 (13) 02 Living in the USA - The Steve Miller Band (19)
13 (---) 01 Atlantis - Donovan (16)
14 (---) 01 Kentucky woman - Deep purple (16)
15 (10) 02 I am a pilgrim - The Byrds (14)
En verdwenen zijn Hey Jude van de Beatles, Street fighting man van de Rolling Stones, You must be a witch van The Lollipop Shoppe, This old heart of mine van de The Isley Brothers en Listen to me van de Hollies.
Niet de eerste de besten! De eenheid was weer eens ver te zoeken, wat leidde tot een top 3 waarvan de deelnemers alle drie eindigden met 49 punten. Nina Simone en Barry Ryan hebben allebei twee eerste plaatsen. Uiteindelijk heeft Eloise ook nog een vierde plek en dat gaf de doorslag.
White room heeft geen eerste plaatsen meer en staat daarom op drie. 49 punten is al weinig voor een eerste plek. Maar daarna zakt alles zelfs nog snel in. Joe Cocker blijft op 4 met 36 punten, had daar de vorige week nog 46 punten voor nodig.
5 sterke nieuwe binnenkomers, doet altijd weer uitkijken naar de volgende week!
01 (03) 04 Eloise - Barry Ryan (49)
02 (02) 04 Ain't got no, I got life - Nina Simone (49)
03 (01) 07 White room - The Cream (49)
04 (04) 05 With a little help from my friends - Joe Cocker (36)
05 (---) 01 Pleasant street - Tim Buckley (33)
06 (05) 06 Ride my see saw - Moody blues (29)
07 (06) 08 All along the watchtower - Jimi Hendrix (27)
08 (11) 02 Waiting around to die - Townes van Zandt (26)
09 (---) 01 Witchita lineman - Glen Campbell (22)
10 (09) 05 Lalena - Donovan (21)
11 (---) 01 I put a spell on you - Creedence clearwater revival (20)
12 (13) 02 Living in the USA - The Steve Miller Band (19)
13 (---) 01 Atlantis - Donovan (16)
14 (---) 01 Kentucky woman - Deep purple (16)
15 (10) 02 I am a pilgrim - The Byrds (14)
En verdwenen zijn Hey Jude van de Beatles, Street fighting man van de Rolling Stones, You must be a witch van The Lollipop Shoppe, This old heart of mine van de The Isley Brothers en Listen to me van de Hollies.
Niet de eerste de besten! De eenheid was weer eens ver te zoeken, wat leidde tot een top 3 waarvan de deelnemers alle drie eindigden met 49 punten. Nina Simone en Barry Ryan hebben allebei twee eerste plaatsen. Uiteindelijk heeft Eloise ook nog een vierde plek en dat gaf de doorslag.
White room heeft geen eerste plaatsen meer en staat daarom op drie. 49 punten is al weinig voor een eerste plek. Maar daarna zakt alles zelfs nog snel in. Joe Cocker blijft op 4 met 36 punten, had daar de vorige week nog 46 punten voor nodig.
5 sterke nieuwe binnenkomers, doet altijd weer uitkijken naar de volgende week!
0
geplaatst: 4 november 2012, 13:23 uur
Helemaal niet belangrijk, maar ik wil het toch even vermelden:
In week 42 was er in de Tipparade nog een re-entry voor Frank Sinatra's My Way Of Life (#2) en in week 43 wederom één voor The Casuals' Jesamine (#5).
---------------------------------------------
Week 44 - 2 november 1968.
Top 40

#2: Golden Earrings - Just A Little Bit Of Peace In My Heart V
#8: Greetje Kauffeld - Schrikkeljaar (gedowned)
#9: John Lamers - Puur, Pure Natuur V
#10: The Rob Hoeke Rhythm & Blues Group - Lying In the Grass (gedowned)
#11: The Hunters - Lost Money V
#12: The Flirtations - Nothing But A Heartache V
#13: Steppenwolf - Magic Carpet Ride V
#18: Frogs Ltd. - Judgement V
#19: The Four Tops - I'm In A Different World V
Just A Little Bit Of Peace In My Heart vind ik in velerlei opzichten de single waar The Golden Earrings zich onsterfelijk mee maakten. Deze single maakte definitief het verschil met al die andere Nederlandse bandjes die wat tegen de hitparade aan bleven hikken. Vanaf nu mochten ze zich erbij neerleggen en toekijken, al bleken Shocking Blue en, in zekere zin, The George Baker Selection nog serieuze kandidaten. Het liedje is bombastisch tot en met, maar ze zijn zodanig gegroeid als muzikanten dat ze het in hun voordeel weten om te buigen. Ook het progressieve einde is er een voor de boeken [9,5].
'Het is dit jaar schrikkeljaar, ik neem je in m'n armen, het is dit jaar schrikkeljaar want ik ben dol op jou'. Dit verzin ik niet. Productioneel zit het wel redelijk snor, maar ik heb sinds tijden niet zo'n dom nummer gehoord. Muzikaal valt het ook door de mand in een doorzichtige poging om hip te klinken. Snel vergeten! [1].
Ook John Lamers' liedje weet me niet te charmeren. Puur, Pure Natuur klinkt, ondanks de titel, als een vlak lopende-band-productje, alsof er volgens een receptuur gemusiceerd en gezongen is [2].
Rob Hoeke's singles zijn zelden tot nooit op YouTube te vinden. Heel vreemd, want ze mogen er vaak best wel zijn. Lying In The Grass lijkt wat slordig geproduceerd, maar hier zit elan in!
Duidelijk geënt op The Rolling Stones, maar dan wel op een smaakvolle, geloofwaardige manier en het klinkt lekker smerig en donker [8].
Het liedje van The Hunters vind ik wel wat hebben. Het klinkt lekker zomers en heeft een aparte melodie en goede samenzang. Veel heeft het niet om het lijf maar dat leek me dan ook niet de opzet. Leuk, klein liedje [7].
De vergelijking met The Supremes kan ik zeker begrijpen, maar naar mijn bescheiden mening is Nothing But A Heartache toch wel een heel stuk beter. Emotioneler, gepassioneerder vooral én met een zangeres die echt kan zingen. Een absolute soulklassieker met weergaloze melodieën
[10].
Steppenwolf's Magic Carpet Ride vind ik ook een heel stuk leuker dan Born To Be Wild.
Spannender en vooral interessanter en het refrein klinkt zeer catchy.
En net als The Band's The Weight vind ik dit echt al een 70's-sound hebben.
Vooral gelet op dit nummer vind ik het maar vreemd dat ze hun succes nooit uit hebben kunnen bouwen. Ik vind het muzikaal nl. zeer sterk [9,5].
The Frogs Ltd. klinkt me teveel als een mislukte kruising tussen The Doors en The Zombies.
Dit gaat echt nergens heen. Muziek heeft zelden richtinglozer geklonken als dit
[2,5].
Zouteloosheid is in mindere mate te vinden in het Four Tops-liedje, maar dat zegt weinig.
Het is wel veilig te stellen dat I'm In A Different World een mindere worp van de mannen is.
Inspiratieloos en een sterke melodie ontberend [5,5].
#37: Cliff Richard - Marianne (re-entry)
In week 42 was er in de Tipparade nog een re-entry voor Frank Sinatra's My Way Of Life (#2) en in week 43 wederom één voor The Casuals' Jesamine (#5).
---------------------------------------------
Week 44 - 2 november 1968.
Top 40

#2: Golden Earrings - Just A Little Bit Of Peace In My Heart V
#8: Greetje Kauffeld - Schrikkeljaar (gedowned)
#9: John Lamers - Puur, Pure Natuur V
#10: The Rob Hoeke Rhythm & Blues Group - Lying In the Grass (gedowned)
#11: The Hunters - Lost Money V
#12: The Flirtations - Nothing But A Heartache V
#13: Steppenwolf - Magic Carpet Ride V
#18: Frogs Ltd. - Judgement V
#19: The Four Tops - I'm In A Different World V
Just A Little Bit Of Peace In My Heart vind ik in velerlei opzichten de single waar The Golden Earrings zich onsterfelijk mee maakten. Deze single maakte definitief het verschil met al die andere Nederlandse bandjes die wat tegen de hitparade aan bleven hikken. Vanaf nu mochten ze zich erbij neerleggen en toekijken, al bleken Shocking Blue en, in zekere zin, The George Baker Selection nog serieuze kandidaten. Het liedje is bombastisch tot en met, maar ze zijn zodanig gegroeid als muzikanten dat ze het in hun voordeel weten om te buigen. Ook het progressieve einde is er een voor de boeken [9,5].
'Het is dit jaar schrikkeljaar, ik neem je in m'n armen, het is dit jaar schrikkeljaar want ik ben dol op jou'. Dit verzin ik niet. Productioneel zit het wel redelijk snor, maar ik heb sinds tijden niet zo'n dom nummer gehoord. Muzikaal valt het ook door de mand in een doorzichtige poging om hip te klinken. Snel vergeten! [1].
Ook John Lamers' liedje weet me niet te charmeren. Puur, Pure Natuur klinkt, ondanks de titel, als een vlak lopende-band-productje, alsof er volgens een receptuur gemusiceerd en gezongen is [2].
Rob Hoeke's singles zijn zelden tot nooit op YouTube te vinden. Heel vreemd, want ze mogen er vaak best wel zijn. Lying In The Grass lijkt wat slordig geproduceerd, maar hier zit elan in!
Duidelijk geënt op The Rolling Stones, maar dan wel op een smaakvolle, geloofwaardige manier en het klinkt lekker smerig en donker [8].
Het liedje van The Hunters vind ik wel wat hebben. Het klinkt lekker zomers en heeft een aparte melodie en goede samenzang. Veel heeft het niet om het lijf maar dat leek me dan ook niet de opzet. Leuk, klein liedje [7].
De vergelijking met The Supremes kan ik zeker begrijpen, maar naar mijn bescheiden mening is Nothing But A Heartache toch wel een heel stuk beter. Emotioneler, gepassioneerder vooral én met een zangeres die echt kan zingen. Een absolute soulklassieker met weergaloze melodieën
[10].Steppenwolf's Magic Carpet Ride vind ik ook een heel stuk leuker dan Born To Be Wild.
Spannender en vooral interessanter en het refrein klinkt zeer catchy.
En net als The Band's The Weight vind ik dit echt al een 70's-sound hebben.
Vooral gelet op dit nummer vind ik het maar vreemd dat ze hun succes nooit uit hebben kunnen bouwen. Ik vind het muzikaal nl. zeer sterk [9,5].
The Frogs Ltd. klinkt me teveel als een mislukte kruising tussen The Doors en The Zombies.
Dit gaat echt nergens heen. Muziek heeft zelden richtinglozer geklonken als dit
[2,5].Zouteloosheid is in mindere mate te vinden in het Four Tops-liedje, maar dat zegt weinig.
Het is wel veilig te stellen dat I'm In A Different World een mindere worp van de mannen is.
Inspiratieloos en een sterke melodie ontberend [5,5].
#37: Cliff Richard - Marianne (re-entry)
0
beaster1256
geplaatst: 5 november 2012, 15:23 uur
prachtige site van musician waarvoor dank , herinner me bijna alle nummers die heerlijk waren en beter of alle ' crap ' van nu , maar omdat ik geen enkel boek heb met lijsten van nummers kan ik moeilijk mijn lijst laten delen met jullie , al vind ik jullie lijsten voor bijna 100 % met mijn voorkeur kloppen , als ik meer tijd heb kom ik hier zeker eens op terug ! bedankt aan alle medewerkers van deze site of topic , hoe jullie dat hier heten , en vooral bedankt , hans , zonder jou wist ik nooit van het bestaan ervan , cheers mate

0
beaster1256
geplaatst: 5 november 2012, 15:27 uur
was toen in 68 , 12 jaar en was zot van with a little bit of peace in my heart , atlantis en all along the watchtower , 12 jaar hé , en al muziekfreak , da was nog eens muziek met gevoel , melodie , teksten enz. nu is het allemaal dikke zever , luister dan ook al 15 jaar nooit meer naar de radio met hun bullshit muziek , zelfs de vroegere elevator muzak was nog beter of hetgeen nu uit de radiospeakers komt , lees alleen nog recensies en koop cd's van artiesten die nog presteren al zijn ze al oud , ( dit jaar al genoten van bob , neil , van en patti ! ) 

0
geplaatst: 5 november 2012, 18:57 uur
Ik zit met vage herinneringen als jongetje van 5 in 1968. Maar Beaster heeft alles als 12 jarige direct meegemaakt. Noem dat maar eerlijk.
Maar de herinneringen zijn natuurlijk van harte welkom, zeker als je nog informatie kunt delen/geven waar wij in die tijd nog geen weet van hadden...
Maar de herinneringen zijn natuurlijk van harte welkom, zeker als je nog informatie kunt delen/geven waar wij in die tijd nog geen weet van hadden...

* denotes required fields.