Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 9 maart 2013, 13:59 uur
Herman's Singles Going Steady 1969, week 10:
01 (05) 02 The Velvet Underground - What Goes On
02 (01) 04 The Isley Brothers - It's Your Thing
03 (04) 04 Marianne Faithful - Sister Morphine
04 (02) 07 Peter Sarstedt - Where Do You Go To (My Lovely)
05 (13) 02 Led Zeppelin - Good Times, Bad Times
06 (03) 05 The Rolling Stones - Sympathy for the Devil
07 (06) 05 Dusty Springfield - Don't Forget About Me
08 (07) 04 The Arbors - The Letter
09 (11) 03 Shocking Blue - Long and Lonesome Road
10 (09) 06 Barbara Acklin - Am I The Same Girl
11 (***) 01 Os Mutantes - Caminhante Noturno
12 (***) 01 The Fifth Dimension - Aquarius/Let The Sunshine In
13 (10) 14 Tommy James & the Shondells - Crimson and Clover
14 (08) 05 The Impressions - This Is My Country
15 (***) 01 MC5 - Kick Out The Jams
Verdwenen zijn:
Marvin Gaye ft. Tammi Terrell - Good Lovin' Ain't Easy to Come By
Edwin Starr - Twenty Five Miles
Otis Redding - Papa's Got a Brand New Bag
The Isley Brothers leggen het deze week af tegen de Velvet Underground, die dan toch een keer een nummer 1 scoren. Het derde album van VU was het eerste dat ik van ze leerde kennen, een jaar of 15 geleden, en What Goes On is eigenlijk altijd één van mijn favorieten geweest. Lange tijd ook het bijna het enige wat ik kende uit de 60s, het zou best kunnen dat Velvet Underground de eerste 60s groep was waar ik cd's van kocht. Of misschien toch de Beatles. Al de rest heb ik pas in de laatste jaren ontdekt, al kocht ik het debuut van Led Zeppelin volgens mij ook al in 2003 of 2004. Die stijgen hier ook flink door met hun eerste single.
Verder zijn er nieuwe binnenkomers voor Os Mutantes. Het debuut van Os Mutantes is denk ik mijn meest gedraaide 60s plaat, die heb ik de afgelopen 2 jaar helemaal stukgedraaid. De opvolger echter weet me niet helemaal te grijpen, maar met deze single ervan lijkt het nu toch te gaan lukken. Lekker avontuurlijk plaatje in ieder geval. Dan is er nog ruimte voor de klassiekers van MC5 en The Fifth Dimension. Pinball Wizard is de virtuele nummer 16. Het zou me verbazen als ie volgende week niet binnenkomt. Moeilijker wordt dat voor Gladys Knight and the Pips, The Misunderstood, Deep Purple, The Chamber Brothers en Small Faces, die ook mooie nieuwe singles uit hebben.
01 (05) 02 The Velvet Underground - What Goes On
02 (01) 04 The Isley Brothers - It's Your Thing
03 (04) 04 Marianne Faithful - Sister Morphine
04 (02) 07 Peter Sarstedt - Where Do You Go To (My Lovely)
05 (13) 02 Led Zeppelin - Good Times, Bad Times
06 (03) 05 The Rolling Stones - Sympathy for the Devil
07 (06) 05 Dusty Springfield - Don't Forget About Me
08 (07) 04 The Arbors - The Letter
09 (11) 03 Shocking Blue - Long and Lonesome Road
10 (09) 06 Barbara Acklin - Am I The Same Girl
11 (***) 01 Os Mutantes - Caminhante Noturno
12 (***) 01 The Fifth Dimension - Aquarius/Let The Sunshine In
13 (10) 14 Tommy James & the Shondells - Crimson and Clover
14 (08) 05 The Impressions - This Is My Country
15 (***) 01 MC5 - Kick Out The Jams
Verdwenen zijn:
Marvin Gaye ft. Tammi Terrell - Good Lovin' Ain't Easy to Come By
Edwin Starr - Twenty Five Miles
Otis Redding - Papa's Got a Brand New Bag
The Isley Brothers leggen het deze week af tegen de Velvet Underground, die dan toch een keer een nummer 1 scoren. Het derde album van VU was het eerste dat ik van ze leerde kennen, een jaar of 15 geleden, en What Goes On is eigenlijk altijd één van mijn favorieten geweest. Lange tijd ook het bijna het enige wat ik kende uit de 60s, het zou best kunnen dat Velvet Underground de eerste 60s groep was waar ik cd's van kocht. Of misschien toch de Beatles. Al de rest heb ik pas in de laatste jaren ontdekt, al kocht ik het debuut van Led Zeppelin volgens mij ook al in 2003 of 2004. Die stijgen hier ook flink door met hun eerste single.
Verder zijn er nieuwe binnenkomers voor Os Mutantes. Het debuut van Os Mutantes is denk ik mijn meest gedraaide 60s plaat, die heb ik de afgelopen 2 jaar helemaal stukgedraaid. De opvolger echter weet me niet helemaal te grijpen, maar met deze single ervan lijkt het nu toch te gaan lukken. Lekker avontuurlijk plaatje in ieder geval. Dan is er nog ruimte voor de klassiekers van MC5 en The Fifth Dimension. Pinball Wizard is de virtuele nummer 16. Het zou me verbazen als ie volgende week niet binnenkomt. Moeilijker wordt dat voor Gladys Knight and the Pips, The Misunderstood, Deep Purple, The Chamber Brothers en Small Faces, die ook mooie nieuwe singles uit hebben.
0
geplaatst: 10 maart 2013, 11:02 uur
De Music Meter Top 15 van 10 maart 1969, week 10!
01 (02) 03 Sister morphine - Marianne Faithfull (56)
02 (03) 06 The Queen - Mickey Newbury (48)
03 (15) 02 What goes on - Velvet Underground (47)
04 (01) 05 Sympathy for the devil - Rolling Stones (40)
05 (06) 02 Long and lonesome road - Shocking Blue (39)
06 (---) 01 Good times bad times - Led Zeppelin (38)
07 (09) 03 The windmills of your mind - Noel Harrison (36)
08 (04) 07 Where do you go to my lovely? - Peter Sarstedt (33)
09 (05) 04 River deep, mountain high - Ike & Tina Turner (32)
10 (08) 04 Down man - Brainbox (31)
11 (07) 07 If paradise is half as nice - Amen Corner (25)
12 (---) 01 Pinball wizzard - The Who (24)
13 (10) 04 All the love in the world - Consortium (23)
14 (---) 01 I can hear music - Beach Boys (21)
15 (11) 04 Don't forget about me - Dusty Springfield (19)
Drie singles zijn er verdwenen: Capital punishment van Sandy Coast, She's not there van Neil McArthur en Love story van Jethro Tull.
Maar we hebben er wel eersteklas klassiekers voor terug gekregen.
Prachtige ontwikkelingen overigens, mooie winst voor de Velvet Underground. Er is trouwens volgens mij een record gebroken: maar liefst vijf deelnemers hebben The Byrds in hun lijst staan. Maar overal te laag om er een Top 15 notering mee te krijgen.
De tiplijst:
01 (04) 03 You've made me so very happy - Blood, Sweat and Tears (16)
02 (06) 03 Bad night at the whiskey - The Byrds (16)
03 (12) 02 Caminhante noturno - Os Mutantes (11)
04 (05) 04 Teardrop city - The Monkees (11)
05 (---) 01 Kick out the jams - MC5 (10)
06 (08) 03 I don't know why I love you - Stevie Wonder (9)
07 (09) 02 Breakfast in bed - Dusty Springfield (9)
08 (15) 02 Why - The Cats (8)
09 (---) 01 Never comes the day - Moody blues (7)
10 (14) 02 Five by five - Apple Cider (6)
11 (13) 02 Sorry Suzanne - Hollies (5)
12 (---) 01 Aquarius/Let the sunshine in - Fifth Dimension (4)
13 (---) 01 Are you ready - Chamber brothers (4)
14 (---) 01 Shotgun - Vanilla Fudge (4)
15 (---) 01 Harlem shuffle - Bob and Earl (3)
Het wordt weer moeilijk beslissen voor volgende week. Maar uit deze lijst ben ik uitermate gecharmeerd (hoewel alles minimaal het predikaat "goed" mag ontvangen) van het Aquarius/Let the sunshine in epos. Het was duidelijk nog niet gebeurd met de hippies....
01 (02) 03 Sister morphine - Marianne Faithfull (56)
02 (03) 06 The Queen - Mickey Newbury (48)
03 (15) 02 What goes on - Velvet Underground (47)
04 (01) 05 Sympathy for the devil - Rolling Stones (40)
05 (06) 02 Long and lonesome road - Shocking Blue (39)
06 (---) 01 Good times bad times - Led Zeppelin (38)
07 (09) 03 The windmills of your mind - Noel Harrison (36)
08 (04) 07 Where do you go to my lovely? - Peter Sarstedt (33)
09 (05) 04 River deep, mountain high - Ike & Tina Turner (32)
10 (08) 04 Down man - Brainbox (31)
11 (07) 07 If paradise is half as nice - Amen Corner (25)
12 (---) 01 Pinball wizzard - The Who (24)
13 (10) 04 All the love in the world - Consortium (23)
14 (---) 01 I can hear music - Beach Boys (21)
15 (11) 04 Don't forget about me - Dusty Springfield (19)
Drie singles zijn er verdwenen: Capital punishment van Sandy Coast, She's not there van Neil McArthur en Love story van Jethro Tull.
Maar we hebben er wel eersteklas klassiekers voor terug gekregen.
Prachtige ontwikkelingen overigens, mooie winst voor de Velvet Underground. Er is trouwens volgens mij een record gebroken: maar liefst vijf deelnemers hebben The Byrds in hun lijst staan. Maar overal te laag om er een Top 15 notering mee te krijgen.
De tiplijst:
01 (04) 03 You've made me so very happy - Blood, Sweat and Tears (16)
02 (06) 03 Bad night at the whiskey - The Byrds (16)
03 (12) 02 Caminhante noturno - Os Mutantes (11)
04 (05) 04 Teardrop city - The Monkees (11)
05 (---) 01 Kick out the jams - MC5 (10)
06 (08) 03 I don't know why I love you - Stevie Wonder (9)
07 (09) 02 Breakfast in bed - Dusty Springfield (9)
08 (15) 02 Why - The Cats (8)
09 (---) 01 Never comes the day - Moody blues (7)
10 (14) 02 Five by five - Apple Cider (6)
11 (13) 02 Sorry Suzanne - Hollies (5)
12 (---) 01 Aquarius/Let the sunshine in - Fifth Dimension (4)
13 (---) 01 Are you ready - Chamber brothers (4)
14 (---) 01 Shotgun - Vanilla Fudge (4)
15 (---) 01 Harlem shuffle - Bob and Earl (3)
Het wordt weer moeilijk beslissen voor volgende week. Maar uit deze lijst ben ik uitermate gecharmeerd (hoewel alles minimaal het predikaat "goed" mag ontvangen) van het Aquarius/Let the sunshine in epos. Het was duidelijk nog niet gebeurd met de hippies....
0
geplaatst: 10 maart 2013, 11:06 uur
Ik zie nog een record: van de eerste 7 uit de top 15 staat er niet één in mijn eigen top 15. De volgende 7 staan er dan weer allemaal in...
0
geplaatst: 10 maart 2013, 11:08 uur
Marianne Faithfull is trouwens de eerste zangeres die de eerste plek bereikt in onze lijst 

0
geplaatst: 10 maart 2013, 11:23 uur
Musician's Alternatieve Veronica Top 20 van 8 maart 1969:
01 (02) 05 Crosstown traffic - Jimi Hendrix
02 (01) 08 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
03 (10) 02 Down man - Brainbox
04 (---) 01 Long and lonesome road - Shocking Blue
05 (03) 06 Atlantis - Donovan
06 (---) 01 Time of the season - Zombies
07 (04) 05 Soul Sister brown Sugar - Sam & Dave
08 (07) 04 Capital punishment - Sandy Coast
09 (13) 02 If paradise is half as nice - Amen Corner
10 (05) 07 Papa's got a brand new bag - Otis Redding
11 (12) 05 Keep in touch - The Free
12 (16) 02 Love is love - Barry Ryan
13 (---) 01 To love somebody - Nina Simone
14 (08) 04 Ring of fire - Eric Burdon & The Animals
15 (06) 10 Albatross - Fleetwood Mac
16 (---) 01 Mary is a sweetheart again - Short 66
17 (15) 03 Baby won't you leave me alone - Web
18 (09) 07 Touch me - The Doors
19 (20) 02 All the love in the world - Consortium
20 (11) 08 Sabre dance - Love Sculpture
Verdwenen zijn Frank Mills van Bojoura, One Road van Family Affair, Crimson and Clover van Tommy James en Everyday I have to cry van BZN.
Andere nieuwe binnenkomers uit de Veronica Top 40 die niet de alternatieve lijst halen zijn Oma'tje lief van Heintje en Je n'aurai pas le temps van Frank Pourcel.
Ik dacht dat we die single van de Zombies allang gehad zouden hebben. Maar ik zie dat Time of the season vandaag voor het eerst binnenkomt in de Top 40. Dan moet het maar weer een hit worden ook.
Alleraardigst overigens ook die single van Short 66, een aanstekelijke single met een aardige wending na 2/3 van het nummer. En ik heb hier ook eindelijk ruimte voor de Bee Gees cover van Nina Simone.
01 (02) 05 Crosstown traffic - Jimi Hendrix
02 (01) 08 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
03 (10) 02 Down man - Brainbox
04 (---) 01 Long and lonesome road - Shocking Blue
05 (03) 06 Atlantis - Donovan
06 (---) 01 Time of the season - Zombies
07 (04) 05 Soul Sister brown Sugar - Sam & Dave
08 (07) 04 Capital punishment - Sandy Coast
09 (13) 02 If paradise is half as nice - Amen Corner
10 (05) 07 Papa's got a brand new bag - Otis Redding
11 (12) 05 Keep in touch - The Free
12 (16) 02 Love is love - Barry Ryan
13 (---) 01 To love somebody - Nina Simone
14 (08) 04 Ring of fire - Eric Burdon & The Animals
15 (06) 10 Albatross - Fleetwood Mac
16 (---) 01 Mary is a sweetheart again - Short 66
17 (15) 03 Baby won't you leave me alone - Web
18 (09) 07 Touch me - The Doors
19 (20) 02 All the love in the world - Consortium
20 (11) 08 Sabre dance - Love Sculpture
Verdwenen zijn Frank Mills van Bojoura, One Road van Family Affair, Crimson and Clover van Tommy James en Everyday I have to cry van BZN.
Andere nieuwe binnenkomers uit de Veronica Top 40 die niet de alternatieve lijst halen zijn Oma'tje lief van Heintje en Je n'aurai pas le temps van Frank Pourcel.
Ik dacht dat we die single van de Zombies allang gehad zouden hebben. Maar ik zie dat Time of the season vandaag voor het eerst binnenkomt in de Top 40. Dan moet het maar weer een hit worden ook.
Alleraardigst overigens ook die single van Short 66, een aanstekelijke single met een aardige wending na 2/3 van het nummer. En ik heb hier ook eindelijk ruimte voor de Bee Gees cover van Nina Simone.
0
geplaatst: 10 maart 2013, 11:33 uur
ranboy schreef:
Ik zie nog een record: van de eerste 7 uit de top 15 staat er niet één in mijn eigen top 15. De volgende 7 staan er dan weer allemaal in...
Volgens mij gooi je deze week hier bewust je kont tegen de kribbe tegen de algemene opvattingen...

ArthurDZ schreef:
Marianne Faithfull is trouwens de eerste zangeres die de eerste plek bereikt in onze lijst
Nog snel 1968 in punten even bekeken, maar volgens mij heb je helemaal gelijk!
0
geplaatst: 10 maart 2013, 15:03 uur
Week 10 - 8 maart 1969.
Top 40
Binnenkomers in de Tipparade:
5. Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - Don Juan
7. Peter Sarstedt - Where Do You Go To
10. The Marbles - The Walls Fell Down
16. Conny Vink - De Toeteraar
17. The Sensations - Let Me In
18. Françoise Hardy - Comment te Dire Adieu?
19. The Kasenetz-Katz Singing Orchestral Circus - We Can Work It Out
20. Otis Redding - A Lovers Question
20. Melanie - Bo Bo's Party
Binnenkomers in de top-40 die niet in de tipparade voorkwamen:
32. Nina Simone - To Love Somebody
39. Franck Pourcel Grand Orchestra - Je n'Aurai Pas le Temps
Don Juan is eindelijk weer eens een memorabeler worp van DDDBM&T. Het heeft inderdaad een voetbalsfeertje, maar in dit geval is het meer een Spaans sfeertje. De coupletten worden ook wel leuk gebracht op een pseudo-dramatische wijze. DDDBM&T staan altijd wel garant voor plezier [7,5].
Ik blijf het zeggen: Accordeons moeten eigenlijk allemaal dood, maar dan niet bij mensen die ermee weten om te gaan, zoals het geval is in Peter Sarstedt's Where Do You Go To (My Lovely).
Dat intro en outro zijn dan ook gelijk de hoogtepunten in een nummer dat, hoewel tekstueel spitsvondig, wat blijft steken in een folksy eenvoud [6,5].
The Walls Fell Down lijkt inderdaad op voorganger Only One Woman, maar ik blijf The Marbles' aanpak een genot voor het oor vinden. Het is licht progressief en de intrigerende zang blijft me boeien [8].
Connie Vink's liedje ontstijgt inderdaad het treurniswekkende niveau van andere Nederlandstalige liedjes van rond deze tijd. Het klinkt catchy genoeg om de aandacht erbij te houden, maar daar is dan ook alles mee gezegd [4].
Net als het voorgaande liedje past The Sensations' Let Me In perfect bij lente-weer.
Het liedje kent volgens mij een soort klassiekerstatus, maar het opmerkelijke is dat het hier maar bleef bij 3 weekjes Tipparade, in 1969 nota bene. Wij worden er hier alledrie best vrolijk van
[7].
Comment Te Dire Adieu ken ik van Jimmy Sommerville's versie. Dat beat-achtige vind ik hartstikke tof klinken en ook dit vind ik terrasjes-fähig klinken, al laat het weer het afweten [7,5].
Kasenetz-Katz (huh?) komen hier wel met een extreem erbarmelijke verkrachting van een Beatles-klassieker waarvan het nut me echt volledig ontgaat. Die meerstemmige zang in het refrein, dat kán toch niet..? Baby Jayden begint spontaan te huilen
[2].
Otis heb ik beter gehoord dan op A Lover's Question, maar dat ligt 'm dan ook aan het liedje zelf (een cover). Z'n stem, daar valt simpelweg niet aan te twijfelen; dat zit goed. Op basis daarvan kom ik op een [7].
Interessanter is de eerste notering voor Melanie, die met haar stem zowel weet te boeien, het hele nummer kleur geeft en het beetje instrumentatie dat er is bijna overbodig maakt. Dit alles met een stem dat waarschijnlijk niet eens door de voorrondes zou komen van welk Voice/Idols-programma dan ook [9].
Nina Simone's bewerking van het Bee Gees-nummer To Love Somebody voldoet aan alle voorwaarden: Het is voorbeeldig gezongen, de ritme-sectie klinkt lekker vlot en reggae-achtig en de productie klinkt uitstekend. Het klinkt helaas wel wat routine-matig [7].
Tenslotte hier Franck Pourcel en kornuiten met een fijne, instrumentale versie van John Rowles' hit van vorig jaar. Noem het muzak-achtig, ik vind het wel sfeervol en respectvol gedaan [7,5].
Top 40
5. Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - Don Juan
7. Peter Sarstedt - Where Do You Go To
10. The Marbles - The Walls Fell Down
16. Conny Vink - De Toeteraar
17. The Sensations - Let Me In
18. Françoise Hardy - Comment te Dire Adieu?
19. The Kasenetz-Katz Singing Orchestral Circus - We Can Work It Out
20. Otis Redding - A Lovers Question
20. Melanie - Bo Bo's Party
Binnenkomers in de top-40 die niet in de tipparade voorkwamen:
32. Nina Simone - To Love Somebody
39. Franck Pourcel Grand Orchestra - Je n'Aurai Pas le Temps
Don Juan is eindelijk weer eens een memorabeler worp van DDDBM&T. Het heeft inderdaad een voetbalsfeertje, maar in dit geval is het meer een Spaans sfeertje. De coupletten worden ook wel leuk gebracht op een pseudo-dramatische wijze. DDDBM&T staan altijd wel garant voor plezier [7,5].
Ik blijf het zeggen: Accordeons moeten eigenlijk allemaal dood, maar dan niet bij mensen die ermee weten om te gaan, zoals het geval is in Peter Sarstedt's Where Do You Go To (My Lovely).
Dat intro en outro zijn dan ook gelijk de hoogtepunten in een nummer dat, hoewel tekstueel spitsvondig, wat blijft steken in een folksy eenvoud [6,5].
The Walls Fell Down lijkt inderdaad op voorganger Only One Woman, maar ik blijf The Marbles' aanpak een genot voor het oor vinden. Het is licht progressief en de intrigerende zang blijft me boeien [8].
Connie Vink's liedje ontstijgt inderdaad het treurniswekkende niveau van andere Nederlandstalige liedjes van rond deze tijd. Het klinkt catchy genoeg om de aandacht erbij te houden, maar daar is dan ook alles mee gezegd [4].
Net als het voorgaande liedje past The Sensations' Let Me In perfect bij lente-weer.
Het liedje kent volgens mij een soort klassiekerstatus, maar het opmerkelijke is dat het hier maar bleef bij 3 weekjes Tipparade, in 1969 nota bene. Wij worden er hier alledrie best vrolijk van
[7].Comment Te Dire Adieu ken ik van Jimmy Sommerville's versie. Dat beat-achtige vind ik hartstikke tof klinken en ook dit vind ik terrasjes-fähig klinken, al laat het weer het afweten [7,5].
Kasenetz-Katz (huh?) komen hier wel met een extreem erbarmelijke verkrachting van een Beatles-klassieker waarvan het nut me echt volledig ontgaat. Die meerstemmige zang in het refrein, dat kán toch niet..? Baby Jayden begint spontaan te huilen
[2].Otis heb ik beter gehoord dan op A Lover's Question, maar dat ligt 'm dan ook aan het liedje zelf (een cover). Z'n stem, daar valt simpelweg niet aan te twijfelen; dat zit goed. Op basis daarvan kom ik op een [7].
Interessanter is de eerste notering voor Melanie, die met haar stem zowel weet te boeien, het hele nummer kleur geeft en het beetje instrumentatie dat er is bijna overbodig maakt. Dit alles met een stem dat waarschijnlijk niet eens door de voorrondes zou komen van welk Voice/Idols-programma dan ook [9].
Nina Simone's bewerking van het Bee Gees-nummer To Love Somebody voldoet aan alle voorwaarden: Het is voorbeeldig gezongen, de ritme-sectie klinkt lekker vlot en reggae-achtig en de productie klinkt uitstekend. Het klinkt helaas wel wat routine-matig [7].
Tenslotte hier Franck Pourcel en kornuiten met een fijne, instrumentale versie van John Rowles' hit van vorig jaar. Noem het muzak-achtig, ik vind het wel sfeervol en respectvol gedaan [7,5].
0
geplaatst: 11 maart 2013, 19:43 uur
1. The Velvet Underground – What Goes On (6) (2w)
2. Noel Harrison – The Windmills Of Your Mind (1) (4w)
3. The Byrds – Bad Night At The Whiskey (9) (3w)
4. Os Mutantes – Caminhante Noturno (10) (3w)
5. MC5 – Kick Out The Jams (7) (2w)
6. The Rolling Stones – Sympathy For The Devil (2) (6w)
7. Ike & Tina Turner – River Deep – Mountain High (3) (6w)
8. Led Zeppelin – Good Times, Bad Times (12) (3w)
9. Mickey Newbury – The Queen (4) (7w)
10. The Who – Pinball Wizard (-) (1w)
11. Neil Diamond – Brother Love’s Travelling Salvation Show (8) (5w)
12. The Monkees – Teardrop City (5) (5w)
13. Five By Five – Apple Cider (13) (2w)
14. The Moody Blues – Never Comes The Day (-) (1w)
15. Marianne Faithful – Sister Morphine (11) (4w)
Verdwenen:
Otis Redding – Papa’s Got A Brand New Bag (Hoogste positie: 14. Aantal weken: 2)
Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot- Bonnie And Clyde (Hoogste positie: 1. Aantal weken: 10)
2. Noel Harrison – The Windmills Of Your Mind (1) (4w)
3. The Byrds – Bad Night At The Whiskey (9) (3w)
4. Os Mutantes – Caminhante Noturno (10) (3w)
5. MC5 – Kick Out The Jams (7) (2w)
6. The Rolling Stones – Sympathy For The Devil (2) (6w)
7. Ike & Tina Turner – River Deep – Mountain High (3) (6w)
8. Led Zeppelin – Good Times, Bad Times (12) (3w)
9. Mickey Newbury – The Queen (4) (7w)
10. The Who – Pinball Wizard (-) (1w)
11. Neil Diamond – Brother Love’s Travelling Salvation Show (8) (5w)
12. The Monkees – Teardrop City (5) (5w)
13. Five By Five – Apple Cider (13) (2w)
14. The Moody Blues – Never Comes The Day (-) (1w)
15. Marianne Faithful – Sister Morphine (11) (4w)
Verdwenen:
Otis Redding – Papa’s Got A Brand New Bag (Hoogste positie: 14. Aantal weken: 2)
Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot- Bonnie And Clyde (Hoogste positie: 1. Aantal weken: 10)
0
geplaatst: 12 maart 2013, 21:53 uur
De Engelse Top 20 van 19 maart 1969 week 11
01 (01) 07 Where do you go to my lovely - Peter Sarstedt
02 (02) 04 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
03 (03) 06 The way it used to be - Engelbert Humperdinck
04 (05) 04 Gentle on my mind - Dean Martin
05 (10) 08 Please don't go - Donald Peers
06 (04) 05 Surround yourself with sorrow - Cilla Black
07 (07) 04 Monsieur dupont - Sandie Shaw
08 (08) 05 Wichita Lineman - Glen Campbell
09 (06) 03 First of May - Bee Gees
10 (12) 04 You've lost that lovin' feeling - The Righteous Brothers
11 (13) 03 If i can dream - Elvis Presley
12 (14) 02 Sorry Suzanne - The Hollies
13 (15) 03 Good times - Cliff Richard
14 (20) 02 Games people play - Joe South
15 (11) 07 If paradise is half as nice - Amen Corner
16 (18) 02 One road - Family Affair
17 (---) 01 Get ready - Temptations
18 (---) 01 In the bad bad old days - Foundations
19 (09) 07 I'm gonna make you love me - Diana Ross and the Supremes and The Tempations
20 (---) 01 I can hear music - Beach Boys
Donald Peers daalde vorige week van 3 naar 10 en dat leek een route naar de uitgang. Deze week stijgt hij weer terug naar 5. De Engelsen zijn niet zo'n voorstander van gelijkmatige lijnen, er mogen rustig enige opvallende bergen en dalen inzitten.
De verdwenen singles: I'll pick a rose for my Rose van Marv Johnson, Dancing in the streets van Martha Reeves and the Vandellas en helaas na 1 week alweer The windmills of your mind van Noel Harrison
De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 19 maart 1969
Harlem shuffle - Bob and Earl (26)
Something's happening - Herman's hermits (re entry) (32)
Everyday people - Sly and the Family Stone (36)
Afterglow of your love - Small Faces (36)
Hello world - Tremeloes (38)
Pinball Wizard - The Who (39)
The Israelites - Desmond Dekker (40)
De tips voor 26 maart 1969
I don't know why I love you - Stevie Wonder
Sanctus - Les Troubadours du Roi Baudouin
Mockingbird - Inez and Charlie Foxx
Kumbaya - Sandpipers
With pen in hand - Vicky Carr
You got soul - Johnny Nash (re entry)
Ook deze week wel weer reden even naar de tips te luisteren. Stevie Wonder kennen we uiteraard via de notering bij Heicro. Maar er zitten enkele bijzondere nummers tussen, die niet zomaar vallen onder pop of rock. Dat nummer van Vicky Carr is geschreven door Bobby Goldsboro.
01 (01) 07 Where do you go to my lovely - Peter Sarstedt
02 (02) 04 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
03 (03) 06 The way it used to be - Engelbert Humperdinck
04 (05) 04 Gentle on my mind - Dean Martin
05 (10) 08 Please don't go - Donald Peers
06 (04) 05 Surround yourself with sorrow - Cilla Black
07 (07) 04 Monsieur dupont - Sandie Shaw
08 (08) 05 Wichita Lineman - Glen Campbell
09 (06) 03 First of May - Bee Gees
10 (12) 04 You've lost that lovin' feeling - The Righteous Brothers
11 (13) 03 If i can dream - Elvis Presley
12 (14) 02 Sorry Suzanne - The Hollies
13 (15) 03 Good times - Cliff Richard
14 (20) 02 Games people play - Joe South
15 (11) 07 If paradise is half as nice - Amen Corner
16 (18) 02 One road - Family Affair
17 (---) 01 Get ready - Temptations
18 (---) 01 In the bad bad old days - Foundations
19 (09) 07 I'm gonna make you love me - Diana Ross and the Supremes and The Tempations
20 (---) 01 I can hear music - Beach Boys
Donald Peers daalde vorige week van 3 naar 10 en dat leek een route naar de uitgang. Deze week stijgt hij weer terug naar 5. De Engelsen zijn niet zo'n voorstander van gelijkmatige lijnen, er mogen rustig enige opvallende bergen en dalen inzitten.
De verdwenen singles: I'll pick a rose for my Rose van Marv Johnson, Dancing in the streets van Martha Reeves and the Vandellas en helaas na 1 week alweer The windmills of your mind van Noel Harrison
De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 19 maart 1969
Harlem shuffle - Bob and Earl (26)
Something's happening - Herman's hermits (re entry) (32)
Everyday people - Sly and the Family Stone (36)
Afterglow of your love - Small Faces (36)
Hello world - Tremeloes (38)
Pinball Wizard - The Who (39)
The Israelites - Desmond Dekker (40)
De tips voor 26 maart 1969
I don't know why I love you - Stevie Wonder
Sanctus - Les Troubadours du Roi Baudouin
Mockingbird - Inez and Charlie Foxx
Kumbaya - Sandpipers
With pen in hand - Vicky Carr
You got soul - Johnny Nash (re entry)
Ook deze week wel weer reden even naar de tips te luisteren. Stevie Wonder kennen we uiteraard via de notering bij Heicro. Maar er zitten enkele bijzondere nummers tussen, die niet zomaar vallen onder pop of rock. Dat nummer van Vicky Carr is geschreven door Bobby Goldsboro.
0
geplaatst: 13 maart 2013, 09:17 uur
Top 20 week 11 1969
01 (01) 04 Sister Morphine – Marianne Faithful
02 (02) 05 Sympathy For The Devil - The Rolling Stones
03 (03) 07 Love is Love – Barry Ryan
04 (08) 03 I Can Hear Music – The Beach Boys
05 (04) 06 She’s Not There – Neil MacArthur
06 (06) 04 Long And Lonesome Road – Shocking Blue
07 (11) 02 Good Times, Bad Times - Led Zeppelin
08 (12) 02 What Goes On – The Velvet Underground
09 (05) 06 The Queen – Mickey Newbury
10 (13) 03 You've Made Me So Very Happy - Blood, Sweat & Tears
11 (15) 02 Bad Night at The Whiskey - The Byrds
12 (07) 05 Don't Know Why I Love You – Stevie Wonder
13 (20) 02 Winter Woman - Ro-d-Ys
14 (10) 06 Down Man – Brainbox
15 (13) 07 Where Do You Go To My Lovely - Peter Sarstedt
16 (---) 01 Aquarius/Let The Sunshine In - The Fifth Dimension
17 (---) 01 Harlem Shuffle - Bob & Earl
18 (---) 01 Pinball Wizard – The Who
19 (---) 01 Never Comes the Day – The Moody Blues
20 (---) 01 Time Is Tight – Booker T & the MG’s
Nieuw op 16: Aquarius/Let The Sunshine In van The Fifth Dimension vind ik veruit hun beste nummer ooit.
De hele hype rond de musical “Hair” in 1969 sprak mij ook enorm aan. Mede dankzij de sentimentele waarde een 9.
Nieuw op 17: Harlem Shuffle van Bob & Earl. De schaamteloos slechte coverversie van de Rolling Stones was een commercieel succes, maar haalt het niet bij dit origineel. (9)
Nieuw op 18: Pinball Wizard van The Who. Kwaliteitsrock zoals we van ze gewend zijn. (9)
Nieuw op 19: Never Comes the Day van The Moody Blues. Hetzelfde geldt voor deze band. (9)
Nieuw op 20: Time Is Tight van Booker T & the MG’s. Ik weet niet of dit prachtige instrumentaaltje zich lang weet staande houden tussen de overvloed aan nieuwe kwaliteitsnummers. (8,5)
01 (01) 04 Sister Morphine – Marianne Faithful
02 (02) 05 Sympathy For The Devil - The Rolling Stones
03 (03) 07 Love is Love – Barry Ryan
04 (08) 03 I Can Hear Music – The Beach Boys
05 (04) 06 She’s Not There – Neil MacArthur
06 (06) 04 Long And Lonesome Road – Shocking Blue
07 (11) 02 Good Times, Bad Times - Led Zeppelin
08 (12) 02 What Goes On – The Velvet Underground
09 (05) 06 The Queen – Mickey Newbury
10 (13) 03 You've Made Me So Very Happy - Blood, Sweat & Tears
11 (15) 02 Bad Night at The Whiskey - The Byrds
12 (07) 05 Don't Know Why I Love You – Stevie Wonder
13 (20) 02 Winter Woman - Ro-d-Ys
14 (10) 06 Down Man – Brainbox
15 (13) 07 Where Do You Go To My Lovely - Peter Sarstedt
16 (---) 01 Aquarius/Let The Sunshine In - The Fifth Dimension
17 (---) 01 Harlem Shuffle - Bob & Earl
18 (---) 01 Pinball Wizard – The Who
19 (---) 01 Never Comes the Day – The Moody Blues
20 (---) 01 Time Is Tight – Booker T & the MG’s
Nieuw op 16: Aquarius/Let The Sunshine In van The Fifth Dimension vind ik veruit hun beste nummer ooit.
De hele hype rond de musical “Hair” in 1969 sprak mij ook enorm aan. Mede dankzij de sentimentele waarde een 9.
Nieuw op 17: Harlem Shuffle van Bob & Earl. De schaamteloos slechte coverversie van de Rolling Stones was een commercieel succes, maar haalt het niet bij dit origineel. (9)
Nieuw op 18: Pinball Wizard van The Who. Kwaliteitsrock zoals we van ze gewend zijn. (9)
Nieuw op 19: Never Comes the Day van The Moody Blues. Hetzelfde geldt voor deze band. (9)
Nieuw op 20: Time Is Tight van Booker T & the MG’s. Ik weet niet of dit prachtige instrumentaaltje zich lang weet staande houden tussen de overvloed aan nieuwe kwaliteitsnummers. (8,5)
0
geplaatst: 13 maart 2013, 13:31 uur
Zo, dat zijn toch hoge gemiddeldes om uit te delen! Maar ik denk terecht, gezien de nummers. Dat ze dan toch wat lager binnen komen, zegt ook gelijk iets over de rest van de lijst 

0
geplaatst: 14 maart 2013, 13:41 uur
Musician's Top 15 van 16 maart 1969:
01 (02) 03 Good times, bad times - Led Zeppelin
02 (01) 04 Long and lonesome road - Shocking Blue
03 (---) 01 Pinball wizzard - The Who
04 (03) 06 Down man - Brainbox
05 (04) 06 Sympathy for the devil - Rolling Stones
06 (10) 02 What goes on - Velvet Underground
07 (09) 03 I can hear music - Beach Boys
08 (---) 01 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension
09 (05) 06 River deep mountain high - Ike & Tina Turner
10 (06) 04 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
11 (07) 04 Sister Morphine - Marianne Faithfull
12 (13) 02 Make me stay a bit longer - Status quo
13 (11) 03 Sorry Suzanne - Hollies
14 (---) 01 Never comes the day - Moody Blues
15 (---) 01 Harlem Shuffle - Bob & Earl
Een zeer moeilijke week met ook een zeer moeilijke afweging. Maar ik ben het eigenlijk grotendeels eens met de binnenkomers van Heicro, The Who komt bij mij dan wat hoger binnen dan The Fifth dimension, maar goed. Booker T moet even wachten omdat ik slechts 15 nummers in de lijst kan plaatsen. Maar er is "recent" heel erg veel bijzonder sterke muziek verschenen, is onmiskenbaar waar.
Noodgedwongen zijn verdwenen The windmills of your mind van Noel Harrison, Shotgun van Vanilla Fudge, The Letter van The Arbors en Why van The Cats.
01 (02) 03 Good times, bad times - Led Zeppelin
02 (01) 04 Long and lonesome road - Shocking Blue
03 (---) 01 Pinball wizzard - The Who
04 (03) 06 Down man - Brainbox
05 (04) 06 Sympathy for the devil - Rolling Stones
06 (10) 02 What goes on - Velvet Underground
07 (09) 03 I can hear music - Beach Boys
08 (---) 01 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension
09 (05) 06 River deep mountain high - Ike & Tina Turner
10 (06) 04 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
11 (07) 04 Sister Morphine - Marianne Faithfull
12 (13) 02 Make me stay a bit longer - Status quo
13 (11) 03 Sorry Suzanne - Hollies
14 (---) 01 Never comes the day - Moody Blues
15 (---) 01 Harlem Shuffle - Bob & Earl
Een zeer moeilijke week met ook een zeer moeilijke afweging. Maar ik ben het eigenlijk grotendeels eens met de binnenkomers van Heicro, The Who komt bij mij dan wat hoger binnen dan The Fifth dimension, maar goed. Booker T moet even wachten omdat ik slechts 15 nummers in de lijst kan plaatsen. Maar er is "recent" heel erg veel bijzonder sterke muziek verschenen, is onmiskenbaar waar.
Noodgedwongen zijn verdwenen The windmills of your mind van Noel Harrison, Shotgun van Vanilla Fudge, The Letter van The Arbors en Why van The Cats.
0
geplaatst: 16 maart 2013, 08:21 uur
50 Tracks Rearviewmirror Top 20 week 11 - 16 maart 1969
01 01 The Who - Pinball Wizard
02 02 Amen Corner - (If Paradise Is) Half As Nice
03 03 Consortium - All The Love In The World
04 04 Diana Ross & The Supremes With The Temptations - I'm Gonna Make You Love Me
05 19 Moody Blues - Never Comes The Day
06 -- Small Faces - Afterglow (Of Your Love)
07 05 William Bell - I Forgot To Be Your Lover
08 11 Byrds - Bad Night At The Whiskey
09 12 The Chambers Brothers - Are You Ready?
10 13 Five By Five - Apple Cider
11 14 The Cats - Why
12 06 Mickey Newbury - The Queen
13 07 The Delfonics - Ready Or Not Here I Come (Can't Hide From Love)
14 09 Bandwagon - Breaking Down The Walls Of Heartache
15 -- Blood, Sweat & Tears - You've Made Me So Very Happy
16 16 The Ventures - Hawaii Five-0
17 10 The Iveys - Maybe Tomorrow
18 18 Bill Deal & The Rhondels - May I
19 -- The Dynamics - Ice Cream Song
20 20 Albert King - As The Years Go Passing By
Tip: Wallace Collection - Daydream
Afterglow stond niet op mijn short list met beste Small Faces nummers maar de afgelopen weken is het bij me binnen geslopen om niet meer los te laten. Blood Sweat & Tears weet een heel eigen twist te geven aan Brenda Hollaway's You've Made Me So Very Happy en heeft daarmee een typische Top 2000 klassieker te pakken. De derde nieuwe is van The Dynamics die later bekend werden als The Dramatics. Wat ze zo mooi omschrijven als een American soul music vocal group en inderdaad ... de koortjes doen het 'm.
02 02 Amen Corner - (If Paradise Is) Half As Nice
03 03 Consortium - All The Love In The World
04 04 Diana Ross & The Supremes With The Temptations - I'm Gonna Make You Love Me
05 19 Moody Blues - Never Comes The Day
06 -- Small Faces - Afterglow (Of Your Love)
07 05 William Bell - I Forgot To Be Your Lover
08 11 Byrds - Bad Night At The Whiskey
09 12 The Chambers Brothers - Are You Ready?
10 13 Five By Five - Apple Cider
11 14 The Cats - Why
12 06 Mickey Newbury - The Queen
13 07 The Delfonics - Ready Or Not Here I Come (Can't Hide From Love)
14 09 Bandwagon - Breaking Down The Walls Of Heartache
15 -- Blood, Sweat & Tears - You've Made Me So Very Happy
17 10 The Iveys - Maybe Tomorrow
18 18 Bill Deal & The Rhondels - May I
19 -- The Dynamics - Ice Cream Song
20 20 Albert King - As The Years Go Passing By
Tip: Wallace Collection - Daydream
Afterglow stond niet op mijn short list met beste Small Faces nummers maar de afgelopen weken is het bij me binnen geslopen om niet meer los te laten. Blood Sweat & Tears weet een heel eigen twist te geven aan Brenda Hollaway's You've Made Me So Very Happy en heeft daarmee een typische Top 2000 klassieker te pakken. De derde nieuwe is van The Dynamics die later bekend werden als The Dramatics. Wat ze zo mooi omschrijven als een American soul music vocal group en inderdaad ... de koortjes doen het 'm.
0
geplaatst: 16 maart 2013, 10:15 uur
Tipparade: week 11 van 1969.
5. Aretha Franklin - The Weight
Aretha Franklin brengt een geheel eigen versie van de klassieker van The Band. Haar geweldige soulstem in combinatie met de blazers en gospelkoortjes maken dit een zeer geslaagde cover.
Cijfer: 8,5
6. Cream - Crossroads
Ook een cover nl. van de legendarische bluesartiest Robert Johnson met de nodige (Cream)power. Bluesrock zoals het hoort, bezield en passioneel.
9. Creedence Clearwater Revival - Proud Mary
Nu komen wij aan bij een gigantische popklassieker dat vaak gecoverd werd maar het origineel is onovertroffen. Daar zorgt die unieke diepe zang, de heldere, melodieuze en aanstekelijke gitaarsound en de sfeer voor. Klasse!
Cijfer: 9,5
15. De Butlers - De Chinees Doet Veel Meer Met Vlees
Weer een cover maar dan van een nummer dat op dat moment een hit was (van The Web, zie week 6) en dus gemakkelijk scoren. Als ik het nog grappig vond kon ik het door de vingers zien maar neen ...
Cijfer: 2,5
17. The Moody Blues - Never Comes The Day
Erg sfeervol nummer dat naar een climax groeit. Symfonisch getint maar ook licht folky en vooral eigenzinnig. In ieder geval een klassesong dat mij niet onberoerd laat.
Cijfer: 9
18. Hans van Hemert - Donna Darling
Lijkt wel een mix van eerdere hits al vind ik de arrangementen wel aardig. Het refrein vind ik echter goedkoop en de stem en Engelse uitspraak steken mij erg tegen.
Cijfer: 3,5
20. Stevie Wonder - Don't Know Why I Love You
Dit nummer klinkt bitterder en dramatischer dan zijn vorige (meer uptempo)hits, je hoort duidelijk dat Stevie Wonder een nieuwe richting insloeg ook al door de arrangementen. Maar ook nu weet hij weer te overtuigen mede door zijn voordracht.
20. Count Down - Robbie's Soul Power
Geen clip gevonden.
Over het niveau van de hits in die tijd ben ik best te spreken. Jammer dat de Nederlandstalige muziek meestal abominabel slecht was (maar dat is zelden anders geweest).
Aretha Franklin brengt een geheel eigen versie van de klassieker van The Band. Haar geweldige soulstem in combinatie met de blazers en gospelkoortjes maken dit een zeer geslaagde cover.
6. Cream - Crossroads
Ook een cover nl. van de legendarische bluesartiest Robert Johnson met de nodige (Cream)power. Bluesrock zoals het hoort, bezield en passioneel.
Nu komen wij aan bij een gigantische popklassieker dat vaak gecoverd werd maar het origineel is onovertroffen. Daar zorgt die unieke diepe zang, de heldere, melodieuze en aanstekelijke gitaarsound en de sfeer voor. Klasse!
Cijfer: 9,5
Weer een cover maar dan van een nummer dat op dat moment een hit was (van The Web, zie week 6) en dus gemakkelijk scoren. Als ik het nog grappig vond kon ik het door de vingers zien maar neen ...
Cijfer: 2,5
Erg sfeervol nummer dat naar een climax groeit. Symfonisch getint maar ook licht folky en vooral eigenzinnig. In ieder geval een klassesong dat mij niet onberoerd laat.
Cijfer: 9
Lijkt wel een mix van eerdere hits al vind ik de arrangementen wel aardig. Het refrein vind ik echter goedkoop en de stem en Engelse uitspraak steken mij erg tegen.
Cijfer: 3,5
Dit nummer klinkt bitterder en dramatischer dan zijn vorige (meer uptempo)hits, je hoort duidelijk dat Stevie Wonder een nieuwe richting insloeg ook al door de arrangementen. Maar ook nu weet hij weer te overtuigen mede door zijn voordracht.
20. Count Down - Robbie's Soul Power
Geen clip gevonden.
Over het niveau van de hits in die tijd ben ik best te spreken. Jammer dat de Nederlandstalige muziek meestal abominabel slecht was (maar dat is zelden anders geweest).
0
geplaatst: 16 maart 2013, 13:40 uur
Ranboy Top 15 week 11 van 16 maart 1969
w11 w10 aw titel - artiest
1 1 7 Capital punishment - Sandy Coast
2 3 4 You've made me so very happy - Blood, Sweat & Tears
3 2 8 Where do you go to, my lovely? - Peter Sarstedt
4 4 5 Down man - Brainbox
5 7 2 Pinball wizard - The Who
6 9 2 Never comes the day - The Moody Blues
7 5 9 (If paradise is) half as nice - The Amen Corner
8 6 6 All the love in the world - Consortium
9 10 3 I can hear music - The Beach Boys
10 11 3 Why - The Cats
11 -- 1 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension
12 8 5 River deep, mountain high - Ike & Tina Turner
13 13 3 Don Juan - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich
14 15 2 Bad night at the Whiskey - The Byrds
15 -- 1 What goes on - Velvet Underground
w11 w10 aw titel - artiest
1 1 7 Capital punishment - Sandy Coast
2 3 4 You've made me so very happy - Blood, Sweat & Tears
3 2 8 Where do you go to, my lovely? - Peter Sarstedt
4 4 5 Down man - Brainbox
5 7 2 Pinball wizard - The Who
6 9 2 Never comes the day - The Moody Blues
7 5 9 (If paradise is) half as nice - The Amen Corner
8 6 6 All the love in the world - Consortium
9 10 3 I can hear music - The Beach Boys
10 11 3 Why - The Cats
11 -- 1 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension
12 8 5 River deep, mountain high - Ike & Tina Turner
13 13 3 Don Juan - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich
14 15 2 Bad night at the Whiskey - The Byrds
15 -- 1 What goes on - Velvet Underground
0
geplaatst: 16 maart 2013, 15:58 uur
Ik zag dat er van deze week weer een Billboard Magazine beschikbaar is op Google Books. Toch geinig de dingen die je daarin tegen komt. Deze week op 1 in Finland:
Volgende week op 1 in de MuMe-charts?
Maar interessanter zijn de nieuwe singles van Linda Ronstadt (The Long Way Around) en Joan Baez (Love Minus Zero/No Limit, Dylan-cover) die daarin vermeld worden.
Volgende week op 1 in de MuMe-charts?

Maar interessanter zijn de nieuwe singles van Linda Ronstadt (The Long Way Around) en Joan Baez (Love Minus Zero/No Limit, Dylan-cover) die daarin vermeld worden.
0
geplaatst: 16 maart 2013, 16:18 uur
Herman's Singles Going Steady 1969, week 11:
11 10 AW
01 01 03 The Velvet Underground - What Goes On
02 03 05 Marianne Faithful - Sister Morphine
03 05 03 Led Zeppelin - Good Times, Bad Times
04 02 05 The Isley Brothers - It's Your Thing
05 04 08 Peter Sarstedt - Where Do You Go To (My Lovely)
06 11 02 Os Mutantes - Caminhante Noturno
07 06 06 The Rolling Stones - Sympathy for the Devil
08 07 06 Dusty Springfield - Don't Forget About Me
09 *** 01 Deep Purple - Emmaretta
10 09 04 Shocking Blue - Long and Lonesome Road
11 15 02 MC5 - Kick Out The Jams
12 12 02 The Fifth Dimension - Aquarius/Let The Sunshine In
13 *** 01 Gladys Knight & The Pips - Didn't You Know (You'd Have to Cry Sometime)
14 *** 01 Frank Sinatra - My Way
15 08 05 The Arbors - The Letter
exit:
Barbara Acklin - Am I The Same Girl
The Impressions - This Is My Country
Tommy James & the Shondells - Crimson and Clover
Ik zie het ondertussen somber in of Pinball Wizard mijn lijstje nog gaat halen. De kwaliteit hoor ik er wel vanaf, maar ik krijg niet echt een klik met het nummer.
11 10 AW
01 01 03 The Velvet Underground - What Goes On
02 03 05 Marianne Faithful - Sister Morphine
03 05 03 Led Zeppelin - Good Times, Bad Times
04 02 05 The Isley Brothers - It's Your Thing
05 04 08 Peter Sarstedt - Where Do You Go To (My Lovely)
06 11 02 Os Mutantes - Caminhante Noturno
07 06 06 The Rolling Stones - Sympathy for the Devil
08 07 06 Dusty Springfield - Don't Forget About Me
09 *** 01 Deep Purple - Emmaretta
10 09 04 Shocking Blue - Long and Lonesome Road
11 15 02 MC5 - Kick Out The Jams
12 12 02 The Fifth Dimension - Aquarius/Let The Sunshine In
13 *** 01 Gladys Knight & The Pips - Didn't You Know (You'd Have to Cry Sometime)
14 *** 01 Frank Sinatra - My Way
15 08 05 The Arbors - The Letter
exit:
Barbara Acklin - Am I The Same Girl
The Impressions - This Is My Country
Tommy James & the Shondells - Crimson and Clover
Ik zie het ondertussen somber in of Pinball Wizard mijn lijstje nog gaat halen. De kwaliteit hoor ik er wel vanaf, maar ik krijg niet echt een klik met het nummer.
0
geplaatst: 16 maart 2013, 22:38 uur
week 11:
1. (1) (7w) Mickey Newbury - The Queen
2. (2) (4w) Marianne Faithfull - Sister Morphine
3. (4) (3w) The Velvet Underground - What Goes On
4. (3) (5w) Noel Harrison - The Windmills of Your Mind
5. (7) (3w) Dusty Springfield - Breakfast in Bed
6. (6) (5w) Dusty Springfield - Don't Forget About Me
7. (9) (3w) Shocking Blue - Long and Lonesome Road
8. (13) (2w) Bob & Earl - Harlem Shuffle
9. (--) (1w) The Dynamics - Ice Cream Song
10. (--) (1w) Inez and Charlie Foxx - Mockingbird
11. (5) (10w) Nina Simone - I Put a Spell on You
12. (--) (1w) Frank Sinatra - My Way
13. (--) (1w) Wallace Collection - Daydream
14. (--) (1w) Small Faces - Afterglow of your Love
15. (--) (1w) Gladys Knight & The Pips - Didn't You Know (You'd Have To Cry Sometime)
verdwenen:
James Brown - Give it Up or Turn it Loose
The Turtles - You Showed Me
Led Zeppelin - Good Times Bad Times
The Who - Pinball Wizard
The Byrds - Bad Night at The Wiskey
Etta James - Almost Persuaded
Veel nieuwkomers deze week en het 1ste Belgische lied in mijn top 15 is een feit. Veel nieuwkomers van een hoog niveau. Afscheid nemen we van 3 liedjes die al heel lang in mijn lijst stonden maar ook van 3 liedjes die het niet lang hebben volgehouden. Aan de top is het erg dringen, Mickey Newbury houdt deze week nog stand, de vraag is of dit nog lang blijft duren. Toch al de 4de week op rij dat het op nummer 1 staat.
1. (1) (7w) Mickey Newbury - The Queen
2. (2) (4w) Marianne Faithfull - Sister Morphine
3. (4) (3w) The Velvet Underground - What Goes On
4. (3) (5w) Noel Harrison - The Windmills of Your Mind
5. (7) (3w) Dusty Springfield - Breakfast in Bed
6. (6) (5w) Dusty Springfield - Don't Forget About Me
7. (9) (3w) Shocking Blue - Long and Lonesome Road
8. (13) (2w) Bob & Earl - Harlem Shuffle
9. (--) (1w) The Dynamics - Ice Cream Song
10. (--) (1w) Inez and Charlie Foxx - Mockingbird
11. (5) (10w) Nina Simone - I Put a Spell on You
12. (--) (1w) Frank Sinatra - My Way
13. (--) (1w) Wallace Collection - Daydream
14. (--) (1w) Small Faces - Afterglow of your Love
15. (--) (1w) Gladys Knight & The Pips - Didn't You Know (You'd Have To Cry Sometime)
verdwenen:
James Brown - Give it Up or Turn it Loose
The Turtles - You Showed Me
Led Zeppelin - Good Times Bad Times
The Who - Pinball Wizard
The Byrds - Bad Night at The Wiskey
Etta James - Almost Persuaded
Veel nieuwkomers deze week en het 1ste Belgische lied in mijn top 15 is een feit. Veel nieuwkomers van een hoog niveau. Afscheid nemen we van 3 liedjes die al heel lang in mijn lijst stonden maar ook van 3 liedjes die het niet lang hebben volgehouden. Aan de top is het erg dringen, Mickey Newbury houdt deze week nog stand, de vraag is of dit nog lang blijft duren. Toch al de 4de week op rij dat het op nummer 1 staat.
0
geplaatst: 17 maart 2013, 10:53 uur
De Music Meter Top 15 van 17 maart 1969, week 11!
01 (03) 03 What goes on - Velvet Underground (62)
02 (01) 04 Sister morphine - Marianne Faithfull (49)
03 (06) 02 Good times bad times - Led Zeppelin (45)
04 (12) 02 Pinball wizzard - The Who (45)
05 (04) 06 Sympathy for the devil - Rolling Stones (44)
06 (05) 03 Long and lonesome road - Shocking Blue (39)
07 (02) 07 The Queen - Mickey Newbury (33)
08 (---) 01 Bad night at the whiskey - The Byrds (28)
09 (14) 02 I can hear music - Beach Boys (28)
10 (07) 04 The windmills of your mind - Noel Harrison (26)
11 (10) 05 Down man - Brainbox (26)
12 (08) 08 Where do you go to my lovely? - Peter Sarstedt (25)
13 (---) 01 Never comes the day - Moody Blues (25)
14 (11) 08 If paradise is half as nice - Amen Corner (23)
15 (---) 01 Caminhanta noturno - Os Mutantes (22)
Uit de lijst: River deep, mountain high van Ike & Tina Turner, All the love in the world van Consortium en Don't forget about me van Dusty Springfield.
River deep, mountain high was toch een enorme klassieker van Ike & Tina Turner. Uiteindelijk vind ik de resultaten hier toch wat tegenvallen. Maar goed, dat kan.
Dan nog een gevalletje "tussen wal en schip": You've made me so very happy van Blood, sweat and tears. Eindigde op 21 punten. Te weinig voor de Top 15 en aangezien ze vorige keer al op één stonden in de tiplijst, deze week helemaal nergens meer terug te vinden.
Want er waren veel punten nodig om plek 15 nog te halen, 22. Dat leidt allemaal tot de volgende tiplijst:
01 (12) 02 Aquarius/Let the sunshine in - Fifth Dimension (17)
02 (05) 02 Kick out the jams - MC5 (16)
03 (---) 01 Afterglow of your love - Small Faces (12)
04 (07) 03 Breakfast in bed - Dusty Springfield (11)
05 (08) 03 Why - The Cats (11)
06 (15) 02 Harlem shuffle - Bob and Earl (9)
07 (10) 03 Five by five - Apple Cider (9)
08 (13) 02 Are you ready - Chamber brothers (7)
09 (---) 01 Emmaretta - Deep Purple (7)
10 (---) 01 Ice cream song - Dynamics (7)
11 (---) 01 Mockingbird - Inez & Charlie Foxx (6)
12 (---) 01 My way - Frank Sinatra (6)
13 (---) 01 Make me stay a bit longer - Status Quo (4)
14 (---) 01 Didn't you know - Glady's Knight & The Pips (4)
15 (---) 01 Daydream - Wallace collection (3)
Veel prachtige nieuwe tips, dat nummer van Wallace collection kende ik bij nader inzien wel, diep opgeborgen maar wel degelijk een hit ook in de Top 40 in 1969. Hippies.
Frank Sinatra heb ik altijd niets gevonden. Tot een jaar of wat geleden, toen kreeg ik wat meer waardering voor zijn werk, eerlijk is eerlijk. Het is tot dan zo'n man met een leeftijd (01-12-1915) waar je ouders misschien van hielden, ver van elke vernieuwing verwijderd. Maar nu zeg ik: My Way is een vergelijkbare klassieker als Sympathy for the devil, om eens een nummer uit de Top 15 te noemen.
01 (03) 03 What goes on - Velvet Underground (62)
02 (01) 04 Sister morphine - Marianne Faithfull (49)
03 (06) 02 Good times bad times - Led Zeppelin (45)
04 (12) 02 Pinball wizzard - The Who (45)
05 (04) 06 Sympathy for the devil - Rolling Stones (44)
06 (05) 03 Long and lonesome road - Shocking Blue (39)
07 (02) 07 The Queen - Mickey Newbury (33)
08 (---) 01 Bad night at the whiskey - The Byrds (28)
09 (14) 02 I can hear music - Beach Boys (28)
10 (07) 04 The windmills of your mind - Noel Harrison (26)
11 (10) 05 Down man - Brainbox (26)
12 (08) 08 Where do you go to my lovely? - Peter Sarstedt (25)
13 (---) 01 Never comes the day - Moody Blues (25)
14 (11) 08 If paradise is half as nice - Amen Corner (23)
15 (---) 01 Caminhanta noturno - Os Mutantes (22)
Uit de lijst: River deep, mountain high van Ike & Tina Turner, All the love in the world van Consortium en Don't forget about me van Dusty Springfield.
River deep, mountain high was toch een enorme klassieker van Ike & Tina Turner. Uiteindelijk vind ik de resultaten hier toch wat tegenvallen. Maar goed, dat kan.
Dan nog een gevalletje "tussen wal en schip": You've made me so very happy van Blood, sweat and tears. Eindigde op 21 punten. Te weinig voor de Top 15 en aangezien ze vorige keer al op één stonden in de tiplijst, deze week helemaal nergens meer terug te vinden.
Want er waren veel punten nodig om plek 15 nog te halen, 22. Dat leidt allemaal tot de volgende tiplijst:
01 (12) 02 Aquarius/Let the sunshine in - Fifth Dimension (17)
02 (05) 02 Kick out the jams - MC5 (16)
03 (---) 01 Afterglow of your love - Small Faces (12)
04 (07) 03 Breakfast in bed - Dusty Springfield (11)
05 (08) 03 Why - The Cats (11)
06 (15) 02 Harlem shuffle - Bob and Earl (9)
07 (10) 03 Five by five - Apple Cider (9)
08 (13) 02 Are you ready - Chamber brothers (7)
09 (---) 01 Emmaretta - Deep Purple (7)
10 (---) 01 Ice cream song - Dynamics (7)
11 (---) 01 Mockingbird - Inez & Charlie Foxx (6)
12 (---) 01 My way - Frank Sinatra (6)
13 (---) 01 Make me stay a bit longer - Status Quo (4)
14 (---) 01 Didn't you know - Glady's Knight & The Pips (4)
15 (---) 01 Daydream - Wallace collection (3)
Veel prachtige nieuwe tips, dat nummer van Wallace collection kende ik bij nader inzien wel, diep opgeborgen maar wel degelijk een hit ook in de Top 40 in 1969. Hippies.
Frank Sinatra heb ik altijd niets gevonden. Tot een jaar of wat geleden, toen kreeg ik wat meer waardering voor zijn werk, eerlijk is eerlijk. Het is tot dan zo'n man met een leeftijd (01-12-1915) waar je ouders misschien van hielden, ver van elke vernieuwing verwijderd. Maar nu zeg ik: My Way is een vergelijkbare klassieker als Sympathy for the devil, om eens een nummer uit de Top 15 te noemen.
0
geplaatst: 17 maart 2013, 11:22 uur
musician schreef:
Bij River deep, mountain high speelde misschien mee (bij mij wel) dat het in 1966 al een hit was en nu alleen maar een re-release was; dat voelt toch minder sterk aan.
Mensen, laat You've made me so very happy van Blood, Sweat and Tears nu niet in een soort Bermuda-driehoek verdwijnen, maar zorg dat het volgende week helder binnenkomt in de Top 15!
0
geplaatst: 17 maart 2013, 11:57 uur
Dat heb ik ook met re-releases, tenzij de oude versie is gerenoveerd. Denk aan She's Not There van de Zombies.
0
geplaatst: 17 maart 2013, 14:22 uur
Dat is voor mij ook de reden om hem uit mijn lijstje te houden. Hetzelfde heb ik trouwens met Harlem Shuffle van Bob & Earl. Geweldig nummer, maar ook al uit 1963 dacht ik.
0
geplaatst: 17 maart 2013, 20:03 uur
Week 11 - 15 maart 1969.
6. Cream - Crossroads
20. Robbie's Soul Power - Count Down (gedowned)
Binnenkomers in de Top 40 die de Tipparade oversloegen:
39. Rika Zaraï - Casatschok
40. Neil MacArthur - She's Not There (re-entry)
Zoals elke rechtgeaarde muziekfanaat heeft Aretha natuurlijk haar huiswerk goed gedaan, dus kan het zo zijn dat een interpretatie van The Band's The Weight bij haar in goede handen is.
Wat heet; ze trekt het volledig naar haarzelf toe, zodat er een geheel nieuw nummer ontstaat.
Het swingt op een lekker luie manier en ook de achtergrondvocalen geven het geheel een eigen kleur [9,5].
Gisteren nog leek m'n lieve zoontje met bewondering mee te luisteren naar Clapton's fenomenale gitaarspel, dus dat geeft me goede hoop
. Deze live-versie van Crossroads klinkt heerlijk urgent en gedreven. Het spelplezier spat ervan af de gitaarsolo's zijn werkelijk uitstekend!
[10].
Alsof het niet genoeg is komt CCR's Proud Mary ook doodleuk binnen. Het past naadloos in de tijdsgeest met die country-invloeden en ik vind het net iets beter dan Ike & Tina Turner's versie [9].
Tegenover dit soort klassiekers staat natuurlijk altijd een dosis Nederlandse lulligheid, maar dan nog heeft De Chinees... een bepaalde aanstekelijkheid. Ik krijg er ook wel honger van, eerlijk gezegd
[4].
Never Comes The Day intrigeert me. Het heeft iets dreigends en dat feest-achtige in de refreinen heeft iets sinisters. The Moody Blues zijn meesters in het creëren van zo'n sfeer en NCTD blijft een van de beste voorbeelden hiervan. Alleen is het zo jammer dat het in Nederland maar zelden tot een Top 40-notering voor ze kwam [8,5].
Hans Van Hemert, had die niet iets met de Dolly Dots te maken?
Van Donna Darling spatten in ieder geval de vullingen uit m'n kiezen. 'Sounds like a bad carrousel-ride' zegt m'n schatje hier. Ja, de kitsch is niet van de lucht en de zang is simpelweg niet om aan te horen. Wat een klef gekweel!
[1,5].
Stevie Wonder's I Don't Know Why ken ik vooral van The Rolling Stones' versie. Misschien is het omdat ik die echt gewend ben, maar ik vind het toch iets beter dan Stevie's versie.
Toch al met al zeer goed uitgevoerd, ongetwijfeld! [8,5].
Tenslotte een nummer waarbij ik iedereen even bij de les wil roepen: Robbie's Soul Power's Count Down! Ik vind dit echt een fantastische instrumental, geleidt door een saxofoon, met een fantasievol arrangement en een heerlijke drive. Dit had zeker een beter lot verdient dan een obscure tipnotering! Enig research op Google leert dat Rob Out hier achter zat [9].

Oh, was ik even helemaal vergeten: Rika Zaraï die als een spuit 11 met de zoveelste versie van Casatschok komt [2].
6. Cream - Crossroads
20. Robbie's Soul Power - Count Down (gedowned)
Binnenkomers in de Top 40 die de Tipparade oversloegen:
39. Rika Zaraï - Casatschok
40. Neil MacArthur - She's Not There (re-entry)
Zoals elke rechtgeaarde muziekfanaat heeft Aretha natuurlijk haar huiswerk goed gedaan, dus kan het zo zijn dat een interpretatie van The Band's The Weight bij haar in goede handen is.
Wat heet; ze trekt het volledig naar haarzelf toe, zodat er een geheel nieuw nummer ontstaat.
Het swingt op een lekker luie manier en ook de achtergrondvocalen geven het geheel een eigen kleur [9,5].
Gisteren nog leek m'n lieve zoontje met bewondering mee te luisteren naar Clapton's fenomenale gitaarspel, dus dat geeft me goede hoop
. Deze live-versie van Crossroads klinkt heerlijk urgent en gedreven. Het spelplezier spat ervan af de gitaarsolo's zijn werkelijk uitstekend!
[10].Alsof het niet genoeg is komt CCR's Proud Mary ook doodleuk binnen. Het past naadloos in de tijdsgeest met die country-invloeden en ik vind het net iets beter dan Ike & Tina Turner's versie [9].
Tegenover dit soort klassiekers staat natuurlijk altijd een dosis Nederlandse lulligheid, maar dan nog heeft De Chinees... een bepaalde aanstekelijkheid. Ik krijg er ook wel honger van, eerlijk gezegd
[4].Never Comes The Day intrigeert me. Het heeft iets dreigends en dat feest-achtige in de refreinen heeft iets sinisters. The Moody Blues zijn meesters in het creëren van zo'n sfeer en NCTD blijft een van de beste voorbeelden hiervan. Alleen is het zo jammer dat het in Nederland maar zelden tot een Top 40-notering voor ze kwam [8,5].
Hans Van Hemert, had die niet iets met de Dolly Dots te maken?
Van Donna Darling spatten in ieder geval de vullingen uit m'n kiezen. 'Sounds like a bad carrousel-ride' zegt m'n schatje hier. Ja, de kitsch is niet van de lucht en de zang is simpelweg niet om aan te horen. Wat een klef gekweel!
[1,5].Stevie Wonder's I Don't Know Why ken ik vooral van The Rolling Stones' versie. Misschien is het omdat ik die echt gewend ben, maar ik vind het toch iets beter dan Stevie's versie.
Toch al met al zeer goed uitgevoerd, ongetwijfeld! [8,5].
Tenslotte een nummer waarbij ik iedereen even bij de les wil roepen: Robbie's Soul Power's Count Down! Ik vind dit echt een fantastische instrumental, geleidt door een saxofoon, met een fantasievol arrangement en een heerlijke drive. Dit had zeker een beter lot verdient dan een obscure tipnotering! Enig research op Google leert dat Rob Out hier achter zat [9].

Oh, was ik even helemaal vergeten: Rika Zaraï die als een spuit 11 met de zoveelste versie van Casatschok komt [2].
0
geplaatst: 17 maart 2013, 20:10 uur
Ja, de tijden gaan zo snel, ik was dat al weer vergeten dat River deep mountain high ook gescoord had in 1966 ( 9 weken, plaats 9 als hoogste).
Dat ligt m.i. dan toch weer iets anders dan Harlem Shuffle van Bob & Earl. Omdat het in 1963 niets is geworden (er was ook nog geen Top 40) en we eigenlijk pas in 1969 weet hadden van dit nummer. Naar aanleiding waarvan het dan alsnog is uitgebracht is mij niet helemaal duidelijk.
Wat wel jammer is, is dat dit zo'n beetje het enige hitfeit van Bob & Earl ooit is geweest, ook in de VS. Met een nummer van deze allure had je meer verwacht. George Harrison vond het zijn meest favoriete single ooit, voor wat het waard is.
Zowel Bob als Earl is inmiddels overleden.
Dat ligt m.i. dan toch weer iets anders dan Harlem Shuffle van Bob & Earl. Omdat het in 1963 niets is geworden (er was ook nog geen Top 40) en we eigenlijk pas in 1969 weet hadden van dit nummer. Naar aanleiding waarvan het dan alsnog is uitgebracht is mij niet helemaal duidelijk.
Wat wel jammer is, is dat dit zo'n beetje het enige hitfeit van Bob & Earl ooit is geweest, ook in de VS. Met een nummer van deze allure had je meer verwacht. George Harrison vond het zijn meest favoriete single ooit, voor wat het waard is.
Zowel Bob als Earl is inmiddels overleden.
0
geplaatst: 17 maart 2013, 21:18 uur
Musician's Alternatieve Veronica Top 20 van 15 maart 1969:
01 (04) 02 Long and lonesome road - Shocking Blue
02 (03) 03 Down man - Brainbox
03 (06) 02 Time of the season - Zombies
04 (01) 06 Crosstown traffic - Jimi Hendrix
05 (02) 09 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
06 (09) 02 If paradise is half as nice - Amen Corner
07 (08) 05 Capital punishment - Sandy Coast
08 (---) 01 She's not there - Neil MacArthur
09 (---) 01 First of May - Bee Gees
10 (05) 07 Atlantis - Donovan
11 (---) 01 Why - The Cats
12 (16) 02 Mary is a sweetheart again - Short 66
13 (13) 02 To love somebody - Nina Simone
14 (---) 01 Sorry Suzanne - Hollies
15 (12) 03 Love is love - Barry Ryan
16 (07) 06 Soul Sister brown Sugar - Sam & Dave
17 (11) 06 Keep in touch - The Free
18 (10) 08 Papa's got a brand new bag - Otis Redding
19 (---) 01 A lover's question - Otis Redding
20 (---) 01 Don Juan - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
Uit de lijst: Ring of fire van Eric Burdon & The Animals, Baby won't you leave me alone van Web, Albatross van Fleetwood Mac, Touch me van The Doors, All the love in the world van Consortium en Sabre dance van Love Sculpture.
Dat zijn er maar liefst 6, een prima week van binnenkomers in de oorspronkelijke Veronica Top 40 van 15 maart 1969. Casatschock van Rika Zarai heb ik niet genomen voor de alternatieve lijst.
Het is aardig te zien, dat in de Top 40 de Zombies en Neil MacArthur (Colin Blunstone van de Zombies) zo'n beetje tegelijkertijd een hit hadden. De mensen waren duidelijk in de Zombies.
De Veronica Top 40 had naar verhouding veel meer pop en ook soul in de lijst (over Nederlandstalig nog maar gezwegen) dan rock of alternatieve songs, die veel meer in onze eigen lijstjes terug komen.
Dat maakt het een hele andere lijst om naar te luisteren. Twee nummers komen er nota bene binnen in de Top 10 van de Veronica Top 40, First of May van de Bee Gees op 6 en Why van The Cats op 8.
01 (04) 02 Long and lonesome road - Shocking Blue
02 (03) 03 Down man - Brainbox
03 (06) 02 Time of the season - Zombies
04 (01) 06 Crosstown traffic - Jimi Hendrix
05 (02) 09 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
06 (09) 02 If paradise is half as nice - Amen Corner
07 (08) 05 Capital punishment - Sandy Coast
08 (---) 01 She's not there - Neil MacArthur
09 (---) 01 First of May - Bee Gees
10 (05) 07 Atlantis - Donovan
11 (---) 01 Why - The Cats
12 (16) 02 Mary is a sweetheart again - Short 66
13 (13) 02 To love somebody - Nina Simone
14 (---) 01 Sorry Suzanne - Hollies
15 (12) 03 Love is love - Barry Ryan
16 (07) 06 Soul Sister brown Sugar - Sam & Dave
17 (11) 06 Keep in touch - The Free
18 (10) 08 Papa's got a brand new bag - Otis Redding
19 (---) 01 A lover's question - Otis Redding
20 (---) 01 Don Juan - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
Uit de lijst: Ring of fire van Eric Burdon & The Animals, Baby won't you leave me alone van Web, Albatross van Fleetwood Mac, Touch me van The Doors, All the love in the world van Consortium en Sabre dance van Love Sculpture.
Dat zijn er maar liefst 6, een prima week van binnenkomers in de oorspronkelijke Veronica Top 40 van 15 maart 1969. Casatschock van Rika Zarai heb ik niet genomen voor de alternatieve lijst.
Het is aardig te zien, dat in de Top 40 de Zombies en Neil MacArthur (Colin Blunstone van de Zombies) zo'n beetje tegelijkertijd een hit hadden. De mensen waren duidelijk in de Zombies.
De Veronica Top 40 had naar verhouding veel meer pop en ook soul in de lijst (over Nederlandstalig nog maar gezwegen) dan rock of alternatieve songs, die veel meer in onze eigen lijstjes terug komen.
Dat maakt het een hele andere lijst om naar te luisteren. Twee nummers komen er nota bene binnen in de Top 10 van de Veronica Top 40, First of May van de Bee Gees op 6 en Why van The Cats op 8.
0
geplaatst: 19 maart 2013, 00:11 uur
Top 20 week 12 1969
01 (07) 03 Good Times, Bad Times - Led Zeppelin
02 (01) 05 Sister Morphine – Marianne Faithful
03 (03) 08 Love is Love – Barry Ryan
04 (04) 04 I Can Hear Music – The Beach Boys
05 (11) 03 Bad Night at The Whiskey - The Byrds
06 (02) 06 Sympathy For The Devil - The Rolling Stones
07 (17) 02 Harlem Shuffle - Bob & Earl
08 (16) 02 Aquarius/Let The Sunshine In - The Fifth Dimension
09 (10) 04 You've Made Me So Very Happy - Blood, Sweat & Tears
10 (19) 02 Never Comes the Day – The Moody Blues
11 (18) 02 Pinball Wizard – The Who
12 (06) 05 Long And Lonesome Road – Shocking Blue
13 (---) 01 Daydream – Wallace Collection
14 (20) 02 Time Is Tight – Booker T & the MG’s
15 (05) 07 She’s Not There – Neil MacArthur
16 (08) 03 What Goes On – The Velvet Underground
17 (13) 03 Winter Woman - Ro-d-Ys
18 (09) 07 The Queen – Mickey Newbury
19 (---) 01 Wishful Sinful - The Doors
20 (---) 01 Badge – Cream
Nieuw op 13: Daydream van Wallace Collection was in 1969 een zeer opzienbarend nummer. Dit op klassieke leest gestoelde popliedje vind ik tot op de dag van vandaag één van de beste songs ooit, gemaakt door een Belgische formatie. (9)
Nieuw op 19: Wishful Sinful van The Doors komt van hun m.i. onderschatte album “The Soft Parade”. Net als voorganger “Touch Me” waar een blazersectie werd toegevoegd, wijkt dit nummer af van het doorsnee reportoire van de band. Deze maal door toedoen van een klassiek symphonie orkest. (8)
Nieuw op 20: Badge van Cream werd een bescheiden hit en zou in de vergetelheid geraakt zijn, ware het niet dat dit nummer op een aantal live albums van Eric Clapton te vinden is. (8)
01 (07) 03 Good Times, Bad Times - Led Zeppelin
02 (01) 05 Sister Morphine – Marianne Faithful
03 (03) 08 Love is Love – Barry Ryan
04 (04) 04 I Can Hear Music – The Beach Boys
05 (11) 03 Bad Night at The Whiskey - The Byrds
06 (02) 06 Sympathy For The Devil - The Rolling Stones
07 (17) 02 Harlem Shuffle - Bob & Earl
08 (16) 02 Aquarius/Let The Sunshine In - The Fifth Dimension
09 (10) 04 You've Made Me So Very Happy - Blood, Sweat & Tears
10 (19) 02 Never Comes the Day – The Moody Blues
11 (18) 02 Pinball Wizard – The Who
12 (06) 05 Long And Lonesome Road – Shocking Blue
13 (---) 01 Daydream – Wallace Collection
14 (20) 02 Time Is Tight – Booker T & the MG’s
15 (05) 07 She’s Not There – Neil MacArthur
16 (08) 03 What Goes On – The Velvet Underground
17 (13) 03 Winter Woman - Ro-d-Ys
18 (09) 07 The Queen – Mickey Newbury
19 (---) 01 Wishful Sinful - The Doors
20 (---) 01 Badge – Cream
Nieuw op 13: Daydream van Wallace Collection was in 1969 een zeer opzienbarend nummer. Dit op klassieke leest gestoelde popliedje vind ik tot op de dag van vandaag één van de beste songs ooit, gemaakt door een Belgische formatie. (9)
Nieuw op 19: Wishful Sinful van The Doors komt van hun m.i. onderschatte album “The Soft Parade”. Net als voorganger “Touch Me” waar een blazersectie werd toegevoegd, wijkt dit nummer af van het doorsnee reportoire van de band. Deze maal door toedoen van een klassiek symphonie orkest. (8)
Nieuw op 20: Badge van Cream werd een bescheiden hit en zou in de vergetelheid geraakt zijn, ware het niet dat dit nummer op een aantal live albums van Eric Clapton te vinden is. (8)
0
geplaatst: 19 maart 2013, 22:07 uur
De Engelse Top 20 van 26 maart 1969 week 12
01 (02) 05 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
02 (01) 08 Where do you go to my lovely - Peter Sarstedt
03 (06) 06 Surround yourself with sorrow - Cilla Black
04 (12) 03 Sorry Suzanne - The Hollies
05 (04) 05 Gentle on my mind - Dean Martin
06 (14) 03 Games people play - Joe South
07 (09) 04 First of May - Bee Gees
08 (07) 05 Monsieur dupont - Sandie Shaw
09 (---) 01 Boom bang-a-bang - Lulu
10 (17) 02 Get ready - Temptations
11 (11) 04 If i can dream - Elvis Presley
12 (13) 04 Good times - Cliff Richard
13 (03) 07 The way it used to be - Engelbert Humperdinck
14 (08) 06 Wichita Lineman - Glen Campbell
15 (18) 02 In the bad bad old days - Foundations
16 (RE) 01 The windmills of your mind - Noel Harrison
17 (10) 05 You've lost that lovin' feeling - The Righteous Brothers
18 (20) 02 I can hear music - Beach Boys
19 (16) 03 One road - Family Affair
20 (05) 09 Please don't go - Donald Peers
Daar krijgen toch twee nummers een behoorlijk pak slaag. Het was al vrij ongeloofwaardig dat Donald Peers vorige week weer naar 5 steeg. Nu dan onderaan.
Slechts twee verdwenen singles: If paradise is half as nice van Amen Corner en I'm gonna make you love me van Diana Ross and the Supremes and The Tempations
De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 26 maart 1969
I don't know why I love you - Stevie Wonder (29)
Sanctus - Les Troubadours du Roi Baudouin (32)
Mockingbird - Inez and Charlie Foxx (33)
Kumbaya - Sandpipers (38)
With pen in hand - Vicky Carr (39)
You got soul - Johnny Nash (re entry) (40)
De tips voor 02 april 1969
Goodbye - Mary Hopkin
Cupid - Johnny Nash
Michael and the slipper tree - Equals
Albatross - Fleetwood Mac (re-entry)
Come back and shake me - Clodagh Rodgers
The walls fell down - Marbles
The Equals met Eddy Grant in de gelederen en Johnny Nash met het nummer Cupid is een alleraardigste aanbieding inzake reggae. Mary Hopkin slaat opnieuw toe maar ik zou ook dat nummer van Clodagh Rodgers even proberen. The Marbles klinken ver weg ergens heel bekend.
01 (02) 05 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
02 (01) 08 Where do you go to my lovely - Peter Sarstedt
03 (06) 06 Surround yourself with sorrow - Cilla Black
04 (12) 03 Sorry Suzanne - The Hollies
05 (04) 05 Gentle on my mind - Dean Martin
06 (14) 03 Games people play - Joe South
07 (09) 04 First of May - Bee Gees
08 (07) 05 Monsieur dupont - Sandie Shaw
09 (---) 01 Boom bang-a-bang - Lulu
10 (17) 02 Get ready - Temptations
11 (11) 04 If i can dream - Elvis Presley
12 (13) 04 Good times - Cliff Richard
13 (03) 07 The way it used to be - Engelbert Humperdinck
14 (08) 06 Wichita Lineman - Glen Campbell
15 (18) 02 In the bad bad old days - Foundations
16 (RE) 01 The windmills of your mind - Noel Harrison
17 (10) 05 You've lost that lovin' feeling - The Righteous Brothers
18 (20) 02 I can hear music - Beach Boys
19 (16) 03 One road - Family Affair
20 (05) 09 Please don't go - Donald Peers
Daar krijgen toch twee nummers een behoorlijk pak slaag. Het was al vrij ongeloofwaardig dat Donald Peers vorige week weer naar 5 steeg. Nu dan onderaan.
Slechts twee verdwenen singles: If paradise is half as nice van Amen Corner en I'm gonna make you love me van Diana Ross and the Supremes and The Tempations
De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 26 maart 1969
I don't know why I love you - Stevie Wonder (29)
Sanctus - Les Troubadours du Roi Baudouin (32)
Mockingbird - Inez and Charlie Foxx (33)
Kumbaya - Sandpipers (38)
With pen in hand - Vicky Carr (39)
You got soul - Johnny Nash (re entry) (40)
De tips voor 02 april 1969
Goodbye - Mary Hopkin
Cupid - Johnny Nash
Michael and the slipper tree - Equals
Albatross - Fleetwood Mac (re-entry)
Come back and shake me - Clodagh Rodgers
The walls fell down - Marbles
The Equals met Eddy Grant in de gelederen en Johnny Nash met het nummer Cupid is een alleraardigste aanbieding inzake reggae. Mary Hopkin slaat opnieuw toe maar ik zou ook dat nummer van Clodagh Rodgers even proberen. The Marbles klinken ver weg ergens heel bekend.
0
geplaatst: 20 maart 2013, 12:49 uur
0
geplaatst: 20 maart 2013, 21:10 uur
Musician's Top 15 van 23 maart 1969:
01 (03) 02 Pinball wizzard - The Who
02 (01) 04 Good times, bad times - Led Zeppelin
03 (08) 02 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension
04 (02) 05 Long and lonesome road - Shocking Blue
05 (06) 03 What goes on - Velvet Underground
06 (07) 04 I can hear music - Beach Boys
07 (04) 07 Down man - Brainbox
08 (05) 07 Sympathy for the devil - Rolling Stones
09 (---) 01 Time is tight - Booker T. and the MG's
10 (15) 02 Harlem Shuffle - Bob & Earl
11 (---) 01 Daydream - Edgar Wallace Connection
12 (14) 02 Never comes the day - Moody Blues
13 (---) 01 My way - Frank Sinatra
14 (---) 01 Ice cream song - Dynamics
15 (---) 01 Sunny - The Electric flag
Misschien heb ik eindelijk eens een aanvaardbare, nee goede, versie van Sunny gevonden. The Electric Flag was een band met een goede reputatie maar met een bescheiden hit repertoire. Sunny voeg ik er graag aan toe.
Uit de lijst (maar de CAO-onderhandelingen tussen de FNV en AH waren er niets bij, daarmee vergeleken): Make me stay a bit longer van Status quo, Sorry Suzanne van de Hollies, River deep mountain high van Ike & Tina Turner, I heard it through the grapevine van Marvin Gaye en
Sister Morphine van Marianne Faithfull.
Maar prima binnenkomers, ik geloof alleen dat ik inmiddels wel een Top 50 kan opstellen van favoriete hits uit die tijd....
01 (03) 02 Pinball wizzard - The Who
02 (01) 04 Good times, bad times - Led Zeppelin
03 (08) 02 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension
04 (02) 05 Long and lonesome road - Shocking Blue
05 (06) 03 What goes on - Velvet Underground
06 (07) 04 I can hear music - Beach Boys
07 (04) 07 Down man - Brainbox
08 (05) 07 Sympathy for the devil - Rolling Stones
09 (---) 01 Time is tight - Booker T. and the MG's
10 (15) 02 Harlem Shuffle - Bob & Earl
11 (---) 01 Daydream - Edgar Wallace Connection
12 (14) 02 Never comes the day - Moody Blues
13 (---) 01 My way - Frank Sinatra
14 (---) 01 Ice cream song - Dynamics
15 (---) 01 Sunny - The Electric flag
Misschien heb ik eindelijk eens een aanvaardbare, nee goede, versie van Sunny gevonden. The Electric Flag was een band met een goede reputatie maar met een bescheiden hit repertoire. Sunny voeg ik er graag aan toe.
Uit de lijst (maar de CAO-onderhandelingen tussen de FNV en AH waren er niets bij, daarmee vergeleken): Make me stay a bit longer van Status quo, Sorry Suzanne van de Hollies, River deep mountain high van Ike & Tina Turner, I heard it through the grapevine van Marvin Gaye en
Sister Morphine van Marianne Faithfull.
Maar prima binnenkomers, ik geloof alleen dat ik inmiddels wel een Top 50 kan opstellen van favoriete hits uit die tijd....
0
geplaatst: 23 maart 2013, 07:56 uur
50 Tracks Rearviewmirror Top 20 week 12 - 23 maart 1969
02 05 Moody Blues - Never Comes The Day
03 06 Small Faces - Afterglow (Of Your Love)
04 03 Consortium - All The Love In The World
05 02 Amen Corner - (If Paradise Is) Half As Nice
06 08 Byrds - Bad Night At The Whiskey
07 09 The Chambers Brothers - Are You Ready?
08 04 Diana Ross & The Supremes With The Temptations - I'm Gonna Make You Love Me
09 07 William Bell - I Forgot To Be Your Lover
10 15 Blood, Sweat & Tears - You've Made Me So Very Happy
11 10 Five By Five - Apple Cider
12 19 The Dynamics - Ice Cream Song
13 - The Electric Flag - Sunny
14 11 The Cats - Why
15 -- Wallace Collection - Daydream
17 12 Mickey Newbury - The Queen
18 -- The Ronettes - You Came, You Saw, You Conq...
19 14 Bandwagon - Breaking Down The Walls Of Heartache
20 -- The Unifics - It's A Groovy World!
Sunny is de (her-)ontdekking van deze week, de Wallace Collection komt met het prima Dayydream dat mij alleen een irritante minuut te lang duurt. The Ronettes komen met een enorme Wall of Sound maar dit keer is daar achter een lekkere song te vinden.The Unifics komen met een lekkere funky groove en onvolprezen jaren 60 falsetten.
02 05 Moody Blues - Never Comes The Day
03 06 Small Faces - Afterglow (Of Your Love)
04 03 Consortium - All The Love In The World
05 02 Amen Corner - (If Paradise Is) Half As Nice
06 08 Byrds - Bad Night At The Whiskey
07 09 The Chambers Brothers - Are You Ready?
08 04 Diana Ross & The Supremes With The Temptations - I'm Gonna Make You Love Me
09 07 William Bell - I Forgot To Be Your Lover
10 15 Blood, Sweat & Tears - You've Made Me So Very Happy
11 10 Five By Five - Apple Cider
12 19 The Dynamics - Ice Cream Song
13 - The Electric Flag - Sunny
14 11 The Cats - Why
15 -- Wallace Collection - Daydream
17 12 Mickey Newbury - The Queen
18 -- The Ronettes - You Came, You Saw, You Conq...
19 14 Bandwagon - Breaking Down The Walls Of Heartache
20 -- The Unifics - It's A Groovy World!
Sunny is de (her-)ontdekking van deze week, de Wallace Collection komt met het prima Dayydream dat mij alleen een irritante minuut te lang duurt. The Ronettes komen met een enorme Wall of Sound maar dit keer is daar achter een lekkere song te vinden.The Unifics komen met een lekkere funky groove en onvolprezen jaren 60 falsetten.
* denotes required fields.