MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
Dit heet een topic beaster. En fijn dat er nog een volger is opgestaan! Welkom

En nu over naar de orde van de dag:

1. Nina Simone- Ain’t Got No – I Got Life (1) (5w)
2. Creedence Clearwater Revival- I Put A Spell On You (6) (2w)
3. Tim Buckley- Pleasant Street (8) (2w)
4. The Byrds- I Am A Pilgrim (2) (5w)
5. The Millennium- Prelude/To Claudia On Thursday (11) (2w)
6. Deep Purple- Kentucky Woman (5) (3w)
7. Neil Diamond- Sunday Sun (3) (7w)
8. The Isley Brothers- This Old Heart Of Mine (4) (4w)
9. Townes Van Zandt- Waiting Around To Die (7) (4w)
10. Marvin Gaye- I Heard It Through The Grapevine (-) (1w)
11. Stone Country- Wheels On Fire (15) (2w)
12. The Flirtations- Nothing But A Heartache (-) 1w)
13. Cream- White Room (9) (8w)
14. Sergio Mendes & Brazil ’66- Scarborough Fair (-) (1w)
15. The Golden Earrings- Just A Little Bit Of Peace In My Heart (-) (1w)

Verdwenen:

Steve Miller Band- Living In The USA (Hoogste positie: 10. Aantal weken: 2)
The Beatles- Hey Jude (Hoogste positie: 1. Aantal weken: 10)
The Moody Blues- Ride My See-Saw (Hoogste positie: 3. Aantal weken: 6)
Jefferson Airplane- If You Feel (Hoogste positie: 10. Aantal weken: 4)

Nina staat een vierde week op nummer 1, terwijl CCR, Buckley en The Millennium gevaarlijk stijgen.

En ik begroet voor de tweede week op rij maar liefst vier binnenkomers. Nieuw op 10 is dé Marvin Gaye-song voor mij, I Heard It Trough The Grapevine.

Op 12 The Flirtations, met een vrolijk en aanstekelijk nummer dat zo naast het beste van The Supremes mag liggen.

Op 14 een leuke tip van musician, lekker relaxt nummertje hebben Sergio en zijn mannen gemaakt van het ingetogen Scarborough Fair.

En op 15 Nederland's trots met één van hun mooiste ballads.

beaster1256 schreef:
prachtige site van musician waarvoor dank , herinner me bijna alle nummers die heerlijk waren en beter of alle ' crap ' van nu , maar omdat ik geen enkel boek heb met lijsten van nummers kan ik moeilijk mijn lijst laten delen met jullie , al vind ik jullie lijsten voor bijna 100 % met mijn voorkeur kloppen , als ik meer tijd heb kom ik hier zeker eens op terug ! bedankt aan alle medewerkers van deze site of topic , hoe jullie dat hier heten , en vooral bedankt , hans , zonder jou wist ik nooit van het bestaan ervan , cheers mate

Kijk eens aan, de ledenlijst breidt zich uit!

Welkom in het topic, Beaster! We kijken uit naar je bevindingen van het goud en het slijk der aarde uit 1968!

beaster1256
good to be back again , friends !!! zal mijn best doen !!!!! wie kent er nog de prachtige single ' i can't let maggie go ' the honeybus , en consertium met ' all the love in the world ' , fantastische singles in die tijd ! weet wel niet meer van buiten in welk jaar dat was !

Hee, Michel alias Beaster hier!!

De man met een muziekkennis waar je U tegen zegt. De man die mij de geweldige John Martyn leerde kennen.

Welkom brother.

The Honeybus is enkele maanden geleden nog aan bod gekomen (in 1968).
Inderdaad een geweldige single, beetje ondergewaardeerd zelfs.

Leuk dat er met Beaster en een paar dagen terug Bollieblauw nog wat volgers van dit topic zijn. Welkom!

beaster1256
dank u wel allemaal , it's good te be back na een zeer lastige 2 jazar bijna ! ga dagelijks weer op mume inloggen , met grote dank aan stijn slayer , en musician die me hier introduceerde , much appreciation ! see ya later , seffens ochtendvergadering !

single van de dag , weet niet van welk jaar maar was vroeger als kind behoorlijk zot van ' lazy sunday ' van the small faces !

beaster1256 schreef:
single van de dag , weet niet van welk jaar maar was vroeger als kind behoorlijk zot van ' lazy sunday ' van the small faces !

Komt uit 1968, en is een nummer-1 hit geweest hier

Top 20 van 10-11-1968

01 (04) 02 Atlantis – Donovan
02 (01) 04 Eloise – Barry Ryan
03 (---) 01 Just A Little Bit Of Peace In My Heart – Golden Earring
04 (05) 03 Waiting Around To Die - Townes Van Zandt
05 (02) 08 White Room – Cream
06 (03) 11 Street Fighting Man - The Rolling Stones
07 (08) 02 Pleasant Street – Tim Buckley
08 (06) 09 All Along The Watchtower – The Jimi Hendrix Experience
09 (---) 01 I Put A Spell On You – Creedence Clearwater Revival
10 (07) 04 Ain't Got No - I Got Life – Nina Simone
11 (13) 02 Season of the Witch - Bloomfield, Kooper & Stills
12 (10) 04 Feelin' Alright – Traffic
13 (---) 01 Initials B.B - Serge Gainsbourg
14 (---) 01 I Heard It Through The Grapevine - Marvin Gaye
15 (09) 07 Ride My See-Saw –The Moody Blues
16 (14) 03 Wichita Lineman – Glenn Campbell
17 (16) 03 For Once In My Life - Stevie Wonder
18 (15) 02 Comment Te Dire Adieu - Francoise Hardy
19 (---) 01 Prelude/To Claudia On Thursday - The Millennium
20 (---) 01 Hang 'Em High – Booker T and the MG’s

De laatste weken worden we heel erg verwend met onvergetelijke hits uit 1968 en het gaat maar door, want ook deze week komen er klassiekers binnen.
Eloise verliest al na 1 week zijn 1e plaats aan Atlantis, maar hoelang kan Donovan stand houden, want…….......

Nieuw op 3: Just A Little Bit Of Peace In My Heart van de Golden Earring komt er aan.
Dit meesterwerk met zijn prachtige onregelmatige maatsoorten, afwijkende ritmes en overgangen is het beste nummer ooit door een Nederlandse band gemaakt. Cijfer: 10

Nieuw op 9: I Put A Spell On You van Creedence Clearwater Revival.
De hit-singer/songwriter John Fogerty moest zijn schrijverstalent in 1968 nog ontwikkelen, want de beste songs van CCR's debuutalbum zijn geschreven door anderen. Na de fantastische single Suzie Q komen ze in korte tijd weer met een single van formaat. Cijfer: 9

Nieuw op 13: Initials B.B van Serge Gainsbourg. Deze onbekend gebleven single heb ik bij toeval ontdekt toen ik wat zat te spitten in het werk van een van mijn favoriete Franse artiesten: Serge Gainsbourg.
Initials B.B. (Brigitte Bardot, voor wie dit nog niet begrepen had) is qua stijl vergelijkbaar met Histoire de Melody Nelson , een album vol sfeervolle rock en subtiele arrangementen. Met dit singletje komt deze stijl aardig in de richting. Cijfer: 8,5

Nieuw op 14: I Heard It Through The Grapevine van Marvin Gaye is even wat anders dan zijn luchtige “middle of the road” liedjes van voorheen. Qua muzikale ontwikkeling is dit nummer de eerste stap in de richting van zijn latere meesterwerk “What’s Going On”. Het is zijn beste werk tot nu toe en een typische Motown productie, zwoel en passievol. Cijfer: 8,5

Hoeveel goede muziek kan een mens hebben? Platen die je graag op één had willen hebben, reiken straks misschien niet verder dan plek 5! Zie ik ook rustig voor de komende periode gebeuren.

Het is niet anders, het is een prachtig jaar. Hoewel ik trouwens Ryan toch nog even verkies boven Donovan.
Maar met Golden earring, CCR en Tim Buckley in de wacht.....

De Engelse Top 20 van 13 november 1968:

01 (03) 05 The good, the band and the ugly - Hugo Montenegro
02 (01) 05 With a little help from my friends - Joe Cocker
03 (04) 03 Eloise - Barry Ryan
04 (05) 03 This old heart of mine - Isley brothers
05 (02) 10 Those were the days - Mary Hopkin
06 (09) 03 All along the watchtower - Jimi Hendrix
07 (07) 06 Light my fire - Jose Feliciano
08 (06) 05 Only one woman - Marbles
09 (16) 03 Breakin' down the walls of heartache - Bandwagon
10 (11) 10 Jesamine - The Casuals
11 (10) 10 Hey Jude - The Beatles
12 (12) 06 Les bicyclettes de Belsize - Engelbert Humperdinck
13 (---) 01 Elenore - Turtles
14 (08) 11 Little arrows - Leapy Lee
15 (14) 05 Listen to me - Hollies
16 (17) 02 Mexico - Long John Baldry
17 (13) 07 My little lady - Tremeloes
18 (---) 01 Ain't got no I got life - Nina Simone
19 (---) 01 You're all I need to get by - Marvin Gaye & Tammi Terell
20 (15) 07 A day without you - Love affair

Hugo Montenegro stijgt toch onverwacht nog door naar nummer 1. Onverwacht, Joe Cocker stond pas sinds vorige week op 1 en bovendien hadden Barry Ryan en de Isley Brothers vorige week een behoorlijke stijging in de Top 10 en waren ze behoorlijke kanshebbers.

Eens kijken wat de Engelsen uiteindelijk gaan doen met Nina Simone.

De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 13 november 1968:

Lily the pink - Scaffold (23)
I'm a tiger - Lulu (30)
Rain and tears - Aphrodites child (33)
I'm the urban spaceman - Bonzo dog doo dah band (34)
Yesterday's dream - Four tops (39)

De Tips voor 20 november 1968:

One, two, three O'Leary - Des O' Connor
I'm in a different world - Four Tops
Eeny meeny - The Showstoppers

Musician's Top 15 van 10 november 1968:

01 (01) 04 Eloise - Barry Ryan
02 (02) 07 White room - The Cream
03 (07) 02 I put a spell on you - Creedence Clearwater Revival
04 (03) 05 Living in the USA - Steve Miller Band
05 (09) 02 Pleasant street - Tim Buckley
06 (---) 01 Just a little bit of peace in my heart - Golden earring
07 (11) 02 Kentucky woman - Deep purple
08 (04) 09 All along the watchtower - Jimi Hendrix
09 (05) 07 Ride my see saw - Moody Blues
10 (12) 02 Atlantis - Donovan
11 (08) 03 Season of the witch - Bloomfield, Kooper & Stills
12 (10) 03 Waiting around to die - Townes van Zandt
13 (13) 03 Lea - The Cats
14 (---) 01 Sour milk sea - Jackie Lomax
15 (---) 01 Hang 'm high - Booker T and the MG's

Ik heb er wel spijt van dat ik sommige nummers niet de hits kan laten worden die ik ze gun. Maar met zo'n lijst aan goede kandidaten, is er geen andere mogelijkheid.

Hang 'm high van Booker T is weer zo'n prima ontdekking. Net als de Beatles protegé Jacky Lomax, die ik uiteindelijk toch maar laat binnen komen. Zo'n geweldige single.

Marvin Gaye moet er even voor in de wachtkamer.

Musician's Alternatieve Veronica Top 20 van 09 november 1968:

01 (10) 02 All along the watchtower - Jimi Hendrix
02 (11) 02 White room - The Cream
03 (04) 04 With a little help from my friends - Joe Cocker
04 (01) 07 Need your love so bad - Fleetwood Mac
05 (06) 05 Sour milk sea - Jackie Lomax
06 (02) 09 Hey Jude - Beatles
07 (03) 06 Born to be wild - Steppenwolf
08 (07) 04 I've got dreams to remember - Otis Redding
09 (08) 04 Listen to me - Hollies
10 (05) 08 Street fighting man - Rolling stones
11 (---) 01 Lea - The Cats
12 (16) 02 Feelin' alright - Traffic
13 (15) 02 Jesamine - The Casuals
14 (09) 07 Windows of my eyes - Cuby & The Blizzards
15 (12) 05 The weight - The Band
16 (20) 02 My way of life - Frank Sinatra
17 (17) 03 Lovely Rita - Fats Domino
18 (18) 03 I've found a true love - Wilson Pickett
19 (19) 05 Les Bicyclettes De Belsize - Engelbert Humperdinck
20 (---) 01 Red red wine - Peter Tetteroo

Het lijkt in ieder geval op een behoorlijk opschudden van de bovenste regionen, met die stijgers naar 1 en 2. Overbekend, maar prachtige hits. Cocker en Lomax houden heel aardig stand, in al dat geweld.

Slechts twee nieuwe binnenkomers. Vader is de dader van Egbert Douwe (wie herkende niet Veronica baas Rob Out) laat ik voorbij gaan in deze alternatieve lijst.

Ik mag de lijst in de kleine uurtjes overigens graag voorbij horen komen, al zeg ik het zelf.... (Vandaar dat Engelbert Humperdinck het waarschijnlijk al 5 weken uithoudt)

Week 45 van 1968.

6. Lowland Trio - Dikke Wang
Een nummer dat ik mij nog vaag herinner van in mijn kindertijd, je hoort het niet meer. Vind ik een grappig en vermakelijk (onzin)nummer, ik hoor dit veel liever dit dan al die schlagers en smartlappen.
Cijfer: 7

9. The Turtles - Elenore
Hun beste nummer na Happy Together, al ligt dit in het verlengde daarvan. Prettig nummer met prima vocalen en het refrein staat als een huis.
Cijfer: 8,5

10. The Kinks - Starstruck
Een charmant en lichtvoetig Kinks-liedje, typisch zo'n nummer dat ik 's ochtends graag wil horen. Schijnbaar eenvoudig maar subliem al behoort dat niet tot hun beste nummers, het werd ook geen grote hit.
Cijfer: 8

13. Johnny & Rijk - Oh, Oh, Wat Een Familie!!!
Een carnavaleske cover van een overbekend nummer dat destijds een grote hit was, wat een inspiratie! Toegegeven, de tekst vind ik bij momenten grappig.
Cijfer: 3

14. Het West-Lands Mannenkoor olv Piet Struijk - Het Westlandlied
Geen clip gevonden.

15. José Feliciano - Hi-Heel Sneakers
Deze man bezit een soepele stem die hier goed tot zijn recht komt, ook de folky arrangementen in combinatie met bossanova vind ik subliem.

18. Ohio Express - Chewy Chewy
Deze pretentieloze bubbelgumpop is gewoon een kopie van hun vorige hit Yummy Yummy Yummy en dan is de grap er vanaf. Dat orgeltje vind ik wel leuk.
Cijfer: 5,5

19. Trea Dobbs - Was Jij Maar In Lutjebroek Gebleven
Dit soort schlagers hebben een zeer korte houdbaarheid, zo ook dit nummer waarvan de lol (?) er snel vanaf is. Dat orkest steekt mij ook tegen.
Cijfer: 3

20. Diana Ross & The Supremes - Love Child
Dit klinkt lieftallig maar serieuzer dan hun vroegere hits, heeft een meer dramatische toon. De dunne maar herkenbare stem van Diana Ross zorgt steeds voor herkenbaarheid alsook het ritme.

Ranboy Top 15 week 45 van 10 november 1968
w45 w44 aw titel - artiest
1 1 6 Lalena - Donovan
2 2 8 White room - The Cream
3 4 5 Eloise - Barry Ryan
4 5 3 Wichita lineman - Glenn Campbell
5 3 7 With a little help from my friends - Joe Cocker
6 6 5 Ain't got no… I got life - Nina Simone
7 -- 1 Just a little bit of peace in my heart - Golden Earring
8 9 5 Love child - Diana Ross & the Supremes
9 15 2 I put a spell on you - Creedence Clearwater Revival
10 7 8 Elenore - The Turtles
11 12 3 Israelites - Desmond Dekker & the Aces
12 11 4 Feelin' all right - Traffic
13 14 2 Lea - The Cats
14 8 7 Ride my see-saw - The Moody Blues
15 13 4 Lady willpower - Gary Puckett & the Union Gap

Met één zo'n knaller als binnenkomer ben je eigenlijk alweer klaar .
Atlantis moet nog even wachten, anders wordt het te gek.

Week 45 - 9 november 1968
Top 40

(afbeelding)
Nieuw in de Tipparade!!!...

Ongelofelijk: de Earring moet pas op de plaats houden (van #2 naar #1 in de Tipparade) terwijl Egbert Douwe en Peter Tetteroo ongestraft de Top 40 in mogen...

Binnenkomers in de Tipparade:

#6: Lowland Trio - Dikke Wang V
#9: The Turtles - Elenore V
#10: The Kinks - Starstruck V
#13: Johnny & Rijk - Oh, Oh, Wat Een Familie!!! V
#14: Het West-Lands Mannenkoor olv Piet Struijk - Het Westlandlied (gedowned)
#15: José Feliciano - Hi-Heel Sneakers V
#18: Ohio Express - Chewy Chewy V
#19: Trea Dobbs - Was Jij Maar In Lutjebroek Gebleven V
#20: Diana Ross & The Supremes - Love Child V

Uw verslaggever vanuit De Eemhof, Zeewolde:

Dikke Wang doet me vooral aan Peter Koelewijn denken. Het rockt opvallend voor een Nederlandstalige plaat en ik hoor het liever dan Ik Kan Geen Kikker Van De Kant Afduwen.
Best een grappig plaatje, maar het duurt me iets te lang en ik krijg er geen dikke wang van [5,5]

Vervolgens krijgen we wat mij betreft The Turtles' beste single, Elenore. Dit is toch wel zeker een van DE voorbeelden van de sterke samenzang van Flo & Eddie. Het is ook een soort van 'ultiem' popliedje: Het arrangement, de zang, de opbouw... het klopt allemaal als een bus, is tiptop in orde. Heerlijk liedje! Oja, voor ik het vergeet: Het werd hier géén hit!! [8,5].

Dit singletje van The Kinks zegt me niet veel (het staat niet op mijn verzamelaar, Greatest Hits op het BR Music-label), maar ik vind het eigenlijk best leuk klinken. Groots is het niet en het komt niet tot niveautje Waterloo Sunset of Sunny Afternoon, maar het klinkt frivool en catchy [7,5].

Blokje Hollandse rotzooi: Johnny & Rijk komen met de zoveelste bewerking van weet ik het en het klinkt weer eens nergens naar. Het liedje van Trea Dobbs weet zich ook niet te ontworstelen aan een melig hoempapa-gehalte. Het niet-op-maat-zingende Westlands Mannenkoor hadden het ook beter bij hun zondagochtendmatinees gehouden. Ik kan er in ieder geval geen ene hol van verstaan en ik denk ook niet dat ik daar wakker van lig [allemaal een verdiende 1!].

Hi-Heel Sneakers ken ik van de Stones en José Feliciano maakt er hier meer van dan bij die Doors-cover. Het lijkt alsof hij zich meer thuis voelt met dit nummer; De uitvoering blaakt van zelfvertrouwen [7,5].

Ohio Express weet hoe ze een oersimpel popliedje moeten maken die eigenlijk wel bij een vrij breed publiek aanslaat. Ook Chewy Chewy heeft een bepaalde onweerstaanbaarheid, al vind ik het iets minder dan de beroemde voorganger Yummy Yummy Yummy [7,5].

Wat mij betreft zit het niveau van The Supremes' Love Child net iets onder hun hoge standaardniveau. Het is duidelijk gericht op de flower power-mode en daar knelt de schoen een beetje. Geen slecht nummer, maar ik hoor ze liever met meer soul [7].

Kaztor

Het singletje Starstruck van The Kinks is een nummer van het geweldige album The Village Green Preservation Society en de eerste in tijden die wèl op een regulier album staat.

Voor deze week zou ik trouwens wel een top 25 of zelfs top 30 kunnen maken. Ongelooflijk wat een hoop goede platen opeens.

herman schreef:
Voor deze week zou ik trouwens wel een top 25 of zelfs top 30 kunnen maken. Ongelooflijk wat een hoop goede platen opeens.

Ik zit met exact hetzelfde luxeprobleem

De nieuwe Golden Earring gaat het bij mij niet redden in ieder geval. Prachtig nummer, maar hij moet nog 10 mogelijke nieuwe binnenkomers voor zich dulden (zonder overdrijven). Zelfs de nieuwe Dusty (Son of a Preacherman) gaat het (nog?) niet halen.

edit: okay, Dusty haalt het net aan.

Week 45:

45 44 AW
01 01 05 Nina Simone - Ain’t Got No – I Got Life
02 03 02 The Flirtations - Nothing But A Heartache
03 06 02 Tim Buckley - Pleasant Street
04 02 07 Ramases & Selket - Crazy One
05 08 07 Joe Cocker - With A Little Help From My Friends
06 07 03 Glen Campbell - Wichita Lineman
07 09 05 Barry Ryan - Eloise
08 04 08 The Lollipop Shoppe -You Must Be A Witch
09 --- 01 Creedence Clearwater Revival - I Put A Spell On You
10 --- 01 Serge Gainsbourg - Initials B.B.
11 --- 01 The Pretty Things - Private Sorrow
12 05 06 Otis Redding - I've Got Dreams to Remember
13 11 09 Jimi Hendrix - All Along The Watchtower
14 --- 01 Donovan - Atlantis
15 --- 01 Dusty Springfield - Son of a Preacherman

Het is bijltjesweek hier. Deze zijn verdwenen:

Traffic - Feelin' Alright
Francoise Hardy - Comment Te Dire Adieu
Dusty Springfield - I Close My Eyes And Count to Ten
Donovan - Lalena
The Gun - Race With The Devil

Dusty komt meteen terug maar Son of a Preacherman, maar die is wel heel wat minder dan I Close My Eyes, dus de records die Dusty daarmee haalde (meeste punten, langs genoteerd, langste #1) zullen door een ander nummer verbroken moetem worden.

Verder houdt Nina Simone het nog even vol bovenaan de lijst. Wat een enorme feelgood-song is dat toch. Echt een troost als je even bij de pakken neerzit. Maar The Flirtations en Tim Buckley liggen wel op de loer.

Verder ben ik niet zo'n fan van CCR, maar I Put A Spell On Your is wel érg goed. De beste uitvoering die ik van dit nummer ken, volgens mij. Gainsbourg pikte ik op via Heicro, al kende ik het nummer (en album) al wel. Geweldig nummer. En na een half jaar of langer dan eindelijk weer een single van de fantastische Pretty Things, wiens Talking 'Bout The Good Times heel hoog komt in mijn eindejaarslijst. Dit nummer is ook weer steengoed, dus ik zou eigenlijk hun album eens op moeten zoeken... Het valt wel op dat ook hier het outro weer fantastisch is.
Deze nummers zorgen ervoor dat 'Watchtower' buiten de top 10 valt, terwijl zo'n nummer eigenlijk maanden bovenin zou moeten staan. Maar er zijn gewoon téveel goede songs. Zo ook op 14 en 15 nog twee toppers van Donovan en Dusty. De melodie van Atlantis was me al bekend, sinds nu kan ik het dan eindelijk aan een artiest en titel koppelen.

Golden Earring, Sergio Mendes (toch een vaste waarde bij mij normaal gesproken) en de Kinks moeten nog even in de wachtkamer plaatsnemen.

De Music Meter Top 15 van 11 november 1968!

01 (01) 05 Eloise - Barry Ryan (51)
02 (11) 02 I put a spell on you - Creedence clearwater revival (49)
03 (02) 05 Ain't got no, I got life - Nina Simone (46)
04 (05) 02 Pleasant street - Tim Buckley (46)
05 (03) 08 White room - The Cream (42)
06 (---) 01 Just a little bit of peace in my heart - Golden earring (33)
07 (13) 02 Atlantis - Donovan (23)
08 (08) 03 Waiting around to die - Townes van Zandt (23)
09 (09) 02 Witchita lineman - Glen Campbell (22)
10 (04) 06 With a little help from my friends - Joe Cocker (22)
11 (14) 02 Kentucky woman - Deep purple (19)
12 (07) 09 All along the watchtower - Jimi Hendrix (19)
13 (---) 01 Nothing but a heartache - The Flirtations (18)
14 (10) 06 Lalena - Donovan (15)
15 (12) 03 Living in the USA - The Steve Miller Band (12)
15 (15) 03 I am a pilgrim - The Byrds (12)
15 (re) 01 Crazy one - Ramases & Selket (12)

En verdwenen is Ride my see saw van de Moody blues, die deze week van iedereen een flink pak slaag kreeg.

Vijf vrij hoge noteringen kan net tot een hogere positie leiden dan vier gemiddeld hogere eindbeoordelingen. Bewijst in ieder geval Creedence Clearwater Revival ten opzichte van Tim Buckley en Nina Simone.

Slechts twee nieuwe binnenkomers (vorige week 5) kunnen niet verhullen dat het behoorlijk gist en borrelt in onze lijst...

beaster1256
amai townes in de top 10 , dat wist ik niet meer , maar is dit de veronica top 40 van vroeger ??? op welke basis steekt deze top 15 in elkaar aub ???

De MusicMeter top 15 is samengesteld uit de afzonderlijke top 15's van de vijf deelnemers, beaster. Townes heeft jammer genoeg en geheel onterecht nooit de hitlijsten gehaald.

Dit is mijn nieuwe top 15:

1. Creedence Clearwater Revival- I Put A Spell On You (2) (3w)
2. Tim Buckley- Pleasant Street (3) (3w)
3. Nina Simone- Ain’t Got No – I Got Life (1) (6w)
4. The Millennium- Prelude/To Claudia On Thursday (5) (3w)
5. The Byrds- I Am A Pilgrim (4) (6w)
6. Marvin Gaye- I Heard It Through The Grapevine (10) (2w)
7. Serge Gainsbourg- Initiales BB (-) (1w)
8. Quicksilver Messager Service- Stand By Me (-) (1w)
9. Deep Purple- Kentucky Woman (6) (4w)
10. Sergio Mendes & Brazil ’66- Scarborough Fair (14) (2w)
11. The Golden Earrings- Just A Little Bit Of Peace In My Heart (15) (2w)
12. Neil Diamond- Sunday Sun (7) (8w)
13. The Flirtations- Nothing But A Heartache (12) (2w)
14. Sly & The Family Stone- Everyday People (-) (1w)
15. The Isley Brothers- This Old Heart Of Mine (8) (5w)

Verdwenen:

Townes Van Zandt- Waiting Around To Die (Hoogste positie: 7. Aantal weken: 4)
Stone Country- Wheels On Fire (Hoogste positie: 11. Aantal weken: 3)
Cream- White Room (Hoogste positie: 1. Aantal weken: 8 )

Er kwamen in die periode zo veel goede nummers uit, dat ik toch wel met een behoorlijk grote wachtrij zit. Onder andere Dusty Springfield en The Pretty Things zullen daarom nog minstens een weekje moeten wachten voor ze in mijn top 15 mogen.

Deze week onttroont CCR Nina na vier weken van de eerste plaats. Tim Buckley stijgt naar de tweede plek. Dat beloofd voor volgende week!

Verder verwelkom ik drie leuke nieuwe binnenkomers. Op 7, met dank aan heicro, Initials BB van Serge Gainsbourg. Ik ben vooral dol op de vioolpartij van dit nummer.

Op 8 vinden we de tamelijk onbekend gebleven Quicksilver Messanger Service met Stand By Me. Geen Ben E King-cover, maar een eigen compositie. Een klein, gevoelig, maar wondermooi nummer.

En op 14 een bekende: het onweerstaanbare Everyday People van Sly & The Family Stone. Ik kan alvast verklappen dat ook de volgende twee singles van hun album Stand, het titelnummer en I Want To Take You Higher, het heel goed gaan doen in mijn top 15 volgend jaar

De Engelse Top 20 van 20 november 1968:

01 (01) 06 The good, the band and the ugly - Hugo Montenegro
02 (03) 04 Eloise - Barry Ryan
03 (04) 04 This old heart of mine - Isley brothers
04 (09) 04 Breakin' down the walls of heartache - Bandwagon
05 (02) 06 With a little help from my friends - Joe Cocker
06 (06) 04 All along the watchtower - Jimi Hendrix
07 (13) 02 Elenore - Turtles
08 (08) 06 Only one woman - Marbles
09 (05) 11 Those were the days - Mary Hopkin
10 (18) 02 Ain't got no I got life - Nina Simone
11 (07) 07 Light my fire - Jose Feliciano
12 (---) 01 Lily the pink - Scaffold
13 (14) 12 Little arrows - Leapy Lee
14 (---) 01 If I knew then what I know now - Val Doonican
15 (16) 03 Mexico - Long John Baldry
16 (10) 11 Jesamine - The Casuals
17 (---) 01 I'm a tiger - Lulu
18 (15) 06 Listen to me - Hollies
19 (12) 07 Les bicyclettes de Belsize - Engelbert Humperdinck
20 (---) 01 May I have the next dream with you - Malcolm Roberts

De Beatles verdwijnen plotseling vanaf 11, toch een behoorlijk verlies (daalden naar 24). Het niveau van de nieuwe binnenkomers is niet al te hoog, deze week. Blijkbaar hebben de engelsen ook hun prins carnaval gekozen (Lily the Pink) of werden ze enigszins overmand door melancholie door het naderende koude jaargetijde (Malcolm Roberts).

In ieder geval staat voor mij nog steeds onverwacht Hugo Montenegro gewoon op één.

De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 20 november 1968:

One, two, three O'Leary - Des O' Connor (31)
I'm in a different world - Four Tops (32)
Eeny meeny - The Showstoppers (34)

De tips voor 27 november 1968:

Build me up buttercup - The Foundations
Love child - Diana Ross & The Supremes
Race with the devil - The Gun
Private number - Judy Clay and William Bell
Sabre dance - Love sculpture
Quick Joey Small - Kasenetz-Katz

We gaan overigens ook een prachtig 1969 tegemoet, dat wil echt niemand missen!

Musician's Top 15 van 10 november 1968:

01 (01) 05 Eloise - Barry Ryan
02 (03) 03 I put a spell on you - Creedence Clearwater Revival
03 (06) 02 Just a little bit of peace in my heart - Golden earring
04 (05) 03 Pleasant street - Tim Buckley
05 (02) 08 White room - The Cream
06 (10) 03 Atlantis - Donovan
07 (07) 03 Kentucky woman - Deep purple
08 (04) 06 Living in the USA - Steve Miller Band
09 (---) 01 Hooked on a feeling - BJ Thomas
10 (14) 02 Sour milk sea - Jackie Lomax
11 (---) 01 Initials BB - Serge Gainsbourg
12 (---) 01 Son of a preacherman - Dusty Springfield
13 (15) 02 Hang 'm high - Booker T and the MG's
14 (---) 01 Private sorrow - Pretty Things
15 (---) 01 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye

Serge Gainsbourg is inderdaad mooi, net als de nieuwe Dusty Springfield, Marvin Gaye en de Pretty Things.
Maar mijn liefde ging uiteraard weer uit naar BJ Thomas, een prachtige popsong en een naderend groot succes in de VS

(afbeelding)

Top 20 van 17-11-1968

01 (03) 02 Just A Little Bit Of Peace In My Heart – Golden Earring
02 (01) 03 Atlantis – Donovan
03 (03) 05 Eloise – Barry Ryan
04 (04) 04 Waiting Around To Die - Townes Van Zandt
05 (09) 02 I Put A Spell On You – Creedence Clearwater Revival
06 (07) 03 Pleasant Street – Tim Buckley
07 (14) 02 I Heard It Through The Grapevine - Marvin Gaye
08 (13) 02 Initials B.B - Serge Gainsbourg
09 (11) 03 Season of the Witch - Bloomfield, Kooper & Stills
10 (06) 12 Street Fighting Man - The Rolling Stones
11 (05) 10 White Room – Cream
12 (10) 05 Ain't Got No - I Got Life – Nina Simone
13 (08) 10 All Along The Watchtower – The Jimi Hendrix Experience
14 (12) 05 Feelin' Alright – Traffic
15 (16) 04 Wichita Lineman – Glenn Campbell
16 (---) 01 Stand By Me - Quicksilver Messenger Service
17 (---) 01 Starstruck – The Kinks
18 (---) 01 Everyday People - Sly & The Family Stone
19 (---) 01 Private Sorrow - The Pretty Things
20 (---) 01 Nothing But A Heartache –The Flirttations

En weer een nieuwe nummer 1. Voor de ware sixtees liefhebber is het smullen.
Vijf nieuwe nummers deze week. Stand By Me van Quicksilver Messenger Service is een aangename verrassing. Arthur

Week 46:

46 45 AW
01 02 03 The Flirtations - Nothing But A Heartache
02 01 06 Nina Simone - Ain’t Got No – I Got Life
03 03 03 Tim Buckley - Pleasant Street
04 10 02 Serge Gainsbourg - Initials B.B.
05 --- 01 Sly & The Family Stone - Everyday People
06 15 02 Dusty Springfield - Son of a Preacherman
07 05 08 Joe Cocker - With A Little Help From My Friends
08 09 02 Creedence Clearwater Revival - I Put A Spell On You
09 04 08 Ramases & Selket - Crazy One
10 13 10 Jimi Hendrix - All Along The Watchtower
11 11 02 The Pretty Things - Private Sorrow
12 07 06 Barry Ryan - Eloise
13 08 09 The Lollipop Shoppe -You Must Be A Witch
14 14 02 Donovan - Atlantis
15 06 04 Glen Campbell - Wichita Lineman

exit:
Otis Redding - I've Got Dreams to Remember

Maar één nieuwe binnenkomer, maar wel een hele mooie van Sly & The Family Stone. Typisch zo'n liedje waaraan alles klopt en dat in nog geen tweeënhalve minuut. Samen met de nieuwe Dusty en Serge bestormen zijn nu de bovenste regionen. Verder heeft Nina het stokje van de nummer 1 doorgegeven aan The Flirtations.

Week 46 van 1968.

1. Barry Ryan - Eloise
We beginnen met een klassieker van formaat. Symfonisch getinte popsong met een vleugje kitsch, erg knap geconstrueerd en met veel passie gezongen.
Cijfer: 9,5

3. Eddie Becker - M'n Tante, Die Weet Van Wanten
Geen clip gevonden.

10. Tom & Mick - Somebody's Taken Maria Away
In tegenstelling tot Eloise is dit nummer in de vergetelheid geraakt. De vocalen en zeker het refrein vind ik wel leuk maar het heeft toch te weinig eigenheid, het klinkt teveel als een Fortunes-kloon.
Cijfer: 6

15. The Bonzo Dog Doo-Dah Band - I'm The Urban Spaceman
Een vlot en grappig nummer met aparte arrangementen waardoor het meteen opvalt. Weliswaar een ééndagsvlieg maar dit blijft ongetwijfeld hangen.

16. Arthur Conley - Aunt Dora's Love Soul Shack
In de oude soul hoor ik nog veel bezieling en vitaliteit zoals hier. Misschien niet opzienbarend maar het swingt lekker en de damesachtergrondkoor en blazers zijn een fijne toevoeging.
Cijfer: 7,5

17. Felice Taylor - Suree-Surrender
Geen clip gevonden.

18. Gloria - Bitter Sweet
Ook al geen clip gevonden.

20. Sandy Coast - Innocent Girl
De nummers van Sandy Coast kan ik wel waarderen waaronder dit hier maar het komt mij toch een tikkeltje belegen over. Volgend jaar zouden ze hun ultieme klassieker brengen.
Cijfer: 6,5

Ranboy Top 15 week 46 van 17 november 1968
w46 w45 aw titel - artiest
1 1 7 Lalena - Donovan
2 -- 1 Atlantis - Donovan
3 3 6 Eloise - Barry Ryan
4 7 2 Just a little bit of peace in my heart - Golden Earring
5 2 9 White room - The Cream
6 4 4 Wichita lineman - Glenn Campbell
7 9 3 I put a spell on you - Creedence Clearwater Revival
8 6 6 Ain't got no… I got life - Nina Simone
9 8 6 Love child - Diana Ross & the Supremes
10 5 8 With a little help from my friends - Joe Cocker
11 11 4 Israelites - Desmond Dekker & the Aces
12 -- 1 Hooked on a feeling - B.J. Thomas
13 -- 1 Sabre dance - Love Sculpture
14 13 3 Lea - The Cats
15 10 9 Elenore - The Turtles

Ik heb er 3 weken mee gewacht, maar nu moest Atlantis toch echt binnenkomen; ik zag hem bij anderen al zakken. En dus toch nog een top 2 met louter Donovan.

Nog twee aparte binnenkomers. Hooked on a feeling kende ik al wel, maar niet deze (originele) uitvoering; deze is wat gepolijster, maar het liedje blijft natuurlijk overeind. En een manische bewerking van het klassieke Sabeldans (Khachaturian). In deze jaren had je opvallend veel klassieke stukken die 'verpopt' werden, en niet alleen van Ekseption.

De Music Meter Top 15 van 18 november 1968!

01 (02) 03 I put a spell on you - Creedence clearwater revival (57)
02 (04) 03 Pleasant street - Tim Buckley (49)
03 (01) 06 Eloise - Barry Ryan (45)
04 (06) 02 Just a little bit of peace in my heart - Golden earring (45)
05 (07) 03 Atlantis - Donovan (40)
06 (03) 06 Ain't got no, I got life - Nina Simone (39)
07 (---) 01 Initials BB - Serge Gainsbourg (34)
08 (05) 09 White room - The Cream (27)
09 (---) 01 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye (20)
10 (13) 02 Nothing but a heartache - The Flirtations (18)
11 (11) 03 Kentucky woman - Deep purple (16)
12 (14) 07 Lalena - Donovan (15)
13 (10) 07 With a little help from my friends - Joe Cocker (15)
14 (---) 01 Son of a preacherman - Dusty Springfield (14)
15 (---) 01 Everyday people - Sly & The Family Stone (13)

En verdwenen zijn Townes van Zandt, Glen Campbell, Jimi Hendrix, The Steve Miller Band, The Byrds en Ramasas & Selket.

Prachtige lijst en prima nieuwe binnenkomers. Bovenin is het tot en met Serge Gainsbourg lekker spannend.

We zijn een week of 6 verwijderd van de laatste lijst van dit jaar. Enige complimenten aan iedereen inzake het volhouden van hun eigen hitparade mogen inmiddels wel worden uitgedeeld.

Voor mensen die ook graag eens zouden willen beginnen aan een wekelijkse top 15 en dat sowieso een jaartje (1969) willen bijhouden, is het te adviseren om nu alvast wekelijks mee te gaan draaien. Dan gaat de lijst soepeltjes 1969 in. Dat wordt overigens (opnieuw) een prachtig jaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:33 uur

geplaatst: vandaag om 07:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.