Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen
zoeken in:
0
geplaatst: 23 maart 2013, 10:22 uur
Ook vergeten:
Rika Zaraï - Casatschok
Geen slechte maar zoveelste overbodige cover van Casatschok.
Cijfer: 5
Tipparade: week 12 van 1969:
4. The Foundations - Bad Bad Old Days (Before you Loved me)
Degelijke soul met prima blazers, ligt gemakkelijk in het oor maar het is ook wat te simpel en voorspelbaar. Aardig maar niet opzienbarend.
Cijfer: 6
5. Ike & Tina Turner - River Deep, Mountain High
Dateert uit 1966 en vind ik zowat hun beste single. De stem van Tina Turner komt volledig tot haar recht in de geluidsmuur van Phil Spector die het nummer ook extra sfeer meegeeft.
Cijfer: 9
6. The Equals - Michael And The Slipper Tree
Dit is eveneens simpele en pretentieloze pop die gemakkelijk in het oor ligt. Waardeer ik iets meer dan die van Foundations vanwege de humor en het meezingrefrein.
Cijfer: 7
7. Unit Gloria - The Last Seven Days
Het eerste wapenfeit van Robert Long, toen nog in het Engels. Begrijpelijk dat hij later in het Nederlands zong (daar komt hij beter tot zijn recht). Een groots opgezette popsong met orkest maar wel pakkend en emotioneel.
Cijfer: 7,5
11. Cilla Black - Surround Yourself With Sorrow
Dit is mij dan weer te overgeorkestreerd mede omdat het in wezen een pretentieloos nummer is. Al vind ik het ritmisch en vocaal dan weer behoorlijk maar de stem van Cilla Black komt beter tot haar recht in meer soulvolle songs.
Cijfer: 5,5
13. U.K. Jones - Let Me Tell Ya
Lijkt een voorloper van de glamrock die begin jaren '70 zou opkomen. Dit nummer doet het zeker goed bij feestjes maar stelt muzikaal weinig voor, melodisch draait het rond één akkoord.
17. Livin' Blues - Sonny Boy
Geen clip gevonden.
18. Mireille Mathieu - Ensemble
Mireille Mathieu is hoorbaar beïnvloed door Edith Piaf en ze weet met de nodige expressie en gevoel te zingen. Het refrein vind ik een beetje haaks op de tekst staan.
Cijfer: 6,5
19. Wallace Collection - Daydream
Een klassieker van Belgische makelij en volkomen terecht. Weliswaar gebaseerd op Hey Jude van The Beatles maar met symfonische inslag en vrij aparte arrangementen, geweldig uitgevoerd.
Rika Zaraï - Casatschok
Geen slechte maar zoveelste overbodige cover van Casatschok.
Tipparade: week 12 van 1969:
Degelijke soul met prima blazers, ligt gemakkelijk in het oor maar het is ook wat te simpel en voorspelbaar. Aardig maar niet opzienbarend.
Dateert uit 1966 en vind ik zowat hun beste single. De stem van Tina Turner komt volledig tot haar recht in de geluidsmuur van Phil Spector die het nummer ook extra sfeer meegeeft.
Dit is eveneens simpele en pretentieloze pop die gemakkelijk in het oor ligt. Waardeer ik iets meer dan die van Foundations vanwege de humor en het meezingrefrein.
Het eerste wapenfeit van Robert Long, toen nog in het Engels. Begrijpelijk dat hij later in het Nederlands zong (daar komt hij beter tot zijn recht). Een groots opgezette popsong met orkest maar wel pakkend en emotioneel.
Dit is mij dan weer te overgeorkestreerd mede omdat het in wezen een pretentieloos nummer is. Al vind ik het ritmisch en vocaal dan weer behoorlijk maar de stem van Cilla Black komt beter tot haar recht in meer soulvolle songs.
Cijfer: 5,5
Lijkt een voorloper van de glamrock die begin jaren '70 zou opkomen. Dit nummer doet het zeker goed bij feestjes maar stelt muzikaal weinig voor, melodisch draait het rond één akkoord.
17. Livin' Blues - Sonny Boy
Geen clip gevonden.
Mireille Mathieu is hoorbaar beïnvloed door Edith Piaf en ze weet met de nodige expressie en gevoel te zingen. Het refrein vind ik een beetje haaks op de tekst staan.
Cijfer: 6,5
Een klassieker van Belgische makelij en volkomen terecht. Weliswaar gebaseerd op Hey Jude van The Beatles maar met symfonische inslag en vrij aparte arrangementen, geweldig uitgevoerd.
0
geplaatst: 23 maart 2013, 11:41 uur
Deze legendarische Haagse band gaf met dit nummer vast een eerste aanzet van geweldige bluesrock nummers in een latere periode. De volledige titel is You Better Watch Yourself (Sonny Boy) en is te horen op spotify.
0
geplaatst: 23 maart 2013, 12:27 uur
Ranboy Top 15 week 12 van 23 maart 1969
w12 w11 aw titel - artiest
1 2 5 You've made me so very happy - Blood, Sweat & Tears
2 1 8 Capital punishment - Sandy Coast
3 5 3 Pinball wizard - The Who
4 6 3 Never comes the day - The Moody Blues
5 4 6 Down man - Brainbox
6 3 9 Where do you go to, my lovely? - Peter Sarstedt
7 11 2 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension
8 9 4 I can hear music - The Beach Boys
9 -- 1 Daydream - Wallace Collection
10 -- 1 Badge - Cream
11 10 4 Why - The Cats
12 7 10 (If paradise is) half as nice - The Amen Corner
13 13 4 Don Juan - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich
14 8 7 All the love in the world - Consortium
15 -- 1 Time is tight - Booker T. & the MG's
w12 w11 aw titel - artiest
1 2 5 You've made me so very happy - Blood, Sweat & Tears
2 1 8 Capital punishment - Sandy Coast
3 5 3 Pinball wizard - The Who
4 6 3 Never comes the day - The Moody Blues
5 4 6 Down man - Brainbox
6 3 9 Where do you go to, my lovely? - Peter Sarstedt
7 11 2 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension
8 9 4 I can hear music - The Beach Boys
9 -- 1 Daydream - Wallace Collection
10 -- 1 Badge - Cream
11 10 4 Why - The Cats
12 7 10 (If paradise is) half as nice - The Amen Corner
13 13 4 Don Juan - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich
14 8 7 All the love in the world - Consortium
15 -- 1 Time is tight - Booker T. & the MG's
0
geplaatst: 23 maart 2013, 12:31 uur
1. The Velvet Underground – What Goes On (1) (3w)
2. Noel Harrison – The Windmills Of Your Mind (2) (5w)
3. The Byrds – Bad Night At The Whiskey (3) (4w)
4. MC5 – Kick Out The Jams (5) (3w)
5. Os Mutantes – Caminhante Noturno (4) (4w)
6. The Rolling Stones – Sympathy For The Devil (6) (7w)
7. The Who – Pinball Wizard (10) (2w)
8. Ike & Tina Turner – River Deep – Mountain High (7) (7w)
9. Led Zeppelin – Good Times, Bad Times (8) (4w)
10. Inez & Charlie Foxx – Mockingbird (-) (1w)
11. The Chamber Brothers – Are You Ready (-) (1w)
12. Wallace Collection – Daydream (-) (1w)
13. Booker T & The MG’s – Time Is Tight (-) (1w)
14. The Ronettes – You Came, You Saw, You Conquered (-) (1w)
15. Frank Sinatra – My Way (-) (1w)
Verdwenen:
Mickey Newbury – The Queen (Hoogste positie: 2. Aantal weken: 7)
Neil Diamond – Brother Love’s Travelling Salvation Show (Hoogste positie: 4. Aantal weken: 5)
The Monkees – Teardrop City (Hoogste positie: 5. Aantal weken: 5)
Five By Five – Apple Cider (Hoogste positie: 13. Aantal weken: 2)
The Moody Blues – Never Comes The Day (Hoogste positie: 14. Aantal weken: 1)
Marianne Faithful – Sister Morphine (Hoogste positie: 8. Aantal weken: 4)
Maar liefst zes nieuwe binnenkomers deze week (een record!), met als gevolg dat de hele onderkant van de vorige lijst in één klap is weggevaagd. De top 6 is evenwel dezelfde als verleden week. Zullen de nieuwkomers voor verassingen zorgen aan de top?
2. Noel Harrison – The Windmills Of Your Mind (2) (5w)
3. The Byrds – Bad Night At The Whiskey (3) (4w)
4. MC5 – Kick Out The Jams (5) (3w)
5. Os Mutantes – Caminhante Noturno (4) (4w)
6. The Rolling Stones – Sympathy For The Devil (6) (7w)
7. The Who – Pinball Wizard (10) (2w)
8. Ike & Tina Turner – River Deep – Mountain High (7) (7w)
9. Led Zeppelin – Good Times, Bad Times (8) (4w)
10. Inez & Charlie Foxx – Mockingbird (-) (1w)
11. The Chamber Brothers – Are You Ready (-) (1w)
12. Wallace Collection – Daydream (-) (1w)
13. Booker T & The MG’s – Time Is Tight (-) (1w)
14. The Ronettes – You Came, You Saw, You Conquered (-) (1w)
15. Frank Sinatra – My Way (-) (1w)
Verdwenen:
Mickey Newbury – The Queen (Hoogste positie: 2. Aantal weken: 7)
Neil Diamond – Brother Love’s Travelling Salvation Show (Hoogste positie: 4. Aantal weken: 5)
The Monkees – Teardrop City (Hoogste positie: 5. Aantal weken: 5)
Five By Five – Apple Cider (Hoogste positie: 13. Aantal weken: 2)
The Moody Blues – Never Comes The Day (Hoogste positie: 14. Aantal weken: 1)
Marianne Faithful – Sister Morphine (Hoogste positie: 8. Aantal weken: 4)
Maar liefst zes nieuwe binnenkomers deze week (een record!), met als gevolg dat de hele onderkant van de vorige lijst in één klap is weggevaagd. De top 6 is evenwel dezelfde als verleden week. Zullen de nieuwkomers voor verassingen zorgen aan de top?
0
geplaatst: 23 maart 2013, 15:08 uur
Herman's Singles Going Steady 1969, week 12:
--
12 11 AW
01 02 06 Marianne Faithful - Sister Morphine
02 01 04 The Velvet Underground - What Goes On
03 06 03 Os Mutantes - Caminhante Noturno
04 03 04 Led Zeppelin - Good Times, Bad Times
05 05 09 Peter Sarstedt - Where Do You Go To (My Lovely)
06 04 06 The Isley Brothers - It's Your Thing
07 07 07 The Rolling Stones - Sympathy for the Devil
08 *** 01 Melanie - Bo Bo's Party
09 *** 01 Wallace Connection - Daydream
10 10 05 Shocking Blue - Long and Lonesome Road
11 09 02 Deep Purple - Emmaretta
12 08 07 Dusty Springfield - Don't Forget About Me
13 11 03 MC5 - Kick Out The Jams
14 *** 01 The Doors - Wishful Sinful
15 12 03 The Fifth Dimension - Aquarius/Let The Sunshine In
Na zes weken weet Marianne Faithful dan toch nog de nummer 1-positie te bereiken met het ontroerende Sister Morphine. Verder stijgt de avontuurlijke afsluiter van het tweede Os Mutantes-album met stip door naar 3, waardoor Led Zeppelin weer zakt. Overigens schiet altijd The Kinks' Yes Sir, No Sir in mijn hoofd als ik aan dit LedZep-nummer denk. Ik kan die twee nummers niet los van elkaar zien. Verder stevent Dusty af op een laagterecord, nog niet eerder haalde een nummer 1-hit zo weinig puntjes in mijn charts.
Tenslotte zijn er nieuwe binnenkomers voor Melanie (ontdekking via de Billboard Charts meen ik), Wallace Connection (pas recent ontdekt dat dit al zo oud is, ik kende altijd de triphopversie die in de jaren '90 veel gedraaid werd) en The Doors. Wishful, Sinful is niet hun sterkste single, maar als Doors-fan mag die toch ook niet ontbreken.
Het doek viel Gladys Knight en haar Pips, The Arbors en Frank Sinatra. Voor volgende week zie ik een nieuwe single van The Kinks (Plastic Man) bij mijn tips staan, daar ben ik wel benieuwd naar.
--
12 11 AW
01 02 06 Marianne Faithful - Sister Morphine
02 01 04 The Velvet Underground - What Goes On
03 06 03 Os Mutantes - Caminhante Noturno
04 03 04 Led Zeppelin - Good Times, Bad Times
05 05 09 Peter Sarstedt - Where Do You Go To (My Lovely)
06 04 06 The Isley Brothers - It's Your Thing
07 07 07 The Rolling Stones - Sympathy for the Devil
08 *** 01 Melanie - Bo Bo's Party
09 *** 01 Wallace Connection - Daydream
10 10 05 Shocking Blue - Long and Lonesome Road
11 09 02 Deep Purple - Emmaretta
12 08 07 Dusty Springfield - Don't Forget About Me
13 11 03 MC5 - Kick Out The Jams
14 *** 01 The Doors - Wishful Sinful
15 12 03 The Fifth Dimension - Aquarius/Let The Sunshine In
Na zes weken weet Marianne Faithful dan toch nog de nummer 1-positie te bereiken met het ontroerende Sister Morphine. Verder stijgt de avontuurlijke afsluiter van het tweede Os Mutantes-album met stip door naar 3, waardoor Led Zeppelin weer zakt. Overigens schiet altijd The Kinks' Yes Sir, No Sir in mijn hoofd als ik aan dit LedZep-nummer denk. Ik kan die twee nummers niet los van elkaar zien. Verder stevent Dusty af op een laagterecord, nog niet eerder haalde een nummer 1-hit zo weinig puntjes in mijn charts.
Tenslotte zijn er nieuwe binnenkomers voor Melanie (ontdekking via de Billboard Charts meen ik), Wallace Connection (pas recent ontdekt dat dit al zo oud is, ik kende altijd de triphopversie die in de jaren '90 veel gedraaid werd) en The Doors. Wishful, Sinful is niet hun sterkste single, maar als Doors-fan mag die toch ook niet ontbreken.
Het doek viel Gladys Knight en haar Pips, The Arbors en Frank Sinatra. Voor volgende week zie ik een nieuwe single van The Kinks (Plastic Man) bij mijn tips staan, daar ben ik wel benieuwd naar.
0
geplaatst: 24 maart 2013, 10:24 uur
Musician's Alternatieve Veronica Top 20 van 22 maart 1969:
01 (01) 03 Long and lonesome road - Shocking Blue
02 (02) 04 Down man - Brainbox
03 (03) 03 Time of the season - Zombies
04 (08) 02 She's not there - Neil MacArthur
05 (09) 02 First of May - Bee Gees
06 (11) 02 Why - The Cats
07 (04) 07 Crosstown traffic - Jimi Hendrix
08 (06) 03 If paradise is half as nice - Amen Corner
09 (14) 02 Sorry Suzanne - Hollies
10 (---) 01 Proud Mary - Creedence Clearwater Revival
11 (---) 01 I can hear music - Beach boys
12 (07) 06 Capital punishment - Sandy Coast
13 (---) 01 Where do you go to my lovely - Peter Starstedt
14 (12) 03 Mary is a sweetheart again - Short 66
15 (13) 03 To love somebody - Nina Simone
16 (05) 10 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
17 (---) 01 Games people play - Joe South
18 (19) 02 A lover's question - Otis Redding
19 (10) 08 Atlantis - Donovan
20 (20) 02 Don Juan - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
En dan moeten zijn verdwenen Love is love van Barry Ryan, Soul Sister brown Sugar van Sam & Dave, Keep in touch van The Free en Papa's got a brand new bag van Otis Redding.
Ingeruild voor vier klassiekers uit die tijd, die blijkbaar allemaal binnenkwamen in de Veronica Top 40 van 22 maart 1969. En dan hebben de andere binnenkomers Cliff Richard (Good times) en Butlers ( De Chinees doet veel meer met vlees) het niet gered.
01 (01) 03 Long and lonesome road - Shocking Blue
02 (02) 04 Down man - Brainbox
03 (03) 03 Time of the season - Zombies
04 (08) 02 She's not there - Neil MacArthur
05 (09) 02 First of May - Bee Gees
06 (11) 02 Why - The Cats
07 (04) 07 Crosstown traffic - Jimi Hendrix
08 (06) 03 If paradise is half as nice - Amen Corner
09 (14) 02 Sorry Suzanne - Hollies
10 (---) 01 Proud Mary - Creedence Clearwater Revival
11 (---) 01 I can hear music - Beach boys
12 (07) 06 Capital punishment - Sandy Coast
13 (---) 01 Where do you go to my lovely - Peter Starstedt
14 (12) 03 Mary is a sweetheart again - Short 66
15 (13) 03 To love somebody - Nina Simone
16 (05) 10 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
17 (---) 01 Games people play - Joe South
18 (19) 02 A lover's question - Otis Redding
19 (10) 08 Atlantis - Donovan
20 (20) 02 Don Juan - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich
En dan moeten zijn verdwenen Love is love van Barry Ryan, Soul Sister brown Sugar van Sam & Dave, Keep in touch van The Free en Papa's got a brand new bag van Otis Redding.
Ingeruild voor vier klassiekers uit die tijd, die blijkbaar allemaal binnenkwamen in de Veronica Top 40 van 22 maart 1969. En dan hebben de andere binnenkomers Cliff Richard (Good times) en Butlers ( De Chinees doet veel meer met vlees) het niet gered.
0
geplaatst: 24 maart 2013, 14:46 uur
Week 12 - 22 maart 1969
Top 40
Tipparade (jawel, ze zijn er weer!!!!!)
Binnenkomers in de Tipparade:
5. Ike & Tina Turner - River Deep, Mountain High (re-entry)
17. Livin' Blues - Sonny Boy (gedowned)
Bad Bad Old Days van The Foundations laat een wat bezadigde band horen die hun beste kruid verschoten lijkt te hebben. Het klinkt verzorgt en je hoort dat het muzikaal ook wel goed zit, maar interessant is het allerminst [6].
River Deep, Mountain High was al van drie jaar eerder, maar had blijkbaar al een klassiekerstatus om een vroege herintrede te rechtvaardigen. Tina mocht van Ike eventjes op boksbalverlof om deze klassieker met Phil Spector op te nemen (je ziet 'm haast al groen van jaloezie buiten de studiodeur staan) en nam met haar dijk van een stemgeluid een nummer op die nu nog steeds staat als een huis. Was dit nou hun Europese doorbraak? In ieder geval, een welverdiende [9,5].
Michael And The Slipper Tree is de volgende in een redelijk imposant rijtje singles waar The Equals toen in korte tijd mee kwamen. Het is behoorlijk catchy, maar tegelijk ook wat gelimiteerd en gemakkelijk [6].
Beter vind ik Robert Long & Unit Gloria met een single die naadloos in het tijdsbeeld past.
Het begint gitzwart, maar vormt zich al snel tot een soort progressieve meezinger met anthemische trekjes. Het is inderdaad Robert's Engelse uitspraak dat wat haakt, maar verder valt het 100% mee, dit nummer [7,5].
Cilla Black's single wil van teveel walletjes eten met als enige constante dat ze teveel als Dusty Springfield probeert te klinken. Bovendien loopt de combinatie van soul, orkestratie en psychedelica ook niet lekker. Alsof je een banaan, broccoli en kipsaté in een keer probeert op te eten; alle drie lekker, maar tezamen niet te pruimen [4,5].
Let Me Tell Ya klinkt inderdaad als een voorloper van glamrock, maar bezit helaas te weinig draagkracht om met een dergelijke accolade te mogen pronken. Strikt genomen zie ik het toch meer als een afgeleide van de beat-periode dat een jaar of 5 te laat komt [5].
Livin' Blues, kijk, die naam kwamen we kort geleden nog tegen in het Single Van De Dag tegen met een uitstekende single (L.B. Boogie) en Sonny Boy kan hier ten huize ook onze goedkeuring dragen. Hier wordt wat neergezet! Zelden heb ik bluesrock beter geproduceerd gehoord: Dat gitaargeluid, daarmee is niets aan het toeval overgelaten
. Een kanshebber voor de lijsten, mannen, dus probeer er aan te komen! [9,5].
Mireille Mathieu, dat is voor een bepaalde groep afnemers wiens muzikale smaak ik niet deel. Het zal ongetwijfeld goed zijn in z'n genre, maar ik kan hier helemaal niets mee [3,5].
Daydream kennen we natuurlijk allemaal, en terecht natuurlijk. Het is natuurlijk ook bekend bij een jongere generatie vanwege talloze covers en/of samples.
Ik vind dit een echte lente-plaat, maar dan wel van een gelaagd, progressief (Moody Blues-)soort. De melodieën, die gebaseerd zijn op stukken van Tschaikovsky, hebben iets feeërieks en de violen spelen aan het einde een glansrol [8,5].
Top 40
Tipparade (jawel, ze zijn er weer!!!!!)
Binnenkomers in de Tipparade:
5. Ike & Tina Turner - River Deep, Mountain High (re-entry)
17. Livin' Blues - Sonny Boy (gedowned)
Bad Bad Old Days van The Foundations laat een wat bezadigde band horen die hun beste kruid verschoten lijkt te hebben. Het klinkt verzorgt en je hoort dat het muzikaal ook wel goed zit, maar interessant is het allerminst [6].
River Deep, Mountain High was al van drie jaar eerder, maar had blijkbaar al een klassiekerstatus om een vroege herintrede te rechtvaardigen. Tina mocht van Ike eventjes op boksbalverlof om deze klassieker met Phil Spector op te nemen (je ziet 'm haast al groen van jaloezie buiten de studiodeur staan) en nam met haar dijk van een stemgeluid een nummer op die nu nog steeds staat als een huis. Was dit nou hun Europese doorbraak? In ieder geval, een welverdiende [9,5].
Michael And The Slipper Tree is de volgende in een redelijk imposant rijtje singles waar The Equals toen in korte tijd mee kwamen. Het is behoorlijk catchy, maar tegelijk ook wat gelimiteerd en gemakkelijk [6].
Beter vind ik Robert Long & Unit Gloria met een single die naadloos in het tijdsbeeld past.
Het begint gitzwart, maar vormt zich al snel tot een soort progressieve meezinger met anthemische trekjes. Het is inderdaad Robert's Engelse uitspraak dat wat haakt, maar verder valt het 100% mee, dit nummer [7,5].
Cilla Black's single wil van teveel walletjes eten met als enige constante dat ze teveel als Dusty Springfield probeert te klinken. Bovendien loopt de combinatie van soul, orkestratie en psychedelica ook niet lekker. Alsof je een banaan, broccoli en kipsaté in een keer probeert op te eten; alle drie lekker, maar tezamen niet te pruimen [4,5].
Let Me Tell Ya klinkt inderdaad als een voorloper van glamrock, maar bezit helaas te weinig draagkracht om met een dergelijke accolade te mogen pronken. Strikt genomen zie ik het toch meer als een afgeleide van de beat-periode dat een jaar of 5 te laat komt [5].
Livin' Blues, kijk, die naam kwamen we kort geleden nog tegen in het Single Van De Dag tegen met een uitstekende single (L.B. Boogie) en Sonny Boy kan hier ten huize ook onze goedkeuring dragen. Hier wordt wat neergezet! Zelden heb ik bluesrock beter geproduceerd gehoord: Dat gitaargeluid, daarmee is niets aan het toeval overgelaten
. Een kanshebber voor de lijsten, mannen, dus probeer er aan te komen! [9,5].Mireille Mathieu, dat is voor een bepaalde groep afnemers wiens muzikale smaak ik niet deel. Het zal ongetwijfeld goed zijn in z'n genre, maar ik kan hier helemaal niets mee [3,5].
Daydream kennen we natuurlijk allemaal, en terecht natuurlijk. Het is natuurlijk ook bekend bij een jongere generatie vanwege talloze covers en/of samples.
Ik vind dit een echte lente-plaat, maar dan wel van een gelaagd, progressief (Moody Blues-)soort. De melodieën, die gebaseerd zijn op stukken van Tschaikovsky, hebben iets feeërieks en de violen spelen aan het einde een glansrol [8,5].
0
geplaatst: 24 maart 2013, 17:21 uur
Hij krijgt uitstel tot vanavond als hij het redt, hij heeft keurig gepm-ed 
Iedereen kan wel eens moeilijk in z'n tijd zitten

Iedereen kan wel eens moeilijk in z'n tijd zitten

0
geplaatst: 24 maart 2013, 20:59 uur
Nu moet ik mij vanavond onverwacht bezig houden met onaffe zaken van een zoon die morgen spullen moet inleveren op school. Ik zal mume voor vanavond even moeten laten, ben ik bang....
0
geplaatst: 24 maart 2013, 21:24 uur
week 12:
1. (2) (5w) Marianne Faithfull - Sister Morphine
2. (1) (8w) Mickey Newbury - The Queen
3. (3) (4w) The Velvet Underground - What Goes On
4. (5) (4w) Dusty Springfield - Breakfast in Bed
5. (4) (6w) Noel Harrison - The Windmills of Your Mind
6. (7) (4w) Shocking Blue - Long and Lonesome Road
7. (10) (2w) Inez and Charlie Foxx - Mockingbird
8. (9) (2w) The Dynamics - Ice Cream Song
9. (8) (3w) Bob & Earl - Harlem Shuffle
10. (--) (1w) Melanie - Bo Bo's Party
11. (12) (2w) Frank Sinatra - My Way
12. (6) (6w) Dusty Springfield - Don't Forget About Me
13. (13) (2w) Wallace Collection - Daydream
14. (11) (11w) Nina Simone - I Put a Spell on You
15. (--) (1w) Mary Hopkin - Goodbye
afvallers:
Small Faces - Afterglow of your Love
Gladys Knight & The Pips - Didn't You Know (You'd Have To Cry Sometime)
1. (2) (5w) Marianne Faithfull - Sister Morphine
2. (1) (8w) Mickey Newbury - The Queen
3. (3) (4w) The Velvet Underground - What Goes On
4. (5) (4w) Dusty Springfield - Breakfast in Bed
5. (4) (6w) Noel Harrison - The Windmills of Your Mind
6. (7) (4w) Shocking Blue - Long and Lonesome Road
7. (10) (2w) Inez and Charlie Foxx - Mockingbird
8. (9) (2w) The Dynamics - Ice Cream Song
9. (8) (3w) Bob & Earl - Harlem Shuffle
10. (--) (1w) Melanie - Bo Bo's Party
11. (12) (2w) Frank Sinatra - My Way
12. (6) (6w) Dusty Springfield - Don't Forget About Me
13. (13) (2w) Wallace Collection - Daydream
14. (11) (11w) Nina Simone - I Put a Spell on You
15. (--) (1w) Mary Hopkin - Goodbye
afvallers:
Small Faces - Afterglow of your Love
Gladys Knight & The Pips - Didn't You Know (You'd Have To Cry Sometime)
0
geplaatst: 25 maart 2013, 19:05 uur
De Music Meter Top 15 van 24 maart 1969, week 12!
01 (04) 03 Pinball wizzard - The Who (57)
02 (01) 04 What goes on - Velvet Underground (53)
03 (03) 03 Good times bad times - Led Zeppelin (48)
04 (02) 05 Sister morphine - Marianne Faithfull (44)
05 (05) 07 Sympathy for the devil - Rolling Stones (37)
06 (13) 02 Never comes the day - Moody Blues (36)
07 (08) 02 Bad night at the whiskey - The Byrds (34)
08 (06) 04 Long and lonesome road - Shocking Blue (32)
09 (---) 01 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension (31)
10 (09) 03 I can hear music - Beach Boys (30)
11 (---) 01 Daydream - Wallace collection (30)
12 (---) 01 You've made me so very happy - Blood, Sweat & Tears (28)
13 (10) 05 The windmills of your mind - Noel Harrison (25)
14 (15) 02 Caminhanta noturno - Os Mutantes (24)
15 (---) 01 Harlem shuffle - Bob & Earl (22)
En verdwenen: The Queen van Mickey Newbury, Down man van Brainbox, Where do you go to my lovely? van Peter Sarstedt en If paradise is half as nice van Amen Corner.
Echte Mume Top 15 vechters, maar er zijn 4 mooie nummers voor terug gekomen.
Ik geloof dat we een nieuw record hebben gevestigd: voor het eerst sinds de huidige samenstellers de lijst maken, staat er één nummer bij iedereen in de lijst. Daydream van The Wallace Collection. En dan nóg op slechts 30 punten eindigen. In de basis kan het nummer 105 punten halen in één week. Maar dat heb ik hier nog niet meegemaakt.
De Tips:
01 (11) 02 Mockingbird - Inez & Charlie Foxx (15)
02 (08) 03 Are you ready - Chamber brothers (14)
03 (---) 01 Bo Bo's party - Melanie (14)
04 (10) 02 Ice cream song - Dynamics (14)
05 (---) 01 Time is tight - Booker T and the MG's (13)
06 (12) 02 My way - Frank Sinatra (9)
07 (---) 01 Badge - The Cream (6)
08 (09) 02 Emmaretta - Deep Purple (5)
09 (---) 01 Sunny - The Electric Flag (4)
10 (---) 01 Don Juan - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich (3)
11 (---) 01 Wishful sinful - The Doors (2)
12 (---) 01 You came you saw you saw conquered - The Ronettes (2)
13 (---) 01 Goodbye - Mary Hopkin (1)
Daarmee was de voorraad tips op. Enkele onverwachte nummers (The Doors) of Bo Bo's party (Melanie) maar toch sterk en uiteraard ook een klassieker als Goodbye van Mary Hopkin.
01 (04) 03 Pinball wizzard - The Who (57)
02 (01) 04 What goes on - Velvet Underground (53)
03 (03) 03 Good times bad times - Led Zeppelin (48)
04 (02) 05 Sister morphine - Marianne Faithfull (44)
05 (05) 07 Sympathy for the devil - Rolling Stones (37)
06 (13) 02 Never comes the day - Moody Blues (36)
07 (08) 02 Bad night at the whiskey - The Byrds (34)
08 (06) 04 Long and lonesome road - Shocking Blue (32)
09 (---) 01 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension (31)
10 (09) 03 I can hear music - Beach Boys (30)
11 (---) 01 Daydream - Wallace collection (30)
12 (---) 01 You've made me so very happy - Blood, Sweat & Tears (28)
13 (10) 05 The windmills of your mind - Noel Harrison (25)
14 (15) 02 Caminhanta noturno - Os Mutantes (24)
15 (---) 01 Harlem shuffle - Bob & Earl (22)
En verdwenen: The Queen van Mickey Newbury, Down man van Brainbox, Where do you go to my lovely? van Peter Sarstedt en If paradise is half as nice van Amen Corner.
Echte Mume Top 15 vechters, maar er zijn 4 mooie nummers voor terug gekomen.
Ik geloof dat we een nieuw record hebben gevestigd: voor het eerst sinds de huidige samenstellers de lijst maken, staat er één nummer bij iedereen in de lijst. Daydream van The Wallace Collection. En dan nóg op slechts 30 punten eindigen. In de basis kan het nummer 105 punten halen in één week. Maar dat heb ik hier nog niet meegemaakt.
De Tips:
01 (11) 02 Mockingbird - Inez & Charlie Foxx (15)
02 (08) 03 Are you ready - Chamber brothers (14)
03 (---) 01 Bo Bo's party - Melanie (14)
04 (10) 02 Ice cream song - Dynamics (14)
05 (---) 01 Time is tight - Booker T and the MG's (13)
06 (12) 02 My way - Frank Sinatra (9)
07 (---) 01 Badge - The Cream (6)
08 (09) 02 Emmaretta - Deep Purple (5)
09 (---) 01 Sunny - The Electric Flag (4)
10 (---) 01 Don Juan - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich (3)
11 (---) 01 Wishful sinful - The Doors (2)
12 (---) 01 You came you saw you saw conquered - The Ronettes (2)
13 (---) 01 Goodbye - Mary Hopkin (1)
Daarmee was de voorraad tips op. Enkele onverwachte nummers (The Doors) of Bo Bo's party (Melanie) maar toch sterk en uiteraard ook een klassieker als Goodbye van Mary Hopkin.
0
geplaatst: 26 maart 2013, 20:37 uur
De Engelse Top 20 van 02 april 1969 week 13
01 (01) 06 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
02 (05) 06 Gentle on my mind - Dean Martin
03 (04) 04 Sorry Suzanne - The Hollies
04 (09) 02 Boom bang-a-bang - Lulu
05 (---) 01 The Israelites - Desmond Dekker
06 (08) 06 Monsieur dupont - Sandie Shaw
07 (02) 09 Where do you go to my lovely - Peter Sarstedt
08 (06) 04 Games people play - Joe South
09 (15) 03 In the bad bad old days - Foundations
10 (07) 05 First of May - Bee Gees
11 (03) 07 Surround yourself with sorrow - Cilla Black
12 (12) 05 Good times - Cliff Richard
13 (10) 03 Get ready - Temptations
14 (16) 02 The windmills of your mind - Noel Harrison
15 (11) 05 If i can dream - Elvis Presley
16 (13) 08 The way it used to be - Engelbert Humperdinck
17 (---) 01 Pinball wizzard - The Who
18 (14) 07 Wichita Lineman - Glen Campbell
19 (18) 03 I can hear music - Beach Boys
20 (17) 06 You've lost that lovin' feeling - The Righteous Brothers
Zouden ze de ene keer de verkoopcijfers uit Zuid Engeland nemen en de week daarna weer van Noord Engeland? Sommige nummers jojo-en er behoorlijk op los. Twee weken terug daalde Cilla Black naar 6. Vorige week toch weer op 3 en nu dan toch gewoon op 11.
Ook Dean Martin kent wekelijks sombere en betere tijden.
Deze week zijn verdwenen: One road van Family Affair en Please don't go van Donald Peers.
De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 02 april 1969
Goodbye - Mary Hopkin (25)
Cupid - Johnny Nash (29)
Michael and the slipper tree - Equals (33)
Albatross - Fleetwood Mac (re-entry) (36)
Come back and shake me - Clodagh Rodgers (37)
The walls fell down - Marbles (39)
De tips voor 09 april 1969
Roadrunner - Jr. Walker
Everyday people - Sly and the Family Stone (re-entry)
I'll be there - Jackie Trent
Slechts drie nieuwe tips voor volgende week en ik wordt er niet heel erg opgewonden van. Roadrunner hebben we allang een keer gehad en ook Sly heeft een nummer dat we een paar maanden geleden nog hadden. Jackie Trent heeft dan weer zo'n heerlijke hoopvolle sixties sound maar het blijft niet meer dan pure pop
01 (01) 06 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
02 (05) 06 Gentle on my mind - Dean Martin
03 (04) 04 Sorry Suzanne - The Hollies
04 (09) 02 Boom bang-a-bang - Lulu
05 (---) 01 The Israelites - Desmond Dekker
06 (08) 06 Monsieur dupont - Sandie Shaw
07 (02) 09 Where do you go to my lovely - Peter Sarstedt
08 (06) 04 Games people play - Joe South
09 (15) 03 In the bad bad old days - Foundations
10 (07) 05 First of May - Bee Gees
11 (03) 07 Surround yourself with sorrow - Cilla Black
12 (12) 05 Good times - Cliff Richard
13 (10) 03 Get ready - Temptations
14 (16) 02 The windmills of your mind - Noel Harrison
15 (11) 05 If i can dream - Elvis Presley
16 (13) 08 The way it used to be - Engelbert Humperdinck
17 (---) 01 Pinball wizzard - The Who
18 (14) 07 Wichita Lineman - Glen Campbell
19 (18) 03 I can hear music - Beach Boys
20 (17) 06 You've lost that lovin' feeling - The Righteous Brothers
Zouden ze de ene keer de verkoopcijfers uit Zuid Engeland nemen en de week daarna weer van Noord Engeland? Sommige nummers jojo-en er behoorlijk op los. Twee weken terug daalde Cilla Black naar 6. Vorige week toch weer op 3 en nu dan toch gewoon op 11.
Ook Dean Martin kent wekelijks sombere en betere tijden.
Deze week zijn verdwenen: One road van Family Affair en Please don't go van Donald Peers.
De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 02 april 1969
Goodbye - Mary Hopkin (25)
Cupid - Johnny Nash (29)
Michael and the slipper tree - Equals (33)
Albatross - Fleetwood Mac (re-entry) (36)
Come back and shake me - Clodagh Rodgers (37)
The walls fell down - Marbles (39)
De tips voor 09 april 1969
Roadrunner - Jr. Walker
Everyday people - Sly and the Family Stone (re-entry)
I'll be there - Jackie Trent
Slechts drie nieuwe tips voor volgende week en ik wordt er niet heel erg opgewonden van. Roadrunner hebben we allang een keer gehad en ook Sly heeft een nummer dat we een paar maanden geleden nog hadden. Jackie Trent heeft dan weer zo'n heerlijke hoopvolle sixties sound maar het blijft niet meer dan pure pop
0
geplaatst: 27 maart 2013, 22:24 uur
Musician's Top 15 van 30 maart 1969:
01 (01) 03 Pinball wizzard - The Who
02 (02) 05 Good times, bad times - Led Zeppelin
03 (03) 03 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension
04 (05) 04 What goes on - Velvet Underground
05 (06) 05 I can hear music - Beach Boys
06 (04) 06 Long and lonesome road - Shocking Blue
07 (09) 02 Time is tight - Booker T. and the MG's
08 (---) 01 Are you ready - Chamber brothers
09 (10) 03 Harlem Shuffle - Bob & Earl
10 (11) 02 Daydream - Edgar Wallace Collection
11 (13) 02 My way - Frank Sinatra
12 (15) 02 Sunny - The Electric flag
13 (14) 02 Ice cream song - Dynamics
14 (---) 01 Wishful sinful - The Doors
15 (---) 01 Goodbye - Mary Hopkin
Ik had helaas geen ruimte meer voor het laten binnenkomen Badge van The Cream en The last seven days van Unit Gloria. Dat blijven tips.
Verdwenen: Down man van Brainbox, Never comes the day van de Moody Blues en Sympathy for the devil van de Rolling Stones.
01 (01) 03 Pinball wizzard - The Who
02 (02) 05 Good times, bad times - Led Zeppelin
03 (03) 03 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension
04 (05) 04 What goes on - Velvet Underground
05 (06) 05 I can hear music - Beach Boys
06 (04) 06 Long and lonesome road - Shocking Blue
07 (09) 02 Time is tight - Booker T. and the MG's
08 (---) 01 Are you ready - Chamber brothers
09 (10) 03 Harlem Shuffle - Bob & Earl
10 (11) 02 Daydream - Edgar Wallace Collection
11 (13) 02 My way - Frank Sinatra
12 (15) 02 Sunny - The Electric flag
13 (14) 02 Ice cream song - Dynamics
14 (---) 01 Wishful sinful - The Doors
15 (---) 01 Goodbye - Mary Hopkin
Ik had helaas geen ruimte meer voor het laten binnenkomen Badge van The Cream en The last seven days van Unit Gloria. Dat blijven tips.
Verdwenen: Down man van Brainbox, Never comes the day van de Moody Blues en Sympathy for the devil van de Rolling Stones.
0
geplaatst: 28 maart 2013, 08:35 uur
Top 20 week 13 1969
01 (01) 04 Good Times, Bad Times - Led Zeppelin
02 (05) 04 Bad Night at The Whiskey - The Byrds
03 (03) 09 Love is Love – Barry Ryan
04 (02) 06 Sister Morphine – Marianne Faithful
05 (07) 03 Harlem Shuffle - Bob & Earl
06 (08) 03 Aquarius/Let The Sunshine In - The Fifth Dimension
07 (10) 03 Never Comes the Day – The Moody Blues
08 (11) 03 Pinball Wizard – The Who
09 (13) 02 Daydream – Wallace Collection
10 (04) 05 I Can Hear Music – The Beach Boys
11 (06) 07 Sympathy For The Devil - The Rolling Stones
12 (---) 01 Man Of The World – Fleetwood Mac
13 (09) 05 You've Made Me So Very Happy - Blood, Sweat & Tears
14 (14) 03 Time Is Tight – Booker T & the MG’s
15 (---) 01 Afterglow Of Your Love - Small Faces
16 (19) 02 Wishful Sinful - The Doors
17 (12) 06 Long And Lonesome Road – Shocking Blue
18 (20) 02 Badge – Cream
19 (15) 08 She’s Not There – Neil MacArthur
20 (---) 01 (You Better Watch Yourself) Sonny Boy – Livin’ Blues
Nieuw op 12: Man Of The World van Fleetwood Mac. Weer zo’n prachtig nummer van de originele bluesrock formatie Fleetwood Mac. Wat voor moois had er nog in het verschiet gezeten als de door de drugs en psychische problemen lijdende Peter Green de band niet de rug had toegekeerd? (9)
Nieuw op 15: Afterglow Of Your Love van The Small Faces vind ik een mix van een beetje “Tin Soldier” en een beetje “All Or Nothing”. De inspiratie was een beetje weg, maar die hammond orgel is zóóó lekker. (8,5)
Nieuw op 20: (You Better Watch Yourself) Sonny Boy – Livin’ Blues. Deze legendarische Haagse band gaf met dit nummer alvast een eerste aanzet van geweldige bluesrock nummers in een latere periode. (8)
01 (01) 04 Good Times, Bad Times - Led Zeppelin
02 (05) 04 Bad Night at The Whiskey - The Byrds
03 (03) 09 Love is Love – Barry Ryan
04 (02) 06 Sister Morphine – Marianne Faithful
05 (07) 03 Harlem Shuffle - Bob & Earl
06 (08) 03 Aquarius/Let The Sunshine In - The Fifth Dimension
07 (10) 03 Never Comes the Day – The Moody Blues
08 (11) 03 Pinball Wizard – The Who
09 (13) 02 Daydream – Wallace Collection
10 (04) 05 I Can Hear Music – The Beach Boys
11 (06) 07 Sympathy For The Devil - The Rolling Stones
12 (---) 01 Man Of The World – Fleetwood Mac
13 (09) 05 You've Made Me So Very Happy - Blood, Sweat & Tears
14 (14) 03 Time Is Tight – Booker T & the MG’s
15 (---) 01 Afterglow Of Your Love - Small Faces
16 (19) 02 Wishful Sinful - The Doors
17 (12) 06 Long And Lonesome Road – Shocking Blue
18 (20) 02 Badge – Cream
19 (15) 08 She’s Not There – Neil MacArthur
20 (---) 01 (You Better Watch Yourself) Sonny Boy – Livin’ Blues
Nieuw op 12: Man Of The World van Fleetwood Mac. Weer zo’n prachtig nummer van de originele bluesrock formatie Fleetwood Mac. Wat voor moois had er nog in het verschiet gezeten als de door de drugs en psychische problemen lijdende Peter Green de band niet de rug had toegekeerd? (9)
Nieuw op 15: Afterglow Of Your Love van The Small Faces vind ik een mix van een beetje “Tin Soldier” en een beetje “All Or Nothing”. De inspiratie was een beetje weg, maar die hammond orgel is zóóó lekker. (8,5)
Nieuw op 20: (You Better Watch Yourself) Sonny Boy – Livin’ Blues. Deze legendarische Haagse band gaf met dit nummer alvast een eerste aanzet van geweldige bluesrock nummers in een latere periode. (8)
0
geplaatst: 28 maart 2013, 16:14 uur
heicro schreef:
Formeel gesproken heeft volgens mij Mick Fleetwood Peter Green met pijn in het hart uit de band gezet, want hij was niet meer te handhaven.
Gelukkig zullen we niet weten wat Peter Green anno 2013 had gemaakt want een geluk bij een ongeluk: de band slaagt er juist in om te reïncarneren in één van de meest succesvolle rockbands aller tijden, in plaats van af te glijden naar de vergetelheid. Eén van de meest miraculeuze "wederopstandingen" in de geschiedenis van de rockmuziek.
Vaak blijven de herinneringen aan de jaren '60 een zeer goede. Door het overlijden van Jimi Hendrix en Jim Morrison kan niets worden gezegd over wat ze in de jaren '70 en later aan muziek zouden hebben gemaakt. Ze blijven alleen legendarisch door hun jaren '60 werk. Dat geldt ook zeker voor Peter Green. Je kunt er ingeïnteresseerd zijn, maar zult het nooit weten. Green (leeft nog wel) heeft nooit meer iets gemaakt dat ook maar in de buurt kwam van zijn schrijfsels bij de oude Fleetwood Mac.
Legendarische artiesten uit de jaren '60 hebben vaak alleen overleefd door in meer of mindere mate mee te gaan met de tijd, anders werden ze al snel veroordeeld tot het gouwe ouwe circuit. Een paar uitzonderingen daargelaten (Leonard Cohen). Of dat uiteindelijk automatisch heeft geleid tot (vergelijkbare) ijzersterke albums als in de jaren '60, begin jaren '70 (denk aan bijvoorbeeld Eric Clapton) is nog maar de vraag.
0
geplaatst: 28 maart 2013, 19:41 uur
Mee eens, tegen beter weten in zat ik hardop te dromen.
Overigens kwam de hernieuwde belangstelling van Fleetwood Mac niet zomaar uit de lucht vallen. Tussen "Then Play On", het laatste meesterwerk van de oude formatie en het eerste succes van de nieuwe Fleetwood Mac in 1975 zat 6 jaar.
Overigens kwam de hernieuwde belangstelling van Fleetwood Mac niet zomaar uit de lucht vallen. Tussen "Then Play On", het laatste meesterwerk van de oude formatie en het eerste succes van de nieuwe Fleetwood Mac in 1975 zat 6 jaar.
0
geplaatst: 28 maart 2013, 20:33 uur
Ja, daar hebben ze ook hard voor moeten werken.
Man of the World is prachtig en heeft voor mij nagenoeg dezelfde status als Oh Well of Albatross. Merkwaardig genoeg, dacht de platenkopers in Nederland daar iets anders over en werd het niet zo'n grote hit. Jammer. Die overgang van een mooie ballad naar een fraaie uitbarsting en weer terug naar ballad is op deze wijze vrijwel ongekend.
Man of the World is prachtig en heeft voor mij nagenoeg dezelfde status als Oh Well of Albatross. Merkwaardig genoeg, dacht de platenkopers in Nederland daar iets anders over en werd het niet zo'n grote hit. Jammer. Die overgang van een mooie ballad naar een fraaie uitbarsting en weer terug naar ballad is op deze wijze vrijwel ongekend.
0
geplaatst: 29 maart 2013, 22:18 uur
1. The Velvet Underground – What Goes On (1) (4w)
2. Noel Harrison – The Windmills Of Your Mind (2) (6w)
3. The Byrds – Bad Night At The Whiskey (3) (5w)
4. MC5 – Kick Out The Jams (4) (4w)
5. Os Mutantes – Caminhante Noturno (5) (5w)
6. The Who – Pinball Wizard (7) (3w)
7. The Chamber Brothers – Are You Ready (11) (2w)
8. Wallace Collection – Daydream (12) (2w)
9. Inez & Charlie Foxx – Mockingbird (10) (2w)
10. Booker T & The MG’s – Time Is Tight (13) (2w)
11. The Rolling Stones – Sympathy For The Devil (6) (8w)
12. Ike & Tina Turner – River Deep – Mountain High (8) (8w)
13. Frank Sinatra – My Way (15) (2w)
14. Fleetwood Mac – Man Of The World (-) (1w)
15. Simon & Garfunkel – The Boxer (-) (1w)
Verdwenen:
Led Zeppelin – Good Times, Bad Times (Hoogste positie: 8. Aantal weken: 4)
The Ronettes – You Came, You Saw, You Conquered (Hoogste positie: 14. Aantal weken: 1)
Mijn top 5 blijft standhouden, ook al stijgen heel wat nummers flink door. De twee binnenkomers zijn allebei prachtige, ontroerende bitterzoete stukken muziek. Echt elk nummer uit deze top 15 is een 10 waard
2. Noel Harrison – The Windmills Of Your Mind (2) (6w)
3. The Byrds – Bad Night At The Whiskey (3) (5w)
4. MC5 – Kick Out The Jams (4) (4w)
5. Os Mutantes – Caminhante Noturno (5) (5w)
6. The Who – Pinball Wizard (7) (3w)
7. The Chamber Brothers – Are You Ready (11) (2w)
8. Wallace Collection – Daydream (12) (2w)
9. Inez & Charlie Foxx – Mockingbird (10) (2w)
10. Booker T & The MG’s – Time Is Tight (13) (2w)
11. The Rolling Stones – Sympathy For The Devil (6) (8w)
12. Ike & Tina Turner – River Deep – Mountain High (8) (8w)
13. Frank Sinatra – My Way (15) (2w)
14. Fleetwood Mac – Man Of The World (-) (1w)
15. Simon & Garfunkel – The Boxer (-) (1w)
Verdwenen:
Led Zeppelin – Good Times, Bad Times (Hoogste positie: 8. Aantal weken: 4)
The Ronettes – You Came, You Saw, You Conquered (Hoogste positie: 14. Aantal weken: 1)
Mijn top 5 blijft standhouden, ook al stijgen heel wat nummers flink door. De twee binnenkomers zijn allebei prachtige, ontroerende bitterzoete stukken muziek. Echt elk nummer uit deze top 15 is een 10 waard

0
geplaatst: 30 maart 2013, 08:23 uur
50 Tracks Rearviewmirror Top 20 week 13 - 30 maart 1969
01 01 The Who - Pinball Wizard
02 02 Moody Blues - Never Comes The Day
03 03 Small Faces - Afterglow (Of Your Love)
04 04 Consortium - All The Love In The World
05 -- The Guess Who - These Eyes
06 12 The Dynamics - Ice Cream Song
07 07 The Chambers Brothers - Are You Ready?
08 13 The Electric Flag - Sunny
09 10 Blood, Sweat & Tears - You've Made Me So Very Happy
10 05 Amen Corner - (If Paradise Is) Half As Nice
11 08 Diana Ross & The Supremes With The Temptations - I'm Gonna Make You Love Me
12 -- The Velvet Underground - What Goes On
13 -- Simon & Garfunkel - The Boxer
14 18 The Ronettes - You Came, You Saw, You Conquered
15 15 Wallace Collection - Daydream
16 -- Taste - Born On The Wrong Side Of Town
17 -- The Human Beinz - This Little GirlOf Mine
18 11 Five By Five - Apple Cider
19 -- Ruby And The Romantics - Hurting Each Other
20 20 The Unifics - It's A Groovy World!
Veel nieuwe op stille zaterdag. De Canadesen van Guess Who komen met het prachtige These Days. Een mooie voorbode van de band met Randy Bachman (Turner Overdrive) van de 5 sterren pracht die ons later dit jaar nog te wachten staat. Een nummer met prachtige aanzwellende stem(men). Onweerstaanbaar.
Het duurde even voor het kwartje van What Goes On bij mij viel. Zoals Arthur al zei: Simon & Garfunkel komt met prachtige, ontroerende bitterzoete muziek. Rory Gallagher's Taste rockt.
De garagerockers van Human Beinz vormen de Ray Charles compositie om tot een alternatief voor (I Can't Get No) Satisfaction. Maar doen dat met net genoeg eigenheid om onweerstaanbaar te blijven.
Stom toevallig heeft ook de laatste binnenkomer weer alles te maken met The Guess Who. Hurting Each Other werd eerst een hit in de uitvoering van Chad Allen & The Expressions, wat de eerste naam voor The Guess Who, was. Ruby and the Romantics halen er net de Amerikaanse lijsten mee voordat de Carpenters het nummer in 1972 gladstrijken en er de hoogste regionen meebereiken.
01 01 The Who - Pinball Wizard
02 02 Moody Blues - Never Comes The Day
03 03 Small Faces - Afterglow (Of Your Love)
04 04 Consortium - All The Love In The World
05 -- The Guess Who - These Eyes
06 12 The Dynamics - Ice Cream Song
07 07 The Chambers Brothers - Are You Ready?
08 13 The Electric Flag - Sunny
09 10 Blood, Sweat & Tears - You've Made Me So Very Happy
10 05 Amen Corner - (If Paradise Is) Half As Nice
11 08 Diana Ross & The Supremes With The Temptations - I'm Gonna Make You Love Me
12 -- The Velvet Underground - What Goes On
13 -- Simon & Garfunkel - The Boxer
14 18 The Ronettes - You Came, You Saw, You Conquered
15 15 Wallace Collection - Daydream
16 -- Taste - Born On The Wrong Side Of Town
17 -- The Human Beinz - This Little GirlOf Mine
18 11 Five By Five - Apple Cider
19 -- Ruby And The Romantics - Hurting Each Other
20 20 The Unifics - It's A Groovy World!
Veel nieuwe op stille zaterdag. De Canadesen van Guess Who komen met het prachtige These Days. Een mooie voorbode van de band met Randy Bachman (Turner Overdrive) van de 5 sterren pracht die ons later dit jaar nog te wachten staat. Een nummer met prachtige aanzwellende stem(men). Onweerstaanbaar.
Het duurde even voor het kwartje van What Goes On bij mij viel. Zoals Arthur al zei: Simon & Garfunkel komt met prachtige, ontroerende bitterzoete muziek. Rory Gallagher's Taste rockt.
De garagerockers van Human Beinz vormen de Ray Charles compositie om tot een alternatief voor (I Can't Get No) Satisfaction. Maar doen dat met net genoeg eigenheid om onweerstaanbaar te blijven.
Stom toevallig heeft ook de laatste binnenkomer weer alles te maken met The Guess Who. Hurting Each Other werd eerst een hit in de uitvoering van Chad Allen & The Expressions, wat de eerste naam voor The Guess Who, was. Ruby and the Romantics halen er net de Amerikaanse lijsten mee voordat de Carpenters het nummer in 1972 gladstrijken en er de hoogste regionen meebereiken.
0
geplaatst: 30 maart 2013, 10:35 uur
Tipparade: week 13 van 1969.
1. The Who - Pinball Wizard
Wij starten deze week met een heuse rockklassieker en wat voor één! Geweldige intro en vocalen, veel energie met effectieve gitaarriffs en drumwerk en het is aanstekelijke genoeg.
Cijfer: 9,5
5. Heintje - Ich Sing Ein Lied Für Dich
Heden ten dage klinkt dit ontzettend oubollig en gedateerd, ik er nu nauwelijks naar luisteren. Het wekt wel nog enige sympathie op waardoor ik niet het laagste cijfer geef.
Cijfer: 2,5
7. Mary Hopkin - Goodbye
Dit nummer is gelukkig veel tijdlozer. Erg poppy en vrij simpel (geschreven door Paul McCartney) maar nooit melig en erg charmant en fris.
Cijfer: 8
8. The Small Faces - Afterglow
Klinkt iets minder ruig dan hun vroegere werk met folky begin en uitbundig refrein maar niet zonder scherpe randjes en tegendraadsheid. Prima zanger met veel power in zijn stem, het valt mij op dat rockbands toen een sterke frontzanger in hun gelederen hadden.
9. The Sir Douglas Quintet - Mendocino
Een nummer dat nooit stuk kan voor mij. Heerlijk tex-mex-nummer met combinatie van vrolijke meezingbaarheid met mysterieus klinkende orgel.
10. The Tremeloes - Hello World
Een simpel en lichtvoetig maar sympathiek en charmant popnummer door de vocalen en pretentieloosheid. Typisch een nummer om 's morgens de zon in huis te brengen.
12. The Tony Hiller Orchestra - Where The Rainbow Ends
Een orkestraal nummer maar met sfeer en spanning en vakkundig gebracht, het zou best een soundtrack kunnen zijn (als het dat niet is).
15. Fleetwood Mac - Man of the World
Een heel andere Fleetwood Mac dan in hun succesperiode maar zeker niet minder interessant. Een akoestisch bluesgetint nummer (geschreven en gezongen door Peter Green) maar met ingebouwde spanning en de nodige emotie.
Cijfer: 8,5
16. Dusty Springfield - Don't Forget About me
Zo'n prachtzangeres zullen wij nooit vergeten. Haar soepele emotionele en soulvolle stem werkt perfect bij dit gospel-getinte nummer met effectieve blazers en koortjes.
18. Dave - Niets Gaat Zo Snel
Hier vind ik enkel deze live-versie met matige geluidskwaliteit van terug en het nummer is snel voorbij. Behoorlijk gebracht met veel expressie, misschien wat over de top. In het Frans zou hij later meer succes boeken nl. met Dansez Maintenant (1975).
19. Fats Domino - Everybody's Got Something to Hide Except For Me and My Monkey
Fats Domino covert weer een Beatles-nummer en het komt mij nogal braafjes en weinig geïnspireerd over al is hij een prima zanger. Zijn beste periode (jaren '50, begin jaren '60) was duidelijk achter de rug.
Cijfer: 4,5
Wij starten deze week met een heuse rockklassieker en wat voor één! Geweldige intro en vocalen, veel energie met effectieve gitaarriffs en drumwerk en het is aanstekelijke genoeg.
Cijfer: 9,5
Heden ten dage klinkt dit ontzettend oubollig en gedateerd, ik er nu nauwelijks naar luisteren. Het wekt wel nog enige sympathie op waardoor ik niet het laagste cijfer geef.
Cijfer: 2,5
7. Mary Hopkin - Goodbye
Dit nummer is gelukkig veel tijdlozer. Erg poppy en vrij simpel (geschreven door Paul McCartney) maar nooit melig en erg charmant en fris.
8. The Small Faces - Afterglow
Klinkt iets minder ruig dan hun vroegere werk met folky begin en uitbundig refrein maar niet zonder scherpe randjes en tegendraadsheid. Prima zanger met veel power in zijn stem, het valt mij op dat rockbands toen een sterke frontzanger in hun gelederen hadden.
9. The Sir Douglas Quintet - Mendocino
Een nummer dat nooit stuk kan voor mij. Heerlijk tex-mex-nummer met combinatie van vrolijke meezingbaarheid met mysterieus klinkende orgel.
10. The Tremeloes - Hello World
Een simpel en lichtvoetig maar sympathiek en charmant popnummer door de vocalen en pretentieloosheid. Typisch een nummer om 's morgens de zon in huis te brengen.
12. The Tony Hiller Orchestra - Where The Rainbow Ends
Een orkestraal nummer maar met sfeer en spanning en vakkundig gebracht, het zou best een soundtrack kunnen zijn (als het dat niet is).
15. Fleetwood Mac - Man of the World
Een heel andere Fleetwood Mac dan in hun succesperiode maar zeker niet minder interessant. Een akoestisch bluesgetint nummer (geschreven en gezongen door Peter Green) maar met ingebouwde spanning en de nodige emotie.
16. Dusty Springfield - Don't Forget About me
Zo'n prachtzangeres zullen wij nooit vergeten. Haar soepele emotionele en soulvolle stem werkt perfect bij dit gospel-getinte nummer met effectieve blazers en koortjes.
18. Dave - Niets Gaat Zo Snel
Hier vind ik enkel deze live-versie met matige geluidskwaliteit van terug en het nummer is snel voorbij. Behoorlijk gebracht met veel expressie, misschien wat over de top. In het Frans zou hij later meer succes boeken nl. met Dansez Maintenant (1975).
19. Fats Domino - Everybody's Got Something to Hide Except For Me and My Monkey
Fats Domino covert weer een Beatles-nummer en het komt mij nogal braafjes en weinig geïnspireerd over al is hij een prima zanger. Zijn beste periode (jaren '50, begin jaren '60) was duidelijk achter de rug.
Cijfer: 4,5
0
geplaatst: 30 maart 2013, 10:57 uur
We zijn nu een kwartaal ver, laat ik mijn top-10 geven tot nu toe:
2. The Zombies - Time Of The Season
3. Creedence Clearwater Revival - Proud Mary
4. The Beach Boys - I Can Hear Music
6. Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine
7. Tommy James & The Shondells - Crimson & Clover
8. The Sir Douglas Quintet - Mendocino
9. Sandy Coast - Capital Punishment
10. Wallace Collection - Daydream
... en een flop 10:
1. Bob Bouber - Ik Wil Me Donaldukkie
2. Thijs Van Der Molen - Drinke Totteme Zinke
3. Johnny Hoes en de Feestneuzen - En we Drinken tot we Zinken
4. Leo Den Hop - Antoinette
6. De Butlers - De Chinees Doet Veel Meer Met Vlees
7. Tony Bass - 't Saunabad
8. Malcolm Roberts - May I Have The Next Dream With You
9. Confetti Combo - Ik Weet Dat Jij Niet Nee Kan Zeggen
10. Paul Van Vliet - O, O, O, Wat Kan Ik Laag
Gemiddelde = 6,66. Erg veel uitstekende songs (maar 1969 was ook een sterk hitjaar), die carnavalschlagers en karamellenliedjes moet je er maar bij nemen.
2. The Zombies - Time Of The Season
3. Creedence Clearwater Revival - Proud Mary
4. The Beach Boys - I Can Hear Music
6. Marvin Gaye - I Heard It Through The Grapevine
7. Tommy James & The Shondells - Crimson & Clover
8. The Sir Douglas Quintet - Mendocino
9. Sandy Coast - Capital Punishment
10. Wallace Collection - Daydream
... en een flop 10:
1. Bob Bouber - Ik Wil Me Donaldukkie
2. Thijs Van Der Molen - Drinke Totteme Zinke
3. Johnny Hoes en de Feestneuzen - En we Drinken tot we Zinken
4. Leo Den Hop - Antoinette
6. De Butlers - De Chinees Doet Veel Meer Met Vlees
7. Tony Bass - 't Saunabad
8. Malcolm Roberts - May I Have The Next Dream With You
9. Confetti Combo - Ik Weet Dat Jij Niet Nee Kan Zeggen
10. Paul Van Vliet - O, O, O, Wat Kan Ik Laag
Gemiddelde = 6,66. Erg veel uitstekende songs (maar 1969 was ook een sterk hitjaar), die carnavalschlagers en karamellenliedjes moet je er maar bij nemen.
0
geplaatst: 30 maart 2013, 12:36 uur
Goed idee Luc, even een kort overzicht van het 1e kwartaal van de eigen lijst:
01 Down man - Brainbox
02 Dear Mary - The Steve Miller Band
03 Sympathy for the devil - Rolling Stones
04 Long and lonesome road - Shocking blue
05 Proud Mary - Creedence Clearwater revival
06 Albatross - Fleetwood Mac
07 Where do you go to my lovely - Peter Sarstedt
08 Good times bad times - Led Zeppelin
09 River deep, mountain high - Ike & Tina Turner
10 The loner - Neil Young
Eerlijk gezegd vind ik het heel slecht gaan, met betrekking tot het halen van grote aantallen punten. Er wordt in een hoog tempo vervangen en de nummer één komt niet eens boven de 100 punten uit.
Dat hadden er minimaal 2 of 3 moeten zijn, was het schema over 1968 aangehouden. Maar ja, hoe groter het aanbod, hoe minder punten.
01 Down man - Brainbox
02 Dear Mary - The Steve Miller Band
03 Sympathy for the devil - Rolling Stones
04 Long and lonesome road - Shocking blue
05 Proud Mary - Creedence Clearwater revival
06 Albatross - Fleetwood Mac
07 Where do you go to my lovely - Peter Sarstedt
08 Good times bad times - Led Zeppelin
09 River deep, mountain high - Ike & Tina Turner
10 The loner - Neil Young
Eerlijk gezegd vind ik het heel slecht gaan, met betrekking tot het halen van grote aantallen punten. Er wordt in een hoog tempo vervangen en de nummer één komt niet eens boven de 100 punten uit.
Dat hadden er minimaal 2 of 3 moeten zijn, was het schema over 1968 aangehouden. Maar ja, hoe groter het aanbod, hoe minder punten.
0
geplaatst: 30 maart 2013, 15:19 uur
Herman's Singles Going Steady 1969, week 13:
--
13 12 AW
01 01 07 Marianne Faithful - Sister Morphine
02 02 05 The Velvet Underground - What Goes On
03 03 04 Os Mutantes - Caminhante Noturno
04 04 05 Led Zeppelin - Good Times, Bad Times
05 05 10 Peter Sarstedt - Where Do You Go To (My Lovely)
06 06 07 The Isley Brothers - It's Your Thing
07 *** 01 Simon & Garfunkel - The Boxer
08 09 02 Wallace Connection - Daydream
09 08 02 Melanie - Bo Bo's Party
10 07 08 The Rolling Stones - Sympathy for the Devil
11 *** 01 Inez & Charlie Foxx - Mockingbird
12 14 02 The Doors - Wishful Sinful
13 *** 01 Mary Hopkin - Goodbye
14 13 04 MC5 - Kick Out The Jams
15 *** 01 Fleetwood Mac - Man of the World
(Spotify-playlists: top 15 | tips)
De top 6 zit muurvast: ik zag geen reden om daarin iets aan te passen deze week. Volgende week is dat wellicht anders, want The Boxer zou zich er wel eens tussen kunnen wringen. De andere drie nieuwe binnenkomers zijn hier ook allemaal langsgekomen. Mockingbird is al uit 1963 zag ik, maar toen stond ie al in mijn lijstje. Ik heb hem maar laten staan, want het is een verdraaid leuk nummer. Doet me een beetje aan Iko Iko denken. Geweldig liedje in ieder geval.
Deze week vielen uit de lijst:
Shocking Blue - Long and Lonesome Road
The Fifth Dimension - Aquarius/Let The Sunshine In
Deep Purple - Emmaretta
Dusty Springfield - Don't Forget About Me
--
13 12 AW
01 01 07 Marianne Faithful - Sister Morphine
02 02 05 The Velvet Underground - What Goes On
03 03 04 Os Mutantes - Caminhante Noturno
04 04 05 Led Zeppelin - Good Times, Bad Times
05 05 10 Peter Sarstedt - Where Do You Go To (My Lovely)
06 06 07 The Isley Brothers - It's Your Thing
07 *** 01 Simon & Garfunkel - The Boxer
08 09 02 Wallace Connection - Daydream
09 08 02 Melanie - Bo Bo's Party
10 07 08 The Rolling Stones - Sympathy for the Devil
11 *** 01 Inez & Charlie Foxx - Mockingbird
12 14 02 The Doors - Wishful Sinful
13 *** 01 Mary Hopkin - Goodbye
14 13 04 MC5 - Kick Out The Jams
15 *** 01 Fleetwood Mac - Man of the World
(Spotify-playlists: top 15 | tips)
De top 6 zit muurvast: ik zag geen reden om daarin iets aan te passen deze week. Volgende week is dat wellicht anders, want The Boxer zou zich er wel eens tussen kunnen wringen. De andere drie nieuwe binnenkomers zijn hier ook allemaal langsgekomen. Mockingbird is al uit 1963 zag ik, maar toen stond ie al in mijn lijstje. Ik heb hem maar laten staan, want het is een verdraaid leuk nummer. Doet me een beetje aan Iko Iko denken. Geweldig liedje in ieder geval.
Deze week vielen uit de lijst:
Shocking Blue - Long and Lonesome Road
The Fifth Dimension - Aquarius/Let The Sunshine In
Deep Purple - Emmaretta
Dusty Springfield - Don't Forget About Me
0
geplaatst: 30 maart 2013, 15:25 uur
Top 15 van het eerste kwartaal, gesorteerd op het aantal behaalde punten. Eventueel tussen haakjes het totaal aantal punten, dus inclusief die van 2012:
01 - 128 Peter Sarstedt - Where Do You Go To (My Lovely)
02 - 120 Tommy James & the Shondells - Crimson and Clover (173 )
03 - 096 Brigitte Bardot & Serge Gainsbourg - Bonnie and Clyde
04 - 086 Marianne Faithful - Sister Morphine
05 - 082 The Isley Brothers - It's Your Thing
06 - 082 The Rolling Stones - Sympathy for the Devil
07 - 069 The Velvet Underground - What Goes On
08 - 068 The Doors - Touch Me (92)
09 - 061 The Turtles - You Showed Me (71)
10 - 056 Tim Buckley - Pleasant Street (172)
11 - 051 Barbara Acklin - Am I The Same Girl
12 - 051 Led Zeppelin - Good Times, Bad Times
13 - 045 Dusty Springfield - Son of a Preacherman (131)
14 - 041 Os Mutantes - Caminhante Noturno
15 - 034 Otis Redding - Papa's Got a Brand New Bag
01 - 128 Peter Sarstedt - Where Do You Go To (My Lovely)
02 - 120 Tommy James & the Shondells - Crimson and Clover (173 )
03 - 096 Brigitte Bardot & Serge Gainsbourg - Bonnie and Clyde
04 - 086 Marianne Faithful - Sister Morphine
05 - 082 The Isley Brothers - It's Your Thing
06 - 082 The Rolling Stones - Sympathy for the Devil
07 - 069 The Velvet Underground - What Goes On
08 - 068 The Doors - Touch Me (92)
09 - 061 The Turtles - You Showed Me (71)
10 - 056 Tim Buckley - Pleasant Street (172)
11 - 051 Barbara Acklin - Am I The Same Girl
12 - 051 Led Zeppelin - Good Times, Bad Times
13 - 045 Dusty Springfield - Son of a Preacherman (131)
14 - 041 Os Mutantes - Caminhante Noturno
15 - 034 Otis Redding - Papa's Got a Brand New Bag
0
geplaatst: 30 maart 2013, 15:58 uur
Horen hier nog mensen trouwens de gelijkenis tussen Man Of The World en You Made Me Forget My Dreams van Belle & Sebastian? Het viel me zonet op.
0
geplaatst: 30 maart 2013, 16:31 uur
Ranboy Top 15 week 13 van 30 maart 1969
w13 w12 aw titel - artiest
1 1 6 You've made me so very happy - Blood, Sweat & Tears
2 2 9 Capital punishment - Sandy Coast
3 3 4 Pinball wizard - The Who
4 4 4 Never comes the day - The Moody Blues
5 7 3 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension
6 5 7 Down man - Brainbox
7 9 2 Daydream - Wallace Collection
8 10 2 Badge - Cream
9 8 5 I can hear music - The Beach Boys
10 6 10 Where do you go to, my lovely? - Peter Sarstedt
11 -- 1 Man Of The World - Fleetwood Mac
12 -- 1 My way - Frank Sinatra
13 15 2 Time is tight - Booker T. & the MG's
14 11 5 Why - The Cats
15 13 5 Don Juan - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich
w13 w12 aw titel - artiest
1 1 6 You've made me so very happy - Blood, Sweat & Tears
2 2 9 Capital punishment - Sandy Coast
3 3 4 Pinball wizard - The Who
4 4 4 Never comes the day - The Moody Blues
5 7 3 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension
6 5 7 Down man - Brainbox
7 9 2 Daydream - Wallace Collection
8 10 2 Badge - Cream
9 8 5 I can hear music - The Beach Boys
10 6 10 Where do you go to, my lovely? - Peter Sarstedt
11 -- 1 Man Of The World - Fleetwood Mac
12 -- 1 My way - Frank Sinatra
13 15 2 Time is tight - Booker T. & the MG's
14 11 5 Why - The Cats
15 13 5 Don Juan - Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich
0
geplaatst: 30 maart 2013, 16:36 uur
ArthurDZ schreef:
Horen hier nog mensen trouwens de gelijkenis tussen Man Of The World en You Made Me Forget My Dreams van Belle & Sebastian? Het viel me zonet op.
De zanglijn begint inderdaad met dezelfde zeven à acht noten (shall I tell you about my life), maar verder valt het wel mee, dacht ik.
* denotes required fields.