menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1980 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
avatar van LucM
Het zal wellicht een soundtrack zijn. Ik denk aan Greace.

avatar van gaucho
Bingo! In 1x goed:

Travolta/Newton-John - You're the one that I want - nr 1
Frankie Valli - Grease - nr 1
ONJ - Hopelessly devoted to you - nr 1.
Summer nights - nr. 2

Plus nog twee andere hits. Uitzonderlijke score, nietwaar?

Maar goed, terug naar 1967...

avatar van musician
Ja, Grease had ik ook bedacht maar, verschillende artiesten. Summernights werd ook nog eens nr. 1 in Engeland overigens....

Maar het zijn unieke prestaties die een mens bij blijven, zonder meer.

avatar van kaztor
Mijn Verrukkelijke 15 - lijst 10:

#1 - #3 Simon Dupree & The Big Sound - Kites (2wk)
#2 - #1 The Beach Boys - Wild Honey (6wk)
#3 - #2 Etta James - Tell Mama (4wk)
#4 - #4 Del Shannon - Runaway (3wk)
#5 - #11 Johnny Rivers - Summer Rain (2wk)
#6 - - Donovan - Wear Your Love Like Heaven (1wk)
#7 - #7 The Foundations - Baby, Now That I've Found You (7wk)
#8 - #5 David Bowie - Love You Till Tuesday (6wk)
#9 - #6 Ramsey Lewis - Soul Man (4wk)
#10 - #9 Smokey Robinson & The Miracles - I Second That Emotion (4wk)
#11 - #8 Syl Johnson - Different Strokes (7wk)
#12 - #10 Dusty Springfield - The Look Of Love (5wk)
#13 - - Traffic - Here We Go Round The Mulberry Bush (1wk)
#14 - #12 Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - Zabadak (8wk)
#15 - #14 Diana Ross & The Supremes - In And Out Of Love (3wk)

Uit de lijst:

- - #13 Ray Charles - Yesterday (na 2wk)
- - #15 Sam & Dave - Soul Man (na 6wk)

Aan de top is het alweer opgestaan, plaatsje vergaan. De toekomstige Gentle Giants trekken aan het langste springtouw. Johnny Rivers stijgt goed door. Verder voor Donovan een knappe en onverwachte binnenkomst en Traffic komt binnen met misschien niet hun beste single (Rock 'N Roll Stew, Empty Pages, Paper Sun, Medicated Goo en Hole In My Shoe -die ik recentelijk aan een herwaardering onderwerp- vind ik allen net iets beter), maar een single die sterk genoeg is om een plekje te kunnen bemachtigen. Slachtoffers vallen er in de vorm van Ray Charles en Sam & Dave.

avatar van ranboy
Ranboy Top 15 nr 11 van 2 december 1967
dw vw aw titel - artiest
1 1 4 Days of Pearly Spencer - David McWilliams
2 4 3 Something's got a hold of my heart - Gene Pitney
3 2 9 Homburg - Procol Harum
4 7 2 Going back - The Byrds
5 3 9 From the underworld - The Herd
6 12 2 Dear Eloise - The Hollies
7 5 8 How can I be sure - The Young Rascals
8 8 4 Daydream believer - The Monkees
9 -- 1 Wear your love like heaven - Donovan
10 6 11 Excerpt from a teenage opera - Keith West
11 11 3 Love is all around - The Troggs
12 14 2 Hello goodbye - The Beatles
13 10 4 Wild honey - The Beach Boys
14 15 2 Holiday - The BeeGees
15 9 5 San Franciscan nights - Eric Burdon & the Animals

Vorige week vier binnenkomers, deze week maar 1, maar wel een hoge! Donovan is al zijn tweede hit toe.

avatar van ranboy
Bij het plaatsen van bovenstaande lijst kreeg ik van MuMe een waarschuwing dat ik geen copyright-teksten mag kopiëren naar deze site. Is dat iets nieuws?

avatar van ArthurDZ
Ik kreeg het daarnet ook bij de musicmeterladder. Waarschijnlijk een nieuwe maatregel om copyrightschendingen tegen te gaan.

avatar van musician
Copyright rechten op je eigen lijst? Dat wordt dan nog wat als we geen titels van platen meer mogen noemen..

Dank voor alle lijsten, ik kan weer aan de slag!

avatar van herman
ranboy schreef:
Bij het plaatsen van bovenstaande lijst kreeg ik van MuMe een waarschuwing dat ik geen copyright-teksten mag kopiëren naar deze site. Is dat iets nieuws?

Dat was al een tijdje zo, maar viel eigenlijk amper te handhaven. Maar nadat Jordy een rekening kreeg van een rechtshebbende is dit ingebouwd. Zie ook:

De Site >> Algemeen >> belangrijk: betreft copy/pasten van artikelen

avatar van musician
Hoe streng is dat, die regelgeving?

Als ik mij tot mezelf beperk, ik mag toch wel de Engelse Top 20 plaatsen zonder bronvermelding? En mag je uit de Wiki citeren? En al die foto's van platenhoezen die van google worden afgehaald?

Als daar ooit een verbod op komt kunnen we de tent wel sluiten...

avatar van herman
Albumhoezen zal wel loslopen. We hebben wel 1 keer de vraag gehad of een album van de site kon worden gehaald, maar dat was een album dat nog niet in de winkel lag. Uiteindelijk is dit gewoon promotie, we krijgen ook wel eens mails of bepaalde albums kunnen worden toegevoegd.

Ik denk dat het voornamelijk gaat om geschreven tekst. Wikipedia dus niet, maar de Engelse top 20 moet volgens mij wel kunnen.

avatar van musician
De Musicmeter Top 15 van 02 december 1967!

01 02 The days of Pearly Spencer - David McWilliams (44)
02 04 Something's got a hold of my heart - Gene Pitney (44)
03 01 Wild honey - Beach boys (43)
04 03 Daydream believer - Monkees (41)
05 --- Hello goodbye - Beatles (34)
06 05 Going back - Byrds (33)
07 06 Autumn almanac - Kinks (20)
08 09 I second that emotion - Smokey Robinson (19)
09 07 From the underworld - The Herd (19)
10 --- Kites - Simon Dupree (18)
11 --- Dear Eloise - Hollies (18)
12 10 Homburg - Procol Harum (17)
13 --- Morning glory - Tim Buckley (17)
14 --- Wear your love like heaven - Donovan (17)
15 --- Motor no-head - Group 1850 (14)

Een geweldige lijst en spannend tot aan het einde! Kijk maar naar het aantal punten. David McWilliams won vanwege twee eerste plaatsen.
Ondanks één puntje winst, dalen de Monkees toch van 3 naar 4.

The Byrds stonden vorige week wat boven hun stand en ondanks de winst van 6 punten verliezen ze één plaatsje, niet in de laatste plaats om plek te maken voor de nieuwe single van de Beatles, de eerste volgens mij van deze band in onze Top 15. Dus sinds onze 'oprichting'.

Verder zes nieuwe binnenkomers, dat is natuurlijk enorm. Onderaan zijn de puntenmarges echt marginaal. Wie de hoogste positie ergens heeft bij een gelijke puntenstand wint.

In totaal weer 5 deelnemers, iedereen dank en tot volgende week!

avatar van kaztor
Even tussendoor: De Amerikaanse lijsten laat ik (voorlopig?) even voor wat ze zijn. Ik moet namelijk de Tipparade-entries van volgend jaar allemaal noteren met behulp van het Hitdossier en het nagaan van de positieverlopen op de Top 40-site omdat de Tipparades van 1968 officieel nergens online gepubliceerd zijn. Daarnaast ben ik ook begonnen met het bespreken van de Top 2000 en ik vind dat er al met al best wat tijd in gaat zitten. Dan moeten er beslissingen gemaakt worden, dus bij deze.

Als er iemand geïnteresseerd is in het overnemen van de lijst: Van harte!
Daarom post ik hier nog even een link naar de Billboard charts (de data kun je uiteraard zelf aanpassen): Billboard charts. Voorlopig zit het er van mijn kant gewoon even niet in, helaas!

Week 48 - 1967
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Tipparade:

#6: Bee Gees - World V
#7: Tom Jones - I'm Coming Home V
#14: Long John Baldry - Let The Heartaches Begin V
#15: The Herd - Paradise Lost V

(afbeelding)
Hoogtepuntje in een wat wankele week.

#16: Will Tura - Arme Joe V
#17: Flowerpot Men - A Walk In The Sky V
#19: The Cowsills - The Rain, The Park And Other Things V
#20: Felice Taylor - I Feel Love Coming On V

World klinkt een stuk minder geïnspireerd dan voorganger Holiday. Ik vind het wat saai en routineus klinken [5].

Ook Tom Jones laat zich niet van z'n beste kant zien. I'm Coming Home zegt de mensen dan misschien ook weinig. Het wordt nergens echt memorabel en het refrein klinkt verre van catchy. 'Insincere and over-the-top' zegt m'n lieve schatje hier. Het maakt inderdaad een gezochte indruk [4,5].

LJB is een fenomenale zanger (en ook de ontdekker van Rod Stewart en The Rolling Stones, lees ik net) en Let The Heartaches Begin was z'n grootste hit in Engeland. Hij had eigenlijk maar een paar hits en een oneindige rij albums, maar van die hits hoor ik in ieder geval Walk Me Out In The Morning Dew echt honderd keer liever. Heartaches is me teveel gebaseerd op Tom Jones' aanpak: Een lage stem met grote uithalen in een melodramatische setting. Mij een beetje teveel 'been here, done that', en dat is jammer want volgens mij had deze man veel meer in huis [5].

De single van The Herd klinkt alsof je op een kermis in de hel bent beland waar niks is wat het lijkt. Het macabere sfeertje en het innovatieve karakter zorgen voor een ruime voldoende: [8].

Will Tura komt met een meeslepend liedje over een gedeprimeerde racer dat me wel raakt. De muziek geldt meer ter begeleiding, maar het totaalplaatje werkt wel op deze manier. Heel aardig nummer [7].

Handen op voor wie óók denkt dat A Walk In The Sky een directe kopie lijkt te zijn van Good Vibrations! Heel bijzonder vind ik het verder ook niet echt, behalve dat Roger Glover in deze band zat voordat hij in Deep Purple terecht kwam [7].

The Cowsills komen ook niet met een echte atoomsplitser. Opvallend is wel dat ik het eigenlijk meteen herken en dat de harmonizing opvallend veel op The Mamas & Papas lijkt. Het klinkt ook een beetje bubblegum-achtig en ik denk dat we dat de komende jaren meer gaan tegenkomen [6].

I Feel Love Coming On is in alle eerlijkheid gewoon een Supremes-rip-off, maar ik vind het wel aanstekelijk gedaan. Wonderbaarlijk genoeg werd het geen hit [7].

avatar van LucM
Tipparade: week 48 van 1967

#6: Bee Gees - World
In 1967 waren Bee Gees op hun top en brachten ze de ene prima single na de andere uit. World vind ik een geweldig popnummer, pakkend en licht symfonisch getint.
Cijfer: 9

#7: Tom Jones - I'm Coming Home
Van de schmaltz-artiesten in die tijd kan ik Tom Jones het best aanhoren wegens zijn krachtige stem. Maar dit vind ik niet bepaald zijn meest memorabele song.
Cijfer: 5,5

#14: Long John Baldry - Let The Heartaches Begin
Dit is nog een ietsje zoeter en stroperiger dan Tom Jones, vind ik ook wat te melodramatisch.
Cijfer: 4,5

#15: The Herd - Paradise Lost
De intro (en outtro) doet mij aan een striptiesbar denken, ik denk dat Herd zich heeft laten inspireren door The Stripper van David Rose. Verder een erg originele, licht psychedelische song.
Cijfer: 8,5

#16: Will Tura - Arme Joe
Dit vind ik één van de beste nummers van Will Tura met memorabele tekst en bluesy gitaartje, later overigens gecoverd door Noordkaap.
Cijfer: 8

#17: Flowerpot Men - A Walk In The Sky
Ik denk ook dat Flowerpot Men zich hier heeft laten inspireren door Good Vibrations van Beach Boys maar een kopie is het niet. Wel leuk gedaan met mooie close-harmoniezang. Dat Roger Glover in deze band heeft gezeten wist ik niet (zou je ook niet van hem denken).
Cijfer: 7,5

#19: The Cowsills - The Rain, The Park And Other Things
Mama's & Papa's-kloon inderdaad, maar omdat het een mooie en sfeervolle compositie is wil het wel door de vingers zien.
Cijfer: 7,5

#20: Felice Taylor - I Feel Love Coming On
Dit is dan weer een Supremes-kloon maar dan van minder niveau al is het liedje op zich wel aardig en aanstekelijk.
Cijfer: 6

avatar van ArthurDZ
Top 15 voor de lijst van 9 december 1967:

1. The Monkees- Daydream Beliver (1) (5w)
2. The Beatles- Hello Goodbye (6) (2w)
3. Tim Buckley- Morning Glory (5) (3w)
4. The Beach Boys- Wild Honey (2) (7w)
5. The Byrds- Going Back (4) (4w)
6. Smokey Robinson & The Miracles- I Second That Emotion (3) (5w)
7. The Small Faces- Tin Soldier (-) (1w)
8. The Doors- Love Me Two Times (-) (1w)
9. Ray Charles- Yesterday (7) (4w)
10. The Rolling Stones - In Another Land (-) (1w)
11. The Troggs- Love Is All Around (8) (6w)
12. Gene Pitney – Something’s Got A Hold Of My Heart (10) (3w)
13. Aretha Franklin- Chain Of Fools (-) (1w)
14. The Kinks- Autumn Almanac (9) (7w)
15. Nancy Sinatra & Lee Hazlewood- Ladybird (11) (5w)


Verdwenen:

The Who- I Can See For Miles (aantal weken: 9. Hoogste positie: 1)
Dusty Springfield- What’s It Gonna Be (aantal weken: 1. Hoogste positie: 13)
The American Breed- Bend Me Shape Me(aantal weken: 2. Hoogste positie: 14)
Van Morrison- Ro Ro Rosey(aantal weken: 5. Hoogste positie: 10)

Dusty moet opnieuw na slechts één week de lijst verlaten. Erg jammer, maar de kwaliteit van de nieuwe binnenkomers is dan ook heel hoog. The Small Faces op 7 met hun allerbeste nummer Tin Soldier (van Itchygoo Park was ik nooit een grote liefhebber).

Op 8 The Doors met de opvolger van People Are Strange, die hopelijk wél de uiteindelijke top 15 gaat halen.

Op 10 de nieuwe Rolling Stones-single, uitzonderlijk geschreven door bassist Wyman inplaats dan door het gebruikelijke duo Jagger/Richards. Misschien daarom dat het succes van de single sterk tegenviel.

En op 13 Lady Soul met één van haar betere nummers.

Ondertussen staan The Monkees voor de derde week op één, maar die plaats word bedreigd door zowel The Beatles als, verrassend misschien, Tim Buckley.

avatar van musician
Mooie lijst en blij te constateren dat The Doors weer een nieuwe single hebben. Van dat nummer van de Rolling Stones had ik zelfs nog nooit gehoord dus daar ga ik ook mij eens in verdiepen!

avatar van kaztor
In Another Land was inderdaad een (geflopte) single, gezongen (nou ja...) door Bill Wyman.

Maar was She's A Rainbow / 2000 Light Years.... niet eerder?

avatar van ArthurDZ
Niet volgens umdmusic, de site die ik gebruik, en ook niet volgens wikipedia. She's A Rainbow is de single na In Another Land volgens die site.

avatar van musician
De Engelse Top 20 van 9 december 1967:


(afbeelding)

01 09 Hello Goodbye BEATLES
02 01 Let The Heartaches Begin LONG JOHN BALDRY
03 02 Everybody Knows DAVE CLARK FIVE
04 03 If The Whole World Stopped Loving VAL DOONICAN
05 07 Something's Gotten Hold Of My Heart GENE PITNEY
06 10 Careless Hands DES O'CONNOR
07 06 Love Is All Around THE TROGGS
08 04 Baby Now That I've Found You FOUNDATIONS
09 15 World BEE GEES
10 13 I'm Coming Home TOM JONES
11 08 All My Love CLIFF RICHARD
12 12 I Feel Love Comin' On FELICE TAYLOR
13 05 The Last Waltz ENGELBERT HUMPERDINCK
14 --- Thank U Very Much THE SCAFFOLD
15 19 Daydream Believer MONKEES
16 11 Zabadak DAVE DEE, DOZY, BEAKY, MICK AND TICH
17 --- Kites SIMON DUPREE AND THE BIG SOUND
18 --- In And Out Of Love DIANA ROSS & THE SUPREMES
19 --- Here We Go Round The Mulberry Bush TRAFFIC
20 17 Autumn Almanac THE KINKS

De overige binnenkomers:

43 --- Susannah's still alive DAVE DAVIES
45 --- Jackie SCOTT WALKER
49 --- Tin soldier SMALL FACES


(afbeelding)


Geweldig nummer, deze laatste, Tin soldier van de Small faces. Ze hadden slechts drie nieuwe platen in de Engelse Top 50 maar alle drie een ruime voldoende. Dave Davies brengt eens wat stevigers, The Small Faces ook en er is weer prachtig sentimenteel rocktheater van Scott Walker.

Voor het overige duidelijk geen verrassing op één. En Kaztor met name zal blij zijn met het binnenkomen van Simon Dupree en Traffic in de Top 20. Voor mij ook twee nummers die mijn top 15 alvast hebben gehaald.

Goddank lijken de Engelsen eindelijk van The Last Waltz van Engelbert Humperdinck af te stappen na 29 weken....

avatar van musician
Musician's Top 15 voor 9 december 1967:

01 (01) 05 Daydream believer - Monkees
02 (02) 04 Days of Pearly Spencer - David McWilliams
03 (03) 04 Something's got a hold of my heart - Gene Pitney
04 (05) 03 Hello goodbye - Beatles
05 (06) 05 Holiday - Bee gees
06 (13) 02 Kites - Simon Dupree
07 (08) 03 Dear Eloise - Hollies
08 (07) 03 Going back - Byrds
09 (14) 02 Here we go round the mulberry bush - Traffic
10 (04) 09 Tramp - Otis Redding/Carla Thomas
11 (---) 01 Love me two times - The Doors

(afbeelding)

12 (---) 01 Tin soldier - Small Faces
13 (---) 01 Susannah's still alive - Dave Davies
14 (---) 01 Green Tambourine - Lemon Pipers
15 (12) 03 Bend me shape me - American Breed

The rain, the park and other things van The Cowsills is één van de tips die het niet haalde. Het was anders wel de nummer 2 in de VS op dat moment.

Andere nummers die braaf wachten in de tiplijst zijn Knock on wood, de opvolger voor Otis Redding en Carla Thomas. In another land van Bill Wyman. World van de Bee gees moet nog maar even geduld hebben met Holiday nog hoog. The Flowerpot men moeten nog even in de rij net als Judy in disguise van John Fred.

Het blijft fantastisch materiaal wat er zo in het laatste kwart van 1967 op ons afkomt. Je hapt haast naar adem.

Wel vind ik het erg jammer dat ik, ook deze week nog met een zoektocht, nergens enig bewijs heb van Green tambourine van Status quo op single. Ik heb ook geen fotohoesje gevonden dus het zal helaas wel niet op single zijn uitgebracht. Daarom toch maar de Lemon Pipers.

Voor de liefhebbers toch ook het nummer van de vroege Status Quo er naast:
Status quo - Green tambourine

avatar van heicro
Top 15 van 09 december 2011


01 (01) 4 Days of Pearly Spencer - David McWilliams
02 (02) 3 Mother No-Head – Group1850
03 (03) 7 Autumn Almanac – The Kinks
04 (07) 2 Hello Goodbye – The Beatles
05 (04) 7 Wild Honey – The Beach Boys
06 (05) 4 Something’s Got a Hold of my Heart - Gene Pitney
07 (15) 2 Green Tambourine – The Lemon Pipers
08 (06) 10 A hole in my Shoe – Traffic
09 (---) 1 Tin Soldier – Small Faces
10 (08) 10 From the Underworld – The Herd
11 (11) 3 Morning Glory - Tim Buckley
12 (10) 8 Excerpts From a Teenage Opera - Keith West
13 (09) 10 I Can See For Miles - The Who
14 (---) 1 Monterey – Eric Burdon and the Animals
15 (--- ) 1 Love me Two Times – The Doors

Drie bijzondere binnenkomers deze week. Bands met legendarische voormannen. Zangers met een fantastisch en herkenbaar stemgeluid. Jim Morrison, Steve Mariott en levende legende Eric Burdon waren toen al mijn helden en zijn het eigenlijk nog steeds. Hoewel mijn smaak in de loop der jaren nogal veranderde, hoor ik veel hits uit mijn pubertijd en jong volwassen jaren nog steeds graag.

Op 15: Love me Two Times van The Doors is niet eens het beste nummer van hun album “Strange Days”. Dit zegt al veel over de kwaliteit van de andere nummers. Cijfer: 8,5

Op 14: Monterey van Eric Burdon, de beste blanke blues zanger allertijden and the Animals is een bizar nummer. Een mengelmoes van stijlen die eigenlijk niet bij elkaar horen en toch….. Cijfer: 8,5

Op 9: De Small Faces was mijn favoriete groep in die jaren. Mijn idolatie voor deze band ging ver. Na langdurige uitleg wist mijn kapper mij uiteindelijk op knappe wijze een Small Faces look aan te meten. Tin Soldier is misschien wel hun beste nummer ooit: Cijfer 9

avatar van ranboy
Ranboy Top 15 nr 12 van 9 december 1967
dw vw aw titel - artiest
1 1 5 Days of Pearly Spencer - David McWilliams
2 2 4 Something's got a hold of my heart - Gene Pitney
3 4 3 Going back - The Byrds
4 -- 1 Tin soldier - Small Faces
5 6 3 Dear Eloise - The Hollies
6 3 10 Homburg - Procol Harum
7 9 2 Wear your love like heaven - Donovan
8 -- 1 Jackie - Scott Walker
9 5 10 From the underworld - The Herd
10 8 5 Daydream believer - The Monkees
11 12 3 Hello goodbye - The Beatles
12 -- 1 Paradise lost - The Herd
13 7 9 How can I be sure - The Young Rascals
14 11 4 Love is all around - The Troggs
15 10 12 Excerpt from a teenage opera - Keith West

Drie sterke binnenkomers, waaronder het meesterwerk Tin soldier. Door deze verse inbreng kunnen de oudjes wat meer zakken. Keith West haalt nog net zijn twaalfde week, de laatste die er vanaf het begin in stond...

avatar van kaztor
Mijn Verrukkelijke 15 - lijst 11:

#1 - #1 Simon Dupree & The Big Sound - Kites (3wk)
#2 - #6 Donovan - Wear Your Love Like Heaven (2wk)
#3 - #5 Johnny Rivers - Summer Rain (3wk)
#4 - #2 The Beach Boys - Wild Honey (7wk)
#5 - #3 Etta James - Tell Mama (5wk)
#6 - #4 Del Shannon - Runaway (4wk)
#7 - - The Small Faces - Tin Soldier (1wk)
#8 - #7 The Foundations - Baby, Now That I've Found You (8wk)
#9 - #8 David Bowie - Love You Till Tuesday (7wk)
#10 - #13 Traffic - Here We Go Round The Mulberry Bush (2wk)
#11 - #9 Ramsey Lewis - Soul Man (5wk)
#12 - - The Herd - Paradise Lost (1wk)
#13 - #10 Smokey Robinson & The Miracles - I Second That Emotion (5wk)
#14 - - The Rolling Stones - In Another Land (1wk)
#15 - #14 Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - Zabadak (9wk)

Uit de lijst:

- - #11 Syl Johnson - Different Strokes (na 7wk)
- - #12 Dusty Springfield - The Look Of Love (na 5wk)
- - #15 Diana Ross & The Supremes - In And Out Of Love (na 3wk)

Avontuurlijk lijstje deze keer waarbij wat vaste waardes langzaamaan de weg vrij moeten maken voor nieuwkomers die het 'nieuwe' jaar 1968 in gaan luiden. Syl Johnson, Dusty en The Supremes trekken daaruit direct hun conclusie. Tin Soldier vind ik een veel beter SF-nummer dan Itchycoo Park. Lekker stevig met zowaar een knipoog naar The Who's I Can't Explain in het midden. Komen we vast nog tegen in de Tipparade-lijsten! Ook The Herd stelt niet teleur. The Rolling Stones komen onderaan de lijst binnen. Beslist geen slecht nummer, maar de kansen voor de volgende dubbele a-kantsingle She's A Rainbow / 2000 Light Years From Home schat ik een stuk hoger in.

avatar van musician
Ik las in de Amerikaanse hitlijst overigens dat In another land niet werd toegedicht aan de Rolling stones maar als solo single aan Bill Wyman.

Dank alvast weer voor alle lijstjes! Morgen de uitslag.

avatar van ArthurDZ
musician schreef:
Ik las in de Amerikaanse hitlijst overigens dat In another land niet werd toegedicht aan de Rolling stones maar als solo single aan Bill Wyman.



Vreemd, want het nummer staat anders gewoon op een Rolling Stones album. Nu begrijp ik waarom de single flopte: de meeste mensen wisten waarschijnlijk niet dat Billy Wyman de naam was van de bassist van The Stones, en lieten de single links liggen.

avatar van musician
De MusicMeter Top 15 van 09 december 1967!

01 01 The days of Pearly Spencer - David McWilliams (44)
02 05 Hello goodbye - Beatles (43)
03 02 Something's got a hold of my heart - Gene Pitney (41)
04 --- Tin soldier - Small Faces (41)
05 04 Daydream believer - Monkees (36)
06 03 Wild honey - Beach boys (35)
07 06 Going back - Byrds (32)
08 10 Kites - Simon Dupree (25)
09 14 Wear your love like heaven - Donovan (23)
10 11 Dear Eloise - Hollies (20)
11 13 Morning glory - Tim Buckley (18)
12 07 Autumn almanac - Kinks (15)
13 --- Love me two times - Doors (14)
14 --- Summer rain - Johnny Rivers (13)
15 08 I second that emotion - Smokey Robinson (13)

Dank aan de vijf inzenders!

Wij hebben eindelijk weer eens een plaat die door ons allen wordt gewaardeerd. Het gaat om Tin Soldier van de Small Faces. Vorige week had niemand het nummer nog in z'n lijst, nu iedereen! Omdat het dus een binnenkomer is, reikt het nummer nog niet direct naar de eerste plek maar wel gelijk naar nummer 4.

Dan kan hij volgende week de strijd aan met de Days of Pearly Spencer van David McWilliams, een love or hate plaat. Drie van ons hebben het nummer (vrijwel) bovenaan staan, twee willen er niets van weten. Maar de fanatici houden het nummer op de eerste plek.

We worden het overigens wel weer steeds meer eens, zie je door het toenemen van het aantal punten en het afnemen van het totaal aantal platen dat meedoet. Als het laatste van toepassing is terwijl het aantal punten dat wordt gegeven uiteraard gelijk blijft, heb je meer punten nodig om succes te halen.

Het maximum aantal punten dat kan worden gehaald is 75. Daar komt onze nummer één echt niet aan. Ook niet de nieuwe single van de Beatles, Hello Goodbye. Wel vier noterhingen maar geen nummer één hit nog bij iemand, wat ik eigenlijk wel een verrassing vind.
Al met al een boeiende lijst.

avatar van kaztor
musician schreef:
Ik las in de Amerikaanse hitlijst overigens dat In another land niet werd toegedicht aan de Rolling stones maar als solo single aan Bill Wyman.

Dank alvast weer voor alle lijstjes! Morgen de uitslag.


Onzinnige beslissing. Had vast te maken met de Jagger/Richards-hegemonie binnen de band.

Dat gesnurk aan het einde was trouwens een geintje van Mick en Keith. Bill Wyman was tijdens de album-opnames een keer in de studio in slaap gevallen en ze namen het op. Bill hoorde het pas terug toen ie het album beluisterde.

avatar van kaztor
Week 49 - 1967
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Tipparade:

#3: The Kinks & Dave Davies - Susannah's Still Alive V
#4: John Walker - If I Promise V
#8: The Beatles - Magical Mystery Tour V
#9: Les Baroques - I Dreamed My Dreams Away (re-entry)
#16: Marmalade - I See The Rain V
#17: The Tielman Brothers - Little Bird V
#18: Nina & Frederick - Listen To The Ocean V
#19: Small Faces - Tin Soldier V

(afbeelding)
Grote daden van The Small Faces.

#20: Adamo - Le Neon (re-entry)

In het kadertje 'verrassingen' vinden we Dave Davies die de zang weer eens van broerlief overneemt. Het liedje heeft een nonchalante charme en klinkt wat carrousel-achtig. Ook is de invloed van Dylan aanwezig. Mooi nummer. [8].

Ook John Walker scoort hier goed met zijn If I Promise, een lekker poppy deuntje gegarneerd met een vleugje schmaltz. Het maakt ieder chagrijnig mens vrolijk [8].

The Beatles zijn er alweer snel bij met hun Magical Mystery Tour-ep. Ik neem aan dat het in dit geval het titelnummer betreft, en ik vind het niet tot hun beste werk behoren. Mijn lieve vrouw zegt 'It's more on the psychedelic cheesy side than on their best music. A little bit too poppy.' Dat is wat ik ook hoor: Het klinkt een tikkeltje te geforceerd 'blij'. Maar slecht is het zeker niet! [7,5].

Marmalade's I See The Rain was naar verluid Jimi Hendrix's favoriete song uit 1967. Ik hoor het niet helemaal. De muziek klinkt erg goed, maar die neuzelige zang staat ons beiden hier nogal tegen. Het verpest het nummer ten dele [7].

Van The Tielman Brothers zou je toch zeker iets anders verwachten dan een Little Bird. Hun vroegere muziek was heerlijk opzwepende rock 'n roll-muziek. Little Bird klinkt daarentegen als Demis Roussos in het kwadraat. Nina & Frederick vind ik dan eigenlijk nog een stuk erger. Ik heb nog geen pensioengerechtigde leeftijd, dus ga ik met een [4] voor TTB en een [1] voor N&F.

Tin Soldier behoeft hier volgens mij geen introductie meer. Echt een heerlijk nummer dat er voor de tijdsgeest behoorlijk inhakt [9].

avatar van LucM
Tipparade: week 49 van 1967.

#3: The Kinks & Dave Davies - Susannah's Still Alive
Het werd destijds uitgebracht als een solosingle van Dave Davies, het staat nu als bonusnummer op Something Else. Het is niet duidelijk of Dave ook het nummer heeft geschreven. Een tikkeltje cabaret-achtig maar prima gebracht.
Cijfer: 8

#4: John Walker - If I Promise
Inderdaad een poppy folky deuntje, klinkt vlot en aangenaam in de oren. Het mocht wel wat langer duren.
Cijfer: 8

#8: The Beatles - Magical Mystery Tour
Dit vind ik een zeer geslaagd Beatles-nummer, de intro, de stemmen, de tempowisselingen en dat piano-einde.
Cijfer: 9

#16: Marmalade - I See The Rain
Ik hoor hier wel duidelijk invloeden van Jimi Hendrix. Het nummer en ook de stemmen lijken mij iets te poppy voor die gitaarsound maar voor het overige en degelijk, licht psychedelisch nummer.
Cijfer: 7

#17: The Tielman Brothers - Little Bird
Ik dacht ook dat The Tielman Brothers zowat de aartsvaders zijn van de Nederlandse rock'n roll maar dat hoor ik niet in dit saai en zoetsappig nummer. Dat gefluit van de vogels vind ik wel leuk.
Cijfer: 4,5

#18: Nina & Frederick - Listen To The Ocean
Hier heb ik nog minder mee, zoutloze easy listening dat ik zelfs niet 's avonds zou draaien.
Cijfer: 3

#19: Small Faces - Tin Soldier
Gelukkig sluiten wij prima af met deze geweldige rockklassieker, één van de beste van Small Faces.
Cijfer: 9

avatar van heicro
Wegens andere bezigheden de komende week, nu al mijn Top 15 van 16 december 1967.
Sorry Arthur.


01 (02) 4 Mother No-Head – Group 1850
02 (01) 5 Days of Pearly Spencer - David McWilliams
03 (04) 3 Hello Goodbye – The Beatles
04 (09) 2 Tin Soldier – Small Faces
05 (---) 1 Magical Mystery Tour – The Beatles
06 (07) 3 Green Tambourine – The Lemon Pipers
07 (05) 8 Wild Honey – The Beach Boys
08 (03) 8 Autumn Almanac – The Kinks
09 (06) 5 Something’s Got a Hold of my Heart - Gene Pitney
10 (---) 1 Jackie – Scott Walker
11 (08) 11 A hole in my Shoe – Traffic
12 (15) 2 Love me Two Times – The Doors
13 (14) 2 Monterey – Eric Burdon and the Animals
14 (10) 11 From the Underworld – The Herd
15 (--- ) 1 Walk Away Renee – Four Tops


Nieuw op 5: Magical Mystery Tour van de The Beatles is misschien als compositie niet hun beste song, maar ik vind het stiekem toch wel een heerlijk psychedelisch nummer vol met muzikale vernieuwingen. De koperblazers, de vervormde stem van John en de aankondiging van Paul in het begin zijn briljante vondsen. Cijfer: 9,5

Nieuw op 10: Jackie van Scott Walker, de zanger met een van de grootste stemmen in de pophistorie. Deze bariton brengt vaak theatrale en bombastische nummers, die hij met een groot gevoel voor drama uitvoert. Jacky is hier een voorbeeld van, hij zingt dit moeilijke nummer naar grote hoogte. Cijfer: 9.

Nieuw op 15: Walk Away Renee van The Four Tops. De vocale prestaties van deze vier toppers en met name van leadzanger Levi Stubbs waren niet te overtreffen. Daarom vond ik alle hits geweldig. Deze dus ook. Cijfer: 8,5

Gast
geplaatst: vandaag om 00:05 uur

geplaatst: vandaag om 00:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.