menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1980 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
avatar van heicro
Top 20 week 17 1969


01 (01) 03 Get Back – The Beatles
02 (02) 05 Man Of The World – Fleetwood Mac
03 (04) 04 The Boxer – Simon and Garfunkel
04 (03) 08 Bad Night at The Whiskey - The Byrds
05 (07) 04 The Fifth – Ekseption
06 (09) 03 What Is A Man – The Four Tops
07 (05) 08 Good Times, Bad Times - Led Zeppelin
08 (12) 02 Bad Moon Rising – Creedence Clearwater Revival
09 (08) 06 Daydream – Wallace Collection
10 (14) 02 Behind A Painted Smile - Isley Brothers
11 (13) 02 The Colour of My Love - Jefferson
12 (15) 02 Lying down in the middle - Dillard & Clark
13 (06) 07 Never Comes the Day – The Moody Blues
14 (---) 01 The Killer – Names and Faces
15 (---) 01 Revolution – Nina Simone
16 (12) 13 Love is Love – Barry Ryan
17 (10) 07 Harlem Shuffle - Bob & Earl
18 (11) 07 Aquarius/Let The Sunshine In - The Fifth Dimension
19 (---) 01 Oh Happy Day – The Edwin Hawkins Singers
20 (---) 01 Everybody Knows This Is Nowhere – Neil Young & Crazy Horse


Nieuw op 14: The Killer van Names and Faces. Psychedelische Nederrock van een band die onterecht in de vergetelheid is geraakt. Niemand minder dan Boudewijn de Groot schreef de opzienbarende tekst over een seriemoordenaar. (8,5)

Nieuw op 15: Revolution van Nina Simone. Dé koningin van de cover. Het origineel van de Beatles is zo goed als onherkenbaar. (8,5)




avatar van LucM
Binnenkomers in de Top 40 die de Tipparade oversloegen:

#33: Nina Simone - Revolution
Een eigen soulvolle bewerking van het Beatles-nummer met een tikkeltje jazz, ze maakt er tenminste werk van i.p.v. platweg te coveren.
Cijfer: 8,5

Tipparade: week 17 van 1969.

1. Desmond Dekker and the aces - Israelites
De eerste grote reggaehit en ik heb altijd veel van reggae gehouden omdat het zomers en relaxt klinkt en toch erg ritmisch waar de slaggitaar en percussie veel bijdraagt. Zo ook dit nummer met bovendien een prima soulvolle stem.
Cijfer: 8,5

3. Marva Hodge & The Moody Sec - Let The Sun Shine In
Geen clip gevonden (gek, ik vind wel de B-kant).

4. Simon & Garfunkel - The Boxer
Legendarisch duo met een monument van een single. De stemmen matchen perfect bij elkaar en ook melodisch en instrumentaal klopt het helemaal met prachtige arrangementen (zoals de violen en sax) en de tekst spreekt mij ook erg aan. Klasse!
Cijfer: 10

9. The 5th Dimension - Aquarius/Let The Sunshine In
Een hippie-musical dat een sprookjesachtige sfeer heeft, ook wat melancholiek om dan over te gaan tot gospelachtige meezinger. Apart nummer in de tijdgeest dat mij nooit verveelt.
Cijfer: 9

10. Doors - Wishful Sinful
The Doors met orkest dat iets te nadrukkelijk aanwezig is maar wederom een mooie emotionele song met karakteristieke zang van Jim Morrison al behoort dat niet tot hun beste.
Cijfer: 7,5

11. Mireille Mathieu - Hinter den Kulissen von Paris
Een Duitse Schlager van een Franse artieste maar met merkelijk meer inhoud dan de meeste schlagers dankzij haar zang, ik mag deze kleine dame wel. Het heeft ook een gezellige (Parijse) sfeer al moet ik het niet teveel horen.
Cijfer: 6,5

12. Crazy Elephant - Gimme Gimme Good Lovin'
Doet mij sterk denken aan Mony Mony van Tommy James & The Shondells door het ritme. Toch een leuk pretentieloos zij het vergeten nummer van eendagsvlieg waarbij die orgel het nummer hoger tilt.
Cijfer: 7

13. The Shoes - That Tender Looking Angel
The Shoes reken ik niet tot de belangrijkste Nederpopbands maar ze hebben beslist een aantal leuke singles uitgebracht. Dit nummer wil ik graag terughoren, het heeft een prettige melodie, de ritmeverandering is goed gevonden en de diepe soulstem is ook een troef.
Cijfer: 8

16. Roek's Family - Hurrah For The Army
Geen clip gevonden.

19. Blues Dimension - Battle-field of Love
Ook hier geen clip gevonden.

20. Wilson Pickett - Mini Skirt Minnie
Dit nummer van hem kende ik niet, het staat niet op mijn compilatie. Ik vind het niet erg geïnspireerd en vrij routineus om niet te zeggen banaal al zijn de blazers en gospelkoor wel een pluspunt.
Cijfer: 5,5

Binnenkomers in de Top 40 die de Tipparade oversloegen:

39. Herman Van Veen - Suzanne
Een cover van Leonard Cohen maar Herman Van Veen brengt dit op een sobere en smaakvolle manier met eigen voordracht. Al geef ik (zoals gewoonlijk) mijn voorkeur voor het origineel.
Cijfer: 8

Een sterke week, jammer dat niet alle nummers terug te vinden zijn.

avatar van 50tracks
3. Marva Hodge & The Moody Sec - Let The Sun Shine In
Geen clip gevonden (gek, ik vind wel de B-kant).


Inderdaad vreemd want op 31 maart stond er nog wel een versie op. Ik vind het een heel aardige interpretatie van Let The Sun Shine In.

avatar van ArthurDZ
1. Sly & The Family Stone – Stand (2) (4w)
2. Creedence Clearwater Revival – Bad Moon Rising (7) (3w)
3. Leonard Cohen – Bird On The Wire (8) (2w)
4. Wallace Collection – Daydream (1) (6w)
5. Simon & Garfunkel – The Boxer (5) (5w)
6. The Velvet Underground – What Goes On (3) (8w)
7. The Human Beinz – This Little Girl (6) (3w)
8. The Beatles –Get Back (10) (3w)
9. Fleetwood Mac – Man Of The World (4) (5w)
10. Dillard & Clark – Lyin’ Down In The Middle (9) (4w)
11. Glen Campbell – Galveston (-) (1w)
12. James Taylor – Carolina In My Mind (13) (2w)
13. Neil Young & The Crazy Horse – Everybody Knows This Is Nowhere (14) (2w)
14. Nina Simone – Revolution (-) (1w)
15. The Soul Survivors – Mama Soul (-) (1w)

Verdwenen:

The Chamber Brothers – Are You Ready (Hoogste positie: 3. Aantal weken: 5)
Noel Harrison – The Windmills Of Your Mind (Hoogste positie: 1. Aantal weken: 9)
The Isley Brothers – Behind A Painted Smile (Hoogste positie: 15. Aantal weken: 1)

Stand pakt het goud deze week. Vreemd dat het nummer in zo weinig lijstjes voorkomt. Overigens is er veel kans dat het feestje aan de top voor Sly en de familie van korte duur zal zijn, want ook CCR en Leonard Cohen komen aangestormd.

Drie nieuwe binnenkomers, waaronder een nieuwe Glen Campbell. Zelf vind ik Galveston alvast een stuk leuker dan het ook al leuke Rhinestone Cowboy. Benieuwd wat jullie ervan vinden!

avatar van jassn
week 17

1. (4) (4w) Creedence Clearwater Revival - Bad Moon Rising
2. (1) (6w) Melanie - Bo Bo's Party
3. (2) (10w) Marianne Faithfull - Sister Morphine
4. (3) (13w) Mickey Newbury - The Queen
5. (6) (3w) Leonard Cohen - Bird on a Wire
6. (5) (5w) Fleetwood Mac - Man of the World
7. (10) (3w) The Beatles - Get Back
8. (14) (2w) Nina Simone - Revolution
9. (8) (4w) Otis Redding & Carla Thomas - When Something is Wrong With My Baby
10. (7) (7w) The Dynamics - Ice Cream Song
11. (13) (2w) The Box Tops - I Shall Be Released
12. (15) (2w) Simon & Garfunkel - The boxer
13. (9) (3w) Fábio - Lindo Sonho Delirante
14. (--) (1w) Chicken Shack - I'd Rather Go Blind
15. (12) (9w) Shocking Blue - Long and Lonesome Road

afvallers:
The Soul Survivors - Mama Soul

Nooit gedacht dat CCR ooit op 1 zou staan in een lijst van mij. Straks word ik nog fan

avatar van herman
ArthurDZ schreef:
Stand pakt het goud deze week. Vreemd dat het nummer in zo weinig lijstjes voorkomt.

Ik heb het idee dat de uptempo funk niet zo goed ligt bij veel deelnemers hier. Blijf het ook apart vinden van It's Your Thing van de Isley Brothers hier door iedereen over het hoofd werd gezien.

Je merkt wel dat Sly & The Family Stone echt met een nieuw geluid kwamen door soul, funk en psychedelische rock met elkaar te vermengen. En vaak ook nog in geweldig mooie liedjes. Eén van de vernieuwender groepen uit deze periode van de popgeschiedenis.

Galveston vind ik trouwens niet zo.

avatar van ArthurDZ
It's Your Thing kwam ook een beetje in een periode waarin er wel heel veel moois in de aanbieding lag. Dat is toch de reden waarom het nummer mijn lijstje nooit gehaald heeft.

Verder kan ik wat je zegt over Sly & The Family Stone alleen maar beamen. En met Stand (de single) begint wat mij betreft hun beste periode. Jammer dat het nog een jaar wachten is op de single-release van I Want To Take You Higher.

avatar van herman
Ah, voor mij was It's Your Thing twee weken lang beter dan alle concurrentie.

Ik ken niet zo heel veel van Sly & The Family Stone, alleen het album met Stand en I Want To Take You Higher. Ik denk dat ik Everyday People wellicht nog de sterkste single vond. In een vergelijkbaar straatje is het ook wachten op Funkadelic. I'll Bet You vind ik daarvan echt een hele fijne single, maar die komt pas in september uit volgens RYM.

avatar van heicro
herman schreef:
(quote)

Ik heb het idee dat de uptempo funk niet zo goed ligt bij veel deelnemers hier.


Ik ben in elk geval niet zo'n funk liefhebber.

avatar van herman
Herman's Singles Going Steady 1969, week 17:
--
17 16 AW
01 07 02 Nina Simone - Revolution (Parts 1 & 2)
02 01 08 Os Mutantes - Caminhante Noturno
03 04 04 Sly & The Family Stone - Stand
04 02 09 The Velvet Underground - What Goes On
05 *** 01 Marsha Hunt - Walk On Guilded Splinters
06 05 11 Marianne Faithful - Sister Morphine
07 *** 01 Dusty Springfield - The Windmills Of Your Mind
08 03 05 Simon & Garfunkel - The Boxer
09 06 06 Wallace Connection - Daydream
10 11 02 Sharon Tandy - Gotta Get Enough Time
11 09 14 Peter Sarstedt - Where Do You Go To (My Lovely)
12 *** 01 The Impressions - Seven Years
13 08 04 Ekseption - The 5th
14 10 03 The Beatles - Get Back
15 12 03 Martha Reeves & The Vandellas - (We've Got) Honey Love
---
(Spotify-playlists: top 15 | tips)

Eindelijk weer eens een beetje spektakel in mijn lijstje, met Nina Simone die haar tweede nummer 1 hit scoort met een lied dat ik twee weken geleden nog niet eens kende. Echt een mooie ontdekking, haar Revolution.

Een kersverse ontdekking is Marsha Hunt, met haar cover van een geweldig Dr. John-nummer. Ik geloof dat Dr. John dit nummer ook zelf op single uitbracht, maar dat haalde nergens een hitlijst blijkbaar. Het zou de mijne wel hebben gehaald, ware het niet dat ik het nummer over het hoofd zag. Gelukkig is er op deze manier een herkansing voor de spannende mix van blues, voodoo, mardi grass & r&b. Het nummer werd overigens geproduceerd door Bowie-compagnon Tony Visconti.

Dusty scoort haar zoveelste hit met misschien wel het prijsnummer van haar album In Memphis. Aan het origineel van Noel Harrison heb ik nooit zo kunnen wennen (is net te snel naar mijn smaak), voor mij blijft dit eigenlijk de eerste versie. Tenslotte scoort soulgroep ook weer een hit bij me. Beetje bij beetje ga ik die ook steeds leuker vinden.

Verdwenen zijn:
Fábio - Lindo Sonho Delirante
Led Zeppelin - Good Times, Bad Times
Bo Diddley - Bo Diddley 1969

[embed]http://www.youtube.com/watch?v=FscXJA80zOQ [/quote]

avatar van 50tracks
50 Tracks Rearviewmirror Top 20 week 17 - 27 april 1969

01 02 The Guess Who - These Eyes
02 01 The Who - Pinball Wizard
03 04 The Beatles - Get Back
04 03 Small Faces - Afterglow (Of Your Love)
05 05 The Human Beinz - This Little Girl Of Mine
06 -- Chicken Shack - I'd Rather Go Blind
07 07 Simon & Garfunkel - The Boxer
08 08 Dillard & Clark - Lyin' Down The Middle
09 15 The Box Tops - I Shall Be Released
10 06 The Dynamics - Ice Cream Song
11 09 Blood, Sweat & Tears - You've Made Me So Very Happy
12 13 Leonard Cohen - Bird On The Wire
13 -- Les Troubadours Du Roi Baudoin - Sanctus (Miss Luba)
14 14 The Isley Brothers - Behind A Painted Smile
15 12 Four Tops - What Is A Man
16 17 Neil Young & Crazy Horse - Everybody Knows This Is Nowhere
17 11 Wallace Collection - Daydream
18 -- Otis & Carla - When Something Is Wrong With My Baby
19 -- Marva Hodge & The Moody Sec - Let The Sunshine In
20 -- The Bob Seger System - Ivory

Chicken Shack is uiteraard de hoogste nieuwe. Nog steeds een meeslepende blues. Over meeslepend gesproken in de UK komen Les Troubadours Du Roi Baudoin binnen met een versie van de Sanctos van Miss Luba. Een nummer dat volgens de overlevering door een Belgische geestelijke in de vijftiger jaren vanuit de Democratische Republiek Congo naar Europa is gebracht. Ik heb het vandaag voor het eerst gehoord en vindt het op de een of andere manier aangrijpend.

When Something Is Wrong With My Baby vind ik een wereldnummer maar ik ben meer opgegroeid met de Sam & Dave versie uit 1967. Briljant. Marva Hodge geeft een leuke interpretatie van Let The Sunshine In en Bob Seger komt met het pompende Ivory.

avatar van ranboy
Ranboy Top 15 week 17 van 27 april 1969
w17 w16 aw titel - artiest
1 3 5 Man Of The World - Fleetwood Mac
2 1 10 You've made me so very happy - Blood, Sweat & Tears
3 2 7 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension
4 6 4 The boxer - Simon & Garfunkel
5 7 3 The fifth - Ekseption
6 4 8 Pinball wizard - The Who
7 5 6 Daydream - Wallace Collection
8 10 3 De troubadour - Lenny Kuhr
9 9 4 Mendocino - Sir Douglas Quintet
10 11 2 Behind a painted smile - The Isley Brothers
11 -- 1 I'd rather go blind - Chicken Shack
12 12 3 These eyes - The Guess Who
13 -- 1 Suzanne - Herman van Veen
14 15 2 Bad moon rising - Creedence Clearwater Revival
15 -- 1 Dizzy - Tommy Roe

Blood, Sweat & Tears moeten eindelijk de nummer 1-positie opgeven; Fleetwood Mac neemt hem verrassend over.

Veel gedrang om in de top 15 te komen; drie binnenkomers is het gelukt; hiervoor moest favoriet Capital punishment na 12 weken het veld ruimen, en NB Get back van The Beatles al na 1 week! En welke er volgende week uit zou mogen vallen, ik zie het niet...

avatar van musician
Musician's Top 15 van 27 april 1969:


01 (01) 04 Man of the world - Fleetwood Mac
02 (02) 07 Pinball wizzard - The Who
03 (05) 03 Get back - The Beatles
04 (03) 07 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension
05 (09) 02 Bird on a wire - Leonard Cohen
06 (04) 04 The Boxer - Simon & Garfunkel
07 (07) 03 Bad moon rising - Creedence Clearwater Revival
08 (06) 05 Are you ready - Chamber brothers
09 (09) 04 The Fifth - Ekseption
10 (15) 02 Behind a painted smile - The Isley Brothers
11 (---) 01 I'd rather go blind - Chicken Shack
12 (10) 04 Carolina on my mind - James Taylor
13 (---) 01 Everybody knows this is nowhere - Neil Young
14 (13) 02 Ragamuffin man - Manfred Mann
15 (14) 02 Dizzy - Tommy Roe

Zelf enigszins aan de late kant, na een druk weekje...

avatar van musician
De Music Meter Top 15 van 28 april 1969, week 17!

01 (01) 04 The Boxer - Simon & Garfunkel (67)
02 (02) 04 Man of the world - Fleetwood Mac (61)
03 (03) 03 Get back - The Beatles (60)
04 (06) 02 Bad moon rising - Creedence Clearwater Revival (48)
05 (09) 02 Bird on a wire - Leonard Cohen (39)
06 (05) 08 Pinball wizzard - The Who (38)
07 (04) 06 Daydream - Wallace collection (35)
08 (07) 03 The Fifth - Ekseption (32)
09 (11) 02 Stand - Sly and the Family Stone (28)
10 (---) 01 Revolution - Nina Simone (26)
11 (08) 06 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension (25)
12 (12) 10 Sister morphine - Marianne Faithfull (23)
13 (10) 09 What goes on - Velvet Underground (22)
14 (---) 01 I'd rather go blind - Chicken shack (22)
15 (15) 02 This little girl of mine - Human Beinz (20)

Verdwenen uit onze lijst Are you ready van de Chamber Brothers en You've made me so very happy van Blood, Sweat & Tears


De Tip 10:

01 (04) 02 Behind a painted smile - Isley Brothers (20)
02 (12) 02 I shall be released - Box Tops (12)
03 (---) 01 Walk on guilded splinters - Marsha Hunt (11)
04 (---) 01 The windmills of your mind - Dusty Springfield (9)
05 (09) 03 Lenny Kuhr - De Troubadour (8)
06 (07) 04 Mendocino - Sir Douglas Quintet (7)
07 (09) 02 Gotta have enough time - Sharon Tandy (6)
08 (15) 02 Everybody knows this is nowhere - Neil Young (6)
09 (---) 01 Galveston - Glen Campbell (5)
10 (---) 01 Seven years - The Impressions (4)

avatar van kaztor
Week 17 - 26 april 1969.
Top 40
Tipparade

1. Desmond Dekker and the aces - Israelites
3. Marva Hodge & The Moody Sec - Let The Sun Shine In (gedowned)
4. Simon & Garfunkel - The Boxer
9. The 5th Dimension - Aquarius/Let The Sunshine In
10. Doors - Wishful Sinful
11. Mireille Mathieu - Hinter den Kulissen von Paris
12. Crazy Elephant - Gimme Gimme Good Lovin'
13. The Shoes - That Tender Looking Angel
16. Roek's Family - Hurrah For The Army (gedowned)
19. Blues Dimension - Battle-field of Love (gedowned)
20. Wilson Pickett - Mini Skirt Minnie

Binnenkomer in de Top 40 die de Tipparade oversloeg:

39. Herman Van Veen - Suzanne

Een hoogstaand genre vind ik reggae niet en dat merk ik ook weer een beetje bij The Israelites.
Het klinkt leuk zolang het duurt, daarna wil ik weer verder met iets anders [6,5].

Blokje Hair/hippiedinges: Marva Hodge & The Moody Sec? Moody vind ik deze versie van Let The Sunshine In wel klinken, ja. Heel apart dat juist deze versie beter scoorde dan die van The 5th Dimension, die tegelijk binnenkomt. Ik vind het allemaal eigenlijk niet veel bijzonders [beiden 4,5].

M'n lieve schat vraagt zich bij het beluisteren van The Boxer af of Simon & Garfunkel ooit antidepressiva namen. Ik vind hun repertoire ook niet bepaald joepie, maar muzikaal zit het altijd wel goed bij ze. De folky begeleiding bij dit nummer klinkt vooral weemoedig en verhalend, opwerkend naar een soort climax ('In the clearer stands the boxer...') en uiteindelijk klinkt het uitbundig op een bedrieglijk positieve manier [9].

The Soft Parade van The Doors kan altijd wel rekenen op kritiek. Ik trek me er niets van aan en blijf zeggen dat het misschien wel het begin van hun meest interessante periode was, namelijk de muzikale doorgroei op dat album en de twee erna (Morrison Hotel, L.A. Woman) tot een vrij basic vorm van bluesrock. De muziek op Wishful, Sinful klinkt inventief en vriendelijk en de strijkers en trompetten zijn heel smaakvol toegepast. Jim is vocaal ook in topvorm. Ik heb hier echt niks over te klagen. Heerlijk nummer! [9].

Het genre waarin Mireille Mathieu in opereert doet me echt helemaal niets.
Ik heb slechter gehoord, maar meer dan een [2] kan ik er gevoelsmatig niet aan kwijt.

Niet alleen Mony Mony, maar ook Go Like Elijah schiet in m'n hoofd bij het beluisteren van Crazy Elephant's single. Hier is een band te horen die knalt van het spelplezier.
Helaas gaat er nog een half puntje van af vanwege de geringe lengte van het liedje: Ze hadden iets meer met het arrangement kunnen doen om er een fatsoenlijk einde aan te breien. Maar verder zit dit helemaal goed [8,5].

Bij The Shoes vind ik de zang van Theo Van Es altijd uitstekend, maar helaas vind ik That Tender Looking Angel een nogal mager liedje dat wat afgeramd klinkt. Met zo'n zanger in je band moet er wel wat meer werk van de composities gemaakt worden en dat lijkt hierbij niet te zijn gebeurt [5].

Roek's Family's single klinkt me in de oren als een vroege Bowie zonder z'n finishing touch.
Vrolijk klinkt het echter wel [6].

Dat het nummer van Blues Dimension geen hit geworden is kan ik moeilijk begrijpen.
Het past naadloos in de tijdsgeest en het klinkt passievol en uitstekend gemusiceerd, waarbij de orgel het geheel een pastoraal sfeertje meegeeft. Een uit het oog verloren toppertje, dit.
Inderdaad jammer dat het niet op YouTube staat, LucM! [8,5].

Mini-Skirt Minnie klinkt ergens wat routineus, maar heeft een paar kwinkslagen in het arrangement waardoor de aandacht niet verslapt. Ook vind ik de productie lekker klinken. Het krijgt van mij het voordeel van de twijfel: [7,5].

Suzanne van Leonard Cohen vind ik zeker een goed nummer, maar Herman Van Veen's cover vind ik iets te gemakkelijk overkomen [5,5].

Heb er even snel een eind aan gebreid, ik moet gaan!

avatar van musician
kaztor schreef:
Blokje Hair/hippiedinges: Marva Hodge & The Moody Sec? Moody vind ik deze versie van Let The Sunshine In wel klinken, ja. Heel apart dat juist deze versie beter scoorde dan die van The 5th Dimension, die tegelijk binnenkomt. Ik vind het allemaal eigenlijk niet veel bijzonders [beiden 4,5].

In de VS stond Aquarius/Let the sushine in van The Fifth Dimension anders 6 weken op één. Een wat bizar onderscheid met ons land idd. Misschien zijn we helaas wel wat te nuchter voor dit soort bevlogen idealisme....

avatar van musician
Musician's Alternatieve Veronica Top 20 van 26 april 1969:

01 (01) 04 Pinball wizzard - The Who
02 (---) 01 Man of the world - Fleetwood Mac
03 (02) 06 Proud Mary - Creedence Clearwater Revival
04 (03) 04 The Fifth - Ekseption
05 (12) 02 Afterglow of your love - Small Faces
06 (---) 01 Get back - Beatles
07 (10) 02 Seasons in the sun - The Fortunes
08 (07) 03 You've made me so very happy - Blood, Sweat & Tears
09 (04) 05 The last seven days - Unit Gloria
10 (08) 05 Daydream - The Wallace Collection
11 (---) 01 Suzanne - Herman van Veen
12 (05) 08 Long and lonesome road - Shocking Blue
13 (06) 09 Down man - Brainbox
14 (19) 02 Revolution - Nina Simone
15 (---) 01 Dizzy - Tommy Roe
16 (15) 02 Plastic Man - The Kinks
17 (14) 03 Goodbye - Mary Hopkin
18 (09) 06 Where do you go to my lovely - Peter Starstedt
19 (18) 03 De Troubadour - Lenny Kuhr
20 (---) 01 Have my Love - Pepper & Soul


En dan moest ik met enige spijt niet toelaten in deze alternatieve lijst een laatste nummer dat nieuw binnenkwam in de Top 40, Sweet cherry wine van Tommy James & The Shondells.

Dan ook maar liefst 5 verdwenen songs: Time of the season van de Zombies, She's not there van Neil MacArthur, I can hear music van de Beach boys, Why van The Cats en The walls fell down van The Marbles.

Het is voor het eerst, tenminste bij mijn weten, dat we trouwens horen van Herman van Veen. Toch wel een klein mijlpaaltje in de geschiedenis.

avatar van musician
De Engelse Top 20 van 07 mei 1969 week 18

01 (01) 03 Get back - The Beatles
02 (02) 05 Goodbye - Mary Hopkin
03 (05) 04 Come back and shake me - Clodagh Rodgers
04 (04) 06 Pinball wizzard - The Who
05 (15) 02 My sentimental friend - Herman's Hermits
06 (03) 06 The Israelites - Desmond Dekker
07 (11) 02 Man of the world - Fleetwood Mac
08 (20) 02 Behind a painted smile - Isley Brothers
09 (16) 03 My Way - Frank Sinatra
10 (06) 04 Cupid - Johnny Nash
11 (07) 05 Harlem shuffle - Bob & Earl
12 (13) 03 Roadrunner - Jr. Walker and the All Stars
13 (12) 11 Gentle on my mind - Dean Martin
14 (---) 01 I'm living in shame - Diana Ross and the Supremes
15 (---) 01 The boxer - Simon & Garfunkel
16 (17) 04 I don't know why I love you - Stevie Wonder
17 (---) 01 Dizzy - Tommy Roe
18 (---) 01 Badge - The Cream
19 (08) 07 The windmills of your mind - Noel Harrison
20 (---) 01 Passing strangers - Sarah Vaughan and Billy Eckstine


Maar liefst vijf nieuwe binnenkomers, vijf nummers zijn er dan ook verdwenen: I heard it through the grapevine van Marvin Gaye, Boom bang-a-bang van Lulu, In the bad bad old days van de Foundations, I can hear music van de Beach Boys en Games people play van Joe South.


De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 07 mei 1969

Galveston - Glen Campbell (29)
My friend - Roy Orbison (35)
Sanctus - Les Troubadours du Roi Baudoin (re entry) (36)
The tracks of my tears - Smokey Robinson & The Miracles (37)
Time is tight - Booker T and the MG's (38)
I'd rather go blind - Chicken Shack (39)
Little Green appples - Roger Miller (re entry) (40)


De tips voor 14 mei 1969

Love me tonight - Tom Jones
Dick a dum dum - Des o' Connor
Snake in the grass - Dave Dee, Dozy Beaky, Mick & Tich
You've made me so very happy - Blood, Sweat and Tears
Groovy baby - Microbe
Higher and higher - Jackie Wilson

Het laatste nummer heeft meer dan een miljoen hits op youtube. Maar verder geen hele grote namen en nummers die we nog niet kenden.

avatar van herman
Higher and higher is een megaklassieker, maar toch ook alweer uit 1967. Zal hem daarom niet opnemen in mijn lijstje...

avatar van heicro
Top 20 week 18 03-05-1969


01 (---) 01 Babe I’m Gonna Leave You – Led Zeppelin
02 (03) 05 The Boxer – Simon and Garfunkel
03 (---) 01 That Was Only Yesterday – Spooky Tooth
04 (08) 03 Bad Moon Rising – Creedence Clearwater Revival
05 (01) 04 Get Back – The Beatles
06 (02) 06 Man Of The World – Fleetwood Mac
07 (04) 09 Bad Night at The Whiskey - The Byrds
08 (---) 01 I'd Rather Go Blind - Chicken Shack
09 (---) 01 Sea Of Delight – Brainbox
10 (15) 02 Revolution – Nina Simone
11 (14) 02 The Killer – Names and Faces
12 (10) 03 Behind A Painted Smile - Isley Brothers
13 (06) 04 What Is A Man – The Four Tops
14 (---) 01 I Threw It All Away – Bob Dylan
15 (05) 05 The Fifth – Ekseption
16 (07) 09 Good Times, Bad Times - Led Zeppelin
17 (09) 07 Daydream – Wallace Collection
18 (19) 02 Oh Happy Day – The Edwin Hawkins Singers
19 (11) 03 The Colour of My Love - Jefferson
20 (12) 03 Lying down in the middle - Dillard & Clark


Nieuw op 1: Babe I’m Gonna Leave You van Led Zeppelin. Dit 45 toeren single/EP'tje werd net als voorganger “Good Times, Bad Times” in beperkte oplage uitgebracht. De B kant “Dazed And Confused is al even geweldig. Dit singletje levert tegenwoordig minimaal $ 150.- op. (10)

Nieuw op 3: That Was Only Yesterday van Spooky Tooth is nog zo’n nummer van de buitencategorie. Dit schijfje komt van het vooral bij “oudere jongeren” populaire album “Spooky Two”. (9,5)

Nieuw op 8: I'd Rather Go Blind van Chicken Shack is al eerder door mijn topicgenoten besproken en aangeprezen. Christine Perfect (McVie, Fleetwood Mac) zingt dit nummer naar grote hoogte. (9)

Nieuw op 9: Sea Of Delight van Brainbox. Deze band maakte kwaliteit blues rock met een eigen unieke geluid, vooral dankzij de geniale Jan Akkerman en het zo herkenbare stemgeluid van Kaz Lux. Nederland had er weer een band met internationale allure bij. (9)

Nieuw op 14: I Threw It All Away van Bob Dylan is wat minder bekend bij het grote publiek en haalt ook tekstueel niet het hoge niveau van eerdere singles…. Maar ja, het is toch een fijn nummer en z’n stem klinkt zelfs mooi. De grote Bob Dylan hoort gewoon in mijn top 20. (8,5)




Babe I'm Gonna Leave You-Le...


(afbeelding)




Spooky Tooth - That Was Onl...


(afbeelding)




Sea Of Delight - Brainbox


(afbeelding)




I Threw It All Away - Bob D...


(afbeelding)

avatar van musician
Goeie tips.... Dat wordt weer moeilijk kiezen.

avatar van 50tracks
50 Tracks Rearviewmirror Top 20 week 18 - 3 mei 1969

01 01 The Guess Who - These Eyes
02 06 Chicken Shack - I'd Rather Go Blind
03 03 The Beatles - Get Back
04 02 The Who - Pinball Wizard
05 04 Small Faces - Afterglow (Of Your Love)
06 05 The Human Beinz - This Little Girl Of Mine
07 07 Simon & Garfunkel - The Boxer
08 09 The Box Tops - I Shall Be Released
09 -- Paul Revere & The Raiders - Let Me
10 08 Dillard & Clark - Lyin' Down The Middle
11 -- Delaney & Bonnie - When The Battle Is Over
12 13 Les Troubadours Du Roi Baudoin - Sanctus (Miss Luba)
13 12 Leonard Cohen - Bird On The Wire
14 14 The Isley Brothers - Behind A Painted Smile
15 -- Spooky Tooth - That Was Only Yesterday
16 15 Four Tops - What Is A Man
17 -- The Youngbloods - Darkness, Darkness
18 -- Brainbox - Sea Of Delight
19 20 The Bob Seger System - Ivory
20 -- Led Zeppelin - Babe I'm Gonna Leave You

Hoogste nieuwe voor een van de vele leuke singles van Paul Revere & The Raiders. Sterk ondergewaardeerd bandje.

When the Battle is over, who will wear the crown? Het echtpaar Delaney en Bonnie Bramlett komt met al hun vrienden tot met een typisch eind jaren 60 nummer. Rock met soul en folk invloeden.

Ook The Youngbloods komen met een folk rock nummer dat de tijdsgeest ademt met een beschrijving van de gevoelens van de soldaten in de Vietnam-oorlog. Prima nummer.

Spooky Tooth en Brainbox zijn prima tips van heicro. Led Zeppelin uiteraard ook. De kwaliteit van dat nummer staat buiten kijf maar op de een of andere manier word ik heel droevig van dit nummer.

avatar van ranboy
Ranboy Top 15 week 18 van 4 mei 1969
w18 w17 aw titel - artiest
1 1 6 Man Of The World - Fleetwood Mac
2 4 5 The boxer - Simon & Garfunkel
3 2 11 You've made me so very happy - Blood, Sweat & Tears
4 5 4 The fifth - Ekseption
5 3 8 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension
6 11 2 I'd rather go blind - Chicken Shack
7 8 4 De troubadour - Lenny Kuhr
8 9 5 Mendocino - Sir Douglas Quintet
9 10 3 Behind a painted smile - The Isley Brothers
10 13 2 Suzanne - Herman van Veen
11 7 7 Daydream - Wallace Collection
12 12 4 These eyes - The Guess Who
13 6 9 Pinball wizard - The Who
14 -- 1 Oh Happy Day – The Edwin Hawkins Singers
15 14 3 Bad moon rising - Creedence Clearwater Revival

Slechts 1 binnenkomer, de andere kandidaten moeten nog maar even wachten.

avatar van LucM
Tipparade: week 18 van 1969.

14. Marvin Gaye - Too Busy Thinking 'Bout My Baby
Marvin Gaye bezit één van de mooiste soulstemmen ooit en het nummer zelf is gaaf geproduceerd met gepaste vrouwelijke achtergrondkoortjes.
Cijfer: 8,5

14. The Mohawks - The Champ
Gebaseerd op de eerdere hit Tramp (van Otis Redding) met leuke en aparte orgel. Wel begon na een tijd de verveling toe te slaan, het mocht wat korter.
Cijfer: 6,5

18. Chris Andrews - Pretty Belinda
Een erg vrolijk nummer met aanstekelijke blazers dat de sfeer brengt van een zomerfestival. Weliswaar simpel en veel stelt het niet voor maar van mij kan het best.
Cijfer: 7

19. The Motions - Freedom
Een nummer dat wat op de vlakte blijft al zijn de stemmen wel behoorlijk en is de mondharmonica een leuke toevoeging. Neigt naar de Motown-sound door het ritme.
Cijfer: 6

19. Rita Pavone - Bene Bene Bene
Dit soort schlagers is niet mijn ding - het is mij te niemendallerig - en zij heeft ook geen mooie stem. De blazers zijn wel een pluspunt maar redden het nummer niet van een onvoldoende.
Cijfer: 3

20. James Brown - I Don't Want Nobody To Give Me Nothing
De godfather van de soul gaat hier duidelijk richting funk. Zijn rauwe en soepele stem leent zich daar prima voor - ik ken weinig zangers die zo'n gevoel voor ritme hebben - en ook hier zijn de jazzy blazers en baslijn erg functioneel.
Cijfer: 8,5

20. The Flirtations - What's Good About Goodbye My Love
Het lijkt wel erg op Supremes en hun hit Stop in the Name of Love maar aanstekelijk en charmant is dit nummer wel en vocaal kunnen ze ook wedijveren met Supremes.
Cijfer: 7

avatar van herman
Weer veel mooie tips de laatste dagen waarvan met LedZep zelfs een potentiële nummer 1.

The Champ van Mohawks is trouwens één van de meest gesamplede platen ooit. Echt een hiphopklassieker. Op de Wikipedia-pagina van Mohawks staat een lange lijst. Daar zag ik ook dat de man erachter, Alan Hawkshaw, de vader is van Kirsty, die zong op veel dancenummers uit de 90s en 00s. It's a Fine Day van haar groep Opus III is waarschijnlijk daar de bekendste van.

avatar van musician
Musician's Top 15 van 4 mei 1969:

01 (01) 05 Man of the world - Fleetwood Mac
02 (03) 04 Get back - The Beatles
03 (02) 08 Pinball wizzard - The Who
04 (---) 01 Baby I'm gonna leave you - Led Zeppelin
05 (05) 03 Bird on a wire - Leonard Cohen
06 (11) 02 I'd rather go blind - Chicken Shack
07 (04) 08 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension
08 (13) 02 Everybody knows this is nowhere - Neil Young
09 (---) 01 Sea of delight - Brainbox
10 (07) 04 Bad moon rising - Creedence Clearwater Revival
11 (06) 05 The Boxer - Simon & Garfunkel
12 (10) 03 Behind a painted smile - The Isley Brothers
13 (08) 06 Are you ready - Chamber brothers
14 (09) 05 The Fifth - Ekseption
15 (---) 01 That was only yesterday - Spooky Tooth

En verdwenen: Carolina on my mind van James Taylor, Ragamuffin man van Manfred Mann
en Dizzy van Tommy Roe.

De opkomst van Led Zeppelin is in 1969 is natuurlijk onmiskenbaar.
Des te aardiger dat ik deze week las dat dit jaar weer eens een nieuw album van Robert Plant verschijnt, ditmaal opnieuw met de Band of Joy!

avatar van herman
Herman's Singles Going Steady 1969, week 18:
--
18 17 AW
01 01 03 Nina Simone - Revolution (Parts 1 & 2)
02 03 05 Sly & The Family Stone - Stand
03 05 02 Marsha Hunt - Walk On Guilded Splinters
04 02 09 Os Mutantes - Caminhante Noturno
05 07 02 Dusty Springfield - The Windmills Of Your Mind
06 *** 01 Led Zeppelin - Babe I'm Gonna Leave You
07 04 10 The Velvet Underground - What Goes On
08 09 07 Wallace Connection - Daydream
09 10 03 Sharon Tandy - Gotta Get Enough Time
10 06 12 Marianne Faithful - Sister Morphine
11 12 02 The Impressions - Seven Years
12 *** 01 Edwin Hawkins Singers - Oh Happy Day
13 11 15 Peter Sarstedt - Where Do You Go To (My Lovely)
14 08 06 Simon & Garfunkel - The Boxer
15 *** 01 Chicken Shack - I'd Rather Go Blind
---
(Spotify-playlists: top 15 | tips)

Drie nieuwe binnenkomers die ik al eerder zag in andere lijstjes. Ik ben geen enorme fan van Led Zeppelin, maar als je ziet wat er in deze tijd allemaal aan (harde) muziek langskomt dan hebben ze toch wel een aparte status wat mij betreft. Echt een geweldig geluid en een fantastisch nummer. Ik zal het debuutalbum ook weer eens draaien binnenkort.

Oh Happy Day is een fraaie gospelsong en van Chicken Shack leerde ik onlangs pas (via dit topic) dat het de band is van Christine McVie. Vandaar dat musician zo positief reageerde toen ik hun vorige single opnam in mijn lijstje. Deze is misschien wel van hetzelfde niveau als When The Train Comes Back.

Verdwenen zijn:
Martha Reeves & The Vandellas - (We've Got) Honey Love
Ekseption - The 5th
The Beatles - Get Back

avatar van ArthurDZ
1. Sly & The Family Stone – Stand (1) (5w)
2. Creedence Clearwater Revival – Bad Moon Rising (2) (4w)
3. Leonard Cohen – Bird On The Wire (3) (3w)
4. The Beatles –Get Back (8) (4w)
5. Wallace Collection – Daydream (4) (7w)
6. Simon & Garfunkel – The Boxer (5) (6w)
7. James Taylor – Carolina In My Mind (12) (3w)
8. The Velvet Underground – What Goes On (6) (9w)
9. Neil Young & The Crazy Horse – Everybody Knows This Is Nowhere (13) (3w)
10. Glen Campbell – Galveston (11) (2w)
11. Fleetwood Mac – Man Of The World (9) (6w)
12. Nina Simone – Revolution (14) (2w)
13. The Human Beinz – This Little Girl (7) (4w)
14. Led Zeppelin – Babe I’m Gonna Leave You (-) (1w)
15. Phil Ochs – My Life (-) (1w)

Verdwenen:

Dillard & Clark – Lyin’ Down In The Middle (Hoogste positie: 9. Aantal weken: 4)
The Soul Survivors – Mama Soul (Hoogste positie: 15. Aantal weken: 1)

Rustig weekje met dezelfde top 3 als vorige week, en met maar twee nieuwe binnenkomers. Het mysterieuze, sinistere Babe I'm Gonna Leave You, en My Life van Phil Ochs, de zoveelste destijds geflopte, nu vrij goed gewaardeerde, folky singer-songwriter die mijn lijstje haalt.

avatar van jassn
week 18

1. (1) (5w) Creedence Clearwater Revival - Bad Moon Rising
2. (2) (7w) Melanie - Bo Bo's Party
3. (5) (4w) Leonard Cohen - Bird on a Wire
4. (6) (6w) Fleetwood Mac - Man of the World
5. (4) (14w) Mickey Newbury - The Queen
6. (3) (11w) Marianne Faithfull - Sister Morphine
7. (9) (5w) Otis Redding & Carla Thomas - When Something is Wrong With My Baby
8. (8) (3w) Nina Simone - Revolution
9. (11) (3w) The Box Tops - I Shall Be Released
10. (12) (3w) Simon & Garfunkel - The boxer
11. (--) (1w) James Carr - Freedom Train
12. (7) (4w) The Beatles - Get Back
13. (--) (1w) Bob Dylan - I Threw It All Away
14. (--) (1w) Led Zeppelin - Baby I'm Gonna Leave You
15. (--) (1w) The Turtles - House on the Hill

afvallers:

10. (10) (8w) The Dynamics - Ice Cream Song
13. (13) (4w) Fábio - Lindo Sonho Delirante
14. (14) (2w) Chicken Shack - I'd Rather Go Blind
15. (15) (10w) Shocking Blue - Long and Lonesome Road

veel nummers in de wachrij ...

avatar van musician
14 weken Mickey Newbury! Zo krijg ik ook een enorme wachtrij!

Gast
geplaatst: vandaag om 21:34 uur

geplaatst: vandaag om 21:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.