MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
week 4

1. (2) (3w) Nina Simone - I Put a Spell on You
2. (1) (4w) The Turtles - You Showed Me
3. (6) (3w) Etta James - Almost Persuaded
4. (3) (4w) The Bee Gees - I Started a Joke
5. (5) (4w) Dusty Springfield - Son of a Preacherman
6. (--) (1w) James Brown - Give it Up or Turn it Loose
7. (10) (3w) Martha and The Vandellas - Dancing in the Street
8. (4) (4w) Tower - In Your Life
9. (8) (4w) Nina Simone - Ain't Got no/I Got Life
10. (14) (2w) Blood Sweat & Tears - I Can't Quit Her
11. (--) (1w) The Zombies - Time of the Season
12. (--) (1w) Diana Ross and The Supremes and The Temptations - I'm Gonna Make You Love Me
13. (9) (3w) Nina Simone - To Love Somebody
14. (13) (4w) The Doors - Touch Me
15. (12) (4w) Donovan - Atlantis

afvallers:
Johnny Cash - Daddy Sang Bass
Creedence Clearwater Revival - Proud Mary
Amen Corner - If Paradise is Half as Nice

heicro schreef:
Everything Is Everything- Witchi Tai To gaat een plek in mijn top 15 halen.

Gelijk heb je.
Fantastisch nummer!

Ik ben trouwens van plan om van dat soort nummers een compilatie te maken.
Dit soort artiesten zijn nauwelijks op cd te vinden, dus komt hier de pindakaas goed van pas.

Week 4 - 25 januari 1969
Top 40

(afbeelding)

Binnenkomers in de Tipparade:

#5: Bojoura - Frank Mills V
#11: Ria Valk - Casatschock V
#12: BJ Thomas - Hooked On A Feeling V
#14: Engelbert Humperdinck - The Way It Used To Be V
#15: The 5th Dimension - California Soul V
#16: The Troggs - Evil Woman V / Sweet Madeleine V
#17: Ten Years After - Hear Me Calling V
#18: The Free (NL) - Keep In Touch V
#20: Mike Verdengh - Zomerliefde (gedowned)

Binnenkomers in de Top 40 die de Tipparade oversloegen:

#23: Otis Redding - Papa's Got A Brand New Bag V
#24: The Beatles - Ob-La-Di, Ob-La-Da V

Oei, Frank Mills van Bojoura bezit wel een héél knullige vorm van schoolmeisjesdramatiek.
Ik kan hier echt helemaal niets mee! Brrr... [1,5].

Ligt het aan mij of herken ik de melodie van Casatschok helemaal niet in Ria Valk's versie?
Het lijkt wel of er vakkundig is geprobeerd al het leuke van het liedje eruit te knijpen om het tot een soort van hoempapa/carnavalskraker om te vormen. En dan ook nog eens een über-irritant fluitje erdoor heen... [2].

Ik sta een beetje ambivalent tegenover B.J. Thomas' versie van Hooked On A Feeling.
Ik weet dat het zangtechnisch en muzikaal helemaal snor zit en dat de versie van Jonathan King veel meer een guilty pleasure is, maar toch ga ik voor de laatste, niet in de laatste plaats omdat het ook zeer functioneel dienst doet in de machtige film Reservoir Dogs. De versie van B.J. Thomas is erg keurig en zo, maar ik vind het echt ongelofelijk saai [5].

Engelbert Humperdinck.... wat zal ik zeggen... Hij heeft ze slechter gemaakt, dat geef ik direct toe. Maar dan nog vind ik het vooral bejaardenmuziek met een hele lange baard [4].

The 5th Dimention is wellicht de verrassing van deze schamele week. Hier hoor ik tenminste iets speels in, alsof er werkelijk getracht is er iets leuks van te maken, in tegenstelling tot de voorgaande binnenkomers. Het grijpt opzichtelijk naar Mamas & Papas, niet alleen in het thema, en de samenzang en het arrangement vind ik redelijk uitstekend. Toffe plaat [8].

Dan de dubbele van The Troggs. Evil Woman heeft iets gevaarlijks, alsof ze net niet de neiging hebben om compleet loos te gaan. Het snellere ritme en het einde vind ik werkelijk fantastisch gevonden. Sweet Madeleine is dan weer iets compleet anders en kan, vergeleken met z'n tweeling-liedje, niet anders dan tegenvallen. Als ik de fysieke single zou hebben zou de andere kant grijs zijn en deze niet meer dan een paar draaibeurten kennen [EW: 8,5 / SM: 4,5].

Vervolgens wacht ons een fenomenale eerste tipnotering voor Ten Years After.
Hear Me Calling klinkt gitzwart waarbij de modderige productie -waarin gitaar en zang ver op de voorgrond zitten en de drummer en basgitaar verantwoordelijk zijn voor het gedonder ergens achterin de mix- eerder een voordeel dan een nadeel is ('ieder nadeel heb z'n voordeel' zou Cruijffie zeggen). De link betreft natuurlijk de lange versie met een glansrol voor Alvin Lee.
Echt een geweldige plaat die helaas wat ondergewaardeerd lijkt te zijn [9,5].

De Nederlandse Free heeft goed op Marvin Gaye's toenmalige prestaties gelet. Keep In Touch vind ik een prettige soulsingle met goede zang, een sterke productie en dito achtergrondvocalen [7,5].

Het is dat het arrangement nog een béétje te pruimen is, anders had Mike Verdengh's liedje een terechte 1 gekregen. Volgens mij heeft deze Mike de allersufste stem die ik ooit in muzikaal verband heb gehoord, meer passend bij de allernatste herfstdag ooit. Wat een ellende! [1,5].

Papa's Got A Brand New Bag kennen we natuurlijk allemaal. Heerlijke, vlotte single zonder poespas en die breaks vind ik ook onwijs gaaf. Van Otis moeten we hier eens een goede verzamelaar aan gaan schaffen! [9].

The Beatles' versie van Ob-La-Di, Ob-La-Da komt wel héél erg als mosterd na de maaltijd.
En waarom was juist dít nummer nou zo populair van het White Album? Ik reken dit zonder blikken of blozen misschien tot het minste nummer van dat album. Dat betekent niet dat het slecht is of iets dergelijks, maar ze (en ook Paul zelf) hebben zoveel betere liedjes gemaakt [6,5].

Musician's Alternatieve Veronica Top 20 van 25 januari 1969:

01 (02) 04 Albatross - Fleetwood Mac
02 (01) 07 Send me a postcard - Shocking blue
03 (04) 04 In your life - Tower
04 (07) 04 Race with the devil - The Gun
05 (12) 02 Sabre dance - Love Sculpture
06 (03) 05 Nostalgic toilet - Cuby & The Blizzards
07 (13) 02 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
08 (06) 05 Ain't got no/I got life - Nina Simone
09 (10) 05 Blackberry way - The Move
10 (16) 02 Fox on the run - Manfred Mann
11 (05) 09 Eloise - Barry Ryan
12 (---) 01 Touch me - The Doors
13 (14) 05 Build me up buttercup - The Foundations
14 (18) 02 I Started a Joke - Bee Gees
15 (---) 01 Spooky's day off - Swinging soul machine
16 (---) 01 Ob la di ob la da - Beatles
17 (---) 01 Papa's got a brand new bag - Otis Redding
18 (08) 05 Bluebirds over the mountain - The Beach Boys
19 (09) 06 Son of a preacher man - Dusty Springfield
20 (---) 01 Emptyness - The Shoes

Weer een groot aantal nieuwe binnenkomers in de Veronica Top 40 (7). Bovengenoemde vijf kon ik natuurlijk niet weigeren. Casatschok viel af in alle versies die ik hoorde. Ook Mona Lisa van Ben Cramer redde het niet.

Touch me van The Doors kwam eindelijk binnen, onze vorige nummer 1 in de mume Top 15. Een heel groot succes werd het in de Top 40 eigenlijk niet, een notering van een week of 5 en als hoogst haalbare plek 21.

Een kleine zwak voor de Leidse Shoes: ik vind dat hun singles toch wel een keer in de Top 20 moeten hebben gestaan. Emptyness wil misschien nog wel eens doorgroeien. Otis heeft een opdwepende live single (hulde), oorspronkelijk geschreven door James Browne.

The Beatles zouden met hun eigen Ob la di ob la da in de Top 100 voor 1969 zes plaatsen lager eindigen dan de cover van The Marmalade. Wat betekent dat nu weer, vraag je je dan af.....

De Music Meter Top 15 van 27 januari 1969, week 4!

01 (02) 03 Proud Mary - Creedence Clearwater revival (47)
02 (01) 08 Touch me - The Doors (42)
03 (12) 02 I put a spell on you - Nina Simone (40)
04 (---) 01 Where do you go to my lovely? - Peter Sarstedt (36)
05 (05) 04 Bonnie and Clyde - Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot (32)
06 (---) 01 If paradise is half as nice - Amen Corner (32)
07 (09) 04 You showed me - The Turtles (32)
08 (03) 03 Shine on brightly - Procol Harum (29)
09 (04) 03 Ring of fire - Eric Burdon & The Animals (28)
10 (10) 02 In your life - The Tower (27)
11 (15) 02 Crossroads - The Cream (26)
12 (---) 01 I got a line on you - Spirit (26)
13 (---) 01 Spooky's day off - The Swining Soul Machine (23)
14 (07) 10 Albatross - Fleetwood Mac (22)
15 (06) 09 The loner - Neil Young (22)

Of het alleen aan de toevoeging van de top 15 van 50 tracks ligt weet ik niet, maar de Top 15 is behoorlijk opgeschoond, heeft aardige stijgers en dalers. De plotseling opkomst van Procol Harum en The Animals van verleden week werd na één week al weer teniet gedaan.

De onderlinge verschillen tussen de deelnemers zijn groot. Zo groot, dat het aantal punten in de top 15 nauwelijks stijgt, in tegenstelling tot het totale aantal nummers dat meedoet aan de samenstelling van de Top 15. Meestal lag dat zo rond de 40, inmiddels zijn het er bijna 60.

Ik presenteer nu dan ook even een tiplijst, ter lering en vermaak. De lijst gaat over nummers die zijn opgevoerd door één van de samenstellers, die nog niet de top 15 hebben gehaald en die bovendien ook niet langer een notering van langer dan 4 weken mogen hebben:

01 Ready or not here I come - Delfonics (16)
02 I'm gonna make you love me - The Supremes and The Temptations (15)
03 To love somebody - Nina Simone (14)
04 Breaking down the walls of heartache - Bandwagon (14)
05 Love story - Jethro Tull (12)
06 Give it up or turn it loose - James Brown(10)
07 Dancing in the street - Martha and the Vandellas (9)
08 Will you be staying after sunday - Peppermint rainbow (9)
09 Maybe tomorrow - The Iveys(8)
10 Race with the devil - The Gun (5)
11 This is my country - The Impressions (3)
12 Games people play - Joe South (2)
13 I'm in love with you - Kasenetz-Kaz Super Cirkus (2)
14 Susan on the west coast, waiting, Donovan(2)
15 Witchi tai to - Everything is everything (2)

Ten slotte nog de verdwenen nummers voor de administratieve afwikkeling van deze week: Crimson & Clover van Tommy James & The Shondells, Blackberry way van The Move, Son of a preacherman van Dusty Springfield en Atlantis van Donovan.
Daar zaten toch behoorlijk grote hits tussen.

Top 20 week 5 1969

01 (01) 05 Ring Of Fire - Eric Burdon And The Animals
02 (03) 04 Shine on Brightly - Procol Harum
03 (04) 04 Love Story – Jethro Tull
04 (04) 05 Proud Mary - Creedence Clearwater Revival
05 (07) 04 I Put A Spell on You – Nina Simone
06 (09) 03 Spooky’s Day Off – Swinging Soul Machine
07 (---) 01 Where Do You Go To My Lovely - Peter Sarstedt
08 (06) 07 Point Me At The Sky - Pink Floyd
09 (11) 02 If Paradise Is Half As Nice - The Amen Corner
10 (05) 10 The Loner – Neil Young
11 (---) 01 Witchi Tai To - Everything Is Everything
12 (---) 01 Capital Punishment - Sandy Coast
13 (---) 01 Love is Love – Barry Ryan
14 (---) 01 Keep in Touch – The Free
15 (---) 01 Dear Mary - The Steve Miller
16 (08) 09 Touch Me – The Doors
17 (10) 08 Blackberry Way – The Move
18 (17) 02 Hold My Hand - The Kinks
19 (13) 08 Nostalgic Toilet – Cuby & The Blizzards
20 (18) 02 To Susan on the West Coast, Waiting – Donovan

Nieuw op 07: Where Do You Go To My Lovely van Peter Sarstedt. Een prachtig popliedje, iedereen kent het en beter zou hij nooit meer maken. De tekst geeft een mooi tijdsbeeld van de sixtees, de accordeon en een akoestische gitaar doen de rest. (9)

Nieuw op 11: Witchi Tai To van Everything Is Everything vind ik een geweldig nummer. Nieuwsgierig geworden vond ik een beetje informatie. Het blijkt een Amerikaans funk-jazz trio te zijn. Hun enige album is een mix van lounge jazz, avant-garde en inheemse Amerikaanse Indianen folk. Songwriter en saxofonist Jim Pepper, kleinzoon van een Amerikaanse native en een groot voorvechter van de American Indian Movement stak het oude Indianenlied "Witchi Tai To" in een nieuw jasje. Zeer apart en geslaagd naar mijn idee. (8,5)

Nieuw op 12: Capital Punishment van Sandy Coast is misschien wel hun beste single en ook zo anders dan hun overige hits. Dit nummer van deze Nederlandse band is donker en onheilspellend, terwijl de meeste andere hits juist vrolijke liefdesliedjes zijn. (8,5)

Nieuw op 13: Love is Love van Barry Ryan. Niet zo goed als Eloise en ook een beetje van hetzelfde…. ........en toch vind ik het een hartstikke goed nummer. (8,5)

Nieuw op 14: Keep in Touch van The Free. Niet te verwarren met de Engelse band Free, die in dezelfde periode een wereldhit scoorde met “Allright Now”. In hun korte bestaan hebben ze toch wel succes gekend. Zo verzorgden ze het voorprogramma van Aretha Franklin en dit leuke nummer werd veel op radio Veronica gedraaid. (8)

Nieuw op 15: Dear Mary van de Steve Miller Band. Dankzij www.dailymotion.com heb ik de studioversie leren kennen en dat klinkt heel anders en beter dan de You Tube live opname. (8)

1. Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot- Bonnie And Clyde (1) (5w)
2. Nina Simone - To Love Somebody (5) (4w)
3. Cream - Crossroads (2) (3w)
4. Spirit - I Got A Line On You (3) (9w)
5. The Tower – In Your Life (7) (3w)
6. Mickey Newbury – The Queen (-) (1w)
7. Mongo Santamaria - Cloud Nine (11) (2w)
8. Creedence Clearwater Revival – Proud Mary (4) (4w)
9. The Doors - Touch Me (6) (9w)
10. Swinging Soul Machine - Spooky’s Day Off (9) (3w)
11. Everything Is Everything - Witchi Tai To (14) (2w)
12. Procol Harum – Shine On Brightly (8) (4w)
13. Peter Sarstedt – Where Do You Go To My Lovely (-) (1w)
14. The Delfonics- Ready Or Not Here I Come (Can’t Hide From Love) (15) (2w)
15. Tommy James & The Shondelles- Crimson & Clover (10) (8w)

Verdwenen:

The Move- Blackberry Way (Hoogste positie: 5. Aantal weken: 6)
Creedence Clearwater Revival- I Put A Spell On You (Hoogste positie: 1. Aantal weken: 13)

Een nieuwe lijst, met Bonnie & Clyde voor de derde week op rij op de eerste plek, en ook de week waarin ik afscheid neem van CCR's I Put A Spell On You, met dertien weken in de top 15 zonder twijfel de grootste hit uit mijn lijst tot nu toe. Opvolger Proud Mary doet het alvast een stuk minder goed, en daalt al in zijn vierde week. De concurrentie is dan ook moordend.

Twee nieuwe binnenkomers deze keer. Peter Sarstedt is al bekend, hoogste nieuwkomer Mickey Newbury niet. Hij was een ondergewaardeerde singer-songwriter zoals er wel meer waren in die tijd (Townes Van Zandt, Tim Buckley, Phil Ochs,...). Hij schreef eerder al Kenny Rodger's First Dropped In, dat hier verleden jaar de algemene top 15 haalde. The Queen vind ik alvast een pareltje van een song.

"The Queen" van Mickey Newbury is feitelijk niet anders dan zoals ik hem ken van het album "Frisco Mabel Joy". Mooi, ingetogen, sfeervol, maar ook zwaarmoedig en daarom hoor ik hem liever niet op elk moment van de dag. Dit nummer is voor mij uitsluitend geschrikt voor de late uurtjes, maar krijgt wel een notering in mijn top 20.
Wederom een mooie ontdekking, Arthur. Jouw zoektochten naar vergeten pareltjes heeft al heel wat opgeleverd.

Bedankt voor het compliment heicro. Voor jou van hetzelfde trouwens

De Engelse Top 20 van 29 januari 1969 week 4

01 (02) 04 Blackberry way - The Move
02 (01) 09 Albatross - Fleetwood Mac
03 (03) 06 For once in my life - Stevie Wonder
04 (12) 02 Dancing in the streets - Martha Reeves and the Vandellas
05 (14) 02 To love somebody - Nina Simone
06 (09) 03 You got soul - Johnny Nash
07 (---) 01 I'm gonna make you love me - Diana Ross and the Supremes and The Tempations
08 (16) 02 Please don't go - Donald Peers
09 (---) 01 Mrs. Robinson EP - Simon & Garfunkel
10 (04) 08 Ob-la-di ob-la-da - The Marmalade
11 (05) 04 Fox on the run - Manfred Mann
12 (17) 02 Guess I'll always love you - Isley Brothers
13 (08) 09 Private number - Judy Clay and William Bell
14 (06) 06 Something's coming - Herman's hermits
15 (11) 04 Stop her on sight - Edwin Starr
16 (---) 01 People - Tymes
17 (---) 01 I'll pick a rose for my Rose - Marv Johnson
18 (---) 01 Where do you go to my lovely - Peter Sarstedt
19 (---) 01 If paradise is half as nice - Amen Corner
20 (---) 01 Soul sister, brown sugar - Sam & Dave

Wat een geweldig aantal nieuwe binnenkomers (7) waarbij Peter Sarstedt en Sam & Dave direct de Top 20 binnen stormen. Er zijn ook enorme verschuivingen, verdwenen zijn Lily the Pink van de Scaffold (daalde van 7 naar 34!), Build me up buttercup van de Foundations (van 10 naar 36), I'm the urban spaceman van de Bonzo dog doo-dah band (vanaf 13 uit de Top 40), Sabre dance van Love Sculpture (vanaf 15 uit de Top 40), Love child van Diana Ross & The Supremes, na één week Quick Joey Small (Run Joey Run) van Kasenetz-Katz Orchestra en Ain't got no I got life van Nina Simone.

Wat is hier gebeurd, kun je je afvragen. Misschien hielden de Engelsen gewoon van een ordinaire schoonmaakbeurt. Opvallend is een schijnbare wijziging in koopgedrag, waarbij de Engelse artiesten terrein verliezen ten opzicht van Amerikaanse soul bands.

De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 5 februari 1969

Witchita lineman - Glen Campbell (24)
Move in a little closer - Harmony Grass (25)
You're All I need to get by - Marvin Gaye & Tammi Terrell (29)
This old heart of mine - Isley Brothers (32)
It's too late now - Long John Baldry (38)
The way it used to be - Engelbert Humperdinck (39)
Gentle on my mind - Dean Martin (40)

De tips voor 12 februari 1969

Monsieur Dupont - Sandie Shaw
You've lost that lovin' feeling - Righteous brothers (re entry)
The good, the bad and the ugly - Hugo Montenegro (re entry)
You - Johnny Johnson and the Bandwagon
Neil MacArthur - She's not there
All the love in the world - Consortium
Sabre dance - Love Sculpture (re entry)
I heard it through the grapevine - Marvin Gaye

Sommige nummers kwamen, na het pak slaag, de week er na weer terug in de lijst, zoals Sabre Dance van Love Sculpture.

Neil MacArthur is natuurlijk niemand minder dan Colin Blunstone, die de oude Zombies hit She's not there weer eens nieuw leven inblaast.
Sandie Shaw haast ouderwets sixties, alsof de tijd heeft stilgestaan. Dat gaat haar natuurlijk ook een keer opbreken, met de jaren '70 voor de deur. Toch ben ik blij dat ze het aardige Monsieur Dupont heeft uitgebracht.

Het wordt een hele dagtaak, alle aangedragen tips (allemaal toch zeker minimaal als goed te bestempelen) te beluisteren, te beoordelen en dan een nieuwe lijst te maken, maar in ieder geval dank voor de tips van Jethro Tull, Mongo Santamaria en Barry Ryan:

Musician's Top 15 van 2 februari 1969:

01 (01) 04 Proud Mary – Creedence Clearwater Revival
02 (02) 05 Dear Mary - The Steve Miller Band
03 (07) 02 Where do you go to my lovely - Peter Sarstedt
04 (06) 04 In your life – The Tower
05 (04) 04 Nostalgic toilet - Cuby & The Blizzards
06 (03) 11 Albatross - Fleetwood Mac
07 (14) 02 If paradise is half as nice - Amen Corner
08 (---) 01 Love story - Jethro Tull
09 (---) 01 She's not there - Neil McArthur
10 (08) 05 Shine on brightly - Procol Harum
11 (11) 04 Race with the devil – The Gun
12 (---) 01 Love is love - Barry Ryan
13 (05) 10 The loner - Neil Young
14 (15) 02 Spookys day off - The Swinging soul machine
15 (---) 01 Cloud nine - Mongo Santamaria

En verdwenen zijn: Crossroads van The Cream, Fox on the run van Manfred Mann, Send me a postcard van Shocking Blue en Bonnie and Clyde van Gainsbourg & Bardot

Ik zou echt meer platen, keuzes uit de vele aanbiedingen uit die tijd, een notering willen geven. Helaas gaan er maar 15 in een Top 15

ArthurDZ schreef:
(quote)

Dat moet eigenlijk haast wel he? Alleen, ik heb ze nog niet gevonden. Het Belgische hitarchief heb ik wel al gevonden, maar die beginnen pas vanaf mei 1970, dus daar hebben we op dit moment niet echt iets aan.

http://top30-2.radio2.be/

Niet helemaal een antwoord op je vraag maar ik kwam in Google Books vrijwel alle oude Billboard Magazines tegen (gek genoeg mist januari-februari 1969). Hierin zijn ook de top 10/20 uit andere landen te vinden o.a. Spanje, Italie, Japan, Duitsland, Argentinie etc (Pag. 48)

Billboard - Google Boeken - books.google.nl

50 Tracks Rearviewmirror Top 15 week 5 van 2 Februari 1969

1 1 The Delfonics - Ready Or Not Here I Come (Can't Hide From Love)
2 3 Spirit - I Got A Line On You
3 2 Bandwagon - Breaking Down The Walls Of Heartache
4 4 Zen - Hair
5 5 Diana Ross & The Supremes With The Temptations - I'm Gonna Make You Love Me
6 6 Amen Corner - (If Paradise Is) Half As Nice
7 7 Zombies - Time Of The Season
8 8 The Iveys - Maybe Tomorrow
9 -- William Bell - I Forgot To Be Your Lover
10 10 The Foundations - Build Me Up, Buttercup
11 9 The Turtles - You Showed Me
12 11 The Flirtations - Nothing But A Heartache
13 -- Mickey Newbury - The Queen
14 -- Ruby Winters - I Don't Want To Cry
15 -- Barbara Acklin - Am I The Same Girl

Mooie tip van Mickey Newbury. Verder weer verassend veel soul/R&B. Mijn voorkeur ligt normaal
bij de Rock/Pop. William Bell was even aan mijn aandacht ontsnapt, verdiend echt een plaatsje in mijn lijst.

Musician's Alternatieve Veronica Top 20 van 1 februari 1969:

01 (01) 05 Albatross - Fleetwood Mac
02 (05) 03 Sabre dance - Love Sculpture
03 (04) 05 Race with the devil - The Gun
04 (07) 03 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
05 (03) 05 In your life - Tower
06 (02) 08 Send me a postcard - Shocking blue
07 (12) 02 Touch me - The Doors
08 (---) 01 Atlantis - Donovan
09 (10) 03 Fox on the run - Manfred Mann
10 (08) 06 Ain't got no/I got life - Nina Simone
11 (16) 02 Ob la di ob la da - Beatles
12 (15) 02 Spooky's day off - Swinging soul machine
13 (17) 02 Papa's got a brand new bag - Otis Redding
14 (09) 06 Blackberry way - The Move
15 (06) 06 Nostalgic toilet - Cuby & The Blizzards
16 (14) 03 I Started a Joke - Bee Gees
17 (---) 01 Crimson and Clover - Tommy James
18 (---) 01 Maybe tomorrow - Iveys
19 (20) 02 Emptyness - The Shoes
20 (---) 01 Hey jude - Wilson Pickett

Deze week kwam Atlantis van Donovan binnen in de Veronica Top 40.
Sowieso helemaal geen onaardige nieuwe binnenkomers in de Veronica Top 40 dit keer. Alleen Saunabad van Tony Bass is mij teveel van het goede voor een notering in de alternatieve Top 20.
Er valt relatief gezien toch al veel Nederlandstalig werk af.

The Iveys waren de grote onbekende om kennis mee te maken. Ze hebben een goede single uitgebracht maar naar mijn gevoel niet iets schokkends.

Verdwenen zijn Build me up buttercup - The Foundations, Eloise van Barry Ryan, Bluebirds over the mountain van The Beach Boys en Son of a preacher man van Dusty Springfield. Allen klassiekers.

Tipparade: week 5 van 1969.

5. Barry Ryan - Love Is Love
Een prima geconstrueerd symfonisch rocknummer, theatraal met gedoseerde kitsch. Het lijkt wel wat teveel op zijn vorige hit Eloise, vandaar een lager cijfer.
Cijfer: 8

6. Eric Burdon and The Animals - Ring Of Fire
Ook hier komt de kitsch niet uit de lucht vallen maar anderzijds is het een gewaagde en eigenzinnige versie van het nummer van Johnny Cash, al prefereer ik het origineel.
Cijfer: 7

13. The Box Tops - Sweet Cream Ladies
Een vergeten nummer van deze band, het is niettemin een vlot en vrij aanstekelijk deuntje dat wel een tikkeltje carnavalesk aandoet door de blazers.

14. Sandy Coast - Capital Punishment
Hun beste nummer hoewel dit niet hun grootste hit werd. De opgebouwde spanning, de voordracht en het altijd actuele thema maken dit nummer een Nederpopklassieker.
Cijfer: 9

16. BZN - Every Day I Have To Cry
BZN leek toen een totaal andere band dan die in de jaren '70 en '80. Best aardig, een beetje Bee Gees-achtig mede door de arrangementen en melodielijn maar een divisie minder.
Cijfer: 6

18. Malcolm Roberts - May I Have The Next Dream With You
Neen, dit kan mij veel minder bekoren. De suikerzoete arrangementen en melodie en de stroperige zang (te vergelijken met Engelbert Humperdinck) doen mij een streep door dit nummer trekken.
Cijfer: 3

Volgens Wikipedia komt in februari 1969 Sympathy for the Devil van de Stones uit op single, maar dan alleen in Japan. Niet in Europa of de VS. Twijfel of ik hem in mijn lijstje zal opnemen. Wat jullie?

Voelt toch een beetje apart, ben geneigd de 'reguliere' singles aan te houden.

week 4

1. (1) (4w) Nina Simone - I Put a Spell on You
2. (3) (4w) Etta James - Almost Persuaded
3. (2) (5w) The Turtles - You Showed Me
4. (6) (2w) James Brown - Give it Up or Turn it Loose
5. (5) (5w) Dusty Springfield - Son of a Preacherman
6. (4) (5w) The Bee Gees - I Started a Joke
7. (--) (1w) Mickey Newbury - The Queen
8. (9) (5w) Nina Simone - Ain't Got no/I Got Life
9. (10) (3w) Blood Sweat & Tears - I Can't Quit Her
10. (11) (2w) The Zombies - Time of the Season
11. (7) (4w) Martha and The Vandellas - Dancing in the Street
12. (8) (5w) Tower - In Your Life
13. (13) (4w) Nina Simone - To Love Somebody
14. (14) (5w) The Doors - Touch Me
15. (15) (5w) Donovan - Atlantis

afvaller

Diana Ross and The Supremes and The Temptations - I'm Gonna Make You Love Me

Dank u Arthur

herman schreef:
Volgens Wikipedia komt in februari 1969 Sympathy for the Devil van de Stones uit op single, maar dan alleen in Japan. Niet in Europa of de VS. Twijfel of ik hem in mijn lijstje zal opnemen. Wat jullie?

Voelt toch een beetje apart, ben geneigd de 'reguliere' singles aan te houden.

Ik heb het ook al opgemerkt. En ik ben tot de conclusie gekomen dat Sympathy For The Devil te goed is om te negeren.

En graag gedaan jassn!

Ranboy Top 15 week 5 van 2 februari 1969
w5 w4 aw titel - artiest
1 2 2 Where do you go to, my lovely? - Peter Sarstedt
2 1 3 (If paradise is) half as nice - The Amen Corner
3 3 5 Ring of fire - Eric Burdon & the Animals
4 - 1 Capital punishment - Sandy Coast
5 8 4 Crossroads - The Cream
6 5 5 Shine on brightly - Procol Harum
7 4 12 Atlantis - Donovan
8 9 3 Spooky's day off - Swinging Soul Machine
9 6 9 Touch me - The Doors
10 10 5 Proud Mary - Creedence Clearwater Revival
11 - 1 Love is love - Barry Ryan
12 7 11 Albatross - Fleetwood Mac
13 13 3 I can't quit her - Blood, Sweat & Tears
14 14 2 To Susan on the West Coast, Waiting - Donovan
15 11 10 Hair - Zen

The Amen Corner mocht maar één weekje op 1 staan, want Peter Sarstedt walst er zo over heen. En ook deze gigant is niet veilig, want op 4 komt één van de beste songs van het Nederlandse grondgebied ooit binnen: Capital punishment van Sandy Coast. Dit donkere, beklemmende meesterwerk doet je beseffen dat de doodstraf niet alleen gruwelijk, maar ook verkeerd is. Hans Vermeulen heeft wel goed naar A day in the life geluisterd, maar je kunt je inspiratie uit slechtere voorbeelden halen.
Daarbij vergeleken is Love is love wel een paar niveau's lager; inderdaad lijkt het wat te veel op Eloise, maar daardoor is het ook weer meeslepend en dramatisch, dus een notering is wel verdiend.

(afbeelding)

05 04 AW
01 01 09 Tommy James & the Shondells - Crimson and Clover
02 03 02 Peter Sarstedt - Where Do You Go To (My Lovely)
03 02 05 Brigitte Bardot & Serge Gainsbourg - Bonnie and Clyde
04 04 09 The Doors - Touch Me
05 05 06 The Turtles - You Showed Me
06 06 02 Mongo Santamaria - Cloud Nine
07 11 04 Nina Simone - I Put A Spell On You
08 08 14 Tim Buckley - Pleasant Street
09 --- 01 Otis Redding - Papa's Got a Brand New Bag
10 --- 01 Barbara Acklin - Am I The Same Girl
11 10 12 Sly & The Family Stone - Everyday People
12 09 13 Dusty Springfield - Son of a Preacherman
13 07 03 Peppermint Rainbow - Will You Be Staying After Sunday
14 13 14 The Flirtations - Nothing But A Heartache
15 --- 01 Stevie Wonder - My Cherie Amour

Uit de lijst:
Smokey Robinson & The Miracles - Baby, Baby Don't Cry
The Foundations - Build Me Up Buttercup
Swinging Soul Machine - Spooky's Day Off

De nieuwe binnenkomers zijn allemaal ontdekkingen via dit topic, want umdmusic lag vandaag steeds plat. Met name Am I The Same Girl (dat ik eigenlijk alleen kende in de jaren '90 hitversie van Swing Out Sister) en Papa's Got a Brand New Bag zijn niet te versmaden. Die zouden nog wel eens flink kunnen gaan stijgen. Het liedje van Stevie is ook mooi. Ben niet zo'n grote fan van hem, maar het zit allemaal zo verdomd goed in elkaar bij hem dat sommige liedjes onweerstaanbaar zijn. En dan te bedenken dat hij hier nog steeds een tiener was.

Bovenin zit het verder een beetje vast. Crimson and Clover alweer 8 weken in de top 2, maar de concurrentie komt eraan, want de supertip voor volgende week is Sympathy for the Devil!

De Music Meter Top 15 van 3 februari 1969, week 5!

01 (04) 02 Where do you go to my lovely? - Peter Sarstedt (54)
02 (01) 04 Proud Mary - Creedence Clearwater revival (41)
03 (06) 02 If paradise is half as nice - Amen Corner (40)
04 (03) 03 I put a spell on you - Nina Simone (35)
05 (08) 04 Shine on brightly - Procol Harum (34)
06 (07) 05 You showed me - The Turtles (29)
07 (05) 05 Bonnie and Clyde - Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot (28)
08 (09) 04 Ring of fire - Eric Burdon & The Animals (28)
09 (02) 09 Touch me - The Doors (28)
10 (10) 03 In your life - The Tower (27)
11 (12) 02 I got a line on you - Spirit (26)
12 (13) 02 Spooky's day off - The Swining Soul Machine (26)
13 (11) 03 Crossroads - The Cream (24)
14 (---) 01 The Queen - Mickey Newbury (22)
15 (---) 01 Love story - Jethro Tull (21)

En uiteindelijk verdwenen Albatross van Fleetwood Mac en The loner van Neil Young. Deze week een redelijk herstel van Procol Harum en Eric Burdon, na het echec van vorige week. Nu waren het The Doors met een behoorlijk pak slaag. De situatie kan ontstaan door het relatief geringe verschil in punten.
De nieuwe nummer 1, Peter Sarstedt, weet in ieder geval weer boven de 50 punten te scoren.

De tiplijst:

01 (---) 01 Cloud nine - Mongo Santamaria (20)
02 (03) 02 To love somebody - Nina Simone (17)
03 (---) 01 Capital punishment - Sandy coast (16)
04 (---) 01 Almost persuaded - Etta James (13)
05 (06) 02 Give it up or turn it loose - James Brown(12)
06 (---) 01 Love is love - Barry Ryan (12)
07 (---) 01 I can't quit her - Blood, sweat and tears (10)
08 (15) 02 Witchi tai to - Everything is everything (10)
09 (09) 02 Maybe tomorrow - The Iveys(8)
10 (---) 01 I forgot to be your lover - William Bell (7)
11 (---) 01 Papa's got a brand new bag - Otis Redding (7)
12 (---) 01 Am I the same girl - Barbara Acklin (7)
13 (---) 01 She's not there - Neil MacArthur (7)
14 (---) 01 I don't want to cry - Ruby Winters (2)
15 (---) 01 Keep In touch - The Free (2)
16 (---) 01 Ma cherie amour - Stevie Wonder (1)

Vooruit, 16 tips. Om die ene van Stevie Wonder nu te laten zitten.

De Tips worden dus afgerekend op het aantal punten, ze mogen niet langer dan vier weken in de lijst staan en ze mogen ook niet dalen anders worden ze er automatisch ook uitgehaald.

Ik ga het doen. Ik heb het idee dat dit liedje een beetje door de mazen is geglipt, dus post ik het clipje hier even:

Week 5 - 1 februari 1969.
Top 40

(afbeelding)

Binnenkomers in de Tipparade:

#5: Barry Ryan - Love Is Love V
#6: Eric Burdon & The Animals - Ring Of Fire V
#13: The Box Tops - Sweet Cream Ladies V
#14: Sandy Coast - Capital Punishment V
#16: BZN - Every Day I Have To Cry V
#18: Malcolm Roberts - May I Have The Next Dream With You V
#20: Judy Clay & William Bell - Private Number (re-entry)

Love Is Love van Barry Ryan kan ik een stuk beter hebben dan Eloise, al ligt de duimendikke bombast en pathos gevaarlijk op de loer. Die rustige stukjes werken me behoorlijk op de zenuwen. De upbeat-stukken compenseren dan enigszins [5,5].

Kitsch is niet het woord dat ik associeer met Eric Burdon's versie van Ring Of Fire. Anarchisme komt dichter in de buurt. Wordt het liedje nou eer aangedaan of wordt het met een mokerhamer volledig aan gruzelementen geslagen? Ik gok op het eerste, al lijkt de mokerhamer binnen handbereik te liggen. Eric klinkt als een van de duivel bezeten Bowie, alsof Eric zelf zich door een ring of fire moet begeven, en de achtergrondvocalen klinken als het laatste dat je hoort nadat je bent vergiftigd door een gevaarlijke sekte. En we vinden het hier zonder twijfel geweldig! [9].

De lente is nog niet echt in zicht, maar The Box Tops lijken zich daar niks van aan te trekken. Bij het beluisteren van Sweet Cream Ladies ontluikt er hier zowaar een zonnetje na het duistere geweld van The Animals. Het heeft iets onschuldigs en liefs en ik mag het graag horen [8].

Daarna verschijnt er dan weer een hele donkere onweerslucht waarbij de duivel weer even langs lijkt te komen. Capital Punishment vind ik op een zeer positieve manier ultra-pessimistisch klinken. Of zoiets. Die mineur-akkoorden en de terneergeslagen zang vind ik geweldig en vooral het middenstuk is al een dikke 10 waard. Neem ik alles even bij elkaar, kom ik op: [9,5].

Zonder het ironisch te bedoelen moet de BZN het daarna helaas afleggen. Every Day I Have To Cry klinkt catchy, het blijft in je hoofd zitten, maar het is tegelijk ook extreem gedateerd [6].

Malcolm Roberts hangt ergens tussen een slechte Sir Cliff en Engelbert Humperdinck in. Het lijkt alsof ze een overbekend wijsje hebben genomen, en dat Malcolm het met z'n stem probeert te ontkennen. Die stembuiginkjes, daar krijg ik dus absoluut kromme tenen van, brrr... [1,5]

Mooie foto, dat leidt geen twijfel!

De Engelse Top 20 van 12 februari 1969 week 6

01 (19) 02 If paradise is half as nice - Amen Corner
02 (02) 10 Albatross - Fleetwood Mac
03 (01) 05 Blackberry way - The Move
04 (03) 07 For once in my life - Stevie Wonder
05 (04) 03 Dancing in the streets - Martha Reeves and the Vandellas
06 (08) 03 Please don't go - Donald Peers
07 (06) 04 You got soul - Johnny Nash
08 (07) 02 I'm gonna make you love me - Diana Ross and the Supremes and The Tempations
09 (10) 09 Ob-la-di ob-la-da - The Marmalade
10 (05) 03 To love somebody - Nina Simone
11 (12) 03 Guess I'll always love you - Isley Brothers
12 (18) 02 Where do you go to my lovely - Peter Sarstedt
13 (11) 05 Fox on the run - Manfred Mann
14 (14) 07 Something's coming - Herman's hermits
15 (---) 01 The way it used to be - Engelbert Humperdinck
16 (17) 02 I'll pick a rose for my Rose - Marv Johnson
17 (---) 01 Hey Jude - Wilson Pickett
18 (15) 05 Stop her on sight - Edwin Starr
19 (---) 01 Going up the country - Canned Heat
20 (---) 01 Lily the pink - The Scaffold

Verdwenen: Mrs. Robinson EP (Simon & Garfunkel), Private number (Judy Clay and William Bell), People (Tymes) en Soul sister, brown sugar (Sam & Dave).

Leuk, Amen Corner van 19 naar 1!
Daar is iets raars gebeurd, de afgelopen weken in Engeland. We hadden hele forse verschuivingen en een grote schoonmaak. The Scaffold daalde bijvoorbeeld van 7 naar 34 maar staat nu weer op 20. The Foundations daalden van 10 naar 36 en staan nu weer op 28. En dan nog gezwegen over The Simon & Garfunkel EP. Steeg vorige week van 27 naar 9 en is deze week zelfs geheel uit de Top 40 verdwenen. Dat zou eigenlijk niet kunnen, tenzij er iets raars gebeurde in de samenstelling van de Engelse Top 40. Maar enfin.

De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 12 februari 1969

Monsieur Dupont - Sandie Shaw (31)
You've lost that lovin' feeling - Righteous brothers (re entry) (32)
The good, the bad and the ugly - Hugo Montenegro (re entry) (33)
You - Johnny Johnson and the Bandwagon (34)
Neil MacArthur - She's not there (36)
All the love in the world - Consortium (38)
Sabre dance - Love Sculpture (re entry) (39)
I heard it through the grapevine - Marvin Gaye (40)

De tips voor 19 februari 1969

Surround yourself with sorrow - Cilla Black
First of May - Bee gees
Mockingbird - Inez & Charlie Fox
Love is love - Barry Ryan
River deep, mountain high - Ike & Tina Turner

Het laatste nummer had al eens eerder in de Engelse Top 40 gestaan. Maar het blijft uiteraard een heerlijke klassieker

Top 20 week 6 1969

01 (13) 02 Love is Love – Barry Ryan
02 (07) 02 Where Do You Go To My Lovely - Peter Sarstedt
03 (03) 05 Love Story – Jethro Tull
04 (01) 06 Ring Of Fire - Eric Burdon And The Animals
05 (02) 05 Shine on Brightly - Procol Harum
06 (06) 04 Spooky’s Day Off – Swinging Soul Machine
07 (04) 06 Proud Mary - Creedence Clearwater Revival
08 (11) 02 Witchi Tai To - Everything Is Everything
09 (05) 05 I Put A Spell on You – Nina Simone
10 (12) 02 Capital Punishment - Sandy Coast
11 (14) 02 Keep in Touch – The Free
12 (09) 03 If Paradise Is Half As Nice - The Amen Corner
13 (---) 01 She’s Not There – Neil MacArthur
14 (---) 01 The Queen – Mickey Newbury
15 (---) 01 Here Me Calling – Ten Years After
16 (15) 02 Dear Mary - The Steve Miller
17 (08) 08 Point Me At The Sky - Pink Floyd
18 (10) 11 The Loner – Neil Young
19 (20) 03 To Susan on the West Coast, Waiting – Donovan
20 (18) 03 Hold My Hand - The Kinks

Van 13 naar 1: Love is Love van Barry Ryan. Niet zo goed als Eloise en ook een beetje van hetzelfde en toch vind ik het een hartstikke goed nummer schreef ik vorige week........ maar het blijkt een groeibriljantje te zijn. Dit tot voor kort bij mij totaal in de vergetelheid geraakte nummer is inmiddels één groot feest van herkenning. Voor een flink deel gestoeld op jeugdsentiment, dat geef ik toe, maar zowel qua zang als compositie is het wat mij betreft een meesterwerk.

Nieuw op 13: She’s Not There van Neil MacArthur is interessant. Waarom dit nummer door Colin Blunstone onder een pseudoniem werd uitgebracht is een raadsel, maar ook onbelangrijk. Ik vind deze bewerking wel goed. Zowel instrumentaal als Neil’s, eh Colin’s stem klinkt het (bijna) perfect. Alleen dat gitaartje stoort me en daarom niet meer dan 8,5.

Nieuw op 14: The Queen van Mickey Newbury is feitelijk niet anders dan zoals ik hem ken van het album "Frisco Mabel Joy". Mooi, ingetogen, sfeervol, maar ook zwaarmoedig en daarom hoor ik hem liever niet op elk moment van de dag. Dit nummer is voor mij uitsluitend geschrikt voor de late uurtjes. (8)

Nieuw op 15: Here Me Calling van Ten Years After is zonder twijfel in muzikaal opzicht een fantastisch stukje bluesrock. Jammer alleen dat de zang ver onder de maat is. Daarom een 8 als maximale score.

1. Nina Simone - To Love Somebody (2) (5w)
2. Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot- Bonnie And Clyde (1) (6w)
3. Mickey Newbury – The Queen (6) (2w)
4. Cream - Crossroads (3) (4w)
5. The Tower – In Your Life (5) (4w)
6. Mongo Santamaria - Cloud Nine (7) (3w)
7. Ike & Tina Turner – River Deep – Mountain High (-) (1w)
8. Spirit - I Got A Line On You (4) (10w)
9. The Rolling Stones – Sympathy For The Devil (-) (1w)
10. Everything Is Everything - Witchi Tai To (11) (3w)
11. Otis Redding – Papa’s Got A Brand New Bag (-) (1w)
12. Creedence Clearwater Revival – Proud Mary (8) (5w)
13. The Doors - Touch Me (9) (10w)
14. Peter Sarstedt – Where Do You Go To My Lovely (13) (2w)
15. Swinging Soul Machine - Spooky’s Day Off (10) (4w)

Verdwenen:

Procol Harum – Shine On Brightly (Hoogste positie: 8. Aantal weken: 4)
The Delfonics- Ready Or Not Here I Come (Can’t Hide From Love) (Hoogste positie: 14. Aantal weken: 2)
Tommy James & The Shondelles- Crimson & Clover (Hoogste positie: 4. Aantal weken: 8 )

Drie nieuwe binnenkomers, waarvan twee gigantische kleppers. Dat gaat nog spannend worden!

Klepper nummer 1 is River Deep - Mountain High. Oorspronkelijk komt het nummer uit 1966, maar gelukkig werd het heruitgebracht in 1969, zodat we deze klassieker ook nog in onze lijstjes kunnen opnemen. Want een klassieker is het zeker! Die stem van Tina alleen al...

Klepper nummer 2 is Sympathy For The Devil. Ik ga herman op zijn woord geloven als hij zegt dat dit nummer nu al in de lijst kan, want volgens rateyourmusic was de releasedatum februari 1969, en zou een binnenkomst in de eerste week van maart veiliger zijn. Maar ze zitten er daar wel vaker naast, dus smijt ik deze klassieker er nu al in. Woe-woew!

Op 11 komt ook nog Otis Redding binnen, met een fantastische James Brown-cover.

heicro schreef:

Nieuw op 15: Here Me Calling van Ten Years After is zonder twijfel in muzikaal opzicht een fantastisch stukje bluesrock. Jammer alleen dat de zang ver onder de maat is. Daarom een 8 als maximale score.

Ah, het begin is er!
Of, om in de termologie van volgende week hier ten huize te spreken, de baby-stapjes zijn een feit!!

Als ik nog lijsten zou hebben samengesteld stond ie waarschijnlijk al onderaan de MuMe Top 15, want dit was in mijn lijst na een gevecht met Tommy James en co. voor de #1-positie gegaan!

50 Tracks Rearviewmirror Top 15 week 6 van 9 Februari 1969

1 1 The Delfonics - Ready Or Not Here I Come (Can't Hide From Love)
2 2 Spirit - I Got A Line On You
3 5 Diana Ross & The Supremes With The Temptations - I'm Gonna Make You Love Me
4 6 Amen Corner - (If Paradise Is) Half As Nice
5 3 Bandwagon - Breaking Down The Walls Of Heartache
6 4 Zen - Hair
7 9 William Bell - I Forgot To Be Your Lover
8 7 Zombies - Time Of The Season
9 8 The Iveys - Maybe Tomorrow
10 -- Consortium - All The Love In The World
11 13 Mickey Newbury - The Queen
12 14 Ruby Winters - I Don't Want To Cry
13 15 Barbara Acklin - Am I The Same Girl
14 12 The Flirtations - Nothing But A Heartache
15 -- Sandy Coast - Capital Punishment

Hoogste binnenkomer voor one day fly harmonie-pop die vooral opvalt door de hooggestemde falsetto en wel erg zoete begeleiding. En ik vind het hier geweldig uitpakken. Laat de lente maar beginnen. Over de Sandy Coast is hier alles al gezegd. Prima track.

Tipparade: week 6 van 1969.

6. Shelley Plimpton - Frank Mills
Geen clip gevonden.

8. 'Hair' Original Broadway Cast - Be In
Deze hippie-musical leverde blijkbaar veel hits. Paste stilistisch en tekstueel in de tijdgeest, klinkt weliswaar feestelijk maar verveelt snel.
Cijfer: 5,5

8. Andy Starr & The Stripes - Hare Krishna
Geen clip gevonden.

9. The Web - Baby Won't You Leave Me Alone
Deze band is mij nauwelijks bekend (ik zie dat ze 3 albums hebben uitgebracht en daar heeft niemand op gestemd). Het klinkt erg simpel maar vrolijk en gezellig waarbij het ritme neigt naar reggae. Toch wel een leuk nummer waarbij de fluit hier opvalt.

10. Diana Ross & The Supremes - I'm Livin' In Shame
Duidelijk herkenbare sound hoewel het ritmisch lichtjes naar funk neigt. De vrolijkheid van de beginperiode is ook een beetje weggeëbd, dit klinkt een stuk serieuzer en ook wat minder aanstekelijk al is het zeer degelijk.

11. Consortium - All The Love In The World
Deze band ken ik enkel van deze hit maar die is mij wel bijgebleven. Mooie intro en dito symfonische begeleiding in combinatie van close-harmoniezang en soulvolle solozang.
Cijfer: 8

15. Brainbox - Down Man
Eén van de vele Nederlandse topbands in die periode, helaas maar kort bestaan. Passionele blues met soulvolle zang en effectieve gitaargeluid.
Cijfer: 8,5

17. Love Affair - One Road
Dit is mij teveel een kopie van Bee Gees, het refrein lijkt bovendien sterk op dan van To Love Somebody. Hun vorige hits hadden minder pretentie maar tenminste nog wat eigenheid.
Cijfer: 5

18. Dave Davies - Hold My Hand
Een akoestisch nummer van Kinks-zanger dat ook een Paul McCartney-nummer had kunnen zijn. Tekstueel vind ik te cliché en weinig geïnspireerd, Ray Davies is duidelijk een betere tekstschrijver.
Cijfer: 5

19. Amen Corner - If Paradise Is Half As Nice
Vrij simpel nummer waarbij die lalala's nu wat cliché aandoen maar wat een prachtige zang. In combinatie met de uitstekende begeleiding en sfeer ken ik hier toch een hoog cijfer toe.
Cijfer: 7,5

20. Short 66 - Mary Is My Sweetheart
Niet slecht gebracht maar ook hier heb ik een déjà-vu-gevoel. Het klinkt wat te zoetjes en de manier waarop dit nummer in de tijdgeest wordt gebracht komt mij te geforceerd over. Tekstueel stelt het ook weinig voor.
Cijfer: 4,5

Gast
geplaatst: vandaag om 03:05 uur

geplaatst: vandaag om 03:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.