MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
If paradise is half as nice - Amen Corner

Musician's Top 15 van 19 januari 1969:

01 (04) 03 Dear Mary - The Steve Miller Band
02 (01) 09 Albatross - Fleetwood Mac
03 (02) 08 The loner - Neil Young
04 (11) 02 Proud Mary – Creedence Clearwater Revival
05 (03) 07 Send me a postcard - Shocking Blue
06 (08) 03 Nostalgic toilet - Cuby & The Blizzards
07 (09) 03 Shine on brightly - Procol Harum
08 (07) 04 Fox on the run - Manfred Mann
09 (12) 02 In your life – The Tower
10 (05) 06 Technicolor dreams - Status quo
11 (13) 02 Bonnie and Clyde – Gainsbourg & Bardot
12 (14) 02 Crossroads – The Cream
13 (15) 02 Race with the devil – The Gun
14 (06) 07 For once in my life - Stevie Wonder
15 (---) 01 River deep mountain high - Deep purple

Van het album Book of Taliesyn. Toch wel een aardig nummer.
De meeste overige tips voor januari 1969 moeten nog heel even wachten of vallen anders zelfs af. The Turtles, Johnny Cash, Nina Simone. Het is gewoon druk.

Verdwenen is Touch me van The Doors. De afgelopen twee weken had iedereen dit nummer wel in z'n lijst staan, dus excuses

Ik waardeer Crimson & Clover trouwens op tot een 10.
Weergaloze plaat!

De singles van Bubble Puppy en Procol Harum vind ik ook te gek!

Top 20 week 3 1969

01 (01) 03 Ring Of Fire - Eric Burdon And The Animals
02 (02) 08 The Loner – Neil Young
03 (03) 05 Point Me At The Sky - Pink Floyd
04 (06) 03 Proud Mary - Creedence Clearwater Revival
05 (04) 07 Touch Me – The Doors
06 (09) 02 Shine on Brightly - Procol Harum
07 (16) 02 Love Story – Jethro Tull
08 (05) 06 Blackberry Way – The Move
09 (07) 04 Mendocino – Sir Douglas Quintet
10 (15) 02 I Put A Spell on You – Nina Simone
11 (14) 06 Nostalgic Toilet – Cuby & The Blizzards
12 (12) 03 Le Meteque – Georges Moustaki
13 (---) 01 Spooky’s Day Off – Swinging Soul Machine
14 (10) 11 Just A Little Bit Of Peace In My Heart – Golden Earring
15 (11) 12 Atlantis – Donovan
16 (08) 08 Albatross – Fleetwood Mac
17 (13) 07 Send Me A Postcard – Shocking Blue
18 (17) 07 Games People Play – Joe South
19 (---) 01 In Your Life – The Tower
20 (---) 01 I Can’t Quit Her – Blood Sweat & Tears

Nieuw op 13: Spooky’s Day Off van Swinging Soul Machine. Sneu voor zanger Spooky dat hun enige internationale hit een instrumentaaltje is. (8,5)

Van 16 naar 7: Het tot voor kort geleden mij onbekende Love Story van Jethro Tull blijkt na een aantal keren luisteren een top nummer te zijn. (9)

1. Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot- Bonnie And Clyde (2) (3w)
2. Spirit- I Got A Line On You (1) (7w)
3. The Doors- Touch Me (3) (7w)
4. Creedence Clearwater Revival – Proud Mary (8) (2w)
5. Nina Simone- To Love Somebody (10) (2w)
6. Tommy James & The Shondelles- Crimson & Clover (4) (6w)
7. Cream- Crossroads (-) (1w)
8. The Move- Blackberry Way (5) (5w)
9. Procol Harum – Shine On Brightly (12) (2w)
10. The Tower – In Your Life (-) (1w)
11. Creedence Clearwater Revival- I Put A Spell On You (9) (12w)
12. Fairport Convention- Meet On The Ledge (6) (8w)
13. Neil Young- The Loner (7) (6w)
14. Swinging Soul Machine- Spooky’s Day Off (-) (1w)
15. Fleetwood Mac- Albatross (11) (8w)

Verdwenen:

Tim Buckley- Pleasant Street (Hoogste positive: 1. Aantal weken: 11)
Johnny Cash- Daddy Sang Bass (Hoogste positive: 8. Aantal weken: 4)
Jethro Tull- Love Story (Hoogste positive: 15. Aantal weken: 1)

Serge en Brigitte komen ook in mijn lijstje op de eerste plaats. Echt een fantastisch nummer!

Verder drie leuke binnenkomers, waarbij vooral The Tower een aangename verrassing was! Nooit geweten dat Boudewijn De Groot het ook een tijdje in het Engels geprobeerd heeft...

Week 2 van 1969: Binnenkomers in de Top 40 die de Tipparade oversloegen:

32. Thijs Van Der Molen - Drinke Totteme Zinke
Erg voorspelbaar, het was natuurlijk te denken dat daar een Nederlandstalige cover van gemaakt wordt. Vanwege de originaliteit en spitsvondigheid geef ik de helft van de punten die de oorspronkelijke versie kreeg.
Cijfer: 2

40. The Casuals - Toy
Werd niet zo'n grote hit en klassieker als Jesamine, melodisch en tekstueel spreekt het ook minder aan. Toch wel een degelijke en zonnige popsong met mooie vocalen.
Cijfer: 7

Tipparade: week 3 van 1969.

5. The Shoes - Emptyness
Een mooie melodie en deze band heeft ook een vrij eigen sound dankzij de stem van Theo Van Es. Misschien net tekort komend voor een evergreen (de lat werd erg hoog gelegd) maar zeker genietbaar.

11. Tony Bass - 't Saunabad
Een (vergankelijke) carnavalschlager maar te flauw en niet grappig genoeg om een voldoende te geven. Het ritme is ook overduidelijk gejat van Shame and Scandal in the Family (Shawn Elliot).
Cijfer: 3

14. The Doors - Touch Me
Nu zijn wij aanbeland bij een Doors-klassieker. Hier maken ze gebruik van een orkest maar de Doors-sound blijft volledig intact met die karakteristieke orgel en zang. De saxsolo maakt daar ook nog een sterk einde aan. Hebben The Doors eens een zwakke single uitgebracht?
Cijfer: 8,5

15. Sam and Dave - Soul Sister, Brown Sugar
Dit is een soulnummer dat ook nooit stuk kan. Vlotte melodie, volle en rauwe soulzang en het swingt met lekkere blazers.

16. Dimitri Dourakine - Casatchok
Guilty pleasure van sinds mijn kindertijd, ik heb er leuke herinneringen aan en het was destijds een rage (zoals nu de Gangnam Style). Dit nummer is volstrekt uniek in de hitlijsten en vind ik een prettige melodie hebben.
Cijfer: 8

17. Dimitri's - Casatchok
Geen clip gevonden, natuurlijk werd het veelvuldig uitgevoerd.

18. Swinging Soul - Machine Spooky's Day
Dit nummer maakt de titel waar, het swingt inderdaad met heerlijke blazers. Werd gebruikt als herkenningstune maar ik weet niet weer voor welk programma.

19. Jess & James - Change
Soul van Belgische (of Portugese) makelij maar het spreekt mij minder aan dan hun fuifhit Move. Teveel gebaseerd op één akkoord en te weinig eigenheid maar slecht is het nog niet.
Cijfer: 5

20. Aliocha Dimitrievitch - Matouchka
Geen clip gevonden. Zou iemand op MuMe dat nummer kennen?

Binnenkomers in de Top 40 die de Tipparade oversloegen:

33. Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine
Zopas nog gehad in een ander topic dus hoef ik mij maar te herhalen. Uiteraard een onvervalste soulklassieker, vooral door de geweldige zang van Marvin Gaye.
Cijfer: 9

35. Toon Hermans - Kiele, Kiele, Kiele
In de jaren '60 was Toon Hermans blijkbaar de populairste Nederlandse komiek en carnavalzanger waarna André van Duin in de jaren '70 de fakkel over nam. Kan ik ook beter aanhoren dan de gemiddelde carnavalshit al zal ik dit niet vaak draaien.

Musician's Alternatieve Veronica Top 20 van 18 januari 1969:

01 (01) 06 Send me a postcard - Shocking blue
02 (04) 03 Albatross - Fleetwood Mac
03 (03) 04 Nostalgic toilet - Cuby & The Blizzards
04 (05) 03 In your life - Tower
05 (02) 08 Eloise - Barry Ryan
06 (09) 04 Ain't got no/I got life - Nina Simone
07 (12) 03 Race with the devil - The Gun
08 (08) 04 Bluebirds over the mountain - The Beach Boys
09 (07) 05 Son of a preacher man - Dusty Springfield
10 (13) 04 Blackberry way - The Move
11 (06) 10 Just a little bit of peace of peace in my heart - Golden earring
12 (---) 01 Sabre dance - Love Sculpture
13 (---) 01 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
14 (16) 04 Build me up buttercup - The Foundations
15 (19) 02Get yourself a ticket - Roek's Family
16 (---) 01 Fox on the run - Manfred Mann
17 (18) 02 Toy - The Casuals
18 (---) 01 I Started a Joke - Bee Gees
19 (---) 01 Something's happening - Herman's hermits
20 (10) 07 Hair - Zen

Een weekje met prima nieuwe binnenkomers in de Veronica Top 40. Uiteindelijk halen twee andere nieuwe binnenkomers niet de alternatieve lijst: Kiele kiele kiele van Toon Hermans lijkt mij duidelijk.
Roly van Raymond Frogatt had wellicht een iets beter lot verdiend.

Sabre dance had ik al wel een keer afgeluisterd als tip voor mijn Top 15 maar is toen (helaas) niet zo opgevallen. Maar dat is dan het voordeel van deze alternatieve lijst: herkansingen behoren zeker tot de mogelijkheden. En dan komt het nummer nu zelfs hoger binnen dan het onvolprezen nummer van Marvin Gaye, dat ik ook al tekort heb gedaan in mijn eigen lijst.

Herman's hermits klinkt nog net zo sixties als in 1964. Het wordt wel een keer tijd dat er naar ontwikkelingen richting de jaren '70 gaat worden gekeken, anders overleef je het niet meer, met dit soort nummers. Het klinkt verder best vrolijk en is in de basis niet slecht. Maar ik denk dat het laatste uurtje voor deze band aangaande populaire hitsingles heeft geslagen..... (de band bestaat overigens nog steeds, uit twee delen zelfs. Eén met zanger Peter Noone en één met de drummer van het eerste uur. Uiteraard werken ze in het golden oldies circuit).

week 3

1. (1) (3w) The Turtles - You Showed Me
2. (6) (2w) Nina Simone - I Put a Spell on You
3. (5) (3w) The Bee Gees - I Started a Joke
4. (4) (3w) Tower - In Your Life
5. (3) (3w) Dusty Springfield - Son of a Preacherman
6. (15) (2w) Etta James - Almost Persuaded
7. (2) (3w) Johnny Cash - Daddy Sang Bass
8. (9) (3w) Nina Simone - Ain't Got no/I Got Life
9. (13) (2w) Nina Simone - To Love Somebody
10. (14) (2w) Martha and The Vandellas - Dancing in the Street
11. (11) (3w) Creedence Clearwater Revival - Proud Mary
12. (10) (3w) Donovan - Atlantis
13. (8) (3w) The Doors - Touch Me
14. (-) (1w) Blood Sweat & Tears - I Can't Quit Her
15. (-) (1w) Amen Corner - If Paradise is Half as Nice

Ranboy Top 15 week 3 van 19 januari 1969
w3 w2 aw titel - artiest
1 1 10 Atlantis - Donovan
2 2 9 Albatross - Fleetwood Mac
3 3 7 Touch me - The Doors
4 7 3 Ring of fire - Eric Burdon & the Animals
5 8 3 Shine on brightly - Procol Harum
6 4 8 Hair - Zen
7 5 6 Blackberry way - The Move
8 -- 1 If paradise is half as nice - The Amen Corner
9 12 2 Crossroads - The Cream
10 6 7 For once in my life - Stevie Wonder
11 13 3 Proud Mary - Creedence Clearwater Revival
12 -- 1 Spooky's day off - Swinging Soul Machine
13 9 7 Crimson and clover - Tommy James & the Shondells
14 10 6 Send me a postcard - Shocking Blue
15 -- 1 I can't quit her - Blood, Sweat & Tears

De top 3 zit nog steeds vast, maar nu komt er toch wel wat sterks aanstormen, Eric Burdon, Procol Harum en die geweldige plaat van The Amen Corner. Dit lijzig gezongen maar uiterst vrolijke lied zou volgende week zomaar naar nummer 1 kunnen springen (nog even afwachten).

Ook op 12 een sterke binnenkomer, het on-Nederlands swingende Spooky's day off. Sinds Seven nation army uit is, vond ik een steeds terugkerend stukje uit die plaat altijd erg lijken op een stukje van Spooky's day off (als de melodie wordt afgesloten en de maat even stil valt), vergelijk Spooky op 45 seconden met Seven nation army op 1.10.

Verder de debuutsingle van BS&T; klinkt nog niet als het latere werk, vooral door een andere zanger, maar op het eind hoor ik toch al klanken die later in Spinning wheel dunnetjes overgedaan worden...

Grappig die link tussen SSM en White Stripes. Het zou best kunnen, want Jack White heeft al eerder leentjebuur gespeeld bij Nederlandse muziek uit deze periode (Shocking Blue en Earth & Fire, dat ik weet).

Er zit trouwens ook een nieuwe Donovan aan te komen. To Susan on the West Coast Waiting staat op mijn tiplijstje voor volgende week. Heb hem zelf nog niet gehoord. En ik vroeg me af wat jullie van deze cover van Purple Haze vinden. Komt binnen in de US Billbard Charts, deze week in 1969:

Moest zelf even slikken, maar eigenlijk vind ik hem wel mooi.

Herman's Hitparade van 1969, week 3:
03 02 AW
01 02 07 Tommy James & the Shondells - Crimson and Clover
02 01 03 Brigitte Bardot & Serge Gainsbourg - Bonnie and Clyde
03 04 07 The Doors - Touch Me
04 03 04 The Turtles - You Showed Me
05 06 12 Tim Buckley - Pleasant Street
06 05 11 Dusty Springfield - Son of a Preacherman
07 10 10 Sly & The Family Stone - Everyday People
08 07 12 The Flirtations - Nothing But A Heartache
09 08 09 The Foundations - Build Me Up Buttercup
10 --- 01 Peppermint Rainbow - Will You Be Staying After Sunday
11 12 03 Smokey Robinson & The Miracles - Baby, Baby Don't Cry
12 11 02 Nina Simone - I Put A Spell On You
13 15 02 Bubble Puppy - Hot Smoke and Sassafras
14 --- 01 Rhetta Hughes - Light My Fire
15 09 04 Johnny Cash - Daddy Sang Bass

Bovenin herovert Crimson & Clover de koppositie op Bonnie and Clyde. Verder valt me op dat The Doors nu al 7 weken achter elkaar stijgen, maar de rek is er toch wel een beetje uit. Halverwege de lijst blijven een paar platen nu al 3 maanden hangen. Tim Buckley staat al 12 weken in de top 6 en het onverwoestbare Everyday People stijgt ook weer een paar plekjes.

Er zijn twee nieuwe binnenkomers:
Peppermint Rainbow - Will You Be Staying After Sunday is een geweldig popliedje, dat me een beetje aan The Carpenters doet denken. Zoet, maar in dit geval erg aanstekelijk. En de mij onbekende Rhetta Hughes komt met een hele mooie soulversie van The Doors' Light My Fire.

Het doek voor Sharon Tandy en The Tower.

De Music Meter Top 15 van 20 januari 1969, week 3!

01 (01) 07 Touch me - The Doors (53)
02 (07) 02 Proud Mary - Creedence Clearwater revival (46)
03 (10) 02 Shine on brightly - Procol Harum (37)
04 (11) 02 Ring of fire - Eric Burdon & The Animals (36)
05 (06) 03 Bonnie and Clyde - Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot (34)
06 (03) 08 The loner - Neil Young (30)
07 (02) 09 Albatross - Fleetwood Mac (29)
08 (04) 06 Crimson & Clover - Tommy James & The Shondells (28)
09 (08) 03 You showed me - The Turtles (27)
10 (---) 01 In your life - The Tower (25)
11 (05) 05 Blackberry way - The Move (25)
12 (---) 01 I put a spell on you - Nina Simone (24)
13 (12) 10 Son of a preacherman - Dusty Springfield (21)
14 (09) 11 Atlantis - Donovan (20)
15 (---) 01 Crossroads - The Cream (20)

En verdwenen zijn Daddy sang bass van Johnny Cash, Pleasant street van Tim Buckley en Send me a postcard van Shocking blue.

Drie nieuwe binnenkomers die eigenlijk wel waren te voorzien. Jassn heeft volgens mij het record gebroken, met drie nummers van dezelfde artiest in de lijst (Nina Simone). Er werden zo heel wat nummers uitgebracht, dat kon in die tijd. De positie van de single was nog ijzersterk en groeiende.

Dan is er het opvallende dat deze week de klappen vielen bij de nummers 2 t/m 5 van verleden week. Ten gunste allemaal van de drie nieuwe binnenkomers van de vorige keer. Dat zie ik met de huidige generatie entrees niet gebeuren. The Doors hebben lange tijd een onaantastbare positie gehad, maar beginnen nu toch ook behoorlijk puntenverlies te leiden.

Met jullie goedvinden ga ik ook meedoen aan de verrukkelijke 69 lijstjes. Om warm te draaien bijgaand mijn eerste lijstje voor week 3.

50 Tracks Rearviewmirror Top 15 week 3 van 19 januari 1969

1 The Delfonics - Ready Or Not Here I Come (Can't Hide From Love)
2 Bandwagon - Breaking Down The Walls Of Heartache
3 The Iveys - Maybe Tomorrow
4 Zen - Hair
5 Spirit - I Got A Line On You
6 The Turtles - You Showed Me
7 Diana Ross & The Supremes With The Temptations - I'm Gonna Make You Love Me
8 Amen Corner - (If Paradise Is) Half As Nice
9 Zombies - Time Of The Season
10 Nina Simone - Ain't Got No, I Got Life
11 The Flirtations - Nothing But A Heartache
12 The Foundations - Build Me Up, Buttercup
13 The Doors - Touch Me
14 Neil Young - The Loner
15 Dion - Purple Haze

Bubbling under: Bubble Puppy; B.J. Thomas; Kasenetz-Katz Super Cirkus; Rhetta Hughes en Jimi Hendrix

Welkom! Leuk dat er na jassn nog iemand aanhaakt.

Mooi lijstje ook meteen, met een paar nummers die ik verder bij niemand nog gezien heb. Ben erg benieuwd, ga ze zeker beluisteren. Goed om te zien dat je ook van soul houdt, is toch een ietwat ondergeschoven genre in dit topic.

Waar de pop/ rock in de meeste lijstjes tot nu toe overheersten, begint soulmuziek aan een aardige opkomst, getuige jouw nummers 1 en 2. Dankzij jouw bijdrage en die van jassn onlangs, is er nu een meer gevarieerd beeld van populaire muziek in 1969. Welkom en we kijken uit naar je volgende ontdekkingen.

Een nieuwkomer met Spirit in zijn lijst! Welkom, welkom!

een nieuwkomer met You Showed Me in de lijst

Week 3 - 18 januari 1969.
Top 40

(afbeelding)

Binnenkomers in de Tipparade (een hoop ge-Dimitri):

#5: The Shoes - Emptyness V
#8: Donovan - Atlantis (re-entry)
#11: Tony Bass - 't Saunabad V
#14: The Doors - Touch Me V
#15: Sam & Dave - Soul Sister, Brown Sugar V
#16: Dimitri Dourakine / Dimitri's (gedowned) - Casatchok
#17: The Bonzo Dog Doo-Dah Band - I'm The Urban Spaceman (re-entry)
#18: Swinging Soul Machine - Spooky's Day Off V
#19: Jess & James - Change V
#20: Aliocha Dimitrievitch - Matouchka (gedowned)

#33: Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine V
#35: Toon Hermans - Kiele, Kiele, Kiele V

Emptyness van The Shoes lijkt wat moeite te hebben om te beslissen of het nou donker of poppy wil klinken. Het is zeker goed gezongen, maar het arrangement blijft wat achter en die plotse fade-out aan het einde vind ik eigenlijk waardeloos. Dit doe je als producer geen enkele band aan [6].

Een flauwe glimlach kan ik niet onderdrukken bij Tony Bass' Saunabad, dit vanwege het droge muziekje. Maar om heel eerlijk te zijn vind ik het allemaal weinig verheffend [2].

Van het onterecht onvolprezen The Soft Parade-album komt vervolgens Touch Me van The Doors.
Ze sloegen hier een andere richting in en dat werd ze uiteindelijk niet in dank afgenomen. Onbegrijpelijk, want ondanks onbetwistbare kwaliteiten vond ik het voorgaande album Waiting For The Sun vooral een herhaling van zetten. De zo verafschuwde blazers spelen een prominente rol in Touch Me en Jim komt hier vocaal ook zeer sterk voor de dag; ondeugend waar nodig en zoetgevooisd waar wenselijk. Een absolute topper [9].

Met Soul Sister, Brown Sugar komen Sam & Dave eindelijk weer eens met iets dat goede zin teweegbrengt. Een fris, vlot liedje met een prominente blazerssectie en een uitgekiend arrangement [8].

Fijn liedje, dat Casatschok. Dimitri Dourakine's versie vind ik dan ongetwijfeld de betere versie. Het klinkt een stuk spontaner daar waar die van Les Dimitri's veel te afgewerkt en opgepoetst klinkt. Feestmuziek avant la lettre [DD: 7,5, LD: 5]

De Swinging Soul Machine is, jawel, Nederlands! Dit vind ik vrij bewonderenswaardig, want Spooky's Day Off is bij mij gewoon een onvervalste (soul)klassieker onder de instrumentals.
Zoals Hans al eerder aangaf is het een beetje sneu voor Spooky, want dit werd hun grootste hit.
Alles klopt hier eigenlijk aan. Dit staat simpelweg als een huis [9,5].

Het liedje van Jess & James vind ik weinig bijzonder. Soulmuziek met kraak noch smaak, zonder aangrijpende kwaliteiten. Tussen wal en schip [5].

Voor Matouchka heb ik echt het rioolstelsel van Soulseek moeten doorzoeken. Zelfs m'n betrouwbare bron voor Tipparade-noteringen had het niet, dus richt ik me tot een versie van Aliocha (wat een naam) met ene Valia. Ik word er vooral erg nerveus van. Wat een koude drukte is me dit, zeg... [1,5].

De reactie op I Hear It Through The Grapevine heb ik even overgenomen uit het Single Van De Dag-topic:
De tekst is natuurlijk droevig, maar de muziek daaronder maakt me absoluut een blij persoon.
Misschien wel hét voorbeeld van de Motown-sound, met elk geluidje precies op de juiste plek.
Koortjes om van te smullen, Marvin in absolute topvorm en de blazerssectie maakt het feestje helemaal compleet: [10]!!!!

Toon Hermans was een steengoede komiek, maar dit soort liedjes doen me echt helemaal niets.
Het klinkt zoals alle hoempapa-muziek klinkt: Allemaal hetzelfde [2].

50tracks schreef:
Met jullie goedvinden ga ik ook meedoen aan de verrukkelijke 69 lijstjes. Om warm te draaien bijgaand mijn eerste lijstje voor week 3.

Hartelijk welkom inderdaad!

Vanmorgen was al de top 15 van deze week verschenen. Misschien dat je deze lijst dan inderdaad als warmdraai lijst kunt beschouwen. Als week 4 dan in de loop van de komende week hier wordt geplaatst, draai je automatisch mee met de mume Top 15 van volgende week zondag.

Dank allen. @musician Voor wanneer wil je dat de lijst geplaatst wordt?

Deadline is zondagochtend 8.00!

Top 20 week 4 1969

01 (01) 04 Ring Of Fire - Eric Burdon And The Animals
02 (04) 04 Proud Mary - Creedence Clearwater Revival
03 (06) 03 Shine on Brightly - Procol Harum
04 (07) 03 Love Story – Jethro Tull
05 (02) 09 The Loner – Neil Young
06 (03) 06 Point Me At The Sky - Pink Floyd
07 (10) 03 I Put A Spell on You – Nina Simone
08 (05) 08 Touch Me – The Doors
09 (13) 02 Spooky’s Day Off – Swinging Soul Machine
10 (08) 07 Blackberry Way – The Move
11 (---) 01 If Paradise Is Half As Nice - The Amen Corner
12 (09) 05 Mendocino – Sir Douglas Quintet
13 (11) 07 Nostalgic Toilet – Cuby & The Blizzards
14 (17) 08 Games People Play – Joe South
15 (12) 04 Le Meteque – Georges Moustaki
16 (20) 02 I Can’t Quit Her – Blood Sweat & Tears
17 (---) 01 Hold My Hand - The Kinks
18 (---) 01 To Susan on the West Coast, Waiting - Donovan
19 (19) 02 In Your Life – The Tower
20 (14) 12 Just A Little Bit Of Peace In My Heart – Golden Earring

Het is een beetje komkommertijd. Al een week of twee, drie komt er weinig gedenkwaardigs uit en de komende weken is dit niet anders. De grote klassiekers laten nog even op zich wachten.

Nieuw op 11: If Paradise Is Half As Nice van Amen Corner, een destijds behoorlijk populair bandje. Frontman Andy Fairweather-Low en consorten hadden een jazz en bluesachtige sound dat behoorlijk afweek van het doorsnee hitparade geweld. Ik vond ze in die jaren in elk geval geweldig. (8,5)

1. Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot- Bonnie And Clyde (1) (4w)
2. Cream- Crossroads (7) (2w)
3. Spirit- I Got A Line On You (2) (8w)
4. Creedence Clearwater Revival – Proud Mary (4) (3w)
5. Nina Simone- To Love Somebody (5) (3w)
6. The Doors- Touch Me (3) (8w)
7. The Tower – In Your Life (10) (2w)
8. Procol Harum – Shine On Brightly (9) (3w)
9. Swinging Soul Machine- Spooky’s Day Off (14) (2w)
10. Tommy James & The Shondelles- Crimson & Clover (6) (7w)
11. Mongo Santamaria- Cloud Nine (-) (1w)
12. The Move- Blackberry Way (8) (6w)
13. Creedence Clearwater Revival- I Put A Spell On You (11) (13w)
14. Everything Is Everything- Witchi Tai To (-) (1w)
15. The Delfonics- Ready Or Not Here I Come (Can’t Hide From Love) (-) (1w)

Verdwenen:

Fairport Convention- Meet On The Ledge (Hoogste positive: 3. Aantal weken: 8 )
Neil Young- The Loner (Hoogste positive: 4. Aantal weken: 6)
Fleetwood Mac- Albatross (Hoogste positive: 3. Aantal weken: 8 )

Een nieuwe lijst, met Serge en Brigitte nog steeds fier bovenaan, maar met een snel toesnellende Cream.

Verder drie binnenkomers, mij alle drie onbekend voordien. Ik herkende het refrein van Ready Or Not Here I Come natuurlijk wel, maar wist niet dat het van oorsprong een jaren '60-nummer was.

Op 14 komt misschien wel het vreemdste nummer dat ooit in mijn lijst gestaan heeft nieuw binnen. Tekst, muziek, stem, en zelfs productie voelen allemaal zeer raar aan, maar tegelijkertijd is het nummer wel lekker catchy. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

En dan de hoogste nieuwe op 11: Mongo Santamarina met een vlammende instrumental. Het was eind jaren '60 blijkbaar een goede tijd voor instrumentale nummers: we hebben onder andere Classical Gas en America al gehad, en Spooky's Day Off (had nooit kunnen vermoeden dat het Nederlanders zijn!) en Albatross zijn veelvuldig te vinden in onze lijstjes.

De Engelse Top 20 van 29 januari 1969 week 4

01 (02) 08 Albatross - Fleetwood Mac
02 (05) 03 Blackberry way - The Move
03 (03) 05 For once in my life - Stevie Wonder
04 (01) 07 Ob-la-di ob-la-da - The Marmalade
05 (10) 03 Fox on the run - Manfred Mann
06 (07) 05 Something's coming - Herman's hermits
07 (04) 11 Lily the pink - Scaffold
08 (08) 08 Private number - Judy Clay and William Bell
09 (15) 02 You got soul - Johnny Nash
10 (06) 09 Build me up buttercup - Foundations
11 (12) 03 Stop her on sight - Edwin Starr
12 (---) 01 Dancing in the streets - Martha Reeves and the Vandellas
13 (09) 10 I'm the urban spaceman - Bonzo dog doo-dah band
14 (---) 01 To love somebody - Nina Simone
15 (11) 08 Sabre dance - Love Sculpture
16 (---) 01 Please don't go - Donald Peers
17 (---) 01 Guess I'll always love you - Isley Brothers
18 (16) 06 Love child - Diana Ross & The Supremes
19 (---) 01 Quick Joey Small (Run Joey Run) - Kasenetz-Katz Orchestra
20 (14) 12 Ain't got no I got life - Nina Simone

En verdwenen zijn er maar liefst vijf: Son of a preacher man van Dusty Springfield, One two three o' Leary van Des o' Connor, A minute of your time van Tom Jones, het aloude The good, the band and the ugly van Hugo Montenegro (na 15 weken!) en I'm a tiger van Lulu.

Quick Joey Small komt nu binnen op 19, maar stond al voor de 10e week in de Engelse Top 40. Ook Donald Pears stond al 6 weken genoteerd voordat hij eindelijk de Top 20 inzeilde.
Kasenetz-Katz Orchestra kan ik nog aanbevelen, Please don't go is vreselijk.

De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 29 januari 1969

I'll pick a rose for my Rose - Marv Johnson (28)
If paradise is half as nice - Amen Corner (33)
I'm gonna make you love me - Diana Ross and the Supremes and The Tempations (37)
You ain't livin' till you're lovin' - Marvin Gaye and Tammi Tarrell (38)

De tips voor 5 februari 1969

Where do you go to my lovely - Peter Sarstedt
Soul sister, brown sugar - Sam & Dave
Witchita lineman - Glen Campbell
Move in a little closer - Harmony Grass
You're All I need to get by - Marvin Gaye & Tammi Terrell
This old heart of mine - Isley Brothers
It's too late now - Long John Baldry
The way it used to be - Engelbert Humperdinck
Gentle on my mind - Dean Martin

Dat zijn dan heel wat nieuwe nummers om uit te kiezen. Ik dacht eerst aan een kleine revival van de flowers in your hair beweging, met Peter Sarstedt en Harmony Grass (later nog gecoverd door Mamma Cass). Maar het is een allegaartje met uiteraard ook weer twee herintredende bands. Glen Campbell hebben wij al gehad.

Everything Is Everything- Witchi Tai To gaat een plek in mijn top 15 halen.

Musician's Top 15 van 26 januari 1969:

01 (04) 03 Proud Mary – Creedence Clearwater Revival
02 (01) 04 Dear Mary - The Steve Miller Band
03 (02) 10 Albatross - Fleetwood Mac
04 (06) 04 Nostalgic toilet - Cuby & The Blizzards
05 (03) 09 The loner - Neil Young
06 (09) 03 In your life – The Tower
07 (---) 01 Where do you go to my lovely - Peter Sarstedt
08 (07) 04 Shine on brightly - Procol Harum
09 (08) 05 Fox on the run - Manfred Mann
10 (05) 08 Send me a postcard - Shocking Blue
11 (13) 03 Race with the devil – The Gun
12 (12) 03 Crossroads – The Cream
13 (11) 03 Bonnie and Clyde – Gainsbourg & Bardot
14 (---) 01 If paradise is half as nice - Amen Corner
15 (---) 01 Spookys day off - The Swinging soul machine

Niet zulke grote verassingen misschien, maar het zijn natuurlijk drie prima nummers, ik kan er deze week niets extra's aan toevoegen.

Verdwenen zijn (al snel) River deep mountain high van Deep purple, Technicolor dreams van Status quo en For once in my life - Stevie Wonder

50 Tracks Rearviewmirror Top 15 week 4 van 26 januari 1969

1 1 The Delfonics - Ready Or Not Here I Come (Can't Hide From Love)
2 2 Bandwagon - Breaking Down The Walls Of Heartache
3 5 Spirit - I Got A Line On You
4 4 Zen - Hair
5 7 Diana Ross & The Supremes With The Temptations - I'm Gonna Make You Love Me
6 8 Amen Corner - (If Paradise Is) Half As Nice
7 9 Zombies - Time Of The Season
8 3 The Iveys - Maybe Tomorrow
9 6 The Turtles - You Showed Me
10 12 The Foundations - Build Me Up, Buttercup
11 11 The Flirtations - Nothing But A Heartache
12 10 Nina Simone - Ain't Got No, I Got Life
13 -- The Impressions - This Is My Country
14 -- Kasenetz-Katz Super Cirkus - I'm In Love With You
15 -- B.J. Thomas - Hooked On A Feeling

04 3 AW
01 01 08 Tommy James & the Shondells - Crimson and Clover
02 02 04 Brigitte Bardot & Serge Gainsbourg - Bonnie and Clyde
03 --- 01 Peter Sarstedt - Where Do You Go To (My Lovely)
04 03 08 The Doors - Touch Me
05 04 05 The Turtles - You Showed Me
06 --- 01 Mongo Santamaria - Cloud Nine
07 10 02 Peppermint Rainbow - Will You Be Staying After Sunday
08 05 13 Tim Buckley - Pleasant Street
09 06 12 Dusty Springfield - Son of a Preacherman
10 07 11 Sly & The Family Stone - Everyday People
11 12 03 Nina Simone - I Put A Spell On You
12 11 04 Smokey Robinson & The Miracles - Baby, Baby Don't Cry
13 08 13 The Flirtations - Nothing But A Heartache
14 09 10 The Foundations - Build Me Up Buttercup
15 -- 01 Swinging Soul Machine - Spooky's Day Off

Maarliefst 5 platen die 10 weken of langer genoteerd staan. Gelukkig is er ook weer wat vers bloed te vinden in de lijst. Het liedje van Sarstedt heeft voor mij ook veel sentimentele waarde en zou zo maar eens nog bovenaan de lijst komen kunnen te staan. Verder twee toffe ontdekkingen via dit topic, al was de muziek van Spooky's Day Off me wel bekend. Wist alleen de titel er nooit bij.

Voor de volgende platen viel het doek:
Rhetta Hughes - Light My Fire
Bubble Puppy - Hot Smoke and Sassafras
Johnny Cash - Daddy Sang Bass

Ranboy Top 15 week 4 van 26 januari 1969
w4 w3 aw titel - artiest
1 8 2 (If paradise is) half as nice - The Amen Corner
2 -- 1 Where do you go to, my lovely? - Peter Sarstedt
3 4 4 Ring of fire - Eric Burdon & the Animals
4 1 11 Atlantis - Donovan
5 5 4 Shine on brightly - Procol Harum
6 3 8 Touch me - The Doors
7 2 10 Albatross - Fleetwood Mac
8 9 3 Crossroads - The Cream
9 12 2 Spooky's day off - Swinging Soul Machine
10 11 4 Proud Mary - Creedence Clearwater Revival
11 6 9 Hair - Zen
12 7 7 Blackberry way - The Move
13 15 2 I can't quit her - Blood, Sweat & Tears
14 -- 1 To Susan on the West Coast, Waiting - Donovan
15 10 8 For once in my life - Stevie Wonder

Daar is eindelijk de lang verwachte verversing! The Amen Corner schiet van 8 naar 1 met hun superaanstekelijke liedje. Toch worden ze direct bedreigd door de hoogste binnenkomer, op 2 nota bene! Deze ballad van Peter Sarstedt heeft een fantastische tijdsbepalende tekst; er worden zo veel namen van eind jaren 60 genoemd, uit film, kunst en muziek, alles met sarcasme gezongen en met een heerlijk accent (ik kan het helaas niet benoemen). Slechts begeleid door gitaar en accordeon weet hij de volle 5 minuten te boeien.
De nieuwe single van Donovan verdient ook een plaats in mijn top 15, maar het is duidelijk geen Atlantis. Atlantis zakt na 9 weken (geloof ik) van 1 naar 4, en ook de nummers 2 en 3 gaan onderuit.

Week 4 van 1969.

5. Bojoura - Frank Mills
Haar stem lijkt op die van Joan Baez maar is merkelijk minder trefzeker. Verder een aardig en sympathiek akoestisch nummer waaraan je moeilijk een hekel kunt hebben.
Cijfer: 6

11. Ria Valk - Casatschok
Natuurlijk willen anderen een graantje meepikken van het succes van Casatschok. Ik hou het bij de versie van Dimitri Dourakine.
Cijfer: 4

12. BJ Thomas - Hooked On A Feeling
Zoals eerder vermeld kende ik dit eerst in de versie van Jonathan King (die ik tenslotte iets beter vind) maar dit is het origineel. Het zijn de arrangementen die het nummer de hoogte in trekken al is moet zijn volle en toonvaste zang ook vermeld worden.

14. Engelbert Humperdinck - The Way it Used To Be
Ik heb al genoeg gezegd dat de stroop van Engelbert Bumpers niet mijn ding is maar dit nummer kan er nog net mee door vanwege de melodie en toegegeven, deze man kan tenslotte goed zingen.

15. The 5th Dimension - California Soul
Deze band ken ik vooral van Up, Up and Away en de hippie-musical Aquarius / Let the Sunshine In. Dit nummer is merkelijk minder memorabel omdat het een pakkende melodie mist. De aan Mamas & Papas refererende vocalen vind ik wel fraai evenals de orkestrale arrangementen.
Cijfer: 6,5

16. The Troggs - Evil Woman / Sweet Madeleine
Een late (dubbele) single van een band die door velen als protopunk wordt bestempeld en laat hier 2 verschillende kanten horen waarmee ze in de tijdgeest passen hoewel het geen hits werden. Evil Woman klinkt ruig en dreigend met diepe bas en rauwe, wat bluesy gitaarsound. Het iets mindere Sweet Madeleine dat een orkestrale begeleiding heeft is een heel stuk poppier en neigt naar bubbelgum.
Cijfer: 7,5 / 6,5

17. Ten Years After - Hear Me Calling
Bluesrocksong met mooie vocalen en samenzang en dat gitaarloopje blijft in het hoofd hangen. Daarnaast is er de weergaloze gitaarsolo.

18. The Free - Keep in Touch
Niet de bluesrockband van Paul Rogers maar een Nederlandse band dat een ééndagsvlieg werd. Dit nummer heb ik lange tijd niet meer gehoord maar ik vind dit zeer degelijk: goed opgebouwd, afwisselend met soulvolle zang en een wat funky ritme.

20. Mike Verdengh - Zomerliefde
Geen clip gevonden, nooit geweten dat deze Vlaamse TV-presentator een single had opgenomen.

23. Otis Redding - Papa's Got A Brand New Bag
Oorspronkelijk van James Brown maar de versie van Otis Redding is meer dan verdienstelijk. Geweldige stem heeft hij en dan is er nog de vette begeleiding.

24. The Beatles - Ob-La-Di, Ob-La-Da
Lang niet hun beste nummer maar beter dan alle coverversies die wij hebben gehad. Het spelplezier en die piano maken het verschil.
Cijfer: 7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 21:51 uur

geplaatst: vandaag om 21:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.