MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
Nog wat Top 40-besprekingen:

Week 39:

34. The Honeybus - Girl Of Independent Means
Een wat anoniem jaren '60 liedje. Het is niet slecht, maar het heeft weinig onderscheidends in tegenstelling tot bv. hun vorige single I Can't Let Maggie Go.
Cijfer: 4,5

36. Shocking Blue - Lucy Brown Is Back In Town
Leuk om dit nummer te horen, het is voor het eerst dat ik SB hoor met de eerste zanger, die werd ingeruild voor Veres toen hij met militaire dienst ging. De arrangementen zijn leuk en het nummer heeft wel iets aanstekelijks. Je kan horen dat ze er zin in hebben.
Cijfer: 6,5

37. Fleetwood Mac - Need Your Love So Bad
Dit blijft een ontroerend nummer. Hoe Peter Green zijn gitaar laat spreken is echt weergaloos. Knap hoeveel gevoel hij erin legt.
Cijfer: 8,5

39. Cuby & The Blizzards - Window Of My Eyes
En dit zit eigenlijk een beetje in dezelfde blues-rockballad categorie, maar dan met een prominentere rol voor de piano. Verder is dit nummer al even gevoelig als het nummer hiervoor, je vraagt je af of Harry Muskee het droog heeft gehouden tijdens de opnames.

Week 40:

32. De Domino's - Michaela
Een heel lullig orgeltje en een tekst die rept over iemand die achter de tralies zit en niets meer van zijn liefje hoort. Het nummer is zo braaf dat je je afvraagt wat de zanger gedaan zou kunnen hebben. Illegaal madeliefjes geplukt wellicht, iets ergers kan het haast niet zijn.
Cijfer: 2

38. Group Check - Ciao Baby
Dit knalt wel lekker door, één en al uptempo, maar ik mis een echt goed idee eigenlijk. En het accent ligt er wel heel dik bovenop, vooral als wordt gezongen "no room for us togetherrrr" weet je al dat deze groep uit Leiden of Den Haag moet komen (even nagezocht en het blijkt het laatste).
Cijfer: 4

39. BZN - Waiting for You
Nu valt me ineens op dat bijna alle YouTube-clipjes die ik aanklik zijn geupload door user sixtiesbrowser. Die werkte blijkbaar ook de top 40 af. De oude BZN horen we hier, er zingt nog een man. Ik had hier iets meer verwacht, dit is wel een heel mat liedje zonder enige sprankeling.

40. Steppenwolf - Born to Be Wild
Tsja, wereldberoemd natuurlijk. Deze keer valt vooral het verschroeiende orgelgeluid dat de melodie aangeeft me op. Blijft een fantastische plaat dit.
Cijfer: 9,5

Week 41:

28. The Tremeloes - My Little Lady
Een beetje carnavalesque met een hoempa-beat aan het einde. Het is weer eens wat anders. Feit is dat het melodieus dik in orde is en aanstekelijk werkt. Leuk nummer.

33. Engelbert Humperdinck - Les Bicyclettes de Belsize
Eén van de Engelse brulboeien uit die tijd. Iets teveel huisvrouwenmuziek naar mijn smaak. Wel apart het Frans zo Engels te horen worden uitgesproken.
Cijfer"5

34. Jackie Lomax - Sour Milk Sea
Erg Stones-esque nummer door het orgeltje en de drumbeat, ware het niet voor de compleet andere zang. Verder best een prima nummer dat een paar wekenlang dicht op mijn top 15 stond.
Cijfer: 7,5

37. Johnny Nash - Hold Me Tight
Een gezellige reggae-deun, maar geen echte hoogvlieger. Daarvoor gaat het bij mij te snel het ene oor in en het andere weer uit.
Cijfer: 5,5

39. The Band - The Weight
De enorme adoratie voor The Band heb ik nooit helemaal gesnapt, maar dit is wel een erg fraai nummer. Echt een klassieke popsong die aan alle kanten klopt.

40. Patty Bravo - La Bambola
Ook dit nummer had ik even in het vizier voor mijn eigen top 15. Mooi gezongen, lekker dramatisch. Ik mag dit wel.

48 47 AW
01 01 05 The Flirtations - Nothing But A Heartache
02 04 05 Tim Buckley - Pleasant Street
03 03 04 Serge Gainsbourg - Initials B.B.
04 05 04 Dusty Springfield - Son of a Preacherman
05 02 08 Nina Simone - Ain’t Got No – I Got Life
06 06 03 Sly & The Family Stone - Everyday People
07 08 04 Creedence Clearwater Revival - I Put A Spell On You
08 07 02 The Foundations - Build Me Up Buttercup
09 14 02 The Savage Resurrection - Thing In E
10 --- 01 Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine
11 09 02 The Impressions - Don't Cry My Love
12 --- 01 Golden Earring - Just a Little Bit of Piece in My Heart
13 --- 01 Neil Young - The Loner
14 --- 01 Jimi Hendrix - Crosstown Traffic
15 15 02 The Kinks - Starstruck

exit:
Fleetwood Mac - Albatross
Ramases & Selket - Crazy One
Joe Cocker - With A Little Help From My Friends
The Pretty Things - Private Sorrow

Het blijft erg dringen hier, met elke week plusminus 15 tips die ook zo de lijst in kunnen. Met het wegvallen van Joe Cocker en Ramases & Selket is Nina Simone de enige plaat die langer dan 5 weken genoteerd staat. Ook Albatross, toch een schitterend nummer, valt na één week alweer uit de lijst. Er is dan wel eindelijk plaats voor wat andere klassiekers die al even in de wacht stonden.

Bovenin verandert er niet veel. Het geweldige Dangerous Minds-blog had deze week een mooi item over mijn nummer 1, waarvan ik niet gedacht had dat ik hier de enige zou zijn die het zo'n mooi nummer vond.
Solid Gold Northern Soul: The Flirtations ‘Nothing But A Heartache’ - dangerousminds.net

herman schreef:
Het geweldige Dangerous Minds-blog had deze week een mooi item over mijn nummer 1, waarvan ik niet gedacht had dat ik hier de enige zou zijn die het zo'n mooi nummer vond.

Maar ik vind het ook een heel mooi nummer hoor, in een kwalitatief minder sterke periode had die bij mij zo de top 5 gehaald, nu moesten de dames genoegen nemen met een 12de plaats.

De Music Meter Top 15 van 02 december 1968!

01 (02) 04 Just a little bit of peace in my heart - Golden earring (59)
02 (01) 05 I put a spell on you - Creedence clearwater revival (59)
03 (04) 03 Initials BB - Serge Gainsbourg (44)
04 (03) 05 Pleasant street - Tim Buckley (42)
05 (05) 05 Atlantis - Donovan (40)
06 (08) 02 Albatross - Fleetwood Mac (37)
07 (06) 08 Eloise - Barry Ryan (34)
08 (09) 03 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye (31)
09 (10) 03 Son of a preacherman - Dusty Springfield (27)
10 (11) 02 Stand by me - Quicksilver Messenger (23)
11 (---) 01 Crosstown traffic - Jimi Hendrix Experience (21)
12 (07) 08 Ain't got no, I got life - Nina Simone (19)
13 (---) 01 Going up the country - Canned Heat (18)
14 (---) 01 The loner - Neil Young (18)
15 (13) 03 Everyday people - Sly & The Family Stone (16)

En verdwenen zijn The Flirtations, B.J. Thomas en Lalena van Donovan.

In een ijzersterke lijst omdat we het zowaar zeer eens zijn met elkaar. Ik lees dat af aan het aantal nummers dat sowieso punten haalt voor de lijst. Meestal hebben we rond 35/40 verschillende nummers. Vandaag 30.

Je merkt dat ook direct aan het aantal punten dat nodig is om de Top 15 te halen.The Flirtations zouden het normaal nog hebben gered met die ene nummer één plek bij Herman. Deze keer niet. De Golden Earring wint van Creedence Clearwater Revival de nummer één positie vanwege tweemaal een eerste plaats.

Prachtige nieuwe binnenkomers, daar kun je mee thuis komen!

Top 20 van 07-12-1968

01 (01) 05 Just A Little Bit Of Peace In My Heart – Golden Earring
02 (02) 06 Atlantis – Donovan
03 (04) 05 I Put A Spell On You – Creedence Clearwater Revival
04 (11) 02 The Loner – Neil Young
05 (05) 05 Initials B.B - Serge Gainsbourg
06 (03) 08 Eloise – Barry Ryan
07 (12) 02 Albatross – Fleetwood Mac
08 (08) 03 Going Up The Country – Canned Head
09 (06) 04 Stand By Me – Quicksilver Messenger Service
10 (09) 03 White Houses – Eric Burdon and The Animals
11 (07) 07 Waiting Around To Die - Townes Van Zandt
12 (15) 02 Hair – Zen
13 (---) 01 Touch Me – The Doors
14 (---) 01 These Eyes – The Guess Who
15 (19) 02 Meet on the Ledge – Fairport Convention
16 (16) 03 Crosstown Traffic - The Jimi Hendrix Experience
17 (13) 04 Starstruck – The Kinks
18 (20) 02 Bluebirds Over The Mountain – The Beach Boys
19 (---) 01 Send Me A Postcard – Shocking Blue
20 (---) 01 Games People Play – Joe South

Sommige goede nummers verdwijnen na 2 of 3 weken om plaats te maken voor een groot aanbod van nieuwe releases. Het jaar 1967 is de boeken ingegaan als een gedenkwaardig jaar in de historie van de popmuziek. Veel nummers zijn onvergetelijke klassiekers geworden. Het jaar 1968 doet daar in mijn ogen zeker niet voor onder. Het heeft misschien iets minder onvergetelijke klassiekers voortgebracht, maar veel artiesten en bands ontwikkelden zich steeds verder. Het gevolg was dat het aanbod van bovenmodale hits zelfs nog meer was dan in 1967.

Nieuw op 13: Touch Me van The Doors is vooral opmerkelijk vanwege de koper-en snaarinstrumenten. Het normaal zo duidelijk herkenbare gitaargeluid van Rob Krieger blijft bij dit nummer geheel achterwege. 8,5

Nieuw op 14: These Eyes van The Guess Who is een mooie ballad. Deze Canadeze band, meer bekend van de hit “American Woman” is in Nederland niet zo bekend geworden, maar heeft een aantal goede rockgetinte albums gemaakt. 8,5

Zo, Heicro vindt nog eens vier geheide klassiekers......

Van die vier wordt Send me a postcard van Shocking Blue mijn grote kraker:

Shocking Blue - Send me a Postcard

Eén van de beste songs van één van de betere Nederlandse bands ooit.....

(afbeelding)

Misschien wel beter dan de nieuwe van The Doors.....

1. Tim Buckley- Pleasant Street (1) (6w)
2. Quicksilver Message Service- Stand By Me (3) (4w)
3. Creedence Clearwater Revival- I Put A Spell On You (2) (6w)
4. Fleetwood Mac- Albatross (9) (2w)
5. The Jimi Hendrix Experience- Crosstown Traffic (6) (3w)
6. Spirit- I Got A Line On You (-) (1w)
7. The Doors- Touch Me (-) (1w)
8. The Golden Earrings- Just A Little Bit Of Peace In My Heart (5) (5w)
9. Serge Gainsbourg- Initiales BB (4) (4w)
10. Fairport Convention- Meet On The Ledge (13) (2w)
11. Marvin Gaye- I Heard It Through The Grapevine (7) (5w)
12. The Pretty Things- Private Sorrow (14) (2w)
13. Nina Simone- Ain’t Got No – I Got Life (8) (9w)
14. Canned Heat- Going Up The Country (15) (2w)
15. The Millennium- Prelude/To Claudia On Thursday (11) (6w)

Verdwenen:

Sly & The Family Stone- Everyday People (Hoogste positie: 10. Aantal weken: 3)
Dusty Springfield- Son Of A Preacher Man (Hoogste positie: 12. Aantal weken: 2)

Het overaanbod van goede nummers zorgt ervoor dat ik niet meer weet welk nummer uit de top drie nu eigenlijk echt op één hoort, en dat twee enorm sterke nummers al na enkele weken afvallen. Zo'n top 15 maken valt niet altijd mee!

Twee nieuwkomers melden zich aan, en beiden komen ze hoog binnen. Dat gaat spannend worden volgende week!

Op 6 mijn eigen nugget, I Got A Line On You van Spirit. Een lekker, energiek nummer dat ik in het nuggets-topic al eens uitgebreid heb gepromoot. Dit schreef ik toen:

ArthurDZ schreef:
Zal ik dan maar het volgende nummer posten?

Spirit- I Got A Line On You

(embed)

Een zeer sterk, uiterst meezingbaar nummer van de Amerikaanse band Spirit. Hoewel het heel begiftigde muzikanten waren die veel genres en stijlen aankonden - tot jazz toe - ontbrak het hen aan staying power. Deze I Got A Line On You was hun enige top 40 hit in Amerika (nummer 25) en buiten de landsgrenzen was waarschijnlijk niemand op de hoogte van het bestaan van deze band. Ze maakten nog tot ver in de jaren '80 muziek samen, maar ze zijn nooit meer uit de obscuriteit geraakt.

Ik had waarschijnlijk ook nooit van deze band gehoord mocht dit nummer niet staan op een uitstekend verzamelalbum van Columbia Records dat ik in mijn bezit heb genaamd 'Rock: the train kept a-rollin': the golden era of rock', een chronologisch overzicht van rockmuziek uit de periode 1965-1998 met, naast muziek van groten als Bob Dylan en Iggy Pop, ook heel wat obscure bandjes zoals deze Spirt.

Oh ja, dit nummer komt uit 1969 en staat op het album The Family That Plays Together.

En op 7 The Doors, met de eerste single van hun minste album The Soft Parade. Toch is dit nummer nog ouderwets dik in orde. Heerlijk refrein, en ook de violen zijn een toffe toevoeging.

De Engelse Top 20 van 11 december 1968:

01 (02) 04 Lily the pink - Scaffold
02 (01) 09 The good, the band and the ugly - Hugo Montenegro
03 (07) 05 Ain't got no I got life - Nina Simone
04 (06) 03 One two three o' Leary - Des o' Connor
05 (14) 02 Build me up buttercup - Foundations
06 (13) 03 I'm the urban spaceman - Bonzo dog doo-dah band
07 (04) 07 This old heart of mine - Isley brothers
08 (03) 07 Eloise - Barry Ryan
09 (08) 04 May I have the next dream with you - Malcolm Roberts
10 (05) 07 Breakin' down the walls of heartache - Bandwagon
11 (---) 01 Sabre dance - Love Sculpture
12 (09) 04 I'm a tiger - Lulu
13 (15) 02 Race with the devil - The Gun
14 (10) 05 Elenore - Turtles
15 (12) 03 Harper Valley PTA - Jeannie C. Riley
16 (---) 01 A minute of your time - Tom Jones
17 (19) 02 Love child - Diana Ross and the Supremes
18 (16) 14 Those were the days - Mary Hopkin
19 (---) 01 Private number - Judy Clay and William Bell
20 (---) 01 Albatross - Fleetwood Mac

En deze week uit de Engelse Top 20 verdwenen Jimi Hendrix, The Marbles, Joe Cocker en Val Doonican

De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 11 december 1968:

Ob-la-di, ob-la-da - The Marmalade (22)
Son of a preacher man - Dusty Springfield (24)
Stop her on sight - Edwin Starr (36)
Atlantis - Donovan (37)
Help yourself - Tom Jones (39)
I pretend - Des o' Connor (40)

De tips voor 18 december 1968:

I shall be released - The Tremeloes
For once in my life - Stevie Wonder
Something's happening - Herman's Hermits
Ob-la-di Ob-la-da - Bedrocks
Toy - Casuals
On mother Kelly's doorstep - Danny La Rue
Live in the sky - Dave Clark Five

Musician's Top 15 van 8 december 1968:

01 (01) 05 Just a little bit of peace in my heart - Golden earring
02 (03) 03 Albatross - Fleetwood Mac
03 (02) 06 I put a spell on you - Creedence Clearwater Revival
04 (07) 03 Crosstown traffic - Jimi Hendrix
05 (10) 02 The loner - Neil Young
06 (04) 06 Pleasant street - Tim Buckley
07 (08) 04 Initials BB - Serge Gainsbourg
08 (---) 01 Send me a postcard - Shocking Blue
09 (05) 06 Atlantis - Donovan
10 (06) 08 Eloise - Barry Ryan
11 (---) 01 Touch me - The Doors
12 (14) 02 Hair - Zen
13 (12) 04 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
14 (---) 01 For once in my life - Stevie Wonder
15 (---) 01 Ob-la-di ob-la-da - The Marmalade

Een vriendelijke Beatles cover van The Marmalade opent de lijst onderaan. Weinig kwaads over te zeggen, de band probeert een nagenoeg vergelijkbare kopie neer te zetten en slaagt heel aardig. Behalve dan natuurlijk dat ze het niet zelf hebben geschreven.

Dan vind ik dat Stevie Wonder hier een sterk nummer heeft afgeleverd met For Once in my Life. Je begint te horen dat hij bezig is met het leggen van de fundamenten van zijn grote, naderende successen in de jaren '70. Dan mag hij gewoonweg niet meer ontbreken aan de lijst en terecht meedoen met de 'groten der aarde'.

The Doors hebben eveneens een ijzersterke nieuwe single waar eigenlijk helemaal niets op is af te dingen. Behalve dan, dat het concurrentie heeft van het eerste nummer van Shocking Blue met Mariska Veres. Een spetterend debuut van Veres, die vocaal uit je boxen spat. En dan weet ik niet wíe er orgel speelt op Send me a Postcard. Maar wie het ook was, wat mij betreft kan hij wedijveren met Ray Manzarek van The Doors. En dat kan maar van weinigen worden gezegd.

Stevie Wonder - For once in my Life

(afbeelding)

Musician's Alternatieve Veronica Top 20 van 7 december 1968:

01 (02) 04 Just a little bit of peace of peace in my heart - Golden earring
02 (01) 06 All along the watchtower - Jimi Hendrix
03 (05) 02 Eloise - Barry Ryan
04 (03) 04 Ride my see saw - Moody Blues
05 (04) 06 White room - The Cream
06 (06) 05 Lea - The Cats
07 (07) 07 With a little help from my friends - Joe Cocker
08 (---) 01 Hair - Zen
09 (---) 01 Nothing but a heartache - The Flirtations
10 (12) 02 Goodbye my love - The Buffoon
11 (09) 04 Starstruck - The Kinks
12 (10) 03 Softly softly - The Equals
13 (16) 02 Love child - Diana Ross & The Supremes
14 (08) 09 Sour milk sea - Jackie Loma
15 (11) 08 I've got dreams to remember - Otis Redding
16 (17) 02 Chewy chewy - Ohio Express
17 (13) 06 Feelin' alright - Traffic
18 (14) 11 Need your love so bad - Fleetwood Mac
19 (15) 06 My way of life - Frank Sinatra
20 (19) 03 Little arrows - Leapy Lee

Slechts daadwerkelijk twee nieuwe binnenkomers in de Veronica Top 40 van 7 december 1968.
Dat maakt alle discussie en afweging deze week erg makkelijk.

Gelukkig betreffen het Hair van Zen en Nothing but a Heartache van de Flirtations. Deze huidige nummer 1 van Herman is op zich prachtig en kan gelukkig alle ruimte krijgen in deze alternatieve lijst. Het is voor dit soort nummers alleen jammer dat er zoveel concurrentie is.

Week 48 - 30 november 1968.
Top 40 (Ik zie inmiddels dat de lay-out is aangepast)

(afbeelding)

Binnenkomers in de Tipparade:

#1: Tom Jones - A Minute Of Your Time V
#6: Canned Heat -Going Up The Country V
#7: The Nicols - This World Is My World V
#9: Zen - Hair V
#10: Boots - In The Beginning V
#12: Shocking Blue - Send Me A Postcard V
#13: The Locomotive - Rudi's In Love V

#16: The Isley Brothers - This Old Heart Of Mine (Is Weak For You) V
#17: Sam & Dave - Everybody Got To Believe In Somebody V
#18: Willy Alberti - De Glimlach Van Een Kind V
#19: Status Quo - Technicolor Dreams V

#20: Jethro Tull - A Song For Jeffrey V

Binnenkomer in de Top 40 die de Tipparade oversloeg:

#34: Johnny Jordaan - Een Pikketanussie V

Bij het soort ballads als One Minute Of Your Time weet ik niet of Tom Jones er zich erg in thuis voelt. Ik vind het arrangement iets te tam voor zijn stijl en het heeft iets zeurderigs [5].

Going Up The Country vind ik onvervalste hippiemuziek. Het klinkt alsof je met je blote voeten op het gras rent (al lijkt me dat nu geen wijs idee) en het heeft een vrijheid-blijheid-sfeer.
Bovenal klinkt het aandoenlijk [8].

The Nicols komen vast uit Nederland. Ik vind hun single namelijk klinken als een zwakke kopie van Just A Little Bit Of Peace In My Heart en ik mis finesse en overtuigingskracht [4,5].

Vervolgens krijgen we een van de grootste hits van het jaar 1969: Hair. Het is en blijft een fijn nummer. Het klinkt druk, maar dan niet in negatieve zin, en dat fuzz-gitaartje steelt de show [8].

Het liedje van Boots heeft inderdaad iets bezwerends. Dat koortje klinkt kerst-achtig, maar voor hetzelfde geld kwam het uit een horrorfilm. Opvallend zijn ook de soulvolle uitbarstingen van de zanger. Ik kan het niet helemaal plaatsen, maar goed vind ik het zeker [7,5].

De tweede hit voor Shocking Blue (de eerste met Mariska Veres) klinkt lekker fris en krachtig.
Uitstekend gezongen, en de instrumentale gedeeltes zijn ook om te smullen [9,5].

Rudi's In Love klinkt nogal poppy voor zo'n vroeg ska-deuntje (vooral de verzorgde productie valt op), maar het biedt me eigenlijk iets te weinig, ik krijg er teveel een 'doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg'-gevoel bij en dat kan toch niet de bedoeling zijn bij dit genre [5,5].

The Isley Brothers op hun top is simpelweg om te smullen. This Old Heart Of Mine is een onbetwiste klassieker en de zang is altijd een genot voor het oor [9,5].

Sam & Dave waren tegen deze tijd duidelijk de weg wat kwijt. Hun single vind ik inspiratieloos klinken (vooral het bruggetje vind ik bijzonder zwak) en de emotie in de zang vind ik geveinsd klinken [4].

De Glimlach Van Een Kind is geloof ik zelfs door Hazes gecoverd. Ik heb hier ook niets mee.
Typisch weer dat volkse: Sentimenteel, maar nauwelijks enige oprechte diepgang en muzikaal gemaakt en weinig interessant [3].

Technicolour Dreams vind ik toch weer een oplevinkje vergeleken met de vorige(?), Black Veils etc... Dat inleidende riffje dat steeds terugkeert lijkt toch al wel duidelijk op waar ze later mee zouden komen. Het is dan weer jammer dat het niveau tegen het einde wat wegzakt (beetje eentonig), maar ik vind het zeker een voldoende waard [7].

Vervolgens een band dat iets later behoorlijk groot zou worden: Jethro Tull.
A Song For Jeffrey klinkt tegelijk poppy en progressief. Het single-kopend publiek haalde blijkbaar massaal de schouders op, want verder dan één weekje Tipparade zou het niet reiken. Toch is dat zeker onverdiend, want het klinkt lekker [7,5].

Johnny Jordaan is een typisch Amsterdams verschijnsel dat het vooral goed doet bij mensen die met grote regelmaat stappen maar waar ik eigenlijks niets mee heb [2].

Grappig dat in Nederland Technicolour dreams van Status quo nog de tiplijst wist te halen. Dat is al heel wat meer dan succes in de VS of zelfs GB.

49 48 AW
01 02 06 Tim Buckley - Pleasant Street
02 01 06 The Flirtations - Nothing But A Heartache
03 04 05 Dusty Springfield - Son of a Preacherman
04 13 02 Neil Young - The Loner
05 03 05 Serge Gainsbourg - Initials B.B.
06 06 04 Sly & The Family Stone - Everyday People
07 05 09 Nina Simone - Ain’t Got No – I Got Life
08 --- 01 Tommy James & the Shondells - Crimson and Clover
09 08 03 The Foundations - Build Me Up Buttercup
10 09 03 The Savage Resurrection - Thing In E
11 10 02 Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine
12 --- 01 Shocking Blue - Send Me A Postcard
13 --- 01 The Doors - Touch Me
14 07 05 Creedence Clearwater Revival - I Put A Spell On You
15 15 03 The Kinks - Starstruck

Mooi weekje weer. Pleasant Street pakt na 6 weken dan toch nog de nummer 1-plek. Verder dendert The Loner de top 5 binnen. Ik ben niet zo'n enorme Neil Young-liefhebber als de meesten hier (ik heb aan mijn 2 cd's en 1 lp voorlopig wel genoeg), maar The Loner is wel echt een fantastisch nummer. Wat nieuwe binnenkomers betreft doe ik zeker mee met Shocking Blue en de nieuwe van The Doors, beide heerlijk nummers. Net iets hoger komt Crimson and Clover van Tommy James & the Shondells binnen. Het nummer waarvan Lou Reed de akkoorden leende voor zijn Sweet Jane.

Het doek is gevallen voor:
Jimi Hendrix - Crosstown Traffic
The Impressions - Don't Cry My Love
Golden Earring - Just a Little Bit of Piece in My Heart

Zeker in het eerste geval best verrassend, want ik had vantevoren wel verwacht dat zo'n klassieker en geweldig nummer het wel langer dan één week vol zou houden. Maar er is zoveel moois en eigenlijk is Crosstown Traffic ook wel een stukje minder dan zijn vorige singles.

Ranboy Top 15 week 49 van 8 december 1968
w49 w48 aw titel - artiest
1 1 4 Atlantis - Donovan
2 2 5 Just a little bit of peace in my heart - Golden Earring
3 3 3 Albatross - Fleetwood Mac
4 9 2 Hair - Zen
5 7 3 Going up the country - Canned Heat
6 -- 1 Touch me - The Doors
7 8 3 Son of a preacherman - Dusty Springfield
8 4 10 Lalena - Donovan
9 12 2 The loner - Neil Young
10 10 3 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
11 6 6 I put a spell on you - Creedence Clearwater Revival
12 5 9 Eloise - Barry Ryan
13 -- 1 For once in my life - Stevie Wonder
14 -- 1 Crimson and clover - Tommy James & the Shondells
15 15 2 Pleasant Street - Tim Buckley

De druk op nummer 1 neemt toe, maar Donovan geeft geen krimp. The Doors komen erg hoog binnen met een single, die op de zangstem na niet erg klinkt als The Doors: violen, blazers en romantische teksten. Bij mij werkt dat wel. Ook de lagere binnenkomers zijn sterk; misschien krijgen zij hun kans nog.

Binnenkomer in de Top 40 die de Tipparade oversloeg:

#34: Johnny Jordaan - Een Pikketanussie
Met deze kermismuziek heb ik totaal niets mee al waren er beslist liefhebbers voor.
Cijfer: 2

Week 49 van 1968.

16. Dusty Springfield - Son-Of-A Preacher Man
De zwoele soul van Dusty Springfield kan voor mij altijd en blijft tijdloos. Prima zang, vlotte melodie en ritme en sublieme begeleiding zoals de blazers en achtergrondkoor.

17. Long John Baldry - Mexico
Dit lijkt mij teveel een poging om het succes van Tom Jones te bereiken maar zijn stem is niet zo krachtig. De blazers vind ik wel prima en kleuren het nummer.

18. Ben Cramer - Mona Lisa
Dit is weer van die oubolligheid voor degenen die Beatles en Stones destijds te hard vonden en terug verlangden naar de muziek van voor de rock'n roll.
Cijfer: 2,5

18. The Whiskers - Morning Dew
Toeval of niet maar dit ken ik meer in de versie van Long John Baldry die wij zojuist hebben gehad (en dat vind ik stukken beter dan Mexico). Vorig jaar (week 30) kregen wij de originele versie van Episode Six, dit is iets luchtiger en ook wat minder maar mag er nog zijn.

19. The Residents - Gabrielle
The Residents ken ik meer als een maffe fictieve band maar dit is een andere band. Dit nummer heeft te lijden aan overproductie die de matige compositie moest camoufleren waardoor het de tand des tijds niet heeft doorstaan.

20. Leo Unger - It's No Use
Geen clip gevonden.

Weer eens drie weekjes top 40 doen

Week 42:

7. Heintje - Heidschi Bumbeidschi
Het enige positieve aan dit nummer is dat het niet heel erg irritant is. Ik kan er verder weinig mooi aan vinden: geen mooie stem, geen mooie melodie, helemaal niets. Maar wel een hele dikke hit voor Heintje. Zelf hoor ik nog meer aan Jan Smit of Nick en Simon die tenminste nog liedjes hebben die ergens over gaan, zelfs al heb ik ook een hekel aan die artiesten.
Cijfer: 1

26. Otis Redding - I've Got Dreams To Remember
Dit is dan weer het tegenovergestelde. Een van de beste zangers aller tijden, die conclusie heb ik nu wel getrokken voor mezelf. Die vibraties in zijn stem verraden de emoties, je leeft echt met hem mee. Kan het beter eigenlijk? Daarbij ook nog een zeer fraai liedje met een mooie melodie en die paar keer dat de achtergrondzangeressen zich roeren zijn schaars, maar uitermate treffend.
Cijfer: 9

28. Joe Cocker - With A Little Help From My Friends
Dit zit eigenlijk niet eens zover van Otis vandaan. Joe zingt natuurlijk niet zo goed, maar hoe hij dit nummer tot leven brengt is ongelooflijk. Sinds ik deze versie heb leren waarderen (door dit topic) heb ik het origineel niet meer teruggehoord. Ik vrees dat ik daar nu ook veel minder aan vind.

40. The Hollies - Listen To Me/ Do The Best You Can
Beide nummers zijn best braaf, er had iets meer rock & roll in mogen zitten wat mij betreft. Do The Best You Can heeft een leuk refrein en vind ik daarom de beste van de twee.
Cijfer: 4,5/6

Week 43:

28. Tony Bass - Ik Ben Met Jou niet Getrouwd
Als meezinger vast wel geslaagd, maar als liedje an sich wel een beetje flauw. Als ik een top 10 zou moeten samenstelling van de lulligste begeleidingsmuziekjes uit de hits van 1968 komt deze er zeker in. En toch is het ook wel weer grappige camp op een bepaalde manier, ik kan een glimlach niet onderdrukken.
Cijfer: 6

32. Fats Domino - Lovely Rita
En weer een Beatles-cover, maar hier wordt het origineel zeker niet overtroffen. Lovely Rita is nu net een van de leukere nummers van Sgt. Pepper's door het swingende outro, maar daar blijft hier weinig van over. Gewoon een standaard soulnummertje is het nu.
Cijfer: 4,5

34. Studio Orkest o.l.v. Tony Vos - Love In Copenhagen
Een liedje van tv-serie De Glazen Stad volgens YouTube. En we horen hier Trea Dobbs padoepadoepa zingen. Vast leuk als tv-theme, maar als liedje heeft het weinig om het lijf.

38. De Heikrekels - Mooier Dan Rode Rozen
Ik was even vergeten dat drie minuten zo lang konden duren. Dit is me echt veel te oubollig. Ik zou eigenlijk niet eens weten wat ik hier nog over moet zeggen. Kan me niet voorstellen hoe je hier plezier aan zou kunnen beleven.

39. Wilson Pickett - I Found A True Love
Goede stem, maar mij net iets te schreeuwig in dit nummer, waaraan ik verder ook weinig bijzonders hoor. Niet alle soul is goed, helaas.
Cijfer: 3,5

Week 44:

20. Cream - White Room
Dit is dan weer andere koek. Ik kan me best voorstellen dat dit tot zo'n grote klassieker is uitgegroeid gezien de andere muziek in de top 40. Heel veel wat stevigere gitaarmuziek haalde de hitlijsten ook niet. Toch kan ik niet de klik krijgen met dit nummer die andere mensen in dit topic wel hebben, weet ook niet zo goed waar het aan ligt, want in feite klopt alles aan dit nummer.
Cijfer: 8

23. The Jimi Hendrix Experience - All Along The Watchtower
Die klik heb ik hier dan wel weer wel mee. Een jaar geleden schreef ik dit in een ander topic:
Zo'n grote fan van Jimi ben ik niet, maar met dit nummer kun je bij mij weinig fout doen. Het origineel van Dylan verbleekt toch wel een beetje als je het virtuose gitaarspel van Jimi hoort... Waar ik me bij gitaarsolo's vaak stoor aan het overbodige karakter (het staat zelden in dienst van het liedje), is hier echt elke noot die gespeeld wordt raak en een toevoeging aan het liedje. Hij laat zijn gitaar echt spreken, het is niet zomaar wat gesoleer. Grandioos. In 2012 geniet ik hier volop van, dus ik kan me wel voorstellen dat dit eind jaren '60 echt sensationeel moet zijn geweest.
Cijfer: 10

31. The Hep Stars - The Music Box
Het vroegere bandje van Benny Andersson, die van Abba. Moet zeggen dat ik dit wel een heel kazig liedje, zonder enige kraak of smaak. Gelukkig werd dat later beter met Benny.
Cijfer: 3

34. Gert Timmerman presenteert: Wilma - Heintje (Baue Ein Schloss Für Mich)
Heintje had zowaar een aanbidster in de vorm van Wilma. Ook dat nog.

35. The Casuals - Jezamine
Dit is dan wel weer een mooie liedje. Had ik wellicht ook in mijn eigen top 15 op moeten nemen, maar de concurrentie was wel erg sterk de laatste tijd. Heb dit best vaak gedraaid en het is nooit gaan vervelen eigenlijk. Mooie melodie en goed gedaan ook met dat hoge stemmetje tussendoor. Mooie orchestrale accenten ook nog eens.

36. Traffic - Feelin' Alright?
Ik begin nu toch wel een lichte overdosis te krijgen. 9 binnenkomers is ook wel erg veel in 1 week, bijna een kwart van de lijst wordt hier ververst. Dit nummer was bij mij een klein hitje en vind ik ook nog steeds leuk. Voor mij tot nu toe het enige Traffic nummer dat me wat doet, het heeft wel iets van de Stones door de percussie en het piano, al wordt er hier ook nog een sax toegevoegd.

37. Cliff Richard - Marianne
Wat een zoete meuk zeg. Hier krijg ik echt kromme tenen van.

39. Frank Sinatra - My Way Of Life
Het liedje hier vind ik niet zo sterk, maar de grandeur waarmee Sinatra het brengt heeft dan wel weer wat. En zijn fantastische stem natuurlijk.
Cijfer: 5

40. The Free - Soul Party
Wel grappig om Nederlanders soul te horen spelen. En het gaat ze nog goed af ook, want dit swingt best wel. Geen hoogvlieger, maar ik kan me voorstellen dat de concerten van deze Free goede feestjes waren.

Een mooi stukje huisvlijt!

De Music Meter Top 15 van 09 december 1968!

01 (01) 05 Just a little bit of peace in my heart - Golden earring (52)
02 (06) 03 Albatross - Fleetwood Mac (48)
03 (02) 06 I put a spell on you - Creedence clearwater revival (46)
04 (14) 02 The loner - Neil Young (42)
05 (04) 06 Pleasant street - Tim Buckley (41)
06 (03) 04 Initials BB - Serge Gainsbourg (38)
07 (05) 06 Atlantis - Donovan (36)
08 (---) 01 Touch me - The Doors (30)
09 (11) 02 Crosstown traffic - Jimi Hendrix Experience (23)
10 (09) 04 Son of a preacherman - Dusty Springfield (22)
11 (10) 02 Stand by me - Quicksilver Messenger (21)
12 (13) 02 Going up the country - Canned Heat (21)
13 (---) 01 Hair - Zen (20)
14 (07) 09 Eloise - Barry Ryan (20)
15 (08) 04 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye (19)

Deze week zijn uit de lijst verdwenen Nina Simone en Sly and the Family Stone.
Een mooie, evenwichtige Musicmeter Top 15, met een minimaal vereist aantal punten van 19.

Prachtige resultaten voor Fleetwood Mac en Neil Young. Tim Buckley heeft bij Herman en Arthur de eerste plaats in handen, maar weet daarbuiten te weinig extra punten te sprokkelen voor een hogere positie.

Tot nu toe maakten 152 nummers deel uit van onze wekelijkse Top 15. Alle nummers zullen worden geplaatst in onze eindlijst over 1968. Dat zal alleen nog even op zich laten wachten omdat er nog een lijst moet verschijnen op zondag 30 december.

Nogmaals een kleine oproep aan mogelijk extra nieuwe deelnemers voor de lijst van 1969: de tijd om in te stappen met een eigen Top 15 is eigenlijk nu.
Maak wekelijks een actuele Top 15 over 1969 en maak kennis met wat dat jaar allemaal te bieden heeft! Uit ervaring kan ik zeggen dat ik 1968 een geweldige ontdekkingstocht heb gevonden.

Week 49 - 7 december 1968.
Top 40

(afbeelding)

#16: Dusty Springfield - Son-Of-A Preacher Man V
#17: Long John Baldry - Mexico V
#18: Ben Cramer - Mona Lisa V
#18: The Whiskers - Morning Dew V
#19: The Residents - Gabrielle V
#20: Leo Unger - It's No Use (gedowned)

We hebben vorig jaar nog een dubbele verzamelaar van Dusty Springfield aangeschaft en die moet nodig weer eens z'n ronde doen. Fantastische muziek, en Son-Of-A Preacher Man is geen uitzondering. Het is duidelijk geïnspireerd door Aretha Franklin en het is echt zo'n nummer dat in ieders collectieve geheugen zit of zich gaat nestelen. Een klassieker pur sang [9].

Dan Long John Baldry's Mexico. Dat deze man jaren later nog eens met zo'n knaller als zijn versie van Morning Dew zou komen valt totaal niet aan z'n vroege werk af te horen.
Dit ligt me te ver in het straatje van Tom Jones, al is het niet eens zo slecht [6].

Ben Cramer is inderdaad een relikwie van *kuch* 'onschuldiger' tijden.
Het is maar goed dat pianist/gitarist/producer/componist/psychopaat Ike Turner in 1951 met z'n Kings Of Rhythm naar de Sun Studio toog, anders had je zoiets als dit als muzikale referentiekader gehad... [1,5].

Het lijkt alsof sommige nummers niet kapot kunnen. Van Morning Dew ken ik tot dusver alleen goede versies, waarvan deze van The Whiskers er ook een van is. Hier zit lekker veel vaart in en vooral de mannelijke vocalen mogen er zeker zijn (beetje Bowie-achtig) [8].

Deze Residents zijn niet de gelijknamige oogballen, maar een Nederlands bandje. Ik vind het best een merkwaardig nummer dat een beetje wankelt tussen The Four Tops en The Who. Helemaal niet onaardig. Vooral het instrumentale stukje in het midden -terugkeer van het intro- klinkt leuk [7,5].

Leo Unger heeft al heel goed naar de jonge Bowie geluisterd, alleen heeft ie z'n Engelse uitspraak helaas wat tegen zitten. Dit kost hem punten, terwijl het muzikaal wel redelijk snor zit [6].

De Engelse Top 20 van 18 december 1968:

01 (01) 05 Lily the pink - Scaffold
02 (03) 06 Ain't got no I got life - Nina Simone
03 (05) 03 Build me up buttercup - Foundations
04 (04) 04 One two three o' Leary - Des o' Connor
05 (06) 04 I'm the urban spaceman - Bonzo dog doo-dah band
06 (02) 10 The good, the band and the ugly - Hugo Montenegro
07 (11) 02 Sabre dance - Love Sculpture
08 (13) 03 Race with the devil - The Gun
09 (---) 01 Ob-la-di ob-la-da - The Marmalade
10 (07) 08 This old heart of mine - Isley brothers
11 (10) 08 Breakin' down the walls of heartache - Bandwagon
12 (12) 05 I'm a tiger - Lulu
13 (20) 02 Albatross - Fleetwood Mac
14 (19) 02 Private number - Judy Clay and William Bell
15 (09) 05 May I have the next dream with you - Malcolm Roberts
16 (16) 02 A minute of your time - Tom Jones
17 (15) 04 Harper Valley PTA - Jeannie C. Riley
18 (08) 08 Eloise - Barry Ryan
19 (17) 03 Love child - Diana Ross and the Supremes
20 (---) 01 Son of a preacher man - Dusty Springfield

En deze week bracht het einde voor de Top 20 voor de Turtles en de oude nummer één Those were the days van Mary Hopkin.
The Marmalade moet hoogstwaarschijnlijk het origineel van The Beatles wat doen vergeten. Maar er is zowaar zelfs bij de covers nog concurrentie:

De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 18 december 1968:

I shall be released - The Tremeloes (29)
For once in my life - Stevie Wonder (32)
Something's happening - Herman's Hermits (33)
Ob-la-di Ob-la-da - Bedrocks (34)
Toy - Casuals (35)
On mother Kelly's doorstep - Danny La Rue (36)
Live in the sky - Dave Clark Five (39)

De tips voor 25 december 1968:

Please don't go - The Peers
You're all I need to get by- Gaye & Terrell
Little arrows - Leapy Lee.

De laatste twee zijn re-entrys. Het zal duidelijk zijn dat een hitlijst met als datum 25 december niet de meest schokkende verschuivingen en nieuwe binnenkomers laat zien. Het zal wel de laatste van 1968 zijn.......

Musician's Top 15 van 15 december 1968:

01 (02) 04 Albatross - Fleetwood Mac
02 (01) 06 Just a little bit of peace in my heart - Golden earring
03 (05) 03 The loner - Neil Young
04 (04) 04 Crosstown traffic - Jimi Hendrix
05 (08) 02 Send me a postcard - Shocking Blue
06 (03) 07 I put a spell on you - Creedence Clearwater Revival
07 (11) 02 Touch me - The Doors
08 (06) 07 Pleasant street - Tim Buckley
09 (14) 02 For once in my life - Stevie Wonder
10 (07) 05 Initials BB - Serge Gainsbourg
11 (12) 03 Hair - Zen
12 (---) 01 Technicolor dreams - Status quo
13 (---) 01 Crimson and Clover - Tommy James
14 (09) 07 Atlantis - Donovan
15 (---) 01 I started a joke - Bee Gees

Die eeuwige Bee Gees ook altijd in de hitlijsten.... Altijd val ik er sowieso wel een weekje voor. Er zit hier ook een behoorlijke berg jeugdsentiment bij.

De lijst is een dagje vroeger dan normaal, morgen moet ik naar Manfred Mann's earth band in Zoetermeer. Binnen een paar weken (in 1969) verschijnt Fox on the Run van toen alleen nog Manfred Mann. 44 jaar geleden verschenen om precies te zijn. Ik vind het geweldig om die oude Mann (72) nog weer eens achter zijn toetsen te zien opereren.

Dat eeuwig bij de Bee Gees is overigens natuurlijk ook niet waar, met nog maar één er van in leven. Op zich valt het nog mee, wie er allemaal nog actief zijn uit mijn lijst. De hele Top 3 van artiesten is nog te bezichtigen. Stevie Wonder, Status Quo is natuurlijk ook nooit weggeweest. Van Donovan zou ik het niet direct weten, uit mijn hoofd.

Status Quo bracht wel weer een prima single van het elementaire rockalbum Picturesque Matchstickable Messages from the Status Quo

Status quo - Technicolour dreams

(afbeelding)

Top 20 van 14-12-1968

01 (04) 03 The Loner – Neil Young
02 (01) 06 Just A Little Bit Of Peace In My Heart – Golden Earring
03 (03) 07 Atlantis – Donovan
04 (07) 03 Albatross – Fleetwood Mac
05 (03) 06 I Put A Spell On You – Creedence Clearwater Revival
06 (08) 04 Going Up The Country – Canned Head
07 (13) 02 Touch Me – The Doors
08 (05) 06 Initials B.B - Serge Gainsbourg
09 (12) 03 Hair – Zen
10 (06) 09 Eloise – Barry Ryan
11 (09) 05 Stand By Me – Quicksilver Messenger Service
12 (19) 02 Send Me A Postcard – Shocking Blue
13 (14) 02 These Eyes – The Guess Who
14 (15) 03 Meet on the Ledge – Fairport Convention
15 (---) 01 Blackberry Way – The Move
16 (18) 03 Bluebirds Over The Mountain – The Beach Boys
17 (20) 02 Games People Play – Joe South
18 (10) 04 White Houses – Eric Burdon and The Animals
19 (---) 01 Ramblin' Gamblin' Man – Bob Seger System
20 (---) 01 Nostalgic Toilet – Cuby & The Blizzards

Nieuw op 15: Blackberry Way van The Move is alweer de vijfde hit en misschien wel hun beste. Cijfer: 8,5

Ramblin' Gamblin' Man van Bob Seger System is ook voor mij een verrassing. Het is een lekker powervol nummer. Ik kende hem al van een paar matige albums met zijn Silver Bullit Band. In Nederland kreeg hij pas in 1980 enige bekendheid met zijn nummer "Against The Wind" en tenslotte "Nostalgic Toilet " van Cuby & The Blizzards is weer zo'n prachtige ballad waar Harrie Muskee patent op had.

1. Creedence Clearwater Revival- I Put A Spell On You (3) (7w)
2. Tim Buckley- Pleasant Street (1) (7w)
3. Fleetwood Mac- Albatross (4) (3w)
4. Spirit- I Got A Line On You (6) (2w)
5. The Doors- Touch Me (7) (2w)
6. Quicksilver Message Service- Stand By Me (2) (5w)
7. Fairport Convention- Meet On The Ledge (10) (3w)
8. The Jimi Hendrix Experience- Crosstown Traffic (5) (4w)
9. The Pretty Things- Private Sorrow (12) (3w)
10. Neil Young- The Loner (-) (1w)
11. The Golden Earrings- Just A Little Bit Of Peace In My Heart (8) (6w)
12. Shocking Blue- Send Me A Postcard (-) (1w)
13. Serge Gainsbourg- Initiales BB (9) (5w)
14. Marvin Gaye- I Heard It Through The Grapevine (11) (6w)
15. Tommy James & The Shondelles- Crimson & Clover (-) (1w)

Verdwenen:

Nina Simone- Ain’t Got No – I Got Life (Hoogste positie: 1. Aantal weken: 9)
Canned Heat- Going Up The Country (Hoogste positie: 14. Aantal weken: 2)
The Millennium- Prelude/To Claudia On Thursday (Hoogste positie: 4. Aantal weken: 6)

I Put A Spell On You verdiende het eigenlijk om nog een weekje op 1 te staan. Geweldig nummer!

Verder komt eindelijk ook Neil Young binnen, die al enkele weken in de wachtrij stond. Ook Shocking Blue en Tommy James komen binnen met uitstekende singles.

Week 50 van 1968.

5. The Beach Boys - Bluebirds Over The Mountain
Hier komt een vrij rauwe gitaarsolo in voor wat je niet dadelijk verwacht van Beach Boys. Verder een vrolijk en aanstekelijk nummer met die typische vocalen.

7. The Move - Blackberry Way
De voorloper van ELO met één van hun bekendste nummers. Ook hier prima vocalen met aanstekelijk refrein waarbij de coupletten dan weer een dramatische ondertoon hebben.

8. Raymond Froggatt - Roly
Weer een vrolijke meezinger maar meliger dan de vorige twee, misschien omdat het meer naar hoempapa neigt. Wel aardig nummer maar bijzonder vind ik het niet buiten die piano in het midden.

14. Nina Simone - Ain't Got No-I Got Life
Een nummer dat ik steeds meer waardeer mede dankzij de unieke soulstem van Nina Simone en de pianobegeleiding. Ik neem aan dat dit de originele versie is, de live-versie vind ik ook interessant.
Cijfer: 9

19. Timebox - Girl Don't Make Me Wait
Een nummer dat ik niet kende maar het valt best mee al vind ik de coupletten beter dan het wat clichématige refrein. Goede soulvolle vocalen die mij wat aan Four Tops doen denken.
Cijfer: 7

20. Pop-Tops - Oh Lord, Why Lord
Deze groep kende ik enkel van Mammy Blue dat wij in 1970 zullen tegenkomen. Een soulnummer dat meer naar gospel neigt en wel past in deze kerstperiode. Instrumentaal en vocaal is het verzorgd al weet het nummer mij niet over de volle lengte te boeien.
Cijfer: 7

Ranboy Top 15 week 50 van 15 december 1968
w50 w49 aw titel - artiest
1 1 5 Atlantis - Donovan
2 3 4 Albatross - Fleetwood Mac
3 2 6 Just a little bit of peace in my heart - Golden Earring
4 4 3 Hair - Zen
5 6 2 Touch me - The Doors
6 5 4 Going up the country - Canned Heat
7 9 3 The loner - Neil Young
8 7 4 Son of a preacherman - Dusty Springfield
9 13 2 For once in my life - Stevie Wonder
10 -- 1 Blackberry way - The Move
11 10 4 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
12 14 2 Crimson and clover - Tommy James & the Shondells
13 8 11 Lalena - Donovan
14 -- 1 Send me a postcard - Shocking Blue
15 11 7 I put a spell on you - Creedence Clearwater Revival

Weinig verschuivingen, het zit lekker vast (door de hoge kwaliteit natuurlijk). Binnen komt de ode-avant-la-lettre aan een succesvol telefoontje, en een ode aan de ouderwetse ansichtkaart.

Week 50 alweer!

50 49 AW
01 08 02 Tommy James & the Shondells - Crimson and Clover
02 01 07 Tim Buckley - Pleasant Street
03 02 07 The Flirtations - Nothing But A Heartache
04 03 06 Dusty Springfield - Son of a Preacherman
05 06 05 Sly & The Family Stone - Everyday People
06 04 03 Neil Young - The Loner
07 09 04 The Foundations - Build Me Up Buttercup
08 12 02 Shocking Blue - Send Me A Postcard
09 --- 01 Sharon Tandy - Hold On
10 11 03 Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine
11 13 02 The Doors - Touch Me
12 07 10 Nina Simone - Ain’t Got No – I Got Life
13 05 06 Serge Gainsbourg - Initials B.B.
14 10 04 The Savage Resurrection - Thing In E
15 --- 01 Fairport Convention - Meet on the Ledge

Drie nummers doen hele goede zaken: allereerst natuurlijk de nieuwe nummer 1. Crimson and Clover is een geweldige ballad met veel tempowisselingen, die knap genoeg eigenlijk allemaal precies op hun plek zijn. Knap van Tommy James & the Shondells, die bij mij hun tweede nummer 1 hit scoren na Mony Mony. Daarmee zijn ze de eerste artiest die dat flikt, en dan te bedenken dat de singles tussen deze twee hits behoorlijk matig zijn.

Verder is er een plekje voor de in Zuid-Afrika geboren Sharon Tandy. Dit nummer doet is net als Shocking Blue duidelijk geïnspireerd op Jefferson Airplane, maar doet wat mij betreft niet onder voor de hits van die band. Tenslotte is er ook een plekje vrij voor Fairport Convention, met het eerste nummer dat ik van ze leer kennen. Het stond al even tussen de tips, maar heeft nu dan eindelijk de sprong gewaagd.

Exit zijn:
The Kinks - Starstruck
Creedence Clearwater Revival - I Put A Spell On You

De Music Meter Top 15 van 16 december 1968!

01 (02) 04 Albatross - Fleetwood Mac (54)
02 (04) 03 The loner - Neil Young (53)
03 (01) 06 Just a little bit of peace in my heart - Golden earring (46)
04 (08) 02 Touch me - The Doors (45)
05 (03) 07 I put a spell on you - Creedence clearwater revival (37)
06 (05) 07 Pleasant street - Tim Buckley (36)
07 (07) 07 Atlantis - Donovan (30)
08 (---) 01 Send me a postcard - Shocking blue (29)
09 (13) 02 Hair - Zen (24)
10 (---) 01 Crimson & Clover - Tommy James & The Shondells (23)
11 (09) 03 Crosstown traffic - Jimi Hendrix Experience (20)
12 (10) 05 Son of a preacherman - Dusty Springfield (20)
13 (12) 03 Going up the country - Canned Heat (20)
14 (06) 05 Initials BB - Serge Gainsbourg (20)
15 (11) 03 Stand by me - Quicksilver Messenger (15)

Deze week zijn uit de lijst verdwenen Barry Ryan en Marvin Gaye. Ingeruild voor twee te verwachten en prima nieuwe binnenkomers.

Het nummer waar iedereen deze week wel zo'n beetje genoeg van kreeg was de Initials BB van Serge Gainsbourg. Ik ben erg benieuwd naar de opvolger. 1969 wordt in ieder geval óók het jaar van Je t'aime moin non plus.

De nummer 1 van 1968 is overigens allang bekend: daar komt niemand van deze lijst nog bij in de buurt. De Top 100 kan pas op of na 30 december worden geplaatst.

21/12/68

1. The Doors- Touch Me (5) (3w)
2. Creedence Clearwater Revival- I Put A Spell On You (1) (8w)
3. Spirit- I Got A Line On You (4) (3w)
4. Tim Buckley- Pleasant Street (2) (8w)
5. Fairport Convention- Meet On The Ledge (7) (4w)
6. Fleetwood Mac- Albatross (3) (4w)
7. Neil Young- The Loner (10) (2w)
8. Quicksilver Message Service- Stand By Me (6) (6w)
9. Shocking Blue- Send Me A Postcard (12) (2w)
10. The Jimi Hendrix Experience- Crosstown Traffic (8) (5w)
11. Johnny Cash- Daddy Sang Bass (-) (1w)
12. Tommy James & The Shondelles- Crimson & Clover (15) (2w)
13. The Move- Blackberry Way (-) (1w)
14. Jethro Tull- A Song For Jeffrey (-) (1w)
15. The Pretty Things- Private Sorrow (9) (4w)

Verdwenen:

The Golden Earrings- Just A Little Bit Of Peace In My Heart (Hoogste positie: 5. Aantal weken: 6)
Serge Gainsbourg- Initiales BB (Hoogste positie: 4. Aantal weken: 5)
Marvin Gaye- I Heard It Through The Grapevine (Hoogste positie: 6. Aantal weken: 6)

The Doors pakken nu voor de vierde keer de eerste plaats in. Een absoluut record!

Dan over de binnenkomers:

Op 11 The Man In Black met Daddy Sang Bass, een single die tussen de twee gevangenisplaten inzat en daardoor dus een beetje in de vergetelheid is geraakt.

Dan op 13 The Move, die voor het eerst mijn lijstje binnenkomen. Veruit het beste wat ik al gehoord heb van hen.

En dan op 14 Jetro Thull, met een fijn folky nummer voor Jeffrey

Top 20 van week 51-1968

01 (01) 04 The Loner – Neil Young
02 (02) 07 Just A Little Bit Of Peace In My Heart – Golden Earring
03 (04) 04 Albatross – Fleetwood Mac
04 (07) 03 Touch Me – The Doors
05 (03) 08 Atlantis – Donovan
06 (05) 07 I Put A Spell On You – Creedence Clearwater Revival
07 (06) 05 Going Up The Country – Canned Head
08 (09) 04 Hair – Zen
09 (08) 07 Initials B.B - Serge Gainsbourg
10 (12) 03 Send Me A Postcard – Shocking Blue
11 (15) 02 Blackberry Way – The Move
12 (---) 01 Point Me At The Sky - Pink Floyd
13 (14) 04 Meet on the Ledge – Fairport Convention
14 (11) 06 Stand By Me – Quicksilver Messenger Service
15 (20) 02 Nostalgic Toilet – Cuby & The Blizzards
16 (17) 03 Games People Play – Joe South
17 (19) 02 Ramblin' Gamblin' Man – Bob Seger System
18 (13) 03 These Eyes – The Guess Who
19 (16) 04 Bluebirds Over The Mountain – The Beach Boys
20 (---) 01 Crimson And Clover – Tommy James & The Shondells

Nieuw op 12: Point Me At The Sky van Pink Floyd is misschien wel hun meest onbekende single. Als single deed het niks en verscheen het pas in 1992 op een verzamelalbum. De B side “Careful With That Axe Eugene!” is veel bekender, werd veel live gespeeld en staat op twee albums. Cijfer: 8,5

Week 50 - 14 december 1968.
Top 40

(afbeelding)

#5: The Beach Boys - Bluebirds Over The Mountain V
#7: The Move - Blackberry Way V
#8: Raymond Froggatt - Roly V
#14: Nina Simone - Ain't Got No-I Got Life V
#19: Timebox - Girl Don't Make Me Wait V
#20: Pop-Tops - Oh Lord, Why Lord V

Binnenkomers in de Top 40 die de Tipparade oversloegen:

#31: De Praatpalen - Ome Sjakie (Het Hele Zakie Loopt In Z'n Nakie) V
#38: Aretha Franklin - See Saw V

Zoals ik al eerder aangaf in dit topic: The Beach Boys waren zeker niet meer dezelfde band als op surfhitjes als I Get Around of Surfin' USA. Op Bluebird... wordt er iets gelijkends gepretendeerd, maar dan zit er ook een soort van scheurgitaar erin dat het liedje een vinnig kartelrandje meegeeft. En dan ook dat einde erbij... Alsof je op de kermis in een spiegelhuis ronddwaalt [8,5].

Dat typische accent van de zanger, de zwevende violen, de ritmesectie: Alles aan The Move's Blackberry Way lijkt direct gelieerd te zijn aan ELO. Het verklaard zich dan ook gemakkelijk dat ik dit goed waardeer. Leuk nummer [8,5].

Roly is misschien op een bepaalde leeftijd geinig als meelalnummer, maar ik vind het al met al toch echt te melig. Dat lompe muziekje klinkt zo oubollig als de pest en ik vind er erg weinig meerwaarde in zitten [4].

Meerwaarde is een waarde waar Nina Simone wel mee uit de voeten kan. Laatst las ik nog een interessant verhaal over het begin van haar carrière. Ze scheen nogal onberekenbaar te zijn en dat bracht haar soms in de problemen. Volgens de Wikipedia heeft ze overigens nog een tijd in Nederland gewoond. Over het liedje: Dit is natuurlijk een klassieker, geen twijfel mogelijk. En in 1998 zagen we het opeens weer terug in de hitparade [9].

Het liedje van Timebox twijfelt me iets teveel tussen soul en psychedelica en klinkt daardoor nogal richtingloos. Ook lijkt het me een liedje dat ik na 10 minuten volledig ben vergeten [5,5].

Oh Lord, Why Lord ken ik vooral in de versie van Traffic-drummer Jim Capaldi.
Deze versie klinkt me iets te zoetsappig, al vind ik de zang een pluspunt [6].

Wat me in negatieve zin opvalt aan de vroege hitlijsten is dat vaderlandse rotzooi meteen maar de Top 40 in mocht. De Praatpalen komen deze week met het vooral oerflauwe Ome Sjakie. Snel maar weer vergeten [1].

Die Veronica-actie wordt deze week goedgemaakt met de inclusie van Aretha Franklin. See Saw is een minder bekend nummer van The Queen Of Soul, maar ik vind dit kwalitatief staan als een huis. Verrassing van de week! [9,5].

Gast
geplaatst: vandaag om 00:36 uur

geplaatst: vandaag om 00:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.