MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1982 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
Volgens mijn bronnen (rateyourmusic) werd het nummer ergens in mei '69 uitgebracht. Ik ging dus wachten tot de eerste week van juni om hem te laten binnenkomen. Maar rateyourmusic zit er wel vaker naast

Het album Songs From A Room, waar Bird On A Wire vandaankomt, is overigens uitgebracht begin april '69. Dus een singlerelease rond dezelfde tijd is heel goed mogelijk!

o.a. 45cat geeft 1 april. Meestal zijn ze daar vrij precies. ook wiki geeft april.

Interessante site dat 45cat! En Cohen staat ook op mijn tiplijst vanaf nu,.

Tipparade: week 15 van 1969.

1. The Beatles - Get Back (With Billy Preston)
Wonderlijk dat er zoveel versies ervan te vinden zijn, ik heb deze genomen omdat er te zien is hoe het eraan toe ging in de studio. In ieder geval een gezellig swingend nummer waar het spelplezier vanaf spat.
Cijfer: 9

6. The Fortunes - Seasons In The Sun
In de jaren '80 werden hun nummers opgenomen (in een jaren '80-jasje) maar de oorspronkelijke versies vind ik veel beter. Een cover van Jacques Brel waarbij The Fortunes daar hun eigen sound aan toevoegen maar ietsje zoeter.
Cijfer: 6,5

10. Ina van Faassen - Jans Pommerans
Een nummer dat goed bij een cabaretshow past maar zijn kracht verliest zonder beelden en ook beperkt houdbaar. Grappig vind ik het ook niet echt.
Cijfer: 3

11. Pepper and Soul - Have My Love
Een nummer dat ik totaal vergeten ben. Vrolijk en ritmisch is het wel maar lijkt teveel een aftreksel van eerdere soulhits en de uitspraak en tekst zijn ook niet best.
Cijfer: 4,5

14. Bob & Earl - Harlem Shuffle
Dit is meer echte soul met onweerstaanbaar intro en ritme en een klassieker van ééndagsvlieg, ik verkies deze versie boven de latere van Rolling Stones.
Cijfer: 8,5

15. Edwin Starr - Twenty Five Miles
Dit klasseer ik ook onder prima soul, rauw en swingend van een artiest die een beetje in de vergetelheid is geraakt. Maar dit nummer is mij wel bijgebleven.
Cijfer: 8

17. John Woodhouse - Radetzky Marsch
Hier zijn al zoveel versies van (origineel: Johan Strauss) en ik heb het altijd een kermisdeuntje gevonden. Al is de platte versie van Dikke Lul Band nog veel erger maar ook dit hoeft van mij niet.

20. Sam & Dave - Born Again
Opmerkelijk dat er toen veel goede soul werd uitgebracht, jammer dat dit genre bijna uitgestorven is. Dit is soul recht uit het hart zoals enkel Otis Redding het nog beter doet met treffende begeleiding.

20. Johan Cruyff - Oei, Oei, Oei dat was me weer een Loei
Johan Cruyff was een briljante voetballer maar daar had hij het moeten laten. Oei, wat was me dat een plat en goedkoop kermisdeuntje en zingen kan hij totaal niet.
Cijfer: 1

Herman's Singles Going Steady 1969, week 15:
--
15 14 AW
01 02 06 Os Mutantes - Caminhante Noturno
02 03 09 Marianne Faithful - Sister Morphine
03 01 07 The Velvet Underground - What Goes On
04 06 02 Sly & The Family Stone - Stand
05 04 03 Simon & Garfunkel - The Boxer
06 07 04 Wallace Connection - Daydream
07 08 02 Ekseption - The 5th
08 *** 01 Martha Reeves & The Vandellas - (We've Got) Honey Love
09 05 12 Peter Sarstedt - Where Do You Go To (My Lovely)
10 *** 01 The Beatles - Get Back
11 09 07 Led Zeppelin - Good Times, Bad Times
12 *** 01 Fábio - Lindo Sonho Delirante
13 *** 01 Bo Diddley - Bo Diddley 1969
14 10 09 The Isley Brothers - It's Your Thing
15 11 02 James Brown - I Don't Want Nobody to Give Me Nothing (Open Up the Door, I'll Get It Myself)
(Spotify-playlists: top 15 | tips)

Veel aanwas in de tiplijst door 45cat, maar de nieuwe binnenkomers had ik op Bo Diddley na allemaal al wel in het vizier. Het hitje van Martha Reeves heeft echt een bijzonder vrolijk arrangement en is kortom heerlijke muziek voor de lengte. Fábio is een Paraguyaanse artiest en komt met het Spaanstalige antwoord op Lucy in the Sky with Diamonds (kort de titels maar af). Leuk zomers plaatje.

Bo Diddley 1969 heeft de typische Bo Diddley-beat, één van de beroemdste ritmes uit de popgeschiedenis (gebruikt door o.a. The Smiths (How Soon is Now), The Who (Magic Bus), Primal Scream (Movin' on Up), George Michael (Faith), een mooie update voor het jaar 1969 gegeven. De wisselwerking tussen Bo en de zangeressen werkt erg aanstekelijk.

Over The Beatles' Get Back is alles al gezegd. Zelf ben ik het vooral gaan waarderen door het Love-album van een paar jaar geleden. Leuk om The Beatles weer eens terug te zien in onze charts.

Tenslotte vielen de volgende vier uit de lijst:
Fleetwood Mac - Man of the World
The Kinks - Plastic Man
The Doors - Wishful Sinful
Inez & Charlie Foxx - Mockingbird

week 15

1. (3) (4w) Melanie - Bo Bo's Party
2. (1) (8w) Marianne Faithfull - Sister Morphine
3. (4) (7w) Shocking Blue - Long and Lonesome Road
4. (2) (11w) Mickey Newbury - The Queen
5. (10) (5w) The Dynamics - Ice Cream Song
6. (13) (2w) Creedence Clearwater Revival - Bad Moon Rising
7. (8) (3w) Fleetwood Mac - Man of the World
8. (14) (2w) Otis Redding & Carla Thomas - When Something is Wrong With My Baby
9. (7) (5w) Inez and Charlie Foxx - Mockingbird
10. (5) (9w) Noel Harrison - The Windmills of Your Mind
11. (--) (1w) Leonard Cohen - Bird on a Wire
12. (--) (1w) Fábio - Lindo Sonho Delirante
13. (11) (6w) Bob & Earl - Harlem Shuffle
14. (6) (7w) The Velvet Underground - What Goes On
15. (--) (1w) The Beatles - Get Back

afvallers:
Dusty Springfield - Breakfast in Bed
Wallace Collection - Daydream
Ekseption - The 5th

Volgens mij ontbreekt het lijstje van Ranboy nog van deze week.... even een PM!

Ranboy Top 15 week 15 van 13 april 1969
w15 w14 aw titel - artiest
1 1 8 You've made me so very happy - Blood, Sweat & Tears
2 2 5 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension
3 3 6 Pinball wizard - The Who
4 8 3 Man Of The World - Fleetwood Mac
5 6 4 Daydream - Wallace Collection
6 7 4 Badge - Cream
7 4 11 Capital punishment - Sandy Coast
8 10 2 The boxer - Simon & Garfunkel
9 5 6 Never comes the day - The Moody Blues
10 -- 1 The fifth - Ekseption
11 13 2 Mendocino - Sir Douglas Quintet
12 11 3 My way - Frank Sinatra
13 -- 1 De troubadour - Lenny Kuhr
14 12 4 Time is tight - Booker T. & the MG's
15 -- 1 These eyes - The Guess Who

Ook bij mij te veel tips en te weinig ruimte. Behind a painted smile valt er nog net buiten.

De Music Meter Top 15 van 14 april 1969, week 15!

01 (02) 02 Man of the world - Fleetwood Mac (61)
02 (03) 04 Daydream - Wallace collection (57)
03 (05) 02 The Boxer - Simon & Garfunkel (57)
04 (01) 06 Pinball wizzard - The Who (51)
05 (06) 04 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension (36)
06 (---) 01 Get back - The Beatles (34)
07 (10) 03 Are you ready - Chamber Brothers (31)
08 (07) 08 Sister morphine - Marianne Faithfull (30)
09 (08) 06 Good times bad times - Led Zeppelin (28)
10 (04) 07 What goes on - Velvet Underground (28)
11 (---) 01 The Fifth - Ekseption (27)
12 (09) 05 Never comes the day - Moody Blues (26)
13 (11) 04 You've made me so very happy - Blood, Sweat & Tears (25)
14 (---) 01 Ice cream song - The Dynamics (22)
15 (13) 05 Bad night at the whiskey - The Byrds (21)

Uit de lijst: The windmills of your mind van Noel Harrison, Mockingbird van Inez and Charlie Foxx en Caminhanta noturno van Os Mutantes.

Een gapend gat tussen de nummers 4 en 5 geeft precies weer wat de top van de lijst is en "de rest". De grootste klap in negatieve zin viel deze week voor What goes on van The Velvet Underground (-20)

Drie nummers hebben zes liefhebbers: Daydream, Get back en The Boxer.

De Tips:

01 (02) 02 Stand - Sly & The Family Stone (21)
02 (07) 02 This little girl - Human Beinz (19)
03 (08) 02 Bad moon rising - Creedence Clearwater Revival (17)
04 (04) 02 Lying down in the middle - Dillard & Clark (zie linkjes elders) (12)
05 (---) 01 Honey love - Martha Reeves and the Vandellas (8)
06 (12) 02 When something is wrong with my baby - Otis Redding & Carla Thomas (8)
07 (---) 01 Lindo Sonho Delirante - Fabio (8)
08 (---) 01 Bird on a wire - Leonard Cohen (6)
09 (09) 02 Born on the wrong side of town - Taste (5)
10 (10) 02 Mendocino - Sir Douglas Quintet (5)
11 (---) 01 What is a man - Four Tops (5)
12 (---) 01 Bo Diddley 1969 - Bo Diddley (3)
13 (---) 01 Lenny Kuhr - De Troubadour (3)

Een mooie en herkenbare keuze, de laatste. Het Eurovisie Song Festival van 1969 werd gewonnen door vier deelnemers, Frida Boccara (Un jour, un enfant), Lenny Kuhr (De Troubadour) Salomé met Vivo cantando en Lulu met Boom bang-a-bang. Uit respectievelijk Frankrijk, Nederland, Spanje en Engeland, allemaal met 18 punten.

Alleen Lulu hebben we in Engeland al voorbij zien komen. De rest zegt mij maar heel erg weinig...

Een inhaalslagje.

Week 14 - 5 april 1969.
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Tipparade:

3. Patricia - Sim Sala Bim (Boom Bang-A-Bang)
3. Lulu - Boom Bang-A-Bang
7. Lenny Kuhr - De Troubadour

11. Tommy Roe - Dizzy
14. Ronnie Tober - Arrivederci Ans
15. Christie Lane - She Was A Gipsy
17. The Buffoons - The Radio Song
18. The Kinks - Plastic Man
20. Blood, Sweat & Tears - You've Made Me So Very Happy

Binnenkomers in de Top 40 die de Tipparade oversloegen:

#25: Anja - De Laatste Dans V
#38: Ekseption - The 5th V
#34: Adriano Celentano - Azzurro (van 29 maart 1969. Was ik toen vergeten) V

Blokje Boom Bang-A-Bang: Nee, dit is het niet voor mij. Het origineel van Lulu vind ik al te lullig voor woorden, maar de versie van Patricia Paay klinkt zo kleurloos dat ik het hele liedje er niet eens meer in terug hoor [Lulu: 2, Patricia: 1]

We halen nog maar eens een Songfestival-winnaar uit de kast (er waren er 4 dat jaar!!).
Ik vind dat dit heel erg balanceert op het randje van goedkope schmaltz. De tekst en vertolking komen nogal pretentieus op me over en als dan dat melige refreintje komt (lalala) voel ik me wat flauw worden en kiepert het liedje ook daadwerkelijk over dat randje. Ook niks voor mij, dit [3].

Flauw worden en duizelig zijn liggen niet al te ver van elkaar af, maar van Tommy Roe's Dizzy knap ik behoorlijk op. Dit is gewoon absoluut een geweldig liedje uit dat niemandsland tussen psychedelische popmuziek en glam (1968-1971) dat ik onder de 'bubblegum'-noemer schaar! [9].

Leuk voor Ronnie Tober dat ie z'n publiek had of heeft. Met het soort muziek waar ik graag naar luister heeft het echter bijster weinig te maken, ben ik bang [1].

Ha, als ik dat introotje van Christie Lane hoor denk ik zowaar dat er zich een Engelse versie van Arrivederci Ans inzet, maar dat valt gelukkig nog relatief mee. Maar zo'n vergelijking is natuurlijk relatief. De Engelse taal wordt hier, om het aardig te houden, niet zo heel erg best beheerst en ook dat arrangement lijkt al talloze malen uitgeleend te zijn [4,5].

Bij The Buffoons denk ik altijd 'Welke groep gaan ze nu weer kopiëren?', maar The Radio Song klinkt zo richtingloos als maar kan zijn. Ondanks de titel klinkt dit nergens aansprekend.
Wat een bende! [4].

Plastic Man kon ik nog niet, maar met The Kinks is het altijd een feestje. Deze single is niet echt catchy, maar dit vind ik gewoon echt goede muziek. Fijne ontdekking! [8].

Jazzrock was anno april 1969 nog vrijwel onontgonnen gebied, maar Blood, Sweat And Tears schopt het al behoorlijk ver. Dit vind ik een hele fijne single, misschien nog wat beter dan Spinning Wheel. Het positivisme straalt ervan af [9].

Vervolgens Anja. Getver... was er in 1969 al een proto-type van Corry Konings? [1].

Ik hou van klassieke muziek, maar Beethoven's muziek doet me weinig. Maar Ekseption neemt een thema en doet er zowaar iets heel leuks mee. Dit is gewoon geweldig opgewaardeerd naar 1969-normen en het plezier spat uit de speakers [9].

Azzurro waren jullie nog te goed. Of jullie er blij mee moeten zijn is vers twee.
Akkoord, ik hoor er wel een soort van zonnigheid in (m'n lieve vrouw hoort eerder een donkere wolk), maar die intens luie zang en dat hoempapa-muziekje brengen elke goede bedoeling om zeep [2].

Morgen de nieuwe lijst van 1969!

Week 14.

#25: Anja - De Laatste Dans
Lijkt mij ook de voorloper van Corry. Voor mij klinkt het te melig, een probleem dat ik met vele schlagers heb. Ik vind dit niet zo plat of wansmakelijk als dat nummer van Johan Cruyff en zij kan tenminste wel zingen maar meer dan een 3 kan ik hier niet aan geven.

#38: Ekseption - The 5th
In tegenstelling tot kaztor hou ik wel van Beethoven. De bewerking door Ekseption vind ik ook zeer geslaagd en straalt de nodige sfeer en spelplezier uit.
Cijfer: 8,5

#34: Adriano Celentano - Azzurro
Dit is dan weer een Italiaanse schlager. Ook dit klinkt mij te melig maar het heeft ook een zonnige sfeer. Dan vind ik zijn latere hit uit 1973 (je mag de titel raden) veel beter.

Week 15.

31. Left Side - Welcome To My House
Een Volendamse band en het doet mij erg denken aan die andere Volendamse band The Cats en de melodielijn lijkt mij teveel op I Got A Massage To You van Bee Gees. Allesbehalve origineel dus maar het stemmenwerk en de sfeer doen mij toch geen onvoldoende geven.
Cijfer: 6

Week 15 - 12 april 1969.
Top 40
Tipparade

1. The Beatles - Get Back (With Billy Preston)
6. The Fortunes - Seasons In The Sun
10. Ina van Faassen - Jans Pommerans
11. Pepper and Soul - Have My Love
14. Bob & Earl - Harlem Shuffle
15. Edwin Starr - Twenty Five Miles
17. John Woodhouse - Radetzky Marsch
20. Sam & Dave - Born Again
20. Johan Cruyff - Oei, Oei, Oei dat was me weer een Loei

Binnenkomer die de Tipparade oversloeg:

31. Left Side - Welcome To My House

We beginnen met het geweldige Get Back en ik neem aan dat dit de single-versie is. Een echte gedreven Paul-rocker, het soort van waar we in z'n Wings/solo-carrière nog meer van zullen horen.
In de clip van de opnames wordt zowaar een gezellige boel gesuggereerd (de bijbehorende film laat iets heel anders zien) en is dat niet Mick Jagger bij 2:04 in het clipje? [9].

Van Seasons In The Sun vind ik de versie van Terry Jacks een heel stuk beter. Deze van The Fortunes vind ik eigenlijk iets te melig met die Pavarotti-vocalen in de refreintjes [6].

Blokje soul: De single van Pepper And Soul had vooral wat meer zout kunnen gebruiken. Het is vooral wat rommelig gedaan allemaal, al klinkt het wel zomers [5,5]. Het origineel van Harlem Shuffle vind ik veel beter dan die van The Stones. Het swingt vooral meer.
De stemmen passen ook heel goed bij elkaar en bij het arrangement [8,5].
Twenty Five Miles van Edwin Starr kon ik nog niet, maar ik vind dit wel lekker gedreven klinkende soulmuziek. Het is vooral de combinatie van blazers die uitstekend uitpakt. Laat het mooie weer maar komen! [8,5]. Tenslotte is Sam & Dave's single wel aardig en vooral niet opzienbarend. Generiek, vooral [7].

Blokje rotzooi: Bij Jans Pommerans krijg ik spontaan de Tineke Schouten-kriebels. Dit soort kolderieke gedoe moet gewoon op de bühne blijven. John Woodhouse en z'n accordeon komen uit de hel en Johan Cruyff was vooral goed op de grasmat. Tactiek is niet je man uitschakelen of zo. Nee, het is weten waar je mee bezig bent. En daar ontbreekt het hier aan, weet je [allen een dikverdiende 1!].

Left Side's singletje kan ik wat beter hebben dan The Cats. Hier klinkt een oprechte spontaniteit in door en ook de muziek gaat nergens opzichtelijk over-the-top. Best een fijn liedje [7].

Top 20 week 16 1969

01 (09) 02 Get Back – The Beatles
02 (05) 04 Man Of The World – Fleetwood Mac
03 (01) 07 Bad Night at The Whiskey - The Byrds
04 (10) 03 The Boxer – Simon and Garfunkel
05 (02) 07 Good Times, Bad Times - Led Zeppelin
06 (03) 06 Never Comes the Day – The Moody Blues
07 (11) 03 The Fifth – Ekseption
08 (04) 05 Daydream – Wallace Collection
09 (14) 02 What Is A Man – The Four Tops
10 (06) 06 Harlem Shuffle - Bob & Earl
11 (07) 06 Aquarius/Let The Sunshine In - The Fifth Dimension
12 (---) 01 Bad Moon Rising – Creedence Clearwater Revival
13 (---) 01 The Colour of My Love - Jefferson
14 (---) 01 Behind A Painted Smile - Isley Brothers
15 (---) 01 Lying Down in The Middle - Dillard & Clark
16 (12) 12 Love is Love – Barry Ryan
17 (08) 06 Pinball Wizard – The Who
18 (13) 09 Sister Morphine – Marianne Faithful
19 (15) 08 I Can Hear Music – The Beach Boys
20 (16) 06 Time Is Tight – Booker T & the MG’s

Nieuw op 12: Bad Moon Rising van Creedence Clearwater Revival is weer zo typisch CCR nummer. Het is een en al “Swamp” Hun eigen zeer herkenbare geluid (8,5)

Nieuw op 13: The Colour of My Love – Jefferson. Mooi nummer, geschreven door Paul Ryan. Tweelingbroer Barry bracht een nog betere versie in oktober 69 op single uit. (8,5)

Nieuw op 14: Behind A Painted Smile van The Isley Brothers is de meest poppy song van deze R & B/ soul formatie en vind ik misschien daarom hun beste nummer. (8,5)

Nieuw op 15: Lying down in the middle van Dillard & Clark is zo’n onopvallend nummer dat bijna aan je voorbij gaat, maar dat je na een paar luisterbeurten steeds leuker gaat vinden. (8,5)

Musician's Alternatieve Veronica Top 20 van 12 april 1969:

01 (04) 02 Pinball wizzard - The Who
02 (03) 04 Proud Mary - Creedence Clearwater Revival
03 (01) 06 Long and lonesome road - Shocking Blue
04 (02) 07 Down man - Brainbox
05 (12) 02 The Fifth - Ekseption
06 (08) 03 The last seven days - Unit Gloria
07 (07) 04 Where do you go to my lovely - Peter Starstedt
08 (05) 06 Time of the season - Zombies
09 (06) 05 She's not there - Neil MacArthur
10 (11) 03 Daydream - The Wallace Collection
11 (09) 04 I can hear music - Beach boys
12 (10) 05 Why - The Cats
13 (---) 01 You've made me so very happy - Blood, Sweat & Tears
14 (13) 03 The walls fell down - The Marbles
15 (14) 05 First of May - Bee Gees
16 (15) 05 Sorry Suzanne - Hollies
17 (---) 01 Goodbye - Mary Hopkin
18 (---) 01 De Troubadour - Lenny Kuhr
19 (---) 01 Welcome to my house - Left Side
20 (---) 01 Mendocino - Sir Douglas Quartet

De enige andere single die nog binnenkwam in de Veronica Top 40 was Boom bang a bang van Lulu, het Engelse lied voor het Eurovisie songfestival. Maar dat was niet aardig genoeg voor een binnenkomst in de alternatieve lijst.

Overigens, je zou denken dat De Troubadour een grote hit zou worden, in de Top 40. Per slot van rekening eindigde het lied op de gedeelde eerste plaats van dezelfde songfestival. Maar niets daarvan. Uiteindelijk zou het nummer 142e eindigen in het overzicht van 1969.

De verdwenen nummers: If paradise is half as nice van Amen Corner, Games people play van Joe South, Crosstown traffic van Jimi Hendrix, Azzuro van Adriano Celentano en Michael and the slipper tree van de Equals.

De Engelse Top 20 van 23 april 1969 week 16

01 (---) 01 Get back - The Beatles
02 (01) 04 The Israelites - Desmond Dekker
03 (02) 03 Goodbye - Mary Hopkin
04 (06) 04 Pinball wizzard - The Who
05 (05) 09 Gentle on my mind - Dean Martin
06 (03) 09 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
07 (04) 05 Boom bang-a-bang - Lulu
08 (15) 02 Come back and shake me - Clodagh Rodgers
09 (10) 05 The windmills of your mind - Noel Harrison
10 (08) 06 In the bad bad old days - Foundations
11 (16) 03 Harlem shuffle - Bob & Earl
12 (11) 06 I can hear music - Beach Boys
13 (12) 02 Cupid - Johnny Nash
14 (18) 02 I don't know why I love you - Stevie Wonder
15 (09) 07 Games people play - Joe South
16 (---) 01 Roadrunner - Jr. Walker and the All Stars
17 (---) 01 My Way - Frank Sinatra
18 (07) 07 Sorry Suzanne - The Hollies
19 (14) 03 Hello world - Tremeloes
20 (---) 01 Badge - The Cream

Verdwenen: Monsieur dupont van Sandie Shaw, Surround yourself with sorrow van Cilla Black,
Good times - Cliff Richard en Get ready van de Temptations.

Het gebeurt toch niet vaak in de oude lijsten van het Verenigd Koninkrijk, een nieuwe single op één. Maar goed, het waren dan ook The Beatles.

De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 23 april 1969

My sentimental friend - Herman's Hermits (27)
Behind a painted smile - Isley Brothers (29)
I'm living in shame - Supremes (32)
Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth dimension (35)

De tips voor 30 april 1969

Dizzy - Tommy Roe
The Boxer - Simon & Garfunkel
Bluer than blue - Rolf Harris
Ragamuffin man - Manfred Mann
Please don't go - Donald Peers (re entry)
With pen in hand - Vicky Carr (re entry)

En een grappige oude clip van Manfred Mann, die zijn band bijna zou gaan omvormen richting Chapter III. Hij voelde heel goed aan, dat de sixties, en dat de liedjes van de sixties, op hun einde begonnen te lopen.

Musician's Top 15 van 20 april 1969:

01 (01) 03 Man of the world - Fleetwood Mac
02 (02) 06 Pinball wizzard - The Who
03 (03) 06 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension
04 (04) 03 The Boxer - Simon & Garfunkel
05 (08) 02 Get back - The Beatles
06 (05) 04 Are you ready - Chamber brothers
07 (13) 02 Bad moon rising - Creedence Clearwater Revival
08 (09) 03 The Fifth - Ekseption
09 (---) 01 Bird on a wire - Leonard Cohen
10 (10) 03 Carolina on my mind - James Taylor
11 (06) 05 Time is tight - Booker T. and the MG's
12 (11) 05 Daydream - Edgar Wallace Collection
13 (---) 01 Ragamuffin man - Manfred Mann
14 (---) 01 Dizzy - Tommy Roe
15 (---) 01 Behind a painted smile - The Isley Brothers

Ik geloof niet dat er sprake is van opzienbarenede verschuivingen of binnenkomers. Wel zijn verdwenen: My way van Frank Sinatra, Good times, bad times van Led Zeppelin, I can hear music van de Beach Boys en Plastic Man van The Kinks.

Het wordt steeds moeilijker voor The Kinks om een echt grote hit te scoren in mijn reguliere Top 15 . Misschien nog in de alternatieve lijst....

1. Wallace Collection – Daydream (1) (5w)
2. Sly & The Family Stone – Stand (7) (3w)
3. The Velvet Underground – What Goes On (3) (7w)
4. Fleetwood Mac – Man Of The World (2) (4w)
5. Simon & Garfunkel – The Boxer (4) (4w)
6. The Human Beinz – This Little Girl (9) (2w)
7. Creedence Clearwater Revival – Bad Moon Rising (12) (2w)
8. Leonard Cohen – Bird On The Wire (-) (1w)
9. Dillard & Clark – Lyin’ Down In The Middle (11) (3w)
10. The Beatles –Get Back (13) (2w)
11. The Chamber Brothers – Are You Ready (5) (5w)
12. Noel Harrison – The Windmills Of Your Mind (6) (9w)
13. James Taylor – Carolina In My Mind (-) (1w)
14. Neil Young & The Crazy Horse – Everybody Knows This Is Nowhere (-) (1w)
15. The Isley Brothers – Behind A Painted Smile (-) (1w)

Verdwenen:

Inez & Charlie Foxx – Mockingbird (Hoogste positie: 6. Aantal weken: 4)
The Byrds – Bad Night At The Whiskey (Hoogste positie: 3. Aantal weken: 7)
MC5 – Kick Out The Jams (Hoogste positie: 4. Aantal weken: 6)
The Who – Pinball Wizard (Hoogste positie: 6. Aantal weken: 5)

Ik wist niet dat Everybody Knows This Is Nowhere van Neil Young & The Crazy Horse ooit op single is uitgebracht. Hoewel een aangename verrassing begrijp ik de keuze om dit nummer van het gelijknamige album op single uit te brengen niet zo. Ik vind het namelijk niet het beste nummer en zeker niet een potentiele hit. Cowgirl in the Sand en vooral Down by The River hadden meer voor de hand gelegen. Later in het jaar werd nog het geweldige Cinnamon Girl op single uitgebracht, maar zelfs dat nummer werd geen grote hit.
Het single kopende publiek was duidelijk nog niet rijp voor Neil Young.

Volgens RateYourMusic kwam het nummer op 14 april op single uit. Op 16 juni volgt nog Down By The River trouwens. De singles zullen wel niet zijn uitgebracht in Canada of Amerika, want op Neil's wikipediapagina staan ze niet tussen zijn singles.

Ik vind Everybody Knows This Is Nowhere overigens een van de leukste nummers op het gelijknamige album.

Tipparade: week 16 van 1969.

10. Tommy James and the Shondells - Sweet Cherry Wine
Werd niet zo'n grote hit als Crimson and Clover en begrijpelijk, het blijft minder hangen wegens eentoniger. De zang is wel prima alsook de orgel en baslijn.
Cijfer: 6,5

12. De Heikrekels - Oh Anita
Natuurlijk oubollig en erg clichématig, met name de tekst maar anderzijds heeft het een zonnige sfeer en klinkt het vlotter dan hun anders singles.

14. The Casuals - Fools Paradise
Vooral bekend van Jesamine, dit ligt in hetzelfde straatje maar minder geïnspireerd en memorabel, ook wat te zoetjes al zijn de mooie stemmen ongetwijfeld een pluspunt.
Cijfer: 5

15. Jefferson - The Colour Of My Love
Orkestrale pop met spannend intro, met weemoed gezongen niettegenstaande het vrolijke refrein. Toch wel een nummer dat je hoe langer hoe meer waardeert.

16. Grapefruit - Round Going Round
Deze band ken ik van het aanstekelijke Deep Water (zullen wij later dit jaar tegenkomen), dit klinkt vlot en luchtig maar ook te braaf met matige tekst. Vocaal is het meer dan behoorlijk, het moet worden gezegd dat de hits destijds meestal goed werden ingezongen (nu is dat veel minder het geval).
Cijfer: 5,5

17. Imca Marina - Prima Ballerina / Sacha
Geen clip gevonden.

18. The Soul Survivors - Mama Soul
De melodielijn kwam mij bekend voor, ik meende dit eerder gehoord te hebben en ineens wist ik waar (kwam uit in 1978 en is dus duidelijk gejat van Mama Soul). Deze soul mag ik wel al blijft het teveel hangen rond dat akkoord.
Cijfer: 7

19. Leo Den Hop - Suzanne
Geen clip gevonden.

50 Tracks Rearviewmirror Top 20 week 16 - 20 april 1969

01 01 The Who - Pinball Wizard
02 02 The Guess Who - These Eyes
03 03 Small Faces - Afterglow (Of Your Love)
04 07 The Beatles - Get Back
05 04 The Human Beinz - This Little Girl Of Mine
06 05 The Dynamics - Ice Cream Song
07 08 Simon & Garfunkel - The Boxer
08 09 Dillard & Clark - Lyin' Down The Middle
09 06 Blood, Sweat & Tears - You've Made Me So Very Happy
10 11 Taste - Born On The Wrong Side Of Town
11 12 Wallace Collection - Daydream
12 13 Four Tops - What Is A Man
13 15 Leonard Cohen - Bird On The Wire
14 -- The Isley Brothers - Behind A Painted Smile
15 -- The Box Tops - I Shall Be Released
16 17 Fleetwood Mac - Man Of The World
17 -- Neil Young & Crazy Horse - Everybody Knows This Is Nowhere
18 18 The Velvet Underground - What Goes On
19 19 The Motions - It's Alright
20 -- Unchained Mynds - [We Can't Go On These Way

Herman's Singles Going Steady 1969, week 16:
--
16 15 AW
01 01 07 Os Mutantes - Caminhante Noturno
02 03 08 The Velvet Underground - What Goes On
03 05 04 Simon & Garfunkel - The Boxer
04 04 03 Sly & The Family Stone - Stand
05 02 10 Marianne Faithful - Sister Morphine
06 06 05 Wallace Connection - Daydream
07 *** 01 Nina Simone - Revolution (Parts 1 & 2)
08 07 03 Ekseption - The 5th
09 09 13 Peter Sarstedt - Where Do You Go To (My Lovely)
10 10 02 The Beatles - Get Back
11 *** 01 Sharon Tandy - Gotta Get Enough Time
12 08 02 Martha Reeves & The Vandellas - (We've Got) Honey Love
13 12 02 Fábio - Lindo Sonho Delirante
14 13 02 Bo Diddley - Bo Diddley 1969
15 11 08 Led Zeppelin - Good Times, Bad Times
(Spotify-playlists: top 15 | tips)

Bovenin is er weinig beweging, maar gelukkig wel weer twee mooie nieuwe binnenkomers. Nina Simone komt binnen met een bijzonder antwoord op The Beatles' Revolution. Ik vind deze Revolution beter dan die van de Fab Four. Tenslotte doet Sharon Tandy ook weer goede zaken met de opvolger van Hold On. Dit nummer doet me dan weer een beetje aan The Beatles' Helter Skelter denken (althans, een bepaalde zanglijn ervan).

Verdwenen zijn:
The Isley Brothers - It's Your Thing (ex nummer 1)
James Brown - I Don't Want Nobody to Give Me Nothing (Open Up the Door, I'll Get It Myself)

Ik vind het trouwens opvallend dat Behind A Painted Smile (en eerder This Old Heart of Mine) het hier zoveel beter doet dan It's Your Thing. Moet nog maar zien of die mijn lijstje haalt.

mag ik morgen musician?

Ik ben een hele dag weggeweest en er ligt nu ook een album op die ik gekocht heb vandaag en daarna ga ik wss geen goesting meer hebben want ik ben eigenlijk wel redelijk vermoeid.

Ranboy Top 15 week 16 van 20 april 1969
w16 w15 aw titel - artiest
1 1 9 You've made me so very happy - Blood, Sweat & Tears
2 2 6 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension
3 4 4 Man Of The World - Fleetwood Mac
4 3 7 Pinball wizard - The Who
5 5 5 Daydream - Wallace Collection
6 8 3 The boxer - Simon & Garfunkel
7 10 2 The fifth - Ekseption
8 6 5 Badge - Cream
9 11 3 Mendocino - Sir Douglas Quintet
10 13 2 De troubadour - Lenny Kuhr
11 -- 1 Behind a painted smile - The Isley Brothers
12 15 2 These eyes - The Guess Who
13 7 12 Capital punishment - Sandy Coast
14 -- 1 Get back - The Beatles
15 -- 1 Bad moon rising - Creedence Clearwater Revival

jassn schreef:
mag ik morgen musician?

Ik ben een hele dag weggeweest en er ligt nu ook een album op die ik gekocht heb vandaag en daarna ga ik wss geen goesting meer hebben want ik ben eigenlijk wel redelijk vermoeid.

Het is al morgen nu ik dit lees, maar ik wacht wel even tot vanavond....

week 16

1. (1) (5w) Melanie - Bo Bo's Party
2. (2) (9w) Marianne Faithfull - Sister Morphine
3. (4) (12w) Mickey Newbury - The Queen
4. (6) (3w) Creedence Clearwater Revival - Bad Moon Rising
5. (7) (4w) Fleetwood Mac - Man of the World
6. (11) (2w) Leonard Cohen - Bird on a Wire
7. (5) (6w) The Dynamics - Ice Cream Song
8. (8) (3w) Otis Redding & Carla Thomas - When Something is Wrong With My Baby
9. (12) (2w) Fábio - Lindo Sonho Delirante
10. (15) (2w) The Beatles - Get Back
11. (--) (1w) The Soul Survivors - Mama Soul
12. (3) (8w) Shocking Blue - Long and Lonesome Road
13. (--) (1w) The Box Tops - I Shall Be Released
14. (--) (1w) Nina Simone - Revolution
15. (--) (1w) Simon & Garfunkel - The boxer

afvallers:
Inez and Charlie Foxx - Mockingbird
Noel Harrison - The Windmills of Your Mind
Bob & Earl - Harlem Shuffle
The Velvet Underground - What Goes On

Week 16 - 19 april 1969.
Top 40
Tipparade

10. Tommy James and the Shondells - Sweet Cherry Wine
12. De Heikrekels - Oh Anita
14. The Casuals - Fools Paradise
15. Jefferson - The Colour Of My Love
16. Grapefruit - Round Going Round
17. Imca Marina - Prima Ballerina / Sacha (gedowned)
18. The Soul Survivors - Mama Soul
19. Leo Den Hop - Suzanne (gedowned)

#33: Nina Simone - Revolution V
#38: U.K. Jones - Let Me Tell Ya (re-entry)
#39: Tee Set - Mr. Music Man (re-entry)

Tommy James' Sweet Cherry Wine valt fors tegen na het geweldige Crimson And Clover.
Het komt simpelweg niet van de grond, al hoor je het talent van de groep erin door [5].

Het muziekje van De Heikrekels' Oh Anita heeft wat, maar dan is er weer die volkomen fantasieloze voordracht die alles grondig weet te verpesten. Wat een druiloren-act is dit! [2].

The Casuals kunnen er verder mee door met hun Fool's Paradise. Er is tenminste wat werk van gemaakt, al staat het stevig in de schaduw van Jesamine [6,5].

Het vrolijke lente-liedje van Jefferson herken ik gelijk. Echt opzienbarend is het natuurlijk niet, maar het blijft gelijk in je hoofd zitten [7,5].

Grapefruit's Round Going Round laat nog weinig van de klasse horen van Deep Water.
Het is allemaal een stuk springeriger en ouderwetser (je zou denken dat het uit 1966 komt, als dat al niet het geval is) en het blijft niet hangen. Slecht is het echter helemaal niet [6].

Een dubbele a-kant van Imca Marina, moet dat nou?
Vooruit... het valt in dit geval best mee. Prima Ballerina klinkt een heel stuk oprechter dan de ongein waar ze later mee zou komen. Het klinkt ook klein en zonnig, al blijft het natuurlijk heel beperkt allemaal. Sacha is vooral meer van hetzelfde en een stuk minder [PB: 5,5, Sacha: 3,5]

Soul Mama is inderdaad geplunderd door Luisa Fernandez (wat een vreselijke kutplaat is dat, zeg! ), maar m'n schatje hoort het ook terug in dit nummer van Albert Hammond (gelijk heeft ze!). The Soul Survivors komen wat ons betreft het sterkst uit de strijd. Een heel fijn nummer op een zonnige middag als deze dat zeker nog vaker door de huiskamer zal gaan schallen! [8,5].

Jack Jersey's Suzanne is, om het even mooi te zeggen, een typisch product uit een genre dat niet bepaald uitblinkt in originaliteit als muzikaliteit. Laat ik het daar bij houden [1].

In tegenstelling tot Fats Domino maakt Nina Simone echt iets speciaals van een Beatles-nummer.
Verscheidene nummers lijken er ook in te zijn verwerkt en ik kom er zo even niet bij op welke, maar het bruist van enthousiasme en pure klasse! [9,5].

De Music Meter Top 15 van 21 april 1969, week 16!

01 (03) 03 The Boxer - Simon & Garfunkel (68)
02 (01) 03 Man of the world - Fleetwood Mac (65)
03 (06) 02 Get back - The Beatles (58)
04 (02) 05 Daydream - Wallace collection (53)
05 (04) 07 Pinball wizzard - The Who (41)
06 (---) 01 Bad moon rising - Creedence Clearwater Revival (35)
07 (11) 02 The Fifth - Ekseption (34)
08 (05) 05 Aquarius/Let the sunshine in - The Fifth Dimension (32)
09 (---) 01 Bird on a wire - Leonard Cohen (28)
10 (10) 08 What goes on - Velvet Underground (27)
11 (---) 01 Stand - Sly and the Family Stone (26)
12 (08) 09 Sister morphine - Marianne Faithfull (25)
13 (07) 03 Are you ready - Chamber Brothers (24)
14 (13) 05 You've made me so very happy - Blood, Sweat & Tears (22)
15 (---) 01 This little girl of mine - Human Beinz (21)

En verdwenen zijn: Ice cream song van The Dynamics, Good times bad times van Led Zeppelin, Never comes the day van de Moody Blues en Bad night at the whiskey van The Byrds.

De Tips:

01 (04) 03 Lying down in the middle - Dillard & Clark (zie linkjes elders) (16)
02 (---) 01 Revolution - Nina Simone (11)
03 (11) 02 What is a man - Four Tops (11)
04 (---) 01 Behind a painted smile - Isley Brothers (11)
05 (07) 02 Lindo Sonho Delirante - Fabio (10)
06 (06) 03 When something is wrong with my baby - Otis Redding & Carla Thomas (8)
07 (10) 03 Mendocino - Sir Douglas Quintet (5)
08 (09) 03 Born on the wrong side of town - Taste (6)
09 (13) 02 Lenny Kuhr - De Troubadour (6)
10 (---) 01 Mama soul - The Soul Survivors (5)
11 (---) 01 Gotta have enough time - Sharon Tandy (5)
12 (---) 01 I shall be released - Box Tops (4)
13 (---) 01 Ragamuffin man - Manfred Mann (3)
14 (---) 01 The colour of my love - Jefferson (3)
15 (---) 01 Everybody knows this is nowhere - Neil Young (2)
16 (---) 01 Dizzy - Tommy Roe

Mooi, Mamma Soul van de Soul Survivors!

Musician's Alternatieve Veronica Top 20 van 19 april 1969:

01 (01) 03 Pinball wizzard - The Who
02 (02) 05 Proud Mary - Creedence Clearwater Revival
03 (05) 03 The Fifth - Ekseption
04 (06) 04 The last seven days - Unit Gloria
05 (03) 07 Long and lonesome road - Shocking Blue
06 (04) 08 Down man - Brainbox
07 (13) 02 You've made me so very happy - Blood, Sweat & Tears
08 (10) 04 Daydream - The Wallace Collection
09 (07) 05 Where do you go to my lovely - Peter Starstedt
10 (---) 01 Seasons in the sun - The Fortunes
11 (08) 07 Time of the season - Zombies
12 (---) 01 Afterglow of your love - Small Faces
13 (09) 06 She's not there - Neil MacArthur
14 (17) 02 Goodbye - Mary Hopkin
15 (---) 01 Plastic Man - The Kinks
16 (11) 05 I can hear music - Beach boys
17 (12) 06 Why - The Cats
18 (18) 02 De Troubadour - Lenny Kuhr
19 (---) 01 Revolution - Nina Simone
20 (14) 04 The walls fell down - The Marbles

De nieuwe binnenkomers in de Veronica Top 40 die deze week niet de lijst haalden:

Let me tell you van UK Jones, Arrevederci Ans van Ronnie Tober, Oei oei oei van Johan Cruyff en Mr. Music Man van de Tee Set.

Een aardige Nederlandse band met een single die net niet genoeg was.
Volgens mij heb ik bovendien niet goed zitten opletten bij de nieuwe single van de Fortunes.
Maar ik wil ook wel concluderen dat Terry Jacks er in 1974 heel wat meer van wist te maken.

Verdwenen: Mendocino van Sir Douglas Quartet, Welcome to my house van Left Side, First of May van de Bee Gees en Sorry Suzanne van de Hollies.

De Engelse Top 20 van 30 april 1969 week 17

01 (01) 02 Get back - The Beatles
02 (03) 04 Goodbye - Mary Hopkin
03 (02) 05 The Israelites - Desmond Dekker
04 (04) 05 Pinball wizzard - The Who
05 (08) 03 Come back and shake me - Clodagh Rodgers
06 (13) 03 Cupid - Johnny Nash
07 (11) 04 Harlem shuffle - Bob & Earl
08 (09) 06 The windmills of your mind - Noel Harrison
09 (06) 10 I heard it through the grapevine - Marvin Gaye
10 (07) 06 Boom bang-a-bang - Lulu
11 (---) 01 Man of the world - Fleetwood Mac
12 (05) 10 Gentle on my mind - Dean Martin
13 (16) 02 Roadrunner - Jr. Walker and the All Stars
14 (10) 07 In the bad bad old days - Foundations
15 (---) 01 My sentimental friend - Herman's Hermits
16 (17) 02 My Way - Frank Sinatra
17 (14) 03 I don't know why I love you - Stevie Wonder
18 (12) 07 I can hear music - Beach Boys
19 (15) 08 Games people play - Joe South
20 (---) 01 Behind a painted smile - Isley Brothers

Verdwenen: Sorry Suzanne van The Hollies, Hello world van de Tremeloes en Badge van The Cream

Verdwenen: Monsieur dupont van Sandie Shaw, Surround yourself with sorrow van Cilla Black,
Good times - Cliff Richard en Get ready van de Temptations.

Man of the world kwam twee weken geleden binnen op 21 en bleef de week daarna merkwaardig genoeg op 21 staan. Geen Top 20 dus, nu dan uiteindelijk wel.

De nieuwe (overige) binnenkomers in de Engelse Top 40 van 30 april 1969

Dizzy - Tommy Roe (24)
The Boxer - Simon & Garfunkel 25)
Bluer than blue - Rolf Harris (33)
Ragamuffin man - Manfred Mann (36)
Please don't go - Donald Peers (re entry) (38)
With pen in hand - Vicky Carr (re entry) (40)

De tips voor 07 mei 1969

Galveston - Glen Campbell
My friend - Roy Orbison
Sanctus - Les Troubadours du Roi Baudoin (re entry)
The tracks of my tears - Smokey Robinson & The Miracles
Time is tight - Booker T and the MG's
I'd rather go blind - Chicken Shack
Little Green appples - Roger Miller (re entry)

Ach, de vocalen van die goeie ouwe Christine McVie in Chicken Shack..... Een klein traantje mag ik toch wel plengen, achter mijn pc?

(afbeelding)

Gast
geplaatst: vandaag om 08:15 uur

geplaatst: vandaag om 08:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.